ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2025 рокуСправа № 300/7997/23 пров. № А/857/34005/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
судді-доповідача Качмара В.Я.,
суддів Гудима Л.Я., Кузьмича С.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Калуської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій, провадження в якій відкрито за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 грудня 2024 року (суддя Скільський І.І., м.Івано-Франківськ),-
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом до Управління соціального захисту населення Калуської міської ради (далі УСЗН) в якому просила:
зобов`язати за результатами перерахунку здійснювати їй за період з вересня до лютого 2023 року (включно) виплату державної соціальної допомоги як малозабезпеченій багатодітній сім`ї в розмірі, обрахованому без включення в доходи її чоловіка 0,5 розміру мінімальної заробітної плати за період грудень-лютий 2023 року в розмірі 19813,26 грн, та з врахуванням довідки Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі ГУПФ) від 03.10.2023 №1750 про нараховані пільги за комунальні послуги (далі Довідка).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 грудня 2024 року провадження у справі в частині позовних вимог про здійснення за період з вересня 2023 до лютого 2024 (включно) перерахунку державної соціальної допомоги як малозабезпеченій багатодітній сім`ї в розмірі, обрахованому з врахуванням Довідки закрито.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 грудня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржила позивач, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
В доводах апеляційної скарги вказує, що відповідачем було неправильно розрахована (нарахована) соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» від 22.07.2020 №632 (далі - Постанова №632).
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує вимоги такої, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на судове рішення, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Переглянувши справу за наявними у ній матеріалами, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач при здійсненні розрахунку допомоги малозабезпеченій сім`ї діяв у межах своїх повноважень, відповідно до вимог закону, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Такі висновки суду першої інстанції, відповідають встановленим обставинам справи, зроблені з правильним застосуванням норм матеріального права і дотриманням норм процесуального права, з таких міркувань.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи те, що позивач перебуває на обліку в УСЗН як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
20.09.2023 відповідачем прийнято рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї (далі Рішення) позивачу з 01.09.2023 включно по 29.02.2024 у розмірі 3304,52 грн.
Відповідно до розрахунку державної соціальної допомоги, рівень забезпечення прожиткового мінімуму: ОСОБА_2 1207,80 грн, ОСОБА_1 -1207,80 грн, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 3682,90 грн. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму сім`ї 13464,30 грн. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї 10159,78 грн. Прожитковий мінімум сім`ї 13867,00 грн. Розмір соціальної допомоги з 01.09.2023 по 29.02.2024 3304,52 грн.
На звернення позивача до ГУПФ про заміну довідок від 07.09.2023 №1602 (далі - Довідка -1) та від 11.09.2023 №1376 надано Довідку, згідно з якою розмір призначеної субсидії на житлово-комунальні послуги (далі ЖКП) за період з січня по червень 2023 становить 1947,68 грн.
Позивач вважаючи, що відповідачем відповідно до Рішення, безпідставно враховано до сукупного доходу сім`ї за 6 місяців, що передують місяцю звернення за допомогою, в завищеному розмірі пільгу за ЖКП у розмірі 3937,68 грн (відповідно до Довідки-1), а також включено в доходи її чоловіка 0,5 розміру мінімальної заробітної плати, що склало 20100 грн, звернулась 29.09.2023 до УСЗН зі скаргою, в якій просила здійснити перерахунок розміру призначеної їй допомоги по малозабезпеченості згідно вимог чинного законодавства.
На звернення позивача, відповідач листом від 19.10.2023 №І-303 повідомив, що відповідно до пункту 4 «Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги», затвердженого Постановою №632 (далі Порядок 632) при розрахунку середньомісячного сукупного доходу позивачу були враховані пільги на оплату ЖКП як багатодітній сім`ї в розмірі 3937,68 грн, відповідно до Довідки-1. Для середньомісячного сукупного доходу її чоловікові за кожен місяць було включено 0,5 розміру мінімальної заробітної плати відповідно до пункту 13 Постанови №632, оскільки доходи в нього були меншими за 0,5 розміру мінімальної заробітної плати протягом періоду, за який враховуються доходи. Також зазначено, що довідка про розмір пільг в сумі 1947,68 грн, буде врахована при розрахунку середньомісячного сукупного доходу при перерахунку призначеної допомоги. Повідомлено, що УСЗН звернулося до розробника програмного забезпечення ЄІССС для внесення змін в дане програмне забезпечення при надходженні яких позивачу буде проведено перерахунок призначеної державної соціальної допомоги.
Не погоджуючись із розміром призначеної на період з 01.09.2023 по 29.02.2024 державної соціальної допомоги згідно з Рішенням, при визначені розміру якої відповідачем до сукупного доходу сім`ї за 6 місяців, що передують місяцю звернення за допомогою, враховано пільгу на оплату ЖКП як багатодітній сім`ї в розмірі 3937,68 грн, відповідно до Довідки-1, замість 1947,68 грн згідно з Довідкою, а також до середньомісячного сукупного доходу її чоловіка 0,5 мінімальної заробітної плати станом на кінець періоду у розмірі 20100 грн, замість врахування фактично отриманих доходів, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» (далі - Закон №1768-ІІІ) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Статтею 4 Закону № 1768-ІІІ передбачено, що призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.
Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 5 Закону №1768-ІІІ розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.
До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків.
Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
У статті 6 Закону №1768-ІІІ визначено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.
Згідно зі статтею 8 Закону №1768-ІІІ розмір призначеної державної соціальної допомоги перераховується за заявою уповноваженого представника сім`ї.
У разі затвердження нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму розмір призначеної допомоги перераховується без звернення уповноваженого представника сім`ї.
Відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» від 24.02.2003 №250 (далі - Порядок №250) для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).
Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації. Якщо заявник вже отримує будь-який із видів державної допомоги, які призначаються органами соціального захисту населення, відомості про розмір допомоги враховуються цим органом без необхідності її декларування.
За пунктом 8 Порядку №250 у разі встановлення нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму розмір державної соціальної допомоги перераховується без звернення уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Органи соціального захисту населення проводять перерахунок раніше призначеної державної соціальної допомоги з місяця встановлення нового рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Відповідно до пункту 9 Порядку №250 середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців.
Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).
Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї для призначення державної соціальної допомоги визначається відповідно до Порядку №632.
Відповідно до пункту 1 Порядку №632 цей Порядок визначає механізм обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) (далі - середньомісячний сукупний дохід) для призначення усіх видів державної соціальної допомоги та житлових субсидій, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім`ї (домогосподарства).
Пунктом 2 Порядку №632 передбачено, що особи, доходи яких включаються до середньомісячного сукупного доходу, а також період, за який обчислюється середньомісячний сукупний дохід, визначаються порядками надання певних видів державної соціальної допомоги, що затверджуються відповідними нормативно-правовими актами.
Обчислення середньомісячного сукупного доходу проводиться шляхом ділення загальної суми сукупного доходу осіб за визначений законодавством період на 6, якщо інше не передбачено законодавством.
Середньомісячний сукупний дохід на одного члена сім`ї (домогосподарства) обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) на кількість членів сім`ї (домогосподарства) (пункту 3 Постанови №632).
Відповідно до пункту 4 Порядку №632 до середньомісячного сукупного доходу враховуються такі доходи:
- заробітна плата в розмірі, що залишається після сплати податку на доходи фізичних осіб;
- грошове забезпечення військовослужбовців;
- пенсія, щомісячне довічне грошове утримання суддів у відставці;
- стипендія, у тому числі із сумою її індексації, нарахованої відповідно до закону (крім соціальної стипендії, яка надається дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа);
- соціальні виплати, які призначаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення), у тому числі житлова субсидія та пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу;
- допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування;
- грошові перекази, отримані із-за кордону;
- інші доходи, відомості про які отримано від ДПС і Пенсійного фонду України, а також доходи, які задекларовано особою.
Абзацом 2 пункту 13 Порядку №632 визначено, що під час обчислення державної соціальної допомоги для розрахунку середньомісячного сукупного доходу за кожний місяць, в якому відсутні доходи, включаються 0,5 розміру мінімальної заробітної плати станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - для працездатних працюючих/непрацюючих осіб, які не мали доходів, доходи яких були меншими за 0,5 розміру мінімальної заробітної плати протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, визначених абзацами четвертим - шостим цього пункту), та/або якими чи за яких не сплачено єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому за мінімальний страховий внесок, сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, а також для осіб, які перебувають у трудових відносинах і за яких не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому за мінімальний страховий внесок, у зв`язку з наявною заборгованістю роботодавця із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (крім військовослужбовців або осіб, які відповідно до законодавства звільнені від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування); осіб, які зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) та не отримували допомогу по безробіттю; осіб, які доглядали за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку.
Апелянт зазначає, що нарахування 0,5 розміру мінімальної заробітної плати не застосовується, у разі сплати фізичною особою або за неї єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, проте норма абзацу 2 пункту 13 Порядку №632 містить сполучник «або», що дозволяє трактувати дану норму «для розрахунку середньомісячного сукупного доходу за кожний місяць, в якому відсутні доходи, включаються 0,5 розміру мінімальної заробітної плати станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - для працездатних працюючих/непрацюючих осіб, які не мали доходів, доходи яких були меншими за 0,5 розміру мінімальної заробітної плати протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, визначених абзацами четвертим - шостим цього пункту) або якими чи за яких не сплачено єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи…».
Однак, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 є працездатною непрацюючою особою, дохід якого є меншими за 0,5 розміру мінімальної заробітної плати протягом періоду, за який враховуються доходи (з 01.01.2023 по 30.06.2023 щомісячна компенсаційна виплата складає 47,97 грн).
Відповідно, УСЗН правомірно з врахуванням вимог Порядку №632, включено в дохід чоловіка заявниці 0,5 розміру мінімальної заробітної плати станом на кінець періоду, за який враховуються доходи.
Окрім того, апелянт вказує, що оскільки за ОСОБА_2 сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, то під час обчислення державної соціальної допомоги для розрахунку середньомісячного сукупного доходу в даному випадку до застосування підлягає абзац 4 пункту 13 Порядку №632.
Проте, абзацом 4 пункту 13 Порядку №632 встановлено, що під час обчислення державної соціальної допомоги для розрахунку середньомісячного сукупного доходу за кожний місяць, в якому відсутні доходи, включаються фактично отримані особами доходи - у разі, коли протягом періоду, за який враховуються доходи, вони отримували хоча б один із таких видів доходів, як пенсія, стипендія, державна допомога сім`ям з дітьми, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям, державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, щомісячна грошова допомога особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, допомога по безробіттю, допомога по частковому безробіттю відповідно до статті 47 Закону України Про зайнятість населення, щомісячна компенсаційна виплата, призначена непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи або компенсація за надання соціальних послуг з догляду.
Компенсація за надання соціальних послуг з догляду надається відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» та призначається відповідно до «Порядку подання і оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 або відповідно до «Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 №1040.
Однак, як компенсація за надання соціальних послуг з догляду на професійній чи непрофесійній основі, так і щомісячна компенсаційна виплата непрацюючій працездатній особі яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, чоловіку позивача ОСОБА_2 не призначалась.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, чоловік заявниці ОСОБА_2 отримував доходи у вигляді компенсаційної виплати, яка призначається непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою, яка досягла 80-ти річного віку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 №832 «Про підвищення розмірів державної допомоги окремим категоріям громадян», а не компенсацію за надання соціальних послуг з догляду.
В період з 01.01.2023 по 31.03.2023 та з 01.04.2023 по 30.06.2023 чоловіком позивача щоквартально отримано компенсаційну виплату у розмірі 143,37 грн., тобто 47,79 грн. щомісячно.
Оскільки, ні щомісячну компенсаційну виплату, призначену непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, ні компенсацію за надання соціальних послуг на професійній чи непрофесійній основі з догляду ОСОБА_2 за період з 01.01.2023 по 30.06.2023 не отримував, то правових підстав для застосування абзацу 4 пункту 13 Порядку №632 до ОСОБА_2 , а саме - включення до розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї фактично отриманих доходів ОСОБА_2 за кожен місяць, в якому відсутні доходи, як того вимагає позивач, немає.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Відповідно до статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підсумовуючи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 4 грудня 2024 року без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС.
Суддя-доповідач В. Я. Качмар судді Л. Я. Гудим С. М. Кузьмич
Суд | Вінницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2025 |
Оприлюднено | 31.03.2025 |
Номер документу | 126189483 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні