Житомирський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2025 року м. Житомир справа № 240/13218/22
категорія 108040000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Укрпалетсистем" до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправнимта скасування рішення,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство Укрпалетсистем із позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення про застосування адміністративно - господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №26 від 22 червня 2022 року.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що 06 червня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області було розпочато перевірку дотримання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на АЗК ПП «Укрпалетсистем» за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив №1, ділянка №13. За результатамм перевірки, 17.06.2022 було складено Акт №514, згідно якого зазначено наявність порушень вимог п. 2 і 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» від 22 квітня 2020 р. № 341. Вказує, що Порядком не було передбачено декларування цін для АЗК, який розпочав свою роботу 16.08.2021 року. Як результат, ПП «Укрпалетсистем» було позбавлене законної можливості здійснення декларування цін на вказаному АЗК. Однак, не зважаючи на це, відповідачем в оскаржуваному Рішенні було зазначено, що «роздрібні ціни на бензин А-95 і дизпаливо зростали більше чим на 5 відсотків порівняно з роздрібними цінами на 16.08.2021 р. (дата початку господарської діяльності зазначеної АЗС).
Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні).
Відповідач надіслав до суду відзив на адміністративний позов, в якому щодо задоволення позовних вимог заперечує.
Вказує, що відповідно до Акту від 17.06.2022 № 514 встановлено порушення пункту 2,3 Порядку декларування зміни роздрібних цін та товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разу збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності ПКМУ від 22.04.2020 року №341. За результатами позапланової перевірки встановлено, що ПП «Укрпалетсистем» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 на АЗС за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив №1, ділянка №13, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої SARS-СoV-2, затвердженої ПКМУ від 22.04.2020 року №341. В результаті допущених порушень АЗС ПП «Укрпалетсистем» необгрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 114539,15 грн.
Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Зазначає, що нормами чинного законодавства не передбачено обов`язку суб`єкта господарювання подавати декларацію про вартість цін на товари та обов`язок подавати декларацію про вартість товару при відкриття об`єкта торгівлі.
Представник відповідача подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
Згідно з ч.5 ст.250 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи суд встановив наступне.
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області «Про проведення позапланової перевірки» від 03.06.2022 №769 та Направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 03.06.2022 року №695, на виконання ст.6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ст.16,18 Закону України «Про ціни та ціноутворення», доручення Прем`єр-Міністра України від 08.05.2022 року №11381/0/1-22 проведено позапланову перевірку Приватного підприємства «Укрпалетсистем» (код ЄДРПОУ 32285225, юридична адреса: 11571, Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Ушомир, вул.Березюка, 15, місце господарської діяльності: м.Одеса, Малиновський р-н, масив №1, ділянка №13, АЗС) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосовування цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, а саме, на дизельне паливо та бензин автомобільний.
Позапланова перевірка ПП «Укрпалетсистем» проведена на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 року №11381/0/1-22 та погодження Держпродспоживслужби від 08.05.2022 року №15.2.2-7/4861 на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін
Предметом перевірки є: дотримання вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
06.06.2022 начальнику АЗК №127 було вручено вимогу №1 про надання інформації.
На вказану вимогу ПП «Укрпалетсистем» 07.06.2022 надало до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області копії витребуваних документів та одночасно повідомлено про ціни на нафтопродукти станом на 16.08.2021.
17.06.2022 сформовано акт, складений за результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 514.
У наведеному акті в розділі Опис виявлених порушень вимог законодавства зазначено, що за результатами позапланової перевірки встановлено, що ПП «Укрпалетсистем» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 на АЗС за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив №1, ділянка №13, відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої SARS-СoV-2, затвердженої ПКМУ від 22.04.2020 року №341.
В ході перевірки встановлено, що на АЗС за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив№1, ділянка №13 ПП «Укрпалетсистем» господарську діяльність з реалізації пального розпочато з 16.08.2021 року.
В порушення вимог пунктів 2.3. Порядку на АЗС з 21 по 26 травня 2022 року реалізовувалися бензин А95 і дизельне паливо за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5 відсотків без здійснення декларування таким змін цін.
В результаті допущених порушень АЗС ПП «Укрпалетсистем» необгрунтовано одержана додаткова виручка у сумі 114539,15 грн.
Позивачем було подано заперечення до акта перевірки.
22.06.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийняте рішення про застосування адміністративного-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №26. Відповідно до вказаного рішення ПП Укрпалетсистем порушено вимоги порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та вирішено:
- стягнути з приватного підприємства «Укрпалетсистем» суму необгрунтовано одержаної виручки - 114539,15 грн (сто чотирнадцять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять грн. 15 коп.);
- застосувати до приватного підприємства «Укрпалетсистем» штраф у розмірі - 1114539,15 грн. (сто чотирнадцять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять грн. 15 коп.).
Позивач вважає, що спірне рішення порушує законні права та інтереси ПП Укрпалетсистем, так як покладає на підприємство обов`язок сплати грошових коштів, які могли б бути використані на забезпечення господарської діяльності підприємства та оплату праці найманих робітників, тому він вимушений був звернутись до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначеноЗаконом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V(далі - Закон №877-V).
Згідно приписів ч. 1ст. 1 Закону №877-Vдержавний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (ч. 1ст. 4 Закону №877-V).
Частиною 1, 2ст. 7 Закону №877-Vвстановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Як вбачається з матеріалів справи, позапланова перевірка ПП "Укрпалетсистем" проведена на підставі наказу від 03.06.2022 №769 та направлення на проведення заходу державного нагляду(контролю) від 03.06.2022 №695.
Згідно ч. 6ст. 7 Закону №877-Vза результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
З акту перевірки від 17.06.2022 року №514 вбачається, що під час проведення позапланової перевірки ПП "Укрпалетсистем"встановлено, що на АЗС за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив№1, ділянка №13 ПП «Укрпалетсистем» господарську діяльність з реалізації пального розпочато з 16.08.2021 року. ПП «Укрпалетсистем» не здійснювало декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензини А-92, А-95 на АЗС за адресою: м.Одеса, Малиновський р-н, масив №1, ділянка №13, відповідно до Порядку №341. 21.05.2022 року встановлено реалізацію бензина А95 за роздрібною ціною 48,90 грн/л, яка була підвищена на 58,77 відсотка без здійснення декларування зміни цін (при дозволеному підвищені цін до 5 відсотків без декларування) в порівнянні з ціною 30,80 грн. за 1 літр, яка застосовувалась станом на 16.08.2021 року.
Додатком до акту від 17.06.2022 року №514 встановлено, що в період з 20.05.2022 року по 05.06.2022 року ПП «Укрпалетсистем»необґрунтовано отримано виручку у розмірі 114293,80 грн.
Відповідно до ч. 1ст. 7 Закону "Про ціни і ціноутворення" від 21.06.2012 № 5007-VI(далі - Закон № 5007-VI) реалізація державної цінової політики, проведення економічного аналізу рівня та динаміки цін, розроблення та внесення пропозицій щодо формування та реалізації державної цінової політики здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну цінову політику.
Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку (ч. 1ст. 9 Закону № 5007-VI).
Згідно з ч. 1, 2ст. 13 Закону № 5007-VIдержавне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:
1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової; надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);
2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" №341 (далі - Постанова №341), якою тимчасово запроваджується державне регулювання цін на товари, що мають істотну соціальну значущість та товари протиепідемічного призначення шляхом декларування зміни роздрібних цін у разі їх збільшення. Зазначена постанова набрала чинності 18.05.2020 року.
Вказаною постановою затверджено вичерпні переліки товарів, що мають істотну соціальну значущість, до яких, зокрема, віднесено бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне.
Порядком декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341(далі - Порядок №341) визначено механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затвердженопостановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення".
Декларуванню підлягає зміна роздрібних цін (з урахуванням податку на додану вартість) на кожний окремий вид товару незалежно від виду його упаковки (крім товарів, вид упаковки яких визначено у переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341), ваги (об`єму) одиниці товару, дозування, форми випуску та будь-яких інших ознак.
У разі встановлення суб`єктом роздрібної торгівлі однакової ціни на один і той самий товар в усіх або кількох об`єктах (закладах) роздрібної торгівлі, що йому належать, декларування зміни роздрібних цін може здійснюватися за усіма/кількома об`єктами (закладами) роздрібної торгівлі в цілому або за кожним об`єктом (закладом) торгівлі окремо(п. 2 Порядку №341).
За приписами п. 3 Порядку №341 декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою №341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни) на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
З аналізу зазначених положень вбачається, що з 18.05.2020 року реалізація товарів, що мають істотну соціальну значущість, товарів протиепідемічного призначення, переліки яких затверджено постановою №341, за роздрібною ціною, підвищеною на 5 і більше відсотків без процедури декларування зміни цін, є порушенням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
У випадку реалізації товарів за роздрібною ціною, підвищеною на 5 і більше відсотків без процедури декларування зміни цін або недотримання строків їх застосування, до суб`єктів господарювання, які допускають зазначені порушення, застосовують адміністративно-господарські санкції відповідно дост. 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення».
Судом встановлено, в період з 16.08.2021 року по 22.05.2022 року ПП "Укрпалетсистем"збільшило ціну на реалізацію дизельного палива за 1 л більш ніж на 5% в порівнянні з першою реалізацією дизельного палива.
Спір виник у зв`язку із застосуванням до позивача адміністративно-господарських санкцій за правопорушення у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, що полягало у невиконанні обов`язку декларувати зміну роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341.
Особливістю спірних правовідносин є те, що станом на 18.05.2020 позивач роздрібну реалізацію товарів, що мають істотну соціальну значущість (дизельного палива), не здійснював, адже розпочав господарську діяльність після набрання нею чинності - 16.08.2021.
Ураховуючи вказану особливість, відповідач під час перевірки для цілей застосування пункту 3 Порядку №341 щодо обов`язку декларувати зміну ціни оцінював динаміку роздрібних цін на дизельне паливо, починаючи з дати, коли ПП «Урпалетсистем» розпочало господарську діяльність з реалізації пального - з 16.08.2021.
У позовній заяві позивач доводить, що вказаний підхід не ґрунтується на вимогах Порядку №341, які чітко встановлюють, які ціни підлягають порівнянню для цілей оцінки їх зміни як підстави для декларування таких змін.
Суд з викладеними доводами позивача не погоджується.
Виходячи із визначення, наведеного пункті 3 частини першої статті 1 Закону №5007-VI, декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни як спосіб державного регулювання цін за своїм змістом є інформуванням суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни,відмінної від поточної.
Аналіз викладеного, у взаємозв`язку із вимогами пункту 3 Порядку №341, дає підстави для висновку, що декларувати зміну роздрібних цін на товари суб`єкти господарювання зобов`язані за першого ж їх підвищення на 5 відсотків і більше, починаючи з дня запровадження державного контролю цін за відповідними товарами, - 18.05.2020.
Таким чином,поточною,у значенні пункті 3 частини першої статті 1 Закону №5007-VI, пункту 3 Порядку №341, є роздрібна ціна на товари, передбачені Переліком №341, станом на 18.05.2020, або наступна задекларована ціна. Якщо станом на 18.05.2020 суб`єкт господарювання не здійснював продажу відповідних товарів, поточною ціною може бути ціна першого продажу таким суб`єктом господарювання товарів, передбачених Переліком №341.
Вказане узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 23 вересня 2024 року у справі № 420/12018/22.
Установивши, що станом на 18.05.2020 позивач роздрібної реалізації палива не здійснював, відповідач обґрунтовано вважав, що поточною ціною для цілей застосування пункту 3 Порядку №341 є ціна на дату початку господарської діяльності з реалізації пального 16.08.2021.
Таким чином, оскільки приватне підприємство «Укрпалетсистем» реалізовано товари, що мають істотну соціальну значущість без процедури декларування зміни роздрібної ціни на товар ціна якого перевищує початкову або попередньо декларовану більше ніж на 5 %, відповідачем правомірно застосованого до нього Порядок № 341.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін №26 від 22.06.2022 року винесене Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеськійобласті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Враховуючи відмову у задоволенні позову, питання про розподіл судових витрат відповідно до вимог ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України судом не вирішується.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову приватного підприємства "Укрпалетсистем" (вул. Березюка, 15, Ушомир, Коростенський район, Житомирська область, 11571. РНОКПП/ЄДРПОУ: 32285225) до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (вул. 7-ма Пересипська, 6, Одеса, Одеська область,65042. РНОКПП/ЄДРПОУ: 40342996)про визнання протиправнимта скасування рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
24.03.25
| Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 24.03.2025 |
| Оприлюднено | 27.03.2025 |
| Номер документу | 126097218 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні