Ухвала
від 19.03.2025 по справі 120/424/25
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про залучення другого відповідача

м. Вінниця

19 березня 2025 р.Справа № 120/424/25

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Юлії Миколаївни, розглянувши у письмовому порядку питання про залучення другого відповідача у справі за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що військовою частиною НОМЕР_1 протиправно прийнято рішення (об`єднаної) житлової комісії від 04.12.2024, яке оформлено протоколом № 7, в частинні зняття з квартирного обліку при військовій частині НОМЕР_1 ОСОБА_1 .

Окремо позивач наголошує на протиправності наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2024 за № 296 "Про затвердження рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_1 " в частині зняття з квартирного обліку при військовій частині НОМЕР_1 ОСОБА_1 .

Тому, з метою зобов`язання відповідача поновити ОСОБА_1 на обліку, як особу, яка потребує поліпшення житлових умов при військовій частині НОМЕР_1 , звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою від 16.01.2025 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.

06.02.2025 через підсистему "Електронний суд" представником військової частини НОМЕР_2 до суду направлено відзив на адміністративний позов, яким заперечує заявлені позовні вимоги.

Окрім того, представником відповідача подано заяву про залучення до участі у справу в якості співвідповідача житлову комісію військової частини НОМЕР_1 , визнання військової частини НОМЕР_1 неналежним відповідачем, а також про залучення Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці та військову частину НОМЕР_3 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Обґрунтовуючи необхідність залучення в якості співвідповідача житлову комісію військової частини НОМЕР_1 , визнання військової частини НОМЕР_1 неналежним відповідачем, представник військової частини НОМЕР_1 зазначив, що Житлова комісія є окремим органом, що діє в межах своїх повноважень, визначених Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03.08.2006, Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затвердженими постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 № 470, а також Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України № 380 від 31.07.2018.

Згідно даних нормативних актів для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах утворюються житлові комісії.

Таким чином, позивач повинен був звернутися з позовом саме до житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , а не до військової частини як окремої юридичної особи.

Отже, за твердженнями представника військової частини НОМЕР_1 , житлова комісія є самостійним колегіальним органом, який приймає рішення незалежно, без втручання командування військової частини або інших осіб, а військова частина НОМЕР_1 не є належним відповідачем у даній справі, оскільки оскаржуване рішення було прийняте саме житловою комісією військової частини НОМЕР_1 .

20.02.2025 позивачем до суду подано відповідь на відзив, якою заперечує твердження військової частини щодо неналежності відповідача, а саме військової частини НОМЕР_1 , оскільки предметом позову у справі № 120/424/25, серед іншого є вимога щодо скасування наказу командира військової частини НОМЕР_2 від 04.12.2024 № 296. А тому в розумінні п. 7, 9 ч. 1 ст. 4, ч. 4 ст. 46 КАС України, в частині вказаної позовної вимоги військова частина НОМЕР_1 є належним відповідачем.

З привожу Житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , позивач зазначає, що таке не є самостійним суб`єктом владних повноважень, не наділена здатністю особисто здійснювати адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати введення справ представникові та не може виступати самостійним відповідачем у справі. Разом з тим, з приводу залучення Житлової комісії військової частини НОМЕР_1 як співвідповідача у справі, сторона позивача покладається на розсуд суду.

Стосовно залучення у справу в якості третьої особи військової частини НОМЕР_4 Національної гвардії та КЕВ м. Вінниці, позивач не знаходить правових підстав, оскільки ухвалення рішення у цій справі не буде впливати на їх права та обов`язки.

25.02.2025 через підсистему "електронний суд" представником військової частини до суду подано заперечення на відповідь на відзив, за змістом якої наполягає на залученні в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці, оскільки вказаний відділ має бути обов`язково повідомлений про зміни в списку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, з метою правильного обліку.

З приводу залучення військової частини НОМЕР_4 Національної гвардії України, як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, зазначає, що згідно пункту 1.4. Інструкції № 278 забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб житла, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Відповідно, рішення суду про задоволення позову тягне за собою поновлення Позивача у списку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться житловій комісії військової частини НОМЕР_1 .

В свою чергу, житлово-побутова комісія військової частини НОМЕР_4 Національної гвардії України має бути обов`язково проінформована про поновлення та перебування позивача у списку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться житловій комісії військової частини НОМЕР_1 .

Розглянувши подане представником відповідача клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем, суд зважає на таке.

Підстави та порядок заміни неналежної сторони врегульовані статтею 48 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Так, частиною 3 згаданої статті передбачено, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача (частина 5 статті 48 КАС України).

Відтак аналіз наведених приписів свідчить про можливість заміни первісного відповідача належним відповідачем у разі, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом.

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 4 КАС України відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом (частина 4 статті 46 КАС України).

Отже, зі змісту положень частини 3 статті 48 КАС України слідує, що заміна відповідача у справі або залучення до участі у справу співвідповідача можлива лише за згодою позивача (при цьому така згода може надаватися у формі заяви, клопотання).

Разом з тим, позивачем висловлено заперечення щодо заміни неналежного відповідача у справі з підстав того, що предмет позову сформовано у тому числі з позовної вимоги, яка безпосередньо стосується військової частини НОМЕР_1 , оскільки ОСОБА_1 просить визнати незаконним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 04.12.2024 № 296.

Враховуючи позицію позивача щодо відмови у заміні відповідача, суд вважає, що клопотання відповідача є необґрунтованим, тому задоволенню не підлягає.

Відносно залучення в якості другого відповідача Житлову комісію військової частини НОМЕР_1 , суд зазначає про таке.

Відповідно п. 1.3 Наказу Міністерства оборони України "Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України" № 448 від 03 липня 2013 року, основними завданнями квартирно - експлуатаційного забезпечення є участь в організації забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.

Також, згідно з п. 7.7 цього ж Наказу, орган квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України займається обліком, розподілом, заселенням, обміном і бронюванням жилої площі та обліком осіб, які не мають житла і потребують поліпшення житлових умов.

Згідно з п. 2.1. Наказу № 737 від 30.11.2011 року, облік військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, ведеться у квартирно-експлуатаційних органах, військових частинах та гарнізонах. Узагальнені списки осіб, що перебувають на обліку, всіх військових частин знаходяться у ГКЕУ ЗС України. (Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства оборони № 380 від 31.07.2018).

Відповідно до вимог наказу Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380 "Про затвердження інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями", де розділом ІІ пункту 1 визначено, що для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах (далі - військова частина) утворюються житлові комісії (далі - житлова комісія військової частини).

До житлових комісій військових частин також належать житлові комісії квартирно-експлуатаційних органів та військових комісаріатів, які утворюються для ведення у встановленому порядку обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, або виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення особами з числа звільнених із військової служби в запас або відставку.

Рішення про утворення житлової комісії військової частини приймається на загальних зборах військовослужбовців та осіб, звільнених з військової служби у запас або відставку, які перебувають на обліку осіб, що потребують покращення житлових умов у цій військовій частині, відкритим голосуванням, яке проводиться під головуванням командира військової частини.

Згідно з вимогами цього ж Наказу Міністра оборони України № 380, розділу ІІ пункту 5 визначено, що основними завданнями житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) є: перевірка житлових умов військовослужбовців та членів їх сімей; прийняття рішення з житлових питань, у тому числі із розгляду відповідних рапортів (заяв) військовослужбовців та членів їх сімей з житлових питань; ведення обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими житловими приміщеннями (службовою житловою площею); ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; розгляд заяв, скарг та пропозицій, що виникли під час роботи житлових комісій військових частин, та прийом громадян з житлових питань; видача документів, які створюються житловими комісіями військових частин під час виконання вимог цієї Інструкції; ведення оперативного обліку службових житлових приміщень.

Об`єднана житлова комісія підзвітна загальним зборам військовослужбовців військових частин (підрозділів).

Відповідно до частини 3 статті 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Отже, предметом оскарження у даній справі є в тому числі рішення житлової комісії від 04.12.2024, оформлене протоколом № 7 про зняття ОСОБА_1 про зняття з квартирного обліку.

Таким чином, суд дійшов висновку щодо необхідності залучення житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , як другого відповідача. А відтак в цій частині клопотання відповідача слід задовольнити.

Отже, враховуючи вимоги частини 6 статті 48 КАС України, згідно якої після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку, суд вважає за доцільне зазначити, що залучення відповідача у справі зумовлює необхідність встановлення судом порядку та строків для подання учасниками справи заяв по суті справи, передбачених чинним КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 175 КАС України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову.

А також, необхідним є запропонувати військовій частині НОМЕР_1 подати відзив на позовну заяву.

Разом з тим, визначаючись з приводу залучення в якості третіх осіб які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці та військової частини НОМЕР_4 Національної гвардії України, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог частини 2 статті 49 КАС України якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Відповідно до частини 5 статті 49 КАС України про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Ухвала за наслідками розгляду питання про вступ у справу третіх осіб окремо не оскаржується. Заперечення проти такої ухвали може бути включено до апеляційної чи касаційної скарги на рішення суду, прийняте за результатами розгляду справи.

Згідно з частиною 2 статті 51 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, мають права та обов`язки, визначені у статті 44 цього Кодексу.

При цьому, участь у справі третіх осіб з одного боку обумовлена завданням адміністративного судочинства, яким згідно з частиною першою статті 2 КАС України є справедливий, неупереджений та своєчасний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, а з іншого - вимогами процесуального законодавства про законність і обґрунтованість судового рішення.

Натомість правовим наслідком незалучення до участі у справі третіх осіб є порушення конституційного права на судовий захист, оскільки особи не беруть участі у справі, вирішення якої може безпосередньо вплинути на їх права, свободи, інтереси або обов`язки та не реалізують комплексу своїх процесуальних прав.

Як вбачається із змісту позовних вимог, результат розгляду даної адміністративної справи може вплинути на права та обов`язки військову частину НОМЕР_4 Національної гвардії України та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що з метою правильного вирішення даної справи та недопущення порушень прав, інтересів та обов`язків вважає за необхідне залучити таких осіб до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог, на стороні відповідача, оскільки судове рішення за даним адміністративним позовом може вплинути на права та обов`язки вищезазначених осіб.

У відповідності до статті 176 КАС України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі або ухвалі, постановленій у підготовчому засіданні (якщо третіх осіб було залучено у підготовчому засіданні), треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, мають право подати письмові пояснення щодо позову або відзиву. Учасники справи мають право подати відповідь на такі пояснення до закінчення підготовчого провадження.

У зв`язку з чим, суд вважає за необхідне запропонувати військовій частині НОМЕР_4 Національної гвардії України та Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниці подати пояснення щодо позову або відзиву та відповідні докази.

Керуючись ст.ст. 48, 162, 248, 256 КАС України, -

УХВАЛИВ:

відмовити у задоволенні клопотання військової частини НОМЕР_1 про визнання військову частину НОМЕР_1 неналежним відповідачем.

Задовольнити клопотання військової частини НОМЕР_1 , залучити в якості другого відповідача житлову комісію військової частини НОМЕР_1 .

Розпочати розгляд справи спочатку.

Зобов`язати позивача направити позовну заяву із додатками другому відповідачу та надати докази такого направлення суду протягом 2-х днів з дня отримання даної ухвали.

Зобов`язати другого відповідача подати до суду відзив на позовну заяву у порядку передбаченому ст. 162 КАС України, а саме у 15 - денний термін з дня отримання даної ухвали, з поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів у тому числі документів, що підтверджують надіслання копії відзиву та доданих до нього документів позивачу, а також, у разі надходження відповіді на відзив, подати свої заперечення на дану відповідь у 2- денний термін з дня отримання відповіді на відзив.

Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Військову частину НОМЕР_4 Національної гвардії України ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ).

Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця (вул. Стрілецька, буд. 87, м. Вінниця, 21015, код ЄДРПОУ 08320218).

Зобов`язати позивача направити позовну заяву із додатками третім особам та надати докази такого направлення суду протягом 2-х днів з дня отримання даної ухвали.

Встановити третім особам 5-денний строк з дня отримання даної ухвали для подання письмових пояснень щодо позову або відзиву в порядку, визначеному порядку ст. 163 Кодексу адміністративного судочинства України, із відповідними доказами та документами, що підтверджують надіслання (надання) пояснень і доданих до них доказів іншим учасникам справи.

Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.

СуддяБошкова Юлія Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2025
Оприлюднено21.03.2025
Номер документу125958520
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —120/424/25

Ухвала від 19.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні