П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 березня 2025 р.м. ОдесаСправа № 400/9398/24Головуючий в 1 інстанції: Ярощук В.Г.
Дата і місце ухвалення 23.12.2024р., м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2024 р. у справі №400/9398/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стройсервіс-Чорномор 22" до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні,-
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Стройсервіс-Чорномор 22" звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області за №11478189/44842154 від 25.07.2024 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» податкову накладну за № 292 від 18.09.2023 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області за № 11478190/44842154 від 25.07.2024 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» податкову накладну за № 293 від 18.09.2023 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області за № 11478193/44842154 від 25.07.2024 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» податкову накладну за № 376 від 17.10.2023 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області за № 11478195/44842154 від 25.07.2024 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» податкову накладну за № 315 від 05.10.2023 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області за № 11478202/44842154 від 25.07.2024 р. про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» податкову накладну за № 376 від 17.10.2023 р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2024р. позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на невірне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення спору.
В поданій апеляційній скарзі апелянт зазначив, що ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №292 від 18.09.2023р., №293 від 18.09.2023р., №376 від 17.10.2023р., №315 від 05.10.2023р., №376 від 17.10.2023р. За отриманими квитанціями №1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація вказаних податкових накладних зупинена, оскільки останні складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. ТОВ було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації, або відмови в їх реєстрації. Товариство направило до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо вказаних податкових накладних.
В ході розгляду Повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією ГУ ДПС у Миколаївській області встановлено, що по платнику ТОВ «СТРОЙСЕРВІС- ЧОРНОМОР 22» (код ЄДРПОУ 44842154) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою, 07.09.2023р. прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку «податкова інформація».
За результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності по платнику ТОВ"СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22" (44842154), встановлено, що по підприємству наявне накопичення залишків нереалізованих товарів за недостатності місць їх зберігання відповідно до поданої до контролюючих органів звітності та платником здійснено придбання товарів у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: ТОВ "КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "АЛЬЯНС УКРАЇНА" (41692188) внесено до переліку ризикових платників 07.07.2023р.
Наказом ДПС України від 11.01.2023 №17 затверджено Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Так, по платнику ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» наявні наступні коди податкової інформації: код « 11» визначає ризик - накопичення залишків нереалізованих товарів за недостатності місць їх зберігання відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 13» визначає ризик - придбання товарів у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, з урахуванням зазначених кодів податкової інформації по платнику ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» наявні підстави для прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням проведення платником ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» ризикової діяльності та за результатами розгляду поданих платником копій документів, Комісією ГУ ДПС у Миколаївській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Посилається апелянт і на те, що вимога позову щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасною.
Зважаючи на зазначене апелянт просить скасувати рішення суду першої та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п. 3 ч. 1 ст.311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне:
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» (код 44842154) зареєстроване в ЄГ`РПОУ 03.11.2022 за номером 1010541020000000093 року рішенням Чорноморської міської ради.
Позивач перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області.
Господарські взаємовідносини між ТОВ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» та Приватним підприємством «Херсонопторг» (код 34458003) регулюються умовами, визначеними у Договорі поставки № СЧ-02-22 від 22.12.2022 р. на поставку товарів, зазначених у видаткових накладних. Асортимент, ціна та кількість товару визначаються Сторонами згідно видаткових накладних. Поставка товару здійснюється за погодженням сторін. Термін дії договору по 31.12.2023 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань, з правом пролонгації на наступний календарний рік на тих самих умовах.
За умовами договору, розрахунок за товар відбувається на умовах відстрочки платежу. Стан взаємовідносин між ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» та ПП «Херсонопторг» відображено в додатку Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р. та Акт звірки розрахунків між контрагентами з 01.08.2023 по 31.12.2023 р.
Згідно пункту 4.1. постачальник поставляє товар окремим партіями. Згідно пункту 4.2 поставка товару згідно договору здійснюється за погодженням сторін. Згідно пункту 4.3. Датою поставки товару та моментом переходу до Покупця права власності на товар та всіх ризиків за цим Договором вважається дата підписання уповноваженими представниками Сторін видаткових накладних та товар.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «СТРОЙСЕРВІС-ЧОРНОМОР 22» реалізувало товар на адресу ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ХЕРСОНОПТОРГ» за видатковою накладною:
№ 286 від 18.09.2023 року на загальну суму 24324,90 грн, в т.ч. ПДВ 4054,15 грн.(додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 292 від 18.09.2023 р.(реєстраційний № 9276697216 від 18.10.2023) на загальну суму 24324,90 грн, в т.ч. ПДВ 4054.15 грн.. реєстрація якої була зупинена .
№ 287 від 18.09.2023 року на загальну суму 35904,66 грн, в т.ч. ПДВ 5984,11 грн.(додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 293 від 18.09.2023 р.(реєстраційний № 927669699 від 18.10.2023) на загальну суму 35904,66 грн, в т.ч. ПДВ 5984,11 грн., реєстрація якої була зупинена .
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця перевізником ТОВ Строительний Бум згідно товарно-транспортної накладної № 18/09-2 від 18.09.2023 року.
№ 302 від 05.10.2023 року на загальну суму 20019,60 грн, в т.ч. ПДВ 3336,60 грн.(додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 315 від 05.10.2023 р.(реєстраційний № 9295517380 від 05.11.2023) на загальну суму 20019,60 грн. в т.ч. ПДВ 3336,60 грн., реєстрація якої була зупинена .
№ 306 від 05.10.2023 року на загальну суму 19351,64 грн. в т.ч. ПДВ 3225,27 грн.(додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 319 від 05.10.2023 р.(реєстраційний № 9295518849 від 05.11.2023) на загальну суму 19351,64 грн, в т.ч. ПДВ 3225,27 грн.. реєстрація якої була зупинена .
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця перевізником ТОВ Строительний Бум згідно товарно-транспортної накладної № 05/10-9 від 05.10.2023 року.
№ 349 від 17.10.2023 року на загальну суму 19625,64 грн, в т.ч. ПДВ 3270,94 грн.(додається), у зв`язку з чим відповідно до п.п. 187.1 ПКУ в момент відвантаження товарів було складено податкову накладну № 376 від 17.10.2023 р.феєстраційний № 9313525464 від 18.11.2023) на загальну суму 19625,64 грн, в т.ч. ПДВ 3270,94 грн., реєстрація якої була зупинена .
Доставка товару здійснювалася за рахунок покупця перевізником ТОВ Строительний Бум згідно товарно-транспортної накладної № 17/10-10 від 17.10.2023 року.
За правилом першої події, було складена податкові накладні № 292 від 18.09.2023, № 293 від 18.09.2023, № 319 від 05.10.2023 , №315 від 05.10.2023, №376 від 17.10.2023 та відправлено на реєстрацію в ЄРПН.
Через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів позивач отримав квитанції, в яких містилась інформація про те, що реєстрація податкових накладних зупинено, з обґрунтуванням, «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 26.01.2024 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22», із дотриманням п. 1, 2, 5, 6, 9 Порядку № 520, на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, подало до комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Миколаївській області «Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних\розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено». До Повідомлення №7 від 22.07.2024 року ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» були додані додатки на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних за № 292 від 18.09.2023, № 293 від 18.09.2023, № 319 від 05.10.2023, №315 від 05.10.2023, №376 від 17.10.2023 в кількості 47 одиниць, в тому числі: договір оренди нежитлових приміщень 1 від 13.12.2022; договір оренди нежитлових приміщень 2 від 13.12.2022; договір оренди нежитлових приміщень ВЕД031122-3 від 01.12.2022 року; договір поставки 16 від 14.12.2022; видаткова накладна ФОП-00000014 від 12.05.2023; договір поставки 189 від 07.06.2023р.; видаткова накладна ВВ-0000727 від 27.07.2023; договір поставки 91 від 24.03.2023; видаткова накладна 3432 від 02.05.2023; договір поставки 201 від 13.06.2023; видаткова накладна РН-0002545 від 31.07.2023; договір поставки 220 від 21.06.2023; видаткова накладна 00000000058 від 04.08.2023; договір поставки 127 від 14.04.2023; видаткова накладна 38 від 26.05.2023; договір паставки 32 від 08.02.2023; видаткова накладна РН-0000001 від 09.04.2023; договір поставки 283 від 17.08.2023р.; видаткова накладна ІК-00000021 від 21.03.2023; договір поставки 40/2023 від 20.06.2023; видаткова накладна 751-ДН від 02.08.2023; видаткова накладна 921-МК від 08.08.2023; договір поставки 4 від 12.12.2022; видаткова накладна 93 від 12.04.2023; договір поставки 9 від 09.12.2022; видаткова накладна ПГ-00000030 від 13.02.2023; видаткова накладна ПГ-00000035 від 28.02.2023; договір поставки 200 від 13.06.2023; видаткова накладна 34 від 02.08.2023; договір поставки 23/08/20 Кр від 01.08.2023; видаткова накладна 1740 від 30.08.2023; договір поставки 8/02-23 від 20.02.2023; видаткова накладна ФЮ-0000018 . ФЮ-0000028 від 21.02.2023; видаткова накладна ФЮ-0000100 від 28.03.2023; витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631; договорі поставки СЧ-02-22 від 22.12.2022; видаткова накладна 233 . 235 від 06 вересня 2023 р.; товарно -транспортна накладна 06/09-11 від 06.09.2023; видаткова накладна 286 . 287 . 288 від 18 вересня 2023 р.; товарно -транспортна накладна 18/09-2 від 18.09.2023; видаткова накладна 300.302. 303. 306. 307. 308. 306. 311 від 05 жовтня 2023 р.; товарно -транспортна накладна 05/10-9 від 05.10.2023; видаткова накладна 347 . 349 . 4610 від 17 жовтня 2023 р.; товарно -транспортна накладна 17/10-10 від 17.10.2023; витяг з Обороти о-сальдової відомості по рахунку 361 за Серпень 2023 р. - Грудень 2023 р.; акт звірки з 01.08.2023 по 31.12.2023; пояснення 7 від 22.07.2024.
Комісією ГУ ДПС у Миколаївської області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №11478189/44842154, № 11478190/44842154, №11478193/44842154, №11478195/44842154, №11478202/44842154 від 25.07.2024 р., якими відмовлено ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» в реєстрації податкових накладних № 292 від 18.09.2023, № 293 від 18.09.2023, № 319 від 05.10.2023 , №315 від 05.10.2023, №376 від 17.10.2023 в ЄРПН, за змістом якого підставою відмови в реєстрації податкової накладної вказано: «надання платником копій документів, складених із порушенням законодавства». Додаткова інформація: «по платнику 07.09.2023 р. прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника, Постанова КМУ від 11.12.2019 р.№1165»
Не погоджуючись з правомірністю таких рішень, ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22» звернулось до суду першої інстанції з відповідним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких накладних. Також, суд зазначив, що оспорювані рішення містять лише загальне твердження про надання платником податків копій документів складених з порушенням законодавства без жодної конкретизації, в чому саме проявляються вказані порушення. Відтак, за висновками суду, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст.201 ПК України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165.
У постановах від 03.06.2021р. по справі №822/2095/18, від 24.06.2021р. по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.
На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.
У додатку №1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема п. 8 «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС».
Критерій, зазначений у п.8 Додатку 1 до Порядку №1165 свідчить про те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Водночас, в порушення норм 10-11 Порядку №1165, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Відповідач послався лише на номер пункту та не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.
В порушення п. 11 Порядку №1165, квитанції містять вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення. Зазначене фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
У постановах від 25.11.2022р. по справі №320/3484/21, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22, від 22.05.2024р. по справі №640/26298/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі наданих податкових накладних, до яких долучено копії наявних документів.
У рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних Головне управління ДПС в Миколаївський області зазначило про надання товариством документів, складених з порушенням законодавства, без конкретизації того, про які саме документи йде мова, а також в чому саме такі порушення полягають.
Рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
До того ж, пунктом 9 Порядку №520 контролюючому органу надано право направлення платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Таким правом Комісія не скористалася та прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які належним чином не обґрунтувала.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Миколаївській області №11478189/44842154 від 25.07.2024р., №11478190/44842154 від 25.07.2024р., №11478193/44842154 від 25.07.2024р., №11478195/44842154 від 25.07.2024р., №11478202/44842154 від 25.07.2024р. про відмову в реєстрації податкових накладних №292 від 18.09.2023р., №293 від 18.09.2023р., №376 від 17.10.2023р., №315 від 05.10.2023р., №376 від 17.10.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Також, колегія суддів вважає обґрунтованим задоволення судом першої інстанції вимог позову про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.
Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023р. по справі №500/1836/22, від 27.04.2023р. по справі №460/8040/20, від 20.04.2023р. у справі №380/4746/22, від 06.03.2024р. по справі №440/3706/23, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22.
Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Миколаївській області не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ «Стройсервіс-Чорномор 22», а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Миколаївській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2024 р. залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач А.В. БойкоСудді А.Г. Федусик О.А. Шевчук.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2025 |
Оприлюднено | 24.03.2025 |
Номер документу | 126002515 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні