Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
18 березня 2025 р. справа № 520/5995/25
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Біленського О.О.,
при секретарі судового засідання - Куриленко Н.В.,
за участі:
представника позивача - Кузнецова І.С.,
представника відповідача - Перегудова С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МІК" (Північне шосе, буд. 69а, м. Запоріжжя, 69006, код ЄДРПОУ 30105738) до Бази забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ) (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "МІК" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Бази забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Протокольне рішення засідання робочої групи Бази забезпечення Національної гвардії України (військової частини НОМЕР_1 ) №193 від 11.03.2025 (ідентифікаційний код юридичної особи НОМЕР_2 ) про відхилення пропозиції учасника ТОВ "МІК" (ідентифікаційний код юридичної особи 30105738);
- зобов`язати Базу забезпечення Національної гвардії України (військової частини НОМЕР_1 ) повторно розглянути пропозицію учасника ТОВ "МІК" за процедурою закупівлі №UA-2025-02-21-001720-a код ДК 021:2015 - 35810000-5 Індивідуальне обмундирування, Наколінники тактичні бойові та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду у цій справі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.03.2024 відкрито провадження в адміністративній справі. Судом ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін з урахуванням особливостей розгляду даної категорії справ, передбачених статтею 282 КАС України, призначено судове засідання на 18.03.2025 о 15:30 год.
В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що на сайті https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-02-21-001720-a опубліковано Оголошення про проведення спрощеної закупівлі код ДК 021:2015 - 35810000-5 Індивідуальне обмундирування, Наколінники тактичні бойові. Ця закупівля проводиться Замовником, що здійснює закупівлі для потреб оборони, тому є оборонною. ТОВ «МІК» прийняло участь у вищевказаній процедурі закупівлі. Відповідачем 11.03.2025 оприлюднено Протокольне рішення засідання робочої групи Бази забезпечення Національної гвардії України (військової частини НОМЕР_1 ) №193 від 11.03.2025, яким відхилено пропозицію учасника ТОВ «МІК» через те, що останнє порушує вимоги пп. 13 п. 16.18 Оголошення і тому пропозиція учасника вважається такою, що не відповідає умовам, визначеним в Оголошенні, вимогам до предмета закупівлі та підлягає відхиленню на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі». ТОВ «МІК» не погоджується із позицією Замовника та вважає, що останнім застосовано дискримінаційний підхід під час оцінки пропозиції ТОВ «МІК», якого позбавлено права на чесний та неупереджений розгляд пропозиції, право на визначення переможцем закупівлі, порушено ч.ч. 11, 12 і 13 ст. 14 і ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» і що Замовник не повинен був відхиляти цінову пропозицію ТОВ «МІК» з підстав п. 1 ч. 13 ст. 14 цього Закону. Зазначене стало підставою звернення до суду з даним позовом.
Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що згідно оголошення про проведення спрощеної закупівлі від 21.02.2025 №116, а саме п. 16.11, Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю. При розгляді пропозиції ТОВ «МІК», на засіданні робочої групи 11.03.2025 голова робочої групи Роман Гандзьошин довів, що пунктом 16.18 Оголошення встановлені окремі критерії відповідності учасника вимогам Оголошення. Учасник, як суб`єкт господарювання в 2025 році не виконав своїх зобов`язань за раніше укладеним договором поставки з Замовником, а саме Договір №44-РЗ від 24.02.2025, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафу. Даним фактом Учасник порушує вимоги пп. 13 п. 16.18 Оголошення. Відповідач категорично не погоджується із твердженням позивача щодо дискримінаційного відношення, оскільки це не обґрунтоване звинувачення, адже ТОВ «МІК» раніше приймало участь у закупівлях відповідача та визначалось переможцем, де учасник відповідав всім встановленим вимогам.
Під час розгляду даної справи в судовому засіданні 18.03.2025 судом заслухано пояснення представника позивача, який підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі, просив суд їх задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві, та пояснення представника відповідача, який заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на їх безпідставність та необґрунтованість.
Заслухавши думку сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Базою забезпечення на сайті https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-02-21-001720-a опубліковано оголошення про проведення спрощеної закупівлі Код ДК - 021:2015:35810000-5: Індивідуальне обмундирування, налокітники тактичні бойові.
ТОВ "МІК" подало тендерну пропозицію для участі у вказаній спрощеній закупівлі.
Відповідно до Протокольного рішення від 11.03.2025 №193 засідання робочої групи Бази забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ) щодо спрощеної закупівлі, відхилено пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "МІК", код ЄДРПОУ 30105738 щодо закупівлі Налокітники тактичні бойові за кодом ДК 021:2015:35810000-5: Індивідуальне обмундирування на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України "Про публічні закупівлі".
У вказаному протокольному рішенні від 11.03.2025 №193 відповідачем зазначено, що при розгляді пропозиції Учасника голова робочої групи Роман Гандзьошин довів, що пунктом 16.18 Оголошення встановлені окремі критерії відповідності учасника вимогам Оголошення. Учасник, як суб`єкт господарювання в 2025 році не виконав своїх зобов`язань за раніше укладеним договором поставки із Замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафу. Даним фактом Учасник порушує вимоги пп. 13 п. 16.18 Оголошення.
Відповідно до положень пункту 16.18 Оголошення у разі виявлення невідповідності щодо цього пункту в пропозиції учасника пропозиція учасника вважається такою, що не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, та підлягає відхиленню на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону.
Враховуючи вищенаведене, Замовником не надається 24 години па виправлення невідповідностей у зв`язку з виявленням невідповідності пропозиції учасника вимогам оголошення про проведення спрощеної закупівлі.
Голова робочої групи Роман Гандзьошин зауважив, що відповідно пункту 1 частини 13 статті 14 Закону України "Про публічні закупівлі" та замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.
Вважаючи протиправним відхилення відповідачем пропозиції ТОВ "МІК", позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Порядок, засади планування та особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони регулюється Законом України «Про оборонні закупівлі» та Законом України «Про публічні закупівлі».
Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що цей Закон застосовується за умови, що:
вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;
закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Стаття 7 Закону України «Про обороні закупівлі» встановлює, що державний замовник здійснює планування оборонних закупівель, на підставі чого, зокрема, організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення.
Згідно з ч. 6 ст. 16 Закону України "Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону, а саме статтею 30 "Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану".
Так, згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 30 Закону України "Про оборонні закупівлі» особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (далі - Особливості).
Пунктами 1-8 Особливостей визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
Державні замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.
Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.
Подання та оприлюднення інформації, передбаченої частинами другою та третьою статті 15 Закону України «Про оборонні закупівлі», здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:
1) у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., №84, ст. 5176; 2023 р., №51, ст. 2834);
2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням положень, визначених цими особливостями;
3) у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. №822 (Офіційний вісник України, 2020 р., №75, ст. 2407);
4) шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей.
У разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України "Про публічні закупівлі", державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в пункті 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178.
Державний замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника спрощеної закупівлі більш як один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції.
Державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, коли учасник спрощеної закупівлі не виправив виявлені державним замовником після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених державним замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Істотні умови державного контракту (договору), укладеного відповідно до абзацу першого цього пункту, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених пунктом 19 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178, або якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання пункту 2 частини третьої статті 30 Закону України "Про оборонні закупівлі".
Під час здійснення оборонних закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. №708, з урахуванням цих особливостей.
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» та Особливостей, відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», в електронній системі закупівель.
Тому враховуючи приписи статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» та пункту 8 Особливостей, процедура закупівлі, проводиться відповідно до статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922-VIII), яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону №922-VIII, закупівля здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно зі ст. 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів:
- своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
- послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання;
- конкурентність;
- ефективність використання коштів, результативність;
- відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
- запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
- цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Статтею 12 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам, обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням непорушності даних про учасників і їхніх пропозицій під час проведення процедури закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій.
Статтею 14 Закону №922-VIII визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.
Згідно з ч. 2 ст. 14 Закону №922-VIII спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
- оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
- уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- подання пропозицій учасниками;
- проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
- розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
- визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
- розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.
Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону №922-VIII в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;
4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
6) умови оплати;
7) очікувана вартість предмета закупівлі;
8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);
9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);
10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;
11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);
12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);
13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
Відповідно до ч. 5 ст. 14 Закону №922-VIII оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Згідно з ч. 10 ст. 14 Закону №922-VIII розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами першим і другим частини першої статті 28 цього Закону.
Згідно з ч. 11 ст. 14 Закону №922-VIII замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.
Відповідно до ч. 12 ст. 14 Закону №922-VIII за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.
У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
Приписи ч. 13 ст. 14 Закону №922-VIII визначають, що замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:
1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;
2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;
4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.
Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.
Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь ч. 14 ст. 14 Закону №922-VIII.
Частиною 20 ст. 14 Закону №922-VIII встановлено, що з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду.
Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку.
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статей Закону України «Про публічні закупівлі» та із урахуванням положень Особливостей.
В межах даної справи предметом оскарження є рішення про відхилення тендерної пропозиції позивача - ТОВ "МІК" на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі».
Судом встановлено, що підставою для прийняття протокольного рішення від 11.03.2025 №193 про відхилення пропозиції ТОВ "МІК" на закупівлю за предметом код ДК - 021:2015:35810000-5: Індивідуальне обмундирування, налокітники тактичні бойові, номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2025-02-21-001720-a стала невідповідність пропозиції ТОВ "МІК" умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, внаслідок чого таку пропозицію було відхилено.
Як вбачається з вказаного протокольного рішення, ТОВ "МІК", як суб`єкт господарювання, в 2025 році не виконав своїх зобов`язань за раніше укладеним договором поставки із Замовником, а саме Договір №44-РЗ від 24.02.2025, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафу. Даним фактом Учасник порушує вимоги пп. 13 п. 16.18 Оголошення.
Так, пунктом 16.18 Оголошення ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) встановлено, що фактом подання пропозиції учасника вважається його підтвердження відсутності таких підстав/обставин, зокрема:
"п. 13 - учасник закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю із цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.
У разі виявлення невідповідності щодо цього пункту в пропозиції учасника пропозиція учасника вважається такою, що не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, та підлягає відхиленню на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону.".
З наданих відповідачем разом із відзивом копій документів, судом встановлено, що 24.02.2025 між ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) та ТОВ "МІК" укладено Договір на закупівлю товарів за бюджетні кошти №44РЗ.
Предметом Договору були товари за кодом 35810000-5 - Індивідуальне обмундирування Єдиного закупівельного словника ДК 021-20145, а саме: налокітники тактичні бойові на загальну суму 22 996 80,00 грн., які ТОВ "МІК" (Постачальник) повинен був поставити Базі забезпечення Національної гвардії України (Військова частина НОМЕР_1 ) (Замовник).
Згідно з Повідомленням від 10.03.2025 №375/4-277, База забезпечення Національної гвардії України (Військова частина НОМЕР_1 ) розірвала в односторонньому порядку Договір ввід 24.02.2025 №44-РЗ на закупівлю налокітників тактичних бойових у зв`язку з невиконанням/неналежним виконанням умов Договору, а саме: Постачальник протягом 10 календарних днів з дати укладання Договору не надав необхідної кількості одиниць Товару.
10.03.2025 за №375/4-276 ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) сформована Претензія №1 про сплату штрафних санкцій за прострочення поставки товару ТОВ "МІК".
Вказані повідомлення про розірвання Договору та претензія направлені ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_1 ) електронним поштовим зв`язком ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) на електронну адресу ТОВ "МІК" mik@mik.zp.ua 10.03.2025 о 12:24 год.
Згідно з п. 16.9 Договору на закупівлю товарів за бюджетні кошти від 24.02.2025 №44РЗ, усі повідомлення, будь-яке листування того за цим Договором будуть вважатись зробленими належним чином, якщо вони письмово оформлені та надіслані відповідним листом, зокрема, засобами електронного поштового зв`язку на адреси, вказані у розділі 18 цього Договору. У будь-якому разі Постачальник вважається повідомленим з моменту направлення Замовником відповідного листа на електронну пошту Постачальника, вказану у розділі 18 цього Договору.
Електронна пошта ТОВ "МІК", зазначена у розділі 18 Договору на закупівлю товарів за бюджетні кошти від 24.02.2025 №44РЗ -
ІНФОРМАЦІЯ_3 (Військова частина НОМЕР_1 ) належним чином направила ТОВ "МІК" повідомлення про розірвання договору (п. 7.2.11. Договору), а отже, Договір №44-РЗ від 24.04.2025 вважається розірваним з 11.03.2025 у зв`язку з порушення Постачальником порядку постачання Товару, в тому числі, щодо його кількості або якості, термінів або строків.
Як вже зазначалось судом, пунктом 16.18 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі відповідачем встановлена обов`язкова умова для учасників, а саме відсутність такої підстави/обставини як: учасник закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю із цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору.
У разі виявлення невідповідності щодо цього пункту в пропозиції учасника пропозиція учасника вважається такою, що не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, та підлягає відхиленню на підставі п. 1 ч. 13 ст. 14 Закону.
Суд зазначає, що ключову роль при визначенні переможця процедури закупівлі відіграє не лише ціна тендерної пропозиції учасника, але й її відповідність усім без виключення умовам.
При здійсненні публічних закупівель замовникам необхідно дотримуватися всіх принципів здійснення публічних закупівель, передбачених статтею 5 Закону, тобто не лише принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності, а ще й такого принципу як об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі.
Саме тому, Законом і передбачена імперативна вимога щодо відхилення тендерної пропозиції учасника, яка не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.
За наведених обставин у сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість рішення відповідача, яке оформлене Протокольним рішенням від 11.03.2025 №193 засідання робочої групи Бази забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ) щодо закупівлі за ідентифікатором UA-2025-02-21-001720-а, предмет закупівлі: Налокітники тактичні бойові за кодом ДК 021:2015:35810000-5 Індивідуальне обмундирування.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Тобто, обов`язок доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень одночасно покладено на усіх учасників процесу.
За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На виконання цих вимог відповідачем доведено належними та допустимими доказами правомірність прийнятого рішення.
Водночас докази, подані позивачем, не підтверджують обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог, та були спростовані відповідачем.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "МІК" (Північне шосе, буд. 69а, м. Запоріжжя, 69006, код ЄДРПОУ 30105738) до Бази забезпечення Національної гвардії України (військова частина НОМЕР_1 ) (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2025 |
Оприлюднено | 21.03.2025 |
Номер документу | 125963348 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні