Рішення
від 24.03.2025 по справі 620/1014/25
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 березня 2025 року м.ЧернігівСправа № 620/1014/25

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Клопота С.Л.

розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області та просить наступне.

1. Визнати протиправними дії територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), а разом: 04 роки 04 місяців 10 днів.

2. Зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Чернігівській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони в урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони час роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), разом: 04 роки 04 місяців 10 днів.

Ухвалою судді від 27.01.2025 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення вказаної ухвали для подання відзиву на позов.

Відповідачем подано відзив на позов, у якому останній позовні вимоги не визнав, просив у їх задоволенні відмовити.

Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.

Наказом територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області від 11 вересня 2024 року № 470 о/с ОСОБА_1 , як переможця конкурсу, прийнято на службу до Служби судової охорони та з 12 вересня 2024 року призначено на посаду провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області (далі - ТУ Служби).

Наказом Служби судової охорони від 13 вересня 2024 року № 480 о/с присвоєно спеціальне звання середнього складу - капітан Служби судової охорони.

11.09.2024 Наказом територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області № 470 о/с (далі - Наказ №470 о/с) позивачку з 12.09.2024 зараховано до списків особового складу співробітників Служби судової охорони Територіального управління' Служби судової охорони у Чернігівській області, на всі види забезпечення.

Отже, з 12.09.2024 і по теперішній час позивачка є співробітником Служби судової охорони та проходжу Службу в ТУ Службі на посаді провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу і має спеціальне звання «капітан Служби судової охорони», прийняла присягу співробітника Служби судової охорони та відповідно перебуває у статусі співробітника Служби судової охорони.

В Наказі №470 о/с від 11.09.2024 позивачці встановлена вислуга років, яка станом на 12.09.2024 становить - 18 років 10 місяців 22 дні.

Відповідно до пункту 2 статті 162-1 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони (далі - Служба) регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.

Так, Рішенням Вищої ради правосуддя від 04 квітня 2019 року №1052/0/15- 19 затверджене Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони (далі - Положення).

Відповідно до пункту 5 розділу І Положення час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей».», (пункт 5 розділу І в редакції Рішення Вищої ради правосуддя № 2236/0/15-21 від 18.11.2021).

Відповідно до пункту «и» частини першої статті 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09 квітня 1999 року №2262-ХІІ особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"- "д", "з" статті І2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки Україну або Державну кримінально- виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 року № 435 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393 доповнено порядок обчислення вислуги років у новоствореному державному органі Службі судової охорони.

Зокрема, пункт 1 абзац дванадцятий Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 року №435 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393викладений в наступній редакції: Час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, Міністерством юстиції, Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони..

Із врахуванням зазначених норм законодавства 15.01.2025 року позивача звернулася до керівництва територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області з рапортом щодо зарахування до стажу служби у Службі судової охорони стаж (час) роботи в державних органах, зокрема:

-Відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року, (2 роки 04 місяці 22 дні);

-Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року. (01 рік 11 місяців 18 днів).

РАЗОМ: 04 роки 04 місяців 10 днів.

Відповідно до приписів статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року № 1788 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Втім, листом Територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області № 55.05-22 від 22.01.2025 «Про надання інформації», за підписом тимчасового виконувача обов`язків начальника управління полковника Служби судової охорони, позивачку поінформовано про те, що наказом Голови Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 затверджений Перелік посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, у разі переходу на які зараховується час роботи в державних органах, і посада «провідного спеціаліста фінансово-економічного відділу ТУ ССО у Чернігівській області» в даному переліку не міститься, а тому зазначений час роботи в державних органах не може бути зарахований до стажу служби в Службі судової охорони.

Не погодившись з цим, позивачка звернулась до суду з позовом.

Надаючи правове обгрунтування спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України від 28.06.1991 №254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Указана норма основного закону означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Як вбачається з листа-відповіді № 55.05-22 від 22.01.2025 відповідач не заперечує, що час роботи позивачки на зазначених займаних посадах відноситься до часу роботи в державних органах. Однак при цьому Служба судової охорони зазначає, що на цей час перелік посад середнього і вищого складу, у разі переходу на які зараховується час роботи в державних органах, включає лише посади центрального органу управління Служби.

При цьому, до видання зазначених наказів Служби судової охорони зарахування періоду роботи в державних органах позивачці, як співробітнику Служби судової охорони, що проходить службу в територіальному управлінні Служби судової охорони, не здійснювалось.

Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачено для осіб середнього і вищого складу Служби судової охорони гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення та затвердження списку (переліку) посад. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для осіб середнього і вищого складу Служби судової охорони як складової їхнього правового статусу? будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє, на мій погляд, державі не вчиняти певні дії через на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Із цього приводу Конституційний Суд України у своїх рішеннях неодноразово наголошував на тому, що принцип правової визначеності вимагає якості й однозначності правової норми та забезпечення того, щоб ситуації й правовідносини залишалися передбачуваними. Громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано, тобто набуте право не може бути скасоване, звужене (правові позиції Конституційного Суду України в таких рішеннях: від 22.09.2005 №5-рп/2005, від 29.06.2010 №17- рп/2010, від 22.12.2010 №23-рп/2010, від 11.10. 2011 №10-рп/2011).

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного суду сформував сталу судову практику під час вирішення питання щодо не затвердження державним органом списку посад, які зараховуються до стажу обчислення вислуги років (постанови: від 18.11.2019 у справі № 813/5876/15, від 20.09.2019 у справі № 813/904/15, від 04.10.2018 у справі № 819/1695/16). Суд касаційної інстанції вказав, що Закон № 2262-ХІІ, зокрема встановлює для осіб начальницького складу податкової міліції передбачені гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема щодо створення і затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають у процесі реалізації права на державну гарантію, будуються на принципі юридичної визначеності.

Зазначена позиція знайшла своє відображення, зокрема, в судовому рішенні при розгляді Восьмим апеляційним адміністративним судом питання зарахування часу роботи в державних органах до стажу служби у Службі судової охорони, в ході розгляду справи № 500/3411/22 (постанова від 22.03.2023).

Повертаючись до аналізу нормативних актів, які регулюють питання проходження служби у Службі судової охорони, варто зазначити, що до Положення про проходження Служби у службі судової охорони, затверджене Рішенням Вищої ради правосуддя від 04 квітня 2019 року №1052/0/15-19, Рішенням Вищої ради правосуддя від 18.11.2021 № 2236/0/15-21 були внесені зміни, які зачіпають саме питання зарахування періодів служби до стажу служби у Службі судової охорони.

Зазначений нормативний акт містить відсилочну норму з посиланням на Закон та Постанову КМУ, однак він по відношенню до них є спеціальним і, при цьому, не містить в собі позицій щодо необхідності формування переліку посад, по яких здійснюється зарахування періодів роботи в державних органах до стажу служби.

Зважаючи на наведене, суд дійшов переконання, що відсутність затвердженого переліку посад з часу набрання чинності змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393, а також змін до спеціального нормативного акту, який регулює порядок проходження служби у Службі судової охорони, а саме Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони, затвердженого Рішенням Вищої ради правосуддя від 04 квітня 2019 року №1052/0/15-19 не могло бути підставою для не зарахування позивачці до вислуги років часу попередньої роботи в державних органах.

За таких підстав судом установлено, що дії територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), а разом: 04 роки 04 місяців 10 днів, є протиправним.

Від так слід зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Чернігівській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони в урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони час роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), разом: 04 роки 04 місяців 10 днів.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області (вул. Княжа, 16, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними дії територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), а разом: 04 роки 04 місяців 10 днів.

Зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Чернігівській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони в урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони час роботи у: відділі податкової міліції Чернігівській міжрайонній державній податковій інспекції (Чернігівська міжрайонна Державна податкова інспекція) з 09 серпня 2000 року по 01 січня 2003 року (2 роки 04 місяці 22 дні); Головному управлінні державної податкової служби у Чернігівській області з 22 вересня 2022 року по 10 вересня 2024 року (01 рік 11 місяців 18 днів), разом: 04 роки 04 місяців 10 днів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Територіального управління Служби судової охорони у Чернігівській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1211,20 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 24 березня 2025 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення24.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126102999
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —620/1014/25

Ухвала від 27.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні