Провадження № 2/742/329/25
Єдиний унікальний № 742/6692/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2025 року м.Прилуки
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі:
головуючої - судді Короткої А.О.,
при секретарі судового засідання Бурмаці Є.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України та Прилуцької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача комунальне некомерційне підприємство «Прилуцька центральна міська лікарня» Прилуцької міської ради про стягнення коштів, -
В С Т А Н О В И В :
Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі: Прилуцька міська рада та Національна служба здоров`я України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивачів: Комунальне некомерційне підприємство «Прилуцька центральна міська лікарня» Прилуцької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що Прилуцькою окружною прокуратурою здійснювалося процесуальне керівництво у кримінальному провадженні, внесеному до ЄРДР за №12023270330001308 відносно ОСОБА_1 щодо вчинення останнім кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 286 КК України. Ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 24.04.2024, по справі №742/1625/24, ОСОБА_1 звільнено від кримінальної відповідальності у зв`язку з примиренням винного з потерпілим.
Відповідно до ухвали суду, встановлено, що 23.09.2023 року ОСОБА_1 керуючи автомобілем ВАЗ 111930 реєстраційний номер НОМЕР_1 та рухаючись проїзною частиною вул.В?ячеслава Чорновола м.Прилуки в напрямку вул. Переяславська м.Прилуки, порушив вимоги п.л. б п. 2.3 Правил дорожнього руху України, а саме для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов?язаний бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну і не відволікатися від керування транспортним засобом у дорозі; п.18.1 Правил дорожнього руху України, а саме водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека, в результаті чого на нерегульованому пішохідному переході розташованому біля перехрестя вулиць Земська - В?ячеслава Чорновола м.Прилуки, з боку вул. Ветеранська м. Прилуки, здійснив наїзд на пішохода ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який переходив проїзну частину вул.В?ячеслава Чорновола м.Прилуки по вищевказаному нерегульованому пішохідному переходу та рухався таким чином в напрямку будинку 68 розташованого по вул. Земська м.Прилуки. Під час даної дорожньо - транспортної пригоди, пішохід ОСОБА_2 отримав тілесні ушкодження у вигляді закритого трьохкісточкового перелому лівої гомілки зі зміщенням і підвихом ступні, які згідно висновку судово-медичної експертизи N? 36 від 28.02.2024 року відносяться до категорії середнього ступеню тяжкості, як такий що спричинив тривалий розлад здоров?я. Згідно калькуляції витрат на лікування потерпілого ОСОБА_2 , яка включає в себе: заробітну плату, нарахування на оплату праці, предмети, матеріали, обладнання та інвентар, медикаменти та перев?язувальні матеріали, продукти харчування, оплата послуг (крім комунальних), оплата водопостачання і водовідведення, оплата електроенергії, оплата природного газу, оплата інших енергоносіїв, вартість лікування склала 1779,78 грн. за 1 ліжко-день у вересні 2023 року та 1617,92 грн. за 1 ліжко-день у жовтні 2023 року, а всього 28 637,67 грн. за 17 ліжко-днів. Таким чином, сума витрачених закладом охорони здоров?я на лікування ОСОБА_2 становить 28 637,67 грн. Лікування ОСОБА_1 проводилось за рахунок коштів НСЗУ та коштів місцевого бюджету. Так, за рахунок коштів НСЗУ витрачено кошти у сумі 6 264,48 грн. у вересні 2023 року та 8 184,38 грн. у жовтні 2023 року, а всього 14 448, 86 грн. Коштів місцевого бюджету - 6 193,98 грн. у вересні 2023 року та 7 994,83 грн. у жовтні 2023 року, а всього 14 188,81 грн., які добровільно не відшкодовані та підлягають стягненню у судовому порядку із винного в завданні тілесних ушкоджень - ОСОБА_1 .
Цивільний позов про відшкодування витрат на лікування потерпілого в межах даного кримінального провадження №12023270330001308 від 24.09.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 286 КК України, не заявлявся.
Разом з тим, відповідач не відшкодував витрати на лікування потерпілого від злочину ні у ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження, ні після набрання ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 24.04.2024. Невідшкодування витрат, здійснених «Прилуцька центральна міська лікарня» Прилуцької міської ради за рахунок Державного бюджету України на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_1 призводить до порушення інтересів держави у сфері дотримання прав і свобод людини і громадянина в галузі охорони здоров`я, забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій, що і є підставою звернення прокурора до суду на захист державних інтересів.
Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури Бондар А. в інтересах держави в особі: Прилуцької міської ради та Національна служба здоров`я України не з`явився, згідно письмової заяви просили розгляд справи проводити без їх участі. Заявлені вимоги підтримують, просять суд їх задовольнити.
Представник Чернігівської обласної ради в судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.
Представник Національної служби здоров`я України в судове засідання не з`явився. Згідно письмової заяви просили розгляд справи проводити без їх участі. Позовні вимоги підтримують в повному обсязі та просять їх задовольнити.
Згідно письмової заяви відповідач просив розгляд справи проводити без його участі. Позовні вимоги визнав, не заперечує проти їх задоволення.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивачів: КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» Прилуцької міської ради з`явився, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі якщо відповідно до положень ЦПК України розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, розглядаючи позов в межах заявлених вимог, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, вислухавши пояснення учасників справи, оцінивши всі необхідні, зібрані по справі докази для ухвалення обґрунтованого рішення, виходячи зі свого внутрішнього переконання, суд доходить наступного висновку.
З огляду на матеріали справи Прилуцькою окружною прокуратурою здійснювалося процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №12023270330001308 від 24.09.2023 відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , щодо вчинення останнім кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 286 КК України.
Відповідно до копії ухвали 1-кп/742/228/24 (єдиний унікальний №742/1625/24) Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 24.04.2024, яка набрала законної сили 02.05.2024, ОСОБА_1 було звільнено відкримінальної відповідальностіу зв`язкуз примиреннямвинного зпотерпілим (а.п.12-13).
Ухвалою було встановлено, що 23.09.2023року ОСОБА_1 керуючи автомобілемВАЗ 111930реєстраційний номер НОМЕР_2 тарухаючись проїзноючастиною вул.В`ячеславаЧорновола м.Прилукив напрямкувул.Переяславска м.Прилуки,порушив вимогип.л.б п.2.3Правил дорожньогоруху України,а самедля забезпеченнябезпеки дорожньогоруху водійзобов?язаний бутиуважним,стежити задорожньою обстановкою,відповідно реагуватина їїзміну іне відволікатисявід керуваннятранспортним засобому дорозі;п.18.1Правил дорожньогоруху України,а самеводій транспортногозасобу,що наближаєтьсядо нерегульованогопішохідного переходу,на якомуперебувають пішоходи,повинен зменшитишвидкість,а вразі потребизупинитися,щоб датидорогу пішоходам,для якихможе бутистворена перешкодачи небезпека,в результатічого нанерегульованому пішохідномупереході розташованомубіля перехрестявул.Земська-В`ячеславаЧорновола м.Прилуки,з бокувул.Ветеранська,м.Прилуки,здійснив наїздна пішохода ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,який переходивпроїзну частинувул.В?ячеславаЧорновола м.Прилукипо вищевказаномунерегульованому пішохідномупереходу тарухався такимчином внапрямку будинку68розташованого повул.Земська м.Прилуки.Під часданої дорожньо-транспортної пригоди,пішохід ОСОБА_2 отримав тілесніушкодження увигляді закритоготрьохкісточкового переломулівої гомілкизі зміщеннямі підвихомступні,які згідновисновку судово-медичноїекспертизи N?36від 28.02.2024року відносятьсядо категоріїсереднього ступенютяжкості,як такийщо спричинивтривалий розладздоров?я (а.п. 12-13).
Відповідно до копій довідок №01-13/764 від 06.09.2024 наданих КНП «Прилуцька центральна міська лікарня», хворий ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на стаціонарному лікуванні у КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» з 23.09.2023 по 30.09.2023, що становить 7 ліжко-днів. Вартість витрачених коштів на лікування останнього склала 12458 грн 46 к, та за період 01.10.2023 по 11.10.2023, що становить 10 ліжко-днів, вартість яких склала 16179 грн 21 к. (а.п.17-18).
Відповідно до копії листа №01-13/764 від 05.09.2024 наданої КНП «Прилуцька центральна міська лікарня», потерпілий ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на стаціонарному лікуванні у КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» з 23.09.2023 по 11.10.2023, що становить 17 ліжко-день. Вартість витрачених коштів на лікування останнього склала 28637 грн 67 к (а.п.15).
Згідно з листом КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» від 05.09.2024, грошові кошти, що понесені лікарнею на лікування потерпілого ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не відшкодовані, та адміністрація лікарні звернулася з проханням до Прилуцької окружної прокуратури вирішити питання про відшкодування витрат за рахунок винної особи та звернутися з позовом до суду (а.п.16).
Відповідно до довідки КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» від 05.09.2024, про стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_2 , лікарня фінансувалася за рахунок коштів за програмою медичних гарантій Національної служби здоров`я України. Між Національною службою здоров`я України та КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» було укладено Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №1758-Е123-Р000 (а.п. 16 зворот), який діяв у період проходження лікування потерпілого ОСОБА_2 .
Таким чином, у період проходження стаціонарного лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_2 в КНП «Прилуцька центральна міська лікарня», витрати на його лікування фінансувалися за рахунок коштів за програмою медичних гарантій Національної служби здоров`я України.
Відповідно до листа Національної служби здоров`я України, послуги КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України (а.с.32-33).
У пункті 8 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24.05.2018 №410, передбачено, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Частиною 1 статті 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» передбачено, що держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.
У п.2 ч.1 ст.2 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» дається визначення програми медичних гарантій як програми, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і паталогічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами.
Перелік медичних послуг, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України у 2023 році, визначений Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2023 році, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1464.
Таким чином, як вбачається із вищевказаного листа Національної служби здоров`я України та норм діючого законодавства України, послуги закладу охорони здоров`я, у якому проходив стаціонарне лікування потерпілий ОСОБА_2 , пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам та оплачені Національною службою здоров`я України як замовником медичних послуг за рахунок Державного бюджету України.
Відповідно до ст.3 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» закладом охорони здоров`я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.
Відповідно до ч.3 ст.1206 ЦК України якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося.Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.
Таким чином, медичні послуги потерпілому ОСОБА_2 надавалися КНП «Прилуцька центральна міська лікарня», на підставі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладених із Національною службою здоров`я України.
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету Українинадання громадянам необхідних інших медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.
Отже, послуги КНП «Прилуцька центральна міська лікарня», пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено Національною службою здоров`я України як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до копії листа №54-77-6086ВИХ-24 від 13.09.2024, Прилуцька окружна прокуратура зверталася до голови Національної служби здоров`я України та повідомляла, що у разі якщо Національною службою здоров`я України не вжилися та не планувалися в подальшому вжити заходів у судовому порядку щодо стягнення з ОСОБА_1 витрат на лікування потерпілого ОСОБА_2 понесених КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» у сумі 28637 грн 67 к, то Прилуцькою окружною прокуратурою будуть вжиті заходи представницького реагування (а.п.30-31).
Згідно з копією листа, Національною службою здоров`я України повідомлено Прилуцьку окружну прокуратуру про те, що служба не наділена повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину, та не заперечувала щодо звернення до суду в інтересах держави прокуратурою стосовно відшкодування витрат на лікування потерпілих, а також повідомила, що з метою визначення реквізитів рахунку Державного бюджету України, на які зараховуються дані кошти, рекомендувала звернутися до Державної казначейської служби України (а.п.32-33).
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (КПКВК 2308060) визначено «Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 №1086.
Національна служба здоров`я України є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та відповідальним виконавцем бюджетної програми, зокрема на 2023 рік.
Згідно копії Договору №1758-Е123-Р000, НСЗУ в особі Голови Гусак Наталії Борисівни, що діє на підставі Положення про Національну службу здоров`я України та КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» в особі директора Погоріла Яна Вікторівна, укладено договір. Відповідно до п.8 Предмету договору, надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується сплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Відповідно до п.23 Договору Замовник зобов?язується оплачувати медичні послуги, включені до звіту про медичні послуги, щодо якого замовник не подав заперечення відповідно до пункту 23 договору, згідно з тарифом із застосуванням відповідних коригувальних коефіцієнтів. затверджених у порядку, визначеному законодавством, інформацію про надання яких надавач належним чином вніс до системи, в межах загальної орієнтовної ціни договору з урахуванням граничної суми оплати у відповідному звітному періоді, якщо така гранична сума зазначена у додатках до договору (а.п. 19-26).
У Конституції України (ст.142) та Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст.16) визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Обласні та районні ради, згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Згідно зі ст.18 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» фінансування охорони здоров`я здійснюється за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів, фондів медичного страхування, благодійних фондів та будь-яких інших джерел, не заборонених законодавством. Кошти державного бюджету України та місцевих бюджетів, асигновані на охорону здоров`я, використовуються для забезпечення населенню гарантованого рівня медичної допомоги, фінансування державних цільових і місцевих програм щодо охорони здоров`я та фундаментальних наукових досліджень з цих питань.
Предметом позовних вимог є, у тому числі, відшкодування витрат, понесених Прилуцькою міською радою на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_2 , який перебував на стаціонарному лікуванні у КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» внаслідок отримання тілесних ушкоджень, неповернення яких і спричинило порушення інтересів держави, які потребують захисту у судовому порядку та свідчить про порушення економічних інтересів Прилуцької міської ради та держави України в цілому, ускладнює належну реалізацію нею державної політики в галузі охорони здоров`я, оскільки кошти, виділені з місцевого бюджету у сумі на вказані цілі, залишаються до цього часу не відшкодовані, що згідно зі ст. 3 Закону України «Про прокуратуру» потребує втручання органів прокуратури шляхом подання позовної заяви.
Згідно з ч.6 ст.82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчиненні вони цією особою.
Відповідно до ст.128 КПК України особа, якій кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням завдано майнової та/або моральної шкоди, має право під час кримінального провадження до початку судового розгляду пред`явити цивільний позов до підозрюваного, обвинуваченого або до фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння.
Відповідно до ч.3 ст.128 КПК України цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором.
У частині 7 вказаної статті зазначено, що особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до ч.1ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, задана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно зі ст.1191 ЦК України держава, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, юридичні особи мають право зворотної вимоги до фізичної особи, винної у вчиненні злочину, у розмірі коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від цього злочину.
Частинами 1 та 3 ст.1206 ЦК України закріплено, що особа, яка вчинила злочин, зобов`язана відшкодувати витрати закладу охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього злочину. Якщо лікування проводилось закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, кошти від відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.
У п.3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 07.07.1995 року №11 «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину та судових витрат» роз`яснено, що питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16.07.1993 року. Термін і обґрунтованість перебування потерпілого від злочину на стаціонарному лікуванні визначається на підставі даних лікувального закладу, де він перебуває на лікуванні. До справи має бути приєднана довідка-розрахунок бухгалтерії цього закладу із записом про вартість одного ліжко-дня та загальну суму фактичних витрат на лікування потерпілого.
Пунктом 6 даної постанови також передбачено, що відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від злочину можливе лише тоді, коли є причинний зв`язок між злочинними діями чи бездіяльністю винної особи та перебуванням потерпілого на такому лікуванні.
Витрачені на стаціонарне лікування кошти підлягають відшкодуванню у повному обсязі і зараховуються до відповідного державного бюджету залежно від джерел фінансування закладу охорони здоров`я або на рахунок юридичної особи, якій належить останній.
Відповідно до п.2 «Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16.07.1993, сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу.
Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентаря та обладнання.
Пунктами 3, 4 Порядку визначено, що сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільне небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора. У разі, коли при ухвалені вироку сума коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого, ще не була визначена і рішення про їх відшкодування не було прийнято, стягнення повадиться в порядку цивільного судочинства за позовом вказаних юридичних осіб. Стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.
Пунктом 4 Порядку вказано, що стягнені в установленому порядку кошти, залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховується до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.
Відповідно до ст.89 Бюджетного кодексу України, до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад належать у тому числі видатки на охорону здоров`я.
КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» є закладом охорони здоров`я, фінансування якого здійснюється відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України, надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.
Послуги КНП «Прилуцької центральної міської лікарні», пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено Національною службою здоров`я України, як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Невідшкодування витрат, здійснених КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» за рахунок Державного бюджету України та місцевого бюджету на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 призводить до порушення інтересів держави у сфері дотримання прав і свобод людини і громадянина в галузі охорони здоров`я, забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій.
У той же час, оскільки Національна служба здоров`я України витратила державні (бюджетні) кошти при наданні медичних послуг - лікуванні потерпілого, який перебував на стаціонарному лікуванні з вини ОСОБА_1 , то на підставі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій дані кошти необхідно стягнути з ОСОБА_1 зарахувати до Державного бюджету України.
Тому, оскільки в результаті протиправних дій ОСОБА_1 , потерпілий ОСОБА_2 внаслідок отриманих тілесних ушкоджень перебував на стаціонарному лікуванні в медичному закладі КНП «Прилуцька центральна міська лікарня» , та витрачено 28637 грн 67 к на його лікування, з яких 14448 грн 86 кза рахунок Державного бюджету України та 14188 грн 81 к за рахунок місцевого бюджету, та відповідачем не здійснені жодних дій щодо сплати витрачених лікарнею коштів та не надав заперечень проти позову, то саме така сума і повинна бути стягнута з відповідача на користь держави в особі Національна служба здоров`я України на відшкодування витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення.
На підставі ст.141 ЦПК України суд вважає, оскільки позов підлягає задоволенню в повному обсязі, судові витрати по справі необхідно стягнути з відповідача на користь держави у сумі 3028,00 грн.
На підставі наведеного та ст.1166, 1191, 1206 ЦК України, Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я», Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину та судових витрат», керуючись ст.82, 141, 247, 263-265, 268, 280, 354-355 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В :
Позовні вимоги заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910114, юридична адреса: вул.В`ячеслава Чорновола, буд.50-а, м.Прилуки, Чернігівська область, 17500) в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України (код ЄДРПОУ 42032422, юридична адреса: проспект Степана Бандери, буд.19, м.Київ, 04073) та Прилуцької міської ради (код ЄДРПОУ- 34209057, юридична адреса: вул.Незалежності, буд.82, м.Прилуки, Чернігівська область, 17500) до ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача комунальне некомерційне підприємство «Прилуцька центральна міська лікарня» Прилуцької міської ради (код ЄДРПОУ-34549336, юридична адреса: вул.Київська, буд.56, м.Прилуки, Чернігівська область, 17500) про стягнення коштів задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , на користь держави в особі Національної служби здоров`я України із зарахуванням коштів до державного бюджету на розрахунковий рахунок IBAN UA978999980313080115000026011; отримувач ГУК у м.Києві/Шевченківський р-н/24060300, код ЄДРПОУ-37993783, банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.) витрати на лікування потерпілого від кримінального правопорушення у розмірі 14448 (чотирнадцять тисяч чотириста сорок вісім) гривень 86 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , на користь держави в особі Прилуцької міської ради із зарахуванням коштів до державного бюджету на розрахунковий рахунок IBAN UA418999980314030535000025379 отримувач: ГУК у Черніг.обл/Прилуцьк.р-н/21080500, код отримувача 37972475, витрати на лікування потерпілого від кримінального правопорушення, у розмірі 14188 (чотирнадцять тисяч сто вісімдесят вісім) гривень 81 копійку.
Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , на користь держави судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Чернігівського апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 14.03.2025.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Анна КОРОТКА
Суд | Ріпкинський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2025 |
Оприлюднено | 20.03.2025 |
Номер документу | 125922287 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої внаслідок ДТП |
Цивільне
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Коротка А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні