Рішення
від 19.03.2025 по справі 140/13245/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2025 року ЛуцькСправа № 140/13245/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДМАЙН» до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування рішення і картки відмови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДМАЙН» (далі позивач, ТОВ «БУДМАЙН») звернулося з позовом до Волинської митниці (далі відповідач, митниця) про визнання протиправними та скасування рішення про визначення коду товару №КТ-UA205000-0107-2024 від 22.10.2024, картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205150/2024/000931.

В обґрунтування позову товариство зазначає, що 27.03.2024 між Лібхер-Експорт АГ (продавець) та ТОВ «БУДМАЙН» (дистриб`ютор/покупець) укладено контракт №BUDMAIN-LEX (контракт), відповідно до п.1.1. якого дистриб`ютор є повноправним представником компанії LIEBHERR і не має виключного права імпортувати та поширювати на території України обладнання, що продається під торговою маркою «LIEBHERR»: - гідравлічні екскаватори виробництва Liebherr-France S.A., Colmar/France, Liebherr Machinery (Dalian) Co, Ltd, Dalian/China и Liebherr-Hydraulikbagger GmbH, Kirchdorf/Germany, включаючи машини типу R 998 SME. Усі гірські машини типу R 9100 та вище будуть розглядатися в індивідуальному порядку; - шарнірно-зчленовані самоскиди виробництва Liebherr-Hydraulikbagger GmbH, Кірхдорф/ Німеччина - Бульдозери, гусеничні навантажувачі та телескопічні навантажувачі Liebherr-Werk Telfs GmbH, Тельфс/Австрія, за винятком трубоукладачів, які будуть розглядатися в індивідуальному порядку; - колісні навантажувачі виробництва Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH, Бішофсхофен/Австрія та Liebherr Machinery (Dalian) Co., Ltd, Далянь/Китай, а також всі відповідні аксесуари та запасні частини, масла та оливи для будівельної техніки».

Згідно з пунктом 7.2. контракту ціна та інші деталі продукції, а саме: будівельна техніка, перелічена у пункті 1, погоджуються у додатках до імпортного контракту, які після підписання буде додано до цього контракту та які стануть його невід`ємною частиною.

У додатку №2 від 20.09.2024 до контракту (з урахуванням додаткової угоди №1 від 27.09.2024 до додатку №2 від 20.09.2024 до Контракту) сторонами був узгоджений перелік, кількість, ціна товару, а саме: фронтальний навантажувач Liebherr L580 з грейферним захватом для деревини (с.н. VATZ1798PZB0*, рік виготовлення 2022), 8429519900, країна походження Австрія, у кількості 1 шт., загальною вартістю 170000,00 Євро. Умови поставки: FCA, Бішофшофен, Австрія. Умови оплати: 100% - перед відвантаженням із заводу.

З метою переміщення вказаного фронтального навантажувача через митний кордон України уповноваженою особою позивача 15.10.2024 на вищезазначений товар засобами електронного зв`язку Волинській митниці була заявлена митна декларація №24UA205150014958U8.

На підставі опису товару та його технічних даних, зазначених у графі 31 митної декларації «№1- 1. Самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr, модель L580, серійний номер 66011, номер шассі НОМЕР_1 , новий, рік виготовлення 2022. Двигун дизельний, номер двигуна НОМЕР_2 , потужність 219 кВт. Являє собою колісну машину з фронтальною установкою, яка завантажує (зачерпує) матеріал при пересуванні машини вперед, транспортує та вивантажує його. Опційно оснащений грейферним захватом для деревини. Торговельна марка Liebherr. Країна виробництва AT», його було класифіковано за кодом Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) 8429519900, як «інші одноковшові фронтальні навантажувачі» зі ставкою ввізного мита 0% та з відповідним заповненням графи 33 митної декларації.

Товарна підкатегорія УКТ ЗЕД 8429519900 має назву: «Самохідні бульдозери з неповоротним та поворотним відвалом, грейдери, планувальники, скрепери, механічні лопати, екскаватори, одноківшові навантажувачі, машини трамбувальні та дорожні котки: - одноківшові фронтальні навантажувачі: - інші».

Для митного оформлення декларантом було надано такі документи: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) №DAR 17001523 від 09.10.2024, автотранспортна накладна (Road consignment note) №S-1014 від 09.10.2024, декларацiя про походження товару (Declaration of origin) №DAR 17001523 від 09.10.2024, банківський платіжний документ, що стосується товару №PI24092501963501 від 25.09.2024, документ, що підтверджує вартість перевезення товару №1010/1 від 10.10.2024, некласифікований документ, який підтверджує заявлену митну вартість (крім позначених кодами 3001 3021, 3023) № L580-LMD-240712-1052850 від 12.07.2024, доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) №2 від 20.09.2024, зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу, стороною якого є виробник товарів, що декларуються, та подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів №BUDMAIN-LEX від 27.03.2024, договір про надання послуг митного брокера №211216 від 21.12.2016, договір (контракт) про перевезення №P 0710-1 від 07.10.2024, копія митної декларації країни відправлення №24AT600000EVKIGR26 від 09.10.2024.

Однак рішенням про визначення коду товару від 22.10.2024 №КТ-UA205000-0107-2024 товар було визначено за іншим кодом, а саме: 8427201100.

Товарна підкатегорія 8427201100 має назву: «Автонавантажувачі з вилковим захватом; інші навантажувачі, оснащені підіймальним чи вантажно-розвантажувальним обладнанням: штабелювальні навантажувачі для нерівної місцевості з вилковим та іншими видами захвату». Ставка ввізного мита за визначеним відповідачем кодом УКТЗЕД 8427201100 склала 5% від митної вартості товару. На підставі зазначеного рішення відповідачем було сформовано карту відмови в прийнятті митної декларації №UA205150/2024/000931 та роз`яснено необхідність заявити нову митну декларацію з урахуванням рішення про визначення коду товару від 22.10.2024 №КТ-UA205000-0107-2024.

Позивач не погоджується з прийнятим рішенням та зазначає, що додатково листом №171024-5 від 17.10.2024 продавець товару зазначив таку інформацію: «Колісний навантажувач LIEBHERR L 580 є фронтальним ковшовим навантажувачем, призначеним для навантажувально-розвантажувальних робіт. Стандартно конструкція навантажувача розроблена для використання з основним робочим органом - фронтальним ковшем. Колісний фронтальний навантажувач LIEBHERR призначений для переміщення, навантаження та розвантаження наступних матеріалів: грунт; горна порода; роздріблена скальна порода; насипні вантажі. Це цільове призначення для стандартної машини.

Допускається використання допоміжного робочого обладнання, яке розроблено компанією LIEBHERR. Колісний навантажувач LIEBHERR L 580 не може використовуватися як вилковий навантажувач або штабелер через особливості конструкції, підіймальної стріли. В даному типу конструкції положення підіймального ковша не стабілізується окремо, зміна кута відносно поверхні буде змінюватися разом з кутом підйому стріли з потужною Z подібною кінематикою з допомогою гідроциліндру перекидання ковша. Горизонтальне переміщення нантажу забезпечується рухом самого навантажувача без можливості регулювання вильоту.

За бажанням замовника колісний фронтальний навантажувач LIEBHERR L 580 (арт. №66011) був оснащений грейфером, який можна використовувати для завантаження соломи, хмизу або грубих колод лише на підготовленому, утрамбованому та вирівняному робочому майданчику. Показник перекидного навантаження повинен враховуватися при використанні будь-якого рекомендованого заводом-виробником робочого обладнання при роботі з відповідними вантажами.».

На думку представника позивача, самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr L580 очевидно не є штабелювальним навантажувачем для нерівної місцевості, адже технічні дані фронтальної установки ковша (який зачерпує матеріал у процесі пересування машини, транспортує та вивантажує його) не передбачають його використання на нерівній місцевості.

Самохідний одноківшевий навантажувач Liebherr L580 є колісною машиною з фронтальною установкою ковша, який зачерпує матеріал у процесі пересування машини, транспортує та вивантажує його.

Представник позивача зазначає, що враховуючи Інструкцію з експлуатації на товар, лист №171024-5 від 17.10.2024 продавця товару, технічні характеристики товару, а також пояснення до УКТЗЕД, вбачається, що імпортований товар має ознаку «Самохідні бульдозери з неповоротним та поворотним відвалом, грейдери, планувальники, скрепери, механічні лопати, екскаватори, одноківшові навантажувачі, машини трамбувальні та дорожні котки: - одноківшові фронтальні навантажувачі: інші».

Зазначені обставини і докази спростовують висновки відповідача, викладені в оскарженому рішенні про визначення коду товару, в частині віднесення імпортованого товариством товару до коду УКТЗЕД 8427201100 і, як наслідок, визначення ставки ввізного мита з 0 на рівні 5%, що вплинуло на майнові права позивача, а тому вважає оскаржуване рішення необґрунтованим, прийнятим без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішень, а отже таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 09.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (т.3, а.с.94).

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву (т.3, а.с.99-104) позовні вимоги ТОВ «БУДМАЙН» не визнав, посилаючись на те, що під час опрацювання поданої MД відбулось автоматичне спрацювання профілів ризику АСАУР, а саме:

118-3 здійснення контролю правильності класифікації товарів згідно з УКТЗЕД спеціалізованим підрозділом митниці для прийняття рішення про визначення коду товару;

203-1 проведення повного митного огляду з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації;

911-1 здійснення фото- та/або відео фіксації виконання митних формальностей.

За результатами розгляду запиту прийнято оскаржуване рішення про визначення коду товару, відповідно до якого «Самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr, модель L580, серійний номер 66011, номер шассі НОМЕР_1 » класифіковано за кодом 8427 20 11 00 згідно УКТ ЗЕД.

Представник відповідача вказує, що згідно з поясненнями до товарної позиції 8429519900, до неї включаються, землерийні машини і машини для ущільнення ґрунту, які докладно перераховані в назві і які мають одну загальну ознаку - усі вони є самохідними.

Положення пояснень до товарної позиції 8430, щодо самохідних і багатофункціональних машин, поширюються з внесенням відповідних змін (mutatіs mutandіs) на самохідні машини цієї товарної позиції, до якої включаються, зокрема, самохідні одноківшеві навантажувачі. Це колісні або гусеничні машини з фронтальною установкою ковша, який зачерпує матеріал у процесі пересування машини, транспортує та вивантажує його. Деякі типи таких одноківшевих навантажувачів можуть зариватися в ґрунт. Це досягається за рахунок того, що ківш здатний опуститися нижче рівня опори коліс чи гусениць.

Волинською митницею за результатом розгляду поданих документів та наведеного опису товару прийнято класифікаційне рішення, згідно з яким товар класифіковано за кодом 8427201100 згідно УКТ ЗЕД, яка має назву «Автонавантажувачі з вилковим захватом; інші навантажувачі та візки, оснащені підіймальним чи вантажно-розвантажувальним обладнанням».

Представник відповідача зазначає, що приймаючи рішення про класифікацію товару, митницею було застосовано правило щодо надання переваги тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний опис, а тому встановлено невідповідність заявленого позивачем коду згідно УКТ ЗЕД 8429519900 ввезеному товару та доцільність прийняття класифікаційного рішення та класифікувати товар за кодом 8427201100 згідно УКТ ЗЕД.

У графі 31 МД №24UA205150014958U8 зазначено «колісний фронтальний навантажувач опційно оснащений грейферним захватом для деревини». Такий опис товару, наведений позивачем у графі 31 митної декларації та у товаросупровідних документах, відповідає тим критеріям, які вказано у поясненнях саме до товарної позиції 8427, а не 8429.

Враховуючи вищевказане, представник відповідача вважає, що оскаржуване рішення митниці №КТ-UA205000-0107-2024 від 22.10.2024, картка відмови в прийнятті митної декларації №UA205150/2024/000931 є такими, що прийняті у повній відповідності дo приписів чинного законодавства України, а тому у задоволенні позову просить відмовити повністю.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 27.03.2024 між Лібхер-Експорт АГ (продавець) та ТОВ «БУДМАЙН» (дистриб`ютор) укладено контракт №BUDMAIN-LEX (контракт).

Відповідно до п.1.1. даного контракту дистриб`ютор є повноправним представником компанії LIEBHERR, і не має виключного права імпортувати та поширювати на території України, далі іменованої «Територія», обладнання, що продається під торговою маркою «LIEBHERR»: - гідравлічні екскаватори виробництва Liebherr-France S.A., Colmar/France, Liebherr Machinery (Dalian) Co, Ltd, Dalian/China и Liebherr-Hydraulikbagger GmbH, Kirchdorf/Germany, включаючи машини типу R 998 SME. Усі гірські машини типу R 9100 та вище будуть розглядатися в індивідуальному порядку; - шарнірно-зчленовані самоскиди виробництва Liebherr-Hydraulikbagger GmbH, Кірхдорф/ Німеччина; - бульдозери, гусеничні навантажувачі та телескопічні навантажувачі Liebherr-Werk Telfs GmbH, Тельфс/Австрія, за винятком трубоукладачів, які будуть розглядатися в індивідуальному порядку; - колісні навантажувачі виробництва Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH, Бішофсхофен/Австрія та Liebherr Machinery (Dalian) Co., Ltd, Далянь/Китай, а також всі відповідні аксесуари та запасні частини, масла та оливи для будівельної техніки (т.3, а.с.122-125).

Відповідно до пункту 7.2. контракту ціна та інші деталі продукції, а саме: будівельна техніка, перелічена у пункті 1, погоджуються у Додатках до імпортного Контракту, які після підписання буде додано до цього контракту та які стануть його невід`ємною частиною.

Додатком №2 від 20.09.2024 до контракту (з урахуванням додаткової угоди №1 від 27.09.2024 до додатку №2 від 20.09.2024 до Контракту) сторонами узгоджений перелік, кількість, ціна товару, а саме: фронтальний навантажувач Liebherr L580 з грейферним захватом для деревини (с.н. VATZ1798PZB0*, рік виготовлення 2022), 8429519900, країна походження Австрія, у кількості 1 шт., загальною вартістю 170000,00 Євро. Умови поставки: FCA, Бішофшофен, Австрія. Умови оплати: 100% - перед відвантаженням із заводу (т.1, а.с.10-11).

На виконання умов вказаного контракту згідно з інвойсу від 09.10.2024 №DAR17001523 позивачу було поставлено товар Самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr, модель L580, серійний номер 66011, номер шассі НОМЕР_1 , новий, рік виготовлення 2022, за ціною 170000,00 Євро (т.1, а.с.25).

З метою проведення митного оформлення уповноваженою особою товариства до Волинської митниці було подано МД від 15.10.2024 №24UA2051500149584U8, в якій заявлено товар №1 Самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr, модель L580, серійний номер 66011, номер шассі НОМЕР_1 , новий, рік виготовлення 2022. Двигун дизельний, номер двигуна НОМЕР_2 , потужність 219 кВт. Являє собою колісну машину з фронтальною установкою, яка завантажує (зачерпує) матеріал при пересуванні машини вперед, транспортує та вивантажує його. Опційно оснащений грейферним захватом для деревини. Торговельна марка Liebherr. Країна виробництва AT.» (т.3, а.с.112зворот-113).

Ціна товару - 170000 євро, митна вартість 7982775 грн.

В графі 33 митної декларації вказано код даного товару відповідно до УКТ ЗЕД 8429519900, що класифікується як «інші одноківшові фронтальні навантажувачі».

Разом із вказаною МД до митного оформлення надано наступні документи: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) №DAR 17001523 від 09.10.2024, автотранспортна накладна (Road consignment note) №S-1014 від 09.10.2024, декларацiя про походження товару (Declaration of origin) №DAR 17001523 від 09.10.2024, банківський платіжний документ, що стосується товару №PI24092501963501 від 25.09.2024, документ, що підтверджує вартість перевезення товару № 1010/1 від 10.10.2024, некласифікований документ, який підтверджує заявлену митну вартість (крім позначених кодами 3001 3021, 3023) № L580-LMD-240712-1052850 від 12.07.2024, доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) №2 від 20.09.2024, зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу, стороною якого є виробник товарів, що декларуються, та подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів №BUDMAIN-LEX від 27.03.2024, договір про надання послуг митного брокера №211216 від 21.12.2016, договір (контракт) про перевезення №P 0710-1 від 07.10.2024, копія митної декларації країни відправлення №24AT600000EVKIGR26 від 09.10.2024 (т.3, а.с.119-143).

Волинською митницею прийнято рішення від 22.10.2024 №KT-UA205000-0107-2024 про визначення коду товару, відповідно до якого ввезений позивачем товар класифіковано за кодом 8427201100 згідно УКТ ЗЕД (т.3, а.с.111).

Одночасно із прийняттям рішення про коригування митної вартості товарів Волинська митниця видала картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску транспортних засобів комерційного призначення №UA205150/2024/000932 (т.3, а.с.112).

Митне оформлення для випуску у вільний обіг товару за кодом УКТЗЕД, що визначений оскаржуваним рішенням, було здійснено за МД від 23.10.2024 №24UA205150015356U0 (т.3, а.с.144-145).

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню митниці, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України та іншими законами України.

Відповідно до вимог частини першої статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Згідно з частиною першою статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Частина перша статті 257 МК України передбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини шостої статті 257 МК України умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно із статтею 67 МК України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

Відповідно до частин першої-четвертої, сьомої та восьмої статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

Згідно з пунктом 2 розділу І Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30.05.2012 №650, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1085/21397, класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику відповідно до вимог Митного кодексу України (далі - Кодекс), до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

Пунктами 1, 2, 3, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД передбачено, що класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:

1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;

(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

3. У разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:

(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;

(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;

(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Верховний Суд у постановах від 08.02.2022 у справі №808/3175/16, від 26.06.2023 у справі №804/892/17, від 21.07.2023 у справі №821/1680/16 наголошував, що відносячи товар до тієї чи іншої позиції, слід виходити з більш конкретного його опису. Саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно до УКТЗЕД.

Так, відповідно до МД №24UA205150014958U8 від 15.10.2024 позивачем ввезено товар «Самохідний колісний фронтальний навантажувач марки Liebherr, модель L580, серійний номер 66011, номер шассі НОМЕР_1 , новий, рік виготовлення 2022. Двигун дизельний, номер двигуна НОМЕР_2 , потужність 219 кВт. Являє собою колісну машину з фронтальною установкою, яка завантажує (зачерпує) матеріал при пересуванні машини вперед, транспортує та вивантажує його. Опційно оснащений грейферним захватом для деревини. Торговельна марка Liebherr. Країна виробництва AT» та у графі 33 даної МД код товару визначено 8429519900 згідно з УКТЗЕД (т.3, а.с.112).

Законом України «Про митний тариф» від 19.10.2022 №2697-IX, який чинний на час виникнення спірних правовідносин (далі Закон №2697-IX), встановлено Митний тариф України.

Згідно із Законом №674-IX товарна підкатегорія 8429519900 включає:

Самохідні бульдозери з неповоротним та поворотним відвалом, грейдери, планувальники, скрепери, механічні лопати, екскаватори, одноківшові навантажувачі, машини трамбувальні та дорожні котки:

- бульдозери з неповоротним та поворотним відвалом:

- - одноківшові фронтальні навантажувачі:

- - - - інші.

Ставка мита становить 0%.

Митним органом оцінюваний товар класифіковано у товарній підкатегорії 8427201100, яка згідно із Законом №674-IX включає:

Автонавантажувачі з вилковим захватом; інші навантажувачі, оснащені підіймальним чи вантажно-розвантажувальним обладнанням:

- інші навантажувачі самохідні:

- - з висотою підіймання 1 м або більше:

- - - штабелювальні навантажувачі для нерівної місцевості з вилковим та іншими видами захвату.

Ставка мита становить 5%.

Водночас на виконання положень статті 68 МК України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 428 «Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» наказом Державної митної служби затверджено Пояснення до УКТЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 №543 «Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності» (далі Пояснення).

У Поясненнях до товарної позиції 8429 зазначено, що до цієї товарної позиції включаються Самохідні одноківшеві навантажувачі. Це колісні або гусеничні машини з фронтальною установкою ковша, який зачерпує матеріал у процесі пересування машини, транспортує та вивантажує його. Деякі типи таких одноківшевих навантажувачів можуть зариватися в ґрунт. Це досягається за рахунок того, що ківш здатний опуститися нижче рівня опори коліс чи гусениць.

Водночас у Поясненнях до товарної позиції 8427 вказано, що крім портальних навантажувачів і заводських візків, оснащених підіймальним краном (внутрішньозаводських автонавантажувачів, оснащених кранами) товарної позиції 8426, до цієї товарної позиції включаються внутрішньозаводські автонавантажувачі, оснащені підіймальним чи вантажно-розвантажувальним обладнанням.

Внутрішньозаводські автонавантажувачі цієї товарної позиції включають, наприклад:

(А) Автонавантажувачі з вилковим захватом та інші підіймальні навантажувачі або штабелювальні навантажувачі

(1) Автонавантажувачі з вилковим захватом з механічним приводом, які іноді бувають великих розмірів, підіймають вантаж на підіймальній каретці, що переміщається по вертикальній щоглі. Підіймальний механізм зазвичай розташовується перед водієм. Механізм призначений для підтримування вантажу під час руху і підіймання вантажу з метою його укладання або навантаження на транспортний засіб.

У цю групу також входять автонавантажувачі з бічним захватом, які призначені для навантаження і розвантаження довгомірних вантажів (балки, дошки, труби, контейнери і т.п.). Вони зазвичай оснащені платформою для утримання вантажу під час його перевезення на короткі відстані.

Підіймальний пристрій вищевказаних автонавантажувачів зазвичай приводиться в дію силовим блоком транспортного засобу і, як правило, передбачає оснащення різним спеціальним начіпним обладнанням (вилкові захвати, укосини, ковші, грейфери (захвати) і т.п.) відповідно до виду вантажу, що підлягає навантаженню.

(2) Інші штабелювальні пристрої, зазвичай встановлювані на навантажувачі, оснащуються платформами або вилками, які можуть підійматися та опускатися уздовж вертикальних опор за допомогою ручних лебідок або лебідок з приводом від двигуна чи рейкової системи. Вони використовуються для укладання мішків, ящиків, бочок і т.п.

Деякі типи штабелювальних машин, які працюють за тим же принципом, що й елеватори, включаються до товарної позиції 8428.

(B) Інші навантажувачі (візки), оснащені підіймальним або вантажно-розвантажувальним обладнанням

До цієї групи входять:

(1) Візки з механічними підіймальними платформами для технічного обслуговування електричних проводів, суспільних освітлювальних систем і т.п. (див. пояснення до товарної позиції 8426 щодо підіймальних платформ цього типу, установлених на вантажних автомобілях).

(2) Інші візки, оснащені підіймальним або вантажно-розвантажувальним обладнанням, включаючи спеціально призначені для використання в деяких галузях промисловості (наприклад, у текстильній чи керамічної, молочний і т.п.).

Позивач зазначає, що відносячи товар до товарної підкатегорії 8429519900 УКТЗЕД, виходив саме з технічних характеристик товару, таких як наявність фронтального ковша, який зачерпує матеріал в процесі пересування машини, транспортує його та вивантажує. Також позивач вказує, що навантажувач не є штабелювальним та не передбачає його використання на нерівній місцевості.

Заперечуючи доводи позивача, відповідач вказує, що можливо стандартна конструкція навантажувача розроблена для використання з фронтальним ковшем, проте в даному випадку навантажувач обладнаний навісним грейферовим захватом, який конструктивно складається із двох щелеп та має кліщеподібний механізм.

Суд погоджується з позицією митниці про те, що товарна підкатегорія 8427201100 згідно з УКТЗЕД конкретніше описує ввезений позивачем товар порівняно з товарною підкатегорією 8429519900, де дається більш загальний його опис.

При цьому суд враховує, що в даному випадку позивач не ввозив навантажувач у базовій (стандартній) комплектації (із фронтальним ковшем), вартість якого відповідно до ціни постачальника становить 152500,00 Євро (т.2, а.с.2-5).

Матеріалами справи підтверджується, що на навантажувач за замовленням позивача встановлене навісне обладнання для захвату колод, вартістю 17500,00 Євро (т.2, а.с.6-9).

При огляді навантажувача митницею встановлено, що такий дійсно обладнаний грейфером (захватом), який складається із двох щелеп та має кліщеподібний механізм, та на ньому відсутній ковш (т.3, а.с.135-138).

Як слідує з долученої позивачем до матеріалів справи інструкції з експлуатації, в розділі 1.2.24 наведені технічні дані виробу із робочим обладнанням: захват для круглого лісу (т.2, а.с.58-59). Відповідно до наведених характеристик такого навантажувача такий обладнаний захватом із гідравлічним пристроєм, який розташований перед водієм, та максимальна висота підйому якого становить 7500 мм.

Суд зауважує, що Пояснення до товарної позиції 8429 включають наступні ознаки: землерийні машини і машини для ущільнення ґрунту, самохідні одноківшеві навантажувачі, з фронтальною установкою ковша, який зачерпує матеріал у процесі пересування машини, транспортує та вивантажує його.

Натомість Пояснення до товарної позиції 8427 містять більш конкретні для ввезеного позивачем товару ознаки, а саме: наявність підіймального механізму (грейфера (захвату)), з висотою підіймання 1 м або більше (в даному випадку 7,5 м).

Також, суд погоджується з доводами митниці про те, що опис імпортованого товару вказує на навантажувач, оснащений спеціальним начіпним обладнанням, а саме грейферним захватом для навантаження/розвантаження довгомірних вантажів, зокрема як в даному випадку деревини, який в свою чергу не може проводити ніяких землерийних операцій.

Отож, на переконання суду, відповідач правомірно відповідно до спірного рішення класифікував ввезений позивачем товар у товарній підкатегорії 8427201100 згідно з УКТЗЕД.

Інші доводи позивача, викладені в адміністративному позові, не спростовують встановлених судом обставин справи.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень довів суду належними та допустимими доказами обґрунтованість прийнятого рішення про визначення коду товару №КТ-UA205000-0107-2024 від 22.10.2024, картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205150/2024/000931.

Таким чином, суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог ТОВ «БУДМАЙН» слід відмовити повністю.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2025
Оприлюднено24.03.2025
Номер документу125995884
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД

Судовий реєстр по справі —140/13245/24

Рішення від 19.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні