Герб України

Рішення від 13.03.2025 по справі 344/18386/24

Івано-франківський міський суд івано-франківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 344/18386/24

Провадження № 2-о/344/85/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2025 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого-судді Атаманюка Б. М.,

присяжних Сінцової Т.С., Гачинської О.І.,

секретаря Солонинко С.А.,

заявника ОСОБА_1 ,

представника заявника-адвоката Фединяка Р.В.,

заінтересованих осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 Центральний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Міністерство Оборони України, Військова частина НОМЕР_1 , про оголошення фізичної особи померлою, -

В С Т А Н О В И В:

Заявник ОСОБА_1 10.10.2024 звернулася до суду із заявою в порядку окремого провадження, про оголошення фізичної особи померлою.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 18.10.2024 прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами окремого провадження.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 13.11.2024 до участі в справі залучено заінтересованих осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою суду від 11.12.2024 зупинено провадження у цивільній справі до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи № 755/11021/22 (провадження № 14-94цс24).

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 28.01.2025 поновлено провадження у справі, призначено справу до судового розгляду.

Обґрунтовуючи вимоги заяви, заявник ОСОБА_1 посилається на те, що відповідно до витягу із наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 09.05.2022 року, її чоловік, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований в АДРЕСА_1 , призваний на військову службу по мобілізації та зарахований до списків особового складу частини на всі види забезпечення. Згідно з наказом від 09.05.2022 командира військової частини НОМЕР_1 № 57-РС ОСОБА_4 , призначено на посаду командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 . З 09.05.2022 по 20.01.2023 року ОСОБА_4 проходив військову службу у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, які залучаються та беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій. Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 20.06.2022 № 166, сержант ОСОБА_4 , командир стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , прибув у зону ведення бойових дій (м. Часів Яр).

З 20.01.2023 зв`язок з чоловіком ОСОБА_4 втрачений.

Відповідно до сповіщення сім`ї № 33 від 23.01.2023 дружину сповіщено із скорботою про те, що її чоловік, сержант ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 поблизу населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області, під час ведення бойових дій з військовими формуваннями російської федерації, зник безвісти, на зв`язок не виходить. 24.01.2023 заявник звернулась із заявою до чергової частини Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області про зникнення ОСОБА_4 . За її заявою зареєстровано та внесено до ЄРДР кримінальне провадження № 2123091010000313 за ч.1 ст.115 Кримінального кодексу України. Матеріали справи направлено за підслідністю до Бахмутського відділу поліції ГУНП в Донецькій області.

Згідно наказу від 22.01.2023 № 22 сержанта ОСОБА_4 , командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , визнано безвісти зниклим та увільнено від займаних посад, зараховано в розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 з 22.01.2023. Підстава - наказ командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу) від 21.01.2023 № 12-РС. Згідно відповіді на адвокатський запит від 07.09.2024 № 3250, отримано витяг з наказу № 318 від 03.02.2023 року "Про результати проведення службової перевірки за фактом встановлення обставин відсутності особового складу стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , які підпадають під ознаки осіб зниклих безвісти". Відповідно до зазначеного витягу з наказу № 318 від 03.02.2023 року, проведено службову перевірку за фактом відсутності у підрозділі військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 , в тому числі і командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , сержанта ОСОБА_4 , в результаті ведення бойових дій з військовими формуваннями російської федерації ІНФОРМАЦІЯ_3 в районі населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області, які підпадають під ознаки осіб, зниклих безвісти.

Службовою перевіркою встановлено, що зникнення безвісти військовослужбовців стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , в тому числі сержанта ОСОБА_4 , сталося внаслідок виконання ними бойового завдання із здійснення заходів з національної безпеки оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України у складі військової частини НОМЕР_1 в районі ведення бойових дій на території населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області під час дії правового режиму воєнного стану в Україні. Вказані військовослужбовці діяли відповідно до вимог Конституції України, Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України та інших законів України. Відомостей про те, що ОСОБА_4 живий, перебуває у полоні, знаходиться на непідконтрольній території з інших причин, виїхав за межі України, у кадровому центрі Збройних Сил України немає. Вказаний факт підтверджується Випискою з реєстру оборонців України, які перебувають у полоні держави-агресора від 13.08.2024 року № 06-04/14117.

Зникнення сержанта ОСОБА_4 пов`язане з виконанням ним бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, настало під час виконання обов`язків військової служби при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України, внаслідок протиправних дій з боку збройних сил російської федерації, пов`язане із проходженням військової служби і виконання обов`язків по захисту Батьківщини. Причинами зникнення військовослужбовців стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 є ведення активних бойових дій з противником в районі населеного пункту Краснополівка, Донецької області. Умовою зникнення військовослужбовців стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , є стримування збройної агресії російської федерації проти України.

За результатами проведеної службової перевірки, командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , сержанта ОСОБА_4 визнано безвісти зниклими за особливих обставин, а обставини зникнення вважаються пов`язаними з виконанням ним бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, і настали під час виконання обов`язків військової служби при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України, внаслідок протиправних дій з боку збройних сил російської федерації, пов`язане із проходженням військової служби і виконання обов`язків по захисту Батьківщини. Крім того, командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , сержанта ОСОБА_4 зараховано у розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 , здійснено відрахування та виплати сум грошового забезпечення з урахуванням "Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам".

Встановлення факту смерті ОСОБА_4 необхідне для отримання державних соціальних гарантій, передбачених для членів родини загиблих військовослужбовців.

На підставі наведеного, заявник просить суд оголосити померлим ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрованого АДРЕСА_1 , у зв`язку з виконанням ним бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, під час виконання обов`язків військової служби при відсічі і стримуванні збройної агресії проти України та захисту Батьківщини, внаслідок протиправних дій в боку збройних сил російської федерації.

Представник заявника в судовому засіданні долучив до матеріалів справи виписку з реєстру оборонців України станом на 08.01.2025 року, згідно якої відомостей про те, що ОСОБА_4 живий, чи перебуває у полоні держави-агресора, знаходиться на непідконтрольній території з інших причин, виїхав за межі України, у кадровому центрі Збройних Сил України немає. Заяву підтримав, пояснив, що відповідно до сповіщення сім`ї № 33 від 23.01.2023 заявника ОСОБА_1 сповіщено із скорботою про те, що її чоловік, сержант ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 поблизу населеного пункту Краснополівка Бахмутського району, Донецької області під час ведення бойових дій з військовими формуваннями російської федерації, зник безвісти, на зв`язок не виходить. Згідно наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» активні бойові дії у с. Краснополівка Соледарської міської територіальної громади Бахмутського району, де безвісти зник ОСОБА_4 , велися з 24.02.2022 по 25.02.2023 та є тимчасово окупованою територією. Враховуючи той факт, що ОСОБА_4 зник безвісти поблизу населеного пункту Краснополівка Бахмутського району, Донецької області під час ведення бойових дій 20.01.2023 року, а активні бойові дії там завершені 25.02.2023 року тимчасовою окупацією даної території, то станом на 26.02.2025 сплив дворічний та шестимісячний термін для оголошення особи померлою. Просив суд заяву задовольнити.

Заявник ОСОБА_1 в судовому засіданні повідомила, що після зникнення чоловіка ОСОБА_4 подзвонила до командира ОСОБА_5 , який їй повідомив, що тіло загиблого ОСОБА_4 не могли забрати із поля бою, оскільки тривали бої. Просила суд заяву задовольнити.

Представник Військової частини НОМЕР_1 у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Представник 05.11.2024 подав до суду пояснення по справі в яких зазначає, що відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 03.02.2023 № 318 Про результати проведення службової перевірки за фактом встановлення обставин відсутності особового складу стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , які підпадають під ознаки осіб зниклих безвісти службовою перевіркою встановлено, що зникнення безвісти військовослужбовця стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 сержанта ОСОБА_4 сталося внаслідок виконання ним бойового завдання із здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України у складі військової частини НОМЕР_1 в районі ведення бойових дій на території населеного пункту Краснополівка Донецької області під час правового режиму воєнного стану в Україні. На момент зникнення сержант ОСОБА_6 перебував в засобах індивідуального захисту. В стані алкогольного сп`яніння чи під впливом наркотичних засобів, психотропних речовин та інших медичних препаратів, які знижують увагу і швидкість реакції, не перебував. В діях військовослужбовця стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 не встановлено порушень вимог нормативно-правових актів, які могли б призвести чи стати причинами і умовами зникнення сержанта ОСОБА_7 20 січня 2023 року та не є наслідком вчинення ним дисциплінарного, адміністративного чи кримінального правопорушення. Враховуючи пояснення капітана ОСОБА_8 , лейтенанта ОСОБА_9 , лейтенанта ОСОБА_10 , лейтенанта ОСОБА_11 , солдата ОСОБА_12 , старшого солдата ОСОБА_13 , достеменно встановити характер поранень, перебування в полоні або загибель сержанта ОСОБА_7 немає можливості, у зв`язку з тим, що позиції, на яких перебував вище згаданий військовослужбовець, знищені та перейшли під контроль військових формувань російської федерації. Таким чином, підтвердити або спростувати факт загибелі сержанта ОСОБА_7 командування військової частини НОМЕР_1 не може. Просив суд врахувати дані пояснення по справі, розгляд справи проводити без участі представника частини.

Представник Міністерства Оборони України у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Представник 13.11.2024 подав до суду пояснення по справі в яких зазначає, що оскільки солдат не проходив військову службу у Міністерстві оборони України то, відповідно, Міністерство оборони України не володіє інформацією про ОСОБА_4 . Окрім цього, вважають, що заявницею не подано жодних відомостей чи зверталась вона до Державного підприємства «Український національний центр розбудови миру», який виконує функції Національного інформаційного бюро відповідно до Женевських конвенцій про поводження з військовополоненими та про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року, щодо отримання необхідної інформації про можливе перебування ОСОБА_4 в полоні. Також не долучено відповіді (оскільки ймовірно такі відомості не витребувано) з Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Об`єднаного центру з пошуку та звільнення полонених Служби безпеки України, міжнародного комітету Червоного Хреста, тощо, стосовно наявності відомостей про можливе перебування ОСОБА_4 в полоні, відомості про сімейний статус ОСОБА_4 , довідки про членів сім`ї та реєстрацію його, відомості про наявність батьків, утриманців тощо. Відсутність безумовних доказів, що надаються заявником, вважають унеможливлює оголошення особи померлою.

Представник ІНФОРМАЦІЯ_4 у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Представник 25.12.2024 подав до суду пояснення по справі в яких зазначає, що чинним законодавством визначено позасудовий порядок встановлення причиннонаслідкового зв`язку смерті військовослужбовця з виконанням обов`язків військової служби (захистом Батьківщини). Відповідно до абзацу 5 пункту 1.2 глави 1 розділу І Положення про військоволікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 (далі Наказ № 402) військово-лікарська експертиза це встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби. Пунктом 2.1 глави 2 розділу І Наказу № 402 визначено, що для проведення військоволікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Наказом Міністерства оборони України «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану» від 25 січня 2023 року № 45 (далі Наказ № 45) визначено завдання органів військового управління, військових частин, установ, військових навчальних закладів щодо оформлення документів для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - ОГД), алгоритм її призначення та виплати, перелік необхідних документів. Відповідно до пунктів 4.1, 4.2 розділу ІV Наказу № 45 члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням. Так, згідно з Переліком документів, які надсилає районний (міський) ТЦКСП до обласного (Київського міського) ТЦКСП для призначення та виплати ОГД (додаток 5 до Наказу № 45), штатною військово-лікарською комісією на підставі документів, надісланих районним (міським) ТЦКСП, надається витяг з постанови штатної військово-лікарської комісії про підтвердження смерті внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини у період дії воєнного стану, що настала не пізніше ніж через один рік після такого поранення (контузії, травми, каліцтва). Отже, у випадку прийняття судом рішення про оголошення ОСОБА_4 померлим, у ІНФОРМАЦІЯ_5 виникне обов`язок направити документи до штатної військово-лікарської комісії для встановлення причиннонаслідкового зв`язку смерті військовослужбовця з виконанням обов`язків військової служби (захистом Батьківщини). Прийняття зазначеного висновку належить до виключної компетенції військово-лікарської комісії, а тому не може бути встановлене судом.

Додатково військовою частиною надається довідка про обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини у період дії воєнного стану, яке стало причиною смерті.

У Постанові КЦС ВС від -7 листопада 2023 року у справі № 607/159/23 акцентовано увагу на наявності у суду саме права, а не обов`язку оголосити фізичну особу померлою за умови відсутності у місці її постійного проживання відомостей про місце її перебування протягом часу визначеного в статті 46 ЦК України. Зазначено, що при розгляді справ цієї категорії судам слід, крім іншого, з`ясовувати, чи може бути відсутність особи умисною, тобто чи не переховується вона. Відсутність безумовних доказів або суперечність у доказах на підтвердження обставин, що надаються заявником та/або заінтересованими особами, унеможливлює оголошення особи померлою. Загальновідомим є те, що російською федерацією не дотримуються норми міжнародного гуманітарного права. Так, Парламентська асамблея Ради Європи (далі - ПАРЄ) у своїй резолюції звинуватила росію у приховуванні інформації про полонених українців і тортури в полоні, яких вони зазнають, а також закликала міжнародну спільноту звернути на це більше уваги. Про це повідомляв DW з посиланням на резолюцію ПАРЄ від 2 жовтня 2024 року «Зниклі безвісти, військовополонені та цивільні особи, які потрапили в полон внаслідок агресивної війни рф проти України». Враховуючи зазначене, не виключеним є той факт, що ОСОБА_4 може перебувати в полоні. Просили суд врахувати дані пояснення по справі.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази справи, суд вважає вимоги заяви підставними і такими, що підлягають задоволенню виходячи із наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 ЦК України, фізична особа може бути оголошена судом померлою, якщо у місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку, - протягом шести місяців, а за можливості вважати фізичну особу загиблою від певного нещасного випадку або інших обставин внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру - протягом одного місяця після завершення роботи спеціальної комісії, утвореної внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Оголошення громадянина померлим має своїм призначенням усунення невизначеності, яка склалася у правовідносинах за участю особи, яка тривалий час є відсутньою за місцем свого постійного проживання і місце перебування якої невідоме.

Рішення про оголошення фізичної особи померлою може бути прийняте судом за наявності таких підстав: 1) відсутність особи в місці її постійного проживання; 2) відсутність відомостей про місце її перебування протягом трьох років, а якщо вона зникла безвісті за обставин, що загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку, - протягом шести місяців; 3) неможливість одержання відомостей про місце перебування особи, незважаючи на вжиті заходи.

Особливості цієї категорії справ є те, що висновок суду про оголошення громадянина померлим ґрунтується на юридичному припущенні смерті особи.

Частиною 1 ст. 293 ЦПК України визначено, що окреме провадження це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Як вбачається з п. 3 ч. 2 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою.

Відповідно до приписів ст. 305 ЦПК України, заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.

Згідно з ч. 1 ст. 306 ЦПК України, у заяві про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою повинно бути зазначено: для якої мети необхідно заявникові визнати фізичну особу безвісно відсутньою або оголосити її померлою; обставини, що підтверджують безвісну відсутність фізичної особи, або обставини, що загрожували смертю фізичній особі, яка пропала безвісти, або обставини, що дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку.

Судом встановлено, що згідно копії свідоцтва про одруження заявник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , є дружиною ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який зареєстрований АДРЕСА_1 (а.с.13,16).

Відповідно до витягу із наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 09.05.2022 року, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований в АДРЕСА_1 , призваний на військову службу по мобілізації та зарахований до списків особового складу частини на всі види забезпечення (а.с.20,25).

Згідно з наказом від 09.05.2022 командира військової частини НОМЕР_1 № 57-РС ОСОБА_4 , призначено на посаду командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 . З 09.05.2022 по 20.01.2023 року, ОСОБА_4 , проходив військову службу у складі сил і засобів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, які залучаються та беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій.

Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 20.06.2022 № 166, сержант ОСОБА_4 , командир стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , прибув у зону ведення бойових дій (м. Часів Яр). (а.с.26).

Зазначені обставини підтверджуються також витягами із наказів командира військової частини НОМЕР_1 , зокрема: - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 20.06.2022 № 166; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 25.06.2022 № 171; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 17.08.2022 № 224; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.08.2022 № 226; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 27.08.2022 № 234; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 04.09.2022 № 242; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 12.09.2022 № 250; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 18.09.2022 № 256; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 26.09.2022 № 264; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 03.10.2022 № 271; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 07.11.2022 № 306; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 22.11.2022 № 321; - витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 01.12.2022 № 330 (а.с.27-38)

Відповідно до сповіщення сім`ї № 33 від 26.06.2024, із скорботою повідомляють ОСОБА_1 про те, що її чоловік, сержант ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 поблизу населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області під час ведення бойових дій з військовими формуваннями російської федерації, зник безвісти, на зв`язок не виходить (а.с.15).

Згідно наказу від 22.01.2023 № 22 сержанта ОСОБА_4 , командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , визнано безвісти зниклим та увільнено від займаних посад, зараховано в розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 з 22.01.2023. Підстава - наказ командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу) від 21.01.2023 № 12-РС. (а.с.39).

Згідно витягу з наказу № 318 від 03.02.2023 року "Про результати проведення службової перевірки за фактом встановлення обставин відсутності особового складу стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , які підпадають під ознаки осіб зниклих безвісти", проведено службову перевірку за фактом відсутності у підрозділі військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 в тому числі і командира стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , сержанта ОСОБА_4 , в результаті ведення бойових дій з військовими формуваннями російської федерації ІНФОРМАЦІЯ_3 в районі населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області, які підпадають під ознаки осіб, зниклих безвісти. Службовою перевіркою встановлено, що зникнення безвісти військовослужбовців стрілецького батальйону управління військової частини НОМЕР_1 , в тому числі сержанта ОСОБА_4 , сталося внаслідок виконання ними бойового завдання із здійснення заходів з національної безпеки оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України у складі військової частини НОМЕР_1 в районі ведення бойових дій на території населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області під час дії правового режиму воєнного стану в Україні. Вказані військовослужбовці діяли відповідно до вимог Конституції України, Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України та інших законів України (а.с.40-43).

Відповідно до виписки з реєстру оборонців України, які перебувають у полоні держави-агресора від 13.08.2024 року № 06-04/14117 відомостей про те, що ОСОБА_4 живий, перебуває у полоні, знаходиться на непідконтрольній території з інших причин, виїхав за межі України, у кадровому центрі Збройних Сил України немає (а.с.14).

Згідно витягу з ЄРДР Івано-Франківським РУП ГУНП в Івано-Франківській області зареєстровано та внесено до ЄРДР кримінальне провадження № 2123091010000313 за ч.1 ст.115 Кримінального кодексу України. Матеріали справи направлено за підслідністю до Бахмутського відділу поліції ГУНП в Донецькій області (а.с.18-19).

Відповідно до копій свідоцтв про народження ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є батьком - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_8 (а.с.84).

Згідно копії свідоцтва про смерть матір ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , - ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , померла ІНФОРМАЦІЯ_10 (а.с.126).

Відповідно до виписки з реєстру оборонців України, які перебувають у полоні держави-агресора від 08.01.2025 року відомостей про те, що ОСОБА_4 живий, перебуває у полоні, знаходиться на непідконтрольній території з інших причин, виїхав за межі України, у кадровому центрі Збройних Сил України немає (а.с.146).

Відповідно до ч. 2 ст. 46 ЦК України фізична особа, яка пропала безвісти у зв`язку з воєнними діями, збройним конфліктом, може бути оголошена судом померлою після спливу двох років від дня закінчення воєнних дій. З урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців.

З тексту зазначеної норми вбачається, що передумовами для оголошення особи померлою зв`язку з воєнними діями є: закінчення воєнних дій.

Воєнні дії на території України тривають у зв`язку з повномасштабною агресією російської федерації, внаслідок чого відповідно до положень Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-УІІІ (зі змінами) на всій території України указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 було введено воєнний стан, який в подальшому неодноразово продовжувався відповідними указами Президента України. Тобто, факт початку та завершення воєнних дій передбачає прийняття відповідних рішень уповноваженими суб`єктами владних повноважень.

Згідно п.13 постанови Пленуму Верхового Суду України № 5 від 31 березня 1995 року «Про судову практику у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», громадянин може бути оголошений в судовому порядку померлим, у разі неможливості встановлення факту його смерті, який встановлюється судом за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце за певний час та за певних обставин.

У своїй постанові 11 грудня 2024 року у справі 755/11021/22 виклала Велика Палата Верховного Суду зазначила що шість місяців, які визначені в реченні другому частини другої статті 46 ЦК України, мають відраховуватися від дня закінчення активних бойових дій на місці (на території) ймовірної загибелі фізичної особи, що дозволятиме надати правову охорону людям, які постраждали від війни та у яких у зв`язку з вірогідною смертю зниклої фізичної особи виникають певні цивільні права та правомірні інтереси, і забезпечуватиме правову справедливість.

Конкретні воєнні дії мають територіальну і часову характеристики. Джерелом офіційної інформації про ці характеристики є Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309.

У цьому Наказі № 309 зазначені (1) території, на яких ведуться (велися) бойові дії, зокрема: (а) території можливих бойових дій; (б) території активних бойових дій; (в) території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси; (2) тимчасово окуповані рф території України. До того ж цей Наказ містить інформацію про дату початку та завершення бойових дій на відповідній території.

Отже, суди можуть використовувати дані, зокрема з Наказу № 309, для визначення часових характеристик ведення воєнних дій на конкретній території України.

Згідно наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» активні бойові дії у с. Краснополівка Соледарської міської територіальної громади Бахмутського району, де безвісти зник ОСОБА_4 , велися з 24.02.2022 по 25.02.2023 та є тимчасово окупованою територією.

З моменту закінчення бойових дій на місці ймовірної загибелі ОСОБА_4 на час розгляду справи минуло більше двох років. Також вказана територія протягом двох років вважається тимчасово окупованою територією, на якій не ведуться активні бойові дії, що дає право на вирішення питання про оголошення фізичної особи померлою в порядку ст.46 ЦПК України. Від встановлення факту загибелі військовослужбовця під час виконання бойового завдання внаслідок збройної агресії держави-окупанта проти України залежить виникнення та реалізація спадкових прав, а також особистих майнових та немайнових прав заявника як члена сім`ї загиблого військовослужбовця та заінтересованих осіб (дітей).

Таким чином, докази, які долучені до заяви про оголошення фізичної особи померлою, не містять жодних суперечностей щодо обставин зникнення сержанта ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 поблизу населеного пункту Краснополівка, Бахмутського району, Донецької області, та дають можливість зробити вірогідне припущення про його смерть під час виконання бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України.

Зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують на наявність підстав для оголошення ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 померлим, у зв`язку з виконанням ним бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України. Оскільки, матеріали справи дають можливість встановити день та місце вірогідної смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а тому датою його смерті слід вважати - ІНФОРМАЦІЯ_3 , місцем смерті вважати - с. Краснополівка, Бахмутського району Донецької області.

З огляду на вказане подана заява підлягає задоволенню.

При цьому суд вважає за необхідне роз`яснити заявнику, що згідно ст. 309 ЦПК України, якщо фізична особа, яка була оголошена померлою, з`явилася або якщо буде одержано відомості про місце її перебування, суд за місцем перебування цієї особи або суд, що постановив рішення про оголошення її померлою, за заявою цієї особи або іншої заінтересованої особи скасовує рішення суду про оголошення фізичної особи померлою.

Керуючись вимогами статей 13, 81, 141, 259, 263-265, 268, 293, 215, 309, 318, 319 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В :

Заяву - задовольнити.

Оголосити ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянина України, зареєстрованого АДРЕСА_1 , померлим у зв`язку з виконанням ним бойового завдання по захисту незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України.

Датою смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , вважати ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Місцем смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , вважати с. Краснополівка, Бахмутського району Донецької області.

Рішення суду після набрання ним законної сили надіслати до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Івано-Франківську Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції для реєстрації смерті фізичної особи.

Рішення суду може бути оскаржено до Івано-Франківського апеляційного суду через Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 18.03.2025.

Головуючий - суддя Богдан АТАМАНЮК

Присяжні Тетяна СІНЦОВА

Оксана ГАЧИНСЬКА

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення13.03.2025
Оприлюднено20.03.2025
Номер документу125906041
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про визнання фізичної особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою

Судовий реєстр по справі —344/18386/24

Рішення від 13.03.2025

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Рішення від 13.03.2025

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Ухвала від 28.01.2025

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Ухвала від 11.12.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Ухвала від 13.11.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Ухвала від 18.10.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні