Рішення
від 24.03.2025 по справі 140/729/25
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2025 року ЛуцькСправа № 140/729/25

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Лозовського О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Фермер Волині» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «Фермер Волині» (далі ФГ «Фермер Волині», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) від 09.08.2024 №11612721/38400601 та №11612722/38400601; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Фермерського господарства «Фермер Волині» податкові накладні №5 від 28.07.2023, №6 від 19.08.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ФГ «Фермер Волині» 28.07.2023 сформувало податкову накладну (далі ПН) №5 на загальну суму 448620,00 грн (у т. ч. ПДВ 74770,00 грн) та 19.08.2023 ПН №6 на загальну суму 287116,80 грн (у т. ч. ПДВ 47852,80 грн), які направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН). Проте реєстрацію вказаних ПН було зупинено з підстав відповідності господарських операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Як зазначив позивач, 24.07.2024 надав в електронному вигляді засобами електронного зв`язку повідомлення №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та ряд документів для підтвердження підстав реєстрації ПН №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023, однак рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області від 09.08.2024 №11612721/38400601 та №11612722/38400601 відмовлено у реєстрації ПН №5 від 28.07.2023 та ПН№6 від 19.08.2023 з підстав ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПРІ, платником податку.

На думку позивача, надані для ГУ ДПС у Волинській області документи є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а відтак, оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН позивач вважає незаконним з наведених підстав, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.01.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю

Свої заперечення обгрунтовує тим, що реєстрацію ПН №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023 було зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Позивач надав пояснення та копії документів, за результатами розгляду яких позивачу направлено повідомлення від 30.07.2024 №11508592/38400601, №11508603/38400601 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, зокрема: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, зазначена додаткова інформація: Надати свідоцтва, що підтверджують право власності на комбайни (технічні паспорти). Надати підтверджуючі документи пов`язані з залученням екіпажу.

На підтвердження здійснених господарських операцій ФГ «Фермер Волині» направлено Повідомлення №1 від 06.08.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, до якого долучено копії документів в кількості 10 додатків: договір оренди транспортного засобу; посвідчення тракториста; повiдомлення про прийняття працiвника на роботу; відомість нарахування зарплати за липень серпень 2023; табель липень-серпень 2023; пояснення 06.08.2024; податковий розрахунок сум доходу нарахованого сплаченого на користь платників податків; акт №1 від 28.07.2023; свідоцтво про реєстрацію; акт №2 від 19.08.2023.

Однак, платником не надано ні до пояснень, ні до додаткових пояснень документи щодо підтвердження оренди транспортного засобу (комбайну зернозбирального), а також відсутня інформація щодо сплати оренди фізичною особою Самолюк А.О. (код -3405410153, виплати відсутні згідно даних звіту 4-ДФ)

На підставі зазначеного контролюючим органом прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.08.2024 №11612721/38400601, №11612722/38400601 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Тобто рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийняте саме у зв`язку з частковим наданням додаткових пояснень та копій документів, що були конкретно витребувані у Повідомленні.

Щодо твердження позивача про те, що «у випадку зупинення реєстрації податкової накладної податковий орган у відповідності до положень ПК України та Порядку №1165 повинен надіслати платнику податку відповідну квитанцію, де зазначити, зокрема, чіткий та вичерпний перелік документів, які необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної» представник відповідача зазначає, що зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування чітко встановлено пунктом 11 Порядку №1165 (затверджений Постановою КМУ від 11.12.2019), та не встановлено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 5 Порядку №520. Звертаємо увагу суду на той факт, що зупинення реєстрації податкової накладної та винесення рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є окремими, законодавчо врегульованими процедурами, які мають окремі підстави та порядок застосування. Зупинення реєстрації податкової накладної є лише моніторинговою дією, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної є первісною по відношенню до рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Зупинення реєстрації відбувається автоматично системою Моніторингу, яка перевіряє податкову накладну, направлену на реєстрацію, на предмет відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій. На етапі направлення податкової накладної на реєстрацію в ЄРПН не передбачається надання будь-яких інших документів, пояснень, окрім власне самої податкової накладної. Тому підстави «зупинення реєстрації ПН» та «відмови в реєстрації ПН» не можуть бути однаковими. Крім того, Порядок №1165, Порядок №520 не пов`язують підстави для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної з підставами зупинення реєстрації податкової накладної, а також не уповноважують податкові органи і не визначають процедуру надання платнику вказівок чи рекомендацій про надання конкретних документів. Перелік необхідних для реєстрації податкової накладної документів залежить виключно від змісту господарської операції, та, насамперед, від змісту договору, який є найпершою передумовою господарської операції. Так от договори підряду, надання послуг, купівлі-продажу та ін. відрізняються документами, які супроводжують конкретну операцію. Тільки платник податків володіє інформацією про документи, які супроводжують господарську операцію, на яку складена податкова накладна.

На думку представника відповідачів, ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому підстави для задоволення позовної заяви ФГ «Фермер Волині» відсутні.

Інші заяви по суті спору на адресу суду від учасників справи не надходили.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 24.07.2023 між ФГ «Фермер Волині» («Суборендодавець») та ДП ДГ «Перемога» Волинської обласної державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України» (далі - ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» (код ЄДРПОУ 00729273) («Суборендар») було укладено Договір суборенди (піднайму) сільськогосподарської техніки з екіпажем №ОЕ-240723 (а. с. 33 зворот-34).

Згідно пунктів 11.11.-1.4 розділу І даного договору, Позивач передає ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН», а ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» приймає у зворотне, тимчасове, платне користування сільськогосподарську техніку, визначену відповідною Додатковою угодою до цього Договору, а Суборендар зобов`язується сплачувати Суборендодавцю плату за найм (орендну плату), визначену цією Додатковою угодою.

24.07.2023 між Позивачем та ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» було укладено Додаткову угоду №1 від 24.07.2023 до Договору суборенди (піднайму) сільськогосподарської техніки з екіпажем №ОЕ-240723 від 24.07.2023, згідно якої ФГ «Фермер Волині» передає ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН», а ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» приймає у зворотне, тимчасове, платне користування сільськогосподарську техніку: Транспортний засіб марки CLAAS LEXION 480, рік випуску 2002, найменування комбайн зернозбиральний, заводський №54600226, двигун № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 за оренду плату в сумі 89 724,00 грн за добу із ПДВ (а. с. 35), що також підтверджується Актами приймання-передачі сільськогосподарської техніки б/н від 24.07.2023 та від 28.07.2023 (а. с. 35 зворот 36).

28.07.2023 ФГ «Фермер Волині» було виставлено ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» рахунок-фактуру №-0000000001 від 28.07.2023 щодо послуги: Суборенда комбайна зернозбирального CLAAS LEXION 480 з екіпажем з 24.07.2023 по 28.07.2023 у кількості 5 днів на загальну суму 448 620,00 грн із ПДВ (а. с. 40).

Цього ж дня, 28.07.2023 сторонами був підписаний Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №1 від 28.07.2023 (а. с. 36 зворот).

За наслідками вказаної господарської операції ФГ «Фермер Волині» склало та направило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 28.07.2023 №5 на суму 448620,00 грн, в т. ч. ПДВ 74770,00 грн (а. с. 15).

Згідно із квитанцією від 15.08.2023 №9207801090 реєстрацію ПН від 28.07.2023 №5 зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (а. с. 16).

В подальшому 16.08.2023 між Позивачем та ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» було підписано Акт приймання-передачі сільськогосподарської техніки б/н від 16 .08.2023, згідно якого ФГ «Фермер Волині» передає, а ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» приймає у зворотне, тимчасове, платне користування: Транспортний засіб марки CLAAS LEXION 480, рік випуску 2002, найменування комбайн зернозбиральний, заводський №54600226, двигун № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , про що 19.08.2023 було підписано Акт приймання-передачі сільськогосподарської техніки б/н від 19.08.2023 (а. с. 37).

19.08.2023 ФГ «Фермер Волині» було виставлено ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» рахунок-фактуру №-0000000002 від 19.08.2023 щодо послуги: Суборенда комбайна зернозбирального CLAAS LEXION 480 з екіпажем з 16.08.2023 по 19.08.2023 у кількості 3,2 дні на загальну суму 287116,80 грн із ПДВ (а. с. 40 зворот).

За наслідками вказаної господарської операції ФГ «Фермер Волині» склало та направило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 19.08.2023 №6 на суму 287116,80 грн, в т. ч. ПДВ 47852,80 грн (а. с. 16).

Крім того, як слідує з матеріалів справи, 08.08.2023 між ФГ «Фермер Волині», ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» та ТзОВ «ГЕОКОМП» (код ЄДРПОУ 31290391) було укладено Договір про переведення боргу б/н від 08.08.2023, за умовами якого ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» переводить на ТзОВ «ГЕОКОМП» основний борг (грошове зобов`язання) за Договором суборенди (піднайму) сільськогосподарської техніки з екіпажем №ОЕ-240723 від 24.07.2023 та відповідно до рахунків, виставлених ФГ «Фермер Волині» на адресу ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» (а. с. 38 зворот - 39).

Згідно платіжних інструкцій №197 від 08.08.2023, №206 від 09.08.2023, №209 від 00.08.2023, №210 від 15.08.2023, №247 від 23.08.2023 ТзОВ «ГЕОКОМП» було в повному обсязі оплачено надані Позивачем на користь ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» послуги шляхом перерахування на розрахунковий рахунок ФГ «Фермер Волині» кошти в сумі 735 736,80 грн, в т. ч. ПДВ (а. с. 41-43).

З огляду на зазначене, у період з 24.07.2023 по 19.08.2023 позивачем було надано послуг по суборенді комбайна на загальну суму 735 736,80 грн, в т. ч. із ПДВ, які були в повному обсязі оплачені ТзОВ «ГЕОКОМП».

Відповідно до квитанцій №9207801090, №9240128499 від 15.08.2024 реєстрація податкових накладних №5 від 28.07.2024 та №6 від 19.08.2024 зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України: Обсяг постачання товару/послуги 01.61, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а. с. 16, 17 зворот).

На підтвердження здійснених господарських операцій ФГ «Фермер Волині» направлено Повідомлення №5 від 24.07.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, до якого долучено копії документів в кількості 19 додатків, зокрема: договір про переведення боргу від 08.08.2023; акт приймання-передачі від 24.07.2023; платіжна інструкція №206 від 09.08.2023; пояснення до повідомлення; рахунки-фактури №-0000000001 від 28.08.2023 та №-0000000002 від 19.08.2023; договір оренди транспортного засобу; додаткова угода від 24.07.2023; акт від 28.07.2023; платіжна інструкція №197 від 08.08.2023; платіжна інструкція №209 від 10.08.2023; договір суборенди №ОЕ-240723 від 24.07.2023; акт приймання-передачі від 28.07.2023; акт від 19.08.2023; акт приймання-передачі від 16.08.2023; платіжна інструкція №247 від 23.08.2023; платіжна інструкція №210 від 15.08.2023; штатний розпис; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків- фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2023 року із квитанцією; акт приймання-передачі від 19.08.2023 (а. с. 20-46).

За результатами розгляду пояснень та поданих документів, ГУ ДПС у Волинській області направило ФГ «Фермер Волині» повідомлення від 30.07.2024 №11508592/38400601, №11508603/38400601 про необхідність надання суб`єктом господарювання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до яких запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних. В додаткові інформації зазначено: Надати свідоцтва, що підтверджують право власності на комбайни (технічні паспорти). Надати підтверджуючі документи пов`язані з залученням екіпажу (а. с. 46 зворот - 49) .

На вимогу податкового органу ФГ «Фермер Волині» направлено ГУ ДПС у Волинській області Повідомлення №1 від 06.08.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, до якого долучено копії документів в кількості 10 додатків: договір оренди транспортного засобу; посвідчення тракториста; повiдомлення про прийняття працiвника на роботу; відомість нарахування зарплати за липень серпень 2023; табель за липень-серпень 2023; пояснення 06.08.2024; податковий розрахунок сум доходу нарахованого сплаченого на користь платників податків; акт №1 від 28.07.2023; свідоцтво про реєстрацію; акт №2 від 19.08.2023 (а. с. 49 зворот - 77).

09.08.2024 контролюючим органом прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.08.2024 №11612721/38400601, №11612722/38400601 у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погоджуючись із рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, тут і надалі в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Як установлено пунктом 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій №9207801090, №9240128499 від 15.08.2024 встановлено, що реєстрацію податкової накладної від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6 зупинено з підстав: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 28.07.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=26.1961%, «P»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Так, Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/ послуги, зазначеного/ зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/ Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідач не надав переконливих доказів про наявність підстав для зупинення реєстрації спірної податкової накладної про продаж генератора.

Поряд з тим, визначаючи у квитанціях як підставу зупинення реєстрації спірних податкових накладних конкретну підставу, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, далі - Порядок №520; зі змінами), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що платник податку, який склав податкову накладну/ розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації таких податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної/ розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/ умовним кодом товару/ Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/ розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).

У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкових накладних, а лише продубльовано перелік документів, який зазначений у пункті 5 Порядку №520.

Разом з тим позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які розкривають зміст господарської операції, щодо якої складено спірні податкові накладні, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації податкової накладної від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги» (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 09.08.2024 №11612721/38400601, №11612722/38400601, у реєстрації податкових накладних від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6 відмовлено у зв`язку із ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення.

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень та зауважує, що крім загального формулювання воно не містить чіткої фактичної причини його прийняття, тобто у ньому не вказано, які конкретно документи не були надані позивачем та графа «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» не заповнена.

При цьому необхідно нагадати, що відповідачі не надали доказів, які підтверджують наявність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, однак попри це позивач для підтвердження здійснення господарських операцій суборенди комбайна, щодо яких складено податкові накладні, надав письмові пояснення та документи, що розкривають зміст правовідносин із контрагентом ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» та які вважав достатніми для реєстрації в ЄРПН таких податкових накладних.

Так зі змісту договору суборенди (піднайму) сільськогосподарської техніки з екіпажем №ОЕ-240723 від 24.07.2023, додаткової угоди №1 від 24.07.2023 є можливим встановити учасників договірних правовідносин, предмет договору, умови виконання зобов`язань сторонами.

За умовами цього договору (пункти 11.11.-1.4 розділу І) Позивач передає ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН», а ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» приймає у зворотне, тимчасове, платне користування сільськогосподарську техніку, визначену відповідною Додатковою угодою до цього Договору, а Суборендар зобов`язується сплачувати Суборендодавцю плату за найм (орендну плату), визначену цією Додатковою угодою.

На виконання умов цього договору та додаткової угоди №1 від 24.07.2023 до нього Позивач передав ДП «ДГ «ПЕРЕМОГА» ВОЛИНСЬКОЇ ДСГДС ІСГ КАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ НААН», а ДП «ДГ «ПЕРЕМОГА» ВОЛИНСЬКОЇ ДСГДС ІСГ КАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ НААН» прийняв у зворотне, тимчасове, платне користування наступну сільськогосподарську техніку: Транспортний засіб марки CLAAS LEXION 480, рік випуску 2002, найменування комбайн зернозбиральний, заводський №54600226, двигун № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 за оренду плату в сумі 89 724,00 грн із ПДВ за добу, на підтвердження чого регіональній комісії ДПС, зокрема, надано акт прийому-передачі від 24.07.2023, від 28.07.2023 №1, від 16.08.2023, від 19.08.2023, від 19.08.2023 №2, виписано рахунок-фактуру №0000000001 від 28.07.2023 на загальну суму 448620,00 грн, рахунок-фактуру №0000000002 від 19.08.2023 на загальну суму 287116,80 грн.

Крім того, як встановлено судом, 08.08.2023 між ФГ «Фермер Волині», ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» та ТзОВ «ГЕОКОМП» (код ЄДРПОУ 31290391) було укладено Договір про переведення боргу б/н від 08.08.2023, за умовами якого ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» переводить на ТзОВ «ГЕОКОМП» основний борг (грошове зобов`язання) за Договором суборенди (піднайму) сільськогосподарської техніки з екіпажем №ОЕ-240723 від 24.07.2023 та відповідно до рахунків, виставлених ФГ «Фермер Волині» на адресу ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» (а. с. 38 зворот - 39).

Згідно платіжних інструкцій №197 від 08.08.2023, №206 від 09.08.2023, №209 від 00.08.2023, №210 від 15.08.2023, №247 від 23.08.2023 ТзОВ «ГЕОКОМП» було в повному обсязі оплачено надані ФГ «Фермер Волині» на користь ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» послуги шляхом перерахування на розрахунковий рахунок ФГ «Фермер Волині» кошти в сумі 735 736,80 грн, в т. ч. ПДВ (а. с. 41-43).

З огляду на зазначене вище слідує, що в період з 24.07.2023 по 19.08.2023 позивачем було надано послуг ДП «ДГ «Перемога» Волинської ОДСГДС ІСГ Карпатського регіону НААН» по суборенді комбайна на загальну суму 735 736,80 грн, в т. ч. із ПДВ, які були в повному обсязі оплачені ТзОВ «ГЕОКОМП», що підтверджується матеріалами справи та не спростовується відповідачами.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Акт прийому-передачі наданих послуг, які містяться в матеріалах справи в повній мірі засвідчують факт надання ФГ «Фермер Волині» послуг по суборенді транспортного засобу, що вказує на виникнення податкових зобов`язань у позивача та відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 ПК України зумовлює складання ним та реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.

За цими подіями і були складені податкові накладні від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6. Тому для реєстрації податкових накладних позивач мав підтвердити обставини, що зумовили їх формування саме цією датою (зокрема, договір, на підставі якого здійснено надання послуг, та документи, що засвідчують факт їх надання) і такі документи були надані позивачем, що підтверджується у письмових поясненнях від 06.08.2024.

Одночасно позивачем були надані документи, які підтверджують факт надання послуг по суборенді майна.

Крім того, суд звертає увагу, що Транспортний засіб марки CLAAS LEXION 480, рік випуску 2002, найменування комбайн зернозбиральний, заводський № НОМЕР_3 , двигун № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 перебуває у користуванні Позивача на підставі нотаріально посвідченого Договору найму (оренди) транспортного засобу від 08.07.2022, укладеного із ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) НОМЕР_5 . Зазначений транспортний засіб належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , що підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію машини серії НОМЕР_6 (а. с. 56 зворот - 57).

З 22.09.2022 ОСОБА_1 , який є трактористом-машиністом згідно Посвідчення тракториста-машиніста серії НОМЕР_7 , та ОСОБА_2 , перебувають у трудових відносинах з ФГ «Фермер Волині», що підтверджується повідомленням про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту від 22.09.2022 (а. с. 57 зворот).

Середньооблікова кількість штатних працівників Позивача становить 3 особи, серед яких є тракторист-машиніст сільськогосподарського (лісогосподарського) виробництва, що відображено у Штатному розписі, який затверджений 30.09.2022 та введений в дію з 01.10.2022.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач нараховує та виплачує заробітну плату своїм найманим працівникам згідно штатного розпису, вчасно, в повному обсязі, не нижче мінімально встановленого чинним законодавством рівня, а також утримує з неї всі необхідні податки, збори, обов`язкові платежі, що відображено у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІІІ квартал 2023 року.

На думку суду, надані регіональній комісії вище вказані документи є достатніми для підтвердження господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023.

Відповідач 1 з огляду на подані комісії документи не пояснив причини не прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а направив повідомлення від 30.07.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів, які вже були надані позивачем.

З приводу вимоги у графі «Додаткова інформація»: «Надати свідоцтва, що підтверджують право власності на комбайни (технічні паспорти). Надати підтверджуючі документи пов`язані з залученням екіпажу», суд наголошує, що такі документи були надані позивачем Комісії разом з поясненням, які містяться в матеріалах справи та необгрунтовано не були взяті відповідачем 1 до уваги

На думку суду, контролюючий орган застосував формальний підхід до вирішення питання реєстрації податкових накладних від №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023, оскільки документи, які стосуються господарської операції, щодо якої складено податкові накладні, були надані позивачем.

Також суд вважає, що подані позивачем первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію податкових накладних від №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023.в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд також наголошує на тому, що під час реєстрації податкової накладної проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України (постанови Верховного Суду від 03.10.2023 у справі №380/4146/22, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22).

Відповідачами не підтверджено факт виявлення об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем послуги, дані про яку зазначено у спірній податковій накладній, та/або ймовірності уникнення ним виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, зокрема, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів стосовно господарської операції, яка обумовлює складання податкових накладних №5 від 28.07.2023 та №6 від 19.08.2023, надання ним достатніх документів для прийняття рішення про реєстрацію такої податкової накладної в ЄРПН, в контролюючого органу не було обґрунтованих причин для відмови у її реєстрації.

Отже, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 09.08.2024 №11612721/38400601 та №11612722/38400601 прийняті безпідставно та підлягають скасуванню, тому позов у цій частині позовних вимог суд задовольняє.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Тобто, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень від 09.08.2024 №11612721/38400601 та №11612722/38400601, а подані позивачем пояснення та документи підтверджують здійснення господарської операції, за якою відповідно до положень пункту 187.1 статті 187, пункту 201.1 ПК України складено податкові накладні від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6, передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію цих ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідні позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН таку ПН від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6 також належить задовольнити.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду в електронній формі, позивач сплатив судовий збір у сумі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від 24.01.2025 №573.

Однак суд звертає увагу, що відповідно до вимог Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду даного позову в електронній формі позивачу необхідно було сплатити судовий збір як за позовну заяву немайнового характеру, яка містить дві вимоги в сумі 4844,80 грн із застосуванням коефіцієнта пониження 0,8.

Проте, позивачем сплачено судовий збір в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Враховуючи те, що суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області (комісією якого прийнято протиправне рішення) необхідно стягнути судовий збір у сумі 4844,80 грн, що сплачений платіжною інструкцією від 24.01.2025 №573 та роз`яснити, що питання про повернення судового збору, сплаченого в більшому розмір, ніж встановлено законом, а саме в сумі 1211,20 грн може бути вирішено за клопотанням особи, яка його сплатила, ухвалою суду відповідно до статті 7 Закону України «Про судовий збір».

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Фермерського господарства «Фермер Волині» (45662, Волинська область, Луцький район, село Мстишин, вулиця Центральна, 79А, код ЄДРПОУ 38400601) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.08.2024 №11612721/38400601 та №11612722/38400601.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Фермерським господарством «Фермер Волині» податкові накладні від 28.07.2023 №5 та від 19.08.2023 №6, датою подання їх на реєстрацію.

Стягнути на користь Фермерського господарства «Фермер Волині» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у сумі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) гривні 80 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяО.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126096268
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/729/25

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні