Справа № 420/1798/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) про визнання протиправними дій, визнання протиправною відмови щодо реєстрації судна, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» з позовною заявою до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, визнання протиправною відмови відповідача у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, оформленої листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року, зобов`язати відповідача зареєструвати судно «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов обґрунтований позивачем тим, що ним придбано через процедуру електронних торгів (аукціону), проведену організатором електронних торгів - ДП «СЕТАМ» судно «Надежда», видано відповідні Акти про проведення електронних торгів, на підставі яких приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу видані свідоцтва про право власності на майно, а тому позивач є власником зазначеного судна. Позивач з метою використання належної йому власності, 08.07.2024 року звернувся до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрація судноплавства) із заявою щодо реєстрації у Державному судновому реєстрі України судна, однак йому протиправно відмовлено в реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України з посиланням на відсутність документального підтвердження втрати права плавання під державним прапором Республіки Білорусь або скасування запису у Державному судновому реєстрі суден Республіки Білорусь щодо зазначеного судна. Позивач повторно звернувся до відповідача із заявою щодо реєстрації у Державному судновому реєстрі України судна з додатковим обґрунтуванням, однак йому знову відмолено у реєстрації судна. Позивач зазначає, що політичні, економічні та будь-які інші стосунки між Україною та Республікою Білорусь станом на сьогодні відсутні, АТ «Укрпошта» припинила доставку до/з РФ та Республіки Білорусь пошти з перших днів війни, про що зазначено на її офіціальному сайті, Республіка Білорусь не входить до переліку країн, куди доставляються посилки ТОВ «Нова пошта», для формального отримання доказів підтвердження втрати плавання Судном під Державним прапором Республіки Білорусь або скасування запису у Державному судновому реєстрі Республіки Білорусь позивач має звернутися до Державного суднового реєстру Республіки Білорусь, однак реалізація такого звернення є абсолютно неможливою. Позивач зазначає про добросовісне набуття права на судно, а відповідач застосовує надмірний формалізм.
Відзив від відповідача до суду не надходив.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги позивача, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» зареєстровано як юридичну особу з квітня 2007 року, основний вид діяльності позивача 52.22 допоміжне обслуговування водного транспорту.
Позивач 05.02.2024 року придбав через процедуру електронних торгів (аукціону), проведену організатором електронних торгів - ДП «СЕТАМ» судно «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3», про що свідчать протоколи проведення електронних торгів №605228 від 05.02.2024 року, №608949 від 10.04.2024 року, реєстраційні номери лотів №543592, №547111.
Згідно з протоколами проведення електронних торгів та документами, що підтверджують розрахунок за придбане майно приватним виконавцем у зведеному виконавчому провадженні видано акти про проведення електронних торгів від 08.02.2024 року та 19.04.2024 року відповідно до ст. 61 Закону України «Про виконавче провадження».
На підставі актів про проведення електронних торгів від 08.02.2024 року та 19.04.2024 року у зведеному виконавчому провадженні №73247816 приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу 22.04.2024 року видані свідоцтва про право власності на судно «Надежда» (79,6% та 20,4%), тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3», зареєстровані в реєстрі за номерами 1538, 1536.
Позивач, з метою використання належного йому на праві власності судна, 08.07.2024 року звернувся до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрація судноплавства) із заявою встановленого зразка щодо реєстрації у Державному судновому реєстрі України зазначеного судна.
До заяви було додано копію заяви про реєстрацію судна у ДСРУ від 04.06.2024 року, копію Акту огляду судна Регістром судноплавства України від 21.05.2024 № 130 01532-24, копії актів приватного виконавця про проведені електронні торги від 08.02.2024 року та 19.04.2024 року у ЗВП №73247816, копії свідоцтв про право власності на майно, зареєстрований в реєстрі за номерами 1538 від 22.04.2024 року та 1536 від 22.04.2024 року, копії протоколів №605228, №608949 про проведення електронного аукціону (торгів) по лотам №543592, №547111, копію свідоцтва про право плавання під Державним прапором Республіки Білорусь серії ПП №11483 від 22.06.2020 року із нотаріально засвідченим перекладом українською мовою, копію свідоцтва про право власності на судно серії ПС №11483 від 22.06.2020 року із нотаріально засвідченим перекладом українською мовою, довіреність ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ» від 14.05.2024 року № 57, копія статуту ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ», копія Рішення Учасника № 01/07/2020 від 01.07.2020 року ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ», фотографічні знімки судна у паперовому вигляді, документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору за реєстрацію судна у ДСРУ (копія платіжної інструкції від 30.05.2024 року №3134).
Крім того, 09.07.2024 року ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ» направило відповідачу лист №02/07/1 від 03.07.2024 року із додатковими поясненнями своєї позиції щодо реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України.
Листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України відмовила у реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України, оскільки у доданих до заяви документах відсутнє документальне підтвердження втрати права плавання судном «Надежда» під державним прапором Республіки Білорусь або скасування запису у Державному судновому реєстрі суден Республіки Білорусь, як це передбачено ч. 16 ст. 27 Кодексу.
Крім того, в листі зазначено, що відповідно до копії свідоцтва про право власності на судно серії ПС №11483 та свідоцтва про право плавання під Державним прапором Республіки Білорусь серії ПП №11483, у разі втрати судном права плавання під державним прапором Республіки Білорусь або в разі настання інших обставин, зазначених у чинних на момент видачі свідоцтва правилах реєстрів судів, свідоцтва мають бути повернуті до Державної установи «Білоруська інспекція річкового судноплавства» для виключення цього судна з Державного суднового реєстру Республіки Білорусь.
Позивач надав до суду докази, які підтверджують, що з метою вжиття усіх заходів для здійснення виключення судна з Державного суднового реєстру Республіки Білорусь, він звернувся до Державної установи «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь із заявою про внесення відомостей щодо виключення судна з Державного суднового реєстру Республіки Білорусь в якій просив: - Виключити судно «Надежда», зареєстроване 01.03.2019 року у Державному судновому реєстрі Республіки Білорусь під номером РБ-486 (проект № 95065/ВАТ «Белсудопроект» № 1258, тип і призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних, сільськогосподарських вантажів, контейнерів, рік побудови 2002, Гомельський ССР3/модерн. 2020 р., ВАТ «ПССР3»), із Державного суднового реєстру Республіки Білорусь; - Видати ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ» документальне підтвердження виключення судна «Надежда», із Державного суднового реєстру Республіки Білорусь і суднової книги, а також підтвердження втрати судном «Надежда» права плавання під Державним прапором Республіки Білорусь.
Для реалізації такого звернення представник позивача 06.09.2024 року направив заяву до Діачука Габрієля - адвоката, який здійснює адвокатську діяльність у Республіці Молдова (Адвокатське бюро, Республіка Молдова, м. Кишинів, MD-2009, вул. А. Матєєвича, 75) та який переслав його надалі до Державної установи «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь. У Заяві зазначалося прохання щодо направлення прийнятого в результаті розгляду цієї заяви рішення, а також документальне підтвердження виключення Судна з Державного суднового реєстру Республіки Білорусь і суднової книги та втрати Судном права плавання під Державним прапором Республіки Білорусь на електронну адресу Позивача (сканованих копій), а також оригіналів документів на адресу: Diaciuc Gabriel law office (Адвокатське бюро Діачук Габрієль) Республіка Молдова, м. Кишинів, MD-2009, вул. А. Матєєвича, 75. Також у заяві містилося прохання направити відповідь у електронному вигляді на електронну адресу ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ».
Однак, позивач зазначає, що відповідь від Державної установи «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь не надійшла, про що, додатково, повідомив у електронному листі від 21.02.2025 року Діачук Габрієль. На електронну адресу ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ» відповідь також не надходила.
За даними офіційного ресурсу пошти Республіки Молдова щодо відстеження статусу поштового відправлення, 03.12.2024 року поштове відправлення вручено Державній установі «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь.
Крім того, позивач, враховуючи ситуацію широкомасштабне вторгнення російських військ в Україну, в тому числі, з території Білорусі, з метою з`ясування статусу українсько-білоруських відносин, звернувся до Міністерства закордонних справ України та отримав відповідь 610/36-110-18178 від 17.02.2025 року, в якій зазначено, що від часу широкомасштабного вторгнення російських військ в Україну 24.02.2022 року, здійсненого включно з території Білорусі, двосторонні українсько-білоруські взаємини у політичній, дипломатичній, торговельно-економічній, військово-політичній, науково-технічній, культурній та інших сферах було призупинено.
Також позивач надав до суду скріншоти вебсайту «Укрпошти» та «Нової пошти», з яких вбачається, що поштовий зв`язок до/з росії та білорусі в період війни припинено та наразі не діє.
Відповідно до п. 1, п. п. 9, 10 п. 4 «Положення про Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 року №212, Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства.
Адміністрація судноплавства відповідно до покладених на неї завдань реєструє судна і припиняє реєстрацію суден у Державному судновому реєстрі України і Судновій книзі України, видає суднові білети, свідоцтва про право плавання під Державним Прапором України, свідоцтва про тимчасове право плавання під Державним Прапором України, свідоцтва про виключення суден з Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, свідоцтва про тимчасове виключення судна з Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, свідоцтва про право власності; розміщує дані про зареєстровані у Державному судновому реєстрі України і Судновій книзі України судна та дані реєстру свідоцтв суден внутрішнього плавання на своєму офіційному веб-сайті.
Відповідно до положень ст. 27 Кодексу торговельного мореплавства України реєстрація морських суден і суден внутрішнього плавання у Державному судновому реєстрі України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту. Реєстрація судна у Державному судновому реєстрі України засвідчується свідоцтвом про право плавання під Державним Прапором України (судновий патент), яке видається безстроково, або свідоцтвом про тимчасове право плавання під Державним Прапором України, а також свідоцтвом про право власності на судно, яке видається безстроково.
Припинення реєстрації морського судна або судна внутрішнього плавання у Державному судновому реєстрі України засвідчується свідоцтвом про тимчасове виключення судна з Державного суднового реєстру України або свідоцтвом про виключення судна з Державного суднового реєстру України.
Документи, передбачені частинами першою і другою цієї статті, видаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту.
Реєстрація або тимчасова реєстрація судна у Державному судновому реєстрі України, виключення або тимчасове виключення судна з Державного суднового реєстру України (припинення або тимчасове припинення реєстрації), внесення змін до Державного суднового реєстру України, видача нових документів замість втрачених є платними послугами, за які справляється адміністративний збір.
Заява про реєстрацію або тимчасову реєстрацію судна, припинення або тимчасове припинення реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України та додані до неї документи подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту, в один із таких способів: особисто судновласником або уповноваженою ним особою; надсилаються поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; в електронній формі. У заяві окремо зазначаються спосіб, у який заявник бажає отримати відповідні документи (поштою, особисто або через представника), та строк проведення реєстраційних дій (звичайний або протягом двох робочих днів з дати реєстрації заяви).
Копії документів, що додаються до заяви, засвідчуються нотаріусом або органами, які здійснили їх оформлення та видачу. Копія документа, що посвідчує особу власника судна та підтверджує його громадянство, засвідчується його власником. Копія обмірного свідоцтва може бути завірена заявником. До всіх документів, складених іноземною мовою, додається переклад на державну мову, засвідчений у встановленому порядку. Разом із заявою подається також підписаний заявником перелік доданих документів.
До заяви про реєстрацію судна додаються такі документи: копії документів, що підтверджують право власності на судно, а також на двигун, якщо його придбано окремо; копія обмірного свідоцтва (за наявності); свідоцтво про тимчасове право плавання під Державним Прапором України (якщо судно тимчасово зареєстровано у Державному судновому реєстрі України і строк дії цього свідоцтва не закінчився); документальне підтвердження втрати права плавання під державним прапором іншої держави або скасування запису у реєстрі суден іншої держави (якщо судно раніше було зареєстровано органом реєстрації іншої держави); копія документа, що посвідчує особу власника судна та підтверджує його громадянство; фотографічні знімки судна у паперовому вигляді (загальний вигляд з правого та лівого борту); копія документа, що підтверджує сплату адміністративного збору.
За результатами розгляду заяви центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського транспорту: здійснює реєстрацію або тимчасову реєстрацію судна у Державному судновому реєстрі України, припиняє або тимчасово припиняє реєстрацію судна у Державному судновому реєстрі України, вносить зміни до Державного суднового реєстру України, видає нові документи замість втрачених; відмовляє у реєстрації або тимчасовій реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України, припиненні або тимчасовому припиненні реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України, внесенні змін до Державного суднового реєстру України, видачі нових документів замість втрачених.
Підставою для відмови у реєстрації або тимчасовій реєстрації судна, припиненні або тимчасовому припиненні реєстрації судна, внесенні змін до Державного суднового реєстру України, видачі нових документів замість втрачених є: неподання документів, зазначених у цій статті; подання документів, що містять недостовірні відомості; невідповідність поданих документів вимогам закону.
У разі отримання повідомлення про відмову у прийнятті заяви заявник має право: подати виправлену заяву; оскаржити рішення посадової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері внутрішнього водного транспорту, у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідно до п. 1 Розділу ІІ, п. 6 розділу ІІІ «Порядку реєстрації суден у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 11.04.2022 року № 203, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.04.2022 року за №439/37775, обов`язковій реєстрації в Судновій книзі України підлягають судна, зазначені в ч. 2 ст. 35 Закону України «Про внутрішній водний транспорт». У Державному судновому реєстрі України реєструються судна довжиною 20 метрів і більше, а також незалежно від довжини: пасажирські судна, буксири і штовхачі, призначені для ведення складу суден, які не є малими.
Судно набуває права плавання під Державним Прапором України після його реєстрації у Державному судновому реєстрі України та отриманні суднового патенту.
Відповідно до ст. 31, 32, 33 Кодексу торговельного мореплавства України особи, які ухиляються від обов`язкової реєстрації судна, або зареєстрували його у Державному судновому реєстрі України чи Судновій книзі України незаконним шляхом, або які порушили вимоги ст. 30 цього Кодексу, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
Судно одержує право плавання під Державним прапором України з часу реєстрації його у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України та отримання суднового патенту або суднового білета.
Судно, придбане за кордоном, користується правом плавання під Державним прапором України з часу видачі консулом України тимчасового свідоцтва, в якому засвідчується одержання цього права. Тимчасове свідоцтво є дійсним до реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України, але не більше одного року.
За підняття на судні Державного прапора України без одержання права плавання під цим прапором винні особи несуть відповідальність у встановленому законодавством порядку.
Поняття «українське судно» або «судно України» означає національну належність судна, на яке поширюється юрисдикція України. Національна належність судна визначається його державною реєстрацією в Україні і одержанням права плавання під Державним прапором України.
Право плавання під Державним Прапором України має судно, яке перебуває у власності фізичної особи - громадянина України, фізичної особи - підприємця, юридичної особи, зареєстрованих на території України, або судно, що використовується зазначеними особами на умовах договору бербоут-чартера (крім суден, власниками чи судновласниками яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, юридичні особи, які зареєстровані на території держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, юридичні особи, зареєстровані на території України, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, чи юридичні особи, зареєстровані на території України, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є держава, визнана Україною державою-агресором або державою-окупантом, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»).
З аналізу зазначених положень законодавства вбачається, що саме відповідач є тим органом, який здійснює реєстрацію суден у Державному судновому реєстрі України і Судновій книзі України, така реєстрація є обов`язковою, зокрема, для судна, на яке позивач отримав право власності та без такої реєстрації позивач як власник судна обмежений в його користуванні під Державним прапором України.
Дійсно, статтею 27 Кодексу торговельного мореплавства України передбачений перелік документів, який необхідно надати для реєстрації судна і такий перелік включає надання документального підтвердження втрати права плавання під державним прапором іншої держави або скасування запису у реєстрі суден іншої держави (якщо судно раніше було зареєстровано органом реєстрації іншої держави), однак, в спірних правовідносинах, суд звертає увагу на наступні обставини.
Відповідно до положень ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до положень ст. 317, 319, 321 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Згідно з Першим протоколом до «Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод» кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном.
З матеріалів справи вбачається, що позивач є добросовісним набувачем майна, а саме: судна «Надежда», яке ним придбано через процедуру електронних торгів (аукціону), проведену організатором електронних торгів - ДП «СЕТАМ», право власності на зазначене майно підтверджується відповідними документами (актами приватного виконавця про проведення електронних торгів та свідоцтвами про право власності на майно, виданими нотаріусом), а враховуючи положення Кодексу торговельного мореплавства України реєстрація власності позивача у Державному судновому реєстрі України є обов`язковою та без такої реєстрації позивач як власник судна обмежений в його користуванні під Державним прапором України, судно позивача має право плавання під Державним Прапором України і відповідне право має бути гарантоване державою.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України с справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З матеріалів справи вбачається, що судно «Надежда», яке придбано позивачем через процедуру електронних торгів, зареєстроване в Державному судновому реєстрі Республіки Білорусь, однак від часу широкомасштабного вторгнення російських військ в Україну 24.02.2022 року, здійсненого включно з території Білорусі, двосторонні українсько-білоруські взаємини у політичній, дипломатичній, торговельно-економічній, військово-політичній, науково-технічній, культурній та інших сферах призупинено, що підтверджується листом Міністерства закордонних справ України №610/36-110-18178 від 17.02.2025 року, отриманим за зверненням позивача.
За даними сайту АТ «Укрпошта» доставка пошти до/з росії та білорусі з перших днів війни припинена, поштове сполучення відсутнє. За даними сайту експрес доставки «Нова пошта» Республіка Білорусь не входить до переліку країни, з якими є сполучення.
Відповідно до п. 17 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» Уповноваженим установам забороняється здійснювати будь-які валютні операції: 1) з використанням російських рублів та білоруських рублів; 2) учасником яких є юридична або фізична особа, яка має місцезнаходження (зареєстрована/постійно проживає) в Російській Федерації або в Республіці Білорусь; 3) для виконання зобов`язань перед юридичними або фізичними особами, які мають місцезнаходження (зареєстрована/постійно проживає) в Російській Федерації або в Республіці Білорусь.
Таким чином, на даний час реалізація звернення позивача до Державної установи «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь є не можливою в зв`язку з ворожими стосунками між Україною та Республікою Білорусь, призупиненням українсько-білоруських стосунків, відсутністю співпраці, комунікації, обміну інформацією між двома країнами, відсутністю поштового сполученням, проведення будь-яких розрахункових операцій, тощо.
При цьому, в матеріалах справи наявні докази, які підтверджують намагання позивача отримати документальне підтвердження судном втрати права плавання під державним прапором іншої держави або скасування запису у реєстрі суден іншої держави (якщо судно раніше було зареєстровано органом реєстрації іншої держави), зокрема, звернення до адвоката, який здійснює діяльність у Республіці Молдова з метою направлення ним звернення до Державної установи «Державна адміністрація водного транспорту» Республіки Білорусь, тобто, навіть в межах тої міжнародної ситуації, яка склалася між Україною та Республікою Білорусь, позивач здійснював всі можливі дії для отримання необхідних документів.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач набув право власності на судно через електронні торги відповідно до «Порядку реалізації арештованого майна», затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 року №2831/5, при цьому суд вважає, що у спірних правовідносинах відповідачем при прийнятті рішення не враховано обставини набуття позивачем права власності на судно та умови втрати плавання під прапором Республіки Білорусь.
При прийнятті рішення у цій справі суд враховує положення п. 9, 12, 13 розділу І «Порядку реєстрації суден у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України», затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 11.04.2022 року № 203, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.04.2022 року за №439/37775, відповідно до яких державна реєстрація конфіскованих суден, право власності на які встановлено за рішенням суду, проводиться на підставі відповідного рішення суду із зазначенням типу та призначення, будівельного номера, основних розмірів, державного реєстраційного/ідентифікаційного номера або назви судна та реєстраційних суднових документів, зокрема свідоцтва про право власності на судно та свідоцтва про право плавання під Державним Прапором України або суднового білета (у разі їх наявності). До заяви також додаються копія документа, що підтверджує набуття права власності на судно, або рішення Кабінету Міністрів України чи комісії, утвореної відповідно до Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року № 985, про передачу цих суден у разі конфіскації у власність держави.
Відомості щодо суден, які передано в управління АРМА в порядку та на умовах визначених статтями 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а також на підставі судового рішення, яке набрало законної сили, вносяться Адміністрацією судноплавства до Державного суднового реєстру України або Суднової книги України на підставі заяви АРМА, з метою реалізації таких суден або передачі їх в управління.
У разі передачі в управління АРМА суден, що зареєстровані під прапором іноземної держави (внесення до суднового реєстру / реєстру суден іноземної держави), остання повинна забезпечити повідомлення відповідної Адміністрації прапора про зазначені обставини.
З моменту реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України всі зроблені раніше записи щодо цього судна в суднових реєстрах інших держав Україною не визнаються.
Так само, відповідно до ст. 29 Кодексу торговельного мореплавства України з моменту реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України всі раніше зроблені записи щодо цього судна в суднових реєстрах зарубіжних держав Україною не визнаються.
Таким же чином Україною не визнається внесення судна України у судновий реєстр іноземної держави, якщо судно не виключено у встановленому порядку із Державного суднового реєстру України або Суднової книги України.
На думку суду, спірні правовідносини можна віднести до подібних правовідносин, що регулюються п. 12, 13 розділу І «Порядку реєстрації суден у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України», оскільки судно придбано позивачем на торгах відповідно до «Порядку реалізації арештованого майна», затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 року №2831/5, це відбувалося поза волі попереднього власника судна.
Крім того, у свідоцтві про право плавання судном під державним прапором Республіки Білорусь, яке наявне в цій справі, передбачено, що у разі втрати судном права плавання під державним прапором Республіки Білорусь або в разі настання інших обставин, зазначених у чинних на момент видачі свідоцтва правилах реєстрації судів, це свідоцтво має бути повернуто до Державної установи «Білоруська інспекція річкового судноплавства» для виключення цього судна з Державного суднового реєстру Республіки Білорусь.
Право власності позивача на судно набуто ним фактично за сприянням держави і отримуючи право власності від держави у позивача склалися правомірні очікування, що і у подальшому держава не буде створювати перепони у реалізації його права власності на судно. Правомірне очікування виникає у тому випадку, коли внаслідок заяв чи обіцянок від імені органу публічної влади, або внаслідок усталеної практики в особи сформувалося розумне сподівання, що стосовно до неї орган публічної влади буде діяти саме так, а не інакше. У практиці ЄСПЛ матеріальні правомірні очікування визнаються «майном» за умови, що такі очікування (1) стосуються певних благ, котрі мають економічну цінність, (2) є цивільними за галузевою належністю і (3) достатньо визначені для того, аби бути забезпеченими можливістю судового захисту. Відповідно до усталеної практики Європейського суду «майном» може бути «наявне майно», або активи, включно з вимогами, стосовно яких заявник здатен довести, що він мав принаймні «правомірне очікування» дієвої реалізації його майнового права» (Malhous v. Czech Republic (dec.) [GC], no. 33071/96, ECHR 2000-XII; Draon v. France [GC], no. 1513/03, ECHR 2006-IX; Pressos Compania Naviera S. A. and Others v. Belgium, no. 17849/91, §§ 29-31, ECHR A332).
Таким чином, відмова в реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України порушує принцип правомірного очікування, що і у подальшому держава не буде створювати перепони у реалізації права власності позивача на судно.
Враховуючи придбання судна на торгах, поза волею попереднього власника, набуття позивачем права власності на судно на законних підставах та належне оформлення цього права власності, враховуючи обставини припинення взаємовідносин між Україною і Республікою Білорусь та втрату судном права плавання під державним прапором Республіки Білорусь з моменту оформлення права власності на це судно за позивачем, враховуючи вчинення дій позивачем щодо отримання документального підтвердження втрати права плавання під державним прапором іншої держави або скасування запису у реєстрі суден іншої держави (якщо судно раніше було зареєстровано органом реєстрації іншої держави), суд вважає, що відповідач відмовляючи у реєстрації судна «Надежда» у Державному судновому реєстрі України діяв з надмірним формалізмом, не обґрунтовано, тобто, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), недобросовісно, нерозсудливо, непропорційно, тобто, без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тощо, тобто, відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації судна «Надежда» у Державному судновому реєстрі України за позивачем.
Враховуючи викладені обставини, суд приходить до висновку що позовні вимоги ТОВ «НЬЮЕНЕРДЖІ» до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) про визнання протиправними дій щодо відмови та визнання протиправною відмови, оформленої листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року, у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України є обґрунтованими та підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, що оформлено листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, суд вважає, що під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту порушеного права беззаперечно повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини протиправності дій відповідача щодо відмови в реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України, відсутність в листі №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року інших обставин, які перешкоджають у вчинення таких дій, суд вважає що саме зобов`язання відповідача зареєструвати судно «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України є ефективним способом захисту порушених прав позивача, оскільки саме на Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України покладено обов`язок щодо вчинення таких дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню.
Щодо судових витрат, зокрема, сплаченого судового збору, він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.
Враховуючи те, що позивачем в цій справі заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру та похідні від неї, стягненню з Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» підлягає сума сплаченого судового збору у розмірі 3028 грн.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» (пр-т. Шевченка,4а, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 35048670) до Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) (просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 41886120) про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, визнання протиправною відмови відповідача у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, оформленої листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року, зобов`язати відповідача зареєструвати судно «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України - задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) щодо відмови у реєстрації судна «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України, що оформлено листом №9876/06-1/15-24 від 15.07.2024 року.
Зобов`язати Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) зареєструвати судно «Надежда», тип та призначення суховантажний теплохід-площадка для перевезення генеральних, насипних сільськогосподарських вантажів, контейнерів; проєкт: 95065/ВАТ «Белсудопроект» №1258; місце та рік побудови: 2002р, Гомельський ССР3/модерн. 2020р. ВАТ «ПССР3» у Державному судновому реєстрі України.
Стягнути з Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрації судноплавства) (просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 41886120) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НЬЮЕНЕРДЖІ» (пр-т. Шевченка,4а, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 35048670) сплачений судовий збір у розмірі 3028 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Леонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2025 |
Оприлюднено | 24.03.2025 |
Номер документу | 126036234 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні