Рішення
від 18.03.2025 по справі 200/9047/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 березня 2025 року Справа№200/9047/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (місцезнаходження: Україна, 36000, Полтавська область, м.Полтава, вул.Гоголя, 34, код ЄДРПОУ 13967927) про

визнання протиправним та скасування рішення про відмову в призначенні пенсії №057150013287 від 18 грудня 2024 року;

зобов`язання призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із зарахуванням:

- до пільгового стажу за Списком №2 періодів роботи в ПРАТ «МК «Азовсталь»: 01 серпня 1997 31 грудня 1998; 27 червня 2019 30 червня 2019; 26 жовтня 2019 31 жовтня 2019; 14 листопада 2019 30 листопада 2019; 26 грудня 2019 31 грудня 2019; 22 січня 2020 31 січня 2020; 28 лютого 2020 29 лютого 2020; 23 квітня 2020 - 30 квітня 2020; 28 травня 2020 31 травня 2020; 27 липня 2020 31 липня 2020; 29 вересня 2020 30 вересня 2020; 30 жовтня 2020 31 жовтня 2020; 28 вересня 2021 30 вересня 2021 року;

- до загального стажу період роботи інженером комерційного відділу у Комерційному підприємстві «Сервіс Трейд» 01 вересня 1992 22 лютого 1993; електромонтером охоронно-пожежної сигналізації 6 розряду відділу державної служби охорони при Маріупольському ГУ УМВС в Донецькій області 02 грудня 1994 31 липня 1997 року,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до відповідача з вищевказаним позовом.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням відповідача №057150013287 від 18 грудня 2024 позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах позивачу відмовлено відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку із відсутністю необхідного стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку. Не взято довідку про період роботи з 02.12.1994 по 31.07.1997, оскільки довідка не містить номер та дату видачі, не враховано період з 01.09.1992 по 22.02.1993 згідно довідки від 22.04.1993 №233-к, оскільки відсутні підстави видачі.

Позивач вважає прийняте відповідачем рішення протиправним, в зв`язку з чим звернувся до суду з відповідним позовом.

Просив задовольнити позовні вимоги.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, обґрунтований тим, що позивач 13.12.2024 повторно звернувся до органів Пенсійного фонду України про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, надавши відповідні документи. До уваги не взято довідку про період роботи з 02.12.1994 по 31.07.1997, оскільки довідка не містить номер та дату видачі. Також не враховано період роботи з 01.09.1992 по 22.02.1993 згідно довідки від 22.04.1993 №233-к, оскільки відсутні підстави видачі. Стаж роботи позивача становить 09 років 01 місяць 04 дні, якого не достатньо для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку. Загальний страховий стаж становить 32 роки 10 місяців 01 день. В зв`язку з чим, прийнято рішення від 18.12.2024 №057150013287 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу та страхового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавстві порядку.

Просили відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 27 грудня 2024 року позовну заяву залишено без руху; встановлено позивачу строк 10 днів з дня отримання ухвали на усунення недоліків шляхом надання до суду уточненої позовної заяви з вказанням в прохальній частині позовної заяви конкретних періодів роботи, які слід зарахувати до відповідного стажу позивача.

Ухвалою суду від 07 січня 2025 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкритопровадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).

Ухвалою суду від 18 лютого 2025 року зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області надати до суду письмові пояснення щодо заявленого позову.

Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08 травня 2024 № 3684-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 23 липня 2024 № 3892-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 29 жовтня 2024 № 4024-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 січня 2025 № 4220-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 08 лютого 2025 року строком на 90 діб.

Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 .

13.12.2024 позивач звернувся до органів пенсійного фонду з заявою про призначення пенсії

Рішенням відповідача від №057150013287 від 18 грудня 2024 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах позивачу відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку із відсутністю необхідного стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку. ДО уваги не взято довідку про період роботи з 02.12.1994 по 31.07.1997, оскільки довідка не містить номер та дату видачі. Також не враховано період з 01.09.1992 по 22.02.1993 згідно довідки від 22.04.1993 №233-к, оскільки відсутні підстави видачі.

Загальний страховий стаж позивача складає 32 роки 10 місяців 01 день, якого достатньо для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку.

Відповідно до записів трудової книжки позивача НОМЕР_3 від 01 серпня 1997 позивач:

- 01.08.1997 прийнятий електромонтером на ВАТ «Азовсталь» (наказ №31 від 01.08.1997);

- 31.03.2013 звільнений за переведенням (наказ №109 від 29.03.2012);

- 01.04.2013 прийнятий електромонтером на ТОВ Охорона холдинг (наказ №107о/с від 29.03.2013);

- 31.12.2015 звільнений за переведенням (наказ №676о/с від 17.12.2015);

- 01.01.2016 прийнятий електромонтером на ТОВ Агенція безпеки (наказ №6о/с від 30.12.2015);

- 07.03.2019 звільнений за згодою сторін (наказ №119о/с від 05.03.2019);

- 14.03.2019 прийнятий електромонтером на ПрАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь» (наказ №268 від 12.03.2019).

Відповідно до військового квитка НОМЕР_4 позивач проходив військову службу з 26 червня 1987 по 10 червня 1989 року.

Як вбачається з диплому НОМЕР_5 позивач вступив до Маріупольського металургійного інституту в 1985 і 1992 закінчив повний курс названого інституту за спеціальністю промисловий транспорт, присвоєно кваліфікацію інженера-промтранспорта.

Навчання у вказаному начальному закладі підтверджується архівною довідкою від 12.11.2024 №25/05-274.

Згідно довідки про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданої ПрАТ МК «Азовсталь позивач, з 01.08.1997 по 31.08.2005, з 14.09.2019 по 31.07.2021, з 01.08.2021 по 24.10.2021 виконував роботу у цехах товстолистовому, великосортному прокатному, рейкових скріплень, за професією електромонтери з ремонту та обслуговування електроустаткування, що передбачено Списком №2.

Відповідно до довідки №711 від 08.12.05, виданої управлінням МНС в м.Маріуполі позивач в період з 16.03.1993 по 22.12.1993 працював у 6 загоні воєнізованої пожежної охорони УПО УВД Донецької області, звільнений за ст.36 п.5 КЗпП України.

Відповідно до довідки міжрайонного відділу державної служби при Маріупольському МВ УМВС України в Донецькій області позивач працював електромонтером охоронно-пожежної сигналізації з 02.12.1994, звільнений 31.07.1997 року.

Відповідно до довідки №358 від 06 грудня 2005 Приазовської виправної колонії позивач працював на посаді інструктора з бойової та спеціальної підготовки з 23.12.1993 по 04.10.1994 року.

Відповідно до довідки №233-к від 22.04.1993 Комерційного підприємства «Сервіс трейд» позивач працював на посаді інженера комерційного відділу з 01 вересня 1992 по 22 лютого 1993 року.

В матеріалах справи наявні витяги з наказів №118 від 07.06.1994, №315тр від 28.09.2001, №424 від 26.07.2019 про результати атестації робочих місць.

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу за позивача сплачено суми для нарахування пенсії страхувальниками: ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ "АЗОВСТАЛЬ" (код ЄДРПОУ 00191158) за звітні роки 1999-2013, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОХОРОННИЙ ХОЛДІНГ" (код ЄДРПОУ 38143880) за звітні роки 2014-2015, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВIДПОВIДАЛЬНIСТЮ "ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ "УКРАЇНСЬКА МРІЯ" (код ЄДРОПУ 39892308) за звітні роки 2016-2018, ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ "АЗОВСТАЛЬ" (код ЄДРПОУ 00191158) за звітні роки 2019-2024 роки.

На підтвердження наявного трудового стажу позивачем надано: витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України та Міністра.

Отже, відповідач має діяти в межах та у спосіб, встановлених законодавчих норм.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією України та Законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню.

Основними завданнями Пенсійного фонду України є: реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; внесення пропозицій Міністрові соціальної політики щодо забезпечення формування державної політики із зазначених питань; виконання інших завдань, визначених законом.

Відповідно до ст. 58 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду.

Відповідно до ч.2 ст.2 ст.114 Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до п. б ч.1 ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до п. а ч.1 ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Згідно ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637 "Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній" за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637, визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток №5).

Згідно зі ст. 101 Закону України Про пенсійне забезпечення органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

У відповідності до пункту 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637(далі також Постанова № 637), у разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи (пункт 3 вказаної Постанови).

Пунктом 17 Постанови № 637 передбачено, що за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливість їх одержання у зв`язку з воєнними діями, стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі.

Згідно з частиною 3 статті 44 Закону № 1058-ІV, органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Отже, з наведених норм чинного законодавства вбачається дуже великий обсяг прав та обовязків у органів Пенсійного фонду при вирішенні питання про призначення пенсії та перевірки наявного стажу роботи для її призначення.

Враховуючи викладене, суд вважає, що пенсійні органи повинні використовувати всі передбачені законом повноваження за для повного та об"єктивного розгляду заяви про призначення пенсії, виходячи з тих обставин, що склалися.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

Суд зазначає, що відповідач не в повному обсязі використав свої права надані йому Законом та Порядком при вирішенні питання про призначення пенсії та перевірки наявного стажу роботи для її призначення позивачу.

Щодо вимоги позивача про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», суд зазначає наступне.

Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що вищевказана позовна вимога не підлягає задоволенню, оскільки вказані повноваження відносяться виключно до дискреційних повноважень суб`єкта владних повноважень.

Надаючи правову оцінку обраного позивачем способу захисту, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02). Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Обираючи спосіб захисту, суд, зважаючи на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17 липня 1997 року та керуючись ч. 2 ст. 9 КАС України приходить до висновку, що з метою ефективного захисту прав позивача слід прийняти рішення про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в призначенні пенсії №057150013287 від 18 грудня 2024 року та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 13.12.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з зарахуванням до пільгового стажу періодів роботи позивача за Списком №2 в ПРАТ «МК «Азовсталь»: з 01 серпня 1997 по 31 грудня 1998, з 27 червня 2019 по 30 червня 2019, з 26 жовтня 2019 по 31 жовтня 2019, з 14 листопада 2019 по 30 листопада 2019, з 26 грудня 2019 по 31 грудня 2019, з 22 січня 2020 по 31 січня 2020, з 28 лютого 2020 по 29 лютого 2020, з 23 квітня 2020 по 30 квітня 2020, з 28 травня 2020 по 31 травня 2020, з 27 липня 2020 по 31 липня 2020, з 29 вересня 2020 по 30 вересня 2020, з 30 жовтня 2020 по 31 жовтня 2020, з 28 вересня 2021 по 30 вересня 2021 року; до загального стажу період роботи інженером комерційного відділу у Комерційному підприємстві «Сервіс Трейд» з 01 вересня 1992 по 22 лютого 1993, електромонтером охоронно-пожежної сигналізації 6 розряду відділу державної служби охорони при Маріупольському ГУ УМВС в Донецькій області з 02 грудня 1994 по 31 липня 1997 року.

А тому, позовна заява підлягає частковому задоволенню.

При цьому, суд вважає, вищевказаний спосіб захисту достатнім, враховуючи обставини по справі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно з положеннями частини 1 статті 139 КАС при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 968,96 грн. згідно квитанції №0.0.4094409143.1 від 26.12.2024 року.

Судовий збір, в зв`язку з частковим задоволенням позову, підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача в розмірі 484,48 грн.

Керуючись ст. ст. 139, 244-250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (місцезнаходження: Україна, 36000, Полтавська область, м.Полтава, вул.Гоголя, 34, код ЄДРПОУ 13967927) про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в призначенні пенсії №057150013287 від 18 грудня 2024 року; зобов`язання призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із зарахуванням: до пільгового стажу за Списком №2 періодів роботи в ПРАТ «МК «Азовсталь»: 01 серпня 1997 31 грудня 1998; 27 червня 2019 30 червня 2019; 26 жовтня 2019 31 жовтня 2019; 14 листопада 2019 30 листопада 2019; 26 грудня 2019 31 грудня 2019; 22 січня 2020 31 січня 2020; 28 лютого 2020 29 лютого 2020; 23 квітня 2020 - 30 квітня 2020; 28 травня 2020 31 травня 2020; 27 липня 2020 31 липня 2020; 29 вересня 2020 30 вересня 2020; 30 жовтня 2020 31 жовтня 2020; 28 вересня 2021 30 вересня 2021 року; до загального стажу період роботи інженером комерційного відділу у Комерційному підприємстві «Сервіс Трейд» 01 вересня 1992 22 лютого 1993; електромонтером охоронно-пожежної сигналізації 6 розряду відділу державної служби охорони при Маріупольському ГУ УМВС в Донецькій області 02 грудня 1994 31 липня 1997 року задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (місцезнаходження: Україна, 36000, Полтавська область, м.Полтава, вул.Гоголя, 34, код ЄДРПОУ 13967927) №057150013287 від 18 грудня 2024 року про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (місцезнаходження: Україна, 36000, Полтавська область, м.Полтава, вул.Гоголя, 34, код ЄДРПОУ 13967927) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) від 13.12.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з зарахуванням до пільгового стажу періодів роботи позивача за Списком №2 в ПРАТ «МК «Азовсталь»: з 01 серпня 1997 по 31 грудня 1998, з 27 червня 2019 по 30 червня 2019, з 26 жовтня 2019 по 31 жовтня 2019, з 14 листопада 2019 по 30 листопада 2019, з 26 грудня 2019 по 31 грудня 2019, з 22 січня 2020 по 31 січня 2020, з 28 лютого 2020 по 29 лютого 2020, з 23 квітня 2020 по 30 квітня 2020, з 28 травня 2020 по 31 травня 2020, з 27 липня 2020 по 31 липня 2020, з 29 вересня 2020 по 30 вересня 2020, з 30 жовтня 2020 по 31 жовтня 2020, з 28 вересня 2021 по 30 вересня 2021 року; до загального стажу період роботи інженером комерційного відділу у Комерційному підприємстві «Сервіс Трейд» з 01 вересня 1992 по 22 лютого 1993, електромонтером охоронно-пожежної сигналізації 6 розряду відділу державної служби охорони при Маріупольському ГУ УМВС в Донецькій області з 02 грудня 1994 по 31 липня 1997 року.

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (місцезнаходження: Україна, 36000, Полтавська область, м.Полтава, вул.Гоголя, 34, код ЄДРПОУ 13967927) судовий збір у розмірі 484,48 грн. на користь ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Аканов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2025
Оприлюднено20.03.2025
Номер документу125921944
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/9047/24

Ухвала від 16.04.2025

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 18.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 07.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні