Рішення
від 05.03.2025 по справі 924/30/25
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" березня 2025 р. Справа № 924/30/25

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О. за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши матеріали

за позовом першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Плужненської сільської ради с. Плужне Шепетівського району Хмельницької області

до Фермерського господарства "Зелений світ 2018" с. Великі Зозулинці Хмельницького району Хмельницької області

про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки

Учасники процесу:

прокурор: Ткачук Н.С. - діє на підставі службового посвідчення № 079907 від 23.07.2024

позивач: не з`явився

відповідач: не з`явився

В судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Хмельницької області 06.01.2025 надійшла позовна заява першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Плужненської сільської ради до Фермерського господарства "Зелений світ 2018" про розірвання договору оренди земельної ділянки №76/57-18-ДО від 08.05.2018 та повернення територіальній громаді в особі Плужненської сільської ради земельної ділянки кадастровий номер 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га. Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор вказує, що 08.05.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області та ФГ "Зелений світ 2018" укладено договір оренди № 76/57-18-ДО щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га, яка знаходиться на території Шепетівського району за межами населених пунктів с. Дертка Плужненської сільської ради. Пунктом 7 договору передбачено, що договір укладений строком на 7 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. Згідно з п. 9 укладеного договору, орендна плата за перший календарний рік користування земельною ділянкою становить 19 241, 41 грн. Відповідно до п.п. 10, 13 договору орендна плата за наступні роки сплачується орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16 % від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 1603,45 грн за місяць. Відповідно до п. 33 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором. Пунктом 1 наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 49-ОТГ від 24.12.2020 передано спірну земельну ділянку у комунальну власність Плужненській сільській раді. Прокурор звертає увагу, що в порушення умов укладеного договору та земельного законодавства ФГ "Зелений світ 2018" орендну плату за користування вищевказаною земельною ділянкою комунальної власності не сплачує. Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 19.12.2024 ФГ "Зелений світ 2018" упродовж 2018-2024 років подано податкові декларації з плати за землю в тому числі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га. За період 2019-2024 років сплата орендної плати за землю відсутня. Прокурор вказує про наявність рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.02.2021 у справі № 560/268/21, яким задоволено позов ГУ ДПС у Хмельницькій області до ФГ "Зелений світ 2018" про стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу у розмірі 1098546,27 грн з рахунків платника податків. На виконання зазначеного рішення суду направлялись платіжні інструкції на примусове списання коштів з рахунків у банках, які повернуті без виконання у зв`язку із відсутністю коштів на рахунках. Тому спірний договір оренди підлягає розірванню, а земельна ділянка поверненню територіальній громаді в особі Плужненської сільської ради. Оскільки позивач не вживав дій, спрямованих на захист інтересів держави, то перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури на підставі ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" звернувся до суду із даним позовом.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.01.2025 вказану позовну заяву передано для розгляду судді Субботіній Л.О.

Ухвалою суду від 08.01.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №924/30/25 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10:30 год. 04 лютого 2025 року.

В підготовчому засіданні 04.02.2025 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання у справі №924/30/25 на 10:30 год. 17 лютого 2025 року.

Згідно з ухвалою від 17.02.2025, постановленою шляхом занесення до протоколу судового засідання, суд закрив підготовче провадження та призначив справу №924/30/25 до судового розгляду по суті на 10:00 год. 05 березня 2025 року.

Прокурор в судовому засіданні 05.03.2025 підтримала позовні вимоги у повному обсязі з підстав, що викладені у позовній заяві.

Позивач для участі в судовому засіданні 05.03.2025 не з`явився, у надісланих до суду заявах від 09.01.2025, 12.02.2025 просив здійснювати розгляд справи без участі позивача та визнавав позовні вимоги.

Представник відповідача для участі в судовому засіданні 05.03.2025 не з`явився, причин неявки суду не повідомив, відзиву на позов не подав.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

На виконання приписів Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) з метою повідомлення відповідача про розгляд справи, суд надіслав відповідачу ухвали від 08.01.2025, 05.02.2025 та 18.02.2025 рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Однак конверти з ухвалами суду повернуто до суду відділенням поштового зв`язку з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Згідно з п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

За приписами ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Таким чином, враховуючи, що відповідач вважається таким, що був належним чином повідомлений про розгляд справи та не скористався своїм правом на подання відзиву та участь в засіданнях суду, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - орендодавець) та Фермерським господарством "Зелений світ 2018" (далі - орендар) 08.05.2018 укладено договір оренди земельної ділянки №76/57-18-ДО (далі - договір), згідно з п. 1 якого орендодавець на підставі протоколу земельних торгів від 08 травня 2018 року №5 надає, а орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, яка розташована за межами населених пунктів Дертківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 29,2468 га, (кадастровий номер 6822182200:06:006:0101), в тому числі рілля 29,2468 га.

На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна (п. 3 договору).

Пунктом 4 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, становить: 235817,67 грн (Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.03.2018 №14/0/191-18).

У п. 7 договору зазначено, що він укладений на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар мар переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до закону (п. 8 договору).

За умовами п. 9 договору плата за перший повний календарний рік (12 місяців) користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах, згідно з протоколом земельних торгів від 08 травня 2018 року № 5 у розмірі річної орендної плати, що становить 19241,41 грн, підлягає сплаті переможцем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки на рахунок в ГУ ДКСУ у Хмельницькій області.

Згідно з п. 10 договору орендна плата за наступні роки сплачується орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16 % (розмір орендної плати визначається за результатами проведення земельних торгів), від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 1603,45 грн. за місяць.

Пунктом 11 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору, оренди чи продовження його дії.

Розмір орендної плати за земельну ділянку державної власності, яка передана в оренду за результатами земельних торгів, не може переглядатися у бік зменшення.

Відповідно до п. 12 договору орендна плата вноситься щомісячно в рівних частинах до 30 числа слідуючого за розрахунковим місяцем.

Згідно з п. 15 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01).

Відповідно до п. 16 договору цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), код по КВЦПЗ - 01.01.

У п. 25 договору сторони передбачили, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

В свою чергу, орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату в строки, встановлені цим договором (п.28 договору).

Згідно з п. 33 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших причин, визначених законом.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами, а право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права (п. 39 договору).

Згідно з інформаційною довідкою №389414167 від 02.08.2024з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 15 травня 2018 року внесено відомості про реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101 за ФГ "Зелений світ 2018" на підставі договору № 76/57-18-ДО від 08.05.2018. Вказана земельна ділянка перебуває у власності Плужненської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Матеріали справи містять витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6800873472024 від 13.12.2024, із якого вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га розташована на території Дертківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, належить до категорії - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Станом на 11.12.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 249841,42 грн. Також до справи долучений відповідний витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9958758832024 від 11.12.2024.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 49-ОТГ від 24.12.2020 передано Плужненській сільській раді Плужненської сільської об`єднаної територіальної громади Шепетівського району (Ізяславського району) Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1386,8147 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Плужненської сільської ради Шепетівського району (Ізяславського району) Хмельницької області, згідно додатку, в якому зазначена в тому числі і земельна ділянка з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

27 березня 2024 року перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури звертався до Плужненського сільського голови з листом №54-2625вих-24 та до Головного управління ДПС у Хмельницькій області з листом №54-2628вих-24 з метою отримання інформації щодо сплати ФГ "Зелений світ 2018" орендних платежів за договором оренди земельної ділянки №76/57-18-ДО від 08.05.2018 в розрізі 2018-2024 років.

Головне управління ДПС у Хмельницькій області листом № 4742/5/22-01-04-01-12 від 18.04.2024 повідомило прокуратуру, що ФГ "Зелений світ 2018" за 2018 рік сплатило орендної плати за землю в сумі 919351,84 грн, за період 2019-2024 років сплата орендної плати за землю відсутня.

Плужненська сільська рада у листі № 03/33/400/2024 від 20.04.2024 зазначила, що радою було надіслано претензію ФГ "Зелений світ" щодо сплати заборгованості з орендної плати за земельну ділянку. Однак заборгованість не погашена та договір не розірвано.

До матеріалів справи долучена претензія №03-33/378/2024 від 09.04.2024, з якою Плужненська сільська рада зверталась до ФГ "Зелений світ 2018" щодо сплати заборгованості в сумі 104224,30 грн за договором №76/57-18-ДО від 08.05.2018, що підтверджується фіскальним чеком відділення поштового зв`язку.

Виконувач обов`язків керівника Шепетівської окружної прокуратури звертався до Плужненського сільського голови з листом №54-9540вих-24 від 10.12.2024, в якому просив надати інформацію та документи щодо стану сплати орендної плати за договором оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га, наявності заборгованості станом на даний час та в розрізі 2018-2024 років; щодо вжитих Плужненською сільською радою заходів до припинення договору оренди за наявності відповідних підстав. Крім того, прокурор просив повідомити чи звертатиметься самостійно сільська рада до суду з позовом про розірвання договору оренди вказаної ділянки та зобов`язання повернути її у комунальну власність.

Відповідно до листа Плужненської сільської ради від 18.12.2024 за № 07-20/1412/2024, рада повідомила, що сплата орендної плати упродовж 2019-2024 років не відбувалась. Заборгованість ФГ "Зелений світ 2018" за договором оренди земельної ділянки № 76/57-18-ДО від 08.05.2018 становить 84982,89 грн. Повідомлено повторно, що сільською радою направлено претензію щодо сплати заборгованості ФГ "Зелений світ 2018". Однак господарством заборгованість не погашена, договір не розірвано, та самостійно з позовом про розірвання договору оренди земельної ділянки орган місцевого самоврядування не звертався у зв`язку з відсутністю матеріалів, достатніх для обґрунтування позовних вимог і коштів на оплату судового збору. Також сільська рада зазначила, що не заперечує проти вжиття прокуратурою заходів представницького характеру в судовому порядку в інтересах ради, спрямованих на усунення порушень у сфері використання земель сільськогосподарського призначення.

З метою отримання інформації щодо сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, виконувач обов`язків керівника Шепетівської окружної прокуратури звертався до Головного управління ДПС у Хмельницькій області з листом №54-9535вих-24 від 10.12.2024.

У відповідь на вказане звернення Головне управління ДПС у Хмельницькій області у листі від 19.12.2024 № 14825/5/22-01-04-01-13 повідомило, що ФГ "Зелений світ 2018" упродовж 2018-2024 років подано податкові декларації з плати за землю, в тому числі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га. Згідно інформаційно-комунікаційної системи ДПС "Податковий блок" ФГ "Зелений світ 2018" за 2018 рік сплачено орендної плати за землю в сумі 919351,84 грн, за період 2019-2024 років сплата орендної плати за землю відсутня. Також зазначено про заходи, які були проведені управлінням з метою стягнення податкового боргу.

Матеріали справи містять рішення Хмельницького окружного адміністративного суду у справі №560/268/21 від 04.02.2021 про стягнення з Фермерського господарства "Зелений світ 2018" коштів в рахунок погашення податкового боргу в розмірі 1098546,27 грн з рахунків відповідача у банках, обслуговуючих такого платника податків та за рахунок готівки, що належить відповідачу.

27 грудня 2024 року перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури звертався до Плужненської сільської ради з повідомленням про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді № 54-10012вих-24.

Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, пояснення прокурора, суд приймає до уваги наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020.

У даній справі перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Плужненської сільської ради до Фермерського господарства "Зелений світ 2018" з вимогами про розірвання договору оренди земельної ділянки №76/57-18-ДО від 08.05.2018 та повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101 територіальній громаді в особі Плужненської сільської ради.

Прокурор зазначає, що відповідачем, як орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, допущено порушення умов договору оренди землі щодо виконання обов`язку зі сплати орендної плати у розмірах і строки, визначені договором. Тому спірний договір оренди підлягає розірванню, а земельна ділянка поверненню в комунальну власність.

Суд враховує, що ст. ст. 13, 14 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Правовідносини, пов`язані з наданням у власність, користування земель із державної чи комунальної власності, становлять "суспільний", "публічний" інтерес.

У даному випадку інтерес держави полягає у необхідності забезпечення прав та інтересів власника землі - територіальної громади.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності користування земельними ділянками згідно умов договірних зобов`язань, необхідності раціонального використання коштів, які могли б бути отримані територіальною громадою у разі належної правової поведінки відповідача та використовуватись для забезпечення виконання соціальних програм, покращення інфраструктури, наповнення бюджету територіальної громади.

Інтерес держави також полягає у міцному та самодостатньому місцевому самоврядуванні кожної територіальної общини в її територіальних кордонах і держава гарантує наділення органів місцевого самоврядування певними державними повноваженнями та надає можливість населенню управляти власними справами, спільно приймати рішення та діяти з метою їх реалізації.

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави (пункт 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04.1999).

Відповідно до положень ч. 5 ст. 16 та ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Статтею 80 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 ЗК України).

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №389414167 від 02.08.2024, земельна ділянка площею 29,2468 га, з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101 перебуває у власності Плужненської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Отже, прокурором при зверненні до суду в інтересах держави правомірно зазначено Плужненську сільську раду органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

На підтвердження вжиття заходів, які передують зверненню прокурора до суду для здійснення представництва інтересів держави, передбачених ч. ч. 3, 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор додав до позовної зави листи №54-2625вих-24 від 27.03.2024 та №54-9540вих-24 від 10.12.2024, адресовані Плужненській сільській раді. У вказаних листах прокурор просив надати інформацію щодо сплати орендної плати відповідачем та повідомити чи вживались сільською радою дії щодо розірвання договору оренди вказаної ділянки.

У листі № 03/33/400/2024 від 20.04.2024 Плужненська сільська рада зазначила, що радою було надіслано претензію ФГ "Зелений світ" щодо сплати заборгованості з орендної плати за земельну ділянку. Однак заборгованість не погашена та договір не розірвано.

Відповідно до листа Плужненської сільської ради від 18.12.2024 за № 07-20/1412/2024, рада повідомила, що сплата орендної плати упродовж 2019-2024 років не відбувалась. Заборгованість ФГ "Зелений світ 2018" за договором оренди земельної ділянки № 76/57-18-ДО від 08.05.2018 становить 84982,89 грн. Вказала, що рада самостійно з позовом про розірвання договору оренди земельної ділянки не зверталася у зв`язку з відсутністю матеріалів, достатніх для обґрунтування позовних вимог і коштів на оплату судового збору. Разом з тим, рада не заперечувала проти вжиття прокуратурою заходів представницького характеру в судовому порядку в інтересах ради, спрямованих на усунення порушень у сфері використання земель сільськогосподарського призначення.

В зв`язку із вказаним, перший заступник керівника Шепетівської окружної прокуратури надіслав до Плужненської сільської ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді № 54-10012вих-24 від 27.12.2024.

Вказані обставини є достатнім аргументом для підтвердження бездіяльності Плужненської сільської ради та достатньою підставою для звернення прокурора до суду із позовом в інтересах держави в особі вказаного органу.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Плужненської сільської ради.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України (далі ГК України) майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

З положень ст. 509 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), ст. 173 ГК України вбачається, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, а в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, ч. 1 ст. 759 ЦК України в редакції, чинній на момент укладення договору оренди від 08.05.2018, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами ст. 1 Закону України "Про оренду землі", яка кореспондується з положеннями ч.1 ст. 93 ЗК України, орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В ході судового розгляду суд встановив, що за договором оренди земельної ділянки № 76/57-18-ДО від 08.05.2018 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області передало відповідачу в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку загальною площею 29,2468 га, (кадастровий номер 6822182200:06:006:0101), яка знаходиться (за межами населених пунктів) на території Плужненської сільської ради Шепетівського району (Ізяславського району) Хмельницької області.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 49-ОТГ від 24.12.2020 та інформаційної довідки №389414167 від 02.08.2024з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, відбулась зміна власника земельної ділянки, і розпорядником земельної ділянки та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки № 76/57-18-ДО від 08.05.2018 стала Плужненська сільська рада.

Приписами ст. 24 Закону України "Про оренду землі" визначені права та обов`язки орендодавця, зокрема право орендодавця вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати за земельну ділянку.

Відповідно до ст. 25 вищевказаного Закону, яку було доповнено абзацом сьомим згідно із Законом №963-IX від 04.11.2020, орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

Як передбачено ч.ч. 1, 5 ст. 762 ЦК України у чинній редакції за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за найм (оренду) майна вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором. Положення аналогічного змісту були закріплені і в редакції ст. 762 ЦК України, яка діяла до 13.06.2021.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За умовами п.п. 9, 10 договору плата за перший повний календарний рік (12 місяців) користування земельною ділянкою становила 19241,41грн. Орендна плата за наступні роки сплачується орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів у місцевий бюджет за місцем розташування земельної ділянки у розмірі 8,16 % від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, що становить 1603,45 грн. за місяць.

Відповідно до п. 12 договору орендна плата вноситься щомісячно в рівних частинах до 30 числа слідуючого за розрахунковим місяцем.

За приписами ст. ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускається.

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає як порушення зобов`язання.

Суд встановив, що відповідач не виконав своїх зобов`язань за договором та не сплачував орендну плату за користування земельною ділянкою за період з 2019 по 2024 роки, що підтверджується листами Головного управління ДПС у Хмельницькій області №4742/5/22-01-04-01-12 від 18.04.2024 та №14825/5/22-01-04-01-13 від 19.12.2024, листами Плужненьскої сільської ради № 03/33/400/2024 від 20.04.2024 та № 07-20/1412/2024 від 18.12.2024, а також рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду у справі №560/268/21 від 04.02.2021. Доказів на спростування вказаного матеріали справи не містять.

Відповідно до ч. 3 ст. 291 ГК України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених Цивільним кодексом України для розірвання договору найму, в порядку, встановленому статтею 188 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до ч. 3 ст. 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Частиною 1 ст. 32 вищевказаного Закону передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Вказані положення чинного законодавства знайшли своє відображення також у п.33 укладеного між сторонами договору.

Суд враховує, що невнесення орендної плати в обумовленому договором розмірі та в установлений строк є істотним порушенням умов договору, оскільки значною мірою позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору, зокрема, надходження відповідних коштів з орендної плати.

Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом, саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за змістом ст. 3 ЦК України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Отже, сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є достатньою правовою підставою для дострокового розірвання договору оренди в судовому порядку (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 23.03.2021 у справі №922/2754/19, від 08.06.2021 у справі № 903/242/20, від 02.05.2018 у справі № 925/549/17 та від 22.10.2019 у справі № 923/826/18).

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Матеріалами справи підтверджується істотне порушення відповідачем умов договору оренди, що полягає у систематичному невиконанні зобов`язань щодо погашення сум заборгованості за користування орендованою земельною ділянкою, у зв`язку з чим позивач значною мірою позбавляється того, на що він розраховував при укладенні договору.

Зважаючи на викладене та враховуючи, що відповідач в передбаченому законом порядку не спростував вказаних встановлених обставин справи, суд на підставі вищезазначених норм чинного законодавства дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та розірвання договору оренди земельної ділянки №76/57-18-ДО від 08.05.2018.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Тому з метою забезпечення реального відновлення порушених прав позивача, враховуючи відсутність правових підстав для користування відповідачем спірною земельною ділянкою, позовні вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку територіальній громаді в особі Плужненської сільської ради також підлягають задоволенню.

Згідно з ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов першого заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах, Плужненської сільської ради с. Плужне Шепетівського району Хмельницької області до Фермерського господарства "Зелений світ 2018" с. Великі Зозулинці Хмельницького району Хмельницької області про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки задовольнити.

Розірвати договір оренди земельної ділянки № 76/57-18-ДО, укладений 08.05.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Зелений світ 2018".

Зобов`язати Фермерське господарство "Зелений світ 2018" (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с.Великі Зозулинці, код 42068637) повернути територіальній громаді в особі Плужненської сільської ради (Хмельницька обл., Шепетівський р-н, с.Плужне, вул.Бортника, 7, код 04406745) земельну ділянку з кадастровим номером 6822182200:06:006:0101, площею 29,2468 га, що розташована за межами населених пунктів Плужненської сільської ради на території Шепетівського району Хмельницької області.

Стягнути з Фермерського господарства "Зелений світ 2018" (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с.Великі Зозулинці, код 42068637) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м.Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код 02911102) 6056,00 грн (шість тисяч п`ятдесят шість гривень 00 коп.) витрат на оплату судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України.

Повне рішення складено 17.03.2025.

СуддяЛ.О. Субботіна

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення05.03.2025
Оприлюднено19.03.2025
Номер документу125875859
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —924/30/25

Рішення від 05.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 18.02.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні