ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" березня 2025 р. справа № 300/193/25
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі: судді Гомельчука С.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569787/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 15 від 26.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569786/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 17 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569785/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 18 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569784/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 19 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569782/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 22 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569783/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №20 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569781/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №23 від 29.06.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569780/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №2 від 06.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569779/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 7 від 12.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569776/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №10 від 13.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569777/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», № 9 від 13.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569774/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №12 від 14.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569775/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №11 від 14.07.2023, датою її подання;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569770/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №17 від 19.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569771/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №22 від 27.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569772/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» №21 від 27.07.2023, датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11569773/40465034 від 06.08.2024;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД», №20 від 27.07.2023, датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що між ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» та АТ «Укргазвидобування» було укладено договір поставки №УГВ289/30-23 від 15.05.2023, відповідно до якого позивачем було поставлено товар на загальну суму 16641000 грн. За фактом здійснення господарської діяльності позивачем було складено податкові накладні №15 від 26.06.2023, № 17 від 29.06.2023, №18 від 29.06.2023, №19 від 29.06.2023 №22 від 29.06.2023, №20 від 29.06.2023, №23 від 29.06.2023, №2 від 06.07.2023, №7 від 12.07.2023, №10 від 13.07.2023, №9 від 13.07.2023, №12 від 14.07.2023, №11 від 14.07.2023, №17 від 19.07.2023, №22 від 27.07.2023, №21 від 27.07.2023, №20 від 27.07.2023. Однак, відповідачем-1 було прийнято рішення про зупинення реєстрації податкових накладних та надіслано квитанції. У квитанціях про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку із вказаним, позивачем було направлено на адресу Головного управління ДПС у м. Києві пояснення та документи, які підтверджують придбання товарів, його транспортування та оплату, подальшу реалізацію товару та оплату контрагентом, для розблокування податкових накладних. Проте, за наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та документів, відповідачем-1 були надіслані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, в яких вказано, що банківська виписка не завірена (не містять інформації «проведено банком» та печатки банку). Надати загальну оборотно-сальдову відомість в розрізі субрахунків за 2023, 2024 роки. ОСВ аналітичного обліку (в т.ч. кількісного) по субрахунках 2,3,4,6,7,9 класів рахунків. На думку представника позивача, дана вимога суперечить п.62, п. 63 Постанови НБУ від 04.07.2018 №75, адже у банківській виписці обов`язкові реквізити, як проведено банком відсутні, при цьому відтиск печатки банку містився на кожній такій виписці. Зауважує, що виписки по ОСВ по рахунках №361, 311, 631, 201, 231, 281,92,3771,6851,702,441 за 2023-2024 роки надавалися при подачі первинних пояснень від 18.07.2024. Також представником зазначено, що виписки по ОСВ не є первинними документами, а є лише зведеними облікованими регістрами синтетичного та аналітичного обліку. Вказане свідчить, що відповідач на власний розсуд розширив перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН, які не передбачені п. 5 Порядку №520 від 12.12.2019 та які вже були надані під час первинних пояснень. Всупереч наведеному, Головним управлінням ДПС у м. Києві були прийнятті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. Представник позивача наголошує, що правочин між ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» та його контрагентом був належним чином задокументований, оформлений з дотриманням вимог бухгалтерського законодавства та відображений в податковій звітності позивача, а відтак є реальним. Зауважено, що здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.01.2025 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.
10.02.2025 на адресу суду від ГУ ДПС у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву, в якому представниця заперечила щодо задоволення позовних вимог. Представниця відповідача-1 вказує, що за результатом розгляду пояснень та копій документів, наданих позивачем, Комісією ГУ ДПС у м.Києві направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, в якому контролюючий орган чітко зазначає, що платником документально не підтверджена інформація, яка зазначена у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. Проте, позивачем не надано ті документи, які зазначені у повідомленні ГУ ДПС у місті Києва. Відтак, з урахуванням положень, визначених пунктом 9 Порядку № 520 та з урахуванням вимог пункту 200.3 статті 200 розділу V Податкового кодексу України, комісія регіонального рівня прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Представниця відповідача-1 стверджує, що відсутність вказаних документів не дала можливості підтвердити реальність здійснення господарських операцій, згідно яких виписано податкові накладні/ розрахунки коригування. Крім того, відповідач-1 з наданих позивачем документів не зміг оцінити реальність господарської операції, встановити фактичних рух активів в процесі здійснення господарської операції та реальні зміни майнового стану платника податку, наявність зв`язку між фактом придбання відповідного товару або послуги та змістом господарської діяльності платника податків.
Представниця Державної податкової служби України у відзиві на позовну заяву вказала, що cуд має встановити наявність/відсутність порушень з боку контролюючого органу саме в тих умовах, в яких приймалось рішення. Тобто, розгляд судом документів позивача, що не подавались на розгляд комісії, порушить принцип офіційного з`ясування обставин справи та надасть позивачу додаткові переваги в доказуванні своєї позиції, що в свою чергу порушить принцип рівності учасників судового процесу. Зауважує, що із матеріалів справи слідує, що відповідач прийняв рішення за одних обставин та документів, а позивач просить суд скасувати вказане рішення обґрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами. Крім того зазначає, що у разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження. Просить суд у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 31.01.2025 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС в м. Києві про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» є суб`єктом господарювання. Основний вид діяльності за КВЕД 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля», додаткові: «14.12 Виробництво робочого одягу 14.13 Виробництво іншого верхнього одягу 25.62 Механічне оброблення металевих виробів 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах 14.14 Виробництво спіднього одягу 15.20 Виробництво взуття 49.41 Вантажний автомобільний транспорт 52.10 Складське господарство» (а.с. 145, т.2).
15.05.2024 між ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» та АТ «Укргазвидобування» укладено договір поставки №УГВ289/30-23 на суму 21802500 грн (а.с. 85-89).
Відповідно до п. 1.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві костюми для захисту від загальних виробничих забруднень і механічних впливів (далі - Товар), зазначений в специфікації/-ях, що додається/ються до Договору і є його невід`ємною/-ими частиною/-ами), а Покупець - прийняти і оплатити такий Товар. Під поставкою Сторони розуміють передачу Товару Постачальником для прийняття Покупцем.
Згідно з п. 1.2. Договору найменування/асортимент Товару, одиниця виміру, кількість, ціна за одиницю Товару та загальна ціна Договору вказується у специфікації/-ях (далі - Специфікаціями), яка є Додатком №1 до Договору та є його невід`ємною частиною. Строк поставки Товару визначається Графіком поставки Товару, який є Додатком №3 до Договору та є його невід`ємною частиною».
Пунктом 3.2. Договору визначено, що загальна ціна Договору визначається загальною вартістю Товару, вказаного в Специфікаціі/-ях до цього Договору та становить до 21802500 грн з ПДВ (включно)».
Специфікацією №1 від 15.05.2023 визначено найменування та кількість товарів, які підлягають поставці, а саме: костюм для захисту від загальних виробничих забруднень і механічних», у кількості 9690 комплектів, на загальну суму 21 802 500,00 грн. з ПДВ (а.с. 89).
Згідно з п. 4. Специфікації №1 оплата за поставлений товар здійснюється протягом 30 календарних днів з дати підписання Сторонами акту приймання-передачі Товару або видаткової накладної.
На виконання умов договору поставки №УГВ289/30-23 ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» здійснювалася поставка товару АТ «Укргазвидобування», що підтверджується видатковими накладними №189 від 26.06.2023, №188 від 29.06.2023, №191 від 29.06.2023, №192 від 29.06.2023, №193 від 29.06.2023, №194 від 29.06.2023, №197 від 29.06.2023, №190 від 06.07.2023, №204 від 12.07.2023, №212 від 13.07.2023, №207 від 14.07.2023, №206 від 14.07.2023, №216 від 19.07.2023, №223 від 27.07.2023, №222 від 27.07.2023, №221 від 27.07.2023, №211 від 13.07.2023 (а.с.119, 133, 146, 159, 173, 185, 198 211, 225, 237, 249 на звороті, т. 1, а.с.11, 23,48 63, 75 на звороті, 36, т. 2).
Позивачем сформовано податкові накладні №15 від 26.06.2023, № 17 від 29.06.2023, №18 від 29.06.2023, №19 від 29.06.2023 №22 від 29.06.2023, №20 від 29.06.2023, №23 від 29.06.2023, №2 від 06.07.2023, №7 від 12.07.2023, №10 від 13.07.2023, №9 від 13.07.2023, №12 від 14.07.2023, №11 від 14.07.2023, №17 від 19.07.2023, №22 від 27.07.2023, №21 від 27.07.2023, №20 від 27.07.2023 (а.с.117 на звороті -118, 132, 145,158,171,184, 197, 210, 224, 236,248, т.1, а.с. 10,22,34,47,60,74, т. 2), які подано на реєстрацію в ЄРПН, однак реєстрація податкової накладної була зупинена податковим органом.
Податковим органом позивачу надіслано квитанції №9173207490 від 14.07.2023, №9173202243 від 17.07.2023, №9173153089 від 17.07.2023, №9173202243 від 17.07.2023; №9173157503 від 17.07.2023; №9173192484 від 17.07.2023; №9173202670 від 17.07.2023 року; №9173206421 від 17.07.2023; №9179506198 від 20.07.2023; №9179501647 від 20.07.2023; №9179501354 від 20.07.2023; №9179498238 від 20.07.2023;№9179500747 від 20.07.2023; №9179506218 від 20.07.2023; №9189897109 від 31.07.2023; №9189941369 від 31.07.2023; №9189908814 від 31.07.2023; №9189906340 від 31.07.2023, в яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.118, 131,144,157,170,183,196,209,223,235,247 на звороті, т.1, 9,21,33,46,59,73 на звороті, т.2).
ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» на розгляд Комісії ГУ ДПС у м. Києві області направлено повідомлення №40, 41,42,43,44,45,46,47,48,50,49,53,52,54,57,56,55 від 18.07.2024 про надання пояснень та копії документів в кількості 24 додатків (а.с.119, 133, 146, 159, 172, 185, 198, 211, 225, 237, 249, т. 1, а.с. 11, 23, 35 на звороті, 48, 63, 75, т.2).
29.07.2024 комісією з реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних надіслані повідомлення №№11498119/40465034, №11498144/40465034, №11498143/40465034, №11498142/40465034, №11498139/40465034, №11498140/40465034, №11498137/40465034, №11498136/40465034, №11498135/40465034, №11498131/40465034, №11498136/40465032, №11498126/40465034, №11498145/40465034, №11498117/40465034, №11498118/40465034, №11498124/40465034, №11498125/40465034 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якому запропоновано надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі "Додаткова інформація" зазначено, що банківська виписка не завірена (не містить інформації «проведено банком» та печатки банку). Надати загальну оборотно-сальдову відомості в розрізі субрахунків за 2023,2024 роки. ОСВ аналітичного обліку (в.т.ч. кількісного) по субрахунках 2,3,4,6,7,9 класів рахунків (а.с.124-125,137-138,150-151,163-164,176-177,189-190, 202 на звороті -203,216-217,228-229,240-241,т.1, а.с.2 на звороті- 3,14-15,26-27,39 на звороті -40,52-53,66-67,79 на звороті -80, т.2).
06.08.2024 комісією з реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №11569787/40465034, №11569786/40465034, №11569785/40465034, №11569784/40465034, №11569782/40465034, №11569783/40465034, №11569781/40465034, №11569780/40465034, №11569779/40465034, №11569776/40465034, №11569777/40465034, №11569774/40465034, №11569775/40465034, №11569770/40465034, №11569771/40465034, №11569772/40465034, №11569773/40465034 про відмову в реєстрації податкових накладних №15, 17-20,22-23 від 29.06.2023, №2 від 06.07.2023, №7 від 12.07.2023, №9-10 від 13.07.2023, №11-12 від 14.07.2023, №17 від 19.07.202, №20-22 від 27.07.2023, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Водночас, в графі -Додаткова інформація зазначено: "платник податку не скористався правом та не подав до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладні/розрахунку коригування протягом 5 робочих днів, з дня, наступного за днем отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (а.с.116 на звороті 117,130 на звороті -131,143 на звороті-144,156 на звороті-157, 169 на звороті-170,182 на звороті-183,195 на звороті-196, 208 на звороті-209,222 на звороті-223,234 на звороті-235,246 на звороті-247, 8 на звороті-9,20 на звороті-21, 32 на звороті-33, 45 на звороті-46,58 на звороті-59,72 на звороті-73).
Вважаючи рішення відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Згідно ч.2ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України(далі- ПК України).
За приписами 14.1.178ст. 14 ПК України податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до нормрозділу V цього Кодексу.
Згідно підпунктів «а», «б» п.185.1 ст. 185 ПК Україниоб`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.
Відповідно до підпунктів «а», «б» п.187.1 ст. 187 ПК Українидатою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку .
На виконання пунктів201.1,201.10 ст. 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначав Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246(далі - Порядок № 1246).
Пунктом 5 Порядку № 1246 передбачено, що Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України"Про електронні довірчі послуги","Про електронні документи та електронний документообіг"та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктами 12-14 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів УкраїниПро електронні довірчі послуги,Про електронні документи та електронний документообігта Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Пункт201.16 статті 201 ПК Українивстановлює, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.201.10 статті 201 ПК України,якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За приписами п. 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(далі - Порядок № 1165).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 1 до вказаного Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, а додатком 3 - критерії ризиковості здійснення операцій.
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообіг,Про електронні довірчі послугита Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
На виконання пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520(далі - Порядок № 520).
Відповідно до пунктів 4, 5, 9-11 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у здійсненні такої реєстрації.
Крім того, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, не є вичерпним. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію ризиковості, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, які належить надати.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрацію поданих позивачем податкових накладних було зупинено. Підставою для зупинення зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначено в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Відтак, квитанції про зупинення містять загальне посилання на критерій ризиковості, а також пропозицію позивачу щодо надання підтверджуючих документів, без визначення їх конкретного переліку.
Верховний Суд у постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
У постанові від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 Верховний Суд вказав, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого, у цій справі, є прийняття рішень, законність яких обґрунтовано перевірена судами попередніх інстанцій.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Аналогічне правозастосування викладене у постановах Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 826/10649/17, від 28.10.2019 у справі № 640/983/19, від 15.02.2023 у справі №2240/3117/18 та ін.
Як вбачається зі змісту повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 29.07.2024, позивачу запропоновано надати загальну оборотно-сальдову відомість в розрізі субрахунків за 2023, 2024 роки, ОСВ аналітичного обліку (в т.ч. кількісного) по субрахунках 2,3,4,6,7,9 класів рахунків.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, позивач після зупинення реєстрації податкових накладних надав контролюючому органу пояснення разом із документами, зокрема виписки по оборотно-сальдових відомостях по рахунку №361, №311, №631, №201, №231, №281, №92, №3771, №6851, №702, №441 за 2023-2024 роки (а.с. 33-89, т.1), однак відповідач не обґрунтував в чому полягає не відповідність наданих позивачем документів, або мотиви за якими дійшов висновку, що вказаних документів не вистачало для реєстрації податкових накладних.
Правочин між позивачем та його контрагентом був належним чином задокументований, оформлений з дотриманням вимог бухгалтерського законодавства та відображений в податковій звітності позивача, а отже є реальним, товарним, оплатним, дозволяє ідентифікувати контрагентів та містить в собі відомості щодо змісту та обсягу проведених господарських операцій, що узгоджуються між собою (як окремо так і в сукупності) та є таким, що відбувся в дійсності.
Податковий орган жодним чином не обґрунтував, яким чином відсутність саме загальної оборотно-сальдової відомості в розрізі субрахунків за 2023, 2024 роки, ОСВ аналітичного обліку (в т.ч. кількісного) по субрахунках 2,3,4,6,7,9 класів рахунків, є підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
За цих обставин, суд вважає, що податковий орган прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Окрім того, на переконання суду, наданий позивачем обсяг документів був достатнім для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних. Проте, оскаржувані рішення не містять не лише жодних належних мотивів відхилення наданих позивачем документів, а й взагалі відомостей щодо факту їх оцінки.
Також у повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 29.07.2024, відповідач вказує, що надані позивачем банківські виписки складені з порушенням законодавства (не містять підпис платника, печатки банку). Разом з тим, Положення про організацію бухгалтерського обліку в банках України, затвердженеПостановою Правління НБУ від 04.07.2018 № 75 встановлює основні вимоги до бухгалтерського обліку в банках України та до документів, які є первинними для здійснення бухгалтерських операцій саме банками, а не їх клієнтами. Отже, банківська виписка по рахунку клієнта для самого клієнта не є первинним документом, а є лише підтвердженням руху коштів по його рахунку.
При цьому суд наголошує, що самі спірні рішення таких «недоліків» поданих позивачем документів взагалі не містять. У наведеному в графі"Додаткова інформація" (зазначити конкретні документи)переліку не зазначені виписки банку, які складені із порушенням.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача вказує на необхідність надання судом оцінки правомірності спірних рішень, виходячи з тих матеріалів, на підставі яких вони приймалися, а не вирішувати, якими вони б мали бути за наявності інших документів, які надані до суду, але не були надані Комісії.
З цього приводу суд зазначає, що первинні документи платником податків подані згідно з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, контролюючому органу на його вимогу в обсязі, який був розумним та достатнім для реєстрації податкових накладних, що, власне, мало наслідком повного розкриття інформації щодо господарських операцій. При цьому такий же пакет документів позивачем представлено суду разом із позовною заявою.
Посилаючись на наявність інших (додаткових) документів, представник відповідача не зазначає, які саме документи позивачем надані суду, проте не були досліджені контролюючим органом при прийнятті спірних в цій справі рішень.
Таким чином, посилання представника відповідача з цього приводу є безпідставним.
Також, при прийнятті рішення у даній справі, судом враховано висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, в якій зазначено: «Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.».
Отже, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначенихПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Відтак, оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам пункту 3 частини 2статті 2 КАС України, оскільки винесені контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягають скасуванню.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №15 від 26.06.2023, № 17 від 29.06.2023, №18 від 29.06.2023, №19 від 29.06.2023 №22 від 29.06.2023, №20 від 29.06.2023, №23 від 29.06.2023, №2 від 06.07.2023, №7 від 12.07.2023, №10 від 13.07.2023, №9 від 13.07.2023, №12 від 14.07.2023, №11 від 14.07.2023, №17 від 19.07.2023, №22 від 27.07.2023, №21 від 27.07.2023, №20 від 27.07.2023 датою їх подання.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд зазначає, що відповідачами як суб`єктами владних повноважень належним чином не доведено правомірності своїх дій у спірних правовідносинах. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов належить до задоволення.
Згідно положень ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з бюджетних асигнувань ГУ ДПС у м. Києві на користь ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» сплаченого судового збору у розмірі 41180,80 грн, який підтверджується квитанцією від 06.01.2025 №1909, що міститься серед матеріалів справи.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м.Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2024 №11569787/40465034, №11569786/40465034, №11569785/40465034, №11569784/40465034, №11569782/40465034, №11569783/40465034, №11569781/40465034, №11569780/40465034, №11569779/40465034, №11569776/40465034, №11569777/40465034, №11569774/40465034, №11569775/40465034, №11569770/40465034, №11569771/40465034, №11569772/40465034, №11569773/40465034.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40465034, вул. Максимовича, 15, каб. 2, м. Івано-Франківськ, 76006), - №15 від 26.06.2023, № 17 від 29.06.2023, №18 від 29.06.2023, №19 від 29.06.2023 №22 від 29.06.2023, №20 від 29.06.2023, №23 від 29.06.2023, №2 від 06.07.2023, №7 від 12.07.2023, №10 від 13.07.2023, №9 від 13.07.2023, №12 від 14.07.2023, №11 від 14.07.2023, №17 від 19.07.2023, №22 від 27.07.2023, №21 від 27.07.2023, №20 від 27.07.2023 датою їх подання.
Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011, вул. Шолуденка, буд.33/19, м. Київ), за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь ТОВ «СПЕЦТОРГ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40465034, вул. Максимовича, 15, каб. 2, м. Івано-Франківськ, 76006) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 41180,80 грн (сорок одна тисяча сто вісімдесят гривень вісімдесят копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Гомельчук С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2025 |
Оприлюднено | 28.03.2025 |
Номер документу | 126131802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні