2-26/10718-2008
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
25 листопада 2010 року Справа № 2-26/10718-2008
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Маслової З.Д.,
суддів Градової О.Г.,
Ткаченка М.І.,
за участю представників сторін:
позивача: 07.10.2010, 25.11.2010 Хаваєва Наталя Вячеславівна, довіреність № б/н від 04.10.10, товариство з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий табір "Орльонок-Юг", 04.11.2010 не з'явився;
відповідача, 07.10.2010, 25.11.2010 Доценко Лілія Володимирівна, довіреність № 10-03/14-255 від 11.08.10, Відділ Держкомзему у місті Алушта 04.11.2010 не з'явився;
відповідача: 04.11.2010, 25.11.2010 не з'явився, Алуштинська міська рада
прокурор: 25.11.2010 Ковалевич Олег Михайлович, посвідчення № 631 від 01.02.10, прокурор відділу прокуратури міста Севастополя, 07.10.2010, 04.11.2010 не з'явився.
розглянувши апеляційну скаргу заступника прокурора Автономної Республіки Крим на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Медведчук О.Л.) від 19 грудня 2008 року у справі №2-26/10718-2008.
до Відділу Держкомзему у місті Алушта (пл. Радянська, 1,Алушта,98500)
та Алуштинської міської ради (пл. Радянська, 1,Алушта,98500)
за участю: прокуратури Автономної Республіки Крим (м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21, 95015)
прокуратура м. Севастополя-до відома (м. Севастополь, вул. Павліченко, 1, 99011)
про визнання права на оформлення права оренди земельної ділянки та спонукання до виконання певних дій
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Кримського Третейського суду від 04.05.2005 р. у справі № 02-05/088-2005 задоволено заяву ТОВ "Орльонок-Юг" (ЄДРПОУ 33433962) Визнано за ним право власності на 96/100 долей цілісного майнового комплексу "Дитячий оздоровчий табір "Орльонок" по вул. Набережній, 30 у м. Алушта, з перерахуванням конкретних об'єктів, припинено право власності ТОВ "Шкірвзуття" на 96/100 долей майнового комплексу – дитячий оздоровчий табір "Орльонок" по вул. Набережній, 30 у м. Алушта. Визнано за ТОВ "Орльонок-Юг" право на одержання земельної ділянки, для обслуговування майнового комплексу в установленому законом порядку (а.с. 8-10).
У зв'язку з тим, що Третейський суд вийшов за рамки своїх повноважень, 05.12.2008 р. (з урахуванням уточнення від 19.12.2008 р.) ТОВ "Дитячий оздоровчий табір "Орльонок-Юг" (далі ТОВ "ДОТ "Орльонок-Юг" ) на підставі ст. 377 ЦК України, ст. 120 Земельного кодексу України звернулося до господарського суду АР Крим з позовною заявою до Алуштинського міського управління земельних ресурсів і просило:
- визнати за ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» право на оформлення права оренди земельної ділянки по вул. Набережна, 30 в м. Алушта, АРК, площею 2,3051 га, для розміщення, обслуговування та реконструкції будівель та споруд ДОТ «Орльонок», шляхом складання технічної документації з землеустрою для складання документів, які посвідчують право оренди на земельну ділянку,
- зобов'язати Алуштинського міського управління земельних ресурсів узгодити ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» технічну документацію з землеустрою на земельну ділянку 2,3051 га по вул. Набережна, 30 в м. Алушта, та видати відповідний висновок до технічної документації по землеустрою по оформленню документів, що засвідчують право ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» земельну ділянку для розміщення, обслуговування та реконструкції будівель та споруд ДОТ «Орльонок»,
- присвоїти земельній ділянці єдиний кадастровий номер (а.с. 2-3, 42).
Позовні вимоги мотивовані тим, що при переході права власності на будівлі і споруду право власності на земельну ділянку, або її частку може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування – на підставі договору оренди. Що листом № 10-03/19-1398 від 11.11.2008 р. Алуштинське міське управління земельних ресурсів неправомірно відмовило позивачеві в узгодженні технічної документацій на земельну ділянку, посилаючись на необхідність оформлення документів на кожну із них. (а.с. 2-3, 7).
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 19 грудня 2008 року у справі № 2-26/10718-2008 позов задоволено (а.с. 48-51).
В апеляційній скарзі заступник прокурора АРК ставить питання про скасування рішення суду, у позові відмовити, так як воно постановлено з порушенням процесуального закону:
- суд вирішив питання щодо розпорядження земельною ділянкою, в той час як вирішення цих питань віднесено до компетенції Алуштинської міської ради, до якої ТОВ "ДОТ "Орльонок-Юг" не зверталося і яка не була залучена до участі у справі (а.с. 62-64).
Ухвалою апеляційного суду від 23.09.2010 р. прокурору відновлено строк подання апеляційної скарги.
Ухвалою апеляційного суду від 07.10.2010, у зв'язку з реорганізацією відповідно до наказу Держкомзему України № 430 від 14.08.2009 р. „Про реорганізацію територіальних органів Рескомзему”, Алуштинське міське управління земельних ресурсів замінено на Відділ держкомзему у м. Алушта, в якості другого відповідача залучено Алуштинську міську раду відповідно до пунктів 1 та 2 ст. 24 ГПК України (а.с. 91-94).
Слухання справи неодноразово відкладалося, у судове засідання представник Алуштинської міської ради не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив, відгук на апеляційну скаргу прокурора не надіслав.
У зв'язку з відпусткою судді Градової О.Г., її замінено на суддю Фенько Т.П. за розпорядженням керівництва суду від 07.10.2010 р.
У зв'язку з поважних причин судді Остапової К.А. та поважних причин судді Фенько Т.П., їх замінено на суддів Градову О.Г. та Ткаченка М.І. за розпорядженням керівництва суду від 25.11.2010 р.
04.11.2010 р. прокуратурою АРК заявлено клопотання № 05/01-2041 вих. /10 про подовження строку розгляду справи.
У судових засіданнях прокурор доводи апеляційної скарги підтримував, просив рішення суду 1-ої інстанції скасувати з підстав, прийняте нове, яким відмовити у задоволені позовних вимог, представник ТОВ "ДОТ "Орльонок-Юг" заперечував проти доводів апеляційної скарги, вважаючи їх безпідставними, представник Відділу держкомзему у м. Алушта відніс питання на розсуд суду.
Оскільки явка в судове засідання згідно статті 22 Господарського процесуального кодексу України –це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, колегія вважає за можливе переглянути рішення суду першої інстанції за відсутності представника Алуштинської міської ради.
Розглянувши справу повторно в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає, що рішення господарського суду першої інстанції підлягає скасуванню у зв'язку з невірним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Приймаючи рішення про визнання за ТОВ "ДОТ "Орльонок-Юг" права на оформлення права оренди земельної ділянки 2,3051 га і зобов'язуючи Алуштинське міське управління земельних ресурсів узгодити технічну документацію з привласненням єдиного кадастрового номеру, суд 1-ої інстанції виходив з того, що відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 ЦК України до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором (48-51).
Погодитися з цими висновками суду не можна, виходячи з наступного.
Згідно п.1 ст. 116 ЗК України набуття права власності та користування земельними ділянками із земель комунальної або державної власності здійснюється за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до п. 1 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення виконавчого комітету Алуштинської міської ради від 14 серпня 1998 року № 577 ВАТ «Шкірвзуття» виданий Державний акт ІІ-КМ № 002792 на право постійного користування землею - на дитячий оздоровчий табір «Орльонок» (а.с. 12-15).
07 квітня 2005 року між ВАТ «Шкірвзуття» і ТОВ „ДОТ „Орльонок-Юг” укладений договір купівлі-продажу майнового комплексу „Дитячий оздоровчий табір ”Орльонок”, який нотаріально не посвідчено і не зареєстровано. Згідно п. 2.1. договору (порядок розрахунків) та додатковими угодами до договору строки проведення розрахунків віднесено до додаткових угод.
Актом прийому-передачі нерухомого майна від 04.05.2005 р. ВАТ «Шкірвзуття» передала ТОВ „Орльонок-Юг” нерухоме майно цілісного майнового комплексу.
Згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 17 червня 2005 на будівлі і споруди дитячого оздоровчого табору "Орльонок" по вул. Набережна, 30 у м. Алушта зареєстровано за ТОВ „Орльонок-Юг”(а.с. 11).
З метою оформлення прав ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» на земельну ділянку під об'єктом права власності, на замовлення позивача ТОВ «Славянська єдність» була виконана технічна документація по землеустрою по оформленню документів, що засвідчують право на земельну ділянку площею 2,3051 га, розташовану по вул. Набережної, 30 в м. Алушта (а.с. 22-27).
На звернення позивача від 22.10.2008 р. до Алуштинського міського Управління земельних ресурсів, листом від 11.11.2008 р. вих. №10-03/19-1398 ТОВ «Орльонок-Юг» було відмовлено в узгодженні технічної документації, оскільки частина вказаної земельної ділянки знаходиться за межами міста Алушта. У зв'язку з чим позивачеві слід привести технічну документацію по землеустрою у відповідність з нормами земельного законодавства і надати її повторно на узгодження (а.с. 7).
З матеріалів справи слідує, що земельна ділянка ВАТ «Шкірвзуття» знаходиться на території м. Алушти та Маломаякської сільської ради.
ТОВ «Орльонок-Юг» повторно документацію по землеустрою не надало і 05.12.2008 р. звернулось з даним позовом до суду.
Згідно п.1.9 Інструкції „Про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі”, затвердженої наказом Держкомзему України № 43 від 04.05.1999 р. (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647) при розташуванні земельної ділянки, що надається у тимчасове користування (в тому числі на умовах оренди) або в оренду, на території кількох сільських, селищних, міських рад, договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) або договір оренди укладається окремо з відповідною сільською, селищною, міською радою або відповідною державною адміністрацією, на території яких розташовані частини ділянки.
Приписи ст.ст. 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Народу України права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції.
Відповідно до ст. 142-145 Конституції України управління земельними правовідносинами здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Згідно до п. 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпоряджання землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність. Здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до ч.2 ст. 16 Закону України „Про оренду землі” укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Згідно пунктів 1 та 2 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Згідно п.1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на сесії ради, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів, або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
В роз'ясненнях Вищого господарського суду України від 27.06.2001 р. № 02-5/743 „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із захистом права власності на землю і землекористування” встановлене, що вирішення питань про передачу землі у власність чи користування є виключним правом ради як суб'єкта права власності на землю, заяви зацікавлених осіб про зобов'язання відповідної ради передати земельну ділянку у власність або користування задоволенню не підлягають.
З урахуванням вищенаведеного, судова колегія вважає незаконним рішення суду 1-ої інстанції, яким за ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» визнано право на оформлення права оренди земельної ділянки 2,3051 га для розміщення, обслуговування та реконструкції будівель та споруд ДОТ «Орльонок» без наявності відповідного рішення Алуштинської міської ради та не законно зобов'язано узгодити технічну документацію на земельну ділянку з привласненням єдиного кадастрового номеру, так як рішення про укладення чи відмову в укладенні договору оренди землі комунальної форми власності вирішує виключно відповідний орган місцевого самоврядування на підставі рішення сесії.
З пояснень в судовому засіданні апеляційного суду представників ТОВ «ДОТ «Орльонок-Юг» та Відділу держкомзему у м. Алушті. Встановлено, що позивач не звертався до Алуштинської міської ради за вирішенням питань зв'язаних з наданням земельної ділянки в оренду.
Приймаючи до уваги, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, зобов'язання надати земельну ділянку на підставі договору оренди за відсутності відповідного рішення є порушення його виключного права на здійснення від імені українського народу права власності та управління землею, що підлягає захисту.
Відсутність у ТОВ "ДОТ "Орльонок-Юг" необхідної документації, передбаченої ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України взагалі виключає можливість укладання договору оренди земельної ділянки, а отже рішення суду 1-ої інстанції відносно визнання права на оренду, є незаконним, і таким, що суперечить наведеним вище нормам матеріального права, прийняте без участі Алуштинської міської ради – органу, уповноваженого діючим законодавством на прийняття рішень про укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності, тобто, прийняте також з порушенням норм процесуального права і підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволені позовних вимог.
Керуючись ст. 101, п. 2 ст. 103, п. 4 ч. 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Задовольнити клопотання прокуратури АРК і продовжити строк розгляду справи на 15 днів.
2. Апеляційну скаргу заступника прокурора Автономної Республіки Крим задовольнити.
3. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 19 грудня 2008 року у справі №2-26/10718-2008 скасувати.
4. Прийняти нове рішення: ТОВ "Дитячий оздоровчий табір "Орльонок-Юг" у задоволені позовних вимог у справі №2-26/10718-2008 відмовити.
Головуючий суддя З.Д. Маслова
Судді О.Г. Градова
М.І. Ткаченко
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2010 |
Оприлюднено | 04.12.2010 |
Номер документу | 12606711 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Фенько Тетяна Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні