Постанова
від 21.03.2025 по справі 758/15315/23
ПОДІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 758/15315/23

3/758/484/25

Категорія

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 березня 2025 року cуддя Подільського районного суду м.Києва Павленко О. О. , розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці, про притягнення до адміністративної відповідальності:

ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , працюючого директором ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ», код ЄДРПОУ 44118684, місцезнаходження: Львівська область, Золочівський район, с. Заболотці, вул. Шевченка, 12, -

за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Подільського районного суду м. Києва від 18.12.2024 об`єднано в одне провадження адміністративні матеріали 758/15315/23, 758/15316/23, 758/15325/23, 758/15317/23, 758/15319/23, 758/15321/23 та №758/15323/23 про притягнення ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, присвоївши адміністративним матеріалам № 758/15315/23.

Відповідно до протоколів про порушення митних правил № 0212/90300/23, № 0216/90300/23, № 0215/90300/23, № 0210/90300/23, № 0214/90300/23, № 0213/90300/23, № 0211/90300/23 від 13.09.2023 на митну територію України на адресу ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» 17.12.2022 через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребне» митного поста «Рава-руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 ; 18.12.2022 через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребне» митного поста «Рава-руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_4 / НОМЕР_5 ; 19.12.2022 через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_6 / НОМЕР_7 та через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребне» митного поста «Рава-руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_8 / НОМЕР_9 ; 20.12.2022 через пункт пропуску «Рава-Руська-Хребне» митного поста «Рава-руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_10 / НОМЕР_11 та р.н. НОМЕР_12 / НОМЕР_13 ; 21.12.2022 через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки транспортний засіб р.н. НОМЕР_14 / НОМЕР_15 ввезено товар «бензин моторний» у загальній кількості - 177 820 кг, 239,198 тис. л. при 15 °C, вартістю 141 142,27 Євро:

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу «ІМ 40 ЕА» від 17.12.2022 № 22UA903050051044U3, від 18.12.2022 № 22UA903050051234U3, від 19.12.2022 №№ 22UA903050051269U2, 22UA903050051247U5, від 20.12.2022 №№ 22UA903050051710U4, 22UA903050051578U0, від 21.12.2022 № 22UA903050051682U7. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: міжнародних товаротранспортних накладних (CMR): від 15.12.2022 № LV-PSG-131222/02, від 16.12.2022 №№ LV-PSG-141222/01 та PSG-141222/02, LV-PSG-111222/07, від 17.12.2022 № LV-PSG-151222/07, від 18.12.2022 №№ LV-PSG-161222/02, LV-PSG-151222/02, LV-PSG-161222/01; рахунків (commercial invoice) від 15.12.2022 № 536UA-2022, від 16.12.2022 №№ 537UA-2022 та 538UA-2022, від 17.12.2022 № 547UA-2022, від 18.12.2022 №№ 553UA-2022, 555UA-2022, 552UA-2022, 544UA-2022, сертифікату якості № 161427_4829005 від 03.12.2022 та зовнішньоекономічного контракту від 16.09.2022 № S/UA/1.

Відповідно до п. 1.1. Контракту купівлі-продажу нафтопродуктів від 16.09.2022 № S/UA/1, який було укладено між ТОВ "ПАНАМАКС ОІЛ" в особі директора ОСОБА_1 , який діяв на підставі Статуту (Покупець) та швейцарським підприємством "PANAMAX SWISS GROUP SARL" в особі директора Молдаванової Порчет Ольги , яка діяла на підставі Статуту (Продавець), Продавець зобов`язується продати, а Покупець оплатити і прийняти нафтопродукти, а саме: паливо дизельне із наднизьким вмістом сірки - 10РРМ, EN590, бензин експортний АИ-92, бензин автомобільний АИ-95, бензин автомобільний АИ-98. Згідно з п. 2.1. Контракту купівлі-продажу нафтопродуктів від 16.09.2022 № S/UA/1 якість товару має відповідати стандарту якості EN590, який опублікований Європейським комітетом по стандартизації, а також підтверджуватись сертифікатом якості (паспортом якості), виданим заводом-виробником. Відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди № 22 від 01.12.2022 до Контракту купівлі-продажу нафтопродуктів від 16.09.2022 № S/UA/1ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 550,000 тонн (п`ятсот п`ятдесят тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз; відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди №30 від 15.12.2022 до Контракту купівлі-продажу нафтопродуктів від 16.09.2022 № S/UA/1 ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 також такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 25, 000 тонн (двадцять п`ять тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз; відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди №34 від 17.12.2022 до Контракту ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 також такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 25, 000 тонн (двадцять п`ять тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз. Тобто, ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» як покупець товару (нафтопродуктів) купує Товар, при цьому згідно з договірними умовами контракту, саме на продавця PANAMAX SWISS GROUP SARL покладено обов`язок забезпечити товар належної якості на підтвердження чого продавець має надати сертифікат якості.

Умови поставки визначені п. 3.1. вказаних Додаткових угод, відповідно до якого Товар поставляється на умовах Інкотермс 2010 FCA PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005). Умова поставки FCA PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005) відповідно до Інкотермс 2020 означає, що Продавець доставляє товари, очищені для експорту, у вказаному місці. На підставі Договору надання послуг міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» надавав на завантаження (налив палива) автомобілі (вказані у графах 18, 21 відповідних митних декларацій). У кожному з 7 випадків поставки товару ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» отримало від PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005) електронною поштою: технічний лист про налив палива А-95 у відповідний автомобіль; експортну митну декларацію країни відправлення до відповідної партій товару; міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR); сертифікат якості № 161427_4829005 від 03.12.2022; відповідний інвойс (рахунок). З цих документів вбачається, що предметом переміщення через митний кордон України є саме Бензин неетильований АІ-95. Відповідно до п. 3.4 Контракту Товар вважається переданий Продавцем і прийнятий Покупцем за кількістю відповідно до міжнародної товаро-транспортної накладної (CMR). На підставі міжнародних товарно-транспортних накладних (CMR) ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» прийняло Товар, що згідно з п. 5 кожної міжнародної товарно-транспортної накладної супроводжувався такими документами: відповідний інвойс (рахунок); сертифікат якості № 161427_4829005 від 03.12.2022.

У графі 5 кожної міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) вказано відповідний сертифікат якості № 161427_4829005, що з огляду на норму ст. 11 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19 травня 1956 р., яка передбачає, що відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати, підтверджує передачу вказаного сертифіката перевізнику, та те, що продавцем PANAMAX SWISS GROUP SARL було надано сертифікат якості № 161427_4829005 від 03.12.2022 в пакеті товаросупровідних документів, який супроводжував товар при переміщенні через митний кордон України. Для підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат якості № 161427_4829005 від 03.12.2022, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації. Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України. Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації. Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі-Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива». Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з російської федерації та республіки білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території російської федерації та республіки білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є російська федерація та республіка білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб`єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і EN 590 (паливо дизельне) або їх аналогів.

Агентом з митного оформлення митного брокера ТОВ «Брокоілтрейд» гр. ОСОБА_4 , відповідно до договору від 11.05.2022 № 11/05, зазначений товар був заявлений до митного оформлення у відділі митного оформлення «Львів митного поста «Західний» Енергетичної митниці

Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно з статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.

Відповідно до вимог ст. 335 Митного кодексу України, під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), необхідні для поміщення товарів у митний режим.

З метою здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України даного товару Енергетичною митницею був направлений проєкт запиту до митних органів Латвійської Республіки (лист Енергетичної митниці від 01.03.2023 N 7.6-3/7.6-20.3/26/4/694).

Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 27.07.2023 N 26/26-04/7.6/1861) продавцем товару є швейцарське підприємство «Panamax Swiss Group» SARL, одержувачем та покупцем товару в Україні є ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ».

Також митними органами Латвійської Республіки надані копії документі, які були оформленні при здійсненні транзитного переміщення товару з території Латвійської Республіки в Україну, а саме митні декларації від 15.12.2022 № 22LV00021012824852, 16.12.2022 №№ 22LV00021012831532, 22LV00021012836198, 17.12.2022 № 22LV00021012840424, 18.12.2022 №№ 22LV00021012846227, 22LV00021012847420, 22LV00021012846179 та рахунки (commercial invoice) від 15.12.2022 № 536UA-2022, 16.12.2022 № 537UA-2022, 544UA-2022, 17.12.2022 № 547UA-2022, 18.12.2022 №№ 553UA-2022, 555UA-2022, 552UA-2022, в яких у назві товару відсутня інформація про марку бензину, що не відповідає відомостям комерційних документів, на підставі яких здійснено переміщення товару через митний кордон України.

Тобто директором ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» гр. ОСОБА_1 до митних органів України було надано рахунки (commercial invoice) від 15.12.2022 N 536UA-2022, 16.12.2022 N 537UA-2022, 544UA-2022, 17.12.2022 N 547UA-2022, 18.12.2022 NN 553UA-2022, 555UA-2022, 552UA-2022, які відрізняються від рахунків (commercial invoice) надісланих митними органами Латвійської Республіки в частині назви марки товару.

Таким чином директором ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «бензин моторний» у загальній кількості - 177 820 кг, 239,198 тис. л. при 15 °C, вартістю 141 142,27 Євро з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, що містять неправдиві відомості щодо назви марки товару.

В судове засідання гр. ОСОБА_1 не з`явився, повідомлявся належним чином. Від захисника гр. ОСОБА_1 - адвоката Ковальчук Вікторії Леонідівни надійшли письмові пояснення, за змістом яких просила провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення.

У наданих поясненнях захисник ОСОБА_1 адвокат Ковальчук В.Л., зазначила що, 16.09.2022 укладений зовнішньоекономічний договір Контракт N S/UA/1 купівлі-продажу нафтопродуктів між ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» (Покупець) та PANAMAX SWISS GROUP SARL (Robert-Ceard str. 6, 1204 Geneva, Switzerland) (Продавець).

Згідно з п. 1.1 Контракту Продавець зобов`язується продати, а Покупець оплатити і прийняти нафтопродукти, в т.ч. бензин автомобільний АІ-95, бензин експортний АІ-92, паливо дизельне тощо. Пунктом 1.2 Контракту встановлено, що найменування і кількість Товару в конкретній партії, строк поставки, ціна і вартість кожної погодженої для поставки партії Товару визначаються відповідними додатковими угодами, що є невід`ємною частиною Контракту. Згідно з п. 2.1 Контракту якість Товару повинна відповідати стандарту якості EN590 і підтверджується сертифікатом якості (паспортом якості), виданим заводом-виробником. Відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди N 22 від 01.12.2022 до Контракту ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 550,000 тонн (п`ятсот п`ятдесят тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз. Відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди N30 від 15.12.2022 до Контракту ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 також такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 25, 000 тонн (двадцять п`ять тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз. Відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди N34 від 17.12.2022 до Контракту ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» придбає в грудні 2022 також такі нафтопродукти (товари): бензин автомобільний АІ-95; кількість: 25, 000 тонн (двадцять п`ять тонн 000 кілограмів) +/- 5%; виробник: Orlen Lietuva SA; походження Товару: Європейський Союз.

Тобто, ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» як покупець товару (нафтопродуктів) купує Товар, при цьому згідно з договірними умовами контракту, саме на продавця PANAMAX SWISS GROUP SARL покладено обов`язок забезпечити товар належної якості на підтвердження чого продавець має надати сертифікат якості.

Умови поставки визначені п. 3.1. вказаних Додаткових угод, відповідно до якого Товар поставляється на умовах Інкотермс 2010 FCA PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005). Умова поставки FCA PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005) відповідно до Інкотермс 2020 означає, що Продавець доставляє товари, очищені для експорту, у вказаному місці.

На підставі Договору надання послуг міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» надавав на завантаження (налив палива) автомобілі (вказані у графах 18, 21 відповідних митних декларацій).

У кожному з 7 випадків поставки товару ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» отримало від PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія (вул. Твайка 7а, Рига, Латвія, LV1005) електронною поштою: технічний лист про налив палива А-95 у відповідний автомобіль, крім цього, з цим електронним листом ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» одержало копії товаросупровідних документів: експортну митну декларацію країни відправлення до відповідної партій товару; міжнародну товарно-транспортну накладну (CMR); сертифікат якості N 161427_4829005 від 03.12.2022 та відповідний інвойс (рахунок).

З цих документів вбачається, що предметом переміщення через митний кордон України є саме Бензин неетильований АІ-95.

Відповідно до п. 3.4 Контракту Товар вважається переданий Продавцем і прийнятий Покупцем за кількістю відповідно до міжнародної товаро-транспортної накладної (CMR).

На підставі міжнародних товарно-транспортних накладних (CMR) ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» прийняло Товар, що згідно з п. 5 кожної міжнародної товарно-транспортної накладної супроводжувався такими документами: відповідний інвойс (рахунок); сертифікат якості N 161427_4829005.

У графі 5 кожної міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) вказано відповідний сертифікат якості N 161427_4829005, що з огляду на норму ст. 11 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19 травня 1956 р., яка передбачає, що відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати, підтверджує передачу вказаного сертифіката перевізнику, та те, що продавцем PANAMAX SWISS GROUP SARL було надано сертифікат якості N 161427_4829005 від 03.12.2022 в пакеті товаросупровідних документів, який супроводжував товар при переміщенні через митний кордон України.

На підставі Договору доручення N 11/05 від 11.05.2022 на митно-брокерське обслуговування 17.12.2022 декларант ТОВ «БРОКОІЛТРЕЙД» пред`явив до митного оформлення Товар: «Бензин автомобільний, неетильований, АИ-95 «Premium», з вмістом кисню до 2,7%мас., клас D. LST EN228:2012+А1:2017. Октанове число за дослідницьким методом-95,3; за моторним методом-85,1» за відповідними митними деклараціями, про що зазначено у графі 14 кожної митної декларації, а також про це свідчить підпис у графі 54 митних декларацій « ОСОБА_4 +380666529954 3006121637 svetlanasv1969@ukr.net».

Відповідно до п. 6.3. Договору доручення N 11/05 від 11.05.2022 на митно-брокерське обслуговування брокер несе повну юридичну відповідальність за достовірність даних, заявлених ним в документах, які подаються для митного оформлення

При цьому комерційне найменування товару в рахунку (інвойсі) не визначає його фізико-хімічні властивості і як наслідок, не впливає на визначення коду класифікації товару.

Отже, процедура декларування даного товару була здійснена митним брокером виключно на підставі наданих продавцем товаросупровідних документів у відповідності до вимог чинного законодавства

Товар випущений у вільний обіг за відповідними митними деклараціями, що містяться в матеріалах справи, а у графах 14, 54 кожної МД зазначено ті ж дані щодо декларанта, що і у попередній митній декларації.

Аналіз положень пункту 2 розділу ІІ «Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року N 651, дає підстави для висновку, що відомості до графи 31 митної декларації, зокрема, про найменування та кількість, вносяться декларантом на підставі відомостей, наявних у товаросупровідних документах.

Одночасно, чинним митним законодавством України не встановлено обов`язку декларанта здійснювати перевірку достовірності відомостей, зазначених у товаросупровідних документах.

Отже, при заповненні митної декларації декларант використовував відомості товаросупровідних документів, тобто діяв у межах та у спосіб, визначений «Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року N 651.

Викладене свідчить, що декларант задекларував товар (заявив відомості у митній декларації) у спосіб та порядку, встановленими «Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», а отже, здійснив декларування у відповідності до вимог чинного митного законодавства України.

Окрім того, для з`ясування та підтвердження дійсних обставин ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» (імпортер) звернулось з запитом до вантажовідправника PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія про надання інформації про товар, що був налитий на терміналі та відправлений вантажовідправником PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія на ім`я вантажоодержувача - ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ». Вантажовідправник PARS TERMINALS SIA, Рига, Латвія надав відповідь від 01.03.2024 № 7-2024 про те, що в резервуарах PARS TERMINALS перебували нафтопродукти, які доставлялись вантажівками з терміналів у Латвії (від таких постачальників як «Circle K», «Orlen Latvija», Eas «West transit») морським судном з Естонії, а також залізницею безпосередньо з нафтопереробного заводу Orlen Lietuva та нафтопереробного заводу в Казахстані; згідно зі звітом Компанії Saybolt за результатом випробування нафтопродуктів, про які запитував ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» у запиті, визначено октанове число не нижче 95, вміст сірки не перевищував 5,4; у всіх документах на ці нафтопродукти був вказаний код товару ТНЗЕД 27 10 12, який включає бензин 95. До відповіді PARS TERMINALS SIA від 01.03.2024 N 7-2024 наданий Сертифікат якості N 14201/00011851.14/L/22 від 30.08.2022 Компанії Saybolt, який підтверджується дослідницьке октанове число бензину - 95,0.

Представники Енергетичної митниці в судовому засіданні просили суд визнати директора ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ» громадянина ОСОБА_1 винним у вчиненні порушення митних правил ч.1 ст.483 МК України та накласти адміністративне стягнення у вигляді штрафу із конфіскацією товарів безпосередніх предметів порушення митних правил.

Дослідивши матеріали справи, пояснення та письмові заперечення захисника особи відносно якої складено протокол про порушення митних правил, заслухавши позицію представників Енергетичної митниці, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд приходить до наступного висновку.

Згідно зі ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до вимог ст. 486 Митного кодексу України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Суд, оцінивши докази, зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, і винести постанову, зміст якої має відповідає вимогам ст. 527 Митного кодексу України.

Згідно ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України карається переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Більш детально ці способи незаконного переміщення товарів були роз`яснені у постанові Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» № 8 від 03.06.2005.

Відповідно до пункту 6 цієї постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» № 8 від 03.06.2005 підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів. Незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.

Згідно з вимогами ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі та в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Вимогами ст. 8 КУпАП передбачено, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.

Відповідно до вимог ст. 489 МК України, суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа у його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Як встановлено судом, що митним органом не доведено обставин вчинення ОСОБА_1 , як директором ТОВ «ПАНАМАКС ОІЛ», дій, спрямованих на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника, одержувача, ціни вищевказаного товару, а тому є недоведеним наявність об`єктивної та суб`єктивної сторони інкримінованого адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.

Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.

Не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03.06.2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).

При цьому, що стосується використання документів, то підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Тобто ті, що подаються митному органу на кордоні та є підставою для пропуску товару на митну територію України.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України № 8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» документами, що містять неправдиві дані, є такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості предметів, щодо їх відправника чи одержувача, щодо держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, тощо не відповідають дійсності.

Таким чином, власник товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, що містять неправдиві дані.

За відсутності зазначених умов саме по собі зайняття особою керівної посади на підприємстві - власника товару, переміщеного з приховуванням від митного контролю, не утворює в його діях складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МУ України.

Так, в матеріалах справи наявні всі товаросупровідні документи для здійснення митного оформлення та випуску товару у вільний обіг, подані як при переміщенні товарів через митний корон України у пунктах пропуску «Рава-Руська-Хребне» митного поста «Рава-руська» Львівської митниці так і під час митного оформлення товарів в Енергетичній митниці.

Згідно з положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ч. 3 ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях, а всі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачиться на її користь.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 року N 23-рп/2010 адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї ґрунтується на конституційних принципах і правових презумпції, в тому числі, і закріпленої в ст. 62 Конституції України презумпції невинності.

Така позиція Конституційного Суду України узгоджується з правовим позиціям Європейського Суду з прав людини. За змістом ч. 1 ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права. У рішенні від 10 лютого 1995 року, у справі «Аллене де Рібемон проти Франції», Європейський Суд з прав людини зазначив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості значно ширше, ніж це передбачають: презумпція невинності обов`язкове не тільки для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших суспільних відносин. У рішенні «Маліга проти Франції» від 23 вересня 1998 року, Європейський суд з прав людини визнав кримінально-правовий зміст адміністративного правопорушення. Європейський суд з прав людини підкреслює, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинуватості і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення. У рішеннях «Ірландія проти Сполученого Королівства» від 18 січня 1978 року та «Коробов проти України» від 21 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини висловив позицію, що суд має право обґрунтувати свої висновки лише доказами, що випливають зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпції факту. Тобто таких, які не залишать місце сумнівам, оскільки наявність останніх не узгоджується зі стандартом доведення «поза розумним сумнівом».

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що в матеріалах справи відсутні належні докази стосовно того, що ОСОБА_1 вчинено дії передбачені ч.1 ст.483 Митним кодексом України.

Згідно ст. 487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.

Відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

З огляду на відсутність достовірних і достатніх відомостей про вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 Митного Кодексу України та враховуючи вимоги закону, що сумніви мають трактуватись на користь притягуваного до відповідальності, суд приходить до висновку, що провадження відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст.483 МК України підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Керуючись ст.ст.9, 247, 251-252 КУпАП, ст.ст.3, 95, 268, 458-459, 470, 483, 495, 522, 527 Митного кодексу України,

ПОСТАНОВИВ:

Закрити провадження в справі про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянина України, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.483 МК України у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд м. Києва протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Суддя О. О. Павленко

СудПодільський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.03.2025
Оприлюднено27.03.2025
Номер документу126114406
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —758/15315/23

Постанова від 29.04.2025

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Крижанівська Ганна Володимирівна

Постанова від 21.03.2025

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Павленко О. О.

Постанова від 18.12.2023

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Павленко О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні