Рішення
від 24.03.2025 по справі 440/3778/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/3778/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Комунального некомерційного підприємства "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправною та скасування вимоги,

В С Т А Н О В И В:

Комунальне некомерційне підприємство "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" (надалі КНКП "Решетилівська центральна лікарня") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправною та скасування вимоги, а саме: просить визнати протиправною та скасувати вимогу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 20.02.2024 №201604-14/486-2024 "Про усунення виявлених порушень".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним не було допущено порушень постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліків лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану", а також абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, оскільки для застосування режиму звільнення від оподаткування необхідно було мати документально обґрунтовані докази того, що обладнання, яке придбавається, має цільове призначення, а саме, для використання в заходах, пов`язаних з наданням медичної допомоги фізичним особам, які отримали поранення, контузії чи інше ушкодження здоров`я внаслідок участі їх в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування військової агресії Росії, тобто в результаті їх участі у військових діях і надати таке обґрунтування постачальнику обладнання, натомість, придбане обладнання призначалось для використання для загально медичних потреб закладу. Також у постанові Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 фактично конкретизовано, що пільги щодо звільнення від сплати ПДВ стосуються закладів охорони здоров`я Міністерства оборони України. Натомість, КНКП "Решетилівська центральна лікарня" є комунальним закладом охорони здоров`я та не належить до закладів охорони здоров`я Міністерства оборони, зокрема, військово-медичних центрів, військового госпіталю, центрів медичної реабілітації та санаторного лікування, військового санаторію тощо, будь-яких інших утворених відповідно до Законів України військових формувань, правоохоронних та розвідувальних органів, органів соціального призначення з правоохоронними функціями, на які Конституцією та Законами України покладено функції із забезпечення оборони держави. При цьому позивач зауважує, що відсутність допущеного ним порушення підтверджується також висновками податкової консультації від 18.05.2023 №1214/ІПК/99-00-121-03-02-06.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/3778/24. Вирішено проводити розгляд цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

19.04.2024 відповідач подав відзив на позов /а.с. 104-117/, у якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що Управлінням відповідно до підпункту 1 пункту 4 Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.013 №631, та на підставі направлень на проведення перевірки закупівель від 15.01.2024 №31, №32 проведена перевірка закупівель в КНКП "Решетилівська центральна лікарня". Темою перевірки було дослідження питань дотримання вимог законодавства при проведенні лікарнею закупівель за предметом "Устаткування для операційних блоків" (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-11-27-001978-а). За результатами зазначеної перевірки закупівель складено акт від 19.01.2024 №201631-11/006, який підписано із запереченнями, що надійшли до управління 29.01.2024, які розглянуто та не прийнято, про що детально зазначено у висновку на заперечення. Внаслідок незабезпечення лікарнею усунення порушень, виявлених в ході перевірки закупівель, на адресу позивача направлена вимога про усунення порушень від 20.02.2024 №201604-14/486-2024. Зі змісту вимоги слідує, що в ній констатовано "виявлені Управлінням порушення в лікарні, а саме, на порушення вимог Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану" та абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами), замовником по договору закупівлі від 13.12.2023 №349 зайво перераховано суму податку на додану вартість (далі - ПДВ) у грудні 2023 року на суму 207175,14 грн за придбане медичне обладнання - Устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна), яке звільняється від оподаткування ПДВ на час воєнного стану, що призвело до матеріальної шкоди (втрат) на відповідну суму. Відповідач Указує, що оскільки лапароскопічна стійка є медичним виробом, включена постановою Кабінет Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану" до Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану та призначена для використання закладами охорони здоров`я, яким є позивач, а також договір від 13.12.2023 №349 підпадає під першу умову звільнення від оподаткування ПДВ, визначену абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. При цьому та обставина, що Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області не зверталось до позивача щодо уточнення викладених у запереченнях фактів та надання об`єктивного висновку, зокрема, стосовно кола осіб, яким вже надавались медичні послуги, на переконання відповідача, жодним чином не впливає та не спростовує виявлений факт допущення порушення абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, Постанови №1447. Аналогічно відсутність в договорі від 13.12.2023 №349 цілі використання медичних виробів не свідчить про відсутність порушення абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та Постанови №1447. При цьому твердження щодо звільнення від оподаткування ПДВ при наявності таких двох умов, як 1) лікарські засоби та медичні вироби призначені для використання закладами охорони здоров`я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та 2) включені до переліку, встановленого Кабінетом Міністрів України, повністю узгоджується із позицією Державної податкової служби України, висловленою, зокрема, в індивідуальних податкових консультаціях №944/ІПК/99-00-21-03-02-06 від 14.04.2023 та №1214/ІПК/99-00-21- 03-02-06 від 18.05.2023.

07.05.2024 позивачем було подано відповідь на відзив /а.с. 222-226/, якій, серед іншого, зазначено, що норми Податкового кодексу України встановлюють відповідальність платників податків саме за використання податкових пільг не за цільовим призначенням чи всупереч умовам чи цілям їх надання. Тобто, у разі якщо б позивач використав податкову пільгу всупереч умовам чи цілям її надання, то суми ПДВ, що не сплачені до бюджету внаслідок застосування податкової пільги, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі суми ПДВ. Також ознайомившись із відзивом на адміністративний позов у справі №440/3778/24, за доводами позивача, можна зробити висновок, що правова позиція відповідача, на його думку, узгоджується із позицією Державної податкової служби України, які висловлено, зокрема, в індивідуальних податкових консультаціях №944/ІПК/99-00-21-03-02-06 від 14.04.2023, №1214/ІПК/99-00-21-03-02-06 від 18.05.2023, які було долучено до позовної заяви безпосередньо позивачем; проте, правова позиція відповідача навпаки суперечить індивідуальним консультаціям та є власним тлумаченням абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, що підтверджується змістом наданих індивідуальних податкових консультацій.

20.05.2024 до суду від відповідача надійшли заперечення /а.с. 281-288/, у яких відповідач, зокрема, наполягає на тому, що відповідь на відзив не містить жодного обґрунтованого аргументу на спростування позиції відповідача. Указує, що з абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України вбачається, що відповідні лікарські засоби та медичні вироби використовуються для надання медичної допомоги фізичним особам, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я, тобто перелік ушкоджень здоров`я є невичерпним, що узгоджується із метою придбання лікарнею стійки лапароскопічної для "лікування різних захворювань" та підтверджується, зокрема, поясненнями заступника директора з медичного обслуговування населення лікарні ОСОБА_1 від 17.01.2024, наданими в ході перевірки закупівель. Зауважує, що абзац третій пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України використання лікарських засобів та медичних виробів закладами охорони здоров`я, для надання медичної допомоги фізичним особам пов`язує із часом (періодом) отримання ушкодження здоров`я, застосовуючи слова "у період", а не причиною, передумовою відповідного ушкодження здоров`я або особою (особами), які отримали ушкодження здоров`я, що підтверджується змістом вказаної норми. Постачання лапароскопічної стійки за договором від 13.12.2023 №349 є операцією з постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів, здійсненою в період запровадження воєнного стану, який запроваджено з 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", що також свідчить про поширення дії норм абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, постанови №1447 на договір від 13.12.2023 №349. Таким чином, оскільки лапароскопічна стійка є медичним виробом та призначена для використання закладами охорони здоров`я, яким є позивач, договір від 13.12.2023 №349 підпадає під першу умову звільнення від оподаткування ПДВ, визначену абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Оскільки лапароскопічна стійка включена постановою Кабінет Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану" до Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, договір від 13.12.2023 №349 підпадає під другу умову звільнення від оподаткування ПДВ, визначену абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

17.03.2025 та від 18.03.2025 від позивача надійшли додаткові пояснення у справі в обґрунтування своєю правової позиції за позовними вимогами.

Суд розглядає цю справу на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами, в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що Комунальне некомерційне підприємство "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" (ідентифікаційний код 01999483) зареєстроване в якості юридичної особи, дата та номер запису в ЄДР 18.11.2022 №1005781070003000680, основний вид економічної діяльності - "86.10 Діяльність лікарняних закладів" /а.с. 91/.

За змістом Статуту КНКП "Решетилівська центральна лікарня" (в новій редакції), затвердженого рішенням Решетилівської міської ради сьомого скликання 16.10.2020 №1152-40-VІІ (40 позачергова сесія), КНП є закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої медичної допомоги громадянам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом. Підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку. Основною метою діяльності підприємства є забезпечення медичного обслуговування населення шляхом надання йому медичних послуг в порядку та обсязі, встановлених законодавством /а.с. 73-84/.

27.11.2023 позивач, як замовник, оприлюднив у системі публічних закупівель "Рrozorro" оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-11-27-001978-a на придбання товару "Устаткування для операційних блоків, код за Єдиним закупівельним словником: ДК 021:2015:33160000-9: Устаткування для операційних блоків, опис окремої частини або частин предмета закупівлі 1 комплект Стійка лапароскопічна, місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 38400, Україна, Полтавська область, Решетилівка, вул. Грушевського 76, строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 11.12.2023 31.12.023, ДК 021:2015: 33160000-9 - Устаткування для операційних блоків, НК 024:2023: 32617 - Система лапароскопічна багаторазового використання /https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-11-27-001978-a/.

Тендерна пропозиція подана ТОВ "ЛІНКОР-С", вартість товару 3 166 820,00 UAH з ПДВ.

05.12.2023 опубліковано інформацію про переможця торгів ТОВ "ЛІНКОР-С".

13.12.2023 між КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" (замовник) та ТОВ "ЛІНКОР-С" (постачальник) укладено договір про закупівлю №349, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність замовника 33160000-9-Устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна) (НК 024:2019-32617 Система лапароскопічна, багаторазового використання) 1 комплект (далі - товар), визначений в асортименті, кількості та за цінами, які зазначені у Специфікації (Додаток 1 до Договору), а замовник зобов`язується прийняти товар та оплатити його вартість у порядку та на умовах, що визначені цим Договором. Ціна на товар встановлюється в національній валюті України гривні. Ціна Договору становить 3166 820,00 грн з врахуванням ПДВ. Ціна цього Договору включає: ціну товару, всі податки, збори та інші обов`язкові платежі, витрати пов`язані з передпродажною підготовкою та реалізацією товару замовнику, всі витрати постачальника, враховуючи вартість транспортних послуг на доставку товару до місця поставки, визначеного цим Договором, здійснення вантажно-розвантажувальних послуг при поставці товару; переліку комплектності, цілісності та відсутності пошкоджень у присутності представників замовника. Місце поставки товару: 38400, Полтавська область, місто Решетилівка, вул. Грушевського, 76 /а.с. 43-50/.

На виконання умов договору про закупівлю від 13.12.2023 №349 ТОВ "ЛІНКОР-С" на користь КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" поставлено товар 33160000-9-Устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна) (НК 024:2019-32617 Система лапароскопічна, багаторазового використання) 1 комплект, загальна вартість товару 3166 820,00 грн, у тому числі 2959644,86 грн вартість без ПДВ та 207175,14 грн ПДВ 7%, про що зазначено у специфікації до договору /а.с. 51/.

15.01.2024 начальником Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області затверджено програму перевірки закупівель КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області"; тема: дослідження питань дотримання вимог законодавства при проведенні закупівель КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" /а.с. 120-121/.

Начальником Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області видані направлення від 15.01.2024 №31 та №32 на проведення перевірки закупівель КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" /а.с. 122-123/.

Посадовими особами Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області у період з 16.01.2024 по 19.01.2024 проведено перевірку закупівель в КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області", результати якої оформлені актом від 19.01.2024 №201631-11/006 /а.с. 163-174/.

За змістом акта перевірки від 19.01.2024 №201631-11/006 перевіркою встановлено, що "за результатами процедури закупівлі UA-2023-11-27-001978-a, між Замовником Комунальним некомерційним підприємством "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" в особі директора Черкуна Юрія Євгеновича (далі Замовник) та ТОВ "ЛІНКОР-С" в особі директора Короткової Олени Григорівни укладено договір про закупівлю від 13.12.2023 №349. Відповідно до п. 1.1 умов укладеного договору поставки від 13.12.2023 №349 Постачальник зобов`язується у встановлений строк поставити та передати у власність Замовника 33160000-9-Устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна) (НК 024:2019:-32617 Система лапароскопічна, багаторазового використання) - 1 комплект (далі - Товар), а Замовник зобов`язаний прийняти та оплатити поставлений Товар, у строки та на умовах цього договору. Пунктом 1.3 Договору встановлено: "Постачальник гарантує, що Товар, який є предметом Договору належить йому на праві власності або іншому речовому праві, що надає йому право розпоряджатися Товаром, є новим і не був у використанні, не перебуває під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави та іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими фізичними або юридичними особами, державними органами і державою, а також не є предметом будь-якого іншого обтяження обмеження, передбаченого чинним законодавством України". Відповідно до пункту 3.2 договору від 13.12.2023 №349 ціна договору становить 3166820,00 грн з врахуванням ПДВ. Пунктом 3.3 обумовлено, що ціна договору включає всі податки та збори, витрати пов`язані з передпродажною підготовкою та реалізацією Товару Замовнику, а також включаються транспортні послуги до місця вказаного за Договором та здійснення вантажно-розвантажувальних робіт. Пунктами 5.1 та 5.2 Договору визначено, що постачання Товару здійснюється за адресою: Полтавська область, місто Решетилівка вул. Грушевського 76, строк поставки товару: 31.12.2023. Умовами Договору, а саме пунктом 5.10 визначено, що зобов`язання постачальника щодо поставки партії Товару вважаються виконаними в повному обсязі з моменту передання партії Товару належної якості у власність Замовника у місці поставки з моменту та на підставі підписаної Сторонами видаткової накладної. Договір набирає чинності з дня його підписання і діє до 31.12.2023, але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань. Перевіркою встановлено, що відповідно до даних бухгалтерського обліку Підприємства та наданих до перевірки первинних документів (видаткової накладної від 14.12.2023 №1412, товарно-транспортної накладної від 14.12.2023 №14/12/1), Товар поставлений до місця визначеного п. 5.1 Договору. Відповідно до наданої до перевірки копії платіжної інструкції №32 від 15.12.2023, Підприємством здійснено оплату за поставлений Товар на рахунок ТОВ "ЛІНКОР-С" в сумі 3166820 грн в т.ч. ПДВ 207175,1 грн, що також підтверджується даними на сайті spending.gov.ua. Станом на 01.01.2024, відповідно до даних бухгалтерського обліку, дебіторська чи кредиторська заборгованість Підприємством перед ТОВ "ЛІНКОР-С" відсутня. Відповідно до умов укладеного договору між Підприємством та ТОВ "ЛІНКОР-С" від 13.12.2023 №349 та видаткової накладної від 14.12.2023 № 1412, останнім здійснено постачання устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна). При цьому, постановою КМУ від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану" (далі - Постанова №1447), відповідно до абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами) (далі - ПКУ), затверджено перелік лікарських засобів та медичних виробів, які звільняються від оподаткування ПДВ на час воєнного стану, до якого включено зокрема і Лапароскопічні стійки. Відповідно до абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України: "...лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту "в" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, що призначені для використання закладами охорони здоров`я ... для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України." Аналізом первинних документів бухгалтерського обліку Підприємства (платіжної інструкції від 15.12.2023 №32, рахунку від 14.12.2023 №1412, накладної від 14.12.2023 №1412, картки рахунку 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" за грудень 2023 року) встановлено, що Підприємством за поставлене обладнання за договором від 13.12.2023 №349 здійснено оплату на суму 3166 820,00 грн з урахуванням ПДВ 207175,14 гривень. Таким чином, Підприємством здійснено оплату рахунку, до якого включено суму ПДВ, за медичне обладнання, чим порушено Постанову №1447 та абзац третій пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (зі змінами), чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Підприємству в обсязі сплаченого ПДВ загальну суму 207175,14 гривень. Вищевказане порушення призвело до завищення витрат Підприємства відображених у ф. № 2-м "Звіт про фінансові результати" по рядку 2285 "Разом витрати" за 2023 рік в сумі 207175,14 гривень. Для з`ясування причин оплати Підприємством за поставлений товар (Лапароскопічну стійку) з урахуванням ПДВ, директору Підприємства надано запит від 19.01.2024 №4, відповідь на який отримано від головного бухгалтера Підприємства ОСОБА_2 , у якій зазначено наступне: "оплата за лапароскопічну стійку проводилася з урахуванням ПДВ згідно договору та наданих рахунку та накладної на даний товар за номером закупівлі (тендера) UA-2023-11-27-001978-а. ТОВ "ЛІНКОР-С" на наше звернення згідно оплати товару з ПДВ надано лист №89 від 17.01.2023, копію додаємо". (Платіжна інструкція від 15.12.2023 №32, рахунок від 14.12.2023 №1412, накладна від 14.12.2023 №1412, запит щодо надання пояснення від 19.01.2024 № 4 та відповідь на нього у Додатку 2 до акту перевірки). Слід зазначити, відповідно до змісту викладеному в Акті введення в експлуатацію медичного виробу (устаткування, обладнання) від 14.12.2023 № 1223/1 представники Постачальника (уповноваженого представника виробника) та представники Підприємства, який склали про наступне: Постачальником проведено введення в експлуатацію з виконанням пусконалагоджувальних робіт та проведенням необхідної перевірки якості та експлуатаційних характеристик медичного виробу, при цьому було оглянуто та перевірено на працездатність функціональність та комплектність. Пунктом 9 Акта введення в експлуатацію визначено, що претензій до якості та комплектності до Постачальника немає.".

Позивачем листом від 29.01.2024 №01.1-17/113 було подано заперечення на акт Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області №201631-11/006 від 19.01.2024 про результати перевірки закупівель в КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" /а.с. 175-190/.

Відповідачем складено висновок на заперечення до акта перевірки закупівель №201631-11/006 від 19.01.2024 КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" по закупівлі за номером ID: UA-2023-11-27-001978-а, планування, проведення закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання, та направлено цей висновок підприємству листом від 19.02.2024 №201604-14/474-2024 /а.с. 191-209/.

20.02.2024 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області пред`явило позивачу вимогу №201604-14/486-2024 щодо усунення виявлених перевіркою порушень законодавства, у якій зазначило, що на порушення вимог Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 1447 "Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться і постачаються на митну територію України під час воєнного стану" (далі - Постанова №1447), та абзацу 3 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (зі змінами), Замовником по договору закупівлі від 13.12.2023 №349 зайво перераховано суму податку на додану вартість (далі ПДВ) у грудні 2023 року на суму 207175,14 грн за придбане медичне обладнання Устаткування для операційних блоків (Стійка лапароскопічна), яке звільняється від оподаткування ПДВ на час воєнного стану, що призвело до матеріальної шкоди (втрат) на відповідну суму /а.с. 71-72/.

У цій вимозі Управління вимагає: 1) розглянути результати проведеної перевірки закупівлі та питання щодо притягнення у порядку, встановленому законодавством, до відповідальності працівників, винних у допущених порушеннях; 2) забезпечити відшкодування на користь підприємства матеріальної шкоди (збитків) в сумі 207175,14 грн, завданих ТОВ "ЛІНКОР-С", відповідно до статей 2016-229 Господарського кодексу України, статей 22, 610-625 Цивільного кодексу України. Вичерпну інформацію про вжиті заходи з усунення виявлених порушень разом із завіреними копіями підтвердних первинних документів, розпорядчих та інших документів надати Управлінню Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області до 22.03.2024.

Позивач, не погодившись із вимогою Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 20.02.2024 №201604-14/486-2024, звернувся до суду з цим позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 №2939-XII (далі Закон №2939-XII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Статтею 2 Закону №2939-XII передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі Положення №43, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю (пункт 1 Положення №43).

За приписами підпунктів 2, 3 пункту 4 Положення № 43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль у міністерствах, інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах, суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи); суб`єктах господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні; реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: інспектування (ревізії).

Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (пункт 7 Положення №43).

Підпунктами 16, 20, 23 пункту 6 Положення №43 передбачено, що Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; у разі виявлення збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір в установленому законодавством порядку.

Згідно з підпунктом 9 пункту 4 Положення №43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів тощо.

Відповідно до пунктів 7, 10, 13 статті 10 Закону №2939-XII органу державного фінансового контролю надається право: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку.

Законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються (частина друга статті 15 Закону №2939-XII).

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Отже, правова природа письмової вимоги контролюючого органу породжує правові наслідки (зокрема, обов`язки) для свого адресата та наділена рисами правового акта індивідуальної дії (з урахуванням її змістовної складової, незалежно від форми документа, у якому вона міститься), і такий акт може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства у разі звернення із відповідним позовом.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (стаття 1 Бюджетного кодексу України).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).

Отже, Держуадитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена Бюджетним кодексом України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена повноваженнями з накладення санкції у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Так, Закон №2939-XII визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, проте, саме Бюджетний кодекс України регламентує, зокрема, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, є спеціальним нормативно-правовим актом щодо регулювання правовідносин в частині способів і форм притягнення осіб до відповідальності за порушення бюджетного законодавства. І саме вказаним спеціальним законом передбачено повноваження органів державного фінансового контролю накладати попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Відповідно до приписів пункту 24 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме - нецільове використання бюджетних коштів.

Статтею 119 Бюджетного кодексу України передбачено, що нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають: бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет); напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів; бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).

Надаючи оцінку виявленому під час перевірки порушенню постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліків лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану", підпункту 2 (абзац третій) пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами, суд зазначає наступне.

Так, відповідно до підпункту 2 (абзац третій) пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент укладенні договору від 13.12.2023) тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту "в" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, що призначені для використання закладами охорони здоров`я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліків лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану" відповідно до абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України постановлено затвердити:

- Перелік лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану;

- Перелік лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану для закладів охорони здоров`я Міністерства оборони.

Так, до Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану (в редакції, чинній на момент поставки товару за договором про закупівлю від 13.12.2023 №349) включено лапароскопічну стійку.

Також до Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану для закладів охорони здоров`я Міністерства оборони (в редакції, чинній на момент поставки товару за договором про закупівлю від 13.12.2023 №349) включено лапароскопічну стійку у складі: телескоп "IR", 10 мм, 30 градусів (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); відеоцентр ендоскопічний, системний VISERA ELITE II (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); головка камери, ендоскопічна 3 CMOS (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); джерело світла IR, ендоскопічне (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); кабель світловий, розмір М, plug type, 3 м (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); тримач монітора (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); стійка ендоскопічна, мобільна, TC-C4 - набір 3 (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); монітор медичний 27 дюймів, 4К, 3840 х 2160, (код згідно з УКТЗЕД 8528590090); блок електрохірургічний (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); перемикач ножний із двома педалями (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); перемикач ножний із однією педаллю (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); інсуфлятор (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); кабель з`єднувальний, 10 м (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); телескоп "OES Elite", 4 мм, 30 градусів, автоклавний (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); тубус зовнішній, 8,5 мм, 2 запірні поворотні крани (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); тубус для резекції, 8 мм, для 9 мм/26 Fr, ABS (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); інструмент хірургічний, пасивний, для TURis (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); кабель світловий, розмір S, plug type, 3 м (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); зонд для припікання, 24 Fr, ВЧ (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); зонд для припікання, тип - стрічка, 24 Fr, середній, 30 градусів, одноразовий, для TURis (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); зонд для припікання, 24-28 Fr, ВЧ, для TURis (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); кабель ВЧ, біполярний, 4 м, TURis (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); інструмент хірургічний, пасивний (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); кабель ВЧ, 3,5 м, монополярний (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); зонд для припікання ВЧ, тип - петля, 24 Fr (код згідно з УКТЗЕД 9018902000); зонд для припікання, тип - ролик, 24-28 Fr (код згідно з УКТЗЕД 9018902000).

У подальшому, постановою Кабінету Міністрів України від 05.01.2024 №9 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 № 1447" Перелік лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, було викладено в новій редакції, згідно з якою до вказаного Переліку включено лапароскопічну стійку*.

При цьому виноска * означає "поширюється на медичні вироби, зазначені в підпункті 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України".

З аналізу викладених норм, суд дійшов висновку, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема, медичних виробів, що призначені для використання закладами охорони здоров`я для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я.

Тобто умовою звільнення від оподаткування податком на додану вартість є не лише включення медичного виробу до переліку, встановленого Кабінетом Міністрів України, а і цільове використання такого обладнання, а саме: для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я.

Згідно з підпунктом "в" пункту 193.1 статті 193 Податкового кодексу України ставки податку встановлюються від бази оподаткування в таких розмірах: 7 відсотків по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Водночас, режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 2 (абзац третій) пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України до операцій з постачання лікарських засобів і виробів медичного призначення на митній території України, застосовується за умови, що такі лікарські засоби і вироби медичного призначення:

- призначені для використання у відповідних заходах, перерахованих у пункті 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України Кодексу суб`єктами (закладами охорони здоров`я, учасниками антитерористичної операції та особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації). Інформація щодо цілей використання лікарських засобів і виробів медичного призначенні може бути зазначена у договорі на постачання таких лікарських засобів і виробів медичного призначення, укладеному між постачальником та покупцем;

- включені до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1447.

Тобто без дотримання усіх у сукупності цих вимог, наведені операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.

Документів, що підтверджують правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, нормами вказаного пункту Податкового кодексу України не визначено.

Отже, обов`язковою умовою є використання у відповідних заходах, перерахованих у пункті 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, але враховуючи, що документів, що підтверджують правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ нормами вказаного пункту Податкового кодексу України не визначено, то інформація щодо цілей використання може бути зазначена у договорі на постачання, укладеному між постачальником та покупцем.

Конструкція наведеної правової норми включає умову застосування досліджуваної податкової пільги, а саме: наявність спеціального суб`єкта та використання в порядку реалізації специфічної діяльності використання закладами охорони здоров`я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України;

Судовим розглядом встановлено, що КНП "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" згідно зі Статутом є закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої медичної допомоги громадянам /населенню/ в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та Статутом. КНП надає пацієнтам відповідно до законодавства на безвідплатній та відплатній основі послуги вторинної/спеціалізованої стаціонарної медичної допомоги, у тому числі екстреної (невідкладної), необхідної для збереження належних профілактики, діагностики і лікування хвороб, травм, отруєнь чи інших розладів здоров`я, медичного контролю за перебігом вагітності й ведення пологів і післяпологового періоду, амбулаторної медичної допомоги (спеціалізована медична практика).

Таким чином, позивач є закладом охорони здоров`я, що здійснює загальне медичне обслуговування населення та не належить до закладів охорони здоров`я Міністерства оборони України.

З огляду на наведене, за своєю правовою природою підприємство не може надавати медичну допомогу виключно фізичним особам, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства.

При цьому ні тендерна документація, ні договір про закупівлю від 13.12.2023 №349 не містили інформації, що лапароскопічна стійка придбана з метою надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я.

З урахуванням вищезазначеного, відповідачем у спірному випадку не доведено правомірність виявленого перевіркою порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1447 "Про затвердження переліків лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану", підпункту 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Твердження відповідача у відзиві про те, що оскільки лапароскопічна стійка є медичним виробом та призначена для використання закладами здоров`я, яким є позивач, договір від 13.12.2023 № 349 підпадає під першу умову звільнення від оподаткування ПДВ, визначену абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а також те, що лапароскопічна стійка включена Постановою №1447 до Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, договір від 13.12.2023 № 349 підпадає під другу умову звільнення від оподаткування ПДВ, визначену абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, є безпідставними, не відповідають вимогам вищенаведеного законодавства у сукупності, висновки відповідача здійснені виокремлено від усіх умов, необхідних для звільнення від оподаткування ПДВ.

Таким чином, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправною та скасування вимоги Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 20.02.2024 №201604-14/486-2024 "Про усунення виявлених порушень".

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що позов Комунального некомерційного підприємства "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, понесені позивачем витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню на користь позивача з відповідача.

Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 132, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Адміністративний позов Комунального некомерційного підприємства "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" (вул. Грушевського, буд. 76, м. Решетилівка, Полтавська область, 38400, код ЄДРПОУ 01999483) до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул. Шевченка, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 41127020) про визнання протиправною та скасування вимоги задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати вимогу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 20.02.2024 №201604-14/486-2024 "Про усунення виявлених порушень".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул. Шевченка, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 41127020) на користь Комунального некомерційного підприємства "Решетилівська центральна лікарня Решетилівської міської ради Полтавської області" (вул. Грушевського, буд. 76, м. Решетилівка, Полтавська область, 38400, код ЄДРПОУ 01999483) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.С. Канигіна

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2025
Оприлюднено26.03.2025
Номер документу126066129
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —440/3778/24

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні