П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/1460/24-а
Головуючий у 1-й інстанції: Боднарюк Олег Васильович
Суддя-доповідач: Сушко О.О.
21 березня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головне управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправними та скасувати винесені Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області податкові-повідомлення-рішення від 13 червня 2023 року: №00000/4722/Ж10/24-13-24-04, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок додану вартість на суму 186715,00 грн.; №00000/4721/Ж10/24-13-24-04, яким визначено суму штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних в розмірі 37333,25 грн.; №00000/4720/Ж 10/24-13-24-04, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 33087,00 грн.
Відповідно до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
На обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив, що відповідачем за результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки за період діяльності з 14.05.2018 по 05.10.2022 щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, дотримання норм законодавства щодо ввезення, виробництва чи реалізації підакцизних товарів, з питань обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування складено акт перевірки та винесені спірні податкові - повідомлення рішення, які позивач вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на наступне. Звертав увагу суду на те, що позивач використав придбані товари та послуги в господарській діяльності та має право на податковий кредит з операції придбання. Наголошував на тому, що позивачем не заперечується факт не подання документів для перевірки, однак вважає, що контролюючий орган маючи доступ до документів з господарських операцій платника податку в електронному кабінеті останнього, зобов`язаний був уникнути прийняття невмотивованих висновків, та як наслідок спірних повідомлень-рішень.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78, статті 79, пункту 82.2 статті 82 розділу II Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, пункту 2 частини 1 статті 13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 №2464, Закону України «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців» від 14 липня 2020 року № 786-ІХ, Закону України від 12.05.2022 №2260-1Х «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, наказу Головного управління ДПС у Чернівецькій області №282-п від 02.03.2023, та на підставі заяви про припинення підприємницької діяльності номер державної реєстрації припинення - 2000380060003046273 від 05.10.2022, проведена документальна позапланова невиїзна перевірка діяльності платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 за період діяльності з 14.03.2018 по 05.10.2022 щодо дотримання вимог податкового, валютного дотримання норм законодавства щодо ввезення, виробництва чи реалізації питань обчислення та сплати єдиного внеску на загально обов`язкового страхування.
Копія наказу про проведення позапланової документальної перевірки №282-п від 02.03.2023 та повідомлення №87/Ж4/24-13-24-04 від 02.03.2023 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки направлені 02.03.2023 рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 , який вручено/повернуто за закінченням терміну зберігання 04.04.2023, згідно рекомендованого повідомлення про вручення.
За результатами перевірки складено акт від 21 квітня 2023 року №2774/Ж5/24-13-24- 04/2983715778 про результати документальної позапланової перевірки платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 , який надіслано 24.04.2023 (лист №6682/6/24-13-24-04 від 24.04.2023) рекомендованим листом з повідомленням про вручення на податкову адресу платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 , в якому зафіксовані наступні порушення, зокрема:
- п.44.1, п. 44.6 ст. 44 Податкового кодексу України - не забезпечено платником податків - фізичною особою надання, зберігання первинних бухгалтерських документів, регістрів бухгалтерського обліку, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством;
- п.44.1, п. 44.6 ст.44, пп. 296.1.2 п. 296.1 ст. 296 Податкового кодексу України - не представлено для перевірки книгу обліку доходів та витрат для платників єдиного податку, які є платниками ПДВ;
- п.294.1 ст. 294, п. 294.3 ст. 296 Податкового кодексу України -- не подання податкової декларації платника єдиного податку з період з 01.10.2022 по 05.10.2022;
- п. 4 ч.2 ст. 6 Закону України " Про збір та облік єдиного внесу на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", п.11 розділу ІІІ Порядку № 435 - подано ліквідаційний звіт про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2022 по 05.10.2022;
- п.3 ч.1 ст. 7, п. 2 ст. 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період" - не нараховано єдиний внесок, для платників, які обрали спрощену систему оподаткування на загальну суму 2860,00 грн., за період з 01.01.2022 по 05.10.2022;
- абз. г) п.198.5 ст. 198, п. 189.1 ст. 189, п.200.4 ст. 200 Податкового кодексу України встановлено : заниження суми податку на додану вартість, що підлягає сплаті до державного бюджету у загальній 149372 грн, в тому числі за перід з 01.04.2018 по 31.12.2018 в сумі 59513, 00 грн, за 2019 рік в сумі 42069 грн, за 2020 рік в сумі 16023 грн, за 2021 рік в сумі 20370 грн, за період з 01.01.2022 по 05.10.2022 в сумі 11397 грн.;- завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного податкового періоду за грудень 2018 року на суму 4670,00 грн, за грудень 2019 року на суму 8205,00 грн, за грудень 2020 року на суму 7630,00 грн, за грудень 2021 року на суму 10285 грн, за квітень 2022 року на суму 2297, 00 грн.
- пп.49.18.1 п. 49.18 ст. 49 та п. 184.6 ст. 184 Податкового кодексу України - неподання декларацій з податку на додану вартість за жовтень 2022 р.;
- п. 201.1 та п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України - відсутність реєстрації податкових накладних складених у разі здійснення операцій, визначених пунктами "а"-"г" пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму обсягу постачання (без ПДВ) -746860,00 грн, сума ПДВ - 149372,00 грн, які мали бути складені не пізніше останнього дня виникнення податкових зобов`язань за кожного з періодів.
Зі змісту акту перевірки, судом встановлено, що за період з 01.04.2018 по 05.10.2022, платником податків - фізичною особою ОСОБА_1 задекларовано податкових зобов`язань по податку на додану вартість у сумі 152328 грн.
Перевіркою достовірності відображених показників у поданих Деклараціях з податку на додану вартість (рядки 1 - 9) за період з 01.04.2018 по 05.10.2022 встановлено, зокрема: перевіркою відображених у рядку 1, колонки Б Декларацій „Операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою, крім імпорту товарів показників за період з 01.04.2018 по 05.10.2022 у загальній сумі 152328 грн., в тому числі за період з 01.04.2018 по 31.12.2018 у сумі 62281 грн., за 2019 рік у сумі 42069 грн., за 2020 рік у сумі 16023 грн., за 2021 рік у сумі 20370 грн., за період з 01.01.2022 по 05.10.2022 у сумі 11585 грн., встановлено, що на формування цих показників мало вплив здійснення операцій із реалізації кави зернової, молока, цукру, стаканчиків паперових, води, надання суборенди торгового автомата для гарячих напоїв.
Проведеною перевіркою відображеного показника за період з 01.04.2018 по 05.10.2022 у загальній сумі 152328 грн. на підставі даних ЄДРПН, поданих декларацій платника ПДВ, не встановлено заниження або завищення задекларованих показників у рядку 1, колонки Б Декларацій „Операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою, крім імпорту товарів.
Проведеною перевіркою відображеного показника в рядку 4.1 Декларації "Нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України за операціями, що оподатковуються за основною ставкою" за період з 01.04.2018 по 05.10.2022 в розмірі 0 грн., сума ПДВ 0 грн. встановлено заниження показника в загальній сумі 149372 грн., в результаті порушення вимог абз. г) п. 198.5 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), а саме: платником податків - фізичною особою ОСОБА_1 включено до складу податкового кредиту декларацій з ПДВ за відповідні періоди придбані товари/послуги від постачальників:
Для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, на повідомлення Головного управління ДПС у Чернівецькій області №282/Ж4/24-13-24-04 від 02.03.2023 та запит про надання документів №3472/6/24-13-24-04 від 02.03.2023, які надіслано платнику на податкову адресу, платником податків - фізичною особою ОСОБА_1 не надано інформацію та її документальне підтвердження, первинні бухгалтерські документи, щодо здійснення господарської діяльності, книги обліку доходів і витрат, та інше, про що було складено акт про ненадання документів від 21.04.2023 року №167/Ж6/24-13-24-04/2983715778.
16.06.2023 на підставі акту від 21 квітня 2023 року №2774/Ж5/24-13-24- 04/2983715778 відповідачем прийнято податкові - повідомлення рішення, зокрема:
- №00000/4722/Ж10/24-13-24-04, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість;
- № 00000/4721/Ж10/24-13-24-04, на підставі якого встановлено відсутність реєстрації податкових накладних;
- № 00000/4720/ж10/24-13-04-04, на підставі якого зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв на підставі, в межах та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, у відповідності до п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);
в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:
придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;
придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.
У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Пунктами 201.1 та 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), передбачено, що Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
У відповідності до пунктів 10 13 цього Порядку до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Позивач був зареєстрований суб`єктом підприємницької діяльності з 14.03.2018 (номер державної реєстрації 20380000000046273).
Відповідно до заяви від 05.10.2022 ОСОБА_1 припинив підприємницьку діяльність (номер державної реєстрації припинення - 2000380060003046273).
Видами діяльності позивача за КВЕД, серед інших, були:
- 46.37 (основний) оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами;
- 77.29 прокат інших побутових виробів і предметів особистого вжитку.
Вказана інформація відображена в акті перевірки (п. 1.7 с. 3).
З метою провадження підприємницької діяльності позивач, в періоді, що перевірявся, придбавав у ТОВ «Компанія «Ліберті Україна» каву зернову, молоко, шоколад, цукор, стакани паперові, орендував кавоварки, про що відповідач зазначив в акті перевірки (сс. 6, 16 - 17). Сума податкового кредиту з операцій придбання склала 149372,00 грн.
Придбаний товар та послуга не використовувалися позивачем в операціях, що не є його господарською діяльністю, а були надалі, що відповідає видам діяльності (46.37 та 77.29 за КВЕД), реалізовані ТОВ «Спліт» (код ЄДРПОУ 30501704), ТОВ «Престиж - Авто» (код ЄДРПОУ 32954865), ТОВ «Карпати Автоцентр» (код ЄДРПОУ 34382778), ТОВ «Поділлянафтозбут» (код ЄДРПОУ 39843507), про що зазначено в акті перевірки (с. 6).
На всі операції з постачання товарів та послуги позивачем були виписані та зареєстровані в ЄРПН податкові накладні, а саме:
- ТОВ «Спліт» - на суму 62982,00 грн., в т.ч. ПДВ 10497,00 грн.;
- ТОВ «Престиж - Авто» на суму 98482,00 грн., в т.ч. ПДВ 16404,66 грн.;
- ТОВ «Карпати Автоцентр» - на суму 585472,00 грн., в т.ч. ПДВ 97578,66 грн.;
- ТОВ «Поділлянафтозбут» на суму 164957,00 грн., в т.ч. ПДВ 27492,83 грн.
А відтак, виходячи з викладеного, позивач, видами діяльності котрого були оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами (46.37), прокат інших побутових виробів і предметів особистого вжитку (77.29), використав придбані товари та послугу в господарській діяльності, має право на податковий кредит з операцій придбання в сумі 149372,00 грн.
В матеріалах справи є виписані вказаним вище контрагентам та належним чином зареєстровані в ЄРПН з квитанціями про реєстрацію податкові накладні (т. 1 а.с. 32 250, т. 2 а.с. 1 - 107):
- ТОВ «Спліт» в кількості 49 шт.;
- ТОВ «Престиж-Авто» в кількості 8 шт.;
- ТОВ «Карпати Автоцентр» в кількості 183 шт.;
- ТОВ «Поділлянафтозбут» в кількості 85 шт.
Слід також звернути увагу, що відповідач, в силу наданих йому повноважень, володіє повною інформацією по кожній із поданих на реєстрацію податкових накладних, починаючи з моменту, коли платник надіслав їх на реєстрацію до ДПС, що вбачається з правового аналізу норм наведених вище.
Також в матеріалах справи є виписки банку (т. 2 а.с. 108 - 127), якими підтверджується факт проведення розрахунків за реалізований товар та надані послуги.
Вказані докази та обставини залишені поза увагою суду першої інстанції та їм не надана належна правова оцінка, натомість зроблено помилковий та безпідставний висновок про те, що позивачем всупереч вимогам п. 201.1 та п. 201.10 ст. 201 ПК України не зареєстровані податкові накладні в ЄРПН.
У відповідності до пп. 1911.46 п. 19-1.1 ст. 191 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, використовують під час виконання своїх посадових (службових) обов`язків податкову інформацію з інформаційно-телекомунікаційних систем та інших джерел, отриману в порядку та спосіб, визначений цим Кодексом.
Пунктами 20.1.20 та 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:
одержувати безоплатно необхідні відомості для ведення Єдиного реєстру податкових накладних,
здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так i на стадіях судового процесу із поданням учасником процесу нових доказів, що у протилежному випадку є обмеженням предмету дослідження та може призвести до неповноти дослідження й порушення справедливого судового розгляду, наголошується Верховним Судом у постановах від 12.11.2018 у справі № 806/434/16 (ЄДРСРУ № 78329873), від 24.01.2019 у справі №820/12113/15 (ЄДРСРУ № 79409332), від 12.02.2019 у справі № 820/6512/16 (ЄДРСРУ № 79791393).
Згідно із наданої до матеріалів справи копії паспорта громадянина України для виїзду за кордон, вбачається, що позивач з 13 жовтня 2022 року знаходиться за межами України, а отже не міг надати документи для перевірки, отримати акт перевірки та не був обізнаний про порушення, які в ньому виявлені, що унеможливило надати відповідні заперечення та докази на спростування позиції ГУ ДПС.
Законодавець передбачив таку можливість для платника податків, однак для її реалізації необхідно принаймні отримати акт перевірки, щоб до прийняття контролюючим органом рішення, висновки викладені в ньому, спростувати. В даному разі це право позивач не міг реалізувати.
Одним із принципів, на якому ґрунтується податкове законодавство України є невідворотність настання визначеної законом відповідальності у разі порушення податкового законодавства (підпункт 4.1.3 пункту 4.1 статті 4 ПК України).
Його правова сутність полягає в тому, що особа яка вчинила порушення податкового законодавства має нести визначену законом відповідальність. Однак, незнання платником податків про задокументовані актом перевірки порушення, не свідчать про порушення ним податкового законодавства, а отже в даному разі не може йти мова про невідворотність настання визначеної законом відповідальності.
Дійсно, податкове законодавство в частині повідомлення та надіслання на адресу платника податків актів індивідуальної дії та інших документів, є досить жорстким та визначеним, однак така визначеність має містити гнучкість, яка обумовлена обставинами, коли платник податків обґрунтовано не мав можливість отримати рішення та акти контролюючого органу.
Крім цього, суд не може обмежити право платника довести в судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавались ним під час проведення податкової перевірки. Право надавати заперечення щодо висновків органу державної фіскальної служби та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так на стадіях судового процес, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. У свою чергу, контролюючий орган в такому випадку повинен навести переконливо доводи i надати докази на їх підтвердження. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 19.06.2019 у справі № 826/7704/16.
Беручи до уваги зазначене, є необ`єктивними висновки проведеної перевірки, а відтак і рішення суду першої інстанції, з огляду на те, що у позивача наявні первинні документи, які такі висновки спростовують.
Також, як вже зазначалось, відповідач, в силу наданих йому повноважень, володіє повною інформацією по кожній із поданих на реєстрацію податкових накладних, починаючи з моменту, коли платник надіслав їх на реєстрацію до ДПС.
Сукупність доданих до позовної заяви документів, таких як належним чином зареєстрованих податкових накладних, які на момент реєстрації не викликали жодного сумніву у контролюючого органу щодо їх відповідності вимогам, встановленим законотворцем, та виписок банку про всі описані в акті господарські операції, спростовують висновок суду першої інстанції про їх нереальність.
Враховуючи викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2024 року скасувати.
Ухвалити нове судове рішення, яким адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати винесені Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області податкові-повідомлення-рішення від 13 червня 2023 року:
- №00000/4722/Ж10/24-13-24-04, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок додану вартість на суму 186715,00 грн.;
- №00000/4721/Ж10/24-13-24-04, яким визначено суму штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних в розмірі 37333,25 грн.;
- №00000/4720/Ж 10/24-13-24-04, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 33087,00 грн.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2025 |
Оприлюднено | 24.03.2025 |
Номер документу | 126034382 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні