Герб України

Рішення від 25.03.2025 по справі 140/14334/24

Волинський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2025 року ЛуцькСправа № 140/14334/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковальсько-Пресове підприємство» про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФУ у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковальсько-Пресове підприємство» (далі ТзОВ «Ковальсько-Пресове підприємство», відповідач) про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року у розмірі 362 680,66 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач є платником збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та зобов`язаний проводити відшкодовування Пенсійному фонду суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до пунктів «б» - «з» частини 1 статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пункту 2 розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Відповідач не проводив відшкодування Пенсійному фонду витрат на виплату і доставку таких пільгових пенсій, а тому існує за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року в сумі 362 680,66 грн.

Із наведених підстав позивач просив задовольнити позов.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 16.12.2024 прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та на підставі частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України) ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача позов не визнала, просила відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказала, що ТзОВ «Ковальсько-Пресове підприємство» на даний час не має можливості провести повне відшкодування зазначених витрат, у зв`язку зі складним фінансовим становищем підприємства, оскільки зупинено виробництво та працівники звільнені з підприємства.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення з огляду на таке.

Судом встановлено, що ТзОВ «Ковальсько-Пресове підприємство» зареєстроване як юридична особа, перебуває на обліку у ГУ ДПС у Волинській області як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та зобов`язане відшкодовувати витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до пункту 2 розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Як слідує з матеріалів справи, за відповідачем рахуються пенсіонери-пільговики, яким пенсія призначена і виплачується відповідно до пунктів а, б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення, що підтверджується розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.

Також, матеріалами справи підтверджено, що відповідачу проведено нарахування та направлено розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсій за віком на пільгових умовах, відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року у розмірі 362 680,66 грн.

Відповідно до розрахунку суми заборгованості та карток особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком №1 та за Списком №2 станом на 03.12.2024 за ТзОВ «Ковальсько-Пресове підприємство» рахується заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових, за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року у розмірі 362 680,66 грн.

При вирішенні цієї справи суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із пунктом 1 статті 1 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є суб`єктами підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи.

Відповідно до пункту 1 статті 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» одним з об`єктів оподаткування для платників збору, визначених пунктом 1 статті 1 вказаного Закону, є фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «а», «б»-«з» статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення до досягнення працівником пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Статтею 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також врегульовано порядок внесення підприємствами та організаціями плати до Пенсійного фонду, що покривала витрати на виплату і доставку пенсій, призначених у відповідності до пп. «а», «б» - «з» цієї статті.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон № 1058-IV) визначає принципи, засади і механізм функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду.

Відповідно до пункту 2 розділу ХV Прикінцеві положення Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:

підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;

за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та відповідно до статті 14 Закону України Про пенсійне забезпечення до набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та після цієї дати відповідно до пунктів 2 - 8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.

У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 1 Закону № 400/97-ВР платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 1 статті 2 цього ж Закону для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій відповідно до пунктів б - з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Виходячи із системного аналізу вказаних норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що ТзОВ «Ковальсько-пресове підприємство», як платник збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зобов`язаний був за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року проводити відшкодовування Пенсійному фонду суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з частини першої статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пункту 2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Згідно з підпунктами 6.4, 6.7 пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду від 19.12.2003 №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663 (зі змінами та доповненнями), розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій. Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

За наведеного правового регулювання, обов`язок визначення сум відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій покладено на позивача, а відповідач зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах визначених позивачем. Підставою для відшкодування підприємством органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період.

В ході розгляду справи судом досліджені надані позивачем повідомлення з доданими розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, якими підтверджується заборгованість відповідача по відшкодуванню Пенсійному органу фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по колишнім працівникам, а саме: повідомлення №1900-0604-9/9651 від 08 березня 2023 року (додаток: розрахунок з березня 2023 року); повідомлення №0300-0603-8/31751 від 08 червня 2023 року (додаток: розрахунок з червня 2023 року); повідомлення №0300-0603-8/47357 від 14 серпня 2023 року (додаток: розрахунок з серпня 2023 року); повідомлення №0300-0603-8/4037 від 22 січня 2024 року (додаток: розрахунок за 2023 рік та з січня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/8053 від 08 лютого 2024 року (додаток: розрахунок з лютого 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/14483 від 08 березня 2024 року (додаток: розрахунок з березня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/21980 від 10 квітня 2024 року (додаток: розрахунок з квітня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/35845 від 12 червня 2024 року (додаток: розрахунок з червня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/40198 від 10 липня 2024 року (додаток: розрахунок з липня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/47357 від 14 серпня 2024 року (додаток: розрахунок з серпня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/54694 від 17 вересня 2024 року (додаток: розрахунок з вересня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/60142 від 10 жовтня 2024 року (додаток: розрахунок з жовтня 2024 року); повідомлення №0300-0603-8/65870 від 07 листопада 2024 року (додаток: розрахунок з листопада 2024 року).

Так, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів б-з ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення складені з дотриманням всіх необхідних вимог Інструкції. Розмір суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій визначено позивачем з дотриманням вимог Закону №1058-IV та Інструкції, фактична виплата пенсії підтверджується довідкою, наданою до матеріалів справи позивачем.

На виконання вимог Інструкції №21-1, зазначені розрахунки направлялись відповідачу та отримані представником останнього 04.07.2023, 25.08.2023, 25.01.2024, 14.02.2024, 25.03.2024, 07.04.2024, 15.07.2024, 08.10.2024, 23.10.2024. 13.11.2024, що сторонами не заперечується.

Як вже зазначалося судом вище, відповідно до пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Отже виходячи з наведеного, розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, оформлений належним чином у відповідності до Інструкції 21-1 (додаток 8-а), є єдиним документом, який підтверджує фактичні витрати на виплату та доставку пенсій за списком № 2.

Дана позиція суду узгоджується з постановою Верховного Суду від 10.09.2020 по справі № 820/6674/15 (адміністративне провадження № К/9901/8678/18) та, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України підлягає застосуванню при розгляді цієї справі.

Також, позивачем до матеріалів справи долучені довідки про фактичну виплату пенсій по всіх пенсіонерах ТзОВ «Ковальсько-Пресове підприємство». Вказані докази, на думку суду, є належними та достатніми у доведені факту понесення витрат на їх виплату.

Предметом спору у цій справі є стягнення заборгованості з відшкодування витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пільгових пенсій на підставі складених територіальним органом Пенсійного фонду України розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Тобто, спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу стягнення заборгованості та не стосуються правовідносин щодо права, порядку та розміру пенсій, призначених певним працівникам. Крім цього, суд звертає увагу відповідача на те, що довідки на підтвердження пільгового стажу видавались самим відповідачем, а розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в частині пенсій призначених відповідно до пунктів "б-з" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» направлялись відповідачу. Такі обставини не заперечуються відповідачем у поданому відзиві на позовну заяву. Щодо тверджень відповідача на відсутність у особи, яка отримала розрахунки відповідних повноважень не підтверджується наданими документами. Натомість, підстав вважати, що позивачем вручено розрахунки дійсно неуповноваженій особі судом не встановлено. Відповідач у встановленому законом порядку не оскаржено розрахунки фактичних витрат, дії чи рішення позивача з цього приводу, а отже останній був згоден із зазначеними в них сумами фактичних витрат на виплату і доставку пенсій призначених на пільгових умовах. Доказів протилежного суду не надано.

Таким чином, всі розрахунки щодо фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року (включно), надіслані відповідачу, підлягали сплаті, однак відповідачем передбачений Законом обов`язок з відшкодування таких витрат не виконано, заборгованість перед ПФУ у розмірі 362 680,66 грн. не погашена, доказів протилежного відповідач суду не надав.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність необхідної сукупності підстав для задоволення позовних вимог.

Оскільки відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковальсько-Пресове підприємство» на користь Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області заборгованість по відшкодуванню витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за період з грудня 2023 року по листопад 2024 року у розмірі 362 680,66 грн. (триста шістдесят дві тисячі шістсот вісімдесят) гривень 66 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026; Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 6; код ЄДРПОУ 13358826).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Ковальсько-Пресове підприємство» (45007; Волинська область, м. Ковель, вул. Варшавська, 1; ЄДРПОУ: 36523079).

СуддяС.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2025
Оприлюднено28.03.2025
Номер документу126130069
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —140/14334/24

Рішення від 25.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні