Донецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУкраїна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 квітня 2025 року Справа№640/12272/22
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільпо-Фуд" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великим платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИЛА:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (далі позивач, Товариство) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач, Управління ДПС), відповідно до якого просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.06.2022 № 126/32-00-07-01-03-29.
В обґрунтування позову зазначає таке.
Податковим органом проведено фактичну перевірку за результатами якої складено відповідний акт, де установлено порушення Товариством п.11 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме у фіскальних чеках відсутній код УКТ ЗЕД. На підставі цих висновків відповідачем прийнято спірне податкове повідомлення-рішення (далі ППР).
Позивач спростовує такі висновки податкового органу та зазначає, що у Законі України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» не вказано, що код УКТ ЗЕД має міститися в найменуванні товару. У відповідних чеках зазначено код УКТ ЗЕД у вигляді додаткового текстового рядка, що не суперечить вимогам чинного законодавства.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.08.2022 відкрито провадження у справі, розгляд визначено проводити у порядку письмового провадження.
Відповідно до пункту 2 розділу II Закону України від 13 грудня 2022 року №2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» справу №640/12272/22 передано на розгляд Донецькому окружному адміністративному суду.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.03.2025 справу прийнято до провадження, розгляд справи вирішено проводити у порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
Запропоновано учасникам справи протягом п`ятнадцяти днів з моменту отримання цієї ухвали надати суду письмові пояснення та/або заяву у разі зміни фактичних обставин у цій справі, вибуття, необхідності залучення або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, а також у разі врегулювання спору.
Запропоновано відповідачу подати з дотриманням вимог ст. 162 КАС України відзив на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі (ч. 1 ст. 261 КАСУ) із наданням доказів на підтвердження правомірності оскаржуваних рішень, вчинених дій або заяву про визнання позову.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.03.2025 у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
Відповідачем, у встановлений ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.03.2025 строк, подано відзив на позовну заяву, де викладено незгоду із доводами позивача та прохання у позові відмовити, з огляду на таке.
Податковим органом проведено фактичну перевірки Товариства та установлено порушення вимог п. 11 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме згідно наданих до ДПС електронних копій розрахункових документів, що містяться на контрольних стрічках реєстратора розрахункових операцій Екселіо ЕР-700, фіскальний номер 3000270115, що використовується у магазині, який перевірявся, зафіксовано проведення розрахункових операцій без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів.
Відповідачем на підставі розгляду матеріалів перевірки винесено спірне ППР, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 5 100,00 грн.
Також відповідач стверджує, що жодних документів, які б спростовували виявлене порушення позивачем не було надано, ані під час перевірки, ані до суду. Водночас факт правопорушення, допущеного Товариством підтверджується даними, отриманими з Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій ДПС України.
Фактичні обставини встановлені судом у справі.
Товариство є юридичною особою, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за кодом 40720198, вказана адреса місця знаходження: 02090, м. Київ, вул. Бутлерова,1
ГУ ДПС в Івано-Франківській області проведено фактичну перевірку Товариства (початок 19.04.2022 о 13-19) за результатами якої складено акт від 28.04.2022 (далі акт перевірки).
Вказаним актом установлено порушення п.11 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме проведення розрахункової операції при продажу підакцизних товарів без використання режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, згідно наданих до органу ДПС електронних копій розрахункових документів, які містяться на контрольних стрічках РРО Ekcelio ЕР-700 ФН 3000270115, який використовувався у магазині, що перевірявся установлено реалізацію 05.08.2020 о 10:05 однієї пляшки горілки «Первак» 40% за ціною 89,99 грн; 13.08.2020 о 13:05 однієї пляшки горілки «Хортиця Срібна» 0,1 л. за ціною 21,99 грн; 14.08.2020 о 13:17 однієї пляшки горілки «Хлібний Дар» класична 0,37 л. 40 % за ціною 66,24 грн; 26.08.2020 о 12:29 однієї пляшки горілки «Первак» особлива пшенична 0,7л. за ціною 129,24 грн.
Акт Товариством підписано із зауваженнями.
12 травня 2022 року Товариством складено заперечення до акта перевірки, де висловлено незгоду із доводами контролюючого органу та прохання висновки акта перевірки від 28.04.2022 скасувати, оскільки всі РРО у магазині, що перевірявся використовуються у режимі програмування із зазначенням коду УКТ ЗЕД, містять найменування товарів, цін та обліку їх кількості. У електронних копіях розрахункових документів, які містяться на контрольних стрічках РРО наявна інформація щодо кодів УКТ ЗЕД, а тому порушення п.11 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» відсутнє.
За результатами розгляду наведених вище заперечень, листом від 30.05.2022 ГУ ДПС в Івано-Франківській області повідомлено, що подані Товариством заперечення щодо акта перевірки від 28.04.2022, висновків такого не спростовують.
02 червня 2022 року відповідачем прийнято ППР № 126/32-00-07-01-03-29, яким на підставі акта перевірки від 28.04.2022 № 1208/09/15/РРО/40720198 установлено порушення п. 11 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України та п. 7 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 5 100,00 грн.
За результатами адміністративного оскарження вказаного ППР рішенням ДПС України від 30.06.2022 № 6353/6/99-00-06-03-02-06 скаргу Товариства залишено без задоволення, а спірне ППР без змін.
Правова позиція суду обґрунтована таким.
Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06 липня 1995 року №265/95-ВР визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Згідно пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов`язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.
Відповідно до пункту 7 статті 17 Закону №265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.
Відповідно до статті 8 Закону №265/95-ВР форма, зміст та порядок ведення розрахункових документів, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій при здійсненні операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Національним банком України.
Наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2016 року за №220/28350, затверджено Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, яке розроблено відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Цим Положенням визначено форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов`язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб`єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів; приймання комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів (далі - Положення).
Згідно пункту 1 розділу I Положення розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на надані такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Відповідно до пункту 1 розділу II Положення фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) - розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до цього Положення.
Пунктом 2 розділу II Положення регламентовано, що фіскальний чек має містити такі обов`язкові реквізити, зокрема: код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7).
Висновки суду.
З наведених приписів Закону суд дійшов висновку, що відповідальність за наведене правопорушення настає у разі проведення розрахункової операції через РРО без використання режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.
Згідно відомостей акта перевірки від 28 квітня 2022 року, судом установлено, що позивача притягнули до відповідальності за проведення розрахункової операції при продажу підакцизних товарів без використання режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, а саме: згідно наданих до органу ДПС електронних копій розрахункових документів, які містяться на контрольних стрічках РРО Ekcelio ЕР-700 ФН 3000270115, який використовувався у магазині, що перевірявся установлено реалізацію 05.08.2020 о 10:05 однієї пляшки горілки «Первак» 40% за ціною 89,99 грн; 13.08.2020 о 13:05 однієї пляшки горілки «Хортиця Срібна» 0,1 л. за ціною 21,99 грн; 14.08.2020 о 13:17 однієї пляшки горілки «Хлібний Дар» класична 0,37 л. 40 % за ціною 66,24 грн; 26.08.2020 о 12:29 однієї пляшки горілки «Первак» особлива пшенична 0,7л. за ціною 129,24 грн без використання режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД
Відповідачем до відзиву надано витяг розрахункових документів із Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій ДПС фіскальний номер РРО 3000270113 за період з 05.08.2020 о 10:05, 13.08.2020 о 13:05; 14.08.2020 о 13:17; 26.08.2020 о 12:29, де відсутній код УКТ ЗЕД.
Проте, ані перевіряючими до акта перевірки, ані представниками податкового органу під час розгляду справи судом не було надано оригіналів/копій фіскальних чеків, які підтверджують вчинення даного порушення.
Суд зазначає, що факт вчинення правопорушення має підтверджуватися належними, допустимими та достатніми доказами і не може ґрунтуватися на припущеннях.
У той же час, для притягнення позивача до відповідальності за пунктом 7 статті 17 Закону №265/95-ВР необхідним є встановлення факту проведення операції через РРО, який ревізори не встановили, оскільки в матеріалах справи відсутні відомості про проведення контрольної розрахункової операції за спірними фіскальними чеками.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 05 липня 2021 року у справі № 825/951/17.
Оскільки обов?язок доказування у адміністративний справах покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України) та у зв`язку із відсутністю належних та допустимих доказів, що підтверджують здійснення позивачем розрахункової операції через РРО, без використання режиму попереднього програмування для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, суд дійшов висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення 02.06.2022 № 126/32-00-07-01-03-29.
Ураховуючи усе викладене, позов належить задовольнити повністю.
Сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (02090, місто Київ, вулиця Бутлерова, будинок 1, ЄДРПОУ 40720198) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, місто Дніпро, проспект Олександра Поля, будинок 57, ЄДРПОУ 43968079) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 02.06.2022 № 126/32-00-07-01-03-29.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49031, місто Дніпро, проспект Олександра Поля, будинок 57, ЄДРПОУ 43968079) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (02090, місто Київ, вулиця Бутлерова, будинок 1, ЄДРПОУ 40720198) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення
Повний текст рішення суду складено 01.04.2025.
Суддя І.В. Буряк
| Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 01.04.2025 |
| Оприлюднено | 03.04.2025 |
| Номер документу | 126260512 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Буряк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні