Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2025 року Справа № 160/26887/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЄфанової О.В. за участі секретаря судового засіданняПивоварові В.С. за участі: представника позивача представника відповідача Сидоров Ю.В. Пирогов С.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
УСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №851/32-00-07-03-19 від 17.09.2024 за формою «В1», яким зменшено від`ємне значення з податку на додану вартість у сумі 18993102,00 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 9496551,00 грн.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питання дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за серпень 2023 року, у тому числі, заявленого до відшкодування з бюджету, зокрема з питань, визначених у рішенні ДПС про результати розгляду скарги від 08.02.2024 року№3243/6/99-00-06-01-04-06, у порядку контролю за правильністю висновку акта документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» від 19.10.2023р. №1131/32-00-50-02-16/24432974, внаслідок чого було складено акт про результати документальної невиїзної позапланової перевірки від 10.06.2024р. №586/32-00-07-03-14/24432974., в якому зроблено висновки про порушення підприємством п.44.1 ст.44, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198, п.200.1, абз. б) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), внаслідок чого підприємством завищено податковий кредит за серпень 2023 року на загальну суму ПДВ 19659520 грн., що призвело до завищення суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню у серпні 2023 року на суму ПДВ 19659520 грн. На підставі акту перевірки винесено податкове повідомлення-рішення №851/32-00-07-03-19 від 17.09.2024. Позивач вважає висновки податкового органу в акті перевірки безпідставними та необґрунтованими, а тому винесене податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.
Представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що на підставі пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78, глави 8 розд. II ПКУ та на підставі наказу ДПС України від 10.04.2024 № 274 «Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПУБЛІЧНОГО АКЦIОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг") з питання дотримання податкового законодавства з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., по декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року (від 19.09.2023 вх. №9242628219) з урахуванням уточнюючих розрахунків, зокрема з питань, визначених у рішенні ДПС про результати розгляду скарги від 08.02.2024 №3243/6/99-00-06-01-04-06, у порядку контролю за правильністю висновку акта документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" від 16.11.2023 № 1131/32-00-50-02- 16/24432974.
За результатами проведеної перевірки встановлено порушення ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", зокрема: - п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, абз. б) п. 200.4 ст. 200 ПКУ, внаслідок чого підприємством завищено податковий кредит за серпень 2023 року на суму ПДВ 21052912 грн, що призвело до завищення суми ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню на суму ПДВ 21052912 гривень. На підставі висновків акту перевірки від 16.11.2023 №1131/32-00-50-02-16/24432974 контролюючим органом прийнято ППР від 30.11.2023 №1043/32-00-50-02, про зменшення суму бюджетного відшкодування з ПДВ, задекларовану на рахунок у банку у розмірі 21052912 грн та застосовано штрафні санкції у розмірі 10526456 гривень.
Рішенням ДПС України від 08.02.2024 № 3243/6/99-00-06-01-04-06 про результати розгляду ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", керуючись главою 4 розділу II ПК України, ДПС скасовує ППР Східного МУ по роботі з ВПП від 30.11.2023 № 1043/32-00-50-02 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість по взаємовідносинах з ТОВ «ПРОФ-ГАРАНТ» (код за ЄДРПОУ 39029488), ТОВ «МЕГАБІЗНЕС» (код за ЄДРПОУ 42781870), ТОВ «ІНКОМГРУПП» (код за ЄДРПОУ 41559285), ТОВ «КОМПЛЕКССТАНДАРТ» (код за ЄДРПОУ 38024830), ТОВ «АЛЬФА ПРЕМІУМ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 35961770), ТОВ «ПОЧИН» (код за ЄДРПОУ 32097986), ТОВ «ТД «МСК» (код за ЄДРПОУ 40406492), ТОВ «ЕКОФРОСТ» (код за ЄДРПОУ 41488513), ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» (код за ЄДРПОУ 43030337), ТОВ «РИТМ» (код за ЄДРПОУ 21886440), ТОВ «ІНТЕРБУД ГРУП» (код за ЄДРПОУ 42887921), ТОВ «ПРОМТЕХАЛ`ЯНС» (код за ЄДРПОУ 40636363), ТОВ «УКРПРОМОБЛАДНАННЯ» (код за ЄДРПОУ 30655877), ТОВ «ВП «ІРБІС» (код за ЄДРПОУ 44137885), ТОВ «МЕТРОТАЙЛ-УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 36391685), ТОВ НВП «СПЕЦІНСТРУМЕНТ» (код за ЄДРПОУ 30591625), ТОВ НАУКОВО - ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «ТЕХНОЕКС» (код за ЄДРПОУ 31540641), ТОВ «БК "МЕТКОМ ІНВЕСТ» (код за ЄДРПОУ 37007132), ТОВ «НІКОПРОГРЕСБУД» (код за ЄДРПОУ 34124403)., у відповідній частині застосовані штрафні санкції, а в іншій частині вказане ППР залишено без змін, а скаргу - частково задоволено Наказом Державної податкової служби України від 21.03.2024 № 235 «Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", у зв`язку з виявленням невідповідності висновків акту документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" від 16.11.2023 №1131/32-00-50-02-16/24432974 з питання законності декларування від`ємного значення податку на додану вартість за серпень 2023 року вимогам законодавства у зв`язку з неповним з`ясуванням під час перевірок питань, що повинні бути перевірені під час їхнього проведення для винесення об`єктивних висновків щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, на підставі пп.78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, Східному МУ ДПС по роботі з ВПП доручено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (код ЄДРПОУ 24432974) з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за серпень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість по взаємовідносинах із ТОВ «ПРОФ-ГАРАНТ» (код за ЄДРПОУ 39029488), ТОВ «ІНКОМГРУПП» (код за ЄДРПОУ 41559285), ТОВ «КОМПЛЕКССТАНДАРТ» (код за ЄДРПОУ 38024830), ТОВ «АЛЬФА ПРЕМІУМ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 35961770), ТОВ «ПОЧИН» (код за ЄДРПОУ 32097986), ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» (код за ЄДРПОУ 43030337), ТОВ «РИТМ» (код за ЄДРПОУ 21886440), Документ сформований в системі «Електронний суд» 31.10.2024 19 ТОВ «ІНТЕРБУД ГРУП» (код за ЄДРПОУ 42887921), ТОВ «ПРОМТЕХАЛ`ЯНС» (код за ЄДРПОУ 40636363), ТОВ «УКРПРОМОБЛАДНАННЯ» (код за ЄДРПОУ 30655877), ТОВ «БК "МЕТКОМ ІНВЕСТ» (код за ЄДРПОУ 37007132). У порядку контролю за правильністю якого складене податкове повідомлення рішення, що було скасоване рішенням про результати розгляду скарги державної податкової служби України від 08.02.2024 № 3243/6/99-00-06-01-04-06. На виконання наказу Державної податкової служби України від 21.03.2024 № 235 Східним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято рішення щодо проведення документальної позапланової перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг". Наказ від 26.03.2024 № 78-п «Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки» та повідомлення від 26.03.2024 № 40/32-00-07-06-13 направлено 26.03.2024 року направлено засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» шляхом надіслання документа в електронний кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в електронний кабінет у відповідності до п. 42.4 ст. 44 ПКУ. Наказом Східного МУ ДПС по роботі з ВПП від 16.04.2024 № 88-п «Про зупинення документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" перевірку зупинено з 17 квітня 2024 року строком на 30 робочих днів. За результатами переперевірки було складено акт від 10.06.2024 № 586/32-00-07-03- 14/24432974 та винесено податкове повідомлення-рішення від 17.09.2024 № 000/707/32-00-07-03-19 (форма «В1») на загальну суму 28489653,00 грн (сума завищення бюджетного відшкодування 18993102,00 грн; ш/с 9496551,00 грн) по взаємовідносинам ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з такими контрагентами: 1) ТОВ «ПРОФ-ГАРАНТ» (код за ЄДРПОУ 39029488); 2) ТОВ «ІНКОМГРУПП» (код за ЄДРПОУ 41559285); 3) ТОВ «АЛЬФА ПРЕМІУМ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 35961770); 4) ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» (код ЄДРПОУ 43030337); 5) ТОВ «ІНТЕРБУД ГРУП» (код ЄДРПОУ 42887921); 6) ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕТКОМ ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 37007132).
Щодо господарських взаємовідносин Позивача з вищезазначеними контрагентами, то, на думку відповідача, відносини позивача з вказаними контрагентами не спрямовані на настання реальних правових наслідків. Рух активів не відбувався; первинні документи містять дефекти оформлення; встановлено недостатність персоналу, відсутність власних транспортних засобів, виробничо-складських приміщень, що може свідчити про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фізичних дій, спрямованих на виконання зобов`язань. Позивач не надав до перевірки сертифікатів якості на поставлений товар. Товарно-транспортні накладні мають недоліки у заповненні, транспортні засоби, які вказані у товарно-транспортних накладних не належать на праві власності та/або на праві користування особам, які вказані перевізниками та/або відправниками.
А тому Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На підставі вищенаведеного, просить суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позовної заяви, просив в задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питання дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість за серпень 2023 року, у тому числі, заявленого до відшкодування з бюджету, зокрема з питань, визначених у рішенні ДПС про результати розгляду скарги від 08.02.2024 року№3243/6/99-00-06-01-04-06, у порядку контролю за правильністю висновку акта документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» від 19.10.2023р. №1131/32-00-50-02-16/24432974, внаслідок чого було складено акт про результати документальної невиїзної позапланової перевірки від 10.06.2024р. №586/32-00-07-03-14/24432974.
За наслідками перевірки встановлено порушення:
п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 з урахуванням норм п.44.1, ст.44 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), що призвело до завищення суми податкового кредиту у серпні 2023 року на загальну суму ПДВ 19 659 520 гривень.
На підставі висновків акту перевірки було прийнято податкове повідомлення-рішення від 05.07.2024 року:
№000/707/32-00-07-03-19 за формою «В1», яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість задекларовану на рахунок платника у банку на суму 19659520,00 грн. та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 9829760,00 грн.
Позивачем, у зв`язку з незгодою із прийнятим податковим повідомленням-рішенням №000/707/32-00-07-03-19 від 05.07.2024р. було направлено до ДПС України скаргу від 18.07.2024р. №85-12/87 на відповідне податкове повідомлення-рішення.
Рішенням ДПС України від 12.09.2024 року №27584/6/99-00-06-01-04-06, яке отримано позивачем 20.09.2024 року, скаргу задоволено частково, а саме: визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення №000/707/32-00-07-01-19 за формою «В1» від 05.07.2024р. в частині суми 666418,00 грн. та штрафної (фінансової) санкції 333209,00 грн.
За наслідками розгляду скарги податковим органом прийнято нове податкове повідомлення-рішення №851/32-00-07-03-19 від 17.09.2024 року в частині суми завищення бюджетного відшкодування у розмірі 18993102,00 грн. та штрафної (фінансової) санкції у розмірі 9496551,00 грн.
Проведеною вибірковою перевіркою відображеного ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" у Декларації з ПДВ показника у Рядку 10.1 (на підставі документів, перелік яких наведено у додатку 1 до акту перевірки, встановлено завищення цього показника в сумі 19 881 036 грн., внаслідок встановленого порушення п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 податкового кодексу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" при відображенні в податковій звітності взаємовідносин з контрагентами, які декларують господарські операції при відсутності можливості їх здійснення (недостатня кількості персоналу для надання послуг/виконання робіт; відсутність (або незначна наявність) основних засобів; відсутність технічної та матеріальної бази для виконання робіт/послуг, постачання ТМЦ; неможливість виробництва ТМЦ, відсутність фактичних виробників по ланцюгу придбання/реалізації товарів, робіт/послуг; неможливість реального здійснення платником податків господарських операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг тощо), а саме: із ТОВ «ПРОФ-ГАРАНТ» (код за ЄДРПОУ 39029488), ТОВ «ІНКОМГРУПП» (код за ЄДРПОУ 41559285), ТОВ «КОМПЛЕКССТАНДАРТ» (код за ЄДРПОУ 38024830), ТОВ «АЛЬФА ПРЕМІУМ ГРУП» (код за ЄДРПОУ 35961770), ТОВ «ПОЧИН» (код за ЄДРПОУ 32097986), ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» (код за ЄДРПОУ 43030337), ТОВ «ІНТЕРБУД ГРУП» (код за ЄДРПОУ 42887921), ТОВ «УКРПРОМОБЛАДНАННЯ» (код за ЄДРПОУ 30655877), ТОВ «БК "МЕТКОМ ІНВЕСТ» (код за ЄДРПОУ 37007132).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно з пп.14.1.181 п.14.1 ст14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Пунктом 198.1 ст.198 Податкового кодексу України передбачено, що право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
За змістом п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
За приписами п.198.3 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:
придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Тобто необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість є факт придбання товарів та послуг з метою їх використання в господарській діяльності.
Пунктом 198.6 ст.198 Податкового кодексу України передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Як встановлено абз. 5 ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV (далі - Закон № 996-ХІV) господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Отже, господарська операція повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону № 996-ХІV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
За змістом ч. 1 ст. 9 вищезазначеного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Частиною 2 ст. 9 Закону № 996-ХІV передбачені обов`язкові реквізити, які мають містити первинні та зведені облікові документи.
Відповідно до п. 2.15 та 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88 (далі - Положення) первинні документи підлягають обов`язковій перевірці працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов`язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству, логічна ув`язка окремих показників. Забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать нормативно-правовим актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей та іншого майна, порушують договірну і фінансову дисципліну, завдають шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам. Такі документи повинні бути передані керівнику підприємства, установи для прийняття рішення.
Пунктом 2.4 Положення визначено, що первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Щодо посилань відповідача на те, що правочини, укладені з цими контрагентами, не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ним, підтвердженням чого, на думку контролюючого органу, є наявність податкової інформації про відсутність у цих підприємств необхідних для здійснення господарської діяльності трудових та виробничих ресурсів, транспортного, виробничого та торгівельного обладнання, основних засобів, а також складських приміщень тощо суд зазначає, що жодною нормою законодавства України не передбачається обов`язку платників податків одержувачів товарів (робіт, послуг) вимагати від контрагентів-постачальників будь-яких відомостей щодо повноти сплати ними податків за окремою операцією придбання товарів, відомостей щодо третіх осіб (постачальників у ланцюгу), перевіряти додержання чи порушення ними законодавчих приписів, а також наявність у цих контрагентів умов для належного здійснення господарської діяльності, оскільки податкове законодавство не ставить в залежність податковий облік певного платника податків від інших осіб, від фактичної сплати контрагентом податку до бюджету, а також від господарських та виробничих можливостей контрагента.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. За умови подання платником податків усіх належним чином оформлених документів, передбачених податковим законодавством, дані податкового обліку вважаються сформованими платником податків правомірно (обґрунтовано), якщо контролюючий не доведе зворотне.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 28 грудня 2023 року у справі № 420/4803/19.
Крім того, можлива відсутність у контрагентів трудових ресурсів та виробничих потужностей для самостійного виконання договірних зобов`язань, не свідчить про неможливість виконати відповідні роботи, послуги чи поставки та не є підставою для виключення з податкового обліку, саме з цих мотивів, витрат на оплату цих товарів (робіт, послуг), у тому числі й по ПДВ.
Умовами ст. 61 Конституції України закріплений індивідуальний характер юридичної відповідальності особи, тобто, до відповідальності повинен бути притягнений правопорушник та притягнення до відповідальності добросовісного платника податків суперечить конституційним нормам та нормам чинного законодавства.
Податкове законодавство України не ставить право платника податку на додану вартість на податковий кредит в залежність від дій або бездіяльності його контрагентів чи відсутності у контрагентів основних фондів, кваліфікованого персоналу, відсутність за юридичною адресою на момент звірки тощо. В разі порушення контрагентом податкової дисципліни відповідальність та негативні наслідки мають настати саме для цієї особи.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.01.2018 №820/4648/13-а.
Також, Верховний Суд у постанові від 21.01.2021 року по справі №804/959/16 зазначив, що визначальним для вирішення справи є дослідження та встановлення фактичного руху активів в процесі виконання укладених договорів, і таке дослідження має бути здійснено на підставі первинних документів, які мають бути належним чином оформлені, в сукупності мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення таких операцій і є підставою для формування податкового обліку платника податків. У справі, що розглядається, позивачем було надано до судів першої та апеляційної інстанції оформлені у відповідності до вимог чинного податкового законодавства первинні документи (договори, договори постачання, накладні та податкові накладні, видаткові накладні, документи на підтвердження здійснення оплати по договорам укладеним з відповідними контрагентами, посвідчення відповідності, рахунки-фактури, копії довіреностей на відповідних відповідальних осіб за постачання/прийняття матеріальних цінностей (товарів), документи на перевезення товарів (містять всю необхідну інформацію щодо транспортування продукції, а саме: найменування вантажовідправника, вантажоодержувача, замовника, пункт навантаження/розвантаження, найменування вагону, прізвища та підписи відповідальних осіб, відомості про вантаж, маса товару, підпис та печатка перевізника) та їх розвантаження на складські приміщення та інші документи), які містять усі необхідні реквізити та відомості, а також у повній мірі відображають зміст господарських операцій. В свою чергу, контролюючим органом не було доведено та надано судам попередніх інстанцій належних доказів відсутності реального характеру господарських операцій між позивачем та його контрагентами за перевіряємий відповідачем період.
Так, судом встановлено, що в ході перевірки, а також до матеріалів справи, надано відповідні документи на підтвердження реальності господарських операцій із переліченими в акті перевірки контрагентами-постачальниками.
1. Господарські операції з ТОВ «ПРОФ-ГАРАНТ» (код ЕДРПОУ 35961770) підтверджуються укладеним договором №200 від 04.02.2020р., з додатками, відповідно до якого виконавець зобов`язується надати послуги з охорони об`єктів охорони відповідно до додатку 6, а замовник прийняти та оплатити її відповідно до умов договору. Надання послуг об`єктів охорони підтверджується: рахунком на оплату №118 від 16.08.2023р. на загальну суму 103993,34 грн., актом надання послуг №118 від 31.08.2023 року на загальну суму 103993,34 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною чисельністю осіб 2 осіб; рахунком на оплату №122 від 16.08.2023р. на загальну суму 1641002,11 грн., актом надання послуг №122 від 31.08.2023 року на загальну суму 1641002,11 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною чисельністю осіб 34 особи; рахунком на оплату №119 від 16.08.2023р. на загальну суму 51996,67 грн., актом надання послуг №119 від 31.08.2023 року на загальну суму 51996,67 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною кількістю осіб 1 особа; рахунком на оплату №121 від 16.08.2023р. на загальну суму 259983,36 грн., актом надання послуг №121 від 31.08.2023 року на загальну суму 259983,36 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною кількістю осіб 5 осіб.
2. Господарські операції з ТОВ «ІНКОМГРУП» (код ЕДРПОУ 41559285) підтверджуються укладеним договором підряду №70 від 26.01.2023р., з додатками відповідно до якого замовник доручає, а підрядник зобов`язується на свій ризик виконати в порядку та умовах даного договору роботу, з дотримання строків та цінами узгодженими у переліку робіт, замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином виконану роботу. Виконання робіт підтверджується: рахунком на оплату №5 від 20.07.2023р. на загальну суму 399963,13 грн., реєстром ремонту кузовів САТ-429, САТ-432 Спец. №5 від 12.07.2023р., актом приймання виконаних робіт за липень 2023р. №06-07 на загальну суму 399963,13 грн., листом візування до акту виконаних робіт №06-07 від 27.07.2023р., актом на передачу основних та допоміжних матеріалів №06-07 від 27.07.2023р. підрядної організації ТОВ «ІНКОМГРУП», актом на витрачені під час ремонту матеріали підрядної організації ТОВ «ІНКОМГРУП» №06-07 від 27.07.2023р.; рахунком на оплату №4 від 22.06.2023р. на загальну суму 289448,63 грн., актом приймання виконаних робіт за червень 2023р. №456-04-06 на загальну суму 289448,63 грн., листом візування до акту виконаних робіт №456-04-06 від 29.06.2023р. (період виконання квітень-травень 2023), актом на передачу основних та допоміжних матеріалів №456-04-06 від 29.06.2023р. підрядної організації ТОВ «ІНКОМГРУП», актом на витрачені під час ремонту матеріали підрядної організації ТОВ «ІНКОМГРУП» №456-04-06 від 29.06.2023р..
3. Господарські операції з ТОВ «АЛЬФА ПРЕМІУМ ГРУП» (код ЕДРПОУ 35961770, ліцензія серія АЕ №292127 від 03.06.2014р.) підтверджуються укладеним договором №400 від 26.02.2021р., з додатками, відповідно до якого виконавець зобов`язується надати послуги з охорони об`єктів охорони, а замовник прийняти та оплатити її відповідно до умов договору. Надання послуг охорони Металургійного виробництва, цехів АДД, ГД ГОКу, ГД підтверджується: рахунком на оплату №159 від 15.08.2023р. на загальну суму 74400,00 грн., актом надання послуг №159 від 31.08.2023 року на загальну суму 74400,00 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною чисельністю 2 пости (охоронець кінолог із службовою собакою); рахунком на оплату №158 від 15.08.2023р. на загальну суму 111600,00 грн., актом надання послуг №158 від 31.08.2023 року на загальну суму 111600,00 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною чисельністю 3 пости (охоронець кінолог із службовою собакою); рахунком на оплату №157 від 15.08.2023р. на загальну суму 787074,62 грн., актом надання послуг №157 від 31.08.2023 року на загальну суму 787074,62 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною кількістю осіб 14 осіб; рахунком на оплату №156 від 15.08.2023р. на загальну суму 6971232,38 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною кількістю осіб 124 особи; рахунком на оплату №155 від 15.08.2023р. на загальну суму 10367126,02 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною кількістю осіб 193 особи, табелем обліку люд./ год. варта 1 Металургійне виробництво за серпень 2023 року.
4. Господарські операції з ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» (код ЕДРПОУ 43030337, ліцензія №542 від 04.07.2019р.) відповідно до наказу МВС України №542 від 04.07.2019р., підтверджуються укладеним договором №400 від 26.02.2021р., з додатками, відповідно до якого виконавець зобов`язується надати послуги з супроводження та охорони продукції замовника, що поставляється залізницею від місця навантаження (станція Кривий Ріг, Кривий Ріг Головний ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг") до прибуття вагонів до станція призначення або в зворотньому напрямку: «Миколаїв Вантажний», «Одеса - порт», «Черноморська», «Роя», «Велико - Анадоль», «Вадул - Сірет», «Бережесть», «Мостиська 2», «Ізов», «Медика», «Нижньодніпровськ», «Миколаїв Вантажний Перевалка», «Славкув ПКП» через Ізов (Польща), «Дорнешти (прикордонний перехід Румунії)», «Матевце» (Словаччина) прикордонний перехід Ужгород Експорт, «Нікополь», та видача її представнику «Замовника», договором про надання охоронних послуг №215 від 06.02.2020р., а замовник прийняти та оплатити її відповідно до умов договорів. Надання послуг охорони підтверджується: рахунком на оплату №180 від 16.08.2023р. на загальну суму 6327505,73 грн., актом надання послуг №180 від 31.08.2023 року на загальну суму 6327505,73 грн., листом візування до акту наданих послуг за серпень 2023 року загальною чисельністю осіб 123 особи відповідно до постових відомостей; рахунком на оплату №181 від 16.08.2023р. на загальну суму 163784,16 грн., актом надання послуг №181 від 31.08.2023 року на загальну суму 163784,16 грн., листом візування до акту наданих послуг у серпні 2023 року загальною чисельністю осіб 3 особи відповідно до постових відомостей; рахунком на оплату №182 від 16.08.2023р. на загальну суму 111600,00 грн., актом надання послуг №182 від 31.08.2023 року на загальну суму 111600,00 грн., листом візування до акту наданих послуг за серпень 2023 року загальною кількістю кінологічних постів 3 пости (охоронець кінолог із службовою собакою) відповідно до постових відомостей; рахунком на оплату №130 від 23.05.2023р. на загальну суму 425463,84 грн., актом надання послуг №130 від 23.05.2023 року на загальну суму 425463,84 грн., актами про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №477 від 23.04.2023р., №479 від 24.04.2023р., №480 від 24.04.2023р. №482 від 24.04.2023р.; рахунком на оплату №129 від 23.05.2023р. на загальну суму 447120,00 грн., актом надання послуг №129 від 23.05.2023 року на загальну суму 447120,00 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №470 від 20.04.2023р., №472 від 21.04.2023р., №473 від 22.04.2023р.; рахунком на оплату №134 від 31.05.2023р. на загальну суму 447120,00 грн., актом надання послуг №134 від 31.05.2023 року на загальну суму 447120,00 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №491 від 27.04.2023р., №494 від 28.04.2023р., №495 від 29.04.2023р.; №498 від 29.04.2023р.; рахунком на оплату №127 від 23.05.2023р. на загальну суму 453576,67 грн., актом надання послуг №127 від 23.05.2023 року на загальну суму 453576,67 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №459 від 16.04.2023р., №461 від 17.04.2023р., №463 від 18.04.2023р.; рахунком на оплату №120 від 01.05.2023р. на загальну суму 453576,67 грн., актом надання послуг №120 від 01.05.2023 року на загальну суму 453576,67 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №442 від 10.04.2023р., №443 від 11.04.2023р., №444 від 11.04.2023р., №445 від 12.04.2023р.; рахунком на оплату №128 від 23.05.2023р. на загальну суму 453576,67 грн., актом надання послуг №128 від 23.05.2023 року на загальну суму 453576,67 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №467 від 19.04.2023р., №468 від 19.04.2023р., №469 від 20.04.2023р., №471 від 20.04.2023р.; рахунком на оплату №131 від 23.05.2023р. на загальну суму 453576,67 грн., актом надання послуг №131 від 23.05.2023 року на загальну суму 453576,67 грн., актом про прийняття під охорону вантажу у вигляді чушкового чавуну у вагонах караулом ТОВ «ГАРДА СЕКЮРІТІ» для супроводження, охорони, та передачі його отримувачу №489 від 27.04.2023р., №490 від 27.04.2023р., №493 від 20.04.2023р.; постові відомості за серпень 2023 року.
5. Господарські операції з ТОВ «ІНТЕРБУД ГРУП» (код ЕДРПОУ 42887921) підтверджуються укладеним договором на капітальну закупівлю №723 від 22.07.2022р. з додатками (ліцензія №2013061424 від 13.09.2019р., електронна від 24.04.2019р.), відповідно до якого підрядник зобов`язується виконати умови договору передбачені п.1.2, а замовник прийняти та оплатити відповідно до умов договору. Виконання/поставка робіт/товарів підтверджується актом виконання (завершення) етапу №10 від 03.05.2023р. на загальну суму з ПДВ 161348,22 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №4 від 03.05.2023р. на загальну суму 161348,22 грн.; листом візування до акту виконання (завершення) етапу №10 від 03.05.2023р.; актом про виконання робіт з демонтажу опор щоглового типу на розчалках №01/05 від 03.05.2023р.; актом виконання (завершення) етапу №15 від 31.07.2023р. на загальну суму з ПДВ 324000,00 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №20 від 31.07.2023р. на загальну суму 324000,00 грн.; листом візування до акту виконання (завершення) етапу №15 від 31.07.2023р.; вимогою про ввезення №27/05-1 від 27.05.2023р. бетону М150 С8/10 кількістю 4,5 м3, вимогою №27/05-2 від 27.05.2023р. про ввезення бетону М150 С8/10 кількістю 4,5 м3, вимогою №28/06-1 від 28.06.2023р. про ввезення армокаркасів, вимогою №28/06-2 від 28.06.2023р. закладних деталей, вимогою №2207 від 30.06.2023р. товарно матеріальних цінностей, вимогою №07/07-2 від 07.07.2023р. про ввезення бетону М350 С20/25 W4 кількістю 5 м3, , вимогою №17/07-1 від 17.07.2023р. про ввезення бетону М350 С20/25 W4 кількістю 5,8 м3 , вимогою №21/07-1 від 21.07.2023р. про ввезення армокаркасів у кількості 20 шт., , вимогою №27/07-1 від 27.07.2023р. про ввезення мастіки бітумно-фундаментної у кількості 75 кг, які містять відбиток штампу про в`їзд на територію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг»; актом виконання (завершення) етапу №20 від 28.07.2023р. на загальну суму з ПДВ 345600,00 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №17 від 31.07.2023р. на загальну суму 345600,00 грн.; листом візування до акту виконання (завершення) етапу №20 від 28.07.2023р.; вимогою №28/07-2 від 28.07.2023р. про ввезення автоматики конвеєра у кількості 1 комп., яка містить відбиток штампу про в`їзд на територію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг»; актом технічної прийомки обладнання від 28.07.2023р., видатковою накладною №17 від 31.07.2023р. на загальну суму 345600,00 грн.; актом виконання (завершення) етапу №21 від 10.08.2023р. на загальну суму з ПДВ 823200,00 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №23 від 10.08.2023р. на загальну суму 823200,00 грн.; листом візування до акту виконання (завершення) етапу №21 від 10.08.2023р.; вимогою №10/02 від 10.08.2023р. про ввезення конвеєрних роликів у кількості 1 комп., яка містить відбиток штампу про в`їзд на територію ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг»; актом технічної прийомки обладнання від 10.08.2023р., паспортом на роликоопори; видатковою накладною №23 від 10.08.2023р. на загальну суму 823200,00 грн.; актом виконання (завершення) етапу №14 від 14.06.2023р. на загальну суму з ПДВ 840000,00 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №15 від 14.06.2023р. на загальну суму 840000,00 грн.; листом візування до акту виконання (завершення) етапу №14 від 14.06.2023р.; актом виконання (завершення) етапу №1 від 08.08.2023р. на загальну суму з ПДВ 720000,00 грн., оплату за поставлений товар здійснено на підставі рахунку №29 від 29.08.2023р. на загальну суму 720000,00 грн., актом про відсутність металобрухту при демонтажу будівлі №08/08-2 від 08.08.2023р., актом про неможливість використання будівлі під час демонтажу для ремонту чи будівництва інших об`єктів №08/08-1 від 08.08.2023р., кресленням будівлі, що підлягає демонтажу.
6. Господарські операції з ТОВ «Будівельна компанія «МЕТКОМ ІНВЕСТ» (код ЕДРПОУ 37007132, ліцензія №15-Л від 21.03.2018р.) підтверджуються укладеним договором підряду №1874 від 20.08.2021р. з додатками, відповідно до якого підрядник зобов`язується виконати будівельно-монтажні роботи на об`єкті Нове будівництво хвостосховища «ІІІ карта» шламового господарства рудозбагачувальної фабрики на території Гречаноподіївської та Новолатівської сільських рад Широківського району Дніпропетровської області ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», Перший пусковий комплекс, а покупець прийняти та оплатити виконані роботи відповідно до умов договору. Виконання будівельно-монтажних робіт підтверджується: рахунком на оплату №479 від 10.08.2023р. на загальну суму 133891,26 грн., актом коригування вартості дизельного пального №2-08 від 11.08.2023р. на загальну суму 133891,26 грн., листом візування до акту №2-08 від 11.08.2023р., розрахунком збільшення вартості дизельного палива до акту коригування №2-08 за період з 13.07.2023р.; рахунком на оплату №481 від 10.08.2023р. на загальну суму 449230,86 грн., актом коригування вартості дизельного пального №3-08 від 11.08.2023р. на загальну суму 449230,86 грн., листом візування до акту №3-08 від 11.08.2023р., розрахунком збільшення вартості дизельного палива до акту коригування №3-08 за період з 13.07.2023 по 14.07.2023р.; рахунком на оплату №483 від 10.08.2023р. на загальну суму 522448,45 грн., актом коригування вартості дизельного пального №4-08 від 11.08.2023р. на загальну суму 522448,45 грн., листом візування до акту №4-08 від 11.08.2023р., розрахунком збільшення вартості дизельного палива до акту коригування №4-08 з 14.07.2023р. по 17.07.2023р.; рахунком на оплату №478 від 10.08.2023р., на загальну суму 790838,28 грн., актом приймання виконаних будівельних робіт №2/08-1791 від 11.08.2023р. на загальну суму 790838,28 грн.; рахунком на оплату №463 від 04.08.2023р., на загальну суму 843264,00 грн., актом приймання виконаних будівельних робіт №1/08-1791 від 04.08.2023р. на загальну суму 843264,00 грн.; рахунком на оплату №480 від 10.08.2023р., на загальну суму 1522868,40 грн., актом приймання виконаних будівельних робіт №3/08-1874 від 11.08.2023р. на загальну суму 1522868,40 грн., листом візування до акту №3/08-1874 від 11.08.2023р., актом №39 за серпень 2023р. про витрату давальницьких матеріалів на загальну суму 6553911,22 грн.; рахунком на оплату №482 від 10.08.2023р., на загальну суму 1599956,28 грн., актом приймання виконаних будівельних робіт №4/08-1874 від 11.08.2023р. на загальну суму 1599956,28 грн., листом візування до акту №4/08-1874 від 11.08.2023р., актом №38 за серпень 2023р. про витрату давальницьких матеріалів на загальну суму 79489,27 грн.; рахунком на оплату №484 від 10.08.2023р., на загальну суму 31917713,76 грн., актом приймання виконаних будівельних робіт №5/08-1874 від 11.08.2023р. на загальну суму 31917713,76 грн., листом візування до акту №5/08-1874 від 11.08.2023р., актом №37 за серпень 2023р. про витрату давальницьких матеріалів на загальну суму 84292402,14 грн..
Крім того, суд зазначає, що посилання контролюючого органу на те, що по ланцюгу господарських відносин з придбання/продажу товару, у 3-й та 4-й ланці є суб`єкти господарської діяльності, у яких, за податковою інформацією, відсутня податкова звітність про наявність ресурсів для здійснення господарської діяльності, та/або відсутня інформація щодо наявності необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької діяльності є безпідставними, оскільки відповідачем не було надано суду жодних належних, допустимих та достовірних доказів на підтвердження того, що позивач брав участь у будь-яких господарських відносинах з такими суб`єктами господарської діяльності.
Відтак, ті обставини, що у ланцюгах постачальників є сумнівні підприємства чи навіть підприємства, які містять ознаки «ризикових», є лише приводом для більш ретельної перевірки (дослідження) їх діяльності.
При цьому, відносини між учасниками наступних ланцюгів постачань товарів та послуг не мають безпосереднього впливу на дослідження факту реальності господарської операції, вчиненої між ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та його безпосередніми контрагентами.
Щодо доводів відповідача про наявність кримінальних проваджень стосовно контрагентів позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.6 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Суд зазначає, що порушення кримінальної справи та отримання свідчень (пояснень) посадових осіб господарюючих суб`єктів, в рамках такої кримінальної справи, не є беззаперечним фактом, що підтверджує відсутність реальних правових наслідків всіх господарських операцій проведених позивачем та його контрагентами.
Самі ж протоколи допиту досудового розслідування чи інші матеріали досудового розслідування до винесення вироку в рамках кримінального провадження не можуть вважатись належним доказом в адміністративному судочинстві. Тобто, доказове значення в адміністративному процесі може мати виключно вирок суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили.
Аналогічні правові висновки неодноразово висловлювались Верховним Судом.
Таким чином, посилання контролюючого органу на наявність кримінальних проваджень стосовно контрагентів позивача не може бути прийнято до уваги судом, оскільки відповідно до положень частини 6 статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою, проте відповідачем, всупереч вимог частини 2 статті 77 КАС України, такого доказу як вирок надано до суду не було.
За таких обставин, відповідачем не надано належних доказів про те, що господарські операції позивача не були спрямовані на настання реальних наслідків фінансово-господарської діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, відповідач не довів правомірність прийнятих ним рішень, а тому позовну заяву слід задовольнити.
Виходячи з положень ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст.243-246, 250 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №851/32-00-07-03-19 від 17.09.2024 за формою «В1», яке винесено Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків щодо зменшення від`ємного значення з податку на додану вартість та застосовано штрафні (фінансові) санкції.
Стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків судові витрати по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань у розмірі 24224,00 грн. на користь Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг"
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 07 березня 2025 року.
Суддя О.В. Єфанова
| Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 27.02.2025 |
| Оприлюднено | 28.03.2025 |
| Номер документу | 126130242 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні