Справа № 758/11440/24
П ОС Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 березня 2025 року Подільський районний суд міста Києва у складі:
головуючого судді -Войтенко Т. В. ,
при секретарі -Вигівська В. В.,
представника Енергетичної митниці - Гереги К.М.,
представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, - Сидорова А.І.,
розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України, про притягнення
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , місце роботи на момент правопорушення: ТОВ «ЕСЕНТАЙ», директор, АДРЕСА_1 ,
до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, -
В С Т А Н О В И В :
До Подільського районного суду міста Києва від Енергетичної митниці надійшли 4 протоколи від 24.06.2024 про порушення митних правил №0275/90300/24, №0277/90300/24, №0276/90300/24, №02743/90300/24, складені стосовно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України.
Як зазначено в протоколі від 24.06.2024 про порушення митних правил №0275/90300/24 (протокол 1) 20.03.2023 автомобільним транспортом через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділи митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ» (08140, Київська обл., Бучанський р-н., с. Білогородка, вул. Жовтнева, буд. 2А, код ЄДРПОУ 44634092) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 580 кг, 29, 682 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 720,94 Євро, країна походження - Литва.
Переміщення товару здійснювалось на підставі:
- зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3;
- сертифіката якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23;
-рахунка- фактури (інвойса) від 18.03.2023 №BP 1628/2022;
- міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 18.03.2023 № LV-TEHE-180323/01.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, укладеного між естонським підприємством TEHENERGOIMPEX OU (AIANDI str. 24, VIIMSI, 74001, ESTONIA), в особі генерального директора ОСОБА_2 , та ТОВ «ЕСЕНТАЙ», в особі директора ОСОБА_1 .
У вільний обіг товар було випущено за митною декларацією типу «IM 40 ЕА» від 20.03.2023 №23UA903220006116U0.
Згідно з інформацією зазначеною в графі 31 митної декларації від 20.03.2023 №23UA903220006116U0, а також в електронному інвойсі, виробник товару - литовське підприємство «Orlen Lietuva».
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.
Пунктом 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2013 №927, зауважено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
З метою дотримання вищезазначених норм законодавства України ТОВ «ЕСЕНТАЙ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні характеристики товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 590:2022 і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, виданий заводом-виробником - «Orlen Lietuva».
Умовами зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3 передбачено, що якість товару має відповідати чинним на момент відвантаження ДСТУ або ТУ країни виробника товару та підтверджуватися паспортом якості, що видається заводом-виробником. Походження товарів - нафтова компанія «Orlen Lietuva».
Пунктом 5 ст.334 визначено, що з метою здійснення митного контролю після випуску товарів митні органи мають право направляти письмові запити та отримувати документи або їх засвідченні копії, інформацію (у тому числі в електронній формі), що стосуються переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або за її межами.
Таким чином, з дотриманням вимог Порядку обміну інформацією з компетентними органами іноземних держав за запитами про взаємну адміністративну допомогу в митних справах, затвердженого наказом Державної митної служби України від 22.02.2023 №60, Енергетичною митницею було ініційовано направлення запиту про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товару, в тому числі на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ», до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 27.11.2023 №7.6-1/7.6-20.1/26/4/5539).
Листом від 07.05.2023 №26/26-04/7/1153 Державна митна служба України довела до відома Енергетичної митниці відповідь митних органів Латвійської Республіки.
За результатами опрацювання відповіді, наданої уповноваженими органами Латвії, було встановлено, що в країні відправлення товар був оформлений в митному режимі експорту за митною декларацією від 18.03.2023 N? 23LV00021020489283. Відправником товару виступало латвійське підприємство SIA PARS Terminals (Tvaika street 7A, Riga, Latvia).
Під час митного контролю та оформлення митним органам Латвійської Республіки для підтвердження фізико-хімічних показників товару був наданий сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23.
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці та сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) паспорти якості хоч і мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, який був доданий до митної декларації від 17.03.2023 N? 23UA903220005944U0, оформленої в Енергетичній митниці, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene.
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, Saybolt Latvija. Даний документ був виданий за підписом Tetiana Zhakova, яка обіймає посаду Laboratory Manager.
01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».
Листом від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 Енергетична митниця звернулася до Public Company «Orlen Lietuva» стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій, зокрема сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23.
У відповідь на запит (лист від 09.02.2024 №D2 (12.11-9)-339) Public Company «Orlen Lietuva» повідомила Енергетичну митницю, що сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 литовським підприємством не видавався (у компанії відсутні записи, які б відповідали наданим номерам).
Згідно з даними карти обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ЕСЕНТАЙ» є ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Таким чином, в діях керівника ТОВ «ЕСЕНТАЙ» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме дії, спрямовані на переміщення товару «Важкі дистиляти, газойлі , не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 580 кг, вартістю 20 720,94 Євро, що в перерахунку згідно з офіційних курсів валют, чинних на дату перетину кордону, дорівнює 805 056,18 грн, через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Як зазначено в протоколі від 24.06.2024 про порушення митних правил №0275/90300/24 (протокол 2) 18.03.2023 автомобільним транспортом через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділи митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ» (08140, Київська обл., Бучанський р-н., с. Білогородка, вул. Жовтнева, буд. 2А, код ЄДРПОУ 44634092) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 378 кг, 29353 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 550,65 Євро, країна походження - Литва.
Переміщення товару здійснювалось на підставі:
- зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3;
- сертифіката якості від 19.01.2023 №96844;
- рахунка- фактури (інвойса) від 13.03.2023 №BP 1557/2022;
- міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 13.03.2023 № LV-TEHE-130323/01.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, укладеного між естонським підприємством TEHENERGOIMPEX OU (AIANDI str. 24, VIIMSI, 74001, ESTONIA), в особі генерального директора ОСОБА_2 , та ТОВ «ЕСЕНТАЙ», в особі директора ОСОБА_1 .
У вільний обіг товар було випущено за митною декларацією типу «IM 40 ЕА» від 18.03.2023 №23UA903220005989U4.
Згідно з інформацією зазначеною в графі 31 митної декларації від 18.03.2023 №23UA903220005989U4, а також в електронному інвойсі, виробник товару - литовське підприємство «Orlen Lietuva».
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.
Пунктом 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2013 №927, зауважено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
З метою дотримання вищезазначених норм законодавства України ТОВ «ЕСЕНТАЙ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні характеристики товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 590:2022 і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, виданий заводом-виробником - «Orlen Lietuva».
Умовами зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3 передбачено, що якість товару має відповідати чинним на момент відвантаження ДСТУ або ТУ країни виробника товару та підтверджуватися паспортом якості, що видається заводом-виробником. Походження товарів - нафтова компанія «Orlen Lietuva».
Пунктом 5 ст.334 визначено, що з метою здійснення митного контролю після випуску товарів митні органи мають право направляти письмові запити та отримувати документи або їх засвідченні копії, інформацію (у тому числі в електронній формі), що стосуються переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або за її межами.
Таким чином, з дотриманням вимог Порядку обміну інформацією з компетентними органами іноземних держав за запитами про взаємну адміністративну допомогу в митних справах, затвердженого наказом Державної митної служби України від 22.02.2023 №60, Енергетичною митницею було ініційовано направлення запиту про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товару, в тому числі на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ», до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 27.11.2023 №7.6-1/7.6-20.1/26/4/5539).
Листом від 07.05.2023 №26/26-04/7/1153 Державна митна служба України довела до відома Енергетичної митниці відповідь митних органів Латвійської Республіки.
За результатами опрацювання відповіді, наданої уповноваженими органами Латвії, було встановлено, що в країні відправлення товар був оформлений в митному режимі експорту за митною декларацією від 13.03.2023 № 23LV00021020448940. Відправником товару виступало латвійське підприємство SIA PARS Terminals (Tvaika street 7A, Riga, Latvia).
Під час митного контролю та оформлення митним органам Латвійської Республіки для підтвердження фізико-хімічних показників товару був наданий сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844.
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 19.01.2023 №96844, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці, та сертифіката (паспорта) якості від 19.01.2023 №96844, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) паспорти якості хоч і мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, який був доданий до митної декларації від 14.03.2023 №23UA903220005674U2, оформленої в Енергетичній митниці, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene.
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 № 96844, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, «Latvijas srtifikacijas centrs». Даний документ був виданий за підписом Ziedonis Veseris,
01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».
Листом від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 Енергетична митниця звернулася до Public Company «Orlen Lietuva» стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій, зокрема сертифіката (паспорта) якості від 19.01.2023 №96844.
Енергетичною митницею 09.02.2024 був отриманий лист Public Company «Orlen Lietuva» №D2 (12.11-9)-339), за результатами опрацювання якого з метою об`єктивного прийняття рішень щодо наявності або відсутності ознак порушень митного законодавства українським суб?єктами зовнішньоекономічної діяльності був підготовлений та направлений лист від 20.02.2024 №7.6/7.6-20/13/895 для отримання додаткових роз`яснень.
Листом від 13.03.2024 №D2(12.11-9)-555 Public Company «Orlen Lietuva» повідомила Енергетичну митницю, що сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844 литовським підприємством не видавався (у компанії відсутні записи, які б відповідали наданим номерам).
Згідно з даними карти обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ЕСЕНТАЙ» є ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Таким чином, в діях керівника ТОВ «ЕСЕНТАЙ» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме дії, спрямовані на переміщення товару «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 378 кг, вартістю 20 550,65 Євро, що в перерахунку згідно з офіційних курсів валют, чинних на дату перетину кордону, дорівнює 795659,52 грн, через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Як зазначено в протоколі від 24.06.2024 про порушення митних правил №0276/90300/24 (протокол 3) 13.03.2023 автомобільним транспортом через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділи митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ» (08140, Київська обл., Бучанський р-н., с. Білогородка, вул. Жовтнева, буд. 2А, код ЄДРПОУ 44634092) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 538 кг, 29546 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 685,53 Євро, країна походження - Литва.
Переміщення товару здійснювалось на підставі:
- зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3;
- сертифіката якості від 19.01.2023 №96844;
- рахунка- фактури (інвойса) від 10.03.2023 №BP 1523/2022;
- міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 10.03.2023 № LV-TEHE-100323/01.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, укладеного між естонським підприємством TEHENERGOIMPEX OU (AIANDI str. 24, VIIMSI, 74001, ESTONIA), в особі генерального директора ОСОБА_2 , та ТОВ «ЕСЕНТАЙ», в особі директора ОСОБА_1 .
У вільний обіг товар було випущено за митною декларацією типу «IM 40 ЕА» від 14.03.2023 №23UA903220005674U2.
Згідно з інформацією зазначеною в графі 31 митної декларації від 14.03.2023 №23UA903220005674U2, а також в електронному інвойсі, виробник товару - литовське підприємство «Orlen Lietuva».
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.
Пунктом 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927, зауважено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
З метою дотримання вищезазначених норм законодавства України ТОВ «ЕСЕНТАЙ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні характеристики товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 590:2022 і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, виданий заводом-виробником - «Orlen Lietuva».
Умовами зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3 передбачено, що якість товару має відповідати чинним на момент відвантаження ДСТУ або ТУ країни виробника товару та підтверджуватися паспортом якості, що видається заводом-виробником. Походження товарів - нафтова компанія «Orlen Lietuva».
Пунктом 5 ст.334 визначено, що з метою здійснення митного контролю після випуску товарів митні органи мають право направляти письмові запити та отримувати документи або їх засвідченні копії, інформацію (у тому числі в електронній формі), що стосуються переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або за її межами.
Таким чином, з дотриманням вимог Порядку обміну інформацією з компетентними органами іноземних держав за запитами про взаємну адміністративну допомогу в митних справах, затвердженого наказом Державної митної служби України від 22.02.2023 №60, Енергетичною митницею було ініційовано направлення запиту про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товару, в тому числі на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ», до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 27.11.2023 №7.6-1/7.6-20.1/26/4/5539).
Листом від 07.05.2023 №26/26-04/7/1153 Державна митна служба України довела до відома Енергетичної митниці відповідь митних органів Латвійської Республіки.
За результатами опрацювання відповіді, наданої уповноваженими органами Латвії, було встановлено, що в країні відправлення товар був оформлений в митному режимі експорту за митною декларацією від 10.03.2023 №23LV00021020438306. Відправником товару виступало латвійське підприємство SIA PARS Terminals (Tvaika street 7A, Riga, Latvia).
Під час митного контролю та оформлення митним органам Латвійської Республіки для підтвердження фізико-хімічних показників товару був наданий сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844.
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 19.01.2023 №96844, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці, та сертифіката (паспорта) якості від 19.01.2023 №96844, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) паспорти якості хоч і мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, який був доданий до митної декларації від 14.03.2023 №23UA903220005674U2, оформленої в Енергетичній митниці, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene.
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 № 96844, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, «Latvijas srtifikacijas centrs». Даний документ був виданий за підписом Ziedonis Veseris,
01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».
Листом від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 Енергетична митниця звернулася до Public Company «Orlen Lietuva» стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій, зокрема сертифіката (паспорта) якості від 19.01.2023 №96844.
Енергетичною митницею 09.02.2024 був отриманий лист Public Company «Orlen Lietuva» №D2 (12.11-9)-339), за результатами опрацювання якого з метою об`єктивного прийняття рішень щодо наявності або відсутності ознак порушень митного законодавства українським суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності був підготовлений та направлений лист від 20.02.2024 №7.6/7.6-20/13/895 для отримання додаткових роз`яснень.
Листом від 13.03.2024 №D2(12.11-9)-555 Public Company «Orlen Lietuva» повідомила Енергетичну митницю, що сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844 литовським підприємством не видавався (у компанії відсутні записи, які б відповідали наданим номерам).
Згідно з даними карти обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ЕСЕНТАЙ» є ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Таким чином, в діях керівника ТОВ «ЕСЕНТАЙ» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме дії, спрямовані на переміщення товару «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 24 538 кг, вартістю 20 685,53 Євро, що в перерахунку згідно з офіційних курсів валют, чинних на дату перетину кордону, дорівнює 801333,73 грн, через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Як зазначено в протоколі від 24.06.2024 про порушення митних правил №0274/90300/24 (протокол 4) 19.03.2023 автомобільним транспортом через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділи митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ» (08140, Київська обл., Бучанський р-н., с. Білогородка, вул. Жовтнева, буд. 2А, код ЄДРПОУ 44634092) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі, не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 23911 кг, 28875 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 156,97 Євро, країна походження - Литва.
Переміщення товару здійснювалось на підставі:
- зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3;
- сертифіката якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23;
-рахунка- фактури (інвойса) від 16.03.2023 №BP 1601/2022;
- міжнародної автомобільно-транспортної накладної від 17.03.2023 №LV-TEHE-160323/01.
Поставка товару відбувалася в рамках зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, укладеного між естонським підприємством TEHENERGOIMPEX OU (AIANDI str. 24, VIIMSI, 74001, ESTONIA), в особі генерального директора ОСОБА_2 , та ТОВ «ЕСЕНТАЙ», в особі директора ОСОБА_1 .
У вільний обіг товар було випущено за митною декларацією типу «IM 40 ЕА» від 17.03.2023 №23UA903220005944U0.
Згідно з інформацією зазначеною в графі 31 митної декларації від 17.03.2023 №23UA903220005944U0, а також в електронному інвойсі, виробник товару - литовське підприємство «Orlen Lietuva».
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.
Пунктом 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2013 №927, зауважено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
З метою дотримання вищезазначених норм законодавства України ТОВ «ЕСЕНТАЙ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні характеристики товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 590:2022 і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, виданий заводом-виробником - «Orlen Lietuva».
Умовами зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3 передбачено, що якість товару має відповідати чинним на момент відвантаження ДСТУ або ТУ країни виробника товару та підтверджуватися паспортом якості, що видається заводом-виробником. Походження товарів - нафтова компанія «Orlen Lietuva».
Пунктом 5 ст.334 визначено, що з метою здійснення митного контролю після випуску товарів митні органи мають право направляти письмові запити та отримувати документи або їх засвідченні копії, інформацію (у тому числі в електронній формі), що стосуються переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або за її межами.
Таким чином, з дотриманням вимог Порядку обміну інформацією з компетентними органами іноземних держав за запитами про взаємну адміністративну допомогу в митних справах, затвердженого наказом Державної митної служби України від 22.02.2023 №60, Енергетичною митницею було ініційовано направлення запиту про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товару, в тому числі на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ», до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 27.11.2023 №7.6-1/7.6-20.1/26/4/5539).
Листом від 07.05.2023 №26/26-04/7/1153 Державна митна служба України довела до відома Енергетичної митниці відповідь митних органів Латвійської Республіки.
За результатами опрацювання відповіді, наданої уповноваженими органами Латвії, було встановлено, що в країні відправлення товар був оформлений в митному режимі експорту за митною декларацією від 17.03.2023 №23LV00021020477426. Відправником товару виступало латвійське підприємство SIA PARS Terminals (Tvaika street 7A, Riga, Latvia).
Під час митного контролю та оформлення митним органам Латвійської Республіки для підтвердження фізико-хімічних показників товару був наданий сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23.
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці та сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) паспорти якості хоч і мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, який був доданий до митної декларації від 17.03.2023 N? 23UA903220005944U0, оформленої в Енергетичній митниці, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene.
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, Saybolt Latvija. Даний документ був виданий за підписом Tetiana Zhakova, яка обіймає посаду Laboratory Manager.
01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».
Листом від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 Енергетична митниця звернулася до Public Company «Orlen Lietuva» стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій, зокрема сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23.
У відповідь на запит (лист від 09.02.2024 №D2 (12.11-9)-339) Public Company «Orlen Lietuva» повідомила Енергетичну митницю, що сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 литовським підприємством не видавався (у компанії відсутні записи, які б відповідали наданим номерам).
Згідно з даними карти обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ЕСЕНТАЙ» є ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Таким чином, в діях керівника ТОВ «ЕСЕНТАЙ» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме дії, спрямовані на переміщення товару «Важкі дистиляти, газойлі , не містять біодизель та відпрацьовані нафтопродукти: паливо дизельне, клас F, стандарт LST EN 590:2022» у кількості 23911 кг, вартістю 20156,97 Євро, що в перерахунку згідно з офіційних курсів валют, чинних на дату перетину кордону, дорівнює 780417,41 грн, через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Постановою Подільського районного суду міста Києва від 12.09.2024 вказані справи за чотирма протоколами об`єднані в одне провадження, об`єднаним справам присвоєно №758/11440/24 (т.4, а.с. 158).
В судових засіданнях 20.11.2024 та 12.03.2025 представники Енергетичної митниці просили визнати ОСОБА_1 як директора ТОВ «ЕСЕНТАЙ» винуватою у порушенні митних правил за 4 протоколами; вважали обставини, викладені в протоколах про порушення митних правил, доведеними.
Пояснили, що ОСОБА_1 як директор ТОВ «ЕСЕНТАЙ», яке є імпортером палива, вчиняла активні дії щодо ввезення палива дизельного та його подальшого введення в обіг на ринку України, а тому є суб`єктом відповідальності за ст. 483 МК України, тобто повинна нести відповідальність за відповідність продукції вимогам Технічного регламенту.
Звертали увагу суду на те, що положеннями пункту 8, 9 Розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, який повинен містити: назву, марку палив, позначення палива - для автомобільного бензину та дизельного палива; назву та адресу підприємства - виробника; дату виготовлення палива; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам Технічного регламенту; посилання на нормативні документи, методи випробування згідно з нормативним документом на паливо. Викладене свідчить, що саме паспорт якості є тим документом, що згідно з нормами статті 198 МК України містить відомості про товар, достатні для його ідентифікації при здійсненні його пропуску у пункті пропуску через державний кордон України.
Втім, під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам і його ідентифікації, Товариством «ЕСЕНТАЙ» було подано підроблені сертифікати, відтак, умисно вчинено дії щодо переміщення товару через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Представник Енергетичної митниці пояснила, що головною задачею Митниці було недопущення ввезення на митну територію України палива російського походження. Втім, на всі 4 партії дизельного палива ОСОБА_1 надала під час митного оформлення 2 підроблені сертифікати на бланках «Orlen Lietuva»:
-сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23,
- сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, намагаючись «підігнати» сертифікати на паливо під зовнішньоекономічний контракт від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, відповідно до умов якого поставка палива повинна була здійснюватися походженням з «Orlen Lietuva». Втім, встановлено, що в країні відправлення, митне оформлення відбувалося за сертифікатами, виданими латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза. Отже, митне оформлення проведене на підставі підроблених сертифікатів, що вказує на наявність в діях ОСОБА_1 ознак правопорушення.
Представники Енергетичної митниці повідомили суду, що за фактом підробки документів зареєстроване кримінальне провадження. Підставою складання адміністративних протоколів стали лист від виробника про те, що ним такі сертифікати не видавалися, та лист від відправника про те, що ним на партію палива видано інші сертифікати (з цими ж номерами, але підписані іншими особами). Звертали увагу суду, що підставою складання протоколів стало безпосереднє виявлення ознак правопорушення, що спростовує позицію захисту про те, що Митниця порушила процедуру перевірки.
Відтак, просили суд визнати ОСОБА_1 винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, накласти штраф у розмірі 805 056,18 грн. як найбільшої вартості палива за 4 протоколами, та застосувати конфіскацію шляхом стягнення вартості товару.
У судовому засіданні захисник ОСОБА_1 - адвокат Сидоров А.І. просив закрити провадження у справі, у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Висловив позицію, що лист «Orlen Lietuva» від 13.03.2024 є універсальним та інформація з нього не може бути покладена в основу протоколів про адміністративне правопорушення. Зокрема, щодо сертифікатів (паспортів) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 та від 19.01.2023 №96844 компанія «Orlen Lietuva» зазначила, що дана «компанія не має записів, які б відповідали наданим номерам». Вважає, що таке застереження слід розглядати як таке, що у компанії записи не збереглися, тобто вважає, що компанія «Orlen Lietuva» не зазначала, що сертифікати №14201/00012012.2/L/23 та №96844 не видавала.
Аналізував інші записи у листі «Orlen Lietuva» від 13.03.2024, доводячи, що компанія допускає змішування палива та видачу нового сертифікату.
Стверджував, що у ОСОБА_1 не було умислу на вчинення правопорушення, а сертифікати якості, які Митниця вважає підробленими, надав відправник палива.
Заслухавши пояснення представників митного органу та захисника, дослідивши матеріали справи, суд дійшов такого висновку.
Судом встановлено, що автомобільним транспортом через пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділи митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ» був переміщений товар - паливо дизельне у такі дати:
20.03.2023 у кількості 24 580 кг, 29682 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 720,94 Євро, країна походження - Литва (протокол 1);
18.03.2023 у кількості 24 378 кг, 29353тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 550,65 Євро, країна походження - Литва (протокол 2);
13.03.2023 у кількості 24538 кг, 29546 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20 685,53 Євро, країна походження - Литва (протокол 3);
19.03.2023 у кількості 23911 кг, 28875 тис. л. при 15 град. С, вартістю 20156,97 Євро, країна походження - Литва (протокол 4).
В усіх 4 випадках переміщення товару здійснювалось на підставі зовнішньоекономічного контракту від 08.02.2023 №TEI-08022023-3, укладеного між естонським підприємством TEHENERGOIMPEX OU (AIANDI str. 24, VIIMSI, 74001, ESTONIA), в особі генерального директора ОСОБА_2 , та ТОВ «ЕСЕНТАЙ», в особі директора ОСОБА_1 .
Відповідно до п.3 Контракту «Товар/Якість товару» поставка дизельного палива повинна була здійснюватися з дотриманням умов: походження: Нафтова компанія «Orlen Lietuva», Гарантія продавця: суміш без російського продукту (т.4, а.с. 26-32).
Товар було випущено у вільний обіг за митними деклараціями типу «IM 40 ЕА»:
- від 20.03.2023 №23UA903220006116U0 (т.3, а.с.21);
- від 18.03.2023 №23UA903220005989U4 (т.2, а.с. 21),
- від 14.03.2023 №23UA903220005674U2 (т.1, а.с. 20),
- від 17.03.2023 №23UA903220005944U0 (т.4, а.с.20).
У усіх 4 митних деклараціях в графі 31 митної декларації, а також в електронному інвойсі, зазначено виробника товару - литовське підприємство «Orlen Lietuva».
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 №426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.
Пунктом 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2013 №927, зауважено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
При переміщенні товару в усіх 4 випадках для митного оформлення надавалися рахунки- фактури (інвойси), міжнародна автомобільно-транспортна накладна та сертифікати якості.
Зокрема, під час митного оформлення дизельного палива 19.03.2023 та 20.03.2023 надавався сертифікат якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 на бланку «Orlen Lietuva» (т.4, а.с.34).
Під час митного оформлення дизельного палива 13.03.2023 та 18.03.2023 надавався сертифікат якості від 19.01.2023 №96844 «Orlen Lietuva» (т.2, а.с.35).
Пунктом 5 ст.334 визначено, що з метою здійснення митного контролю після випуску товарів митні органи мають право направляти письмові запити та отримувати документи або їх засвідченні копії, інформацію (у тому числі в електронній формі), що стосуються переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або за її межами.
Відповідно до Порядку обміну інформацією з компетентними органами іноземних держав за запитами про взаємну адміністративну допомогу в митних справах, затвердженого наказом Державної митної служби України від 22.02.2023 №60, Енергетичною митницею було ініційовано направлення запиту про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при ввезенні на митну територію України товару, в тому числі на адресу ТОВ «ЕСЕНТАЙ», до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 27.11.2023 №7.6-1/7.6-20.1/26/4/5539).
Листом від 07.05.2023 №26/26-04/7/1153 Державна митна служба України довела до відома Енергетичної митниці відповідь митних органів Латвійської Республіки, з якої встановлено, що в країні відправлення товар був оформлений в митному режимі експорту за митними деклараціями. Відправником товару виступало латвійське підприємство SIA PARS Terminals (Tvaika street 7A, Riga, Latvia).
Під час митного контролю та оформлення митними органами Латвійської Республіки для підтвердження фізико-хімічних показників товару були надані сертифікати (паспорти) якості №14201/00012012.2/L/23 (т. 4, а.с.62) та сертифікати (паспорти) якості №96844 (т.3, а.с.61).
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці, та сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) паспорти якості мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, на підставі якого здійснювалося митне оформлення в Україні, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene (т.4, а.с.34).
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, Saybolt Latvija. Даний документ був виданий за підписом Tetiana Zhakova, яка обіймає посаду Laboratory Manager (т.4, а.с.62).
У результаті порівняння примірника сертифікату (паспорту) якості від 19.01.2023 №96844, наданого під час митного оформлення в Енергетичній митниці, та сертифіката (паспорта) якості №96844, наданого в країні відправлення, було встановлено, що зазначені сертифікати (паспорти) якості мають однакові реквізити, проте повністю відрізняються за змістом.
Сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 №96844, який був доданий до митної декларації від 14.03.2023 №23UA903220005674U2, оформленої в Енергетичній митниці, містить відповідні печатки (штампи) литовського підприємства «Orlen Lietuva» та підпис посадової особи підприємства (Document Administrator) Reda Budriene (т.3, а.с.35).
В свою чергу сертифікат (паспорт) якості № 96844, митне оформлення за яким відбувалося в країні відправлення, виданий латвійським підприємством, основним видом діяльності якого є технічні перевірки та експертиза, «Latvijas srtifikacijas centrs». Даний документ був виданий за підписом Ziedonis Veseris (т.3, а.с. 61).
Відтак, одне й теж саме паливо в країні відправника пройшло митне оформлення за одними сертифікатами (на бланку Saybolt Latvija або «Latvijas srtifikacijas centrs), а для митного оформлення в Україні покупцем ТОВ «ЕСЕНТАЙ» до митниці надано зовсім інші сертифікати на бланку Public Company «Orlen Lietuva», в яких співпадає номер сертифікату.
01.03.2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих Public Company «Orlen Lietuva».
Листом від 15.01.2024 №7.6/7.6-20.3/13/240 Енергетична митниця звернулася до Public Company «Orlen Lietuva» стосовно сертифікатів (паспортів) якості нафтопродуктів виданих компанією «Orlen Lietuva» щодо яких існує ризик фальсифікацій, зокрема сертифіката (паспорта) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 та зокрема сертифіката (паспорта) якості від 19.01.2023 №96844.
У відповідь на запит (лист від 09.02.2024 №D2 (12.11-9)-339) Public Company «Orlen Lietuva» повідомила Енергетичну митницю, що у компанії відсутні записи, які б відповідали наданим номерам сертифікатів (паспортів) якості від 04.02.2023 №14201/00012012.2/L/23 та від 19.01.2023 №96844 (т. 4, а.с.74-77).
З посиланням на те, що імпортер ТОВ «ЕСЕНТАЙ» надав до митних органів як підставу для переміщення товарів підроблені сертифікати, виготовлені під реквізити первісних сертифікатів, по яким товар вийшов з країни відправника, однак вже на бланку «Orlen Lietuva», як цього вимагали умови контракту від 08.02.2023, відповідно до якого постачається тільки паливо Public Company «Orlen Lietuva», Енергетичною митницею було складено протоколи відносно ОСОБА_1 за ст. 483 МК України.
Встановлені судом обставини свідчать про те, що при переміщенні товарів через митний кордон ТОВ «ЕСЕНТАЙ» надало документи, необхідні для ввезення на митну територію України палива, які містили неправдиві відомості.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, на вимогу органу доходів і зборів пред`явити товари для митного контролю і митного оформлення, надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х цього Кодексу.
Згідно ч. 5. ст. 265 МК України декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені. У відповідності до ч. 4 та 5 ст. 266 МК України, у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант. Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.
Згідно ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
За змістом ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Диспозицією ч.1 статті 483 МК України встановлено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого статтею 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною даного правопорушення є безпосередньо переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи. Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві відомості.
Суб`єктивна сторона адміністративного правопорушення, визначеного ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.
Підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів, тобто ті документи, що подаються митному органу на кордоні та є підставою для пропуску товару на митну територію України.
У конкретній справі встановлено, що ОСОБА_1 надавала пояснення представникам Митниці. Зокрема, повідомила, що особисто укладала контракт від 08.02.2023, особисто замовляла товар. При завантаженні товару на терміналі були надані товаро супроводжуючі документи, які в подальшому вона направила митному брокеру для митного оформлення. Оригінали документів передані були водієві разом з товаром (т.4, а.с. 90-94).
Зважаючи на те, що відправник надавав свої сертифікати разом з товаром, а ОСОБА_1 надала для митного оформлення зовсім інші сертифікати, які заводом-виробником не видавалися, є підстави констатувати про доведеність умислу ОСОБА_1 подати для митного оформлення товару документи з неправдивими відомостями про товар.
У конкретній справі наявні підстави вважати, що ОСОБА_1 вчиняла активні дії, передбачені диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України, тобто подавала митному органу документи, як підставу для переміщення товарів через митний кордон України, які були одержані незаконним шляхом.
На користь того, що ОСОБА_1 як керівник ТОВ «ЕСЕНТАЙ» підлягає відповідальності, свідчать також відомості про підробку сертифікатів з наслідуванням номерів.
Встановлено, що після складання 24.06.2024 протоколів, 19.07.2024 Енергетичною митницею в порядку, передбаченому ст.510 Митного кодексу України було направлено ОСОБА_1 вимогу про надання оригіналу сертифікату якості від 04.02.2023 №14201/000120/2.2/L/23 та оригіналу сертифікату якості від 19.01.2023 №96844, які подавались ТОВ «ЕСЕНТАЙ» при переміщенні через митний кордон України та при здійсненні митного оформлення.
07.08.2024 на адресу Енергетичної митниці надійшли примірники вищезазначених документів, зазначені ОСОБА_1 як оригінали.
28.08.2024 головним державним інспектором відділу провадження у справах про порушення митних правил управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Енергетичної митниці Швед А.О. винесено 4 постанови про призначення експертизи у справах про порушення митних правил №№ 0274/90300/24, 0275/90300/24, 0276/90300/24, 0237/90300/24 від 24.06.2024, які направлено до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби.
Відповідно до Висновків Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби №142000-3302-0331 (т.4, а.с.177-184), №142000-3302-0332 (т.4, а.с. 186-193), №142000-3302-0334 (т.4, а.с.196-202), №142000-3302-0335 (т.4, а.с.205-211) від 11.09.2024 по сертифікатам від 04.02.2023 №14201/000120/2.2/L/23 та від 19.01.2023 №96844, сертифікати відрізняються за змістом, розміром, формою підписів та текстом від тих, які надані країною відправником.
Згідно зі ст. 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.
За вчинення правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України передбачено адміністративне стягнення у вигляді накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.
Беручи до уваги характер вчиненого правопорушення, особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, ступінь її вини, суд дійшов висновку, що на ОСОБА_1 слід накласти стягнення в межах, встановлених санкцією ч. 1 ст. 483 МК України, у виді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товару найвищою ціною (це вартість за протоколом 0275/90300/24 від 24.06.2024 у розмірі 805 056,18 грн.), що буде сприяти досягненню основної мети виховання правопорушника у дусі додержання законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством та попередження вчинення ним нових правопорушень.
Відповідно до Закону України «Про судовий збір» до стягнення із ОСОБА_1 підлягає судовий збір в сумі 605 грн 60 коп.
Керуючись ст. ст. 465, 483, 527, 529 МК України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Визнати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , винуватою у порушенні митних правил за ч. 1 ст. 483 МК України та накласти адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товару у розмірі 402 528,09 грн. (чотириста дві тисячі п`ятсот двадцять вісім гривень 09 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 судовий збір на користь держави у розмірі 605,60 грн. (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/Подільс.р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); номер рахунку (IBAN) UA468999980313151206000026008; код класифікації доходів бюджету: 22030101 (суд. збір), найменування коду класифікації доходів бюджету: судовий збір (державна судова адміністрація України, 050).
Згідно з ч. 1 ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її винесення і набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.
Строк пред`явлення постанови до виконання 3 (три) місяці.
Суддя Т. В. Войтенко
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2025 |
Оприлюднено | 20.03.2025 |
Номер документу | 125919298 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Подільський районний суд міста Києва
Войтенко Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні