Рішення
від 25.03.2025 по справі 440/9309/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/9309/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної ради Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» від 26 липня 2024 року № 06-11-509/3 «Про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», ОСОБА_1 ».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не був запрошений на загальні збори фракції ВО "Батьківщина" у Градизькій селищній раді Кременчуцького району, які відбулися 25.06.2024, а також на засідання Політичної ради Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» 26.07.2024. Позивач прослідкував за публікаціями в мережі Інтернет щодо результатів роботи Конференції ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА», однак не одержав будь-якої інформації, що може свідчити про порушення організаторами конференції частини 9 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" - не повідомлення медіа про дату, час і місце проведення конференції.

Всупереч вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" позивач отримав витяг з протоколу Конференції ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» від 06.07.2024 лише 31.07.2024.

Також позивач зазначила, що жодних претензій з боку виборців чи партійного осередку до неї не було. Обов`язку звітування депутатом перед виборцями законодавством не передбачено. У зв`язку із запровадженим карантином звітування позивача відбувалося у вигляді поквартирного обходу виборців та проведення зустрічей з обмеженою кількістю учасників. Окрім того, позивачем постійно проводиться вивчення громадської думки та потреби громадян, які в подальшому розглядаються на сесіях Градизької селищної ради.

Також позивачу незрозуміло чому її практична діяльність не відповідає основним принципам і положенням передвиборчої програми партії.

Листом від 13.05.2024 позивач повідомляв Політичну партію «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» про 100 % участь позивача у засіданнях сесій Градизької селищної ради.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.08.2024 заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову від 09 серпня 2024 року у справі №440/9309/24 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Зупинено дію рішення Політичної ради Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" від 26 липня 2024 року № 06-11-509/3 "Про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, обраної на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", ОСОБА_1 " до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №440/9309/24.

02.10.2024 судом отримано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на адресу Політичної партії «ВО «Батьківщина» надійшов протокол ІІІ етапу XVІІ Конференції Полтавської обласної організації «ВО «Батьківщина» від 06.07.2024, на якій було розглянуто та прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Градизької селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою для розгляду вищим керівним органом Політичної партії «ВО «Батьківщина» питання про її відкликання.

Конференцією встановлено наступні факти: 1) невідповідності практичної діяльності депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; 2) невиконання нею обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин; 3) невиконання нею зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустріч з ними; 4) припинення її членства у фракції Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» .

За змістом Протоколу, на виконання вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» ОСОБА_2 була повідомлена про дату, час та місце проведення ІІІ етапу XVII Конференції Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», на якій розглядалось питання щодо відкликання її як депутата місцевої ради за народною ініціативою, рекомендованим листом 25 червня 2024 року (докази направлення з роздруківкою трекінгу поштового відправлення додаються). Також, відповідно до вимог Закону про проведення конференції було повідомлено ЗМІ.

На підставі вказаного протоколу відповідно до вимог п.п. 3, 4, 5 ч. 1 ст. 37, ч. 7 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а також положень п.п. 5.2.3 п. 5.2 Статуту Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», Політичною радою партії 26.07.2024 було прийнято рішення №06-11-509/3 про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 . Відповідно до вимог ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» вказане рішення було передане до відповідної ТВК.

Окрім того, відповідач зазначає, що хибним є твердження позивачки щодо невиконання передбаченого частиною 2 статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» обов`язку місцевої організації партії повідомити протягом трьох днів територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції) та про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, з направленням додатків, витягів з протоколу зборів (конференції).

Зазначене не відповідає дійсності та спростовується наявними у відповідача доказами, оскільки Полтавською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» безпосередньо у день проведення зборів було направлено повідомлення від 06.07.2024 (копія додається) про факт проведення конференції та про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, з направленням витягу з протоколу конференції (докази направлення з роздруківкою трекінгу поштового відправлення додаються).

Таким чином рішення про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 було прийнято у порядку, передбаченому чинним законодавством України та відповідно до статуту Партії.

Позивачка була обізнана (що не заперечується нею) та мала можливість бути присутньою на Конференції Полтавської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина" 06.07.2024 та виступити на вказаній Конференції, однак своїм правом не скористалась.

Відповідач також вважає безпідставним посилання Позивачки на недотримання порядку та умов щодо прийняття рішення про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради внаслідок незабезпечення можливості надати пояснення на засіданні Політичної ради Політичної партії «ВО «Батьківщина», оскільки закон не передбачає обов`язку вищого керівного органу партії повідомляти особисто особу про час і дату розгляду протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийняте рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання та, відповідно не передбачає наслідку у вигляді незаконності прийнятих на такому засіданні рішень.

Прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом, що підтверджено у постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі № 380/16146/22 (ЄДРСР 111820352). Таким чином, доводи Позивачки, пов`язані із незгодою з рішенням конференції, не можуть слугувати підставою для задоволення позову.

Дослідивши письмові докази суд встановив наступне.

Відповідно до рішення 1 сесії 8 скликання Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області від 17 листопада 2020 року № 1 «Про підсумки виборів Градизького селищного голови та депутатів Градизької селищної ради» ОСОБА_1 набула повноважень депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області.

25.06.2024 загальними зборами фракції «ВО «Батьківщина» у Градизькій селищній раді Кременчуцького району, а також бюро Полтавської обласної організації «ВО «Батьківщина» прийнято рішення виключити зі складу фракції «ВО «Батьківщина» у Градизькій селищній раді Кременчуцького району ОСОБА_1 .

На ІІІ етапі XVІІ Конференції Полтавської обласної організації «ВО «Батьківщина» від 06.07.2024 було розглянуто та прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатки Градизької селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою для розгляду вищим керівним органом Політичної партії «ВО «Батьківщина» питання про її відкликання.

Конференцією встановлено наступні факти: 1) невідповідності практичної діяльності депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; 2) невиконання нею обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин; 3) невиконання нею зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустріч з ними; 4) припинення її членства у фракції Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина».

На підставі протоколу Конференції Політичною радою партії 26.07.2024 було прийнято рішення №06-11-509/3 про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 .

Позивач не погодилася з таким рішенням та звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з такого.

Порядок відкликання депутатів місцевих рад та заміщення депутатів місцевих рад регулюється Законом України Про статус депутатів місцевих рад та Виборчим кодексом України.

У силу пункту 1 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Згідно частини першої статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 вищеназваного Закону.

Так, згідно з частиною першою статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

А відповідно до частини дев`ятої цієї статті, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Як визначено частиною другою статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до частин сьомої, дев`ятої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

За змістом абзаців третього, четвертого статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою. Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Спір у цій справі стосується правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради, обраного за списком місцевої організації такої партії, за народною ініціативою.

Верховний Суд у постанові від 29.12.2020 у справі №819/151/18 виклав висновок про належність вирішення цього спору до юрисдикції адміністративного суду відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України, у силу якого юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо формування складу органів місцевого самоврядування.

Суд враховує, що оспорюване рішення є підставою для припинення повноважень позивача, як депутата місцевої ради.

Також відповідне рішення у силу частини дев`ятої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад зобов`язує відповідну територіальну виборчу комісію у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

За наведених обставин, суд зазначає, що цей спір стосується формування органу місцевого самоврядування, а тому оскаржуване рішення може бути окремим предметом судового спору, вирішення якого відноситься до юрисдикції адміністративного суду.

Оцінюючи правомірність спірного рішення відповідача, який не є суб`єктом владних повноважень в розумінні положень пункту сьомого частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства, суд виходить з таких міркувань.

Згідно з положеннями частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладені норми Кодексу адміністративного судочинства України, а також аналізуючи норми Закону України Про статус депутатів місцевих рад суд дійшов таких висновків:

1) однією із законних підстав для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, є відкликання депутата за народною ініціативою;

2) перелік правових підстав для відкликання депутата за народною ініціативою є вичерпним, а сама процедура відкликання депутата чітко регламентована законом;

3) право ініціювати відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою належить двом суб`єктами: місцевій організації політичної партії, від якої особу обрано депутатом; громадянам України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Водночас алгоритм дій у процедурах відкликання депутата різниться залежно від суб`єкта ініціативи;

4) рішення про відкликання депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії приймається вищим керівним органом політичної партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою, та реалізується територіальною виборчою комісією.

Закон України Про статус депутатів місцевих рад також визначає певні вимоги до керівних органів політичної партії та ТВК, якими слід керуватись під час ухвалення рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

До таких вимог належать:

1) вибір та обґрунтування конкретної підстави, засвідченої офіційними документами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою / ч. 1 ст. 5 та ст. 37 Закону/;

2) повідомлення медіа про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою /ч. 9 ст. 38 Закону/;

3) письмове повідомлення депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання, про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії; надання йому права на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції, а у разі неприбуття депутата на збори (конференцію) - перевірка, чи був він належним чином повідомлений про них /ч. 1 ст. 48 Закону/;

4) ведення протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення /ч. 2 ст. 39 Закону/;

5) обов`язок місцевої організації партії протягом трьох днів повідомити територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції) та про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, з направленням додатків, витягів з протоколу зборів (конференції). Це, в свою чергу, слугує підставою виникнення обов`язку голови, заступника або секретаря відповідної ТВК на наступний день поінформувати депутата та відповідну місцеву раду про прийняте на зборах (конференції) рішення абз. 1, 2 ч. 2 ст. 39 Закону/.

Суд встановив, що питання про ініціювання відкликання депутата Градизької селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою розглянуто на Конференції Полтавської обласної організації "ВО "БАТЬКІВЩИНА" ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Листом від 25.06.2024 Полтавська обласна організація "ВО "БАТЬКІВЩИНА" повідомила ОСОБА_1 про проведення 06.07.2024 об 11:00 за адресою: вул. Соборності, 43, офіс 307 м. Полтава, Полтавська область ІІІ етапу XVII Конференції Полтавської обласної організації "ВО "БАТЬКІВЩИНА", на якому будуть розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою /а.с. 10/, що позивачем не заперечується.

Листом від 25.06.2024 Полтавська обласна організація "ВО "БАТЬКІВЩИНА" повідомила ТОВ "Телерадіокомпанія "Інформаційне рекламне телебачення - Полтава" про проведення 06.07.2024 об 11:00 за адресою: вул. Соборності, 43, офіс 307 м. Полтава, Полтавська область ІІІ етапу XVII Конференції Полтавської обласної організації "ВО "БАТЬКІВЩИНА", на якому будуть розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (вхідний № 12 від 25.06.2024), що спростовує припущення позивача про порушення відповідачем вимог частини 9 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад

Таким чином, позивача та медіа завчасно повідомлено про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Хід обговорення питання порядку денного Конференції про відкликання депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою відображений у Протоколі Конференції .

Зокрема, депутат Босенко Л.В. повідомила про виключення ОСОБА_1 з депутатської фракції Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина».

Конференцією встановлено наступні факти: 1) невідповідності практичної діяльності депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; 2) невиконання нею обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин; 3) невиконання нею зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустріч з ними; 4) припинення її членства у фракції Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина».

На підставі встановлених фактів вирішено внести на розгляд ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ВО "БАТЬКІВЩИНА" пропозицію щодо відкликання депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

За ухвалення рішення проголосували 5 з 8 обраних депутатів, що відповідає вимогам частини дев`ять статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (не менше ніж дві третини голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції)).

Згідно пункту 5.2 Статуту ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ВО "БАТЬКІВЩИНА" Політична рада партії є вищим керівним органом партії у період між з`їздами та обирається з`їздом партії.

Політична рада партії відповідно до законодавства розглядає питання щодо відкликання депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою та приймає відповідне рішення (підпункт 5.2.3 абзац 7 Статуту).

Оцінюючи посилання позивача на відсутність підстав для її відкликання, суд враховує, що Закон України Про статус депутатів місцевих рад відносить питання визначення підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до виключних повноважень керівних органів політичної партії та передбачає, що обґрунтування наявності таких підстав має бути наведено у протоколі зборів (конференції) місцевої організації партії /частина друга статті 39 Закону/.

Згідно частини першої статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Як вже зазначалося судом, у протоколі Конференції Полтавської обласної організації "ВО "БАТЬКІВЩИНА" від 06.07.2024 підставою відкликання позивача за народною ініціативою стали факти: 1) невідповідності практичної діяльності депутата Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 основним принципам і положенням передвиборної програми Полтавської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; 2) невиконання нею обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі без поважних причин; 3) невиконання нею зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустріч з ними; 4) припинення її членства у фракції Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина».

Таким чином, підстави ухвалення оскарженого у цій справі рішення відображені у Протоколі Конференції, як того вимагають приписи частини другої статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад.

Водночас, наведені підстави передбачені статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад.

Верховний Суд у постанові від 30.09.2024 у справі №380/4166/22 зазначив, що в межах перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (пункт 97).

Суд у ході розгляду цієї справи здійснив перевірку дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата Градизької селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та за її наслідками не встановив наявності порушень, що у своїй сукупності надавали б підстави для висновку про порушення відповідної процедури.

Посилання позивача на порушення відповідачем частини 2 статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" спростовується встановленими судом обставинами справи.

За приписами частини 2 статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

В день проведення Конференції, 06.07.2024, Полтавською обласною організацією ВО "БАТЬКІВЩИНА" за підписом голови направлено повідомлення про факт проведення конференції Градизькій селищній територіальній виборчій комісії, до якого додано витяг з протоколу ІІІ етапу XVII Конференції Полтавської обласної організації "ВО "БАТЬКІВЩИНА", що підтверджується описом вкладення до цінного листа та роздруківкою трекінгу поштового відправлення.

Згідно з частинами першою, другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

У силу статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За наведених обставин рішення Політичної ради Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» від 26 липня 2024 року № 06-11-509/3 «Про відкликання за народною ініціативою депутатки Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 " прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відтак, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Політичної партії «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126100151
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —440/9309/24

Ухвала від 19.05.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 30.04.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 25.03.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні