ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" березня 2025 р. м. РівнеСправа № 918/17/25
Господарський суд Рівненської області у складі судді Мовчуна А.І, розглянувши матеріали справи
за позовом Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Інлєкс"
про стягнення коштів у розмірі 242 705,06 грн.
Секретар судового засідання Агаєва Н.Б.
В засіданні приймали участь:
Від позивача: Шеремета О.В;
Від відповідача: Рищук В.В.
ВСТАНОВИВ:
Суть спору.
До Господарського суду Рівненської області 10.01.2025 надійшла позовна заява Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Інлєкс" про стягнення коштів у розмірі 242 705,06 грн.
Стислий виклад позиції позивача, заперечень відповідача.
Позовні вимоги обгрунтовані неналежним виконання відповідачем умов договору підряду в частині своєчасного виконання робіт.
14.02.2025 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому заперечує щодо заявлених позовних вимог та просить відмовити у задоволенні позову. Зокрема посилається на відсутність умислу щодо порушення строків, передбачених договором, на підтвердження чого долучає до матеріалів справи листи, якими повідомляв позивача про сповільнення виконання робіт у зв`язку з недоліками проектно - кошторисної документації.
Процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 14.01.2025 позовну заяву Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області залишено без руху. Встановлено Аварійно - рятувальному загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області строк на усунення недоліків позовної заяви та спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду: заяви із зазначенням відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету позивача та відповідача; опису вкладення із зазначенням переліку документів, що направлені відповідачу; доказів сплати судового збору в розмірі 3640,58 грн.
20.01.2025 до суду від Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 21.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи призначено на 19.02.2025.
14.02.2025 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
Ухвалою суду від 19.02.2025 розгляд справи відкладено на 10.03.2025.
04.03.2025 через підсистему "Електронний суд" від Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області надійшло клопотання про приєднання документів до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 10.03.2025 розгляд справи відкладено на 17.03.2025.
В судовому засіданні 17.03.2025 представник позивача підтримала вимоги, викладені у позовній заяві та просила задоволити їх у повному обсязі.
Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
31.05.2024 між Аварійно - рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області (надалі - позивач/замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інлєкс" (надалі - відповідач/підрядник) укладено договір № 354 (надалі договір).
Відповідно до п.1.1. договору підрядник зобов`язується виконати робити по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н., с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" (згідно коду ДК 021:2015-45450000-6 Інші завершальні роботи), за завданням замовника, замовник зобов`язується прийняти і оплатити виконану роботу.
Вартість робіт, матеріалів та устаткування, які використовуються при наданні робіт, строк виконання робіт (початок, закінчення), строки оплати вказуються у твердій ціні (додаток № 1 до цього договору), календарний графік (додаток № 3 до цього договору), орієнтовний план фінансування (додаток № 2 до цього договору), зведений кошторисний розрахунок (додаток № 4 до цього договору), які є невід`ємними частинами цього договору (п.1.2.договору).
Тверда ціна на виконання підрядних робіт/послуг на об`єкті становить 2 980 000,00 грн, в тому числі ПДВ 496 666,67 грн, є твердою і визначається на основі тендерної пропозиції. Тверда ціна може коригуватись і уточнюватись у випадках, передбачених чинним законодавством та національними стандартами України з ціноутворення у будівництві (вимоги Кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України № 281 від 01.11.2021 "Про затвердження кошторисних норм України у будівництві"). За взаємною згодою сторін ціна договору може бути зменшена. Тверда ціна є невід`ємною складовою цього договору (п.4.1.договору).
Замовник здійснює щомісячні платежі за виконані роботи на підставі актів виконаних робіт (типова форма № КБ-2в) та довідок про вартість виконаних робіт (типова форма №КБ-3), підписаних уповноваженими представниками сторін на протязі 7-ми робочих днів з моменту підписання довідок про вартість виконаних робіт (типова форма №КБ-3), при наявності фінансування (п.5.2.1 договору).
Завершення робіт: до 01.09.2024, за умови повного фінансування та оплати виконаних робіт, послуг, у розмірах, передбачених п.4.1 цього договору. Підрядником виконується лише роботи, які фінансуються та погоджені замовником ( п.6.2.договору).
Підрядник зобов`язується виконати роботи з використанням власних ресурсів та у встановлені строки відповідно до кошторисної документації та використати матеріальні ресурси для їх виконання відповідно до вимог нормативно - правових актів і нормативних документів у галузі будівництва, згідно договору підряду з забезпеченням дотримання технології будівництва, охорони праці та якості робіт (п.8.2.1 договору).
Даний договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 15.12.2024 (п.13.1.договору).
Договір підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений відтисками їх печаток.
21.06.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо підготовки прорізів та відкосів до монтажу віконних блоків, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт № 2 від 21.06.2024, долученим до матеріалів справи.
22.06.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо монтажу механічних кріплень металопластикових конструкцій, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт № 3 від 22.06.2024, долученим до матеріалів справи.
Листом № 58 від 25.06.2024 відповідач повідомив позивача про те, що під час фактичного виконання робіт по об`єкту, виникла необхідність провести коригування товщини металопрофілю (металочерепиці) з 0,6 мм на 0,5-0,45 мм, оскільки металопрофіль (металочерепиця) розміром 0,6 мм не виготовляється на даний час. У зв`язку з чим відповідач просив провести коригування проектно - кошторисної документації.
Листом № 59 від 25.06.2024 відповідач повідомив позивача про те, що під час фактичного виконання робіт по об`єкту виявлено перепади висоти покрівлі, по яких буде суттєвий перерозхід розчину для стяжки в 2 рази, що не врахований в основній проектно - кошторисній документації та, відповідно, в зведеному кошторисному розрахунку. Крім того, відповідачем було зауважено, що відповідно до ДБН В.2.6-220:2017 "Покриття будівель і споруд" в пункті 7.7.2 передбачено, що товщина стяжки мінімум 40 мм, в той час, як основною проектно-кошторисною документацією передбачено 25 мм, що, в свою чергу, унеможливлює експлуатацію, гарантію та дотримання встановлених норм на покрівлю згідно встановлених вимог; не передбачено монтаж відливів покрівлі 119 метрів погонних з оцинковано сталі та кріплення для відливів; також не передбачено штукатурка парапетів стін для влаштування примикання 36,86м*0,4м=14,7м.кв., що не відповідає вимогам п.7.2.6. ДБН В.2.6-220:2017, згідно якого парапет з цегли повинен бути оштукатурений цементно-піщаним розчином. У зв`язку з чим відповідач просив вказаним листом позивача привести у відповідність, згідно встановлених будівельних норм первинну проектно - кошторисну документацію шляхом проведення відповідного коригування.
В період з 22.06.2024 по 02.07.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо підготовки основи підлогу у вісях А/В-4/7, будь - яких зауважень щодо якості виконання вказаних робіт не вказано, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №1 від 02.07.2024, долученим до матеріалів справи.
В період з 03.07.2024 по 11.07.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо улаштування підстиляючого шару основи підлоги в вісях А/В-4/7, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №4 від 11.07.2024, долученим до матеріалів справи.
11.07.2024 засіданням комісії з питань розгляду виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" вирішено: після завершення 100% демонтажу старої покрівлі комісійно визначити фактичну потребу в бетоні для стяжки, а результат відобразити у акті огляду; внести коригування до календарного графіку; в термін до 15.07.2024 підрядник проводить розрахунок фактичної потреби коштів для придбання (виготовлення) матеріалів та виробів, необхідних для виконання робіт з влаштування відливів та кріплення до відливів; внести коригування до календарного графіку шляхом укладення додаткової угоди.
Вказане підтверджується підписаним сторонами протоколом № 1/354 від 11.07.2024.
Додатковою угодою № 2 від 17.07.2024 до договору № 354 від 31.05.2024 сторони погодили внести зміни у додаток 3 до договору "Календарний графік виконання робіт на 2024 рік", виклавши його в новій редакції, що додається.
25.07.2024 позивачем на адресу відповідача надіслана претензія щодо невиконання п.8.2.1 договору щодо вчасного виконання робіт у зв`язку з чим просить негайно виконати прострочені роботи та завершити всі роботи до 01.09.2024.
Листом № 75 від 31.07.2024 відповідачем повторно повідомлено позивача про те, що під час фактичного виконання робіт по об`єкту виявлено перепади висоти покрівлі, по яких буде суттєвий перерозхід розчину для стяжки в 2 рази, що не врахований в основній проектно-кошторисній документації та, відповідно, в зведеному кошторисному розрахунку вартості об`єкта будівництва. Крім того, відповідачем було зауважено, що відповідно до ДБН В.2.6-220:2017 "Покриття будівель і споруд" в пункті 7.7.2 передбачено, що товщина стяжки мінімум 40 мм, в той час, як основною проектно-кошторисною документацією передбачено 25 мм, що, в свою чергу, унеможливлює експлуатацію, гарантію та дотримання встановлених норм на покрівлю згідно встановлених вимог; не передбачено монтаж відливів покрівлі 119 метрів погонних з оцинковано сталі та кріплення для відливів; також не передбачено штукатурка парапетів стін для влаштування примикання 36,86м*0,4м=14,7м.кв., що не відповідає вимогам п.7.2.6. ДБН В.2.6-220:2017, згідно якого парапет з цегли повинен бути оштукатурений цементно-піщаним розчином. У зв`язку з чим відповідач просив вказаним листом позивача привести у відповідність, згідно встановлених будівельних норм, первинну проектно - кошторисну документацію шляхом проведення відповідного коригування, про що долучив до листа дефектний акт на виявлені додаткові роботи.
06.08.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" розглядалось питання щодо недотримання підрядником термінів виконання робіт, відображених у додатку № 3 до договору № 354 від 31.05.2025 та питання щодо огляду фактично виконаних робіт по об`єкту. Як результат, комісією вирішено попередити відповідача про відповідальність за невиконання умов договору та після завершення повного циклу робіт по улаштуванню покриття з фігурних елементів мощення товщиною 80 мм провести повторний огляд поверхні.
Вказане підтверджується протоколом № 2/354 від 06.08.2024.
Листом позивача № 62 30 2-1819/62 30/4 від 13.08.2024 повідомлено відповідача про порушення строків виконання робіт згідно додаткової угоди № 2 від 17.07.2024 до договору № 354 від 31.05.2024
Листом відповідача № 80 від 14.08.2024 повідомлено позивача про те, що невиконання певного виду робіт, а саме - завершення розбирання покриттів покрівлі з рулонних матеріалів у 1-3 шари, улаштування цементної вирівнювальної стяжки (п.4 Календарного графіку виконання робіт на 2024 рік (додаток №3 до Договору)), установлення пластикових підвіконних дошок та установлення віконних звивів (п.25 Календарного графіку виконання робіт на 2024 рік (додаток №3 до Договору)), штукатурення плоских поверхонь віконних та дверних укосів по бетону та каменю (п.26 Календарного графіку виконання робіт на 2024 рік (додаток №3 до Договору)), шпаклювання косяків шпаклівкою (п.27 Календарного графіку виконання робіт на 2024 рік (додаток №3 до Договору)) зумовлене об`єктивними обставинами, серед яких аномально висока температура повітря на території м. Рівне в період з 01.07.2024 по 24.07.2024, а саме понад +32-35 градусів, а на відкритому просторі даху температура сягала понад 37 градусів. Також зазначено, що станом на 14.08.2024 графік виконання робіт врегульовано.
В період з 13.08.2024 по 15.08.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо улаштування цементно - піщаної стяжки покрівлі +4,800/5,000 в вісях 1-11/А-В, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт № 5 від 15.08.2024, долученим до матеріалів справи.
20.08.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" було прийнято рішення про проведення повторного огляду виконаних робіт.
Вказане підтверджується протоколом № 3/354 від 20.08.2024.
26.08.2024 відповідачем на адресу позивача було направлено лист № 87 про те, що на виконання п.8.2.10 договору, зважаючи на об`єктивні обставини, що призвели до незначного сповільнення графіку виконання робіт, про які було повідомлено позивача листом №80 від 14.08.2024, додатково просять погодити уточнений графік виконання робіт на об`єкті із залученням більшої кількості працівників згідно додатку, що долучений до цього листа.
Листом № 89 від 30.08.2024 відповідач надіслав позивачу на погодження та підписання проект додаткової угоди № 3 до договору № 354 від 31.05.2024.
В подальшому, 30.08.2024 сторони підписали додаткову угоду № 3 про внесення змін до договору № 354 від 31.05.2024, у якій продовжили строк завершення робіт до 20.09.2024.
В період з 03.09.2024 по 04.09.2024 відповідачем виконано, а позивачем прийнято роботи щодо монтажу відливів покрівлі +4,900 в вісях 1-11/А-В, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №6 від 04.09.2024 року, долученим до матеріалів справи.
10.09.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" вирішено направити лист відповідачу щодо неякісного виконання робіт із переліком зауважень.
Вказане оформлене протоколом № 4/354 від 10.09.2024.
20.09.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо улаштування віконних конструкцій, які підрядник виконував в період з 22.06.2024 по 20.09.2024, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкцій №7 від 20.09.2024, долученим до матеріалів справи.
20.09.2024 представниками замовника було прийнято готову конструкцію підлоги в вісях А/В-4/7, роботи по улаштуванню якої підрядник виконував в період з 20.07.2024 по 20.09.2024, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкцій №8 від 20.09.2024, долученим до матеріалів справи.
20.09.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо влаштування підвіконня та водозливів, які підрядник виконував в період з 03.07.2024 по 20.09.2024, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкцій №9 від 20.09.2024, долученим до матеріалів справи.
20.09.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо кладки парапетів +4,800/5,000 в вісях 1-11/А-В, які підрядник виконував в період з 17.08.2024 по 20.09.2024, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкцій №10 від 20.09.2024, долученим до матеріалів справи.
20.09.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" прийнято рішення, що: з 21.09.2024 за порушення строків відповідач сплачує пеню та штраф; відповідачу в термін до 21.09.2024 розробити та надати календарний графік виконання робіт, не завершених станом на 20.09.2024; відповідачу завершити роботи до 15.12.2024. Вказане підтверджується протоколом № 5/354 від 20.09.2024.
Листом № 62 30 1-2220/62 30/13 від 20.09.2024 позивач повідомив відповідача про порушення умов договору в частині своєчасного виконання робіт.
В період з 05.09.2024 по 23.09.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо ґрунтування основи під рубероїдну покрівлю +4,800/5,000 в вісях 1-11/А-В, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №11 від 23.09.2024, долученим до матеріалів справи.
Листом № 62 30 1-2250/62 30/13 від 23.09.2024 позивач повідомив відповідача про порушення строків виконання робіт та початком нарахування з 21.09.2024 штрафних санкцій.
В період з 05.09.2024 по 25.09.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо підготовки основи під підлогу в вісях А/В-7/11, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №13 від 25.09.2024, долученим до матеріалів справи.
04.10.2024 на засіданні комісії з питань розгляду актів приймання виконаних будівельних робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" вирішено звернутись до підрядника з вимогою відкоригувати акти приймання виконаних будівельних робіт та відобразити виключно роботи, які виконані якісно та відповідно до нормативної документації в напрямку будівництва.
Вказане підтверджується протоколом № 6/354 від 04.10.2024.
В період з 23.09.2024 по 19.10.2025 представником замовника було прийнято роботи щодо влаштування рубероїдної покрівлі + 4,800/ + 5,000 в вісях 1-11/А-В, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкції № 12 від 19.10.2024, долученим до матеріалів справи.
22.10.2024 позивачем надісланий на адресу відповідача лист № 62 30 1-2579/62 30/4, у якому повідомив відповідача про порушення строків виконання зобов`язань за договором.
В період з 05.10.2024 по 29.10.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо улаштування підстиляючого шару основи підлоги в вісях А/В-7/11 відм.- 0,300/+0,330, що підтверджується актом на закриття прихованих робіт №14 від 29.10.2024, долученим до матеріалів справи.
Листом вих.113 від 29.10.2024 відповідач повідомив позивача, що недоліки до проектно-кошторисної документації не були усунуті, зміни до проектно - кошторисної документації не внесені, що призвели до необхідності виконання робіт, не передбачених проектом, і, відповідно, збільшення строків виконання робіт.
Листом вих. № 114 від 31.10.2024 відповідач повідомив позивача, що ним проігноровано зауваження підрядника щодо коригування проекту, технаглядом не здійснено жодних дій щодо коригування проекту та приведення у відповідність будівельним нормам. У зв`язку з чим відповідач вважає дії позивача упередженими та такими, що порушують права підрядника на законне отримання оплати за виконані роботи.
На виконання умов договору (з урахування додаткових угод) відповідачем була виконання частина робіт на загальну суму 805 828,74 грн, що підтверджується актом виконаних будівельних робіт за листопад 2024 року та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2024 року.
12.11.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" прийнято до оплати акт виконаних робіт на суму 805 828,74 грн.
Вказане оформлено протоколом № 10/354 від 12.11.2024.
Позивачем оплачено виконані роботи, що підтверджується платіжною інструкцією №1557 від 15.11.2024 на суму 805 828,74 грн.
20.11.2024 протоколом № 7/354/1 комісійного збору з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" вирішено не приймати роботи, виконані не якісно, або з порушенням технології виконання робіт, повідомити відповідача про необхідність виправлення не якісно виконаних робіт.
В період з 29.10.2024 по 25.11.2024 представниками замовника було прийнято роботи щодо прийняття готової конструкції підлоги в вісях А/В-7/11, що підтверджується актом прийняття відповідальних конструкцій №15 від 25.11.2024, долученим до матеріалів справи.
27.11.2024 відповідач, посилаючись на лист виробника пластикової водостічної системи, повідомив позивача про неможливість поставити дані матеріали (лист вих.№ 132 від 27.11.2024).
29.11.2024 на засіданні комісії з питань розгляду дотримання термінів виконання робіт по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі, заміна вікон, улаштування підлоги бруківкою" складської будівлі на території АРЧ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Рівненській області, за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Городище Білокриницької територіальної громади, вул. Рівненська, 112" прийнято до оплати акти виконаних робіт без монтажу водозливної системи.
Повне завершення робіт на загальну суму 1 881 969,88 грн відбулося 03.12.2024 на підтвердження чого до матеріалів справи долучено акт № 2 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2024 року та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2024 року.
З метою досудового врегулювання спору 10.12.2024 позивач вручив відповідачу претензію № 62 30 1-3128/62 30/13 від 06.12.2024 про сплату штрафних санкцій за прострочення виконання робіт, про що свідчить підпис та печатка відповідача із зазначенням дати.
Однак, відповідачем вказана претензія залишилась без відповіді, а заборгованість не погашеною у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Частина 1 статті 626 ЦК України визначає договір як домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 ЦК України).
Частиною 1 ст. 628 ЦК України унормовано, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Укладений сторонами договір є договором підряду, а відтак між сторонами виникли правовідносини, які підпадають під правове регулювання Глави 61 Цивільного кодексу України.
Частинами 1, 2 статті 837 ЦК України передбачено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
Стаття 846 ЦК України встановлює, що строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Відповідно до ст. 847 ЦК України підрядник зобов`язаний своєчасно попередити замовника: 1) про недоброякісність або непридатність матеріалу, одержаного від замовника; 2) про те, що додержання вказівок замовника загрожує якості або придатності результату роботи; 3) про наявність інших обставин, що не залежать від підрядника, які загрожують якості або придатності результату роботи.
Стаття 525 Цивільного кодексу України визначає, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Згідно зі ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Штрафними санкціями у Господарському кодексі України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання (ч. 1 ст. 230 ГК України).
За приписами статті 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ч. 4 ст. 231 ГК України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Так, п. 10.1. договору сторони передбачили, що у випадку умисного порушення строків, передбачених п.п.6.2., 8.2.5 цього договору, підрядник сплачує пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості робіт за кожний день прострочення з суми невиконаних договірних зобов`язань, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків від вартості робіт передбачених на рік з суми невиконаних договірних зобов`язань.
За порушення строків виконання робіт за договором позивач нарахував відповідачу штрафні санкції у розмірі 236 501,08 грн.
Відповідач, заперечуючи проти позову, зазначає, що дійсно ним не виконано частину робіт у строки встановлені у графіках виконання робіт, але це сталось з незалежних від нього причин, а саме через недоліки проектно - кошторисної документації, про що було повідомлено замовника.
Підрядник завчасно і у письмовій формі інформує замовника про можливе сповільнення або призупинення виконання робіт з незалежних від нього обставин (не менше ніж за два тижні) (п.8.2.20 договору).
З матеріалів справи вбачається, що підрядник неодноразово звертався до замовника зі зверненнями про недоліки у проектно - кошторисної документації, та посилався на те, що без корегування таких недоліків завершити роботи якісно, без порушень та у встановлений графік неможливо.
За загальним доктринальним підходом, умисел як форма вини включає в себе елемент усвідомлення та наміру.
Діяння особи вважаються такими, що вчинені з умислом, якщо вона свідомо не вчинила дій, спрямованих на виконання зобов`язання, та бажала або свідомо допускала настання такого наслідку, як невиконання або неналежне виконання зобов`язання.
Умисне порушення зобов`язання завжди є підставою для притягнення порушника до відповідальності в повному обсязі.
Отже, для застосування такої міри відповідальності, як пені та штрафу за умисне порушення строків, необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, наслідків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та наслідками, вини. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
Позивачем у даній справі не доведено наявність всіх складових елементів складу цивільного правопорушення.
Також суд звертає увагу, що в позовній заяві відсутнє чітке визначення суми пені та штрафу, що на думку позивача, підлягають стягненню з відповідача.
Позивачем також заявлено вимогу про стягнення з відповідача інфляційних втрат у розмірі 4 309,98 грн та 3% річних у розмірі 1 894,00 грн
Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
До матеріалів справи долучений розрахунок інфляційних втрат та 3% річних за період з 21.09.2024 по 12.11.2024 на суму боргу 184 678,36 грн, та за період з 13.11.2024 по 02.12.2024 на суму боргу 51 822,72 грн.
Однак, матеріали справи не містять документального підтвердження вказаних у розрахунках сум боргу.
Доказами, які підтверджують наявність заборгованості та її розмір є первинні документи, оформлені відповідно до статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність". Згідно вказаної норми Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це не можливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Відсутність же доказів наявності сум основного боргу свідчить про відсутність підстав для нарахування інфляційних втрат та 3% річних.
Відповідно до приписів частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з вимогами статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до положень статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Також, згідно з нормами статті 78 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
В практиці Європейського суду з прав людини також є рішення, в яких суд посилається на баланс вірогідностей задля оцінки обставин у справі. Так, зокрема, у рішенні від 23.08.2016 р. (заява № 59166/12) Дж. К. та Інші проти Швеції (J.K. AND OTHERS v. SWEDEN) Європейський суд з прав людини наголошує, що "У країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом ("beyond reasonable doubt"). Натомість, у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". Суд повинен вирішити, чи є вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри".
Висновки суду
За результатами розгляду спору та з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до висновку, що у позові належить відмовити повністю.
Розподіл судових витрат
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що у позові відмовлено, судові витрати понесені позивачем - залишаються за останнім та не підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача.
Керуючись ст. ст.129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. У задоволенні позову Аварійно - рятувального загону спеціального призначення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області (33005, м.Рівне, вул. Небожинського Назара, 23, код ЄДРПОУ 25575049) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Інлєкс" (33016, м. Рівне, вул. Будівельників, 9, код ЄДРПОУ 21081422) про стягнення коштів у розмірі 242 705,06 грн відмовити.
2. Судові витрати у вигляді судового збору покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://rv.arbitr.gov.ua.
Повне рішення складено та підписано 17 березня 2025 року.
Суддя А.І.Мовчун
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2025 |
Оприлюднено | 18.03.2025 |
Номер документу | 125873586 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них будівельного підряду |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Мовчун А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні