Рішення
від 27.03.2025 по справі 904/2804/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.03.2025м. ДніпроСправа № 904/2804/24

За позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЮР", м. Нікополь, Дніпропетровська область

про стягнення заборгованості за договором про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів)

Суддя Красота О.І.

Без участі представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЮР" і просить суд стягнути штраф за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 18 707,28 грн., пеню у розмірі 12 814,49 грн. та штраф у розмірі 9 353,64 грн. за порушення умов Договору в частині непоставки товарів.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 2312000011 від 06.12.2023 в частині повної та своєчасної поставки якісного (комплектованого) товару.

У поданій позовній заяві викладене клопотання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 01.07.2024 позовну заяву залишено без руху; встановлено Позивачу семиденний строк з дня вручення цієї ухвали усунути недоліки позовної заяви, а саме надати належні докази сплати судового збору у розмірі 3 028,00 грн.

03.07.2024 від Позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 08.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

01.08.2024 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 26.06.2024 отримав від Відповідача лист з назвою "відзив на позовну заяву" вих. № 723 від 26.06.2024 (вх. № 1001ВХ-24-776 від 26.06.2024) про визнання позовних вимог та з пропозицією сплатити суму боргу в період до 6 платежів.

28.06.2024 Відповідач здійснив часткову оплату (погашення) суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн., з 18 707,28 грн. штрафу за порушення останнім умов якості / комплектності товарів, що підтверджується платіжною інструкцією № 151_00000/bcde5bd0-f473-4af0-99f5-78d96534d0c3 від 28.06.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору № 2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Крім того, 25.07.2024 від Відповідача надійшов ще один платіж у розмірі 5 000,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 219_00000/cb32e767-10e1-4b63-a193-91d1b3b5cd55 від 25.07.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору №2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

11.03.2025 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 28.08.2024 Відповідач здійснив часткову оплату суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн. платіжною інструкцією № 340_00000/4bc6b908-1b39-42b6-a58b-59756d61fdd5 від 28.08.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору №2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Відповідач відзив на позов до суду не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 0600277260295 (а.с. 71).

З урахуванням викладеного, господарський суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.

Справу відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглянуто судом протягом розумного строку.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

06.12.2023 між Акціонерним товариством "Укртрансгаз" (далі Позивач, Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЮР" (далі Відповідач, Постачальник) укладено Договір про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 2312000011 (далі Договір).

За умовами п. 1.1 Договору Постачальник зобов`язується у визначений Договором строк передати у власність Покупця Аксесуари до робочого одягу (Рукавички гумові (Лот № 1 Рукавички гумові)), код згідно ЄЗС ДК 021-2015-18140000-2 (далі товари), зазначені у специфікації, яка наведена у додатку 1 до Договору (далі Специфікація), а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі товари.

Згідно з п. 1.2 Договору найменування (номенклатура, асортимент), кількість товарів, одиниці виміру, ціни за одиницю, строк та місце поставки, інші вимоги до товарів зазначаються у Специфікації.

Відповідно до п. 2.1 Договору якість та комплектність товарів повинні відповідати вимогам ГОСТ, ДСТУ, технічних умов, технічної або іншої документації, які зазначаються у Специфікації до Договору і містять вимоги до якості товарів.

Пунктом 2.2 Договору передбачено, що якість товарів не повинна бути нижчою від вимог щодо якості, встановлених чинним законодавством України та умовами Договору для таких видів товарів.

Згідно з п. 2.4 Договору Постачальник зобов`язаний передати Покупцеві товари у тарі та (або) в упаковці, що відповідає вимогам щодо якості і комплектності, встановленим стандартами, технічними умовами, кресленнями, рецептурами, зразками (еталонами) виробника та (або) державним стандартам, якщо такі передбачені.

Обов`язок Постачальника здійснити передачу товарів у тарі та (або) в упаковці не поширюється на товари, які за своїм характером не потребують застосування тари та (або) пакування.

Відповідно до п. 2.5 Договору товари повинні бути передані у тарі та (або) упаковані звичайним для них способом в упаковку, а за їх відсутності способом, який забезпечує схоронність товарів цього роду за звичайних умов зберігання і транспортування.

У випадках, передбачених стандартами, технічними умовами, Постачальник зобов`язаний при відвантаженні (здачі) товарів в упакованих або затарених місцях вкласти в кожне тарне місце документ, який свідчить про найменування, комплектність (кількість складових) та якість товарів, що знаходяться в даному тарному місці.

Товари, що передаються Постачальником Покупцю за Договором, підлягають обов`язковому маркуванню згідно з вимогами стандартів, технічних умов, нормативів (п. 2.6 Договору).

За умовами п. 3.1 Договору ціна Договору становить 93 536,40 грн., у т.ч. ПДВ 15 589,40 грн.

Відповідно до п. 3.3 Договору ціна за одиницю товару наведена у Специфікації.

Відповідно до п. 4.2 Договору порядок оплати товарів:

4.2.1 Покупець здійснює авансовий платіж шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Постачальника, зазначений у розділі 15 Договору, в сумі 4 676,82 грн., що складає 5% від ціни Договору, зазначеної у п. 3.1 Договору, протягом 5 робочих днів з дати отримання від Постачальника оригіналу рахунку-фактури, за умови надання Постачальником та прийняття Покупцем безумовної безвідкличної банківської гарантії забезпечення повернення авансового платежу на суму не меншу від суми авансового платежу. Вимоги до банківської гарантії забезпечення повернення авансового платежу наведені у Додатку 3 до Договору.

Банківська гарантія забезпечення повернення авансового платежу забезпечує повернення авансового платежу у разі порушення Постачальником зобов`язання за Договором.

4.2.2 у разі ненадання Постачальником протягом 5 робочих днів з дати укладення Договору безумовної безвідкличної банківської гарантії повернення авансового платежу або не прийняття її Покупцем через невідповідність умовам Додатку 3 цього Договору авансовий платіж Покупцем не здійснюється. У цьому випадку несплата Покупцем авансу не звільняє Постачальника від виконання своїх зобов`язань за Договором, а оплата поставлених товарів здійснюється Покупцем на умовах пп. 4.2.3 Договору.

4.2.3 Покупець зобов`язаний оплатити Постачальнику вартість переданих товарів, з урахуванням суми авансового платежу, у разі його здійснення, не раніше 7 та не пізніше 15 календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами п. 5.8 Договору.

За умовами п. 5.1 Договору Постачальник зобов`язується передати Покупцю товари у кількості, строки та в місці поставки відповідно до Специфікації.

Згідно з п. 5.3 Договору поставка товарів здійснюється на умовах DDP Поставка зі сплатою мита (місце поставки визначається у Специфікації), Інкотермс-2010, з урахуванням умов п. 5.1 Договору.

Пунктом 5.6 Договору передбачено, що право власності на товари переходить від Постачальника до Покупця в момент передачі товарів Постачальником Покупцю за видатковою накладною в місці поставки.

Відповідно до п. 5.7 Договору приймання Покупцем товарів за видатковою накладною не є підтвердженням належного виконання Постачальником його обов`язку з поставки товарів за Договором та відсутність у Покупця претензій до Постачальника щодо якості і комплектності товарів. Такі претензії можуть бути заявлені Покупцем Постачальнику у порядку, визначеному Договором та чинним законодавством України.

Пунктом 5.8 Договору передбачено, що датою поставки товарів за Договором є прийняття Покупцем товарів за кількістю та якістю відповідно до п. 5.13 Договору і одночасна передача Постачальником Покупцю у повному обсязі наведених нижче таких документів:

5.8.1 видаткової накладної;

5.8.2 оригіналу рахунку-фактури;

5.8.3 товарно-транспортної накладної;

5.8.4 оригіналу паспорту та/або сертифікату якості та/або іншого аналогічного документу на кожну одиницю (або партію) товарів;

5.8.5 документу про підтвердження строків придатності товарів (у разі відсутності такої інформації в паспорті якості та/або сертифікаті якості на товар);

5.8.6 копія діючого висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, виданого уповноваженим органом на товар;

5.8.7 копія діючого сертифікату перевірки / експертизи типу / експертизи зразка на кожну позицію рукавичок з усіма додатками і протоколами випробувань, на які є посилання у сертифікаті, у відповідності до вимог Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 771;

5.8.8 копія діючої декларації відповідності засобів індивідуального захисту до вимог Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 771, на кожну позицію рукавичок.

Згідно з п. 5.9 Договору у разі виявлення неналежної якості (комплектності) переданих товарів, Покупець має право, незалежно від можливості використання товарів за призначенням, вимагати від Постачальника за своїм вибором:

1) пропорційного зменшення вартості товарів;

2) безоплатного усунення недоліків товарів у визначений Покупцем строк, але не пізніше 30 днів з моменту отримання Постачальником повідомлення Покупця про виявлені недоліки товарів;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товарів.

Відповідно до п. 5.10 Договору у разі істотного порушення вимог щодо якості товарів (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов`язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявились неодноразово чи з`явились знову після їх усунення) Покупець має право за своїм вибором:

1) відмовитись від Договору шляхом його розірвання в односторонньому порядку і вимагати повернення сплаченої за товари грошової суми;

2) вимагати заміни неякісних (некомплектних) товарів на товари належної якості (комплектності) у визначений Покупцем строк, але не пізніше 30 днів з моменту отримання Постачальником повідомлення Покупця про заміну товарів.

Згідно з п. 5.11 Договору якщо Постачальник товарів неналежної якості не є їх виробником, вимоги щодо заміни, безоплатного усунення недоліків товарів і відшкодування збитків можуть бути пред`явлені до Постачальника.

Відповідно до п. 5.12 Договору у разі необхідності оформлення товаросупровідних документів відповідальність за правильність та повноту їх оформлення і пов`язаних з цим затримок при передачі товарів несе Постачальник.

За умовами п. 5.13 Договору приймання товарів за кількістю та якістю здійснюється за умови надання документів, вказаних у п. 5.8 Договору.

Положення Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за кількістю, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6, та Інструкції про порядок прийомки продукції виробничо-технічного призначення та товарів народного споживання за якістю, яка затверджена постановою Державного арбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.1966 № П-7, застосовуються до правовідносин сторін за Договором в тій частині, що не суперечать умовам, встановленим Договором.

Постачальник здійснює передачу товарів Покупцю на умовах Договору на підставі акта приймання товарів за кількістю та якістю, складеному в 3 примірниках (2 примірника для Покупця, 1 примірник для Постачальника) щодо приймання товарів, в якому зазначається: місце і дата складання акта приймання товарів за кількістю та якістю, реквізити Договору.

Покупець при отриманні товарів на склад проводить вхідний контроль. У випадку виявлення відхилень від вимог Договору та/або технічної документації, що наявна у Покупця та/або супровідної документації до товарів, наданої Постачальником, товари вважаються такими, що не відповідають вимогам щодо якості та підлягають заміні Постачальником на товари належної якості.

Згідно з п. 5.14 Договору неналежне оформлення Постачальником документів, зазначених у п.п. 4.3, 5.8, 5.13 Договору, або відсутність хоча б одного із вказаних у цих пунктах Договору документів, або невиконання чи неналежне виконання інших вимог Договору вважається порушенням Постачальником умов Договору, до усунення якого Покупець має право відстрочити виконання свого зобов`язання з оплати товарів.

Згідно з п. 6.2 Договору Покупець має право, зокрема:

6.2.2 не здійснювати оплату у разі ненадання та/або неналежного оформлення документів, зазначених п. 4.3, п. 5.8, п. 5.13 Договору;

6.2.3 відмовитись від прийняття товарів у разі невідповідності їх якості (комплектності) технічним характеристикам, умовам поставки та відстрочити виконання своїх зобов`язань з оплати товарів до усунення претензії Покупця;

6.2.4 відмовитись від прийняття товарів у випадку порушення Постачальником строків їх поставки, а також вимагати від Постачальника сплати штрафних санкцій за порушення ним своїх зобов`язань, передбачених Договором та чинним законодавством України;

6.2.5 вимагати від Постачальника здійснення поставки товарів на умовах Договору.

Відповідно до п. 6.3 Договору Постачальник зобов`язаний, зокрема:

6.3.1 забезпечити поставку товарів у строки, встановлені Договором;

6.3.2 забезпечити поставку товарів, якість яких відповідає умовам, установленим розділом 2 Договору;

6.3.3 надати Покупцю документи, зазначені в п. 4.3, п. 5.8, п. 5.13 Договору;

6.3.4 забезпечити за власний рахунок усунення претензій, що виникають у Покупця у зв`язку з нестачею, недоліками, невідповідністю вимогам по якості (комплектності), кількості товарів;

6.3.5 у разі поставки товарів неналежної якості (комплектності) замінити такі товари відповідною кількістю товарів належної якості (комплектності);

6.3.6 негайно письмово інформувати Покупця про ускладнення, які виникають в ході виконання своїх зобов`язань за Договором або про наявність обставин, що впливають на якість товарів, строки поставки товарів;

6.3.7 належним чином виконувати інші обов`язки, передбачені чинним законодавством України та Договором.

За умовами пп. 6.4.2 п. 6.4 Договору Постачальник має право вимагати від Покупця належного виконання зобов`язань з оплати товарів згідно з пп. 4.2.3 Договору лише у разі підписання Покупцем актів приймання товарів за кількістю та якістю.

Відповідно до п. 7.3 Договору за порушення Постачальником умов Договору щодо якості (комплектності) товарів Постачальник сплачує Покупцю штраф у розмірі 20% вартості неякісних (некомплектних) товарів.

Сплата штрафу не звільняє Постачальника від обов`язку замінити неякісні (некомплектні) товари на належні у випадках, визначених Договором.

Згідно з п. 7.4 Договору за порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,1% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки товарів понад 30 днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 10% вартості товарів, поставку яких прострочено. Сплата пені та/або штрафу не звільняє Постачальника від виконання зобов`язань за Договором.

Договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін і діє по 31.03.2024, а в частині розрахунків до їх повного виконання (п. 12.1 Договору).

Згідно з п. 12.3 Договору закінчення строку дії Договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії Договору.

Специфікацією (Додаток 1 до Договору) сторони узгодили найменування товару, його технічні вимоги і якісні характеристики, одиницю виміру, кількість, ціну, загальну вартість, строк поставки (кількість календарних днів з дати укладення Договору), місце поставки тощо.

Так, загальна вартість товару складає 93 536,40 грн., у т.ч. ПДВ 15 589,40 грн.; строк поставки 60 календарних днів з дати укладення Договору.

У Продовженні Додатку 1 до Договору "Технічні вимоги і якісні характеристики товару" сторони узгодили найменування товарів, одиницю виміру, кількість, характеристики.

Отже, Відповідач повинен був здійснити поставку товару у повному обсязі у строк до 05.02.2024 включно.

На виконання умов Договору Відповідач здійснив поставку товарів відповідно до видаткової накладної № 349 від 12.12.2023 на суму 93 536,40 грн.

За результатами приймання Позивачем товарів було встановлено їх невідповідність технічним та якісним характеристикам Договору і Специфікації, про що складено акт № 369 вхідного контролю ТМЦ від 19.12.2023 із зазначеними виявленими недоліками щодо якості (комплектності) товарів. Відповідно до цього акту товар не був оприбуткований у зв`язку із невідповідністю умовам Договору.

Позивач листом за № 1001ВИХ-23-9776 від 20.12.2023 повідомив Відповідача про виявлені недоліки поставлених за видатковою накладною № 349 від 12.12.2023 товарів і просив направити уповноваженого представника (протягом 48 годин) для участі в роботі комісії з приймання продукції за кількістю та якістю.

При цьому, 21.12.2023 Позивач склав акт № 369Н невідповідності ТМЦ за якістю.

У відповідь на лист Позивача за № 1001ВИХ-23-9776 від 20.12.2023 Відповідач листом без дати та без номеру (вх. № 1001ВХ-23-14296 від 26.12.2023) підтвердив невідповідність поставленого товару та просив повернути його.

Отже, оскільки товар не відповідав технічним та якісним характеристикам, передбаченим умовами Договору, він був повернутий Позивачем Відповідачу, про що сторонами складено і підписано акт від 10.01.2024 про повернення продукції, поставленої по договору № 2312000011 від 06.12.2023.

Проте Відповідачем так і не було здійснено поставку товару належної якості (комплектності).

02.05.2024 Позивач надіслав Відповідачу претензію № 1 від 29.04.2024 № 1001ВИХ-24-2681 про сплату штрафних санкцій, нарахованих відповідно до п.п. 7.3, 7.4 Договору, на яку Відповідач дав відповідь, в якій заперечував проти претензійних вимог та просив розглянути можливість розірвання Договору за взаємною згодою без застосування штрафних санкцій.

З огляду на те, що Відповідач не здійснив заміну поставлених товарів на товари, які відповідають умовам Договору, тобто, фактично не поставив Позивачу товар у встановлений Специфікацією до Договору строк, останній звернувся з позовом до суду і просить стягнути з Відповідача штраф за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 18 707,28 грн., нарахований на підставі п. 7.3 Договору, а також пеню у розмірі 12 814,49 грн. та штраф у розмірі 9 353,64 грн. за порушення умов Договору в частині непоставки товарів, нараховані на підставі п. 7.4 Договору.

Надалі, як вказувалось вище, 01.08.2024 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 26.06.2024 отримав від Відповідача лист з назвою "відзив на позовну заяву" вих. № 723 від 26.06.2024 (вх. № 1001ВХ-24-776 від 26.06.2024) про визнання позовних вимог та з пропозицією сплатити суму боргу в період до 6 платежів.

28.06.2024 Відповідач здійснив часткову оплату (погашення) суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн., з 18 707,28 грн. штрафу за порушення останнім умов якості / комплектності товарів, що підтверджується платіжною інструкцією № 151_00000/bcde5bd0-f473-4af0-99f5-78d96534d0c3 від 28.06.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору № 2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Крім того, 25.07.2024 від Відповідача надійшов ще один платіж у розмірі 5 000,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 219_00000/cb32e767-10e1-4b63-a193-91d1b3b5cd55 від 25.07.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору № 2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

До того ж, 11.03.2025 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 28.08.2024 Відповідач здійснив часткову оплату суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн. платіжною інструкцією № 340_00000/4bc6b908-1b39-42b6-a58b-59756d61fdd5 від 28.08.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору №2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистими, сімейними, домашніми або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно з ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

За приписами ст. 662 Цивільного кодексу України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його приналежності та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.

Статтею 663 Цивільного кодексу України передбачено, що продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 664 Цивільного кодексу України обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Згідно з ч. 1 ст. 673 Цивільного кодексу України продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу.

За приписами ч. 1 ст. 682 Цивільного кодексу України продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, що відповідає умові договору купівлі-продажу щодо комплектності.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Частина 5 статті 254 Цивільного кодексу України встановлює, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

Враховуючи умови Специфікації (Додаток 1 до Договору) та положення ч. 5 ст. 254 Цивільного кодексу України, Відповідач повинен був здійснити поставку товару у повному обсязі у строк до 05.02.2024 включно.

Однак, як встановлено судом, Відповідач не здійснив заміну поставлених товарів на товари, які відповідають умовам Договору, отже, фактично не поставив Позивачу товар у встановлений Специфікацією до Договору строк.

Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання.

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст. 599 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 Цивільного кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

За приписами ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Як вказувалось вище, відповідно до п. 7.3 Договору за порушення Постачальником умов Договору щодо якості (комплектності) товарів Постачальник сплачує Покупцю штраф у розмірі 20% вартості неякісних (некомплектних) товарів.

Сплата штрафу не звільняє Постачальника від обов`язку замінити неякісні (некомплектні) товари на належні у випадках, визначених Договором.

Позивач просить суд стягнути з Відповідача штраф за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 18 707,28 грн.

Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок штрафу, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено вірно.

Як вказувалось вище, згідно з п. 7.4 Договору за порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,1% вартості товарів, поставку яких прострочено та/або недопоставлено, за кожний день такого прострочення, а за прострочення поставки товарів понад 30 днів Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 10% вартості товарів, поставку яких прострочено. Сплата пені та/або штрафу не звільняє Постачальника від виконання зобов`язань за Договором.

Позивач просить суд стягнути з Відповідача пеню за період з 06.02.2024 по 21.06.2024 у розмірі 12 814,49 грн. та штраф у розмірі 9 353,64 грн. за порушення умов Договору в частині непоставки товарів.

Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок пені та штрафу, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено вірно.

При цьому, як вказувалось вище, 01.08.2024 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 26.06.2024 отримав від Відповідача лист з назвою "відзив на позовну заяву" вих. № 723 від 26.06.2024 (вх. № 1001ВХ-24-776 від 26.06.2024) про визнання позовних вимог та з пропозицією сплатити суму боргу в період до 6 платежів.

28.06.2024 Відповідач здійснив часткову оплату (погашення) суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн., з 18 707,28 грн. штрафу за порушення останнім умов якості / комплектності товарів, що підтверджується платіжною інструкцією № 151_00000/bcde5bd0-f473-4af0-99f5-78d96534d0c3 від 28.06.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору № 2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Крім того, 25.07.2024 від Відповідача надійшов ще один платіж у розмірі 5 000,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 219_00000/cb32e767-10e1-4b63-a193-91d1b3b5cd55 від 25.07.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору № 2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

11.03.2025 від Позивача надійшли письмові пояснення, в яких він зазначив, що 28.08.2024 Відповідач здійснив часткову оплату суми позовних вимог у розмірі 5 000,00 грн. платіжною інструкцією № 340_00000/4bc6b908-1b39-42b6-a58b-59756d61fdd5 від 28.08.2024 з призначенням платежу "за порушення умов договору №2312000011 від 06.12.2023 у частині порушення нехватки документів на товар. без ПДВ".

Тобто, Відповідач після звернення Позивача з позовом до суду (21.06.2024) здійснив оплату штрафу за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 15 000,00 грн.

З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що провадження у справі в частині позовних вимог щодо стягнення з Відповідача штрафу за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 15 000,00 грн. підлягає закриттю на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з відсутністю предмета спору.

В решті позов слід задовольнити у повному обсязі зі стягненням з Відповідача штрафу за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 3 707,28 грн., пені у розмірі 12 814,49 грн. та штрафу у розмірі 9 353,64 грн. за порушення умов Договору в частині непоставки товарів.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, ч. 9 ст. 165, п. 2 ч. 1 ст. 231, ст.ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Закрити провадження у справі в частині позовних вимог про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЮР" штрафу за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 15 000,00 грн.

В решті позов задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЮР" (53211, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Микитинська, 55, кв. 66, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 19097605) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (01021, м. Київ, Кловський узвіз, буд. 9/1, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 30019801) штраф за порушення умов Договору в частині поставки неякісного (некомплектованого) товару у розмірі 3 707,28 грн., пеню у розмірі 12 814,49 грн., штраф у розмірі 9 353,64 грн. за порушення умов Договору в частині непоставки товарів, судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя О.І. Красота

Повне рішення складено

27.03.2025

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.03.2025
Оприлюднено31.03.2025
Номер документу126189527
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —904/2804/24

Рішення від 27.03.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні