Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/39505/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БОРОЛ ЛТД" (вул.Разумовська,29, м.Одеса, 65091) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БОРОЛ ЛТД" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області (вулиця Семінарська, 5, місто Одеса, 65044; ідентифікаційний код юридичної особи 44069166) №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р.;
зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) зареєструвати податкові накладні №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних первинною датою їх подання на реєстрацію;
стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Борол лтд» з Головного управління Державної податкової служби України у Одеській області та Державної податкової служби України судові витрати у вигляді сплаченого згідно із платіжною інструкцією № 758704090 від 27 листопада 2024р. судового збору у розмірі 21 196,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям оскаржуваних рішень та просить суд задовольнити позов у повному обсязі. Позивач зазначив, що ТОВ «БОРОЛ ЛТД» було надано податковому органу документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій за вищевказаними податковими накладними. Однак, Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних. Позивач, посилаючись на норми діючого законодавства, надані ним до контролюючого органу документи та те, що вживання податковим органом загального посилання на ненадання первинних документів та/або надання документів, складених з порушенням без конкретизації таких документів, не може вважатись обґрунтованим, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 25 грудня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БОРОЛ ЛТД» є платником податку на додану вартість та надає послуги, за господарськими операціями, які зазначені у цьому адміністративному позові на ринку України з 2015 року, на вантажному митному комплексі, згідно зі своїм Статутом та зареєстрованими у ЄДРПОУ за КВЕД, а саме: 46.64 Оптова торгівля напоями (основний); 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; Інші КВЕД.
20 грудня 2019р. між ТОВ «БОРОЛ ЛТД» та ТОВ «ВЕКОР-ЕКСПО» (код ЄДРПОУ 41897991) укладено Договір № 238 на надання послуг на Вантажному митному комплексі.
Відповідно до п. 1.1 Договору, ТОВ «ВЕКОР-ЕКСПО» (Замовник) доручає, а ТОВ «БОРОЛ ЛТД» (Виконавець) надає Замовнику на території Вантажного митного комплексу (далі ВМК) операції з митного огляду вантажів (ТЕЗ), операцій з ТМЦ (товарно-матеріальними цінностями вантажі, товари, тощо), розміщення прибулого автотранспорту, зважування автотранспорту, інших узгоджених операцій (послуг).
Як вбачається із Додатку № 1 до Договору «БАЗОВА ТАРИФНА УГОДА» від 20 грудня 2019р. Позивач (Виконавець) надає Замовнику такі послуги, що включаються до послуг вантажного митного комплексу, а саме:
1. В`їзд транспортних засобів з товарами, що перебувають під митним контролем, які прибули на вантажний митний комплекс.
2. Операції при митному огляді вантажів (транспортно-експедиційне забезпечення ТЕЗ), за кожен автомобіль:
- реєстрація автотранспорту, видача перепусток;
- постановка на огляд у зоні митного контролю;
- операції при митному огляді вантажів (розкриття, часткове для огляду вивантаження-завантаження, закриття);
- супровід на виїзд;
- надання інформації про прибуття автотранспорту.
3. Операції с вантажами (ТМЦ) при проведені:
- ідентифікаційного огляду транспорту, за кожен автомобіль;
- вивантаження-завантаження при маркуванні та відборі проб вантажу (контролюючими органами), за кожен автомобіль;
- митного оформлення з подальшим виїздом вантажу на МЛС «Замовника», за кожен автомобіль.
4. Розміщення (перебування) автотранспорту на ВМК.
5. Вантажно-розвантажувальні роботи при перевантажені; розміщення; переміщення вантажів (ТМЦ) за тонну / палету.
6. Зважування автотранспорту на ВМК, за кожен автомобіль.
7. Надання послуг при накладенні митного забезпечення на вантаж, за кожен автомобіль при заїзді на територію місця митного оформлення.
8. Надання послуг при накладення митного забезпечення на вантаж, за кожен автомобіль без заїзду на територію місця митного оформлення.
За зазначеним Договором Виконавець (Позивач) надає послуги на умовах 100% попередньої їх оплати (авансу) з боку замовника.
Як вбачається із умов Договору за фактом наданих послуг на території ВМК сторонами наприкінці кожного місяця, в якому надані такі послуги, сторонами оформлюється Акт наданих послуг.
Після отримання Виконавцем (Позивачем) зазначеного авансу, отримання якого підтверджується матеріалами справи, на виконання п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, Позивачем було складено податкові накладні в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації податкових накладних у визначеному законодавством порядку з дотриманням електронного цифрового підпису та інших вимог. В подальшому при отриманні авансового платежу Позивачем здійснено спробу зареєструвати складені податкові накладні за №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р.
Згідно з отриманими квитанціями на подані Позивачем Податкові накладні йому надійшли наступні зауваження: - ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних за №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем надіслано відповідачу пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується повідомленням про надіслання № 67 від 07.02.2024р., документами довільного формату №№ 1-6 від 08 лютого 2024 року про направлення платіжних інструкцій.
Позивачем 15 лютого 2024 року було отримано від Головного управління ДПС в Одеській області Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зазначеному повідомлені було направлено вимогу Позивачу надати до Головного управління ДПС в Одеській області додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних за №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р., а саме:
- копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;
- договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів прийманняпередачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
- первинних документів щодо постачання, придбання, товарів, послуг, зберігання продукції, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунківфактур, інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності, певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особливих рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності, інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідь на що Позивачем було направлено документи, із врахуванням того, що податкові накладні були подані на реєстрацію на підставі отримання Позивачем авансового платежу, а саме 26 лютого 2024 року, засобами електронного зв`язку були направлені пояснення та всі необхідні документи, що підтверджується: повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено № 331, документами довільного формату №№ 1-3 від 26 лютого 2024 року про направлення договору та платіжної інструкції.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення: №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р. про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вважає оскаржувані рішення відповідача протиправними та за їх скасуванням звернувся до суду.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Положеннями п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Згідно із п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Так, п.11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В свою чергу п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати.
Як зазначалось судом, Товариством з обмеженою відповідальністю БОРОЛ ЛТД складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні: №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р.
За результатами обробки податкової накладної, документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена з підстав, що обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку) та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.
Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано відповідні повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом із поясненнями та підтверджуючими документами: договором та платіжними інструкціями.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення: №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р. про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Натомість, позивач на спростування обставин, зазначених у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної, надав пояснення та відповідні первинні документи.
Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р. та наявності підстав для їх скасування.
Надані позивачем до суду первинні документи, доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р.
Поряд з цим, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20.
У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення похідних позовних вимог позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог позивача та те, що оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за похідні вимоги позивача не стягувався, суд вважає, що наявні підстави для стягнення з Головного управління ДПС в Одеській області на користь позивача 21196,00 грн. сплаченого ним судового збору.
Окремо суд зазначає, що 26.12.2024 до суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРОЛ ЛТД» надійшла заява про поновлення процесуального строку.
Обґрунтовуючи вказану заяву представник Товариства з обмеженою відповідальністю БОРОЛ ЛТД зазначив, що за усі роки ТОВ БОРОЛ ЛТД отримало репутацію надійного бізнес-партнера, сумлінного роботодавця та добросовісного платника податків до бюджету України, завжди виконуючого усі свої зобов`язань. ТОВ БОРОЛ ЛТД у державний бюджет України було сплачено за 2022 рік податків та зборів на загальну суму понад 13 000 000 грн. Проте, як вказав позивач, з перебігом війни в Україні позивач був вимушений поступово зменшувати видатки та зазнає зменшення прибутків та кадрових резервів (особливо чоловіків призовного віку, які за характером та КВЕДом позивача, мають становити більшу частину робочого колективу) і відчуває дефіцит кадрів за певними категоріями професій. З початку 2024 року Головним управлінням ДПС в Одеській області було заблоковано податкові накладні позивача та прийняті рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегувань в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області 566 (скановані копії яких додаються до цього клопотання), з яких 300 вже оскаржені до Одеського окружного адміністративного суду та відкриті провадження і слухаються справи за аналогічним предметом спору. Позивач зазначив, що такий розмір прийнятих рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегувань в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області є багато об`ємним та потребує великих трудових витрат часу фахівців юридичної та бухгалтерської галузей. Крім того, як вказав заявник, з початком повномасштабної війни в Україні та необхідністю скоротити видатки підприємство було вимушено значно зменшити штат працівників, що підтверджується штатним розкладом та стало підставою вивільнення працівників (фахівців) юридичної та бухгалтерської галузей з підприємства та уповільнення деяких процесів.
10.01.2025 до суду від Головного управління ДПС в Одеській області надійшло клопотання про повторний розгляд питання поновлення процесуального строку ТОВ ТОВ «БОРОЛ ЛТД» для звернення до суду з позовною заявою по справі № 420/39505/24, оскільки контролюючий орган вважає, що посилання позивача по справі на відсутність коштів у зв`язку з військовим станом та з виїздом за кордон працівників ТОВ «БОРОЛ ЛТД» не є поважною причиною пропуску строку на звернення до суду з позовною заявою.
Відповідно до ч.1,2 ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Згідно ч.1,2 ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно ч.4 ст.122 КАС України якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень. Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень не було прийнято та (або) вручено суб`єктом владних повноважень позивачу у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня звернення позивача до суб`єкта владних повноважень із відповідною скаргою на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Згідно висновків судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 11 жовтня 2019 року у справі № 640/20468/18 (адміністративне провадження № К/9901/16396/19) спеціальні строки для звернення до суду з позовом про скасування рішень контролюючих органів, що не пов`язані з нарахуванням грошових зобов`язань, зокрема рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН та зобов`язання її зареєструвати, після проведення процедури адміністративного оскарження та отримання рішення про залишення скарги без задоволення, нормами ПК України не визначені, тому інші рішення контролюючих органів, які не стосуються нарахування грошових зобов`язань платника податків, за умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору (застосування процедури адміністративного оскарження - абзац третій пункту 56.18 статті 56 ПК України), оскаржуються в судовому порядку в такі строки: а) тримісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги було прийнято та вручено платнику податків (скаржнику) у строки, встановлені ПК України. При цьому такий строк обчислюється з дня вручення скаржнику рішення за результатами розгляду його скарги на рішення контролюючого органу; б) шестимісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги не було прийнято та/або вручено платнику податків (скаржнику) у строки, встановлені ПК України. При цьому такий строк обчислюється з дня звернення скаржника до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення.
Суд зазначає, що поняття поважних причин пропуску процесуальних строків є оціночним.
Поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Частина перша статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (надалі - Конвенція) передбачає, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
У своїй практиці Європейський суд з прав людини звертав увагу, що стаття 6 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права (рішення від 4 грудня 1995 року у справі Беллет проти Франції (Bellet v. France), Series A № 333-B, crop.42, пункт 36).
ЄСПЛ висловив позицію стосовно того, що, розглядаючи підстави для поновлення пропущеного строку, національні суди мають враховувати, що питання стосовно того, чи було дотримано справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним (справи Скордіно проти Італії, Ятрідіс проти Греції).
Одним із елементів права на справедливий суд є право на виправлення помилки, включаючи право на скасування неправосудного рішення та прийняття правового рішення по справі.
Позивач, звернувшись до суду із вимогами про скасування рішень №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р. порушив строки звернення визначенні КАС України.
Суд зазначає, що згідно з частиною 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Разом з тим, поняття поважних причин пропуску процесуальних строків є оціночним.
Поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Частина перша статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (надалі - Конвенція) передбачає, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
У своїй практиці Європейський суд з прав людини звертав увагу, що стаття 6 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права (рішення від 4 грудня 1995 року у справі Беллет проти Франції (Bellet v. France), Series A № 333-B, crop.42, пункт 36).
ЄСПЛ висловив позицію стосовно того, що, розглядаючи підстави для поновлення пропущеного строку, національні суди мають враховувати, що питання стосовно того, чи було дотримано справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним (справи Скордіно проти Італії, Ятрідіс проти Греції).
Одним із елементів права на справедливий суд є право на виправлення помилки, включаючи право на скасування неправосудного рішення та прийняття правового рішення по справі.
Таким чином, враховуючи вищевказані доводи позивача, що підтвердженні належними доказами, суд вважає, підстави, вказані позивачем у заяві, є поважними.
Згідно ч.3,4 ст.123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
Враховуючи викладене, а також те, що факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду був виявлено судом після відкриття провадження, суд вважає за доцільне заяву позивача про поновлення строку звернення до суду задовольнити та поновити позивачу строк звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Враховуючи вищевказане та те, що відповідач, звернувшись до суду із клопотання про повторний розгляд питання поновлення строку звернення до суду із цим позовом не навів обставин за яких суд прийшов би до висновку про передчасність висновку про визнання поважними причин пропуску строку звернення товариства до адміністративного суду, суд приходить до висновку, що клопотання Головного управління ДПС в Одеській області про повторний розгляд питання про поновлення процесуального строку ТОВ «БОРОЛ ЛТД» для звернення до суду з позовною заявою є таким, що не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Поновити Товариству з обмеженою відповідальністю «БОРОЛ ЛТД» строк звернення до суду із позовними вимогами до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
У задоволенні клопотання Головного управління ДПС в Одеській області від про повторний розгляд питання про поновлення процесуального строку ТОВ «БОРОЛ ЛТД» для звернення до суду з позовною заявою - відмовити.
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БОРОЛ ЛТД" (вул.Разумовська,29, м.Одеса, 65091) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №№ 10630076/22477145 від 27.02.2024р., 10645230/22477145 від 29.02.2024р., 10630091/22477145 від 27.02.2024р., 10630098/22477145 від 27.02.2024р., 10629984/22477145 від 27.02.2024р., 10630017/22477145 від 27.02.2024р., 10630057/22477145 від 27.02.2024р.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 8, м. Київ) зареєструвати, складені Товариством з обмеженою відповідальністю БОРОЛ ЛТД (код ЄДРПОУ 22477145, м.Одеса, вул. Разумовська 29), податкові накладні №№ 2722 від 04.01.2024р., 3660 від 18.01.2024р., 2673 від 02.01.2024р., 2826 від 09.01.2024р., 2642 від 07.12.2023р., 2878 від 15.12.2023р., 4064 від 28.12.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних первинною датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БОРОЛ ЛТД (код ЄДРПОУ 22477145, м.Одеса, вул. Разумовська 29) судовий збір у розмірі 21196,00 грн.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2025 |
Оприлюднено | 21.03.2025 |
Номер документу | 125962376 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні