РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2025 року справа № 580/12967/24 м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Орленко В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дистрибуційна компанія «Мірана» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
27.12.2024 представник позивача, адвокат Петренко М.Г. в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Дистрибуційна компанія «Мірана» (згідно ордеру від 26.12.2024 №1346021) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить (в редакції від 03.02.2025):
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами від 30.10.2024 №23477/6/23-00-09-03-21;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю «ДК "МІРАНА» ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами за місцем роздрібної торгівлі тютюновими виробами: Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський район, вул. Смілянська, 149 (складське приміщення №4).
Ухвалою суду від 01.01.2025 позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків. 03.02.2025 позивач надав до суду позовну заяву в новій редакції.
Ухвалою суду від 04.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами ТОВ «ДК «Мірана» подано до ГУ ДПС у Черкаській області заяву про отримання такої ліцензії. До заяви про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами було подано платіжну інструкцію № 2559 від 06.11.2023. Проте рішенням відповідача від 30.10.2024 № 23477/6/23-00-09-03-21 ТОВ «ДК «Мірана» відмовлено у видачі ліцензії, оскільки, відповідач вважає, що позивачем не надано належний платіжний документ на підтвердження здійснення оплати ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами. Позивач вважає, що ним дотримано всіх нормативно встановлених вимог при поданні заяви щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, а тому спірне рішення відповідача про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами є протиправним та підлягає скасуванню.
20.02.2025 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому останній позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що здійснена позивачем оплата за ліцензію, згідно платіжної інструкції від 06.11.2023 №2559, внесена до Уманської міської територіальної громади, в той час, як місце торгівлі склад-магазин позивача знаходиться у м. Черкаси.
25.02.2025 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначив про дотримання позивачем вимог законодавства щодо плати за видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, оскільки вчинений платіж здійснено до місцевого бюджету в належному розмірі та у відповідності до вимог Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, який затверджено наказом Міністерства фінансів України № 938 від 23.08.2012.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Дистрибуційна компанія «Мірана» (код ЄДРПОУ 44817091) зареєстроване юридичною особою за юридичною адресою: 18001, Черкаська обл., місто Черкаси, вул. Небесної Сотні, будинок 31/1, основним видом економічної діяльності є 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами.
21.10.2024 ГУ ДПС у Черкаській області отримано заяву від позивача про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами за адресою розміщення роздрібного магазину-складу Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський р-н, вул. Смілянська, 149 (складське приміщення №4). До заяви про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами позивачем додано платіжну інструкцію №2559 від 06.11.2023 року.
З платіжної інструкції №2559 від 06.11.2023 року вбачається, що позивачем через АТ КБ «Приватбанк» здійснено оплату в розмірі 1000 грн., отримувачем вказано ГУК у Черк. обл./тг м. Умань/22011100, код отримувача: 37930566, дата виконання; 06.11.2023 о 15 год 35 хв.
За результатами розгляду документів, поданих ТОВ «Дистрибуційна компанія «Мірана» ГУ ДПС у Черкаській області відповідно до статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами) (далі - Закон № 481) прийнято рішення у формі листа від 30.10.2024 №23477/6/23-00-09-03-21 про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами.
Рішення обґрунтоване тим, що плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, відповідно до вимог ч. 31 ст. 15 Закону 481, справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством. Проте, за результатами розгляду заяви позивача (вх №22329/АП від 21.10.2024 року) відповідачем встановлено, що плата за ліцензію, згідно платіжної інструкції від 06.11.2023 №2559, внесена до Уманської міської територіальної громади, в той час, як місце торгівлі склад-магазин позивача, вказаний в заяві щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, знаходиться за адресою: Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський район, вул. Смілянська, 149 (складське приміщення № 4).
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, у період спірних відносин визначались Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481).
Згідно ст.1 Закону №481, роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.
Місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів;
Ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Згідно ч. 23 ст.15 Закону №481 Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, у тому числі ігристих, газованих, вин плодово-ягідних, напоїв медових), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Частиною 27 статті 15 Закону №481 визначено плату за ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі - 2000 гривень.
У відповідності до ч. 31 статті 15 Закону №481 плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством.
Відповідно до ч. 33 ст. 15 Закону №481 ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на один рік.
Частиною 35 ст. 15 Закону №481 визначено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, в поїздах, на морських або річкових суднах видаються органами виконавчої влади, уповноваженими Кабінетом Міністрів України, в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем формування поїзда (приписки судна).
Згідно з вимогами ч. 39 ст. 15 Закону №481 у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах.
Пунктом 3.1. Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, який затверджено наказом Міністерства фінансів України № 938 від 23.08.2012 (далі - Порядок №938), передбачено, що платники сплачують платежі у національній валюті у безготівковій або готівковій формі на відповідні рахунки для зарахування надходжень або на єдиний рахунок, відкриті в Казначействі. Платежі здійснюються платниками через установи банків, у яких вони обслуговуються, підприємства поштового зв`язку та органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням (місцем проживання) платника, якщо інше не встановлено законодавством.
У відповідності до вимог п. 3.8. Порядку №938 Платежі до місцевих бюджетів, які згідно із Бюджетним кодексом України та рішенням відповідної місцевої ради про бюджет належать до надходжень спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ), зараховуються на відповідні рахунки, відкриті в Казначействі на ім`я відповідного органу Казначейства в розрізі кодів бюджетної класифікації.
Судом встановлено, що позивач згідно платіжної інструкції №2559 від 06.11.2023 року здійснив перерахування грошових коштів в розмірі 1000 грн., на рахунок Головного управління Казначейства України у Черкаській області, код класифікації доходів бюджету 22011100 «Плата за ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами». Призначення платежу « 101 плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами».
Беручи до уваги вищезазначене, суд дійшов висновку про дотримання Позивачем вимог Закону №481 щодо здійснення оплати за видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, оскільки платіж здійснено до місцевого бюджету та в належному розмірі.
Враховуючи вищевикладене, спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту') передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. До адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, судові витрати позивача по сплаті судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.2, 90, 242-246, 255, 258, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Черкаській області про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами від 30.10.2024 №23477/6/23-00-09-03-21.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Черкаській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю «ДИСТРИБУЦІЙНА КОМПАНІЯ "МІРАНА» ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами за місцем роздрібної торгівлі тютюновими виробами: Черкаська область, м. Черкаси, Соснівський район, вул. Смілянська, 149 (складське приміщення №4).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДИСТРИБУЦІЙНА КОМПАНІЯ "МІРАНА» (код ЄДРПОУ 44817091) 6 056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп. судових витрат.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити сторонам справи.
Рішення складене та підписане 24.03.2025.
Суддя Валентина ОРЛЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2025 |
Оприлюднено | 27.03.2025 |
Номер документу | 126102500 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ОРЛЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні