ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 березня 2025 рокуСправа №640/7795/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Серьогіної О.В., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Завод Євроформат до Київського міського центру зайнятості про визнання протиправним та скасування актів в частині, -
УСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Завод Євроформат з адміністративним позовом до Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості, в якому просить визнати протиправними та скасувати акт перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину № 59 від 26.02.2021 року в частині стягнення 49 936,35 грн. суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину та акт № 59/1 від 26.02.2021 року в частині виявлення факту перерахування суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину роботодавцем працівникам у розмірі 49 936,35 грн. згідно відомостей нарахування коштів працівникам.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує, що 18 травня 2020 року між Оболонською районною філією Київського міського центру зайнятості та Товариством з обмеженою відповідальністю Завод Євроформат укладено договір № 203 від 18.05.2020 року про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID- 19,спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. За період з червня 2020 року по грудень 2020 року Оболонською районною філією Київського міського центру зайнятості було перераховано на рахунок ТОВ Завод Євроформат грошові кошти в сумі 2593292,54 грн. для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину. Оболонською районною філією Київського міського центру зайнятості на підставі направлення № 51 від 23.02.2021 року, згідно з планом проведення перевірок, затверджених наказом Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості від 18.01.2021 року № 3/278-02/21 (повідомлення № 278.2-518/21 від 03.02.2021 року ) з 23 лютого 2021 року по 26 лютого 2021 року була проведена планова перевірка ТОВ Завод Євроформат (ЄДРПОУ 31724919) з питань достовірності відомостей поданих роботодавцем та цільового використання коштів спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, відповідно до п. 2 договору № 203 від 18.05.2020 року про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 за період з 01.04.2020 року по 26.02.2021 року. За результатами вказаної перевірки відповідачем складено акт № 59 перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року, та акт № 59/1 перевірки відомостей поданих роботодавцем для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року. З такими актами позивач не погоджується, тому просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.06.2021 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
На виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України №2825 Окружним адміністративним судом міста Києва скеровано за належністю матеріали адміністративної справи №640/7795/21.
27.01.2025 року на адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшли матеріали адміністративної справи №640/7795/21.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.01.2025 року дана адміністративна справа передана судді Серьогіній О.В. для розгляду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.01.2025 року прийнято до розгляду адміністративну справу та призначено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 27.02.2025 року.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.02.2025 року заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод Євроформат» про заміну відповідача у справі задоволено. Замінено первісного відповідача Оболонську районну філію Київського міського центру зайнятості у справі №640/7795/21 процесуальним правонаступником Київським міським центром зайнятості.
В матеріалах даної справи міститься письмовий відзив на позов, який надійшов до суду 02.07.2021 року від відповідача, в якому він не погоджується із позовними вимогами, виходячи з наступного. Позивач, з заявою № 46/20 від 29.04.2020 року про надання роботодавцю коштів, для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину, у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу звернувся до Оболонської РФ КМЦЗ. До заяви позивачем додано передбачені законодавством документи. Відповідачем досліджено та проаналізовано надані позивачем документи, та наказом Київського міського центру зайнятості № 335 від 13.05.2020 року прийнято рішення про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину. Між Оболонською РФ КМЦЗ та ТОВ «Завод Євроформат» 18.05.2020 року укладено договір № 203 про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Повідомленням № 278.2-518/21 від 03.02.2021 року позивача проінформовано, про проведення планової перевірки, згідно з планом проведення перевірок, затвердженим наказом Оболонської РФ КМЦЗ № 3/278-02/21 від 18.01.2021 року за період з 01.04.2020 року по 26.02.2021 року. 26.02.2021 року відповідачем відповідно до законодавства проведено перевірку в результаті чого складено акти. Актом перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину № 59 виявлено порушення п. 3 Порядку № 306, що передбачає надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину застрахованим особам, зокрема працівникам, з якими роботодавцем оформлено трудові відносини та п. 6 Порядку № 306, що передбачає виплату допомоги по частковому безробіттю на період карантину працівникам, з яким оформлено трудові відносини. Актом №59/1 встановлено факт перерахування допомоги по частковому безробіттю на період карантину роботодавцем на рахунки працівників, згідно відомостей нарахування коштів працівникам, які на момент надходження коштів на їх карткові рахунки, не перебували в трудових відносинах з роботодавцем у зв`язку з їх звільненням. З огляду на вищезазначене, позивачем подано відомості нарахування коштів допомоги по частковому безробіттю та перераховано кошти в сумі 49 936,35 грн. на рахунки працівників, які не перебували в трудових відносинах з роботодавцем у зв`язку з звільненням, а тому відбулося порушення ч. 3 ст. 47-1 Закону № 5067-VІ та п. 6 Порядку № 306. Натомість позивачем у своєму позові не надано обґрунтованих доказів, щодо отримання допомоги по безробіттю працівниками, які втратили право на її отримання. Враховуючи викладене, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Також в матеріалах даної справи міститься письмова відповідь на відзив, яка надійшла до суду 14.07.2021 року від позивача, в якій зазначено наступне. Допомога по частковому безробіттю надходила від центру зайнятості із зазначенням у відомостях періоду за який проводилась виплата. У вказаних періодах працівники перебували в трудових відносинах з роботодавцем. З огляду на викладене в діях позивача відсутній факт перерахування суми допомоги в розмірі 49 936, 35 грн. працівникам, які не перебували в трудових відносинах з роботодавцем, та не вбачається порушення п. 3 та абз.1 п.6 Порядку та умов договору. На підставі вищенаведеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.
27.02.2025 року на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшли додаткові пояснення, в яких він посилаючись на рішення Господарського суду міста Києва від 03.06.2024 року у справі № 910/2275/24 зазначає, що судовому порядку доведено неправомірність висновків акту № 59 перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року та акту № 59/1 перевірки відомостей поданих роботодавцем/фізичною особою - підприємцем для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року щодо наявності підстав для повернення виплачених працівникам коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину. Враховуючи викладене, просить суд задовольнити позовні вимоги.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
Судом встановлено, що 29.04.2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Завод Євроформат" звернулось до Оболонської районної філії Київського міського центру зайнятості з заявою про надання роботодавцю коштів, для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину. До заяви позивачем додано належним чином засвідчені копії документів, а саме:
- копія наказу від 01.04.2020 року № 52 "Про оголошення скорочення тривалості робочого часу на період карантину";
- відомість про осіб щодо яких виконуються вимоги ч. 3 ст. 47-1 Закону України "Про зайнятість населення" за квітень 2020 року;
- баланс (форма -1) за 2019 рік;
- звіт про фінансові результати (форма 2) за 2019 рік;
- звіт про виробництво пром. Продукції за 2019 рік;
- звіт про умови праці за 2019 рік;
- лист ДПС про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
В подальшому наказом Київського міського центру зайнятості № 335 від 13.05.2020 року прийнято рішення про надання допомоги по частковому безробіттю на строк зупинення (скорочення) діяльності ТОВ "Завод Євроформат" (код ЄДРПОУ 31724919).
На вимогу п. 12 Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 306 (надалі - Порядок № 306) (в редакції, що діяла на момент виникнення правовідносин) між Оболонською районної філією Київського міського центру зайнятості та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод Євроформат" 18.05.2020 року укладено договір № 203 про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Предметом даного договору є надання центром зайнятості роботодавцю коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонду) для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 306, у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв`язку із зупиненням (скороченням) діяльності.
Відповідно до пункту 2 договору центр зайнятості має право: 1) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду; 2) перевіряти цільове використання коштів Фонду, наданих роботодавцем для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину; 3) отримувати від роботодавця необхідні документи та пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем відомостей про виплату працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину.
Пунктом 3 договору передбачено, що центр зайнятості зобов`язаний: 1) надавати роботодавцю кошти для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину відповідно до Порядку та цього договору; 2) перераховувати роботодавцю кошти для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину після отримання відомостей про осіб, щодо яких виконуються вимоги частини третьої статті 47-1 Закону України "Про зайнятість населення" (далі - відомості про осіб), щомісяця протягом трьох робочих днів після зарахування відповідних коштів на рахунок центру зайнятості; 3) повідомляти роботодавцю про зміни у законодавстві, що регулює відносини у сфері надання допомоги по частковому безробіттю.
Згідно п. 5 договору роботодавець зобов`язаний: 1) забезпечувати цільове використання коштів Фонду, наданих як допомога по частковому безробіттю на період карантину; 2) подавати щомісяця до 10 числа (до закінчення строку дії цього договору) центру зайнятості відомості про осіб відповідно до пункту 15 Порядку, що є підставою для перерахування коштів Фонду для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину, а також повідомляти про зміну зазначених відомостей протягом п`яти календарних днів; 3) виплачувати працівникам допомогу по частковому безробіттю на період карантину протягом трьох робочих днів після їх надходження на рахунок роботодавця за окремою платіжною відомістю для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину;4) подавати щомісяця не пізніше ніж протягом п`яти календарних днів після виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину центру зайнятості копії платіжних відомостей для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину з підтвердженням перерахування коштів на рахунки працівників; 5) письмово інформувати центр зайнятості про звільнення працівника (працівників) протягом шести місяців або протягом періоду, що дорівнює періоду виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину (якщо допомога по частковому безробіттю на період карантину виплачувалася менше ніж 180 календарних днів) з підстав, зазначених у пункті 6 цього договору; 6) повернути центру зайнятості за наявності підстав, передбачених пунктом 20 Порядку та п. 6 цього договору, кошти в повному обсязі, надані роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину; 7) допускати представників центру зайнятості до проведення перевірок даних, що є підставою для перерахування коштів Фонду для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину.
Згідно з п. 8 договору роботодавець в установленому законодавством порядку відповідає за достовірність документів і відомостей, що є підставою для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину, та цільове використання коштів Фонду. У разі подання недостовірних відомостей, передбачених пунктом 2 частини другої статті 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням установленого порядку, роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати Фонду заподіяну шкоду.
До позову долучено платіжні доручення в підтвердження обставин перерахування відповідачем позивачу грошових коштів за договором в період з червня 2020 по грудень 2020 у сумі 2598015,62 грн.
Повідомленням № 278.2-518/21 від 03.02.2021 року відповідачем проінформовано позивача про проведення планової перевірки за період з 01.04.2020 року по 26.02.2021 року. Предметом перевірки є: достовірність відомостей поданих роботодавцем та цільове використання коштів спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину.
Актами перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину № 59 та № 59/1 від 26.02.2021 року встановлено: кошти для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину, перераховано в повному обсязі на рахунки працівникам. Виявлено порушення п. 3, абз. 1 п. 6, абз. 1 п. 4 Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 306.
Перевіркою встановлено, перерахування допомоги по частковому безробіттю на період карантину на рахунки працівників на загальну суму 49936,35 грн, які на момент перерахування допомоги не перебували у трудових відносинах з роботодавцем в зв`язку зі звільненням, а саме:
- ОСОБА_1 звільнена 03.07.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 192-к від 02.07.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за червень 2020 у сумі 2187,50 грн виплачена згідно відомості № 128 від 23.07.2020 року;
- ОСОБА_2 звільнений 15.06.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 161-к від 11.06.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за червень 2020 у сумі 1429,17 грн виплачена згідно відомості № 128 від 23.07.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за травень 2020 року у розмірі 4067,11 грн виплачена згідно відомості № 97 від 30.06.2020 року;
- ОСОБА_3 звільнений 29.09.2020 року, згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 295-к від 28.09.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за вересень 2020 року у розмірі 4420,74 грн виплачена згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року;
- ОСОБА_4 звільнений 17.08.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 255-к від 14.08.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за серпень 2020 виплачена у розмірі 2110,83 грн згідно відомості № 210 від 13.10.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за липень 2020 року виплачена у розмірі 3120,36 грн згідно відомості № 152 від 19.08.2020 року;
- ОСОБА_5 звільнений 25.06.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 174-к від 23.06.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за червень 2020 виплачена у розмірі 1440,00 грн згідно відомості № 128 від 23.07.2020 року; сума допомоги по частковому безробіттю за травень 2020 року виплачена у розмірі 233,11 грн згідно відомості № 97 від 30.06.2020 року;
- ОСОБА_6 звільнений 30.10.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 317-к від 29.10.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за жовтень 2020 року виплачена у розмірі 1972,06 грн згідно відомості № 231 від 08.12.2020 року;
- ОСОБА_7 звільнений 05.10.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 300-к від 01.10.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за жовтень 2020 року виплачена у розмірі 339,32 грн згідно відомості № 231 від 08.12.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за вересень 2020 року виплачена у розмірі 2500,00 грн згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року;
- ОСОБА_8 звільнений 11.09.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 280-к від 10.09.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за вересень 2020 року виплачена у розмірі 1151,36 грн згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за серпень 2020 року виплачена у розмірі 4723,00 грн згідно відомості № 210 від 13.10.2020 року;
- ОСОБА_9 звільнений 11.09.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 277-к від 03.09.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за серпень 2020 року виплачена у розмірі 1193,18 грн згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за серпень 2020 року виплачена у розмірі 2916,67 грн згідно відомості № 210 від 13.10.2020 року;
- ОСОБА_10 звільнений 30.09.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 298-к від 29.10.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за вересень 2020 виплачена у розмірі 2518,94 грн згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року;
- ОСОБА_11 звільнена 13.11.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 341-к від 12.11.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за жовтень 2020 року виплачена у розмірі 2556,97 грн згідно відомості № 231 від 08.12.2020 року;
- ОСОБА_12 звільнений 10.07.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 203-к від 09.07.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за червень 2020 року виплачена у розмірі 3785,00 грн згідно відомості № 128 від 23.07.2020 року;
- ОСОБА_13 звільнений 13.10.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 304-к від 12.10.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за жовтень 2020 виплачена у розмірі 762,46 грн згідно відомості № 231 від 08.12.2020 року, сума допомоги по частковому безробіттю за вересень 2020 року виплачена у розмірі 1659,72 грн згідно відомості № 215 від 22.10.2020 року;
- ОСОБА_14 звільнений 07.08.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 240-к від 06.08.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за липень 2020 року виплачена у розмірі 3331,88 грн згідно відомості № 152 від 19.08.2020 року;
- ОСОБА_15 звільнений 18.05.2020 року згідно ст.38 КЗпП України (наказ № 142-к від 15.05.2020 року), сума допомоги по частковому безробіттю за квітень 2020 року виплачена у розмірі 1516,97 грн згідно відомості № 75 від 09.06.2020 року.
Вважаючи протиправними акти перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину № 59 від 26.02.2021 року в частині стягнення 49 936,35 грн. суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину та акт № 59/1 від 26.02.2021 року в частині виявлення факту перерахування суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину роботодавцем працівникам у розмірі 49 936,35 грн. згідно відомостей нарахування коштів працівникам, позивач звернулась до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 47-1 Закону України «Про зайнятість населення» від 5 липня 2012 року №5067-VI (в редакції чинній на момент звернення відповідачем з заявою про призначення допомога по частковому безробіттю на період карантину) визначено підстави надання такої допомоги та визначено осіб, які мають право на її отримання.
У відповідності до частини 1 статті 47-1 Закону допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - допомога по частковому безробіттю на період карантину), надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, застрахованим особам у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв`язку із зупиненням (скороченням) діяльності через проведення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, за зверненням роботодавця для її виплати працівникам.
Відповідно до ч. 7 ст. 47-1Закону № 5067-VІ роботодавець або фізична особа - підприємець, який є застрахованою особою, може звернутися за отриманням допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації протягом 90 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва, але не пізніше строку, визначеного порядком надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації роботодавець або фізична особа - підприємець, який є застрахованою особою, звертається до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за місцем реєстрації його як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та подає відповідний перелік документів.
Пунктом 8 ст. 47-1 Закону № 5067-VІ передбачено, що рішення про надання допомоги по частковому безробіттю на період карантину та/або надзвичайної ситуації приймається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, на регіональному рівні протягом трьох робочих днів з дня подання роботодавцем або фізичною особою - підприємцем, який є застрахованою особою, документів, передбачених цією статтею, до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції за місцем реєстрації як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Механізм надання коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, визначено Порядком надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 року № 306.
Відповідно до пункту 6 Порядку виплата працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину здійснюється роботодавцем, з яким оформлено трудові відносини.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 року №453 "Про внесення змін до Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України №306, відповідно до яких, виплата допомоги по частковому безробіттю на період карантину фізичним особам - підприємцям, які є застрахованими особами, здійснюється центром зайнятості.
Отже, вищенаведеними нормами чинного законодавства встановлено право застрахованої особи, з якою в роботодавця оформлено трудові відносини, на допомогу по частковому безробіттю на період карантину за зверненням роботодавця для її виплати.
Головною умовою виплати працівникам допомоги по безробіттю на період карантину у разі втрати ними частини заробітної плати є наявність трудових відносин між роботодавцем та працівником.
Допомога надається центром зайнятості застрахованим особам, зокрема працівникам, з якими роботодавцем оформлено трудові відносини, у разі втрати ними частини заробітної плати або доходу внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв`язку із зупиненням (скороченням) діяльності, за зверненням роботодавця або фізичної особи - підприємця, яка є застрахованою особою, для її виплати працівникам, з якими не припинено трудові відносини, або фізичній особі - підприємцю, яка є застрахованою особою та не отримує допомогу як працівник (п. 3 Порядку 306).
Жодна з вказаних норм не містить імперативного припису щодо наявності трудових відносин між роботодавцем, що подає звітність, та найманими працівниками саме станом на дату здійснення виплати. Як випливає з вказаних норм, наявність або відсутність гарантованих державою виплат залежить виключно від наявності або відсутності трудових відносин у звітному періоді.
Як убачається з Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Господарського суду міста Києва від 03.06.2024 року у справі № 910/2275/24 відмовлено у позові Київського міського центру зайнятості про стягнення з ТОВ «Завод Євроформат» 49936,35 грн допомоги по частковому безробіттю на період карантину, виплаченої працівникам ТОВ «Завод Євроформат». Позовні вимоги ґрунтувалися на висновках акту № 59 перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року та акту № 59/1 перевірки відомостей поданих роботодавцем/ фізичною особою - підприємцем для отримання допомоги по частковому безробіттю на період карантину, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину від 26.02.2021 року.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.09.2024 року у справі № 910/2275/24 апеляційну скаргу Київського міського центру зайнятості залишено без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 03.06.2024 року без змін.
Так, у справі №910/2275/24 судом встановлено, що здійснення перерахування коштів працівникам за періоди, коли вони перебували у трудових відносинах з відповідачем, датами після їх звільнення не є порушенням законодавства з боку відповідача та не є підставою для стягнення з нього відповідних коштів. Суд зауважив, що самим позивачем кошти були перераховані відповідачу після закінчення відповідних місяців. А зокрема кошти за квітень 2020 року перераховані відповідачу у червні 2020 року, кошти за серпень - у жовтні, кошти за жовтень - у грудні. В зв`язку з чим відповідач не мав можливості сплатити кошти своїм працівникам за відпрацьовані дні до дати їх звільнення, оскільки, кошти були відсутні у відповідача. Суд наголосив, що виплати відповідачем переліченим вище фізичним особам здійснювались виключно за періоди, коли ці особи перебували з відповідачем у трудових відносинах та мали право на відповідні виплати. Доказів зворотного суду надано не було. Стягнення перерахованих відповідачу та у подальшому перерахованих найманим працівникам за відпрацьований період грошових коштів, що уособлюють собою державні гарантії допомоги по безробіттю, нівелюють саму мету прийняття відповідних нормативних актів, зокрема, Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 року № 306.
Відповідно до ч.4 ст. 78 КАС України висновки суду у справі № 910/2275/24 є преюдиційними при розгляді даної справи.
Разом із тим, позовні вимоги позивача спрямовані на визнання протиправними та скасування акту перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину № 59 від 26.02.2021 року в частині стягнення 49 936,35 грн. суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину та акту № 59/1 від 26.02.2021 року в частині виявлення факту перерахування суми допомоги по частковому безробіттю на період карантину роботодавцем працівникам у розмірі 49 936,35 грн. згідно відомостей нарахування коштів працівникам.
Відповідно до п. 23 Порядку 306 центр зайнятості має право перевіряти відомості, подані роботодавцем/фізичною особою - підприємцем, який є застрахованою особою, для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти перерахування роботодавцю коштів Фонду для виплати працівникам/фізичній особі - підприємцю, який є застрахованою особою, допомоги по частковому безробіттю на період карантину в разі відмови або перешкоджання роботодавцем/фізичною особою - підприємцем, який є застрахованою особою, у проведенні перевірки, виявлення фактів подання Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Центр зайнятості контролює цільове використання коштів, що перераховуються роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину, шляхом проведення відповідної перевірки протягом 90 календарних днів після останньої виплати такої допомоги працівникам та має право отримувати від роботодавця необхідні пояснення з відповідних питань, у тому числі в письмовій формі.
Акт перевірки ? документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.
За наслідками проведеної перевірки цільового використання коштів допомоги по частковому безробіттю на період карантину посадовими особами центру зайнятості було складено акт № 59 від 26.02.2021 року та акт № 59/1 від 26.02.2021 року.
Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
З огляду на вищенаведені положення законодавства, суд вважає, що акти перевірки та викладені у них факти і висновки не можна розглядати як рішення суб`єкта владних повноважень в розумінні норм ст. 4 КАС України, що породжує для особи певні правові наслідки, регулює ті чи інші відносини і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.
Акт перевірки є виключно носієм доказової інформації про виявлені перевіряючим органом порушення вимог законодавства, обов`язковим документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, сплата зобов`язань за яким у разі його узгодження є обов`язковою для такої особи.
Центр зайнятості не позбавлений права фіксувати в акті перевірки обставини та викладати власні висновки щодо таких обставин та в подальшому, у разі виникнення спору щодо рішень, складених на підставі такого акту, обґрунтовувати ними власну позицію щодо наявності певних допущених особою (підприємством) порушень.
В свою чергу оцінка висновків акта перевірки на предмет їх обґрунтованості та правомірності надається уповноваженими законом органами влади, в тому числі судом, при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта, що в даному випадку і відбулося.
Таким чином, діяльність з проведення перевірок, складання актів перевірки та викладення в них обставин і висновків є службовою діяльністю працівників контролюючих органів на виконання своїх посадових обов`язків зі збирання доказової інформації щодо дотримання особами (підприємствами) законодавства. Тому, як акт перевірки, так і викладені в ньому обставини і висновки, зроблені контролюючим органом на підставі зібраної інформації, не створюють жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни чи припинення будь-яких прав особи.
З огляду на вищезазначене суд вважає, що позивач обрав неналежний спосіб захисту своїх порушених, прав, оскільки у разі незгоди з результатами проведення перевірки, слід оскаржувати саме рішення, прийняті на підставі зазначених у акті порушень.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими устатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідно до частини першоїстатті 72 Кодексу адміністративного судочинства Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з частиною другоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ізстаттею 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, а отже, задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Згідно із ч. 5ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства Українидатою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 241-246,250,255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Завод Євроформат до Київського міського центру зайнятості про визнання протиправним та скасування актів в частині - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Суддя О.В. Серьогіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2025 |
Оприлюднено | 27.03.2025 |
Номер документу | 126096780 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні