Рішення
від 19.03.2025 по справі 500/7529/24
ЧОРТКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7529/24

19 березня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Щепанюк Ю.Ю.

представника позивача Авдєєнко В.В.

представника відповідача Свистун Є.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВБС1" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "ВБС1" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 29 жовтня 2024 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 07.10.24 на суму 107369 гривень з ПДВ, реєстрацію якої було зупинено ГУ ДПС в Тернопільській області на підставі квитанції №9321621706 від 29.10.24.

Згідно з вказаних квитанцій реєстрація податкових накладних була зупинена з підстав відповідності позивача п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку.

З огляду на вказане позивачем було подано до ГУ ДПС в Тернопільській області пояснення, договори між ТОВ "Біоенергопродукт" і позивачем, а також між позивачем і БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд", податкову накладну №1 від 07.10.24, квитанцію до податкової накладної №1 від 07.10.24, акти приймання та довідки про вартість виконаних будівельних робіт БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд", банківську виписку за 2024 рік, оборотно-сальдові відомості розрахунків з ТОВ "Біоенергопродукт", оборотно-сальдові відомості розрахунків з БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд".

Разом з тим, згідно з повідомленням №12135081/44568528 від 02.12.24 ГУ ДПС в Тернопільській області вимагало додаткових пояснень та документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинні документи щодо постачання /придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, акти звірки взаєморозрахунків по контрагентахспецдозволи та допуски на виконання робіт, штатний розпис та табелі обліку робочого часу.

На вказане повідомлення позивачем надано додаткове пояснення, у якому вказано, що копію договору із замовником - ТОВ «Біоенергопродукт» було надано в додатку 4; копію договору із виконавцем - БМУ «Промбуд» ТОВ «Тернопільбуд» було надано в додатку 5. Проте, надані позивачем пояснення і документи не були прийняті відповідачем до уваги і останнім прийнято рішення №12148402/44568528 від 13.12.24 про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних.

Позивач вважає, що вказане рішення слід визнати протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 24.12.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідачі скористалися правом на подання відзиву на позовну заяву (спільна позиція), який надійшов через електронний суд із відповідними письмовими доказами 07.01.2025. У відзиві відповідачі не погоджуютьться з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначають наступне.

Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зупинено реєстрацію спірної накладної №1від 07.10.2024 ТОВ «ВБС1» з наступним мотивуванням: «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.5036%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки- фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Одночасно повідомляємо, що ТОВ «ВБС1» Таблицю даних платника податку на додану вартість по кодах товарів згідно УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг товарів/послуг - не подавало.

Отже, ТОВ «ВБС1» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.

Так, до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено позивачем надано не повний пакет документів.

Відповідно до п. 9. Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

У відповідь на повідомлення від 02.12.2024 №12135081/44568528 контролюючого органу позивачем надано повідомлення про подання додаткових пояснень разом з додатками (скріншот з Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі додаткових пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК додається):

1. Повідомлення про надання пояснень від 09.12.2024;

2. Виписка з банку за 01.01.2024-28.10.2024;

3. Договір генпідряду від 28.10.2021;

4. Акт звірки взаємних розрахунків між БМУ «Промбуд ТОВ «Тернопільбуд» за 01.11.2021-30.11.2024;

5. Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361з 01.01.2024 по 31.10.2024;

6. Пояснення;

7. Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631з 01.01.2024 по 31.10.2024;

8. Пояснення;

9. Квитанція;

10. Договір з ТОВ «Біоенергопродукт» від 01.10.2021 та від 01.11.2021;

11. Акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ «Біоенергопродукт» за 01.11.2021-30.11.2024;

12. Акт приймання виконаних будівельних робіт за 2022 рік, довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2021р., акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021р.;

13. ПН №1 від 07.10.2024.

Отже, Позивачем надано повторно документи, які були вже подані 26.11.2024, додатково долучено лише Акти звірки взаємних розрахунків між БМУ «Промбуд ТОВ «Тернопільбуд» та ТОВ «Біоенергопродукт» за період 01.11.2021-30.11.2024.

Також звертають увагу на те, що Договори від 01.10.2021 та від 01.11.2021 укладені між ТОВ «ВБС1» та ТОВ «БІОЕНЕРГОПРОДУКТ», не містять обов`язкових реквізитів первинного документа.

Враховуючи вищенаведене, 13.12.2024 Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у відповідності до вимог п.9 Порядку № 520 прийнято рішення про відмову у реєстрацію податкової накладної.

Рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 13.12.2024р. про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не оскаржено платником у адміністративному порядку до ДПС України.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та які в сукупності із встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарських операцій, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податків даних податкового обліку.

Враховуючи вищенаведене, 13.12.2024р. Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у відповідності до вимог п.9 Порядку № 520 прийнято рішення про відмову у реєстрацію податкової накладної.

Рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 13.12.2024р. про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не оскаржено платником у адміністративному порядку до ДПС України.

На підставі викладеного представник відповідачів просив в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 24.02.2025 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 19.03.2025 о 10:00 год.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідачів в судовому засіданні позов не визнала з підстав, викладених у відзиві на позов, просила у його задоволенні відмовити повністю.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини.

29 жовтня 2024 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 07.10.24 на суму 107369 гривень з ПДВ, реєстрацію якої було зупинено ГУ ДПС в Тернопільській області на підставі квитанції №9321621706 від 29.10.24.

Згідно з вказаних квитанцій реєстрація податкових накладних була зупинена з підстав відповідності позивача п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку.

З огляду на вказане позивачем було подано до ГУ ДПС в Тернопільській області пояснення, договори між ТОВ "Біоенергопродукт" і позивачем, а також між позивачем і БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд", податкову накладну №1 від 07.10.24, квитанцію до податкової накладної №1 від 07.10.24, акти приймання та довідки про вартість виконаних будівельних робіт БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд", банківську виписку за 2024 рік, оборотно-сальдові відомості розрахунків з ТОВ "Біоенергопродукт", оборотно-сальдові відомості розрахунків з БМУ "Промбуд" ТОВ "Тернопільбуд".

Разом з тим, згідно з повідомленням №12135081/44568528 від 02.12.24 ГУ ДПС в Тернопільській області зажадало додаткових пояснень та документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинні документи щодо постачання /придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, акти звірки взаєморозрахунків по контрагентахспецдозволи та допуски на виконання робіт, штатний розпис та табелі обліку робочого часу.

На вказане повідомлення позивачем надано додаткове пояснення, у якому вказано, що копію договору із замовником - ТОВ «Біоенергопродукт» було надано в додатку 4; копію договору із виконавцем - БМУ «Промбуд» ТОВ «Тернопільбуд» було надано в додатку 5. Тому, не зрозуміло, які ще потрібно надати договора для прийняття рішення щодо розблокування ПН. Довіреності під час ведення господарської діяльності не використовувалися. Підприємство не одержувало продукцію, тому відсутні також акти, які б підтверджували повноваження відповідних осіб, що одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції. Усі документи, що були надані, підписані відповідальними за це особами, повноваження яких підтверджено договорами та публічним реєстром підприємств та організацій України. Документи щодо придбання товарів відсутні, оскільки діяльність організована шляхом залучення до виконання роботи субпідрядника БМУ «Промбуд» ТОВ «Тернопільбуд». Таким чином підприємством не здійснювалося придбання товарів, а оплата проводилася субпідряднику за виконані ним роботи. Здійснювалося замовлення виконання робіт шляхом залучення субпідрядника БМУ «Промбуд» ТОВ «Тернопільбуд». Проте, вже також було надано копії відповідних первинних документів - додаток 6 Акти приймання та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт БМУ «Промбуд» ТОВ Тернопільбуд». Не зрозуміло, які ще потрібно надати первинні документи. Щодо надання відповідного Акту із замовником - ТОВ «Біоенергопродукт», то роботи ще не передані, тому такий Акт відсутній. У додатку 7 «Банківська виписка 2024 р.» було надано банківську виписку з рахунку. При первинному поданні документів було надано додатки 8 і 9 у яких було відображено стан взаєморозрахунків з контрагентами ТОВ «Біоенергопродукт» і БМУ «Промбуд» ТОВ Тернопільбуд», що були задіяні в господарській операції. Проте, зважаючи на запит надано додатково Акт звірки з ТОВ «Біоенергопродукт» (додаток 10) підписаний електронними підписами та Акт звірки з ТОВ БМУ «Промбуд» ТОВ Тернопільбуд» (додаток 11). Вказано також, що для виконання робіт було залучено субпідрядника БМУ «Промбуд» ТОВ Тернопільбуд», у якого є відповідні спецдозвола та допуски на виконання робіт. Субпідрядник таких документів нам не передавав. Директор ТОВ «ВБС1» є засновником підприємства та виконує обов`язки директора на громадських засадах: без займання відповідної посади, без перебування у трудових відносинах із підприємством, без нарахування заробітної плати відповідно. Інших працівників підприємство не залучало, оскільки основні завдання та процеси здійснюються на умовах аутсорсингу. Тому, штатні розписи та табеля обліку робочого часу відсутні.

Не погодившись із оскаржуваним рішенням Головного управління ДПС у Тернопільській області №12148402/44568528 від 13.12.2024 про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до п. 201.1 ст .201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

П. 201.16 ст. 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.10.

Згідно з п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

У відповідності до п. 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/ або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/ або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п. 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.15); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. П. 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.19 №1165.

Пунктами 3, 4 Порядку №1165 визначені ознаки безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) на які перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі. У разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у п. 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (п. 5 Порядку №1165). Згідно з п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165). П. 10 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.19 №520. Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п. 26 Порядку №1165). Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п. 44 Порядку №1165).

Згідно із пунктом 8 «Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість» (додаток 1 до Порядку № 1165) платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування.

Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.19 №520, визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 2 Порядку №520). Згідно з п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Відповідно до п. 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення (п. 9 Порядку №520).

В силу вимог п. 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/ або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (ст.ст. 62, 71 ПК України). В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним, залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Наведена позиція відповідає висновкам викладеним у постановах Верховного Суду від 18.12.19 по справі №560/435/19 та від 01.12.21 по справі № 600/1878/20. Верховний Суд у постанові від 03.11.21 по справі №360/2460/20, за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

У постанові Верховного Суду від 20.11.19 у справі №826/9457/18 зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.19 у справах №620/3556/18, №815/2791/18, від 14.05.19 у справі №817/1356/18, від 22.04.19 у справі №2040/5445/18, від 03.06.21 у справі №2040/7098/18.

При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічні висновки викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.19 у справі №1740/2004/18, від 21.05.20 у справі №0940/1240/18, від 25.10.19 у справі №0340/1834/18, від 12.11.19 у справі № 816/2183/18.

В спірному випадку підставою для прийняття оспорених рішень податковим органом визначено ненадання платником податків документів або часткове надання документів, без вказівки, які саме документи не було надано позивачем, та яким чином це впливає на неможливість реєстрації відповідних податкових накладних з підстав, передбачених п. 8 Критеріїв.

Документи, які ГУ ДПС в Тернопільській області пропонувало додатково надати позивачу, у позивача відсутні з огляду на специфіку його господарської діяльності за спірними операціями, вони не могли бути подані позивачем.

Натомість, позивач надіслав контролюючому органу пояснення, додаткові пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, акт звірки розрахунків, які підтверджували дійсність відповідних господарських операцій.

Таким чином, використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Недотримання ГУ ДПС в Тернопільській області вказаних принципів діяльності при ухваленні оспорених рішень зумовило порушення прав та охоронюваних законодавством інтересів позивача.

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, належним чином не заперечені відповідачем, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, то таку належить задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою їх фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 07.10.2024 у ЄРПН датою фактичного їх подання.

Відповідно до присів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, тому на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 3028,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Тернопільській області №12148402/44568528 від 13.12.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 07.10.2024 р.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1 від 07.10.2024 р. на суму 107 369 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВБС1" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області сплачений судовий збір в розмірі 3028 грн (три тисячі двадцять вісім) 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 24 березня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "ВБС1" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Вільхова, 2, 6,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44568528);

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудЧортківський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення19.03.2025
Оприлюднено28.03.2025
Номер документу126133237
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/7529/24

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 01.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 19.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 19.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні