2/125/321/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24.03.2025 м. Бар Вінницької області
Барський районний суд Вінницької області у складі:
головуючого судді Питель О.В.,
секретар судового засідання Іщук А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу № 125/1312/24 за позовом Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради до ОСОБА_1 , Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення,
за участі: представника позивача Півнюка С.М.,
відповідача Чайки І.В., представника відповідача Бондаренко В.М.,
представника відповідача - Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс» ВіньгориЮ.В.,
УСТАНОВИВ:
Керівник Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради звернувся з позовом до ОСОБА_1 , Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс» про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та зобов`язання її повернення. У позовній заяві вказав, що згідно зп.1.1.статуту ВОКСЛП«Віноблагроліс»,що затвердженийрішенням 43сесії обласноїРади 8скликання від25.08.2023за №630,підприємство створеневідповідно дорозпорядження головиВінницької обласноїради від28.08.2000№ 74«Про створенняВінницького обласногокомунального спеціалізованоголісогосподарського підприємства«Віноблкомунліс»,затвердженого рішенням16сесії обласноїради 3скликання від15.09.2000№ 245.Рішенням 23сесії обласноїради 3скликання від12.10.2001№ 463підприємство перейменованеу «Вінницькеобласне спеціалізованелісогосподарське підприємство«Віноблагроліс» (далі-ВОКСЛП «Віноблагроліс»). Підприємство заснованена спільнійкомунальній власностітериторіальних громадВінницької областіта єоб`єктом праваспільної власностітериторіальних громадобласті,управління якимздійснює Вінницькаобласна рада-орган управління. Установлено,що згідноз рішенням7сесії 7скликання Вінницькоїобласної ради№ 142від 30.06.2016 ОСОБА_1 надано удовгострокове тимчасовекористування терміномна 25років длярекреаційних цілейз метоюоблаштування рекреаційноїзони длявідпочинку населеннязі спорудженнямоб`єктів стаціонарноїрекреації безправа проведеннякапітального будівництвалісову ділянкуплощею 0,6га квартал60,виділи 7,10,що перебуваєу постійномулісокористуванні ВОКСЛП«Віноблагроліс»,яка розташованана територіїБарської громади(колишньоїТерешківської сільськоїради)Жмеринського районуВінницької області(далі-лісова ділянка). Вказана лісоваділянка виділенабез вилученняїї упостійного лісокористувачаВОКСЛП «Віноблагроліс»та беззміни цільовогопризначення. Згідно зп.1договору,Вінницьке обласнекомунальне спеціалізованелісогосподарське підприємство«Віноблагроліс» (далі-ВОКСЛП «Віноблагроліс»)виділяє,а ОСОБА_1 приймає устрокове платнедовгострокове тимчасовекористування (далі-користування)лісову ділянкуз метоювикористання кориснихвластивостей лісівдля рекреаційнихцілей. Згідно зп.2договору,у користуваннявиділяється лісоваділянка загальноюплощею 0,6га квартал60,виділи 7,10,що перебуваєу постійномулісокористуванні Вінницькогообласного комунальногоспеціалізованого лісогосподарськогопідприємства «Віноблагроліс»,яка розташованана територіїБарської громади(колишньоїТерешківської сільськоїради)Жмеринського районуВінницької області. Згідно зп.3договору,на моментпередачі укористування налісовій ділянцібудинки,споруди таінші об`єктивідсутні. Відповідно доп.4,5договору,лісова ділянка,яка передаєтьсяу користування,немає недоліків,що можутьперешкоджати їїефективному використанню.Інших особливостейлісової ділянки,які можутьвплинути наїї використання-немає. Пунктами 22,23договору визначеноправа таобов`язки ОСОБА_1 .Так,відповідно допункту 22договору, ОСОБА_1 має право:здійснювати господарськудіяльність умежах виділеноїлісової ділянкиз дотриманнямумов цьогодоговору тазаконодавства;за погодженнямз ВОКСЛП«Віноблагроліс» вустановленому порядкузводити тимчасовіпаркани,будівлі і споруди,необхідні дляведення господарськоїдіяльності,отримувати продукціюі доходивід їїреалізації;приступити довикористання лісовоїділянки утермін,встановлений уп.9цього договору;отримувати відВОКСЛП «Віноблагроліс»необхідну уснута письмовуінформацію стосовнорежиму тапорядку використаннялісової ділянки;вносити пропозиціїщодо переглядуумов договоруабо йогорозірвання увипадках,встановлених цимдоговором тазаконом;здійснювати іншіправа,надані законом. Згідноз пунктом23, ОСОБА_1 зобов`язується:проводити використаннялісової ділянкиу порядку,визначеному цимдоговором тазаконодавством;при використаннілісової ділянкидодержуватись зобов`язаньта виконуватизаходи щодозабезпечення охорони,захисту лісовихнасаджень,посилення кориснихвластивостей лісів,що передбаченібізнес-планом;виконувати встановлені обмеження(обтяження)на земельнуділянку,на якійрозташована лісоваділянка,у обсязі,передбаченому законодавствомта цимдоговором;дотримуватися встановленогозаконодавством режимувикористання земель,на якихрозташована лісоваділянка;вести роботиспособами,які забезпечуютьзбереження оздоровчихзахисних властивостейлісів,а такожстворюють сприятливіумови дляохорони,захисту івідтворення типовихта унікальнихприродних комплексіві об`єктів,рідкісних ітаких,що перебуваютьпід загрозоюзникнення,видів тваринногоі рослинногосвіту,сприяти формуваннюекологічної мережі;у 10-деннийтермін здати прийманнялісової ділянкистати наоблік ворганах податковоїслужби;своєчасно вноситиплату закористування лісовоюділянкою;не порушуватиправа іншихлісокористувачів;користуватися лісовоюділянкою здотриманням правилпротипожежної таекологічної безпекита здійснюватизаходи щодозбереження об`єктакористування відпожеж таявищ,які можутьвплинути наекологічний станлісової ділянки;підтримувати належнийсанітарний станлісової ділянки;у випадкувиявлення лісовоїпожежі забезпечитинегайне сповіщенняВОКСЛП «Віноблагроліс»та вжитизаходів щодоліквідації пожежі;підтримувати належнийсанітарний станлісової ділянки;забезпечувати ВОКСЛП«Віноблагроліс» безперешкоднийдоступ наоб`єкткористування зметою перевіркийого стануі відповідностінапрямкам використання,що визначеніцим Договором;не допускатина лісовійділянці незаконнихрубок таінших порушеньлісового законодавства,аварій таінших подій,що погіршуютьстан лісовоїділянки.У випадкувиявлення такихвипадків протягомдоби письмовоповідомляти ВОКСЛП«Віноблагроліс»,вживаючи негайнихзаходів щодовстановлення лісопорушниківабо усуненнянегативних наслідківпорушень;не допускатизасмічення тазабруднення лісовоїділянки відходами,забезпечувати підтриманняналежного санітарногостану ділянки,а такожприлеглої донеї територіїв радіусі50метрів;на письмовізапити ВОКСЛП«Віноблагроліс» щодовикористання лісовоїділянки надаватиу 10-деннийтермін ґрунтовніта вичерпнівідповіді;сприяти ВОКСЛП«Віноблагроліс» уведенні лісовогогосподарства тане перешкоджатийого представникамздійснювати лісогосподарськізаходи; встановлювати на лісовій ділянці стенд з інформацією про ОСОБА_1 у місцях відпочинку, вказівники, плакати, стенди з правилами поведінки в лісі; у разі припинення договірних відносин повернути лісову ділянку «Віноблагроліс» протягом 10 днів; після закінчення терміну дії договору, а також в інших випадках припинення його дії, повернути ВОКСЛП «Віноблагроліс» лісову ділянку протягом десяти днів із дати припинення у стані, придатному для ведення лісового господарства; виконувати інші обов`язки відповідно до законодавства.
Водночас, згідно з умовами цього ж договору, ВОКСЛП «Віноблагроліс» зобов`язане здійснювати контроль за належним станом лісової ділянки, яка передана у користування; забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, які знаходяться на лісовій ділянці, яка передана в користування, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших лісогосподарських заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення; вести первинний облік лісів; дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель; забезпечувати охорону типових та унікальних природних комплексів і об`єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, рослинних угруповань, сприяти формуванню екологічної мережі відповідно до природоохоронного законодавства; забезпечувати уповноваженим суб`єктам безперешкодний доступ до об`єктів електромереж, інших інженерних споруд, які проходять через лісову ділянку, для їх обслуговування; не допускати використання земельної ділянки у цілях, не пов`язаних з умовами цього договору та законодавства; відвести на місцевості із встановленням лісогосподарських знаків межі лісової ділянки і нанести їх на планово-картографічні матеріали лісовпорядкування; надавати ОСОБА_1 необхідну консультативно-методичну допомогу щодо використання лісової ділянки; виконувати інші обов`язки, передбачені чинним законодавством.
Відповідно до пунктів 24, 29, 34 цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Договір укладено строком на 25 років, він діє з 06.07.2016 до 06.07.2041 включно.
Дія договоруприпиняється увипадку: закінчення строку,на якиййого булоукладено;припинення діїдоговору завзаємною згодоюсторін;припинення діяльностіоднієї зісторін; випадкового знищення,пошкодження лісовоїділянки,що істотноперешкоджає їївикористання ОСОБА_1 ; системного невиконання ОСОБА_1 обов`язків,що передбаченіцим договоромта законом;використання лісовоїділянки способами,які негативновпливають настан івідтворення лісівабо призводятьдо погіршеннянавколишнього природногосередовища; вилучення ОСОБА_1 у встановленому законом порядку земельної ділянки, на якій розташована виділена у користування лісова ділянка; використання ОСОБА_1 відповідної земельної ділянки не за цільовим призначенням; проведення ОСОБА_1 будь-якогобудівництва,встановлення парканівчи іншихспоруд лінійноготипу беззгоди ВОКСЛП«Віноблагроліс»;з іншихпідстав,визначених законодавством.
Сторони несутьвідповідальність заневиконання абоненалежне виконанняумов даногодоговору відповіднодо чинногозаконодавства України.Спори тарозбіжності,що виникаютьміж сторонамиза цимдоговором абоу зв`язкуз ним,вирішуються шляхомпереговорів.Якщо спірнеможливо вирішитишляхом переговорів,він вирішуєтьсяу судовомупорядку (пункти30,32,33договору). Виконуючи функції,покладені ЗакономУкраїни «Пропрокуратуру»,встановлено порушення ОСОБА_1 вимог земельного,лісового законодавствата умовдоговору довгостроковоготимчасового користуваннялісами від08.07.2016.У позовнійзаяві вказано,що зарезультатами опрацюванняматеріалів ВОКСЛП«Віноблагроліс»,встановлено фактивикористання ОСОБА_1 лісової ділянкиз розміщеннямбудівель тавстановлення огорожі(паркану)за відсутностізгоди ВОКСЛП«Віноблагроліс»,що підтверджуєтьсялистом від31.05.2024та актомобстеження ВОКСЛП«Віноблагроліс» спільноз представникамиБарської міськоїради Жмеринськогорайону Вінницькоїобласті.Зокрема п.29договору довгостроковоготимчасового користуваннялісовою ділянкоювід 08.07.2016передбачено,що діядоговору припиняєтьсяу випадкупроведення користувачембудь-якогобудівництва,встановлення парканівчи іншихспоруд лінійноготипу беззгоди ВОКСЛП«Віноблагроліс».Згідно звідповіддю керівникаВОКСЛП «Віноблагроліс»,згоди щодобудівництва спорудта встановленнятимчасових будівель,парканів навказаній лісовій ділянці ВОКСЛП «Віноблагроліс» не надавалось. У червні 2024 року ВОКСЛП «Віноблагроліс» проведено обстеження лісової ділянки, переданої у довгострокове тимчасове користування ОСОБА_1 , під час якого встановлено, що ділянка огороджена парканом та використовується не за цільовим призначенням. Також обстеженням (Акт від 07.06.2024) встановлено, що на вказаній лісовій ділянці розташовані будівлі та споруди, а саме: три споруди з полегшених металевих конструкцій розміром 2,5 м х 4,4 м площею забудови близько 11 м2 кожна, з облаштуванням фундаментної подушки, містять ознаки капітальних споруд, а також на 10 бетонних стовпчиках розміром 0,40 м х 0,40м розміщені фундаментні плити розмірами 7 м х 7 м площею забудови близько 49 м2,що міститьознаки капітальногонезавершеного будівництва.По периметруділянка огородженаметалевою сіткою. Розташування вказанихновостворених об`єктівнерухомого майнана земельнійділянці лісогосподарськогопризначення,яка виділенау довгостроковетимчасове користування ОСОБА_1 , також підтверджуєтьсясхемою прив`язкиоб`єкта домісцевості вмасштабі 1:5000від 2016року.На ситуаційномуплані обстеженняземельної ділянкичервоними кольоромвідображено місцерозташування відповіднихтрьох об`єктівнерухомості тажовтим кольоромнанесено огорожуу виглядісітки. Земельна ділянка лісового фонду площею 25,826 га з кадастровим номером 0520285000:01:001:0103, у тому числі, спірна, надана у користування ділянка площею 0,6 га, що знаходиться в межах 25,826 га, у розумінні п. 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» є об`єктом права спільної власності територіальних громад Вінницької області в особі Вінницької обласної Ради, що також підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав (номер відомостей про речове право 24547957). Проведення ОСОБА_1 будь-якогобудівництва,встановлення парканівчи іншихспоруд лінійноготипу беззгоди ВОКСЛП«Віноблагроліс» вказуєна систематичненевиконання ОСОБА_1 обов`язків,що передбаченіцим договоромта законом. ОСОБА_1 порушено умовидоговору,вимоги ст.20,74Лісового кодексуУкраїни таПравил використаннякорисних властивостейлісів,затверджених наказомМіністерства аграрноїполітики тапродовольства Українивід 14.08.2012за №502,зокрема,зведення бездозволу постійногоземлекористувача ВОКСЛП«Віноблагроліс» споруді будівельна лісовійділянці,що можепризвести дозміни цільовогопризначення земельноїділянки вмежах забудовита пошкодженнялісових насаджень,рослинного покривуі ґрунтів,що,у своючергу,призводить допорушення інтересівдержави,які полягаютьв забезпеченніреалізації вУкраїні принципіврегулювання земельнихвідносин. Підставою длярозірвання договорудовгострокового тимчасовогокористування лісамивід 08.07.2016є самовільнебудівництво налісовій ділянцівідповідачем ОСОБА_1 паркану,будівель таспоруд бездозволу постійногоземлекористувача ВОКСЛП«Віноблагроліс»,що передбаченоп.22,29договору,та призвелодо пошкодженнялісових насаджень,рослинного покриву,ґрунтів тапогіршення навколишньогоприродного середовища.Натомість бездіяльністьВОКСЛП «Віноблагроліс»,як сторонидоговору,з виконанняобов`язків,визначених п.21договору,призвела дозабудови лісовоїділянки. Забудова лісовоїділянки призводитьдо занедбаннята захаращеннялісової ділянки,що можепризвести дозначних збитківдержаві,невиконання заходівщодо забезпеченняохорони,захисту лісовихнасаджень,посилення кориснихвластивостей лісів,невиконання заходівщодо збереженняоб`єктівкористування відпожеж таявищ,які можутьвплинути наекологічний станлісової ділянки,не підтриманнісанітарного станулісової ділянкитощо таголовне непроведенням рекреаційнихзаходів зметою забезпеченнямасового таіндивідуального відпочинкулюдей,що недозволяє власникулісу отриматиочікуване умайбутньому,після розірваннядоговору. Наявність таких негативних наслідків для власника лісу обґрунтовується також тим, що дії відповідача призвели до забудови ділянки, можливості оформлення права власності на побудовані об`єкти, що, у свою чергу, створює передумови для набуття забудовниками права власності як на земельні ділянки, так і на лісові ділянки відповідно до статті 120 Земельного кодексу України. Крім того, у зв`язку із забудовою ділянки внаслідок дій відповідачів, власника лісута розпорядниказемель позбавлено можливостівільно використовуватиїї длялісогосподарських потребі післяприпинення строкудії договору. З початку дії договору довгострокового тимчасового користування лісами та станом на момент подачі позовної заяви, ні тимчасовий лісокористувач, ні постійний лісокористувач не виконали своїх зобов`язань, визначених договором, не вжили заходів щодо забезпечення охорони лісової ділянки, захисту та посилення корисних властивостей, не дотримались режиму використання землі, не вжили заходів з недопущення погіршення екологічного стану лісової ділянки та втрати її властивостей, що є порушенням умов укладеного договору. Порушення ОСОБА_1 вимог вказаного законодавства України та умов вказаних договорів носять тривалий та системний характер, охоплений єдиною метою - забудови лісової ділянки, та становлять суспільний інтерес, відтак право держави в особі Вінницької обласної ради підлягає відновленню шляхом розірвання договору оренди та повернення спірної лісової ділянки.
Підставою дляпредставництва прокуроромінтересів державиє об`єктивнаобставина порушенняінтересів державиу зв`язкуз невиконаннямумов договорудовгострокового тимчасовогокористування лісами.Жмеринською окружноюпрокуратурою навиконання вимогст.23Закону України«Про прокуратуру»листами від03.06.2024№ 52/1-894вих-24та 05.06.2024 за №52/1-912вих-24повідомлено Вінницькуобласну радупро невиконаннятимчасовим лісокористувачемумов договорута наявностіпідстав длязахисту інтересівдержави. З листаВінницької обласноїради від14.06.2024№ 01.01.-15-2024вбачається відсутність наміруздійснювати захистпорушених інтересівдержави тавживати усудовому порядкузаходів щодорозірвання договорудовгострокового тимчасовогокористування лісамита поверненнялісової ділянки.Отже,Вінницькій обласнійраді відомопро наявністьпорушень інтересівдержави,однак заходівдо відновленняпорушених правнею невжито,що вказуєпро нездійсненнязахисту інтересівдержави уповноваженимсуб`єктом. Вказані обставинисвідчать пронаявність підставдля вжиттяпередбачених ст.23Закону України«Про прокуратуру»заходів прокурорськогореагування представницькогохарактеру. Сам факт не звернення до суду уповноваженого органу з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та, відповідно, мав змогу захистити інтереси держави, свідчить про те, що вказаний орган неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини. Представництво інтересів Вінницької обласної ради обумовлено необхідністю захисту прав держави на лісові ділянки, які передано у довгострокове користування на підставі розпоряджень Вінницької ОДА № 307 від 25.09.2002, № 924 від 22.12.2017, а також у зв`язку з неналежним виконанням сторонами умов договору.
Представниквідповідача адвокатБондаренко В.М.подала досуду письмовіпояснення.Відповідно дозмісту яких,відповідач ОСОБА_1 заперечує щодопозовних вимогКерівника Жмеринськоїокружної прокуратуриВінницької областів інтересахдержави вособі Вінницькоїобласної Радиз такихпідстав.Позивач упозовній заявіосновними підставамидля припиненнядоговору довгостроковоготимчасового користуваннялісами від08.07.2016зазначає:системне невиконанняЧайкою І.В.обов`язків,що передбаченідоговором:використання лісовоїділянки способами,які негативновпливають настан івідтворення лісівабо призводятьдо погіршеннянавколишнього середовища;проведення ОСОБА_1 будь-якогобудівництва,встановлення парканівчи іншихспоруд лінійноготипу безВОКСЛП «Віноблагроліс»,що підтверджуєтьсяАктом від07.06.2024,у якомузазначено,що приобстеженні лісовоїділянки,яка знаходитьсяу постійномукористуванні ВОКСЛП«Віноблагроліс» татериторії АДРЕСА_1 ,вид.7,10на деньперевірки самовільнихрубок невиявлено,але наземельній ділянцівиявлено триспоруди зполегшених металевихконструкцій,орієнтовними розмірами2,5м*4,0м зоблаштуванням фундаментноїподушки,містять ознакикапітальних споруд;а такожрозміщення бетоннихстовпчиків тафундаментних плиті стверджує,що усеперелічене міститьознаки капітальногонезавершеного будівництва,стверджуючи,що данимспорудам небільше семироків.Станом наданий часусі недоліки,вказані вАкті від07.06.2024відсутні.05.11.2024було складеноАкт провідсутність будь-якихпорушень умовдоговору,що говоритьпро відсутністьпредмета споручи будь-якихінших неврегульованихпитань щодоумов договору. Відповідно доп.20договору,сторона 1має правоотримувати відсторони 2на усніта письмовізапити інформаціюпро використаннялісової ділянки,натомість ніякихзапитів чипретензій сторона2не отримувалані усно,ні письмово.Зміни доумов договоруабо йогоприпинення допускаютьсяза взаємноюзгодою сторін(п.25договору),тому,представник відповідачазазначає,що вартодізнатися думкусторони 1договору табезпосередньо позивачачи існуютьна данийчас будь-якіневирішені питаннячи вимогиміж сторонамидоговору,так якВінницька обласнарада єзасновником ВОКСЛП«Віноблагроліс» тазгідно зданими висновку№ 187від 28.03.2016надала погодженнящодо наданняу тимчасоведовгострокове користуваннялісової ділянки ОСОБА_1 ,у якомузазначила,що наданняу довгостроковетимчасове користуваннялісової ділянкиможливе заумови недопущеннябудівництва капітальнихспоруд,погіршення санітарно-естетичногостану ділянкита прилеглихлісових масивів(стор.38додатків допозовної заяви).Відповідно дорішення №142від 30.06.2016Вінницька обласнарада вирішиланадати вустановленому порядкуу довгостроковетимчасове користуваннялісові ділянки ОСОБА_1 для рекреаційнихцілей беззміни цільовогопризначення табез вилученняїх упостійне користування.У ЗаконіУкраїни «Прорегулювання містобудівноїдіяльності» дооб`єктів будівництвавіднесено:будинки,будівлі,споруди будь-якогопризначення,їх комплекси,лінійні об`єктиінженерно-транспортноїінфраструктури.Однією зголовних ознаквизнання об`єктабудівництва капітальнимє віднесенняйого донерухомого майна.Правила відмежуваннянерухомого відрухомого майнавизначені законодавчимита нормативнимиактами.Натомість усіметалеві конструкції,які знаходятьсяна територіїспірної земельноїділянки єрухомими іу будь-якийчас можутьбути перенесеніу іншемісце розташування. Вінницька обласнарада увідповіді №890/01.01-15/2024від 14.06.2024на запиткерівника Жмеринськоїокружної прокуратуричітко вказала,що вонине єстороною договорута ненаділені чиннимзаконодавством повноваженнямина зверненнядо судуз позовомпро розірванняправочинів,укладених комунальнимипідприємствами,установами,організаціями.Тобто Вінницькаобласна радавідмовилася відзвернення досуду,обґрунтовуючи цетим,що неє стороноюДоговору,а згідноз ч.2ст.651ЦК України,договір можебути зміненоабо розірваноза рішеннямсуду навимогу однієїіз сторіну разіістотного порушеннядоговору другоюстороною тау іншихвипадках,встановлених договоромабо законом. Істотним єтаке порушеннястороною договору,коли внаслідокзавданої цимшкоди другасторона значноюмірою позбавляєтьсятого,на щовона розраховувалапри укладеннідоговору. Отже, іншими підставами для зміни або розірвання договору у судовому порядку, крім істотного його порушення, відповідно до ч.2 ст. 651 ЦК України є випадки, встановлені законом або договором, і саме настання таких випадків зумовлює право сторони договору домагатися у судовому порядку зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин.
На думку представника відповідача, ініціювання прокуратурою позову про розірвання договору у інтересах держави в особі Вінницької обласної ради - особи, яка не є стороною договору, суперечить приписам статті 651 ЦК України. Вінницька обласна рада є засновником юридичної особи Вінницьке обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Віноблагроліс», згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (стор. 52-53 додатків до позовної заяви) і тому залучення останнього, як відповідача, є неможливим. Представник відповідача звернула увагу суду, що відповідно до п.33 договору, спори та розбіжності, що виникають між сторонами за цим договором або у зв`язку з ним, вирішуються шляхом переговорів. Якщо спір неможливо вирішити шляхом переговорів, він вирішується у судовому порядку. Безпосередньо до сторони 2 договору - ОСОБА_1 ніяких претензій чи вимог не надходило, тому вважають звернення до суду передчасним.
У судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги з підстав, що викладені у позовній заяві. Зазначив, що акт обстеження ділянки від 05.11.2024, який подала представник відповідачки, на думку прокурора, поданий з порушенням процесуальних норм.
На запитання учасників та суду зазначив, що прокуратура не зверталася до сторін спірного договору щодо врегулювання спірних питань у досудовому порядку. Чи зверталася до сторін договору з таким питання Вінницька обласна Рада прокурору невідомо.
У судовому засіданні представник відповідача заперечила проти позову. Просила відмовити у його задоволенні повністю з підстав, що викладені у письмових поясненнях. Звернула увагу суду, що станом на даний час усі недоліки вказані в Акті від 07.06.2024 відсутні. 05.11.2024 був складений Акт у якому зазначено про відсутність будь-яких порушень умов договору, що говорить про відсутність предмета спору чи будь-яких інших неврегульованих питань щодо умов договору.
У судовому засіданні представник відповідача - Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс» Віньгора Ю.В. зазначив, що позов не визнає. Зазначив, що порушень договору ОСОБА_1 не допускала, позов вважає безпідставним. Зауважив, що земельну ділянку було надано ОСОБА_1 для рекреаційних цілей, реалізація яких передбачає організацію відпочинку, тобто встановлення бесідок, лавочок, гойдалок тощо. Стан земельної ділянки не погіршився, просив відмовити у позові.
На запитання прокурора представник відповідача суду пояснив, що він був у складі комісії під час обох обстежень (07.06.2024, 05.11.2024) земельної ділянки, що надана у користування ОСОБА_1 за спірним договором. Під час першого обстеження були виявлені певні конструкції, що зафіксовано в акті, однак такі конструкції не є капітальними та не є порушенням договору, саме тому ВОКСЛП «Віноблагроліс» не звертався ні до ОСОБА_1 , ні до суду. Під час другого обстеження жодних конструкцій на ділянці не виявлено.
Представник Вінницької обласної Ради у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений. Подав до суду заяву про проведення судового засідання без участі представника Вінницької обласної Ради.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений. Подав до суду заяву про розгляд справи за відсутності їхнього представника, при винесенні рішення покладаються на розсуд суду.
Ухвалою Барського районного суду Вінницької області від 08.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі за позовом Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької обласної ради до ОСОБА_1 , Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області, про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення.
Ухвалою Барського районного суду Вінницької області від 29.07.2024 за клопотанням представника Вінницької обласної Ради до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, було залучено Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області.
Ухвалою Барського районного суду Вінницької області від 04.09.2024 за клопотанням представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Бондаренко В.М. призначено судову будівельно-технічну експертизу, на вирішення якої були поставлені питання: Чи є об`єкти, які розташовані за адресою: лісова земельна ділянка площею 0,6 га в кварталі 60, виділи 7 і 10 на території Барської ОТГ (колишня Терешківська сільська рада) за межами населеного пункту в адміністративних межах Жмеринського (Барського) району Вінницької області, а саме: металеві конструкції розміром 2,6 м * 4,0 м, бетонні стовпчики розміром 40 см * 40 см та бетонні плити нерухомістю? Чи відносяться зазначені об`єкти до капітальних будівель? Чи відносяться зазначені об`єкти до незавершеного будівництва? Чи є зазначені об`єкти малими архітектурними формами? Чи носять зазначені об`єкти ознаки тимчасових будівель та споруд?
Постановою Вінницького апеляційного суду від 16.10.2024 ухвалу Барського районного суду Вінницької області від 04.09.2024 скасовано і направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Під час розгляду позову судом встановлено таке.
Земельна ділянка з кадастровим номером 0520285000:01001:0103, площею 25,826 га відноситься до комунальної форми власності, власник: територіальні громади сіл, селищ, міст Вінницької області в особі Вінницької обласної Ради та перебуває на праві постійного користування у ВОКСЛП «Віноблагроліс», цільове призначення земельної ділянки: для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, що підтверджується даними Інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 381649438 від 05.06.2024.
Листом-висновком від 28.03.2016 № 187 ВОКСЛП «Віноблагроліс» погодило надання ОСОБА_1 у довгострокове тимчасове користування терміном на 49 років лісову ділянку площею 0,6 га, у межах вказаної вище ділянки, без вилучення її у постійного користувача та без зміни її цільового призначення, за умови відшкодування збитків, нанесених постійному лісокористувачу обмеженням його у лісогосподарській діяльності (ст. 156 Земельного кодексу України) у розмірі 41693,0 грн. Земельна ділянка знаходиться на землях лісового фонду ВОКСЛП «Віноблагроліс» ДП «Барський райагроліс» в кварталі НОМЕР_1 виділ НОМЕР_2 , НОМЕР_3 площею 0,6га у межах Терешківської сільської ради Барського району Вінницької області за межами населеного пункту.
Рішенням Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 № 142 надано у довгострокове тимчасове користування лісову ділянку, яка знаходиться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс», для рекреаційних цілей без зміни цільового призначення та без вилучення її у постійного користувача ОСОБА_1 терміном на 25 років, площею 0,6 га в межах Терешківської сільської ради Барського району в кварталі 60, виділи 7, 10 (п. 1.8 Рішення).
Відповідно до пунктів 2, 3 Рішення зобов`язано тимчасових лісокористувачів, серед іншого, приступити до використання земель після укладення договору довгострокового тимчасового користування, виконуючи встановлені обмеження в обсязі, передбаченому чинним законодавством, договором; доручено ВОКСЛП «Віноблагроліс» укласти з ОСОБА_1 договір довгострокового тимчасового користування лісовими ділянками.
08.07.2016 між ВОКСЛП «Віноблагроліс» (Сторона 1) та ОСОБА_1 (Сторона 2), згідно з рішенням 7 сесії 7 скликання Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 № 142, укладено договір тимчасового користування лісами (далі - договір), відповідно до умов якого Сторона 1 виділяє, а Сторона 2 приймає у строкове платне довгострокове тимчасове користування лісову ділянку з метою використання корисних властивостей лісів для рекреаційних цілей з метою облаштування рекреаційної зони для відпочинку населення зі спорудженням об`єктів стаціонарної рекреації без права проведення капітального будівництва (п. 1 договору).
Згідно з пунктом 2 Договору у користування виділяється лісова ділянка загальною площею 0,6 га, яка розташована у кварталі 60, виділи 7, 10 на території Терешківської сільської ради за межами населеного пункту в адміністративних межах Барського району Вінницької області згідно з планом-схемою (додається).
Відповідно до пунктів 3, 4 Договору на момент передачі в користування на лісовій ділянці будинки, споруди та інші об`єкти відсутні. Лісова ділянка, яка передається у користування, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.
Пунктами 21 та 23 Договору визначені зобов`язання сторін щодо використання лісової ділянки.
Пунктом 29 договору передбачено, що його дія припиняється, зокрема, у випадках:
- систематичного невиконання стороною 2 - ОСОБА_1 обов`язків, що передбачені цим Договором та законом;
- використання лісової ділянки способами, які негативно впливають на стан і відтворення лісів або призводять до погіршення навколишнього природного середовища;
- використання стороною 2 - ОСОБА_1 лісової ділянки у цілях, не передбачених цим Договором;
- проведення Стороною 2 будь-якого будівництва, встановлення парканів чи інших споруд лінійного типу без згоди Сторони 1;
- з інших підстав, визначених законодавством.
11.07.2016 між ВОКСЛП «Віноблагроліс» та ОСОБА_1 підписано акт приймання-передачі лісової ділянки.
Листом від 27.05.2024 за № 52/1-858вих-24 Жмеринська окружна прокуратура повідомила ВОКСЛП «Віноблагроліс» про вивчення стану додержання вимог земельного та лісового законодавства на території Барської громади Жмеринського району Вінницької області та з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», просили повідомити прокуратуру чи надавалося погодження ВОКСЛП «Віноблагроліс» на встановлення тимчасових будівель, парканів, інших споруд лінійного типу ОСОБА_1 на земельній лісовій ділянці, якою остання користується, згідно з договором довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016.
У відповідь на лист Жмеринської окружної прокуратури ВОКСЛП «Віноблагроліс» листомвід 31.05.2024№ 261 повідомило, що погодження на встановлення тимчасових будівель, парканів, інших споруд у межах лісової ділянки, наданої ОСОБА_1 у тимчасове довгострокове користування, дирекція ВОКСЛП «Віноблагроліс» не надавала.
Жмеринська окружна прокуратура листом від 03.06.2024 № 52/1-893вих-24 звернулася до ВОКСЛП «Віноблагроліс» та просила з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді, керуючись ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», провести обстеження земельної ділянки, наданої ОСОБА_1 на підставі договору довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016, яка розташована у кварталі НОМЕР_1 , виділи 7, 10 на території (колишньої Терешківської сільської ради) Барської територіальної громади. Крім того, просили надати договір довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016 з його невід`ємними частинами, заяву ОСОБА_1 про виділення лісової ділянки, статут ВОКСЛП «Віноблагроліс» та повідомити чи зверталася ОСОБА_1 щодо розміщення чи встановлення тимчасових будівель, парканів, інших споруд.
На лист від 03.06.2024 ВОКСЛП «Віноблагроліс» листом від 10.06.2024 №279 повідомило Жмеринську окружну прокуратуру про те, що 07.06.2024 спеціалістами ВОКСЛП «Віноблагроліс»-ДП «Барський райагроліс» із залученням спеціаліста відділу містобудування та архітектури Барської міської ради проведено обстеження лісової ділянки у кварталі НОМЕР_1 виділи 7, 10, про що складено акт, який додається. Крім цього, надали копію договору, статут ВОКСЛП «Віноблагроліс», таксаційні матеріали, заяву ОСОБА_1 про виділення лісової ділянки у довгострокове користування та зазначено, що дозволу на встановлення будівель, споруд, альтанок, парканів тощо на вказаній лісовій ділянці дирекція ВОКСЛП «Віноблагроліс» не надавала.
Акт від 07.06.2024 складений комісією у складі: головного лісничого ДП «Барський райагроліс» Віньгори Ю.В., майстра лісу ДП «Барський райагроліс» Левицького Ю.М., завідуючого розсадником ДП «Барський райагроліс» ПерервиГ.В., в.о. начальника відділу містобудування та архітектури Барської міської ради Музики А.О. Акт складено про те, що 07.06.2024 проведено обстеження лісової ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс» на території с. Терешки Барської ТГ в кварталі 60 виділи 7, 10, яка згідно з договором № 142 від 30.06.2016 перебуває в оренді ОСОБА_1 . Під час обстеження насаджень, на день перевірки самовільних рубок не виявлено. На земельній ділянці знаходяться три споруди з полегшених металевих конструкцій орієнтовними розмірами 2,5 м х 4,0 м з облаштуванням фундаментної подушки, містять ознаки капітальних споруд. А також розміщена на десяти бетонних стовпчиках розмірами 40 см х 40 см фундаментна плита розміром 7 м х 7 м х 40 см, що містить ознаки капітального незавершеного будівництва. Даним спорудам не більше семи років. По периметру ділянка огороджена. Акт містить підписи членів комісії, до акту додається фототаблиця на 3 аркушах.
Слід зазначити, що дані цього доказу суперечать даним інших доказів. Зокрема, в акті вказано, що обстежувалася лісова ділянка на території с.Терешки, яка, на підставі договору № 142 від 30.06.2016, перебуває в оренді ОСОБА_1 , тоді як, відповідно до даних копії спірного договору та Інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, спірний договір було укладено між сторонами 08.07.2016, земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, а не у с. Терешки, та передана ОСОБА_1 у довгострокове тимчасове користування, а не в оренду.
Наведене ставить під сумнів відповідність цього доказу критеріям належності та достовірності.
Листом від 03.06.2024 № 52/1-894 вих-24 Жмеринська окружна прокуратура звернулася до Вінницької обласної Ради з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави у суді надати договір довгострокового тимчасового користування лісами з його невід`ємними частинами.
Листом від 05.06.2024 № 867/01.01-18/2024 Вінницька обласна Рада переадресувала запит Жмеринської окружної прокуратури до ВОКСЛП «Віноблагроліс».
Листом від 05.06.2024 за № 52/1-912 вих-24 Жмеринська окружна прокуратура повідомила Вінницьку обласну Раду про встановлення прокуратурою того, що користувачем ОСОБА_1 у порушення умов укладеного договору довгострокового тимчасового користування лісовою земельною ділянкою від 08.07.2016 на території Барської ОТГ, без погодження ВОКСЛП «Віноблагроліс» самовільно встановлено будівлю, інші споруди та паркан, що підтверджується листом ВОКСЛП «Віноблагроліс». З огляду на це, Жмеринська окружна прокуратура Вінницької області просила повідомити чи зверталася та чи має намір звертатися Вінницька обласнаРада досуду з позовом про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення, яка надана ОСОБА_1 , згідно з рішенням 7 сесії 7 скликання Вінницької обласноїРади №142від 30.06.2016терміном на25років.
Листом від 06.06.2024 за № 52/1-914 вих-24 Жмеринська окружна прокуратура повідомила Вінницьку обласну Раду про встановлення прокуратурою того, що користувачем ОСОБА_1 у порушення умов укладеного договору довгострокового тимчасового користування лісовою земельною ділянкою від 08.07.2016 на території Барської ОТГ, без погодження ВОКСЛП «Віноблагроліс» самовільно встановлено будівлю, інші споруди та паркан, що підтверджується листом ВОКСЛП «Віноблагроліс». З огляду на зазначене, Жмеринська окружна прокуратура Вінницької області повідомила про намір звернутися із позовними заявами в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради до ОСОБА_1 про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення.
За результатами розгляду листа прокуратури Вінницька обласна Рада листом від 14.06.2024 за № 890/01.01-15/2024 повідомила, що відповідно до рішення 7 сесії Вінницької обласної Ради 7 скликання від 30.06.2016 № 142 надано у довгострокове тимчасове користування лісові ділянки, які знаходяться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс» для рекреаційних цілей без зміни цільового призначення та без вилучення її у постійного користувача, у т.ч. ОСОБА_1 терміном на 25 років, площею 0,6 га в межах Терешківської сільської ради Барського району. Пунктом 2 рішення № 142 зобов`язано тимчасових лісокористувачів дотримуватися встановленого режиму використання земель, приступити до використання лісової ділянки після укладення договору довгострокового тимчасового користування відповідно до ставок рентної плати, встановленої обласною Радою строки, встановлені договором; виконувати встановлені обмеження в обсязі, передбаченому чинним законодавством, договором та виконувати інші обов`язки тимчасового лісокористувача на умовах довгострокового користування.
Крім того, зазначено, що Вінницька обласна Рада не є стороною договору та не наділена чинним законодавством повноваженнями на звернення до суду з позовами про розірвання правочинів, укладених комунальними підприємствами, установами, організаціями. Водночас зазначили, що не заперечують щодо звернення прокуратури до суду в інтересах держави.
Акт від 05.11.2024 складений комісією у складі: головного лісничого ДП «Барський райагроліс» Віньгори Ю.В., майстра лісу ДП «Барський райагроліс» Левицького Ю.М., провідного юриста ВОКСЛП «Віноблагроліс» Усенко В.Ю., в.о. начальника відділу містобудування та архітектури Барської міської ради Музики А.О., у присутності ОСОБА_1 . Акт складено про те, що 05.11.2024 проведено обстеження лісової ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс» на території с. Терешки Барської ТГ в кварталі 60 виділи 7, 10, яка згідно з рішенням 7 сесії 7 скликання Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 № 142, перебуває у довгостроковому тимчасовому користуванні ОСОБА_1 . Під час обстеження насаджень, на день перевірки самовільних рубок не виявлено. В акті також зазначено, що користувачем ОСОБА_1 було усунено недоліки та порушення п. 29 Договору довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016, які були зафіксовані комісією 07.06.2024 (згідно акту обстеження). Було демонтовано та вивезено з лісової ділянки три споруди з полегшених металевих конструкцій орієнтовними розмірами 2,5 м х 4,0 м, демонтовано фундаментні подушки. Демонтовано десять бетонних стовпчиків розмірами 40 см х 40 см, вивезено з ділянки фундаментну плиту розміром 7 м х 7 м х 40 см. А також демонтовано огорожу (паркан з металевої сітки) по периметру. Зазначено, що під час перевірки інших порушень не встановлено. Акт містить підписи членів комісії, до акту додається фототаблиця на 8 аркушах.
Суд відхиляє зауваження прокурора щодо поданого акту, оскільки він поданий до початку підготовчого засідання, одразу після скасування Вінницьким апеляційним судом ухвали про призначення судової будівельно-технічної експертизи.
Оцінка аргументів учасників справи.
Предметом судового розгляду в цій справі є позов Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради до ОСОБА_1 , Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою від 08.07.2016, укладеного між ВОКСЛП «Віноблагроліс» та ОСОБА_1 на підставі рішення 7 сесії 7 скликання Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 №142 та повернення земельної ділянки.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
При цьому згідно з пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про прокуратуру" прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави.
У випадках, визначених Законом, на прокуратуру покладається функція з представництва інтересів громадянина або держави в суді (пункт 2 частини першої статті 2 вказаного Закону).
Частинами першою та другою статті 4 ЦПК України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Відповідно до статті 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбаченихстаттею 185цього Кодексу.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (абзаци 1 і 2 частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци 1-3 частини четвертої статті 23 цього ж Закону).
Системне тлумачення положень статті 56 ЦПК України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
За цим позовом, реагування прокурора спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання дотримання вимог екологічного та земельного законодавства при використанні лісової ділянки та земельної ділянки лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, комунальної форми власності, на якій вона розташована.
Отже, під час розгляду справи судом встановлено таке.
Земельна ділянка площею 0,6га, яка розташована на території Терешківської сільської ради Жмеринського району Вінницької області, та є предметом оспорюваного договору, знаходиться у межах земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг площею 25,826 га (кадастровий номер 0520285000:01001:0103), яка відноситься до комунальної форми власності, власник: територіальні громади сіл, селищ, міст Вінницької області в особі Вінницької обласної Ради; перебуває на праві постійного користування у ВОКСЛП «Віноблагроліс», що підтверджується даними Інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 381649438 від 05.06.2024.
Вінницька обласна Рада від імені держави здійснює повноваження власника земельної ділянки лісогосподарського призначення, яка знаходиться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс» та передана у користування ОСОБА_1 на підставі договору тимчасового користування лісами від 08.07.2016.
Жмеринська окружнапрокуратура надіслалалист від03.06.2024№ 52/1-894вих-24до Вінницької обласної Ради з проханням з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави у суді надати договір довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016, який Вінницька обласна Рада переадресувала ВОКСЛП «Віноблагроліс».
Жмеринська окружна прокуратура листом від 05.06.2024 за № 52/1-912 вих-24 повідомила Вінницьку обласну Раду про встановлення прокуратурою порушення користувачем ОСОБА_1 умов укладеного договору довгострокового тимчасового користування лісовою земельною ділянкою від 08.07.2016 на території Барської ОТГ та просила повідомити чи зверталася та чи має намір звертатися Вінницька обласнаРада досуду з позовом про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення.
А листом від 06.06.2024 за № 52/1-914 вих-24 (тобто наступного дня) Жмеринська окружна прокуратура повідомила Вінницьку обласну Раду про намір звернутися із позовними заявами в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради до ОСОБА_1 про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та її повернення.
За результатами розгляду листа прокуратури Вінницька обласна Рада листом від 14.06.2024 за № 890/01.01-15/2024 повідомила, що Вінницька обласна Рада не є стороною договору та не наділена чинним законодавством повноваженнями на звернення до суду з позовами про розірвання правочинів, укладених комунальними підприємствами, установами, організаціями. Водночас зазначили, що не заперечують щодо звернення прокуратури до суду в інтересах держави.
З огляду на викладене, суд вважає, що прокурором не дотримано порядку, визначеного законом, щодо звернення до суду в інтересах держави у частині повідомлення суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження щодо захисту інтересів держави.
За змістом частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до положень статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Вирішуючи даний спір, суд з`ясовує, чи існує у позивача право або законний інтерес; якщо так, то чи має місце його порушення, невизнання або оспорювання відповідачем; якщо так, то чи підлягає право або законний інтерес захисту і чи буде такий захист ефективний за допомогою того способу, який визначено відповідно до викладеної в позові вимоги. В іншому випадку у позові слід відмовити (аналогічні висновки викладено у постанові колегії суддів Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.06.2019 у справі № 910/6642/18, від 11.02.2020 у справі № 922/1159/19).
Керівник Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради звернувся з позовом до ОСОБА_1 про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою, укладеного 08.07.2016 між ВОКСЛП «Віноблагроліс» та ОСОБА_1 , згідно з рішенням 7 сесії 7 скликання Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 № 142, та зобов`язання її повернення.
Порядок та умови тимчасового користування лісами врегульовано, зокрема, статтями 18 та 20 Лісового кодексу України (далі - ЛК України).
Так, відповідно до частин третьої та четвертої статті 18 ЛК України довгострокове тимчасове користування лісами - засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт. Довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Тимчасовий лісокористувач не має права передавати лісові ділянки в тимчасове користування іншим особам (частина восьма статті 18 ЛК України).
Тимчасові лісокористувачі на умовах довгострокового користування мають право:
1) здійснювати господарську діяльність у лісах з дотриманням умов договору;
2) за погодженням із власниками лісів, постійними лісокористувачами в установленому порядку зводити тимчасові будівлі і споруди, необхідні для ведення господарської діяльності;
3) отримувати продукцію і доходи від її реалізації.
Тимчасові лісокористувачі на умовах довгострокового користування зобов`язані:
1) приступати до використання лісів у строки, встановлені договором;
2)виконувати встановлені обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом та договором;
3) дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель;
4) вести роботи способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для охорони, захисту і відтворення типових та унікальних природних комплексів і об`єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, сприяти формуванню екологічної мережі;
5) своєчасно вносити плату за використання лісових ресурсів;
6) не порушувати прав інших лісокористувачів.
Законом та договором можуть бути передбачені й інші права та обов`язки тимчасових лісокористувачів на умовах довгострокового користування (стаття 20 ЛК України).
Право тимчасового користування лісами припиняється у випадках, передбачених статтею 78 цього Кодексу для припинення права використання лісових ресурсів (частина друга статті 22 ЛК України).
За частиною другою статті 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є як договори та інші правочини, так і інші юридичні факти. За частинами третьою та п`ятою цієї ж статті цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, а у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, - з рішень суду. Відповідно за тих самих підстав цивільні права та обов`язки можуть змінюватися та припинятися.
Судом встановлено, щоДоговір тимчасового користування лісами від 08.07.2016, укладений між ВОКСЛП «Віноблагроліс» та ОСОБА_1 , згідно з рішенням 7 сесії 7 скликання Вінницької обласної Ради від 30.06.2016 № 142.
Підстави зміни або розірвання договору передбачені статтею 651 ЦК України і за загальним правилом, викладеним у частині першій цієї статті, зміна або розірвання договорудопускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Разом із тим договір може бути змінено або розірвано за рішенням судуна вимогу однієї із сторіну разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом (частина друга цієї ж статті).
Отже, іншими підставами для зміни або розірвання договору в судовому порядку, крім істотного його порушення, відповідно до частини другої статті 651 ЦК України є випадки, встановлені законом або договором, і саме настання таких випадків зумовлює право сторони договору домагатися в судовому порядку зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин.
При цьому, Вінницька обласна Рада від імені територіальних громад здійснює повноваження власника земельної ділянки для ведення лісового господарства, яка знаходиться у постійному користуванні ВОКСЛП «Віноблагроліс» та передана у користування ОСОБА_1 на підставі вказаного вище договору, втім не є стороною Договору тимчасового користування лісами від 08.07.2016.
Ініціювання прокурором позову про розірвання договору в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради - особи, яка не є стороною договору, суперечить приписам статті 651 ЦК України та є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Такий висновок щодо застосування статті 651 ЦК України у поєднанні з нормами Лісового кодексу України сформовано Верховним Судом у постановах від 29.05.2018 у справі № 915/955/16 тавід 15.09.2020 у справі №911/551/19, від 27.06.2023 у справі №924/1351/20.
На виконання положень частини четвертої статті 263 ЦПК України, під час застосування норм права до спірних правовідносин, суд ураховує вказані висновки Верховного Суду та дійшов висновку, що у позові прокурора слід відмовити.
Згідно з положеннями статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Належними єдокази,які містятьінформацію щодопредмета доказування. У свою чергу предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень (стаття 77 ЦПК України).
Оцінюючи докази щодо відповідності критерію допустимості, суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом, та ураховує, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 78 ЦПК України).
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (стаття 79 ЦПК України).
Вирішуючи питання достатності поданих доказів, суд виходить з того, що відповідно до статті 80 ЦПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування; а питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
На виконання положень статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи; а доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно з положеннями статті 82 ЦПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.
Відповідно до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Слід також зазначити, що прокурором у цій справі не доведено на підставі належних, допустимих та достовірних доказів наявність порушень договору довгострокового тимчасового користування лісами від 08.07.2016 тимчасовим користувачем ОСОБА_1 , у зв`язку з недоліками акту від 07.06.2024, що викладені вище, та відсутністю інших доказів цих обставин, зокрема, висновку експерта. Не підтверджуються будь-якими доказами обставини, які викладені у позовній заяві про систематичне невиконання ОСОБА_1 обов`язків, що передбачені спірним договором; вчинення ОСОБА_1 дій, які призвели до пошкодження лісових насаджень та погіршення навколишнього середовища; використання лісової ділянки не за цільовим призначенням, а також не надано жодних доказів на підтвердження того, що власника лісу та розпорядника земель позбавлено можливості вільно використовувати лісову ділянку для лісогосподарських потреб і після припинення строку дії договору.
У зв`язку з тим, що суд дійшов висновку про відмову у позові, то витрати зі сплати судового збору, відповідно до статті 141 ЦПК України, покладаються на позивача.
На підставі викладеного та керуючись статтями 263-265, 273, 354 ЦПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити упозові керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради до ОСОБА_1 , Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс» про розірвання договору довгострокового тимчасового користування лісовою ділянкою та зобов`язання її повернення.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його складання до Вінницького апеляційного суду. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Сторони та інші учасники справи:
- Жмеринська окружна прокуратура (вул. Національна, 6 а, м. Жмеринка, 23100, код ЄДРПОУ 02909909);
- Вінницька обласна Рада (вул.Соборна, 70, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 00022438);
- ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_4 );
- Вінницьке обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Віноблагроліс» (вул. С. Зулінського, 9, м.Вінниця, 21022, код ЄДРПОУ 31128012);
- Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області (Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ 20098076).
Суддя
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2025 |
Оприлюднено | 25.03.2025 |
Номер документу | 126039678 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права оренди |
Цивільне
Барський районний суд Вінницької області
Питель О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні