ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА
справа № 753/3235/25
провадження № 3/753/2006/25
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" лютого 2025 р. суддя Дарницького районного суду м. Києва Трусова Тамара Олександрівна, розглянувши справу про притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 212-21 Кодексу України про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уповноваженої особи політичної партії «Мрія», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , рнокпп: НОМЕР_1 ,
В С Т А Н О В И В:
14.02.2025 до Дарницького районного суду м. Києва з Національного агентства з питань запобігання корупції надійшов протокол про адміністративне правопорушення від 29.01.2025 № 50-33/674, згідно з яким ОСОБА_1 , будучи уповноваженою особою політичної партії «Мрія» (з 2005 р. - політична партія «Партія захисту пенсіонерів України»; 26.08.2009 змінила найменування на політична партія «Народний блок»; 21.09.2020 змінила найменування на політична партія «Мрія»), порушив встановлений Законом України «Про політичні партії в Україні» порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі також - КУпАП), за таких обставин.
Відповідно до статті 17 Закону Національне агентство здійснило аналіз Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік (далі - Звіт), поданого до Національного агентства політичною партією «Мрія» (ідентифікаційний код 20078978, далі - Партія) у паперовій формі.
За результатами аналізу встановлено, що оформлення Звіту Партії, включені до нього звітні дані не відповідають вимогам законодавства.
Звіт Партії за 2020 рік в паперовій формі подано у виді окремих аркушів та не пронумерованим, непрошитим, без напису на останній сторінці «Усього пронумеровано, прошито, скріплено печаткою та підписом-аркушів» та найменування посади керівника (уповноваженої особи політичної партії), його прізвища, ініціалів та підпису, відбитку печатки.
Зазначене є порушенням частини шостої статті 17 Закону, абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 N? 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за N? 1185/29315.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), Партія має 31 місцеву організацію, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
З них 9 місцевих організацій у 2020 році знаходилися на тимчасово окупованій території відповідно до переліку, затвердженого наказом з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 N? 309 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за N? 1668/39004.
Партією самостійно наведено перелік місцевих організацій у таблиці «Місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи» Звіту Партії за 2020 рік.
Відповідно до пункту 8 розділу IV «Заключні положення» Закону та постанов Кабінету Міністрів України від 19.01.2024 N? 65 «Про затвердження перелік документів, які підтверджують існування обставин, що свідчать про неможливість отримання політичною партією інформації в повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру протягом строку дії воєнного стану» документів, що підтверджують існування обставин, які свідчать про неможливість отримання інформації у повному обсязі щодо вказаних місцевих організацій Партією не надано.
Відповідно до частини 5 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення. Таким чином, Звіти місцевих організацій Партії, що перебувають у стані ліквідації/припинення, необхідно подавати за відповідні періоди до дати ліквідації/припинення такого структурного утворення, шляхом внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру, а також структурні утворення політичних партій, що перебувають в процесі ліквідаці/припинення поширюються права та обов`язки, визначені законом для юридичних осіб, у тому числі й щодо звітування.
До Звіту Партії за 2020 рік не додано інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від таких 22 місцевих організацій:
1. Барвінківська районна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33934310;
2. Білоцерківська міська організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 23575938;
3. Вінницька регіональна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33912014;
4. Волинська регіональна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33990621;
5. Закарпатська обласна партійна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33705658;
6. Запорізька обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 25490985;
7. Київська регіональна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 20619374;
8. Київська регіональна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 25664830;
9. Кіровоградська міська організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 35193038;
10. Одеська міська організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33988167;
11. Партія захисту пенсіонерів України в Львівській області, ідентифікаційний код 25561811;
12. Партія захисту пенсіонерів України в Радехівському районі Львівської області, ідентифікаційний код 25252990;
13. Полтавська обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 34011408;
14. Рівненська обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 34021149;
15. Сумська регіональна партійна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33683425;
16. Тернопільська обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 26103163;
17. Харківська районна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 25849417;
18. Херсонська обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33390945;
19. Хмельницька регіональна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33842974;
20. Черкаська міська організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 34076549;
21. Черкаська обласна партійна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33677521;
22. Чернігівська обласна організація Партії захисту пенсіонерів України, ідентифікаційний код 33799924.
Згідно з частиною десятої статті 17 закону, підпункту 1 пункту 10 розділу І Положення, до звіту додається інформація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Враховуючи, що політичні партії до початку функціонування електронної системи подання та оприлюднення звітів відповідно до положень пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 19.12.2019 N?410-IХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» подавали звіти про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру в порядку та спосіб, визначені Законом, відсутність відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру 22 місцевих організацій,, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи є порушенням частини дев`ятої статті 17 Закону, підпункту 1 пункту 10 розділу І, абзацу другого пункту 1 розділу III Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру та затвердженого рішенням Національного агентства від 28.07.2016 N? 2, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за N? 1185/29315 (далі - Положення про порядок подання).
Зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення відповідно до абзаців третього, шостого пункту 3 розділу ІІ Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, виграти і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства від 08.09.2016 N?26 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2016 за N? 1264/29394.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру встановлено, що третіми особами у звітному періоді було здійснено:
сплату 23.09.2020 адміністративного збору та за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб ОСОБА_2 на загальну суму 1 890,00 грн;
сплату 27.10.2020 адміністративного збору за проведення державної реєстрації партії та плати за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації громадських формувань на загальну суму 1 890,00 грн.
Крім того, у звітному періоді третіми особами здійснено сплату нотаріальних дій, вчинених приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Бондар К. Ю. щодо:
22.09.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на рішенні (протоколі) від 21.09.2020 N? 1;
22.09.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на новій редакції статуту Партії від 21.09.2020;
22.09.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_2 та Чорної к.Д на новій редакції програми Партії від 21.09.2020;
27.10.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на рішенні (протоколі) від 27.10.2020 N? 2;
27.10.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на новій редакції статуту Партії від 27.10.2020;
27.10.2020 - засвідчення справжності підписів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 на новій редакції програми Партії від 27.10.2020.
Водночас у таблиці 6.1 глави 6 розділу III «Відомості про внески на користь політичної партії, у тому числі за кордоном, залежно від виду внеску» Звіту Партії за 2020 рік не відображено відомості щодо спонсорських внесків, наданих Партії у вигляді оплати нотаріальних дій, здійснених 22.09.2020 та 27.10.2020, а також адміністративних зборів за державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи та плати за скорочення термінів надання послуг на загальну суму 3 780,00 грн.
Пунктом 1 частини третьої, частини четвертої статті 14 Закону визначено, що надання матеріальної та фінансової підтримки політичним партіям здійснюється у формі внесків на підтримку партій.
Внеском на підтримку політичної партії є грошові кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги, позики (кредити), нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального або негрошового характеру, у тому числі членські внески членів політичної партії, спонсорство третіми особами заходів чи іншої діяльності на підтримку партії, товари, роботи, послуги, надані або отримані безоплатно чи на пільгових умовах (за ціною, нижчою за ринкову вартість ідентичних або подібних робіт, товарів та послуг на відповідному ринку), отримані політичною партією, її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Таким чином, невідображення у Звіті Партії за 2020 рік відомостей про отримані внески у вигляді сплати нотаріальних дій та адміністративних зборів за державну реєстрацію змін до установчих документів Партії є порушенням пункту 2 частини дев`ятої статті 17 Закону, пункту 6 розділу ІІІ Положення.
Виявлені порушення зафіксовано у Акті про проведення аналізу Звіту Партії від 17.07.2024 та Висновку про результати аналізу Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Мрія» за 2020 рік від 17.07.2024 N? 890, затвердженого наказом Національного агентства від 17.07.2024 N? 204/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини тринадцятої статті 17 Закону.
Відповідно до вимог статті 17 Закону в редакції, що діяла станом на 18.10.2019, політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт за відповідний квартал у паперовій формі (за підписом керівника політичної партії, засвідченим печаткою політичної партії), а також на електронному носії, який повинен містити інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 N? 2 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за N? 1185/29315 політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.
Листом-зверненням від 19.03.2024 N? 1 (вх. N? 36916/0/07-24 від 25.03.2024) Партія надала відомості про ОСОБА_1 як уповноважену особу Партії та копії документів, які підтверджують його повноваження - копія Цивільно-правового договору від 01.03.2024 N? 1.
Стаття 3 Закону передбачає, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
Отже, враховуючи норми статті 19 Закону, а також приписи статей 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа, якою підписано та подано Звіт до Національного агентства.
Зміст статті 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія в цілому.
Звіт Партії за 2020 рік надіслано до Національного агентства у паперовій формі засобами поштового зв`язку 26.04.2024 (дата присвоєння реєстраційного індексу 30.04.2024) та зареєстровано за вх. N? 51699/0/07-24 за підписом уповноваженої особи Партії ОСОБА_1 , а отже останній підтвердив достовірність викладеної у Звіті Партії інформації.
Таким чином, ОСОБА_1 як уповноважена особа Партії порушив порядок подання Звітів, чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 212-21 КУпАП.
Статтею 14 КУпАП визначено, що посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил, зокрема, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків. Отже, ОСОБА_1 - уповноважена особа Партії підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
ОСОБА_1 , будучи повідомленим про день, час та місце розгляду справи, до суду не з`явився, про причини неявки не повідомив, будь-яких заяв чи клопотань від нього не надійшло, а тому суддя визнав можливим розглянути справу за його відсутності.
За результатами розгляду матеріалів справи суддя дійшов висновку, що провадження в справі про адміністративні правопорушення слід закрити з таких підстав.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
За приписами частини четвертої статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого, зокрема, статтею 212-21 цього Кодексу, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Отже за змістом наведеної норми особливістю розглядуваного праворушення є те, що початок перебігу строку для накладення адміністративного стягнення розпочинається з дня його виявлення, а можливість застосування адміністративного стягнення обмежується двохрічним строком, який рахується від дня вчинення правопорушення.
Порушення, про яке йдеться у протоколі, не є триваючим, його було вчинено в момент подання звіту політичної партії «Мрія» за 2020 р., тобто 26.04.2024, а відтак принципове значення для правильного вирішення даної справи має визначення точної дати (дня) виявлення правопорушення, оскільки саме від цього часу відраховується відповідний строк.
Незважаючи на те, що у законодавстві чітко не визначено, що є моментом виявлення правопорушення, судова практика послідовно пов`язує цей момент з днем, коли до уповноваженого органу надійшли будь-які відомості про можливе вчинення адміністративного правопорушення.
Правова позиція з даного питання викладена у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 у справі №149/2498/17.
Днем виявлення правопорушення у протоколі про адміністративне правопорушення зазначено 29.01.2025, що відповідає даті його складення, проте суд не може погодитись з таким визначенням моменту виявлення правопорушення.
Так, статтею 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що подані звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включаються до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, що формується та ведеться Національним агентством з питань запобігання корупції.
Звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (в тому числі подані з порушенням встановленого цим Законом строку) перевіряються Національним агентством з питань запобігання корупції у строк, що не перевищує 60 днів з дня їх надходження.
Перевірка звітів політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включає в себе аналіз: 1) своєчасності подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 2) повноти інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 3) достовірності інформації, поданої у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; 4) дотримання політичною партією вимог щодо використання грошових коштів виключно у безготівковій формі; 5) правомірності здійснення фізичними та юридичними особами внесків на користь політичної партії; 6) дотримання політичною партією вимог закону в частині реагування на випадки отримання внесків, здійснених фізичною чи юридичною особою з порушенням вимог законодавства; 7) дотримання політичною партією вимог законодавства щодо проведення щорічного внутрішньопартійного фінансового аудиту та проходження зовнішнього незалежного аудиту фінансової звітності.
За результатами перевірки звітівполітичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру уповноважена особа Національного агентства з питань запобігання корупції складає висновок, у якому відображаються результати проведеного аналізу, а також детальний виклад змісту всіх порушень із зазначенням ужитих заходів реагування (у разі виявлення порушень).
До протоколу додано Акт про проведення аналізу звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за період з 01.01.2020 по 31.12.2020, дата подання звіту до Національного агентства з питань запобігання корупції 26.04.2024 (вхідний від 30.04.2024) № 890, складений Національним агентством з питань запобігання корупції 17.07.2024.
Дослідженням цього документа установлено, що у ньому відображено усі порушення порядку подання політичною партією «Мрія» звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік, які зазначені у протоколі про адміністративне правопорушення.
У Висновку про результати аналізу звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженому наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 17.07.2024 № 204/24, міститься вказівка на те, що зазначені порушення є підставою для складання протоколу про адміністративне правопорушенняза статтею 212-21 КУпАП.
Наведене дає достатні підстави для висновку, що саме 17.07.2024 є днем виявлення Національним агентством з питань запобігання корупції порушення уповноваженою особою політичної партії «Мрія» порядку подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, які утворюють склад адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП.
Отже ураховуючи, що на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення сплив строк, протягом якого на ОСОБА_1 могло бути накладене адміністративне стягнення, провадження у справі підлягає закриттю.
Керуючись пунктом 7 частини першої статті 247, частиною четвертою статті 38, статтями 279, 283, 284, 285 Кодексу України про адміністративні правопорушення України, суддя
П О С Т А Н О В И В:
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення закрити у зв`язку з закінченням на момент розгляду справи строку накладення адміністративного стягнення.
Постанова судді набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного суду через Дарницький районний суд м. Києва особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником або прокурором протягом десяти днів з дня її винесення.
Суддя:
Суд | Дарницький районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 21.03.2025 |
Номер документу | 125954471 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Дарницький районний суд міста Києва
Трусова Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні