ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2025 рокуЛьвівСправа № 380/4107/24 пров. № А/857/21631/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Гінди О.М., Матковської З.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року (суддя Клименко О.М., м. Львів) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 у лютому 2024 року звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Управління праці та соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, в якому просила: визнати протиправними дії Головного управління ПФУ у Львівській обл. щодо не урахування поданої мною довідки від 20 жовтня 2023 року № 1874 (довідка 2) при призначенні та нарахуванні мені пенсії державного службовця; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити, перерахувати та здійснити нарахування і виплату мені пенсії державного службовця з дня звернення за призначенням пенсії 23 жовтня 2023 року з урахуванням довідки, виданої Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації від 20 жовтня 2023 року № 1874, про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, поданої мною разом із ін. документами 23 жовтня 2023 року до ГУ ПФУ у Львівській обл. для призначення та нарахування мені пенсії державного службовця, в якій зазначена надбавка за інтенсивність: 7357,68 грн; інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю: 882,13 грн; разом: 8239,81 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо призначення та нарахування ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» без урахування довідки від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданої Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок та виплату (з урахуванням виплачених сум) ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» з 23 жовтня 2023 року (з дня звернення за призначенням пенсії) з урахуванням довідки від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданої Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, в якій зазначено надбавку за інтенсивність праці у розмірі 7357,68 грн, інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю, у розмірі 882,13 грн, разом 8239,81 грн. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржив відповідач, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що згідно з пунктом 4 наказу Міністерства соціальної політики України від 10 травня 2017 року № 750 для надання довідок для призначення пенсії враховуються: посадовий оклад і надбавка за ранг - в розмірах, чинних на день звернення за призначенням пенсії працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи та займаною посадою на державній службі, до яких прирівнюються посади працівників ліквідованих державних органів (згідно з додатками 1 та 2); надбавка за вислугу років - на рівні 3 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби за кожен календарний рік стажу державної служби на час призначення пенсії, але не більше ніж 50 відсотків посадового окладу; премія - в розмірі 10 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби; грошова допомога, що надається до щорічної основної оплачуваної відпустки державним службовцям, - у розмірі 1/12 сум розмірів посадового окладу, надбавок за ранг та вислугу років, премії, визначених відповідно до підпунктів 1-3 цього пункту. Врахування інших надбавок, підвищень як складової заробітної плати згаданим наказом не передбачено.
Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що позивачка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернулася 23 жовтня 2023 року до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу».
До заяви позивачка, серед інших документів, додала: довідку від 20 жовтня 2023 року № 1873 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), видану Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області. У цій довідці зазначено такі складові оплати праці: посадовий оклад 5600,00 грн; надбавка за ранг (5 ранг) 600,00 грн; надбавка за вислугу років (50%) (за стаж державної служби 22 роки 11 місяців 3 дні) 2800,00 грн; усього 9000,00 грн; довідку від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видану Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області. У цій довідці зазначено такі складові оплати праці: надбавка за інтенсивність праці 7357,68 грн; інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю, 882,13 грн; разом 8239,81 грн.
Відповідач листом від 13 листопада 2023 року № 1300-5307-8/164321 повідомив позивачку про те, що відповідно до поданої заяви від 23 жовтня 2023 року та долучених до неї документів їй призначено пенсію за віком відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058). Відділом перерахунків пенсій № 3 надіслано запит у відділ контрольно-перевірочної роботи № 2 Управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо перевірки довідок від 20 жовтня 2023 року №№ 1873 та 1874, виданих Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця. Після надходження акту перевірки буде розглянуто питання щодо призначення позивачці пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», про що її буде повідомлено додатково.
Надалі відділ контрольно-перевірочної роботи № 2 Управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області провів перевірку достовірності відомостей, відображених у довідках про складові заробітної плати, виданих для призначення пенсії державного службовця (довідки №№ 1873 та 1874), про що склав акт перевірки від 28 листопада 2023 року № 1300-6003-1/14112.
Проведеною перевіркою встановлено, що відхилень сум складових заробітної плати, що вказані у довідці № 1873, немає.
З зазначено, що згідно з наказом Міністерства соціальної політики України від 10 травня 2017 року № 750 сума складових заробітної плати повинна становити 1356,67 грн (5600,00 грн (посадовий оклад) + 600,00 грн (надбавка за ранг) + 2800,00 грн (надбавка за вислугу років (50%)) + 560,00 грн (премія, не більше 10% посадового окладу))/12 796,67 грн інші виплати (матеріальна допомога, премії) + 560,00 грн премія місячна = 1356,67 грн). У довідці № 1874 вказано матеріальну допомогу (507,13 грн) та премію (375,00 грн), що в загальній сумі становить 882,13 грн 1/12 середніх розмірів матеріальних допомог та премій головних спеціалістів УСЗН Золочівської РДА. Крім того, в довідці № 1874 вказано надбавку за інтенсивність в розмірі 7357,68 грн середній розмір надбавки, який нараховано 23 головним спеціалістам у вересні 2023 року (169226,66/23 = 7357,68 грн). Надбавка за інтенсивність наказом Міністерства соціальної політики України від 10 травня 2017 року № 750 не передбачена. Суми, вказані у довідці № 1874, не відповідають вимогам згаданого наказу. Рекомендовано надати довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби для призначення пенсії державного службовця для обчислення пенсії ОСОБА_1 за період 01 вересня 2023 року по 31 вересня 2023 року до відділу обслуговування громадян № 11 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області.
За наслідками проведеної перевірки Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації видало іншу довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби за вересень 2023 року (довідка від 11 грудня 2023 року № 2183). У цій довідці зазначено такі складові оплати праці: надбавка за інтенсивність праці 0,00 грн; премія місячна 560,00 грн; інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю, 796,67 грн; разом 1356,67 грн.
Позивачці з 06 жовтня 2023 року призначено пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» із урахуванням довідок № 2183 та № 1873, про що її повідомлено листом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 30 січня 2024 року № 2911-1792/Ш-52/8-1300/24. Також у цьому листі зазначено про те, що документи позивачки про призначення пенсії розглядалися за принципом екстериторіальності Головними управліннями Пенсійного фонду України у Донецькій області, Івано-Франківській області та Львівській області.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо призначення та нарахування пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» без урахування довідки від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданої Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, позивачка звернулася з цим позовом до суду.
Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, не врахувавши у спірних правовідносинах положення пункту 6 Порядку № 750, дійшов необґрунтованого висновку про те, що суми, вказані у довідці № 1874, не відповідають вимогам Порядку № 750. Адже у спірних правовідносинах правова ситуація позивачки прямо підпадає під пункт 6 Порядку № 750, який, своєю чергою, у питанні видачі довідки для призначення пенсії відсилає до пунктів 4, 5 Порядку № 622. А, як уже встановив суд вище, довідка № 1874 видана Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області з урахуванням вимог пунктів 4, 5 Порядку № 622.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців визначається Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу» (далі також Закон № 889), який набрав чинності з 01 травня 2016 року.
Пунктом 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 визнано таким, що втратили чинність, зокрема Закон України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі також Закон № 3723), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.
Положення пунктів 10 та 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889 закріплюють, що:
- державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців (пункт 10);
- для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців (пункт 12).
Згідно частини першої статті 37 Закону № 3723 на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
За наявності у особи станом на 01 травня 2016 року певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723, але за такої умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Така правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 15 грудня 2020 року у справі № 560/2398/19.
Періоди роботи, які зараховуються до стажу державної служби позивачки, право позивачки на отримання пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» не є спірними у цій справі, оскільки відповідний вид пенсії позивачці призначено з 06 жовтня 2023 року.
Спірним у цій справі є право позивачки на обчислення розміру призначеної їй пенсії державного службовця з урахуванням довідки від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, виданої Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області.
Згідно статті 37 Закону № 3723 визначення заробітної плати для обчислення пенсій державним службовцям здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 року № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» затверджено Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб (далі Порядок № 622).
Згідно пункту 2 Порядку № 622 та пунктів 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII «Про державну службу» на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 р. № 3723-XII «Про державну службу» мають право особи, які на день набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII «Про державну службу»: мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України; займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 3, 3-1 Порядку № 622 право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 цього Порядку, якщо до набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII «Про державну службу» не призначалася пенсія відповідно до Закону, мають: чоловіки, які досягли віку 62 роки. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 61 рік - які народилися по 31 грудня 1954 р.; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 р. по 31 грудня 1955 р.; жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Державні службовці, які на день набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII «Про державну службу» займали посади державної служби та які пенсію, призначену відповідно до Закону, не отримували з дати призначення до дня набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII «Про державну службу», мають право на обчислення пенсії на умовах цього Порядку після звільнення з посади державної служби.
Пунктом 6 Порядку № 622 передбачено, що у разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
10 травня 2017 року Міністерство соціальної політики України прийняло наказ № 750, який погоджено головою Національного агентства України з питань державної служби та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за № 766/30634, затвердило Порядок видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад (далі Порядок № 750).
Згідно пункту 2 Порядку № 750 довідка про заробітну плату для призначення пенсії (далі - довідка для призначення пенсії) відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII «Про державну службу» видається особам, які мають право на призначення пенсії згідно з пунктом 3 Порядку № 622.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 750 у разі ліквідації державного органу без правонаступника або якщо останнє місце роботи особи на посаді державної служби було в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи у якому на час призначення пенсії перейменовані (відсутні) посади, у тому числі відсутні відповідні посади державної служби, довідки для призначення пенсії видають структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі утворення) рад - особам, у яких останнє місце роботи на посаді державної служби було у відповідних державних органах, юрисдикція яких поширювалася на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, одного або кількох районів, міст обласного значення, та органах місцевого самоврядування.
Згідно пункту 4 Порядку № 750 для надання довідок для призначення пенсії враховуються:
1) посадовий оклад і надбавка за ранг - в розмірах, чинних на день звернення за призначенням пенсії працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи та займаною посадою на державній службі, до яких прирівнюються посади працівників ліквідованих державних органів, згідно з переліками:
посад і постанов Кабінету Міністрів України, відповідно до яких затверджувалися посадові оклади працівників державних органів, що наведені в додатку 1 до цього Порядку;
посад і нормативно-правових актів, відповідно до яких затверджувалися посадові оклади працівників установ та організацій до набрання чинності Законом № 889, що наведені в додатку 2 до цього Порядку;
посад і постанов Кабінету Міністрів України, відповідно до яких затверджувалися посадові оклади працівників державних органів, посади яких у зв`язку з набранням чинності Законом № 889 не належать до посад державної служби, що наведені в додатку 3 до цього Порядку;
посад і постанов Кабінету Міністрів України та постанов правління Національного банку України, відповідно до яких посадові оклади працівників Національного банку України, які мають стаж 20 років на посадах, віднесених до посад державної служби, посади яких після набрання чинності Законом № 889 не належать до посад державної служби, віднесені до категорій посад державної служби, що наведені в додатку 4 до цього Порядку;
2) надбавка за вислугу років - на рівні 3 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби за кожен календарний рік стажу державної служби на час призначення пенсії, але не більше ніж 50 відсотків посадового окладу;
3) премія - в розмірі 10 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби;
4) грошова допомога, що надається до щорічної основної оплачуваної відпустки державним службовцям, - у розмірі 1/12 сум розмірів посадового окладу, надбавок за ранг та вислугу років, премії, визначених відповідно до підпунктів 1-3 цього пункту;
5) надбавка до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень залежно від ступеня секретності інформації - у розмірах, визначених законодавством (за умови встановлення).
Довідки для призначення пенсії видаються за формами довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям, затвердженими постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 лютого 2017 року за № 180/30048 (пункт 5 Порядку № 750).
Згідно пункту 3 Порядку № 750 Управління соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області для обчислення розміру пенсії позивачки видало довідку від 20 жовтня 2023 року № 1874 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Відповідач провів перевірку достовірності відомостей, відображених у довідці № 1874, про що склав акт перевірки від 28 листопада 2023 року № 1300-6003-1/14112.
Відповідно до Порядку № 750 сума складових заробітної плати повинна становити 1356,67 грн (5600,00 грн (посадовий оклад) + 600,00 грн (надбавка за ранг) + 2800,00 грн (надбавка за вислугу років (50%)) + 560,00 грн (премія, не більше 10% посадового окладу))/12 796,67 грн інші виплати (матеріальна допомога, премії) + 560,00 грн премія місячна = 1356,67 грн). У довідці № 1874 вказано матеріальну допомогу (507,13 грн) та премію (375,00 грн), що в загальній сумі становить 882,13 грн 1/12 середніх розмірів матеріальних допомог та премій головних спеціалістів УСЗН Золочівської РДА. Крім того, в довідці № 1874 вказано надбавку за інтенсивність в розмірі 7357,68 грн середній розмір надбавки, який нараховано 23 головним спеціалістам у вересні 2023 року (169226,66/23 = 7357,68 грн). Надбавка за інтенсивність Порядком № 750 не передбачена.
Відповідач дійшов висновку про те, що суми, вказані у довідці № 1874, не відповідають вимогам Порядку № 750, а тому не врахував цю довідку під час обчислення розміру пенсії позивачки, взявши до уваги іншу довідку (від 11 грудня 2023 року № 2183), яка видана Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області за рекомендацією відповідача.
Оцінюючи зазначену поведінку відповідача, суд відзначає таке.
Дійсно пунктом 4 Порядку № 750 врахування надбавки за інтенсивність праці для надання довідок для призначення пенсії не передбачено.
Пунктом 6 Порядку № 750 визначено, що якщо особа працювала на посаді державної служби після 01 травня 2016 року в державному органі, який ліквідовано без правонаступника, або в органі, який на час призначення особі пенсії відсутній чи в якому на час призначення пенсії відсутні посади державної служби, довідка для призначення пенсії видається органами, передбаченими абзацами другим - четвертим пункту 3 цього Порядку, відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 622.
Згідно акта перевірки достовірності відомостей, відображених у довідці про складові заробітної плати, виданій для призначення пенсії державного службовця від 28 листопада 2023 року № 1300-6003-1/14112, ОСОБА_1 працювала на посаді головного спеціаліста-юрисконсульта в Бродівському районному центрі соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді (далі Бродівський РЦСССДМ) за період з 28 липня 2010 року та переведена на посаду юрисконсульта відділу Бродівського РЦСССДМ. Відповідно до наказу Бродівського РЦСССДМ від 28 березня 2012 року № 9 ОСОБА_1 присвоєно 5 (п`ятий) ранг посад державної служби категорії «Б» з 02 квітня 2012 року. Наказом Бродівського РЦСССДМ від 30 вересня 2016 року № 35-к з ОСОБА_1 знято статус державного службовця з 01 грудня 2016 року. Відповідно до рішення Бродівської міської ради від 08 квітня 2020 року № 187 Бродівський РЦСССДМ перейменований на Бродівський центр соціальних служб.
30 листопада 2016 року Постановою Кабінету Міністрів України № 889 визнано таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 січня 2003 року № 9 «Про віднесення посад працівників системи центрів соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді до відповідних категорій посад державних службовців та органів місцевого самоврядування».
Працівники системи центрів соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, до яких належав і Бродівський РЦСССДМ (надалі перейменований на Бродівський центр соціальних служб), втратили статус державних службовців у зв`язку із виданням Кабінетом Міністрів України постанови від 30 листопада 2016 року № 889, яка набрала чинності 08 грудня 2016 року.
Відтак, позивачка працювала на посаді державної служби після 01 травня 2016 року в державному органі, в якому на час призначення їй пенсії відсутні посади державної служби, а тому з урахуванням пункту 6 Порядку № 750 довідка для призначення пенсії позивачці повинна бути видана органом, передбаченим абзацом четвертим пункту 3 цього Порядку (у спірній ситуації Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області) та відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 622.
Згідно пункту 4 Порядку № 622 пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому: посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби); розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні; у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 р. як за повний місяць; матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Пунктом 7 Порядку № 622 передбачено, що у всіх випадках заробітна плата для призначення пенсії державного службовця враховується в межах установленої законом на день призначення пенсії максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Пункт 5 Порядку № 622 визначає, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 17 січня 2017 року № 1-3 (далі Постанова № 1-3) затверджені форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу» пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII «Про державну службу».
Такою довідкою є, зокрема, довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Форма вказаної довідки передбачає зокрема такий вид оплати праці як надбавка за інтенсивність праці та інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю.
До складу заробітної плати для обчислення розміру пенсії державного службовця включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, в тому числі й надбавка за інтенсивність праці, оскільки така є складовою заробітної плати державного службовця, а її включення до довідки для призначення пенсії прямо передбачене затвердженою формою такої довідки.
Довідка № 1874 виготовлена Управлінням соціального захисту населення Золочівської районної державної адміністрації Львівської області відповідно до Постанови № 1-3 та відповідає затвердженій нею формі. У довідці № 1874 зазначено такі складові оплати праці: надбавка за інтенсивність праці 7357,68 грн; інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю, 882,13 грн; разом 8239,81 грн. На всі види оплати праці, включені в довідку, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Довідку видано на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та виплачену заробітну плату за вересень 2023 року.
За таких обставин, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що відображені у зазначеній довідці види оплати праці є складовими частинами заробітної плати позивачки, з якої сплачені внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у зв`язку з чим, вони мають братися до уваги під час обчислення розміру її пенсії.
Отже, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення адміністративного позову.
В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.
Міркування і твердження апелянта не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.
Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.
Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року в справі №380/4107/24- без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда З. М. Матковська
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2025 |
Оприлюднено | 24.03.2025 |
Номер документу | 126035451 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні