Рішення
від 18.03.2025 по справі 120/14962/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

18 березня 2025 р. Справа № 120/14962/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вороновицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою звернувся ОСОБА_1 до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що 25 квітня 2024 року його представник звернувся до державного реєстратора Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області із заявою, у якій просив зареєструвати право власності на три земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Проте представника ОСОБА_1 повідомили про необхідність сплатити адміністративний збір за надання послуг щодо державної реєстрації права власності.

На таку вимогу представник ОСОБА_1 сплатив адміністративний збір за вчинення реєстраційних дій в загальній сумі 900 гривень.

21 травня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області із скаргою, у якій просив повернути сплачений адміністративний судовий збір в сумі 900 гривень та комісію за надання банківських послуг в розмірі 60 гривень.

Однак відповідач не розглянув скаргу позивача та не надав у встановлений законодавством строк відповіді на таку скаргу, як того вимагають приписи Закону України "Про звернення громадян".

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом із вимогами визнати протиправною бездіяльність Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області щодо нерозгляду його скарги від 21 травня 2024 року, а також зобов`язати відповідача розглянути таку скаргу та надати відповідь.

Ухвалою від 13 листопада 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд її здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.

Згідно з частиною 1 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

Відповідно до частини 7 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Копію ухвали про відкриття провадження від 13 листопада 2024 надіслано до електронного кабінету Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області 19 листопада 2024 року о 21 год. 16 хв., що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, яка міститься в матеріалах справи.

Проте у встановлений судом строк відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов.

Ухвалою суду від 05 березня 2025 року витребувано у відповідача докази отримання/неотримання або розгляду/нерозгляду скарги ОСОБА_1 від 21 травня 2024 року.

Іншою ухвалою суду від 18 березня 2025 року клопотання позивача про витребування доказів повернуто ОСОБА_1 без розгляду.

19 березня 2025 року на виконання вимог ухвали від 05 березня 2025 року Вороновицькою селищною радою Вінницького району Вінницької області подано витребувані судом докази.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

25 квітня 2024 року представник ОСОБА_1 звернувся до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області із заявою щодо державної реєстрації права власності за позивачем на три земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Проте представника ОСОБА_1 повідомили про необхідність сплатити адміністративний збір за надання послуг щодо реєстрації згадуваних вище земельних ділянок.

У зв`язку із чим представник ОСОБА_1 сплатив адміністративний збір в загальній сумі 900 гривень.

21 травня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області із скаргою, у якій просив повернути сплачений адміністративний збір в сумі 900 гривень та комісію за надання банківських послуг в розмірі 60 гривень.

Листом Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області від 06 червня 2024 року вих. № 443/05.1-14/24 ОСОБА_1 повідомлено про те, що 25 квітня 2024 року його представник звернувся до Центру надання адміністративних послуг при виконавчому комітеті Вороновицької селищної ради з метою подачі документів для державної реєстрації прав на три земельних ділянки. Під час консультації представнику ОСОБА_1 повідомлено, що відповідно до підпункту 6 пункту 9 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав особи з інвалідністю І та ІІ групи у разі коли заявник пред`являє документ, що підтверджує право на таке звільнення. Оскільки представник ОСОБА_1 не надав документ, який підтверджує право на звільнення від сплати адміністративного збору, йому було запропоновано подати повний пакет документів включно із посвідченням, що надає право на користування пільгою.

Вказаний лист Вороновицькою селищною радою Вінницького району Вінницької області надіслано на адресу ОСОБА_1 рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення з описом вкладення (№ 2325200402344) та отримано ОСОБА_1 10 грудня 2024 року.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд враховує наступне.

Статтею 40 Конституції України передбачено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Правовідносини щодо практичної реалізації цього права унормовані Законом України "Про звернення громадян" від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР (далі - Закон № 393/96-ВР).

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 393/96-ВР громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Згідно з частинами 1, 3, 4 статті 3 Закону № 393/96-ВР під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.

Як передбачено статтею 5 Закону № 393/96-ВР, звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

Звернення може бути усним чи письмовим.

Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення).

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв`язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Частиною 1 статті 7 Закону № 393/96-ВР встановлено, що звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями (частина 3 статті 7 Закону № 393/96-ВР).

Згідно з частиною 1 статті 20 Закону № 393/96-ВР звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання.

Аналіз встановленої процедури розгляду звернення (заяви) дає підстави для висновку, що орган державної влади або орган місцевого самоврядування зобов`язаний в установлений строк, який обчислюється від дня надходження звернення, в межах своїх повноважень: 1) об`єктивно, всебічно і вчасно розглянути звернення громадянина, який звернувся до нього з таким; 2) прийняти за результатами такого розгляду відповідне рішення; 3) повідомити заявника про наслідки розгляду його звернення.

Так, суд установив, що ОСОБА_1 21 травня 2024 року звернувся до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області із скаргою, у якій просив повернути суму адміністративного збору в розмірі 900 гривень та сплачену суму за надання банківських послуг в розмірі 60 гривень.

Листом Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області від 06 червня 2024 року заявника повідомлено про те, що 25 квітня 2024 року його представник звернувся до Центру надання адміністративних послуг при виконавчому комітеті Вороновицької селищної ради з метою подачі документів для державної реєстрації прав на три земельних ділянки. Під час консультації представнику ОСОБА_1 повідомлено, що відповідно до підпункту 6 пункту 9 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав особи з інвалідністю І та ІІ групи у разі коли заявник пред`являє документ, що підтверджує право на таке звільнення. Оскільки представник ОСОБА_1 не надав документ, який підтверджує право на звільнення від сплати адміністративного збору, йому було запропоновано подати повний пакет документів включно із посвідченням, що надає право на користування пільгою.

Вказаний лист Вороновицькою селищною радою Вінницького району Вінницької області надіслано на адресу ОСОБА_1 рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення з описом вкладення (№ 2325200402344) та отримано ОСОБА_1 10 грудня 2024 року.

Із встановлених судом обставин слідує, що Вороновицька селищна рада Вінницького району Вінницької області розглянула скаргу позивача від 21 травня 2024 року та повідомила про результати її розгляду заявника.

Тобто відповідач за наслідками опрацювання скарги позивача дотримався приписів законодавства України та надав відповідь на скаргу від 21 травня 2024 року, проінформуваши про результати її розгляду відповідно до приписів Закону № 393/96-ВР, що вказує на відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 )

Відповідач: Вороновицька селищна рада Вінницького району Вінницької області (місцезнаходження: Вінницька обл., Вінницький р-н, селище Вороновиця, вул. Козацький шлях, буд. 60; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 04326069)

Рішення суду в повному обсязі складено 18.03.2025

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2025
Оприлюднено21.03.2025
Номер документу125958899
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —120/14962/24

Рішення від 18.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 17.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 05.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні