ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2025 року ЛуцькСправа № 140/14693/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
судді Стецика Н.В.,
за участю секретаря судового засідання Ткачук І.І.,
представника позивача Семенюк Л.В.
представника відповідача Годунко М.Ф.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Агідель» (далі також ТОВ «Агідель», позивач) звернулося до Волинського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі також ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 11.09.2024 №0250570902, №0250430902, №0250910902 про нарахування штрафних (фінансових) санкцій на загальну суму 1688540,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 07.04.2022 ним було здійснено реалізацію дизельного палива для ТОВ «Агротехніка» без наявності відповідно ліцензії, реєстрації платником акцизного податку та акцизного складу. За результатами проведеної податкової перевірки ГУ ДПС у Волинській області встановлено факт порушення платником податків вимог податкового законодавства та нараховано штрафні (фінансові) санкції на загальну суму 1688540,00 грн.
Позивач стверджує, що він повинен бути звільнений від фінансової відповідальності за вчинення даного податкового правопорушення, оскільки такі порушення вчинені товариством внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), а саме: у зв`язку з військовою агресію російської федерації проти України, введенням з цього приводу в Україні воєнного стану, що мало своїм наслідком припинення імпорту пального з росії та білорусії, існування дефіциту пального на ринку України.
Як зазначає позивач, листом від 01.03.2022 року ДПС України повідомила, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Позивач не заперечує факт реалізації пального 07.04.2022 в користь ТОВ «Агротехніка», проте вважає, що обставини, в яких діяло підприємство, є форс-мажорними, що з урахуванням положень підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112, листа Торгово-промислової палати України за вих. №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, листа ДПС України від 01.03.2022, є підставою для звільнення його від відповідальності.
Окрім того посилається на ту обставину, що з початку військової агресії російської федерації проти України наказом ДПС України від 24.02.2022 за №243-о встановлено простій у роботі структурних підрозділів ДПС. Отже контролюючий орган з 24.02.2022 не виконував свої функції, в тому числі і щодо видачі відповідних ліцензій.
Вказує, що відповідач наведених обставин під час вирішення питання про притягнення ТОВ «Агідель» до відповідальності не врахував, а тому, штрафні санкції застосовані до товариства неправомірно.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 26.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання (а.с.47).
У відзиві від 08.01.2025 на позовну заяву представник ГУ ДПС у Волинській області позовних вимог ТОВ «Агідель» не визнала, просила суд відмовити у задоволені позову. В обґрунтування такої позиції зазначила, що у серпні 2024 року відповідачем проведено фактичну перевірку дотримання позивачем вимог чинного законодавства при здійсненні оптової та роздрібної торгівлі пальним за результатами якої встановлено факт реалізації ТОВ «Агідель» дизельного палива у кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040,00 грн (в т.ч. ПДВ 5563,36 грн).
Згідно даних ГУ ДПС у Волинській області ТОВ вказана господарська операція здійснена позивачем без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним, без реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального та без здійснення реєстрації акцизного складу. Вказані обставини свідчать про порушення позивачем вимог податкового законодавства та є підставою для притягнення платника податку до відповідальність у вигляді застосування штрафних (фінансових) санкцій.
На переконання представника відповідача, наведені позивачем у позовній обставини не свідчать про наявність обставин непереборної сили, тому позивач мав реальну можливість виконати податкові зобов`язання або уникнути вчинення податкового правопорушення.
Вказує, що лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 не можна вважати належним засвідченням факту настання форс-мажорних обставин саме для ТОВ «Агідель» у конкретному випадку, оскільки така обставина повинна бути підтверджена виключно сертифікатом ТПП України, виданим саме для позивача.
Також представник відповідача зазначає, що з 10.03.2022 ГУ ДПС у Волинській області не перебувало у простої, виконувало свої повноваження у повному обсязі, а платник міг реалізувати своє право на отримання ліцензії шляхом подачі відповідної заяви в електронній формі.
На підставі наведеного відповідач вважає, що порушення норм чинного законодавства України, які виявлені під час проведення перевірки податковим органом позивачем не спростовані, доводів які б ставили під сумнів наявність даних порушень не наведені, тому податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
20.01.2025 ГУ ДПС України у Волинській області подано додаткові пояснення у справі у яких представник відповідача вказала, що наявність форс-мажорних обставин може бути досліджено на загальних умовах та в порядку процедури, встановленої Порядком №225 під час дії воєнного стану. Існування форс-мажорної обставини не є свідченням того, що така обставина безпосередньо вплинула на неможливість виконання зобов`язання. Саме з метою встановлення причинно-наслідкового зв`язку і існують законодавчо визначені процедури засвідчення цих обставин та їх впливу на можливість виконання зобов`язань (а.с.66-67).
17.02.2024 ТОВ «Агідель» через систему «Електронний суд» подано додаткові пояснення у справі (а.с.79-80) у яких представник позивача наголосила, що товариство змушене було здійснити реалізацію дизельного палива для ТОВ «Агротехніка» по собівартості, щоб уникнути зупинки виробничої діяльності ТОВ «Агідель». На підтвердження вказаного послалася на договір поставки №ВЗ-Г-2-2-225 від 23.12.2021, що укладений між ТОВ «Агідель» (покупець) та ТОВ «Агротехніка» (Постачальник) відповідно до якого позивач купує в ТОВ «Агротехніка» комбікорма для годівлі курей бройлерів, які утримується на власних виробничих підрозділах, інкубуються одноденні курчата бройлерів та вирощуються курчата бройлерів. Відповідно, у випадку не поставки ТОВ «Агротехніка» комбікормів для курчат, очевидним був би падіж поголів`я птиці.
Вказала, що про дану обставину позивач повідомляв ГУ ДПС у Волинській області під час перевірки листом від 08.08.2024 за вих. №02-2/329.
У додаткових поясненнях від 18.02.2025 представник відповідача повторно зазначила про відсутність простою у роботі ГУ ДПС у Волинській області. Також заперечила щодо дослідження судом при розгляді даної справи копії договору поставки від 23.12.2021, укладеного між ТОВ «Агідель» та ТОВ «Агротехніка», замовлення на поставку за квітень 2022 року, оскільки такі документи не надавалися податковому органу під час проведення фактичної перевірки (а.с.89-91).
В судовому засіданні представник позивача позов підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, просила його задовольнити.
Представник ГУ ДПС у Волинській області в судовому засіданні позов не визнала з підстав, викладених у відзиві, просила відмовити у його задоволенні.
Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
ТОВ «Агідель» зареєстроване суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 32498835. Основний вид діяльності позивача розведення свійської птиці.
На підставі Наказу №2725-4 від 30.07.2022 (а.с.62) та направлення на перевірку №4209/03-20-09-02-12 від 31.07.2022 (а.с.63) та №4210/03-20-09-02-12 від 31.07.2022 (а.с.64) працівниками відділу контролю за виробництвом та обігом пального управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Волинській області проведено фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» з питань дотримання вимог законодавства щодо обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального за місцем фактичного провадження господарської діяльності, що розташоване за адресою: Волинська область, Луцький район, смт Торчин, вулиця Незалежності, 106.
Результатами перевірки оформлені Актом перевірки №03/21766/09-02/32498835 від 12.08.2024, яким встановлено реалізації у квітні 2022 року ТОВ «Агідель» дизпалива в кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040,00 грн без обов`язкової реєстрації платником акцизного податку, без реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування пального та без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним, чим порушено:
ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та п.1 ст. 28 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»;
п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями);
п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями);
ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та п. 1 ст. 29 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (а.с.8-11).
На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення:
№0250430902 від 11.09.2024, яким за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизного складу до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 1000000,00 грн (а.с.12-13);
№0250570902 від 11.09.2024, яким за здійснення позивачем операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку до нього застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 85040, 00 грн (а.с.14-15);
№0250910902 від 11.09.2024 згідно якого до ТОВ «Агідель» за здійснення оптової торгівлі пальним без наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 603500,00 грн (а.с.16-17).
Рішенням ДПС України №36422/6/99-00-06-03-01-06 від 05.12.2024 скаргу ТОВ «Агідель» залишено без задоволення, податкові-повідомлення рішення ГУ ДПС у Волинській області №0250430902, №0250570902, №0250910902 від 11.09.2024 без змін (а.с.19-23).
Не погоджуючись із вказаним рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь- які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон №481/95-ВР, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов`язкової реєстрації об`єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України.
За визначенням статті 1 Закону України №481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Відповідно до частини 8 статті 15 Закону №81/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
За положеннями ч. 33-34 статті 15 ЗУ №481/95-ВР ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Згідно з ч. 38 статті 15 ЗУ №481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії (ч. 44 статті 15 ЗУ №481/95-ВР).
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства (ч. 46 статті 15 Закону №481/95-ВР).
Згідно з нормами статті 17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
В свою чергу, за положеннями п. 212.3.4 п. 212 ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Відповідно до п. 117.3 статті 117 ПК України здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального або спирту етилового.
За нормами п. 230.1 статті 230 ПК України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.
Крім того, відповідно до положень п. п. 230.1.2 п. 230.1 статті 230 ПК України платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані:
а) зареєструвати усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;
б) зареєструвати усі акцизні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
в) надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів засобами електронного зв`язку не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює порядок реєстрації платників акцизного податку є Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 №408 (далі - Порядок №408).
В силу пункту 4 Порядку №408 юридичні особи (зокрема юридичні особи, що ведуть облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи), постійні представництва та фізичні особи - підприємці, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники акцизного податку до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Згідно із абзацом 5 пункту 5 Порядку №408 без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.
Статтею 128-1 Податкового кодексу України визначено відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах та/або місцях виробництва окремих видів продукції.
В ході фактичної перевірки встановлено, що ТОВ «Агідель» 07.04.2022 здійснило реалізацію дизельного палива в кількості 2000 літрів за ціною 39,73 грн на загальну суму 85040 грн (в т.ч. ПДВ 5563,36 грн) в користь ТОВ «Агротехніка» без придбання відповідної ліцензії на право оптової торгівлі пальним, без здійснення реєстрації платником акцизного податку та без реєстрації акцизного складу.
Вказане порушення стало підставою для прийняття відповідачем ППР №0250430902 від 11.09.2024 про застосування до штрафу у розмірі 1000000,00 грн за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизного складу; ППР №0250570902 від 11.09.2024 про застосування штрафу у розмірі 85040,00 грн за факт здійснення позивачем операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку та ППР №0250910902 від 11.09.2024 про застосування штрафу у розмірі 603500,00 грн за здійснення оптової торгівлі пальним без наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним.
Суд зазначає, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
Враховуючи наступні зміни до даного Указу, воєнний стан в Україні триває до сьогодні.
Підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) повідомленням від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 на підставі ст. ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.97 №671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, та зазначила, що ці обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких (-го) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких (-го) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
В свою чергу, Державна податкова служба України на своєму офіційному сайті 01.03.2022 опублікувала інформаційний лист, відповідно до якого дослівно зазначила:
«Державна податкова служба України у зв`язку із засвідченням Торгово-промисловою палатою України настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24.02.2022, інформує, що штрафні санкції та пеня, що наразі відобразиться автоматично в ІКП за порушення податкового законодавства, що зумовлені неможливістю виконання податкового обов`язку платника з огляду на військову агресію Російської Федерації проти України, наприклад, застосовані штрафні санкції за несвоєчасне подання податкової звітності або інші санкції, та внаслідок застосування яких у платника виник податковий борг у зв`язку з їх несплатою, то такі санкції - податковий борг на підставі підпункту 101.2.4 пункту 101.2 ст. 101 Кодексу визнається безнадійним і буде списаний у порядку, визначеному Кодексом.
Щодо дії ліцензій ДПС повідомляє, що з урахуванням положень п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:
виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Разом з тим, такі обов`язки мають бути виконані суб`єктом господарювання одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).»
Отже, з огляду на настання з 24.02.2022, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) платники податку відповідно до п. п. 112.8.9 п. 112.8, ст. 112 ПК України звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, до їх офіційного закінчення, тобто до припинення чи скасування воєнного стану.
Вказане стосується також здійснення безліцензійної діяльності, про що вказала ДПС України у вищенаведеному листі.
Матеріалами справи підтверджується, що ТОВ «Агідель» зареєстроване як юридична особа з 14.04.2003. Основним видом економічної діяльності позивача є: «01.47 Розведення свійської птиці».
Позивач ТОВ «Агідель» та ТОВ «Агротехніка» є пов`язаними між собою юридичними особами, оскільки мають спільного бенефіціарного власника, про що свідчать відповідні витяги з ЄДРПОУ (а.с.74,75) та входять до агропромислової групи «Пан Курчак».
Судом встановлено, що 23.12.2021 між ТОВ «Агідель» (Покупець) та ТОВ «Агротехніка» (Постачальник) укладено договір поставки №ВЗ-Г-2-2-225 відповідно до якого ТОВ «Агротехніка» зобов`язується поставляти ТОВ «Агідель» товар (комбікорм).
Відповідно до п. 2.1. розділу 2 «Порядок замовлення товару» даного договору передбачено, що планування на місяць оформляється письмовими Замовленнями на місяць.
Згідно п.3.1. договору поставки №ВЗ-Г-2-2-225 23.12.2021, умови поставки визначено СРТ Інкотермс-2020, що відповідно до положень даних правил означає, що поставка відбулася в момент, коли продавець доставив товар названому перевізникові або іншій особі в узгодженому сторонами місці. Таким чином, поставка комбікормів в користь ТОВ «Агідель» здійснювалася за рахунок ТОВ «Агротехніка».
Замовленням на поставку кормів ТОВ «Агідель» на 01.04.2022-30.04.2022, затвердженого обома сторонами договору поставки №ВЗ-Г-2-2-225, погоджено строки поставки кормів на квітень 2022 року (а.с.84).
Листом №1-4/82 від 04.04.2022 в.о. директора ТОВ «Агротехніка» повідомило ТОВ «Агідель» про те, що у зв`язку з початком військової агресії російської федерації виник гострий дефіцит пального, у зв`язку із чим ТОВ «Агротехніка» не зможе здійснювати щоденну доставку комбікорму для птиці на птахоферми позивача. У зв`язку із чим просило позивача здійснити реалізацію дизельного палива в кількості 2000 літрів по собівартості (а.с.32).
Аналогічний за змістом лист надісланий ТОВ «Агротехніка» позивачу 06.04.2022 (а.с.86).
07.04.2022 позивач здійснив поставку дизельного пального в кількості 2000 літрів на загальну суму 85040 грн, що підтверджується копією видаткової накладної №407 від 07.04.2022 (а.с.27), копією податкової накладної №21 від 07.04.2022 (а.с.28) та даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за квітень 2022 (а.с.29).
Суд враховує, що загальновідомими є обставини ракетних атак російської федерації у лютому-березні 2022 року на промислові підприємства України, які займались виробництвом пального, внаслідок чого на території Волинської області, як і по всій території України утворився значний дефіцит пального.
З огляду на наведені обставини, суд погоджується з доводами представника позивача про те, що ТОВ «Агідель» змушене було здійснити реалізацію палива для ТзОВ «Агротехніка», щоб уникнути падежу птиці внаслідок відсутності кормів.
При цьому, відповідно до поданих позивачем доказів, а саме видаткових накладних на придбання та подальшу реалізацію пального, підтверджується та обставина, що реалізацію зазначеного товару здійснено за ціною придбання, тобто без націнки, що в свою чергу підтверджує доводи товариства про необхідність забезпечення пальним підприємств, пов`язаних відносинами контролю, у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин (а.с.26).
Про дані обставини ТОВ «Агідель» повідомляло ГУ ДПС у Волинській області листом №02-2/329 від 08.08.2024 (а.с.87). Посилання на вказаний лист міститься в акті фактичної перевірки (а.с.8зворот).
Суд вважає непереконливими твердження відповідача, що позивач повинен був звернутись до Торгово-промислової палати України чи її територіальних органів, з огляду на ту обставину, що відповідно до розміщеного на офіційному сайті Торгово-промислової палати України повідомлення за посиланням https://ucci.org.ua/press-center/ucci-news/protsedura-zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin-z-28-02-2022: «Торгово-промислова палата України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (за змістом зразка вказаним нижче). Це надасть можливість за необхідністю роздруковувати відповідне підтвердження всім, кого це стосується.».
Враховуючи зазначене, суд підсумовує, що в період військових дій на території України діяв спрощений порядок встановлення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), який не потребує окремого звернення кожного суб`єкта господарювання для встановлення таких обставин.
Також суд звертає увагу, що лист Державної податкової служби України від 01.03.2022 містить посилання на засвідчення факту настання з 24.02.2022 форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) Торгово-промисловою палатою України, повідомленням від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1.
Суд критично оцінює посилання представника ГУ ДПС у Волинській області про необхідність підтвердження платником податків неможливості виконання податкового обов`язку на підставі «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 №225, оскільки такий порядок був затверджений та набув чинності лише у липні 2022 року, тоді як спірна поставка мала місце 07.04.2022.
Відтак, в силу приписів статті 58 Конституції України норми даного Порядку не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Щодо твердження відповідача про можливість отримання позивачем ліцензії на право здійснення реалізації пального, суд зазначає наступне.
Наказом Державної податкової служби України від 24.02.2022 №243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах», виданого на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (далі - Указ), встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах.
Повідомлено, що перебіг строків, встановлених ст. 86 та ст. 56 Податкового кодексу України, зупинено на період по останній календарний день місяця (включно), у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.
Згідно з абзацом першим п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - ПКУ) при відсутності у платників податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначає про припинення простою у діяльності ГУ ДПС у Волинській внаслідок винесення ДПС України наказу №168 від 10.03.2022 «При припинення простою у роботі» та наказу ГУ ДПС у Волинській області №97 від 04.04.2022 «Про роботу окремих підрозділів ГУ ДПС у Волинській області».
Із наявної в матеріалах справи копії наказу ГУ ДПС у Волинській області №97 від 04.04.2022 «Про роботу окремих підрозділів Головного управління ДПС у Волинській області» значиться про необхідність забезпечення керівникам податкового аудиту та контролю за підакцизними товарами виходу на роботу працівників даних структурних підрозділів 05.04.2022 (а.с.55).
В свою чергу, як уже зазначалося судом вище, відповідно статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів.
Про необхідність забезпечення ТОВ «Агротехніка» пальним для поставки комбікорму позивач дізнався 04.04.2022 та 06.04.2022, отримавши від постачальника відповідні листи №1-4/82 від 04.04.2022 (а.с.32) та №1-4/89 від 06.04.2022 (а.с.86).
В силу погоджених сторонами договору №ВЗ-Г-2-2-225 від 23.12.2021 графіків поставки, поставка комбікорму повинна була бути здійснена у строк до 07.04.2022, у зв`язку із чим ТОВ «Агідель» 07.04.2022 здійснено реалізацію дизельного палива в користь ТОВ «Агротехніка».
Відтак, якби ТОВ «Агідель» і звернулося за отриманням ліцензії 05.04.2022 (дату виходу працівників відділу контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Волинській області на роботу), воно не змогло б її отримати до погодженої дати поставки комбікормів
Щодо заперечення ГУДПС у Волинській області про приєднання до матеріалів справи та дослідження договору поставки від 23.122021, укладеного між позивачем та ТОВ «Агротехніка», та замовлення за квітень 2022 року, суд зазначає, що він не може обмежити право платника довести в судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавались ним під час проведення податкової перевірки. Право надавати заперечення щодо висновків контролюючого органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. До відповідних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 22.11.2022 у справі №600/2482/21-а.
Таким чином, в розрізі встановлених обставин справи, суд приходить висновку, що реалізація позивачем 07.04.2022 дизельного палива без відповідних дозвільних документів (ліцензій), реєстрації платником акцизного податку та акцизного складу, відбулось не з вини позивача, за відсутності умислу останнього, та наявності обставин непереборної сили (форс-мажору), що виключає протиправність дій платника податків, та як наслідок, можливість притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірними рішеннями.
Разом з тим, при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Волинській області зазначених обставин не врахувало, тому безпідставно притягнуло позивача до відповідальності у вигляді штрафу. Наведене є підставою для скасування податкових повідомлень-рішень відповідача №0250570902, №0250430902, №0250910902 від 11.09.2024.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див.Руїз Торія проти Іспанії(Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із положеннями частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання до суду даного позову ТОВ «Агідель» сплачено 20262,50 грн судового збору, що підтверджується платіжною інструкцією від 16.12.2024 (а.с.45).
З огляду на задоволення судом позовних вимог, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області 20262,50 грн судового збору.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 11.09.2024 №0250570902, №0250430902, №0250910902.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агідель» судовий збір в сумі 20262,50 (двадцять тисяч двісті шістдесят дві гривні 50 копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агідель» (45612, Волинська область, Луцький район, с-ще Торчин, вул. Незалежності, 106; код ЄДРПОУ 32498835)
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43027, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4; код ЄДРПОУ 44106679).
Повний текст рішення складено 20 березня 2025 року.
Суддя Н. В. Стецик
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2025 |
Оприлюднено | 24.03.2025 |
Номер документу | 125996082 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Стецик Назар Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Стецик Назар Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні