ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/3750/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу до Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Карпатського округу (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї;
- зобов`язати Тарашанську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області вчинити дії щодо організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на території Тарашанської сільської ради в с. Станівці, з розташованим на ній сміттєзвалищем твердих побутових відходів, винесення в натурі та встановлення (на місцевості) її меж, а також державної реєстрації прав на неї.
Вказано, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під сміттєзвалищем створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування сміттєзвалища, що може призвести до негативного впливу на навколишнє природне середовище, зокрема забруднення сусідніх територій у зв`язку із відсутністю встановлених меж як на місцевості так із за графічними даними Державного земельного кадастру, а також погіршення стану здоров`я та санітарного благополуччя населення.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідачем подано заяву, відповідно до змісту якої позов визнає.
Дослідивши письмові докази судом встановлено наступне.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 729-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Чернівецької області» Станівецьку територіальну громаду в особі Станівецької сільської ради приєднано до Тарашанської територіальної громади в особі Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області.
Рішенням виконкому Станівецької сільської ради від 24.11.1998 № 9/37 виділено земельну ділянку в розмірі 0,6 га для розміщення сміттєзвалища, яка знаходиться в західній частині села Станівці, на землях запасу сільської ради.
Згідно акту вибору земельної ділянки площею 0,6 га для розміщення сміттєзвалища, затвердженого головою Глибоцької райдержадміністрації, від 12.05.1998 було проведено вибір земельної ділянки площею 0,6 га для розміщення сміттєзвалища. Вибрана земельна ділянка знаходиться в західній частині с. Станівці на землях запасу сільської ради (пасовище) на відстані 1,2 км від населеного пункту.
З інформації Тарашанської сільської ради № 584 від 29.05.2024 вбачається, що на даний час земельна ділянка, на якій розміщено місце видалення відходів в с. Станівці перебуває відповідно до земельного законодавства України у комунальній власності Тарашанської сільської ради, однак паспортизація вказаного сміттєзвалища не здійснювалась, дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки під об`єкт поводження з відходами (сміттєзвалище) не надавались, землевпорядна документація на об`єкт поводження з відходами та встановлення її меж в натурі не виготовлена. Вказане сміттєзвалище використовується як місце видалення (полігон) твердих побутових відходів.
З інформації, отриманої від ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області № 10-24-0.3-2185/2-24 від 02.07.2024 встановлено, що реєстрація на земельну ділянку під полігоном твердих побутових відходів (сміттєзвалище) на території с.Станівці Тарашанської ОТГ Чернівецького району Чернівецької області в Національній кадастровій системі не проводилась. Документація із землеустрою щодо визначеного об`єкту у місцевий фонд документації із землеустрою та оцінки земель не надходила.
Окружною прокуратурою листами від 07.06.2024 за № 52/2-369вих-24 та від 08.07.2024 № 52/2-435вих-24 повідомлено Державну екологічну інспекцію Карпатського округу про невиконання Тарашанською сільською радою вимог природоохоронного законодавства.
З відповіді Державної екологічної інспекції Карпатського округу від 13.06.2024 №01-03/2717 вбачається, що позивачем не вживалися та не плануються вживатися заходи реагування на зазначені порушення закону.
Чернівецька окружна прокуратура перед пред`явленням даного позову на адресу Державної екологічної інспекції Карпатського округу надіслала лист про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з вкзаним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч. 3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу (ч.4 ст.53 КАС України).
Разом з тим, ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Аналіз ч.3 та ч.4 ст.53 КАС України у взаємозв`язку з ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що участь прокурора в судовому процесі в судах загальної юрисдикції стає можливою за умови, крім іншого, обґрунтування підстав для звернення до суду, а саме нездійснення або неналежного здійснення захисту інтересів держави у спірних правовідносинах органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або підтвердження відсутності такого органу.
Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що діяльність органу місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, встановлення меж місць видалення відходів, є об`єктом контролю у сфері захисту довкілля та природних ресурсів і такий контроль уповноважені здійснювати органи Державної екологічної інспекції України.
Водночас, як повідомлено Прокурором, Державною екологічною інспекцією Карпатського округу, як органом контролю, не вжито дієвих заходів, спрямованих на забезпечення виконання відповідачем заходів, спрямованих на забезпечення виконання вимог природоохоронного законодавства.
При цьому, Державною екологічною інспекцією Карпатського округу повідомлено прокурора про те, що не заперечує проти представництва прокуратурою інтересів держави в її особі, шляхом подання позовної заяви до відповідача з наведених вище питань, що належить до повноважень Державної екологічної інспекції України.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав звернення прокурора до адміністративного суду з позовом до відповідача в інтересах держави, в особі Держаної екологічної інспекції Карпатського округу.
Щодо позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї, суд зазначає наступне.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені ст.12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до яких, зокрема, належать: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно ч.2 ст.83 ЗК України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Приписами ст.ст. 125, 126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV) державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Відповідно до ст.15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", сільські ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції: забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян; дають згоду на розміщення на своїй території підприємств, установ і організацій у порядку, визначеному законом; видають (переоформлюють, видають дублікати, анулюють) дозволи на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення у випадках, передбачених законом; затверджують місцеві екологічні програми; організовують вивчення навколишнього природного середовища; забезпечують інформування населення про стан навколишнього природного середовища, функціонування місцевих екологічних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем; здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно п.38 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.
Згідно з п.п.2 п."а" ч.1 ст.33 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля.
Підпунктом 15 пункту "а" частини 1 статті 30 вказаного Закону встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Статтею 1 Закону України "Про відходи" від 05.03.1998 року №187/98-ВР (чинного на час розгляду справи у суді) визначено, що послуги з поводження з побутовими відходами - послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.
Згідно ч.2 ст.8 Закону №187/98-ВР територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).
Відповідно до ч.1 ст.21 Закону №187/98-ВР органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, крім іншого: вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами (ч.2 ст.21 Закону №187/98-ВР).
З аналізу вказаних норм слідує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під об`єкти поводження з відходами (сміттєзвалища).
Як вбачається зі змісту листа відповідачем документація із землеустрою щодо відведення кожної земельної ділянки з розташованими на них полігонами твердих побутових відходів немає, земельні ділянки у натурі не винесено, їх державної реєстрації немає.
Тобто, за наявності правових підстав та відповідних повноважень, відповідачем відповідне рішення щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку не приймалось, дозволи на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку не надавались, питання фінансування розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування на розгляд сесії сільської ради не виносилось, замовлення проектів відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку не забезпечено, технічна документація із землеустрою не виготовлялась.
Як встановлено судом, на день звернення до суду з даним позовом, в порушення вказаних норм законодавства відповідачем не оформлені правовстановлюючі документи на земельну ділянки в с. Станівці, з розташованим на ній сміттєзвалищем твердих побутових відходів, винесення в натурі та встановлення (на місцевості) її меж, а також не здійснено державної реєстрації прав на неї.
Враховуючи зазначене, матеріалами справи підтверджено те, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що обставинами справи підтверджено протиправну бездіяльність Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї, а тому позовні вимоги у вказаній частині підлягають до задоволення.
У зв`язку з цим, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення похідних вимог про зобов`язання Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області вчинити дії щодо організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї
Відповідно до частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом частиною 1 та частиною 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проаналізувавши зазначені положення чинного законодавства та встановлені обставини справи суд приходить висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно розподілу судових витрат.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки свідки у даній справі не залучались та експертиза не проводилась, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї.
3. Зобов`язати Тарашанську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області вчинити дії щодо організації проведення робіт із розроблення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,6 га, на території Тарашанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, в с. Станівці, з розташованим на ній місцем видалення відходів, винесення в натурі та встановлення на місцевості її меж, а також здійснення державної реєстрації прав на неї.
У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне найменування учасників процесу:
прокурор - Керівник Чернівецької окружної прокуратури (вул. Конституційна, 69, м.Чернівці, 58002, Код ЄДРПОУ 02910120);
позивач - Держана екологічна інспекція Карпатського округу (вул. Сахарова, 23-А, м. Івано-Франківськ, 76014, код ЄДРПОУ 42702233);
відповідач - Тарашанська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (вул. Спеціалістів, буд.137, с. Тарашани, Чернівецький район, Чернівецька область, 60430, Код ЄДРПОУ 04418469).
Суддя І.В. Маренич
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2025 |
Оприлюднено | 19.03.2025 |
Номер документу | 125888928 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні