Герб України

Постанова від 18.03.2025 по справі 160/18377/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 березня 2025 року м. Дніпросправа № 160/18377/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Східного офісу Держаудитслужби

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2024 року (суддя Ніколайчук С.В.) по справі №160/18377/24 за позовом Комунального закладу «Центр надання соціальних послуг» Кам`янської міської ради до Східного офісу Держаудитслужби, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Рембудцентр Компані» про визнання протиправним та скасування висновку, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати висновок Східного офісу Держаудитслужби, оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 21 червня 2024 року про результати моніторингу закупівлі - Поточний ремонт частини приміщень першого поверху відділення Центр підтримки Захисників та членів їх сімей Дніпровського відділу надання соціальних послуг громадянам похилого віку, особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю Комунального закладу Центр надання соціальних послуг Кам`янської міської ради за адресою: 51937, Україна, Дніпропетровська обл., місто Кам`янське, проспект Перемоги, 45 (на основі СРУ за ДК 021:2015 - код 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи) (ідентифікатор закупівлі UА-2024-05-11-000027-а) - в частині встановлених порушень, а саме: за результатом аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНГ встановлено порушення вимоги підпункту 2 пункту 44 Особливостей (у редакції, що діяла на дату оголошення закупівлі), з огляду на встановлені порушення Східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства шляхом розірвання договору від 04.06.2024 № 28/06-24 зокрема, шляхом укладання відповідної додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував про протиправність висновку відповідача про результати моніторингу закупівлі, оскільки висновки, які покладені в його основу про виявлені порушення законодавства у сфері закупівлі, не відповідають дійсності.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2024 року позов задоволено.

За наслідками розгляду справи судом першої інстанції встановлено, що оскаржуваний

висновок складено відповідачем з огляду на його позицію про встановлення порушень вимог Закону України «Про публічні закупівлі», Особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, затверджений постановою КМУ №1178 від 12.10.2022, в частині не додержання учасником закупівлі вимог тендерної документації та не відхилення замовником тендерної пропозиції такого учаснику.

Такими порушеннями органом державного фінансового контролю визначено те, що учасником закупівлі не було надано інформації про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації для виконання робіт/послуг, як однієї із вимог тендерної документації.

З приводу такого порушення суд першої інстанції зазначив те, що учасником закупівлі - ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ" на виконання вимог тендерної документації надало у складі тендерної пропозиції зазначені документи у повному обсязі, зокрема, довідку від 17.05.2024 року № UA-2024-05-11-000027-а про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, з переліком працівників, які знаходяться у трудових відносинах з учасником, накази про прийняття на роботу працівників та повідомлення про прийняття працівника (ів) на роботу зазначених у довідці.

Суд зазначив, що Довідка про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід від від 17.05.2024 року № UA-2024-05-11-000027-а повністю відповідає формі 1 пункту 1 Додатку №1 до тендерної документації.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. Обгрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач фактично посилається на ті обставини, які встановлені під час моніторингу процедури закупівлі та яким, за позицією відповідача, судом першої інстанції було надано не правильну правову оцінку. Так, відповідач вказує на те, що заходом державного контролю було встановлено порушення Закону України «Про публічні закупівлі», в частині вимог до тендерної документації. Таким порушенням, за позицією відповідача, є те, що надана учасником інформація про наявність кваліфікованих працівників, згідно якої в учасника є 2 працівника необхідної кваліфікації, не може свідчити про дотримання вимог тендерної документації, оскільки за розрахунками відповідача необхідна більша кількість працівників для виконання робіт/послуг обумовлених предметом закупівлі.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін з огляду на його законність та обгрунтованість.

Перевіривши, в межах доводів апеляційної скарги, законність та обґрунтованість судового рішення, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи, які не заперечуються сторонами, свідчать про те, що Комунальний заклад Центр надання соціальних послуг Кам`янської міської ради провів закупівлю Поточний ремонт частини приміщень першого поверху відділення Центр підтримки Захисників та членів їх сімей Дніпровського відділу надання соціальних послуг громадянам похилого віку, особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю Комунального закладу Центр надання соціальних послуг Кам`янської міської ради за адресою: 51937, Україна, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, пр. Перемоги, 45 (на основі CPV за ДК 021:2015 - код 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи) (ідентифікатор закупівлі UA-2024-05-ll-000027-a).

Східний-офіс Держаудитслужби видав наказ від 05.06.2024 №69 Про початок здійснення моніторингу закупівель згідно із переліком, серед яких також була включена закупівля позивача, унікальний номер якої UА- 2024-05-11-000027-а.

За результатами моніторингу закупівлі, унікальний номер якої UА-2024- 05-11-000027-а, Східним офісом Держаудитслужби було складено висновок про результати моніторингу закупівлі від 21.06.2024 №292, який затверджено начальником Східного офісу Держаудитслужби та оприлюднено в електронній системі закупівель у відповідності до вимог ч. 6 ст. 8 Закону №922.

В констатуючій частині висновку зазначено, що у Додатку №3 до тендерної документації Замовником визначено інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики та технічну специфікацію (технічне завдання) предмета закупівлі із зазначенням найменування послуг необхідних для виконання договору, в тому числі: Перевезення сміття до 30 км, Улаштування покриття з лінолеуму площею покриття понад 10 м2, Улаштування плінтусів полівінілхлоридних на шурупах, Розбирання покриттів підлог з керамічних плиток, Улаштування цементної стяжки товщиною 20 мм по бетонній основі площею до 20 м2, Улаштування покриттів з керамічних плиток на розчині із сухої клеючої суміші, кількість плиток в 1 м2 понад 7 до 12 шт, Мурування прорізу стін з газобетонних блоків, Поліпшене штукатурення поверхонь стін всередені будівлі розчином, Поліпшене фарбування полівінілацетатними водоемульсійними сумішами стін по штукатурці, Улаштування обшивки стін гіпсокартонними плитами [фальшстіни] по металевому каркасу, Безпіщане накриття поверхонь стін розчином із клейового гіпсу [типу "сатенгіпс"] товщиною шару 1 мм. Опорядження внутрішніх поверхонь стін декоративною штукатуркою, Облицювання укосів листами сухої штукатурки гіпсокартоними, Поліпшене фарбування полівінілацетатними водоемульсійними сумішами стін по конструкціях підготовлених під фарбування, Фарбування раніше пофарбованих укосів водоемульсійними сумішами з розчищенням до 35%, Демонтаж світильників для люмінесцентних ламп, Монтаж світильників LED, які встановлюються в підвісних стелях, кількість ламп 1 пгг, Монтаж гофрованих труб для електропроводки діаметром до 25 мм, Затягування першого проводу перерізом понад 2,5 MM2 до 6 MM2 в труби, Затягування першого проводу перерізом понад 6 MM2 до 16 MM2 В труби, Заміна вимикачів утопленого типу при схованій проводці 1- клавішних, Заміна штепсельних розеток утопленого типу при схованій проводці, Установлення вимикачів та перемикачів 1 -но полюсних на струм до 25 А, Улаштування покриттів з керамічних плиток на розчині із сухої клеючої суміші, кількість плиток в 1 M2 понад 7 до 12 шт, Облицювання стін листами сухої штукатурки, Безпіщане накриття поверхонь стін розчином із клейового гіпсу [типу "сатенгіпс"] товщиною шару 1 мм, Опорядження внутрішніх поверхонь стін декоративною штукатуркою, Поліпшене фарбування полівінілацетатними водоемульсійними сумішами стін по конструкціях підготовлених під фарбування, Монтаж світильників LED, які встановлюються в підвісних стелях, кількість ламп 1 шт, Демонтаж раковин [умивальників], (Демонтаж) душової кабіни, Знімання водонагрівача, Прокладання трубопроводів водопостачання з труб поліетиленових [поліпропіленових] напірних діаметром 25 мм, Установлення опалювальних радіаторів сталевих, Прокладання трубопроводів водопостачання з труб поліетиленових [поліпропіленових] напірних діаметром 25 мм.

Проте довідка про наявність в учасника закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід від 17.05.2024 № UA-2024-05-11-000027-а, яка завантажена у складі тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ", не містить в собі інформації про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації для забезпечення виконання вищезазначених послуг, а саме фахівця (ів): водія, з фарбування, штукатурення, улаштування покриттів з керамічних плиток, електрика, сантехніка.

Окрім цього моніторингом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ" завантажена підсумкова відомість ресурсів. Відповідно до Розділу І Витрати труда Підсумкої відомості ресурсів передбачені витрати труда робітників-будівельників (6344,53 людино - годин) та окремо передбачені витрати труда робітників-монтажників (939,95 людино-години), при цьому довідка про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід від 17.05.202 № UA-2024-05-11-000027-а містить в собі інформацію про 2-х монтажників будівельних. Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, тобто 8 годин в робочий день. Відповідно до пункту 5.1. Договору від 04.06.2024 № 28/06-24 строк надання послуг з 04.06.2024 по 31.12.2024, тобто приблизно 151 робочий день для виконання робіт у строки визначені договором. Враховуючи вищезазначене, 8x151=1208 робочі години за 151 день одного працівника, 1208 години х 2 працівників (монтажник будівельний) = 2416 людино - годин. Відповідно до Розділу І Підсумкової відомості ресурсів витрати труда робітників-будівельників та робітників-монтажників дорівнюють 7284,48 (6344,53+939,95) людино - годин, таким чином розбіжність дорівнює 4868,48 людино-години (7284,48 люд.годин-2416 люд.годин), тобто у учасника закупівлі ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ" не вистачає працівників, для виконання замовлення у строки визначені замовником.

Учасник закупівлі ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ" не підтвердив кваліфікаційний критерій, зокрема наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для забезпечення виконання послуг визначених замовником, що не відповідає вимозі визначеній у пункті 1 додатку № 1 тендерної документації замовника.

Висновком встановлено зокрема З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26. 01.1993 № 2939-ХІІ, статтею 8 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII Східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства шляхом розірвання договору від 04.06.2024 № 28/06-24 зокрема, шляхом укладання відповідної додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Не погоджуючись із висновком про результати моніторингу процедури закупівлі, позивач звернувся з даним позовом до суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, з огляду на таке.

Згідно із ч.1 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (ч.3 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі»).

У відповідності із ч.1 ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.

Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;

2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю (ч.2 ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі: не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону; не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.

У відповідності до положень підпункту 3-7 частини третьої розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону № 922-VIII на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі.

Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.

У спірному випадку встановлено, що не виконання замовником вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей, орган державного фінансового контролю пов`язує з тим, що учасником закупівлі не було дотримано вимог тендерної документації, в частині не надання інформації про наявність у учасника працівників відповідної кваліфікації для виконання робіт/послуг, а саме фахівця (ів): водія, з фарбування, штукатурення, улаштування покриттів з керамічних плиток, електрика, сантехніка.

Відповідно до пункту 1 Додатку №1 до тендерної документації встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Способом підтвердження кваліфікаційного критерію є довідка складена за Формою 1, наданою за підписом уповноваженої особи учасника, що підтверджує наявність працівників відповідної кваліфікації, з необхідними знаннями та досвідом, що знаходяться у трудових відносинах з учасником.

На підтвердження трудових відносинах між учасником та працівниками зазначених у довідці учаснику необхідно було надати:

- копії (оригінали) трудових книжок, або копії (оригінали) наказів, або копії (оригінали) трудових угод, або інших документів, які підтверджують факт працевлаштування, згідно із чинним законодавством України;

- повідомлення про прийняття працівника (ів) на роботу, за формою передбаченою Додатком до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2021 р. №1392.

Учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.

У спірному випадку встановлено та не спростовано відповідачем те, що учасником закупівлі - ТОВ "РЕМБУДЦЕНТР КОМПАНІ" на виконання вимог тендерної документації надало у складі тендерної пропозиції зазначені документи у повному обсязі, зокрема, довідку від 17.05.2024 року № UA-2024-05-11-000027-а про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, з переліком працівників, які знаходяться у трудових відносинах з учасником, накази про прийняття на роботу працівників та повідомлення про прийняття працівника (ів) на роботу зазначених у довідці.

Надана Довідка про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід від від 17.05.2024 року № UA-2024-05-11-000027-а повністю відповідала формі 1 пункту 1 Додатку №1 до тендерної документації.

При цьому, суд першої інстанції правильно зверну увагу на те, що тендерною документацією передбачалося виключно надання інформації про працівників, що знаходяться у трудових відносинах з учасником на момент проведення процедури закупівлі та які мають відповідну кваліфікацію, без вимог щодо їх кількості. Тендерна документація зобов`язувала учасників надати інформацію лише про наявність працівників відповідної кваліфікації, з необхідним знанням та досвідом, що знаходяться у трудових відносинах з учасником, без вимог до фіксації професійної спеціалізації таких працівників.

Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції при таких обставинах у замовника були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції.

Крім того, п.1 Додатку №1 до тендерної документації не забороняв учасникам залучати в процесі виконання договору в тому числі фізичних осіб за цивільно-правовими договорами та не зобов`язував переможця закупівлі надавати інформацію про таких осіб до тендерної документації.

Таким чином, суд першої інстанції обгрунтовано зазначив про безпідставність позиції відповідача щодо недотримання учасником вимог тендерної документації.

Посилання відповідача на необхідність врахування вимог Кодексу законів про працю України під час визначення необхідної кількості працівників для виконання робіт/надання послуг, обумовлених предметом закупівлі, суд апеляційної інстанції вважає безпідставними, оскільки, як зазначено вище, тендерна документація не зобов`язувала учасника надавати інформацію саме про кількість працевлаштованих у нього працівників відповідної кваліфікації.

Отже, проаналізувавши обставини, з якими відповідач пов`язував невідповідність тендерної пропозиції вимогам тендерної документації, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо недоведеності тих порушень, які обумовили вказаний висновок органу державного фінансового контролю.

З цих підстав суд апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст.316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Східного офісу Держаудитслужби залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2024 року по справі №160/18377/24 без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати ухвалення, може бути оскаржена касаційному порядку у випадках та строки, які визначені ст.ст.328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини проголошено 18.03.2025

Повний текст судового рішення складено 19.03.2025

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2025
Оприлюднено21.03.2025
Номер документу125964784
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —160/18377/24

Ухвала від 30.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 18.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 18.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні