Постанова
від 27.03.2025 по справі 520/16004/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2025 р. Справа № 520/16004/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: П`янової Я.В.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Русанової В.Б. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Агроторггруп" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.11.2024, головуючий суддя І інстанції: Шевченко О.В., м. Харків, повний текст складено 06.11.24 у справі № 520/16004/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Агроторггруп"

до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Агроторггруп" (далі за текстом також - позивач, ТОВ "Компанія Агроторггруп") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі за текстом також відповідач), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо можливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «Компанія Агроторггруп» свого податкового обов`язку №566/35-00-04-04-26 від 20.02.2024;

- визнати Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Агроторггруп» таким платником податків, що не має можливості своєчасного виконання податкового обов`язку із подання Звітності про контрольовані операції за 2021 рік та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку;

- зобов`язати Північне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків постановити рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Агроторггруп» податкового обов`язку із подання звітності про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2024 року адміністративний позов залишено без задоволення.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що рішення ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права, із ненаданням належної оцінки усім істотним обставинам справи.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач наводить обставини справи, зазначає про їх неврахування судом першої інстанції під час ухвалення рішення. За результатами апеляційного розгляду просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що у рішенні суд першої інстанції зробив правильний висновок про необґрунтованість позовних вимог ТОВ "Компанія Агроторггруп". Уважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено при розгляді апеляційної скарги, що ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" (ЄДРПОУ 42674458) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача є: 61045, Харківська обл., місто Харків, вул. Отакара Яроша, будинок 18-Г.

Видами діяльності ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" є КОД КВЕД: 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи; 35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 49.50 Трубопровідний транспорт.

Позивач подав до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків заяву про неможливість подання податкової звітності за вих. № 15 від 05.02.2024.

Проте Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №566/35-00-04-04-26 від 20.02.2024.

Позивач подав скаргу до ДПС України на зазначене рішення, однак рішенням про результати розгляду скарги від 09.05.2024 за №13582/6/99-00-06-03-03-06 скаргу позивача залишено без задоволення.

Скориставшись правом на оскарження рішенням суб`єкта владних повноважень у судовому порядку, позивач звернувся із позовом до суду у цій справі.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості, а також з того, що з огляду на встановлені під час судового розгляду обставини, у позивача відсутнє право на застосування спеціальних правил для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, оскільки вони знайшли своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи, з огляду на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 (далі за текстом - ПК України).

Згідно з п.15.1 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

За приписами пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

У зв`язку із розпочатою військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану», Указами Президента України неодноразово продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, який діє й на момент розгляду даної справи.

Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з приписами п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п. 1, 2 розділу І Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого 29.07.2022 Наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі за текстом - "Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України"), цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків: фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II вказаного вище Порядку визначені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів). Такими підставами є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи;

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); иподаткову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії РФ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією рф, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

За матеріалами справи позивач подав до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків заяву про неможливість подання податкової звітності за вих. № 15 від 05.02.2024.

В обґрунтування такої заяви зазначено, що ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» у 2021 році проведені імпортні операції з нерезидентом AGRICULTURAL MINERALS DMCC (ОБ`ЄДНАНІ АРАБСЬКІ ЕМІРАТИ - ОАЄ) на загальну суму 159 393 522,62 грн. ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» зареєстровано за адресою: 61045, м. Харків, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г, офіс 205, але фактичне місце розташування будівлі, в якому на підставі договору оренди приміщення №02/03/21 від 02.03.2021 року ТОВ орендує приміщення, розташоване на провулку Отакара Яроша, буд. 18Г. За фактичною адресою місцезнаходження зберігалися установчі, бухгалтерські та юридичні документи ТОВ.

05.03.2022 встановлено порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил та інших відомств Російської Федерації, що полягали у здійсненні обстрілів із використанням невстановленого типу авіаційних пускових пристроїв невстановленого виду озброєння снарядами невстановленого калібру по будівлі спортивного клубу «Уніфехт» ХНУ ім. В.Н. Каразіна за адресою: Харківська область, м, Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд. 14, що призвели до руйнування вказаного об`єкту; а також поруч розташованих будинків. Також, відповідно до матеріалів, які зареєстровані в ЖЄО №2609, що надійшли 28.04.2022 з ХРУП ГУНП в Харківській області встановлено, що 05.03.2022 внаслідок вищевказаних обстрілів пошкоджені будівлі за адресами: Харківська область, м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд. 18, 18Г, 18/2.

Внаслідок пошкодження будівлі 05.03.2022 втрачені документи, які підтверджують купівлю товару ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» за 2021 рік, а саме: - договори купівлі-продажу товару за 2021 рік; - первинні документи на купівлю товару за 2021 рік; - митні декларації за 2021 рік. Працівники ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» для відновлення документів та отримання необхідної інформації, а саме - статутних документів контрагента та первинних документів стосовно імпортних операцій за 2021 рік, необхідних для подачі податкової звітності, неодноразово намагались зв`язатися з AGRICULTURAL MINERALS DMCC у месенджерах, але без відповіді. Крім того, внаслідок військової агресії Російської Федерації на території України та проведення бойових дій у м. Харкові, місто знаходиться під постійними обстрілами та бомбардуваннями, що призводить до руйнування будівель, приміщень, загибелі мирного заселення. Виходячи з поточної ситуації у м. Харкові, постійних обстрілів та у зв`язку з реальною загрозою для життя працівників, ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» вимушено призупинило господарську діяльність з 01.03.2022.

Начальник юридичного відділу та бухгалтер ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» мають статус внутрішньо переміщеної особи і не мешкають у м. Харків, ведення господарської діяльності ТОВ з 01 жовтня 2022 року здійснюється дистанційно. З 01.10.2022 ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» дистанційно продовжила введення господарської діяльності, виконує взяті на себе договірні зобов`язання, сумлінно платить податки до бюджету та своєчасно виплачує заробітну плату працівникам. Можливість подати Заяву про неможливість подання податкової звітності у ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» з`явилась лише 25 грудня 2023 року, у зв`язку із тимчасовим приїздом бухгалтера до м. Харків і можливості перевірки наявності первинних документів за 2021 рік у орендованому приміщенні офісу ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП». До 25.12.2023 ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» не мало можливості подати Заяву про неможливість подання податкової звітності, а саме «Звіт про контрольовані операції за 2021 рік».

05.02.2024 ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» відповідно до вимог пп. 69.28 підрозділу 10 розд. XX Податкового кодексу України подала до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП повідомлення про втрату первинних документів, в зв`язку з втратою та знищенням первинних документів за 2021 рік (договори купівлі-продажу товару за 2021 рік, первинні документи на купівлю товару за 2021 рік, митні декларації за 2021 рік) при пошкодженні будівлі 05.03.2022 внаслідок обстрілів.

27.12.2023 до ГУ ДПС у Харківській області (Шевченківська ДПІ) подана заява про неможливість подання податкової звітності, а саме Звіт про контрольовані операції за 2021 рік, за № 107 від 26.12.2023, реєстраційний індекс 88239/6/ЕКП/73. 11.01.2024 отримано відповідь №112/6/20-40-04-14-09 від 03.01.2024, що Заяву ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» залишено без розгляду та рекомендовано подати Заяву до Північного міжрегіонального управління ДІІС по роботі з ВПП. На підставі п. 4 р. II Порядку можливість подати до контролюючого органу Заяву про неможливість подання податкової звітності, а саме «Звіт про контрольовані операції за 2023 рік», та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з`явилася лише з 25.12.2023. Для відновлення даних та первинної документації, які необхідні для подання вказаної звітності, потрібен тривалий час. Наразі ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» вживає всіх можливих заходів для відновлення втрачених даних та первинної документації.

До заяви позивачем додано: витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню №22022220000000037, яке зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України, дата реєстрації провадження 05.03.2022; Наказ про зупинення діяльності № 01/03 від 01.03.2022; договір оренди приміщення № 02/03/21 від 02.03.2021; Наказ про відновлення господарської діяльності дистанційно №01/10 від 01.10.2022; наказу про дистанційну форму роботи директора № 01/05 від 01.05.2022.

Північним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №566/35-00-04-04-26 від 20.02.2024.

Підставами прийняття зазначеного рішення вказано:

Згідно з інформаційними базами даних ДПС України встановлено, що відповідно до статті 16 «Обов`язки платників податків» Податкового кодексу України ТОВ «Компанія АГРОТОРГТРУП» (код ЄДРПОУ 42874458) виконувало податкові обов`язки платника податку за 2021 рік, а саме:

- подавало податкову та фінансову звітність (річну податкову звітність за 2021 рік, щомісячну та квартальну, фінансову звітність малого підприємства за 2021 рік);

- сплачувало задекларовані податкові зобов`язання, податковий борг відсутній;

- здійснювало реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо фактичної можливості подання Звіту про контрольовані операції за 2021 рік та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік зазначено, що нормами підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України передбачено обов`язок платників податків щодо складання та подання звітності з питань трансфертного ціноутворення, зокрема, звіту про КО та Повідомлення про участь у МГК та визначено подання звітності виключно в електронному вигляді та в будь - який строк до 01 жовтня року, що настає за звітним.

Декларацію з податку на прибуток підприємств за звітний 2021 рік ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГТРУП подано 27.01.2022 за №9425102921. Отже, починаючи з 27.01.2022 платник податків мав можливість подати Звіт про КО та Повідомлення про МГК за 2021 рік разом з поданою декларацією з податку на прибуток, оскільки формування показників декларації з податку на прибуток на підставі даних бухгалтерського обліку платника податків включають інформацію про придбання у компанії AGRICULTURAL MINERALS DMCC (ОАЕ) імпортної продукції, яка оприбуткована та відображена по відповідним регістрам бухгалтерського обліку,

ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП зазначає в заяві, що за адресою оренди приміщення зберігались установчі, бухгалтерські та юридичні документи, але платник податків указує про неможливість перевірки наявності первинних документів лише за 2021 рік, а за інші звітні періоди первинні документи не втрачено, тобто є в наявності, що підтверджується відсутністю заяви про втрату документів за інші звітні періоди. Такий вибірковий підхід щодо визначення періоду неможливості перевірки наявності первинних документів та подання податкової звітності не підтверджує реальність подій.

ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" самостійно зазначає в заяві, що з 01.10.2022 відновлено роботу та дистанційно продовжено ведення господарської діяльності, тобто з 01.10.2022 ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" мало можливість виконати свій податковий обов`язок щодо подання звіту про КО за 2021 рік та повідомлення МГК за 2021 рік засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг та "Про електронні довірчі послуги".

ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" отримано 03.02.2023 (підтверджено зворотнім повідомленням про вручення поштового відправлення) запит ГУ ДПС у Харківській області від 12.01.2023 стосовно встановлених фактів неподання Звіту про КО за 2021 рік з детальним списом операцій по придбанню імпортного товару у нерезидента AGRICULTURAL MINERALS DMCC ОAE), а також установлених фактів неподання Повідомлення про МГК за 2021 рік. Проте не вжито реальних заходів для виконання свого податкового обов`язку щодо подання звіту про КО за 2021 рік та повідомлення про МГК за 2021 рік, а також не подано заяву про неможливість подання податкової звітності.

Водночас ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" надано відповідь від 10.02.2023 за підписом директора на запит ГУ ДПС у Харківській області (відправлено з віддалення Укрпошти 61045, м. Харків), що підтверджує фактичне ведення господарської діяльності.

Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній заповнюється на підставі даних бухгалтерського обліку та інформації, що міститься в митних деклараціях та банківських документах. При цьому статутні документи контрагента не використовуються при складанні Звіту про КО та Повідомлення про МГК, тому посилання ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" в заяві про намагання отримати від нерезидента статутні документи є формальним підходом платника податків для можливості отримання документів, необхідних для складання та подання звітності.

Для складання звітності з питань трансфертного ціноутворення ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" мало можливість звернутись до митного органу, який здійснював митне оформлення товару, придбаного у компанії AGRICULTURAL MINERALS DMCC, щодо 6 оформлених МД (електронне декларування).

Позивач подав скаргу до ДПС України на зазначене рішення, яку рішенням про результати розгляду скарги від 09.05.2024 за №13582/6/99-00-06-03-03-06.

Дослідивши матеріали справи та питання щодо правомірності чи протиправності оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла таких висновків.

Так, за інформацією з Єдиного державного реєстр юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань судом установлено, що ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» зареєстровано за адресою: 61045, Харківська обл., місто Харків, вул. Отакара Яроша, будинок 18-Г.

Відповідно до наданих позивачем документів, а саме: договору № 02/03/21 оренди нежитлових приміщень від 02.03.2021, договору № 1 оренди нежитлових приміщень від 01.01.2024, додаткових угод до зазначених договорів та актів приймання-передачі ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» (Орендар) орендує в ТОВ "НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ "ФАГОТ" нежитлове приміщення загальною площею 40,0 кв.м., що розташоване за адресою: м. Харків, вул. Отакара Яроша, буд. 18-Г, офіс № 205.

У поданій позивачем до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками заяві про неможливість подання податкової звітності позивач зазначив, що фактичне місце розташування будівлі, в якому на підставі договору оренди (суборенди) приміщення № 02/03/21 від 02.03.2021 товариство орендує приміщення, розташоване на провулку Отакара Яроша, буд. 18Г, та саме за вказаною фактичною адресою місцезнаходження позивача зберігалися установчі, бухгалтерські та юридичні документи товариства.

На підтвердження втрати документів, які, за доводами позивача, знаходилися за адресою: провулок Отакара Яроша, буд. 18Г, позивач подав до суду витяг з Єдиного реєстру досудових розслідуванню по кримінальному провадження № 22022220000000037 від 05.03.2022, яке відкрито з приводу того, що 05.03.2022 встановлено порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил та інших відомств РФ, що полягали у здійсненні обстрілів із використанням невстановленого типу авіаційних пускових пристроїв невстановленого виду озброєння снарядами невстановленого калібру по будівлі спортивного клубу «Уніфехт» ХНУ ім. В. Н. Каразіна за адресою: Харківська область, м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд.14, що призвели до руйнування вказаного об`єкту, а також поруч розташованих будинків. Відповідно до матеріалів, які зареєстровані в ЖЄО No2609, що надійшли 28.04.2022 з ХРУП № 3 ГУНП в Харківській області, 05.03.2022 внаслідок вказаних обстрілів пошкоджені будівлі за адресами: Харківська область, м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд.18, 18Г, 18/2.

Отже, підтвердженим є факт того, що 05.03.2022 внаслідок обстрілів пошкоджені будівлі за адресами: м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд.18, 18Г, 18/2.

Разом з тим, з наданих позивачем до контролюючого органу та до суду документів не вбачається, що первинні документи ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» знаходилися за адресою: провулок Отакара Яроша, буд. 18Г, оскільки, як вже було встановлено судом, зареєстрованим місцем знаходження ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» є саме адреса: м. Харків, Шевченківський район, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г.

Знаходження ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» за адресою: м. Харків, Шевченківський район, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г підтверджується також наданими позивачем до матеріалів справи договорами оренди приміщення.

Матеріали справи не містять жодних доказів того, що ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» та, відповідно первинні документи ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП», під час обстрілу 05.03.2022 знаходилися за адресою: м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд. 18Г.

Так само позивачем не надано до контролюючого органу доказів пошкодження будівлі за адресою: м. Харків, Шевченківський район, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г, що є зареєстрованою адресою місцезнаходження ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП», так само як і не надано таких доказів до суду.

Інших доказів, в тому числі, передбачених Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, щодо підтвердження факту втрати первинних документів ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП», окрім витягу з Єдиного реєстру досудових розслідуванню по кримінальному провадження № 22022220000000037 від 05.03.2022 позивачем до контролюючого органу та до суду подано не було.

Колегія суддів не бере до уваги Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідуванню у кримінальному провадженні №22022220000000037 від 05.03.2022, який міститься в матеріалах справи, оскільки з наданого документа можна встановити пошкодження будівлі за адресою: м. Харків, Шевченківський район, провулок Отакара Яроша, буд. 18Г, що за наявними в матеріалах справи документами, не має жодного відношення до ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» та до первинних документів ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП», оскільки зареєстрованою адресою ТОВ «Компанія АГРОТОРГГРУП» є: м. Харків, Шевченківський район, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г, про що вже зазначалося судом.

Отже, в матеріалах справи відсутні докази того, що втрата первинних документів, зазначених позивачем, відбулася через бойові дії, а не з інших підстав.

Крім того, колегія суддів ураховує, що позивач у період з 24.02.2022 по 05.02.2024 не повідомляв податковий орган про втрату первинних документів ні в порядку, передбаченому пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, ні в порядку, передбаченому підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.

Враховуючи те, що з 24.02.2022 до вересня 2022 року територію міста Харкова було віднесено до території активних бойових дій, а з 15.09.2022 до території можливих бойових дій згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, то у позивача були об`єктивні обставини, що могли свідчити про відсутність можливості повідомити податковий орган про втрату документів. Однак відсутність такої можливості на момент подання заяви та розгляду судом цієї справи не встановлено та позивачем не доведено.

Отже, позивач мав можливість повідомити контролюючий орган про втрату первинних документів, починаючи з 05.03.2022, однак таких дій не вчинив та подав заяву про неможливість подання податкової звітності від 05.02.2024 майже через два роки після подій, які, на думку позивача, свідчать про втрату таких документів. Підстав та відповідних доказів, що б доводили відсутність можливості у позивача повідомити контролюючий орган протягом майже двох років про втрату первинних документів матеріали справи не містять.

Згідно з Наказом директора ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" № 01/10 від 01.10.2022 ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" з 01.10.2022 відновило господарську діяльність, призупинену з 01.03.2022 (Наказ директора ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" від 01.03.2022 за №01/03) (а.с. 22, 24).

Вказане також свідчить, що з 01.10.2022 ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" мало можливість подати до контролюючого органу податкову звітність про контрольовані операції за 2021 рік, звіт про КО за 2021 рік та повідомлення МГК за 2021 рік засобами електронного зв`язку в електронній формі згідно з Законами України "Про електронні документи та електронний документообіг та "Про електронні довірчі послуги".

Крім того, з наданого до суду акта інвентаризації первинних документів за 2021 рік від 25.12.2023 убачається, що фактично, як зазначає позивач, були втрачені документи, що стосуються діяльності позивача з одним контрагентом за 2021 рік; всі інші первинні документи за 2021 рік наявні та зберігаються за адресою: м. Харків, вулиця Отакара Яроша, буд. 18Г (а.с. 21), що також свідчить про можливість подання платником податків податкової звітності за 2021 рік.

Відповідно до підпункту 69.28 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Отже, при аналізі наданих позивачем документів не встановлено причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання позивачем податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

В матеріалах справи також відсутні докази того, що ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" зверталося до митного органу, який здійснював митне оформлення товару, придбаного у компанії AGRICULTURAL MINERALS DMCC щодо шести оформлених МД (електронне декларування) з метою складання відповідної звітності з питань трансфертного ціноутворення ТОВ "КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП" за 2021 рік та подаяння її до податкового органу.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що доводи позивача щодо неправомірності оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи на підставі наявних доказів.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з правовою позицією Верховного Суду від 25.06.2020 у справі №520/2261/19 визначений статтею 77 КАС України обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень, довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною 1 цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Позивачем під час розгляду справи наведені лише загальні доводи щодо протиправності рішення відповідача, однак жодних доказів, що спростовують висновки контролюючого органу, викладені в оскаржуваному рішенні, до суду не подано.

Разом з цим у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження факту втрати позивачем первинних документів або пошкодження будівлі, у якій позивач здійснював господарську діяльність.

Окрім того, колегія суддів ураховує, що в обгрунтування заяви про неможливість подання податкової звітності підприємство, зокрема, посилалося на те, що для відновлення даних та первинної документації, які необхідні для подання вказаної звітності, потрібен тривалий час. Наразі ТОВ «КОМПАНІЯ АГРОТОРГГРУП» вживає всіх можливих заходів для відновлення втрачених даних та первинної документації.

Колегією суддів установлено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13.09.2024 у 520/15998/24, яке набрало законної сили 06.12.2024, відмовлено у задоволенні адміністративного позову ТОВ "Компанія Агроторггруп" до Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 20.02.2024 вих. № 567/6/35-00-04-04-26 про відмову в застосуванні до ТОВ «Компанія Агроторггруп» положень пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України на підставі повідомлення про втрату первинних документів згідно з пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України; визнанні протиправними дій Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків щодо відмови ТОВ «Компанія Агроторггруп» у застосуванні положень пп. 69.28 п. 69 підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України оформлену листом від 05.02.2024 № 14 (вх. № 498/6 від 05.02.2024) та зобов`язанні Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути повідомлення ТОВ «Компанія Агроторггруп» від 05.02.2024 про втрату первинних документів згідно з пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України та прийняти рішення з урахуванням рішення суду.

Отже, за наявних у матеріалах справи документів, враховуючи викладені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у позивача відсутнє право на застосування спеціальних правил для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Під час розгляду справи не встановлено протиправності спірного рішенні щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку відповідача, що, в свою чергу, свідчить про обґрунтованість висновку суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Колегія суддів зазначає, що висновок суду першої інстанції ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, судом першої інстанції правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, та не допущено порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58), згідно з якою принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, колегія суддів уважає, що ключові аргументи апеляційної скарги отримали достатню оцінку.

Доводи та їх обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі, висновків суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та правильно вирішив справу, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

З огляду на положення статті 139 КАС України підстави для зміни розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Агроторггруп" залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.11.2024 у справі № 520/16004/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк В.Б. Русанова

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2025
Оприлюднено31.03.2025
Номер документу126166335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —520/16004/24

Постанова від 27.03.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 06.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні