Герб України

Рішення від 31.03.2025 по справі 120/267/25

Вінницький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

31 березня 2025 р. Справа № 120/267/25

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Вінницької окружної прокуратури до Гніванська міська рада, комунальна установа "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Вінницької окружної прокуратури звернувся до суду з адміністративним позовом до Гніванської міської ради, комунальної установи "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідачів щодо не приведення у відповідний належний технічний стан та готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття.

Комунальна установа "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" скористалася своїм правом на подання відзиву, у якому заперечила проти задоволення позову. Зокрема, зауважує, що майно передано громаді без правовстановлюючих документів на приміщення. Окрім того наголошує, що укриття не відповідає Державним будівельним нормам України.

Гніванською міською радою подано відзив, у якому представник заперечує проти задоволення позовних вимог. Зокрема, акцентує увагу на тому, що використання цокольного приміщення будівлі школи в якості протирадіаційного укриття неможливо. Також зауважує на відсутності правовстановлюючих документів.

Позивачем до суду подано відповідь на відзив, якому останній вказує на безпідставність доводів відповідачів. Так, зауважує, що обов`язок належного утримання протирадіаційного укриття балансоутримувачем не залежить від наявності правовстановлюючих документів. Окрім того наголошує. що споруда маж статус протирадіаційного укриття, яке визнано обмежено готовим до використання за призначенням.

Ознайомившись з матеріалами справи, судом встановлено, що в будівлі Могилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, яка реорганізована у Могилівську філію ліцею № 2 Гніванської міської ради та знаходиться на площі Перемоги, 4А, с. Могилівка, Гніванського ТГ, розташована вбудована захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 00633.

Так, рішенням 32 сесії 7 скликання Гніванської міської ради № 767 від 20.12.2018 року "Про приймання майна шкіл с. Могилівка та с. Демидівка від Жмеринського відділу освіти та передача його Гніванському відділу освіти в оперативне управління" вирішено затвердити акти приймання-передачі до комунальної власності Гніванської міської об`єднаної територіальної громади із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Жмеринського району майна Могилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, яке перебувало на балансі відділу освіти Жмеринського району та розташоване на території Гніванської міської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до наказу відділу освіти Гніванської міської ради від 27.12.2018 року № 52 "Про передачу майна закладів загальної середньої освіти для матеріально-технічного обслуговування КУ "Гніванський ЦОЗО" та призначення відповідальних за збереження майна" майно, що затверджене актами приймання-передачі Гніванської міської ради, що є в оперативному управлінні відділу освіти, передано для здійснення некомерційної господарської діяльності КУ "Гніванський ЦОЗО".

Згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником об`єкту нерухомого майна - комплексу будівель та споруд громадського призначення, що розташований за адресою: площа Перемоги 4А. с. Могилівка, Вінницький р-н, Вінницька обл., є Гніванська міська рада.

Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту № 00633 вказана споруда призначена для укриття учнів та вчителі ЗОШ місткістю 400 осіб.

Водночас, відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 29.03.2024 року, протирадіаційне укриття № 00633 оцінено як обмежено готове до використання за призначення.

З огляд на триваючу бездіяльність відповідачів щодо приведення стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття, прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд керується наступним.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 року у зв`язку з військовою агресією держави-терориста російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який триває і на даний час.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

У пункті 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу цивільного захисту України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

За приписами частини 4 статті 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини 5 статті 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, включення об`єктів до складу та виключення таких об`єктів з фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року № 138 (далі Порядок № 138) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно з пунктом 23 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту.

Статтею 319 ЦК України передбачено, що власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

Згідно ст. 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини 8 статті 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Згідно пункту 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС (пункт 11 Порядку №138).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 розділу VIII Вимог).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (підпункт 2 пункту 2 розділу VI Вимог).

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 9 пункту 2 розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації)), за рахунок власних коштів, що передбачено частиною 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пунктом 9 Порядку №138.

З матеріалів справи судом встановлено та не заперечується сторонами, що протирадіаційне укриття № 00633 є складовою частиною об`єкта нерухомого майна - комплексу будівель та споруд громадського призначення на площі Перемоги 4-А, с. Могилівка Вінницького р-ну Вінницької обл., у якому розташована Могилівська філія ліцею № 2 Гніванської міської ради.

Суд зауважує, що протирадіаційне укриття не є окремим об`єктом нерухомого майна.

Вказане, у свою чергу, спростовує доводи відповідача щодо необхідності окремого акту приймання-передачі на таку частину будівлі.

Окрім того, судом враховано, що рішенням 32 сесії 7 скликання Гніванської міської ради № 767 від 20.11.2018 року затверджено акти приймання-передачі зі спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міста Жмеринського району майна Могилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів до комунальної власності Гніванської міської об`єднаної ТГ, майно Могилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів передано в оперативне управління відділу освіти Гніванської міської ради та доручено керівнику зазначеного відділу розпорядчим документом призначити відповідальних за збереження майна.

Відповідно до наказу відділу освіти Гніванської міської ради від 27.12.2018 року № 52 майно, що затверджене актами-приймання передачі Гніванської міської ради, що є в оперативному управлінні відділу освіти, передано для здійснення некомерційної господарської діяльності КУ "Гніванський ЦОЗО".

Отже, саме на Гніванську міську раду та КУ "Гніванський ЦОЗО" покладений обов`язок утримувати укриття у стані, придатному для використання за призначенням.

Втім, згідно із актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 18.05.2023 року та 29.03.2024 року стан протирадіаційного укриття оцінений як обмежено готове.

Окремо суд зауважує, що результати визначення потреби фонду захисних споруд оформлюються довідкою щодо потреби в захисній споруді цивільного захисту, складеною за формою, встановленою вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість.

Натомість, суд акцентує увагу на тому, що матеріали справи не містять, як і відомостей про те, що вказана споруда знята з обліку, у зв`язку із непридатністю.

Суд також враховує, що станом на час прийняття рішення у справі, відповідач не надав до суду належних доказів щодо усунення порушень, встановлених актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, приведення спірного об`єкту до відповідності та не надав документів про виключення вказаного об`єкту із фонду об`єктів цивільного захисту.

Даний адміністративний позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі військової агресії.

Отже, враховуючи вказане вище, суд зазначає, що саме відповідачі зобов`язані привести спірну захисну споруду у придатний для використання за цільовим призначенням стан.

Аналогічний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16, в постанові Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі №820/5164/15.

Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки судові витрати позивача складаються лише із сум сплаченого судового збору, то підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Вінницької окружної прокуратури (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 02909909) до Гніванської міської ради (вул.Соборна, 64, м. Гнівань, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04326075), комунальної установи "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" (вул. Соборна, 56, м. Гнівань, Вінницька область, код ЄДРПОУ 42447923) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Гніванської міської ради та Комунальної установи "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" стосовно невжиття заходів щодо приведення у стан готовності відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00633, що знаходиться за адресою: площа Перемоги 4А, с. Могилівка, Вінницький р-н, Вінницька обл.

Зобов`язати Гніванську міську раду та Комунальну установу "Гніванський центр з обслуговування закладів освіти" у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00633, яка знаходиться за адресою: площа Перемоги 4А, с. Могилівка, Вінницький р-н, Вінницька обл.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяАльчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2025
Оприлюднено02.04.2025
Номер документу126231897
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —120/267/25

Постанова від 19.12.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 31.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні