Рішення
від 05.03.2025 по справі 914/3079/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.03.2025 Справа № 914/3079/24

м. Львів

за позовом: Виконавчого комітету Луцької міської ради, м. Луцьк

до відповідача: Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Львів

про визнання недійсним рішення

Суддя Олена ЩИГЕЛЬСЬКА

Секретар с/з Надія ВАШКЕВИЧ

Представників сторін:

від позивача: Романова І.Л. - представник

від відповідача: Оленюк С.Л.. представник

1.ІСТОРІЯ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

2.Виконавчий комітет Луцької міської ради звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення.

3.Ухвалою від 18.12.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 15.01.2025.

4.Рух справи відображено в ухвалах суду та протоколах судового засідання.

5.Зокрема, ухвалою суду від 05.02.2025 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

6.05.03.2025 від відповідача поступили пояснення (вх.№5700/25).

7.В судове засідання 05.03.2025 з`явилася представниця позивача, підтримала позовні вимоги, позов просила задовольнити в повному обсязі.

8.В судове засідання 05.03.2025 з`явився представник відповідача, позовні вимоги заперечив.

9.Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

10.Судом встановлено, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, у відповідності до ст.13 ГПК України, судом створювались учасникам справи необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

11.В судовому засіданні 05.03.2025 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

12.АРГУМЕНТИ СТОРІН

13.Аргументи позивача.

14.11.11.2024 виконавчим комітетом Луцької міської ради отримано рішення адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.10.2024 №63/161-р/к у справі №63/5-07-06- 2024 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

15.На переконання позивача висновки, викладені у рішенні від 31.10.2024 №63/161-р/к у справі №63/5-07-06-2024, не відповідають фактичним обставинам справи та суперечать нормам чинного законодавства.

16.Позивач зазначає, що позивачем надсилалися відповідачу Зауваження на Подання про попередній висновок у справі № 63/5-07-06-202, оформленні листом від 28.10.2024 №1.1-5/4858/2024, які не були враховані відповідачем при ухваленні оскаржуваного рішення.

17.Виконавчий комітет зазначає, що 31.08.2022 на круглому столі «Вирішення проблем приймання стічних вод на очисних спорудах м.Луцька», учасникам якого були наукові працівники кафедри екології Луцького технічного університету, представники підприємств Луцької міської територіальної громади (понад 45 суб`єктів господарювання), виробники обладнання, було обговорено питання щодо необхідності встановлення постійного контролю якості стічних вод в режимі реального часу.

18.Проект рішення виконавчого комітету Луцької міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 19.09.2018 №595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2020 роки» не було включено до Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2022 рік виконавчого комітету Луцької міської ради.

19.З метою дотримання норм ст. 7 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» КП «Луцькводоканал» листом від 21.09.2022 №471/2022 звернулось з пропозицією до департаменту економічної політики Луцької міської ради про включення зазначено проекту рішення до Плану діяльності з підготовки регуляторних актів. КП «Луцькводоканал» у проекті рішення виконавчого комітету Луцької міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітет Луцької міської ради від 19.09.2018 №595-1 «Про затвердження Правил Приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2020 роки» попередньо передбачало поширення Правил на споживачів послуг Луцької міської територіальної громади та внесли зміни щодо переліку нормативно-правових актів, на підставі яких розроблено зазначені Правила.

20.Підготовлений КП «Луцькводоканал» проект рішення у ІУ кварталі 2022 року було подано на погодження до виконавчих органів Луцької міської ради. Під час погодження проекту рішення департамент економіки Луцької міської ради ініціював внесення змін для врахування результатів громадського обговорення на Круглому столі «Вирішення проблем приймання стічних вод на очисних спорудах м.Луцька».

21.Виконавчим комітетом Луцької міської ради, прийнято регуляторний акт - рішення від 20.12.2022 №688-1 Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018 2022 роки.

22.Метою прийняття рішення було впровадження ефективного контролю щодо скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення, мотивування підприємств, організацій, установ та фізичних осіб-підприємців щодо дотримання встановлених норм ДК речовин, що забруднюють стічні води при скиді до системи централізованого водовідведення та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод.

23.На переконання Позивача, вказане рішення прийнято з дотриманням усіх принципів державної регуляторної політики в тому числі, принципів збалансованості (забезпечення балансу інтересів суб`єктів господарювання, громадян та держави), прозорості та врахування громадської думки. Вказане рішення не оскаржувалося до суду суб`єктами господарювання на яких поширюється його дія.

24.Орган місцевого самоврядування наділений повноваженням розробляти місцеві правила з врахуванням локальних особливостей приймання та очищення стічних вод.

25.Між органом місцевого самоврядування та радою Волинського обласного об`єднання організацій роботодавців була досягнута домовленість про відтермінування впровадження аналізу стічних вод шляхом встановлення автоматичних пробовідбірників.

26.Позивач вважає, що Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення Луцької міської територіальної громади розроблені у відповідності до вимог чинного законодавства, в межах наділених повноважень, з дотриманням балансу інтересів мешканців міста та суб`єктів господарювання, з метою недопущення діяльності, що негативно впливає на якість питної води, порушує режим функціонування систем питного водопостачання та централізованого водовідведення, а також захисту навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод і як наслідок захисту життя та здоров`я мешканців територіальної громади.

27.Позивач вважає, що листи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, на які посилається відповідач в оскаржуваному рішенні не є нормативно-правовими актами та носять інформаційний характер, внаслідок чого не могли використовуватися при прийнятті рішення відповідачем.

28.Таким чином, позивач вважає, що відповідачем при ухвалені оскаржуваного рішення не враховано вище вказані обставини та норми права, внаслідок чого ухвалено неправомірне рішення.

29.Аргументи відповідача

30.Відповідач з позовом не погоджується, вказує, що наведені у позові у справі № твердження є декларативними, підтверджують викладене в Рішення від 31.10.2024 №63/161-р/к у справі №63/5-07-06-2024 та не враховують дійсного правового змісту дій органу місцевого самоврядування, що передбачені статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

31.ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

32. Виконавчим комітетом Луцької міської ради прийнято рішення від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки» до зазначеного рішення внесено зміни, зокрема:

- Пункт 2.1 розділу 2 доповнено підпунктом 11 у такій редакції: «Вимагати від споживачів улаштування на випусках водовідведення витратомірів, обмежувачів витрат, граток для затримання сміття, регулюючої та запірної арматури, аналізаторів показників якості стічних вод, стаціонарних пробовідбірників (у тому числі автоматичних) та інших пристроїв для регулювання режиму скиду та визначення кількості та якості стічних вод відповідно до Правил.»

- Пункт 2.2 розділу 2 доповнено новим підпунктом у такій редакції: «Уразі невиконання Споживачем вимог пункту 6.10 розділу 6 цих Правил після попередження Споживачами не пізніше, ніж за 10 робочих днів припинити надання послуг з приймання стічних вод до моменту усунення порушення».

- Розділ 6 доповнено пунктом 6.10 у такій редакції: « 6.10. Споживачі, середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення за окремим об`єктом перевищує 100 м3 (за підсумком попереднього року або відповідно до проектної потужності Споживача) зобов`язані встановити на контрольному колодязі (випуску) автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечити їх функціонування на постійній основі.

У таких випадках відібрані автоматичним стаціонарним пробовідбірником проби є контрольними. Виробник може надавати вимоги та рекомендації щодо місця встановлення, параметрів та характеристик автоматичних стаціонарних пробовідбірників, а також щодо переліку показників для контролю. Встановлення на діючих об`єктах автоматичних стаціонарних пробовідбірників здійснюється у термін, наданий Виробником, але не пізніше 6 місяців від дня набрання чинності цими Правилами".

33. Про зазначені зміни КП «Луцькводоканал» було повідомлено через засоби масової інформації, офіційний сайт підприємства.

34. У березні 2023 року КП «Луцькводоканал» направило 38 повідомлень суб`єктам господарювання - споживачам про виконання Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцьк в частині встановлення на діючих об`єктах автоматичних стаціонарних пробовідбірників.

38. КП «Луцькводоканал» у травні 2023 року направило повторні листи споживачам, зокрема, ТзОВ Дмитрук-Фудз, ПрАТ Луцьк-Фудз, ТзОВ «Агідель», ПрАТ «ТЕРЕМНОХЛІБ», ТзОВ «Полімер» листи про обов`язок споживача встановити автоматичний стаціонарний пробовідбірник відповідно до Правил приймання стічних вод м. Луцька

39. У зазначених листах, КП «Луцькводоканал» повідомило суб`єктів господарювання про наступне:

-мета роботи пробовідбірника не здійснення аналізу, а лише накопичення матеріалу для подальшого аналізу.

-обов`язок споживача, згідно з Правилами, встановити автоматичний стаціонарний пробовідбірник і забезпечити його функціонування на весь період експлуатації.

-запропоновано взяти за основу пробовідбірник на який оголошено закупівлю комунальним підприємством «Луцькводоканал», перейшовши за посиланням: http://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-23-016012-а.

-правилами передбачено, що з липня 2023 року споживачем має бути забезпечено функціонування автоматичного стаціонарного пробовідбірника».

40. Як вбачається з рішення адміністративної комісії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №63/161-р/к від 31.10.2024 Відділення зверталося із вимогами про надання інформації до суб`єктів господарювання, яким КП «Луцькводоканал» надсилало листи про обов`язок споживача встановлювати автоматичний стаціонарний пробовідбірник.

41. У відповідь на запит більшість суб`єктів господарювання зазначили, що не встановили автоматичні стаціонарні пробовідбірники, оскільки їх придбання потребує значних витрат, а також підприємства зазначили, що саме зобов`язання встановлювати автоматичні стаціонарні пробовідбірники не передбачено чинним законодавством України, оскільки підприємства самостійно два рази в рік здійснюють лабораторні дослідження стічних вод, а їх результат показує, що концентрації шкідливих речовин в стічних водах не перевищує встановлених норм.

42. Відповідно до підпунктами 3 та 5 пункту 1, підпункту 2 пункту 2 розділу II Правил приймання стічних вод № 316 КП «Луцькводоканал» і споживачі мають обов`язок контролювати кількість та якість стічних вод.

43. Чинним законодавством у сфері централізованого водовідведення, зокрема, Законом про водовідведення, Правилами приймання стічних вод № 316 не передбачено, що споживачі, у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення перевищує 100 м3, повинні встановлювати за власні кошти автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечувати їх функціонування на постійній основі.

44. 3 метою з`ясування питань, пов`язаних із застосуванням Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, Антимонопольний комітет України листом від 25.09.2023 № 128-29.1/01-1030бе звернувся до Міністерства розвитку громад та територій України за відповідним роз`ясненням.

45. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України листом від 16.10.2023 № 17961/25/10-23 роз`яснило Антимонопольному комітету України, що чинним законодавством у сфері централізованого водовідведення не передбачено поділ споживачів у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення складає до 100 м3 або перевищує 100 м3 та не передбачено вимог встановлення на контрольному колодязі автоматичних стаціонарних пробовідбірників.

46. За результатами розгляду справи № 63/5-07-06-2024 Адміністративна комісія Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України в оскаржуваному рішенні від №63/161-р/к від 31.10.2024 постановила визнати дії виконавчого комітету Луцької міської ради, які полягають у затвердженні рішенням від 20.12.2022 №688-1 Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 №595-1 Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки змін до Місцевих правил приймання стічних вод, положення яких наділяє правом КП Луцькводоканал зобов`язувати споживачів, у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод до систем централізованого водовідведення перевищує 100 м.куб., встановлювати на контрольному колодязі автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечувати їх функціонування на постійні основі, а у разі невиконання цих вимог припиняти надання послуг з приймання стічних вод, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 7 статті 50 та статті 17 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді легітимації вчинення КП Луцькводоканал порушення законодавства про захист економічно конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку з централізованого водовідведення, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, та зобов`язати виконавчий комітет Луцької міської ради припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 1 резолютивної частини цього рішення у тримісячний строк.

47. Листом від 05.11.2024 відповідач надіслав на адресу позивача посвідчену копію рішення Адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення № 63/161-р/к у справі №63/5-07-06-2024 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції». Відповідно до долученого пошуку поштового відправлення з офіційного сайту Укрпошти Рішення отримано позивачем 11.11.2024 року.

48. Не погоджуючись з означеним рішенням, відповідач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовною заявою про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.10.2024 №63/161-р/к у справі №63/5-07-06-2024 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

49ОЦІНКА СУДУ.

50.У відповідності до ч. 1 ст. 25 ГК України, держава підтримує конкуренцію як змагання між суб`єктами господарювання, що забезпечує завдяки їх власним досягненням здобуття ними певних економічних переваг, внаслідок чого споживачі та суб`єкти господарювання отримують можливість вибору необхідного товару і при цьому окремі суб`єкти господарювання не визначають умов реалізації товару на ринку. Зазначене кореспондує законодавчій нормі ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

51.Держава, згідно з ч. 3 ст.42 Конституції України, забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Як визначено у ст.7 Закону України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики, розвиток конкуренції» як основного чинника підвищення ефективності економіки є однією з основних засад внутрішньої політики в економічній сфері.

52.Правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності врегульовані нормами Закону України "Про захист економічної конкуренції".

53.Згідно з ч. 1 ст. 40 Господарського кодексу України державний контроль за дотриманням антимонопольно-конкурентного законодавства, захист інтересів підприємців та споживачів від його порушень здійснюється Антимонопольним комітетом України відповідно до його повноважень, визначених законом.

54.Частиною 6 ст. 40 Господарського кодексу України, встановлено, що Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення у встановленому законом порядку розглядають справи про недобросовісну конкуренцію та інші справи щодо порушення антимонопольно-конкурентного законодавства, передбачені законом.

55.Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» державна політика у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму, здійснення заходів, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється, у тому числі, органами місцевого самоврядування.

56.Відповідно до частин 2, 4, 11 статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» до виключних повноважень Антимонопольного комітету України та його територіальних органів належать, зокрема приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції; перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).

57.Статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку; монополізація - досягнення суб`єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, підтримання або посилення цього становища.

58.Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 13 названого Закону зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку визнається встановлення таких умов реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.

59.Частина 3 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачає, що зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

60.Частиною 1 статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: a) на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; б) не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.

61.Частина друга статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначає, що органи місцевого самоврядування зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

62.Виконання органами місцевого самоврядування зобов`язання щодо сприяння розвитку конкуренції та не вчинення будь-яких дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію, здійснюється шляхом створення умов, за яких здобуття суб`єктами господарювання переваг над іншими суб`єктами господарювання здійснюється завдяки власним досягненням.

63.Здійснення таких заходів забезпечує реалізацію державної політики у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму.

64.Проте, недотримання зазначених засад може призводити до нездійснення органами місцевого самоврядування заходів, які сприяють розвитку конкуренції.

65.Статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що одним із основних принципів місцевого самоврядування є законність.

66.Отже, реалізація органом місцевого самоврядування (в даному випадку Виконавчим комітетом Луцької міської ради) покладеного на нього повноважень має здійснюватися з дотриманням вимог законодавства України, в тому числі Закону України «Про захист економічної конкуренції».

67.Як вбачається з матеріалів справи КП «Луцькводоканал» листом від 21.09.2022 №471/2022 звернулось з пропозицією до департаменту економічної політики Луцької міської ради про включення проекту рішення до Плану діяльності з підготовки регуляторних актів. КП «Луцькводоканал» у проекті рішення виконавчого комітету Луцької міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітет Луцької міської ради від 19.09.2018 №595-1 «Про затвердження Правил Приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2020 роки» попередньо передбачало поширення Правил на споживачів послуг Луцької міської територіальної громади та внесли зміни щодо переліку нормативно-правових актів, на підставі яких розроблено зазначені Правила.

68. Виконавчим комітетом Луцької міської ради прийнято рішення від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки», а саме внесно такі зміни, зокрема:

- Пункт 2.1 розділу 2 доповнено підпунктом 11 у такій редакції: «Вимагати від споживачів улаштування на випусках водовідведення витратомірів, обмежувачів витрат, граток для затримання сміття, регулюючої та запірної арматури, аналізаторів показників якості стічних вод, стаціонарних пробовідбірників (у тому числі автоматичних) та інших пристроїв для регулювання режиму скиду та визначення кількості та якості стічних вод відповідно до Правил.»

- Пункт 2.2 розділу 2 доповнено новим підпунктом у такій редакції: «Уразі невиконання Споживачем вимог пункту 6.10 розділу 6 цих Правил після попередження Споживачами не пізніше, ніж за 10 робочих днів припинити надання послуг з приймання стічних вод до моменту усунення порушення».

- Розділ 6 доповнено пунктом 6.10 у такій редакції: « 6.10. Споживачі, середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення за окремим об`єктом перевищує 100 м3 (за підсумком попереднього року або відповідно до проектної потужності Споживача) зобов`язані встановити на контрольному колодязі (випуску) автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечити їх функціонування на постійній основі.

Відібрані автоматичним стаціонарним пробовідбірником проби є контрольними. Виробник може надавати вимоги та рекомендації щодо місця встановлення, параметрів та характеристик автоматичних стаціонарних пробовідбірників, а також щодо переліку показників для контролю. Встановлення на діючих об`єктах автоматичних стаціонарних пробовідбірників здійснюється у термін, наданий Виробником, але не пізніше 6 місяців від дня набрання чинності цими Правилами».

69.Матеріалами справи підтверджується, що КП «Луцькводоканал» вживало заходи про зобов`язання споживачів встановлювати автоматичні стаціонарні пробовідбірники (пункт 6.10 розділу 6 Місцеві правила приймання стічних вод).

70.Поряд з цим суд зазначає, що сукупність законодавства у сфері централізованого водовідведення, зокрема, Закон України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Закон України «Про водовідведення та очищення стічних вод» та Правила приймання стічних вод № 316 не передбачають, що споживачі, у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення перевищує 100 м3 , повинні встановлювати за власні кошти автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечувати їх функціонування на постійній основі.

71.Як вбачається з листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України листом від 16.10.2023 № 17961/25/10-23, чинним законодавством у сфері централізованого водовідведення не передбачено поділ споживачів у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод яких до системи централізованого водовідведення складає до 100 м3 або перевищує 100 м3 та не передбачено вимог встановлення на контрольному колодязі автоматичних стаціонарних пробовідбірників.

72.Крім того, як вбачається з рішення АКМ КП «Луцькводоканал» у період з грудня 2022 року по 28 жовтня 2024 року на ринку послуг з централізованого водовідведення в територіальних межах м. Луцька та навколишніх сіл, де розташовані каналізаційні мережі, що знаходяться у його власності та/або користуванні, займало монопольне (домінуюче) становище із часткою 100%, оскільки не мало на цьому ринку жодного конкурента, дії КП «Луцькводоканал», які полягають у зобов`язанні споживачів, у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод до систем централізованого водовідведення перевищує 100 м3), встановлювати на контрольному колодязі автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечувати їх функціонування на постійній основі, рішенням Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 29.10.2024 № 63-р/тк у справі № 63/5-02-01-2024 визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з централізованого водовідведення, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

73.Згідно з статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції» забороняються дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), що полягають у схиленні суб`єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації.

74.Легітимація порушень законодавства про захист економічної конкуренції передбачає підтвердження правомірності протиправних діянь суб`єкта господарювання актом органу місцевого самоврядування.

75.Пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що порушення законодавства про захист економічної конкуренції є, зокрема, вчинення дій. заборонених згідно зі статтею 17 цього Закону.

76.Відповідно до статті 51 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушення законодавства про захист економічної конкуренції тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

77.Отже, Виконавчим комітетом Луцької міської ради прийнято рішення від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки», яким надано право КП «Луцькводоканал» зобов`язувати споживачів, у яких середньомісячний обсяг скиду стічних вод до систем централізованого водовідведення перевищує 100 м3, встановлювати на контрольному колодязі автоматичні стаціонарні пробовідбірники і забезпечувати їх функціонування на постійній основі, а у разі невиконання цих вимог припиняти надання послуг з приймання стічних вод є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 7 статті 50 та статті 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді легітимації вчинення КП «Луцькводоканал» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з централізованого водовідведення, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

78.Суд вважає, що висновки адміністративної колегії Відділення, викладені у Рішенні №63/161 від 31.10.2024, не обмежують визначених Законами України повноважень Виконкому, натомість, спрямовані виключно на припинення Виконкомом порушення законодавства про захист економічної конкуренції, згідно статті 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», оскільки при прийнятті рішень з питань віднесених до її компетенції обов`язок Виконкому у прийнятті цих рішень дотримуватися принципу законності.

79.При цьому, обставини стосовно дотримання Виконкомом у прийнятті рішення від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки» Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» не впливають на кваліфікацію дій Виконкому як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене статті 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», та відповідно на суть спору у справі.

80.Щодо неоскарження суб`єктами господарювання (тобто, відсутність дії третіх осіб) рішення Виконкому від 20.12.2022 № 688-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 19.09.2018 № 595-1 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Луцька на 2018-2022 роки», то зазначене не впливає на кваліфікацію дій Виконкому як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачено статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

81.Частиною 1 статті 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, накладення штрафу.

82.Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції", підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; заборона концентрації, узгоджених дій відповідно до Закону України "Про санкції"; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

83.Частина 2 статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначає, що порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.

84.Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

85.Враховуючи вищенаведені норми права, фактичні обставини даної справи, суд приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач належним чином дослідив всі обставини та правомірно зробив висновки про порушення позивачем вимог законодавства про економічну конкуренцію.

86.Відповідач діяв у відповідності до статті 19 Конституції України, а саме межах та у спосіб, передбачених законодавством України, з урахуванням всіх обставин та об`єктивним дослідженням всіх матеріалів справи.

87.Статтею 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

88.У відповідності з п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

89.Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

90.Згідно зі ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Відповідно до ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

91.У відповідності до ч.ч. 1,2 ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

92.Беручи до уваги вищенаведене, проаналізувавши доводи сторін щодо рішення АМКУ, дослідивши та оцінивши наявні докази у справі, виконавши вимоги процесуального права, всебічно і повно перевіривши обставини справи в їх сукупності, дослідивши представлені докази, у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, приходить до висновку, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

93.СУДОВІ ВИТРАТИ

94.Судовий збір за подання позову на підставі п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України залишається за позивачем.

З огляду на вищенаведене та керуючись ст. ст. 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 233-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено та підписано 24.03.2025.

СуддяЩигельська О.І.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення05.03.2025
Оприлюднено26.03.2025
Номер документу126085031
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства, з них

Судовий реєстр по справі —914/3079/24

Ухвала від 09.04.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 05.03.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Щигельська О.І.

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Щигельська О.І.

Ухвала від 07.01.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Щигельська О.І.

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Щигельська О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні