Рішення
від 11.03.2025 по справі 924/1039/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" березня 2025 р. Справа № 924/1039/24

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю.В., при секретарі судового засідання Жиромській А.Ю., розглянувши матеріали справи

за первісним позовом Ізяславської міської ради, м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001", смт. Теофіполь Хмельницький район Хмельницької області

про стягнення безпідставно збережених коштів

та за зустрічним позовом ТОВ "Україна 2001", смт. Теофіполь Хмельницької області

до Ізяславської міської ради, м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області

про визнання протиправним та скасування п.1.1. рішення Виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року

Представники сторін ( за первісним позовом):

від позивача: Ящук Т.І. згідно розпорядження,

від відповідача: Бровчук М.В. згідно ордера,

встановив:

Ізяславська міська рада звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001", смт. Теофіполь Хмельницький район Хмельницької області про стягнення 7320454,79 грн. безпідставно збережених коштів.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач, який є власником об`єкта нерухомого майна цілісного майнового комплексу по вул. Заводська, 1, с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області, яке знаходиться на земельній ділянці площею 56,4914 га. з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 з 11.07.2023 року (з моменту набрання законної сили постанови Північно-західного апеляційного господарського суду) до 29.02.2024 року використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснював.

Позивач зазначає, що відповідач зберіг у себе кошти у вигляді орендної плати, що нараховується за володіння і користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га., чим порушив права та охоронювані законом інтереси Ізяславської міської територіальної громади, оскільки остання недоотримала дохід до місцевого бюджету у вигляді орендної плати за землю.

Відповідач проти позовних вимог заперечує. Свої заперечення та аргументи виклав у зустрічній позовній заяві (яка прийнята ухвалою суду від 08.01.2025) , в якій просить суд визнати протиправним та скасувати п.1.1. рішення Виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року. Вважає, що Ізяславською міською радою допущено помилки під час здійснення обрахунку розміру збитків заподіяних відповідачем у зв`язку з використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Наводить свій контр розрахунок та зазначає, що обрахована сума відрізняється від суми, яка обрахована позивачем на 22788,58 грн. Вважає, що невірний розрахунок є самостійною підставою для відмови в позові в цілому.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №403877491 від 15.11.2024 товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНА-2001» 19.10.2013 набуло право власності на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів №1923 на цілісний майновий комплекс по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області.

Нерухоме майно розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га, сформована як об`єкт цивільних прав на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок від 25.06.2018р, розробленої Земельно-аграрним центром «Карат».

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.02.2024 №НВ-6800146402024, земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га була зареєстрована 23.07.2018. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення земельної ділянки: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Додатком до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є кадастровий план земельної ділянки та її схематичне зображення, координати поворотних точок меж земельної ділянки, експлікація земельних угідь.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914га перебувала в оренді у ТОВ „Клембівський цукровий завод згідно договору оренди від 29.12.2010, яке в свою чергу передало її в користування ТОВ «УКРАЇНА-2001» на умовах договору суборенди землі від 16.07.2019р. Право суборенди землі було зареєстровано 16.07.2019р у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

На підставі постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.07.2023 року по справі № 924/955/22 договір оренди землі від 29.12.2010р, укладений з ТОВ „Клембівський цукровий завод на земельну ділянку з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914га , достроково розірвано. Постановою Касаційного господарського суду Верховного Суду від 31.10.2023р по справі № 924/955/22 постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.07.2023р залишено без змін.

18.09.2023 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ТОВ «Україна 2001» припинено право суборенди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га.

Листом Ізяславської міської ради від 04.12.2023 року № 2973/03-14 ТОВ „Україна 2001 було повідомлено про необхідність укладення договору оренди землі у встановленому законодавством порядку та про те, що в разі ухилення від оформлення орендних відносин Ізяславською міською радою будуть вживатися заходи щодо стягнення безпідставно збережених коштів за користування вищезазначеною земельною ділянкою.

В матеріалах справи наявний лист від 21.02.2024 №502/03-14, яким запрошено представника ТОВ „Україна 2001 на засідання комісії з визначення та нарахування збитків власникам землі та землекористувачам.

Листом від 11.03.2024 №03-07/111 Фінансове управління Ізяславської міської ради направило міському голові для розгляду на засіданні комісії з визначення розміру збитків заподіяних власникам землі та землекористувачем, розрахунок завданих збитків за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, згідно якого сума збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 11.07.2023р. по 29.02.2024р. становить 7320454,79 грн.

В акті визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024 встановлено, що розмір збитків, заподіяних власнику землі або землекористувачу становить 7320454,79 грн.

Розрахунок розміру безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 проведено на підставі: витягу №НВ-9922436222023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.06.2023р; витягу №НВ-9930200632024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2024р; встановленої Ізяславською міською радою ставки орендної плати за земельні ділянки з категорії земель землі промисловості, яка діяла у 2023р, 2024р.; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, у якому визначена площа земельної ділянки, її цільове призначення.

Рішенням восьмої сесії Ізяславської міської ради восьмого скликання від 14.07.2021р № 3 «Про встановлення річних розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Ізяславської міської територіальної громади» встановлено ставку орендної плати за землі промисловості в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Ставка орендної плати у зазначеному розмірі діяла у 2023р.

Згідно витягу №НВ-9922436222023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.06.2023р нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 у 2023р становила 112909197,33 грн.

Рішенням двадцять восьмої сесії Ізяславської міської ради восьмого скликання від 29.11.2022р № 3 «Про встановлення річних розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Ізяславської міської територіальної громади» встановлено ставку орендної плати за землі промисловості в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Ставка орендної плати у зазначеному розмірі діяла у 2024р.

Згідно витягу №НВ-9930200632024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2024р нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 у 2024р становила 118710855,69 грн.

Рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 14.03.2024 №181 затверджено акт визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю „Україна 2001 використанням земельної ділянки по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без встановлюючи документів, за період з 11.07.2023 по 29.02.2024 в сумі 7320454,79 грн.

18.03.2024 Ізяславська міська рада надіслала для ТОВ «Україна 2001» рекомендованим поштовим відправленням лист №791/03-14 від 15.03.2024р, яким повідомила останньому про визначений комісією розмір збитків та запропонувала добровільно сплатити збитки протягом місяця на відповідний рахунок Ізяславської міської ради. Однак, ТОВ «УКРАЇНА 2001» у встановлений строк визначену суму коштів за користування земельною ділянкою добровільно не сплатило.

З метою досудового врегулювання спору 10.06.2024 Ізяславська міська рада надіслала на адресу ТОВ «Україна 2001» претензію вих.№1713/03-14 про сплату суми безпідставно збережених коштів та про необхідність укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020.

Посилаючись на те, що відповідач не сплатив безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Дослідивши наявні в справі докази, давши їм оцінку в сукупності, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про стягнення з відповідача, як власника об`єкту нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розміщений, за період з 11.07.2023 по 29.02.2024.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №403877491 від 15.11.2024 товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНА-2001» 19.10.2013 набуло право власності на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів №1923 на цілісний майновий комплекс по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області.

Відповідач як власник нерухомого майна (цілісного майнового комплексу по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області), яке розташоване на земельній ділянці комунальної власності, кадастровий номер 6822182600:04:012:0020, не уклавши договір оренди та не здійснивши державної реєстрації права оренди, фактично користується земельною ділянкою без достатньої правової підстави.

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 922/981/18, від 09.02.2021р. у спарві №922/3617/19.

Також Верховний Суд неодноразово висловлював правову позицію, що для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень ст.ст. 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташовано, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативної грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави (постанови Верховного Суду від 27.07.2023 у справі № 918/779/22, від 02.11.2022 у справі № 915/766/21, від 05.10.2022 у справі № 915/767/21 та інші).

Щодо правових підстав для використання земельної ділянки.

Відповідно до частини 1 статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Аналогічні положення містять у статті 120 ЗК України.

Разом з тим, ч. 11 ст. 120 ЗК України у чинній редакції передбачено, що якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу. Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом. Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.

Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Водночас, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давнього Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна. Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі № 924/856/20.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.

Положення глави 15, ст.ст. 120, 125 ЗК України, ст. 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа, яка придбала такий об`єкт, стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді плати за землекористування є за своїм змістом кондикційними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18 та ін.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ „Україна 2001 є власником нерухомого майна - цілісного майнового комплексу по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області, яке розташоване на земельній ділянці комунальної власності, кадастровий номер 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га.

Таким чином, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га та має право на використання вказаної земельної ділянки, як власник нерухомого майна, яке на ній знаходиться.

Щодо формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.

Згідно з частинами 1-2 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Відповідно до частин 4-9 сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.02.2024 №НВ-6800146402024, земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га була сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок від 25.06.2018р, розробленої Земельно-аграрним центром «Карат». Державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведена 23.07.2018.

Дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності Хмельницької міської ради, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №403878297 від 15.11.2024.

У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України. Зазначений правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.

Суд приймає до уваги, що ТОВ „Україна 2001, як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності без достатньої правової підстави ( укладення договору оренди) за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2021р. у справі №922/3617/19.

Щодо розміру доходів, пов`язаних з безпідставним збереженням майна, які підлягають відшкодуванню та періоду користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.

Згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про оцінку земель" нормативно- методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно- правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі №910/8770/19.

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Розрахунок розміру безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 проведено на підставі:

1) витягу №НВ-9922436222023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.06.2023р;

2) витягу №НВ-9930200632024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.02.2024р;

3) встановленої Ізяславською міською радою ставки орендної плати за земельні ділянки з категорії земель землі промисловості, яка діяла у 2023р, 2024р.;

4) витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, у якому визначена площа земельної ділянки, її цільове призначення.

Згідно розрахунку завданих збитків за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, проведеного Фінансовим управлінням Ізяславської міської ради, сума збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 11.07.2023 по 31.12.2023 становить 5341940,53 грн.; за період з 01.01.2024 по 29.02.2024 - 1978514,26 грн. Загальна сума безпідставно збережених коштів становить 7320454,79грн.

Рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від 14.03.2024 №181 затверджено акт визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю „Україна 2001 використанням земельної ділянки по вул. Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020 площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без встановлюючи документів, за період з 11.07.2023 по 29.02.2024 в сумі 7320454,79 грн.

Суд враховує, що вищевказане рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради за своїм правовим змістом є внутрішнім (організаційним, таким що не має регуляторного характеру) документом.

Спірні збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Таким чином, оскаржуване рішення Виконкому не створює правових наслідків для відповідача (за первісним позовом), тому не може порушувати його права чи охоронювані законом інтереси. При цьому судом враховується і те, що заперечення відповідача ґрунтуються на його незгоді із визначеною позивачем сумою безпідставно збережених коштів, вважаючи розрахунок помилковим.

Перевіривши розрахунок відповідача, суд дійшов висновку, що наведений ним контр розрахунок не відповідає вимогам п. 286.2 ст. 286 ПК України та порядку розрахунку, визначеному у податковій декларації, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2015р № 560.

З приводу клопотання позивача за первісним позовом про закриття провадження у справі в частині зустрічного позову, суд зауважу, що позивач просить закрити провадження посилаючись на постанови Верховного Суду, які ґрунтуються на засадах адміністративного судочинства, яке відмінне від господарського судочинства. Тому в даному випадку вони не можуть бути застосовані.

При цьому, Велика Палата Верховного Суду зазначає, що поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

З огляду на те, що позовні вимоги за зустрічним позовом не можуть бути предметом судового розгляду в судах будь-якої юрисдикції, суд вважає що підстав для закриття провадження у справі, в порядку п.1 ст. 231 ГПК України немає. В той же час зустрічний позов не може бути задоволений за його безпідставністю.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги за первісним позов про стягнення безпідставно збережених коштів за період з 11.07.2023 по 29.02.2024 в сумі 7320454,79 грн. підлягають задоволенню.

Натомість, зустрічний позов задоволенню не підлягає.

Розподіл судових витрат між сторонами.

У зв?язку із задоволенням первісного позову на підставі ст.129 ГПК України витрати, пов?язані з оплатою судового збору, покладаються на відповідача за первісним позовом.

У зв?язку із відмовою у задоволенні зустрічного позову витрати, пов?язані з оплатою судового збору за розгляд зустрічного позову, покладаються на ТОВ "Україна 2001".

Керуючись ст. ст. 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

Первісний позов Ізяславської міської ради, м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001", смт. Теофіполь Хмельницький район Хмельницької області про стягнення безпідставно збережених коштів задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Україна 2001» (30600, Хмельницька область, Хмельницький район, смт. Теофіполь, вул. Небесної Сотні, 37 В, код 35080933) на користь Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області (30300, Хмельницька область, Шепетівський район, м. Ізяслав, вул. Незалежності, буд. 43, код 04060720) 7320454,79 грн. (сім мільйонів триста двадцять тисяч чотириста п`ятдесят чотири гривні 79 коп.) безпідставно збережених коштів та 87845,50 грн. (вісімдесят сім тисяч вісімсот сорок п`ять гривень 50 коп.) витрат по оплаті судового збору.

У задоволенні зустрічного позову ТОВ "Україна 2001", смт. Теофіполь Хмельницької області до Ізяславської міської ради, м. Ізяслав Шепетівського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування п.1.1. рішення Виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. (ч.1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.

Суддя Ю.В. Гладюк

Повний текст рішення складено 19.03.2025 року.

Віддрук.1 прим: 1 - до справи.

Позивачу та відповідачу рішення надіслати до ел. кабінету ЕС.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення11.03.2025
Оприлюднено20.03.2025
Номер документу125946280
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —924/1039/24

Рішення від 11.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 26.02.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 02.01.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні