Миколаївський районний суд миколаївської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2025 р. № 400/12416/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачів1. ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_2 , 2. Військово-лікарської комісія при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_2 , АДРЕСА_3 , провизнання протиправним та скасування постанови від 13.12.2024 №б/н, зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач ) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 1) та Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_3 (далі відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_2 про ступінь придатності ОСОБА_1 до військової служби, оформлену довідкою від 13.12.2024 року № б/н, щодо встановлення ступеню придатності до військової служби;
- зобов`язати Військово-лікарську комісію при ІНФОРМАЦІЯ_2 повторно провести медичний огляд ОСОБА_1 та прийняти відповідне рішення щодо визначення ступені придатності до військової служби ОСОБА_1 у відповідності до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402.
Ухвалою від 02.01.2025 року суд відкрив провадження у справі та ухвал розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, військово-лікарською комісією після його медичного огляду 13.12.2024 він був визнаний придатним до військової служби, про що видано постанову, яка оформлена довідкою. Медичний огляд проводився з порушенням вимог законодавства, позивачу перед оглядом, взагалі не досліджено загальний аналіз крові, не визначено групу крові та резус-належність, та дослідження сечі. Відповідачем не випробовувались дані з психоневрологічних, протитуберкульозних, шкірно-венеричних диспансерів, наркологічних закладів, тощо. Це не надало можливості надати лікарям всю інформацію про стан здоров`я. Вищевказані медичні дослідження відповідач зобов`язаний зробити у відповідності до Положення № 402.
Відповідач 1 позов не визнав, надав відзив, в якому просив в задоволенні позову відмовити. Свою позицію аргументував тим, що з постановою ВЛК позивач ознайомлений під власний підпис та маючи достатньо часу на оскарження постанови щодо придатності до військової служби, в добровільному порядку, скарг щодо його стану здоров`я не надавав, рішення ВЛК не оскаржував. Будь-яких скарг та заяв щодо незгоди з висновком ВЛК щодо придатності до військової служби позивач не заявляв. Окрім цього, наявність у позивача документів про діагноз, а саме гіпертонічна хвороба ІІІ ст. не дає право йому на відстрочку від призову на військову службу за мобілізацією у воєнний час або виключення з військового обліку. Рішення відповідно до медичного огляду проводиться головою ВЛК. Щодо питання не проведення вказаних медичних процедур (загальний аналіз крові, не визначено групу крові та резус-належність, та дослідження сечі) та інших порушень на думку позивача, під час проведення ВЛК та відповідно до картки обстеження та медичного огляду є в наявності записи лікарів про повне обстеження позивача.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, цінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Позивач перебуває на військовому обліку в ІНФОРМАЦІЯ_1 .
13.12.2024 року позивач пройшов медичне обстеження військово-лікарської комісії при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Позивач був оглянутий лікарями: терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом, психіатром.
13.12.2024 року військово-лікарської комісією зроблено висновок, що позивач здоровий, на підставі графи ІІ Розкладу хвороб, Таблиці додаткових вимог, визнаний придатним до військової служби у частинах забезпечення, ТЦК та СП , ВВ навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
13.12.2024 року військово-лікарською комісією видано Довідку військово-лікарської комісії №б/н, про те, що проведеним медичним оглядом, ОСОБА_1 визнаний здоровим та придатним до військової служби у частинах забезпечення, ТЦК та СП , ВВ навчальних центрах, закладах (установах) медичних підрозділах, логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
Не погоджуючись з висновками ВЛК, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Відповідно до ч. 10 ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України.
Згідно п. 1.2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке затверджено наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 року № 402 (далі Положення № 402), військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до п. 2.1 Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
ВЛК приймають постанови у тому числі на виїзних засіданнях та, в окремих випадках (лікування за кордоном) дистанційно.
Відповідно до п. 2.2 Положення № 402 штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).
У відповідності до п. 3.1 Положення № 402, медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників районного територіального центру комплектування та соціальної підпримки на збірних пунктах районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК при районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
Згідно п. 3.2 Положення № 402, кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Разом з тим, під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, а за медичними показаннями і лікарями інших спеціальностей.
Таким чином, відповідно до п. 3.2 Положення № 402, для прийняття рішення військово-лікарською комісією про придатність чи не придатність військовозобов`язаного до військової служби, обов`язковою умовою є його огляд хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом. Решти лікарів, лише у разі необхідності за медичними показниками.
Як вбачається з Картки обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 , він був оглянутий всіма необхідними лікарями: хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом. Таким чином, щодо позивача було повністю дотримано процедуру проходження військово-лікарської комісії.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний або непридатний до військової служби.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 року у справі № 806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Також згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові від 12.06.2020 року у справі № 810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу в позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
У цьому випадку, позивачем оскаржуються рішення ВЛК, саме з незгодою визначення його медичного діагнозу, та не врахування ВЛК медичних даних, які, на думку позивача, повинні бути враховані.
Враховуючи правові позиції Верховного Суду, суд позбавлений можливості надати оцінку медичному діагнозу, оскільки це питання спеціальної компетенції, а не питання права.
Оскільки, позивач у позовній заяві не вказує на факти порушення процедури під час проходження ним ВЛК, а акцентує увагу саме на незгоді з медичним діагнозом, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) та Військово-лікарської комісії при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про: визнання протиправною та скасування постанови Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_2 про ступінь придатності ОСОБА_1 до військової служби, оформлену довідкою від 13.12.2024 року № б/н, щодо встановлення ступеню придатності до військової служби; зобов`язання Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_2 повторно провести медичний огляд ОСОБА_1 та прийняти відповідне рішення щодо визначення ступені придатності до військової служби ОСОБА_1 у відповідності до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 26.03.2025 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2025 |
Оприлюднено | 28.03.2025 |
Номер документу | 126132510 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні