Постанова
від 25.03.2025 по справі 300/8388/24
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2025 рокуЛьвівСправа № 300/8388/24 пров. № А/857/6833/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача -Шевчук С. М.суддів -Кухтея Р. В. Носа С. П.розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20 січня 2025 року у справі № 300/8388/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Тернопільській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

місце ухвалення судового рішення м.Івано-ФранківськРозгляд справи здійснено за правиламиспрощеного позовного провадженнясуддя у І інстанціїШумей М.В.дата складання повного тексту рішенняне зазначена

ВСТАНОВИВ:

І. ОПИСОВА ЧАСТИНА

ОСОБА_1 звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Служби Безпеки України в Тернопільській області, в якому просив суд:

визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Тернопільській області щодо зазначення у довідці №126 від 25.07.2024 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби 36% та премії 10%;

зобов`язати Управління Служби безпеки України в Тернопільській області скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 р. у справі №300/3927/24 довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 року, в якій вказати розмір надбавки за особливості проходження служби 100% (сто відсотків) та розмір премії 150% (сто п`ятдесят відсотків) відповідно до Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБ України від 10 квітня 2018 року №515/ДСК, та Наказу ЦУ СБ України від 19.01.2023 №5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовцям Служби безпеки України з 01.01.2023.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20 січня 2025 року у справі № 300/8388/24 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким позов задовольнити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

В доводах апеляційної скарги позивач вказує, що суд першої інстанції застосував до спірних правовідносин норми постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» №704 від 30.08.2017 (далі також Постанова №704). Однак зазначена постанова не регламентує порядок перерахунку пенсії військовослужбовців, а передбачає визначення розміру грошового забезпечення діючих військовослужбовців та не підлягає до застосуванню до спірних правовідносин. Апелянт не заперечує, що розмір премії працівника визначає керівник відповідного органу. Однак у спірних правовідносинах розмір премії та надбавки уже визначено керівником відповідного органу та такий розмір не підлягає оцінці ні судом, ні позивачем. Натомість, суть спору зводиться до неправильного застосування відсоткового значення таких складових у довідці для пенсіонера, порядок обрахунку якого визначається Постановою №45, яка судом не застосована взагалі. Так, судом було задоволено клопотання позивача про витребування доказів та, зокрема, витребувано від відповідача дані про кількість аналогічних посад та про розмір грошового забезпечення по таких посадах. На вказане клопотання відповідачем повідомлено, що згідно зі штатним розписом в УСБУ в Тернопільській області наявна лише одна штатна одиниця за посадою начальника слідчого відділу та надано копію довідки №192 від 03.12.2024 р. про розмір грошового забезпечення за такою посадою за січень 2023 року. Відповідно до зазначеної довідки, розмір надбавки за особливості проходження служби складає 100%, а розмір премії 150%.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги та просить суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, з мотивів аналогічних тим, що викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.

Про розгляд апеляційної скарги відповідач та представник позивача повідомлені шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалюючи судове рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що збільшення відсоткового розміру окремих видів грошового забезпечення військовослужбовців за посадою аналогічною тій, яку займав позивач на час звільнення зі служби, зокрема премії на підставі розпорядчих документів СБУ, не є тотожним підвищенню грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України, а тому таку зміну розміру грошового забезпечення за окремою посадою не можна розглядати як підвищення грошового забезпечення в цілому.

З огляду на викладене, довідка Управління Служби Безпеки України в Тернопільській області №126 від 25.07.2024 року про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023 виготовлена відповідно до вимог чинного законодавства, отже доводи позивача про обов`язок відповідача зазначити в оновленій довідці премію, у розмірі 150% посадового окладу та надбавку за особливості проходження служби 100%, є безпідставними, а позов задоволенню не підлягає.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 проходив службу в органах Служби безпеки України та на підставі Подання від 14.05.2014 №21/116 з 23.04.2014 позивачу було призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ), як особі, що звільнена з військової служби, в розмірі 80% грошового забезпечення.

Для реалізації права на перерахунок пенсії з 01.02.2023 року, позивач звернувся до Управління Служби Безпеки України в Тернопільській області з заявою про складення довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою станом на 01.01.2023 року.

На підставі рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 у справі №300/3927/24, УСБУ в Тернопільській області видало позивачу ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021 року №126, відповідно до рішення Верховного Суду №440/6017/21 та рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 у справі №300/3927/24 за посадою начальник слідчого відділу УСБУ в Тернопільській області, яку він займав на день звільнення зі служби, для перерахунку пенсії в розмірі 31 640,77 грн.

Зазначена Довідка №126 містить наступні види грошового забезпечення:

1. Посадовий оклад (ПО) 11809,00 грн.;

2. Оклад за військовим званням (ОВЗ) полковник юстиції 2254,00 грн.;

3. Надбавка за вислугу років (НВР) від (ПО+ОВЗ) 50% - 7031,50 грн.;

4. Надбавка за особливості проходження служби, від (ПО+ОВЗ+НВР) - 36% - 7594,02 грн.;

5. Надбавка за службу в умовах режимних обмежень, від ПО - 15% - 1771,35 грн.;

6. Премія, від (ПО) 10% - 1180,90 грн.

Отже, довідка №126 містить відсоткове значення надбавки за особливості проходження служби у розмірі 36% та премії у розмірі 10%.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону №2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Згідно з частинами першою, другою статті 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону №2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

Частиною четвертою статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон №2011-XII) передбачено, що грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704, яка набрала чинності з 01 січня 2018 року.

Згідно з пунктом 3 Постанови №704 установлено виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Службою зовнішньої розвідки, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

Пунктом 5 Постанови №704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Із 01.03.2018 порядок та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям СБУ визначено Інструкцією про грошове забезпечення, та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженою Наказом ЦУ СБУ № 515/ДСК від 10.04.2018, розробленою відповідно до Постанови №704.

Як визначено положеннями Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБУ від 10.04.2018 №515/ДСК (далі - Інструкція №515/ ДСК), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 25.04.2018 за №512/31964, відсотковий розмір надбавки за особливості проходження служби установлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років залежності від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою (Розділ ІІІ Глава 2); премія в розмірі не менш як 10 відсотків посадового окладу.

Граничні розміри надбавки за особливості проходження служби визначаються щороку Головою СБ України в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних військовослужбовцями посадових обов`язків та напряму діяльності відповідного підрозділу системи СБ України.

Персональний розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється, підвищується, знижується або скасовується наказами Голови СБ України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ СБ України за мотивованими рапортами керівників функціональних (структурних) підрозділів, погоджених з відповідним фінансовим підрозділом (глава 2 розділу ІІІ Інструкції №515/ДСК).

Зазначена надбавка встановлюється в залежності від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу.

Згідно з пунктом 1 глави 13 розділу III Інструкції №515 (за наказом Центрального управління Служби безпеки України від 07.11.2022 №1393/ДСК глава 15 розділу III Інструкції №515 вважається главою 13 розділу III Інструкції №515) начальники (керівники) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України мають право щомісяця в межах фонду грошового забезпечення преміювати військовослужбовців за їх особистий вклад у загальний результат служби.

Відповідно до пункту 2 глави 13 розділу III Інструкції №515 на преміювання військовослужбовців спрямовуються кошти в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Граничні розміри премій військовослужбовцям визначаються Головою СБ України в залежності від займаної посади та напряму та конкретних результатів діяльності відповідних підрозділів системи СБ України, в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення у кошторисі СБ України на відповідний бюджетний рік (п.3 глави 13 розділу III Інструкції 515/ДСК).

Спірні правовідносини виникли з приводу протиправного, на думку позивача, зазначення у виданій відповідачем станом на 01.01.2023 довідці про грошове забезпечення для перерахунку пенсії (на виконання рішення суду) надбавки за особливості проходження служби в розмірі 36%, а також премії у розмірі 10% посадового окладу.

Оцінюючи обґрунтованість вимог позивача, колегія суддів зазначає, що внаслідок визнання нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, з 05 березня 2019 року діє редакція пункту 5 Порядку №45, що була чинною до внесення таких змін постановою Кабінету Міністрів України від 01 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб».

Відповідно до пункту 5 Порядку №45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: ... щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Аналіз приписів пункту 5 Порядку №45 дає підстави для висновку, що для перерахунку пенсії щомісячні надбавки (якщо їх конкретні розміри за відповідними посадами (категоріями) не установлені Кабінетом Міністрів України), премія враховуються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Отже, зазначених приписів пункту 5 Порядку №45 щодо визначення розміру надбавки за особливості проходження служби та премії мав дотримуватися і відповідач, виготовляючи довідку №126 від 25.07.2024 про розмір грошового забезпечення станом 01.01.2023 для перерахунку пенсії позивача.

Колегія суддів зазначає, що надбавка за особливості проходження служби та премія не є складовою грошового забезпечення військовослужбовця, конкретний розмір яких установлений Кабінетом Міністрів України.

У той же час підпункт 1 пункту 5 Постанови №704 (яким надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років) та підпункт 2 пункту 5 цієї Постанови (яким надано право здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків) не встановлюють фіксованих розмірів надбавки за особливості проходження служби та премії, а лише передбачають мінімальні або ж граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення. При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.

Розмір цих складових грошового забезпечення не є постійним і визначається керівником в залежності від певних обставин, зокрема, виходячи з наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік.

За пунктом 4 глави 13 розділу III Інструкції №515 конкретний розмір премії, а також доцільність преміювання кожного військовослужбовця відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби, визначають керівники органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України на підставі мотивованих рапортів керівників відповідних структурних підрозділів, в межах затверджених граничних розмірів преміювання.

Згідно з пунктом 5 глави 13 розділу III Інструкції №515 встановлення премії військовослужбовцям, зменшення її розміру або скасування здійснюється за наказами Голови Служби безпеки України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України.

Відповідно до пункту 7 глави 13 розділу III Інструкції №515 виплата премій військовослужбовцям здійснюється щомісяця за попередній місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць, а військовослужбовцям при їх переведенні (до інших військових формувань чи правоохоронних органів) або звільненні з військової служби - у місяці виключення зі списків особового складу у розмірі, що визначається пропорційно до часу їх служби у поточному місяці по день виключення зі списків особового складу включно.

Між тим наказом Центрального управління Служби безпеки України від 19.01.2023 №5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.01.2023», Головою СБ України в 2023 році визначено граничні розміри надбавки за особливості проходження служби та премії.

Отже, з аналізу положень Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом Центрального управління Служби безпеки України від 10.04.2018 №515/ДСК та наказу Центрального управління Служби безпеки України від 19.01.2023 №5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.01.2023» вбачається, що саме Головою СБ України встановлюється граничний розмір надбавки за особливості проходження служби та премії, які залежать від наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі СБ України, якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

Як слідує із долученої до матеріалів справи довідки Управління СБУ у Тернопільській області від 03.12.2024 №192 про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою начальника Слідчого відділу УСБУ в Тернопільській області за січень 2023 року, були встановлені такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за особливості проходження служби 100; преміювання - 150% (а.с.53).

Таким чином, зазначення відповідачем у виданій позивачу довідці №126 від 25.07.2024 надбавки за особливості проходження служби в розмірі 36% посадового окладу, а також премії у розмірі 10% посадового окладу, не відповідають наведеним нормам чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

За результатом розгляду справи №380/19324/23 як зразкової Верховний Суд у рішенні від 05.03.2024, яке набрало законної сили на підставі постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024, дійшов висновку, що підхід щодо зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення різних відсоткових показників надбавки за особливості проходження служби та премії особам, які проходять службу (кадровим військовим) у розмірі фактично виплачених сум, та пенсіонерам з числа військовослужбовців, яким довідки видаються на виконання рішень судів, у гарантовано мінімальних розмірах, є протиправним та таким, що не ґрунтується на нормі закону.

Верховний Суд, зокрема, зазначив, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону №2262-ХІІ на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові №704, на розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Ця справа за наведеними у зразковій справі №380/19324/23 ознаками (пункт 80) є типовою та висновки у зразковій справі підлягають врахуванню судом.

Згідно з пунктом 6 Порядку №45 відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.

Колегія суддів зазначає, що у випадку позивача розміри надбавки за особливості проходження служби та премії відповідно до положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку №45 у редакції, чинній до внесення змін Постановою №103, мали бути визначені у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію (у довідці назва посади зазначена «начальник слідчого відділу УСБУ в Тернопільській області»).

Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач не довів дотримання ним вимог пункту 5 Порядку №45 при оформленні довідки №126 від 25.07.2024 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023 та правильність визначення у цій довідці відсоткових розмірів надбавки за особливості проходження служби - 36% та премії - 10%.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження, а висновки суду першої інстанції є такими, що зроблені за відсутності повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржуване рішення суду не відповідає дійсним обставинам справи та нормам матеріального права, а відтак апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду скасувати з прийняттям нового про часткове задоволення позову.

Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 317, ст. 321, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20 січня 2025 року у справі № 300/8388/24 скасувати.

Ухвалити постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Тернопільській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Тернопільській області щодо зазначення у довідці №126 від 25.07.2024 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби 36% та премії 10%.

Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Тернопільській області (код ЄДРПОУ 20001705) скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 р. у справі №300/3927/24 довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 року, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБУ від 10.04.2018 №515/ДСК вказати розміри надбавки за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах, виплачених у січні 2023 року за відповідною посадою у тому державному органі, звідки позивач звільнився на пенсію.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її ухвалення та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей С. П. Нос

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126107140
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —300/8388/24

Постанова від 25.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 20.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні