Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 березня 2025 р. № 520/25614/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Полях Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Харківської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910108, вул. Богдана Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001) в інтересах держави в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ 23912956, вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61002), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ: 02230856, майдан Свободи, буд.5,Держпром, 1-й під.,4-йпов., м. Харків, 61022) до Харківського політехнічного фахового коледжу (код ЄДРПОУ 01393119, вул. Дмитрівська, буд. 26, м. Харків, 61052) про зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
Харківська обласна державна (військова) адміністрація (код ЄДРПОУ 23912956, вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61002), Департамент культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ: 02230856, майдан Свободи, буд.5,Держпром, 1-й під., 4-йпов., м. Харків, 61022), Заступник керівника Харківської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910108, вул. Богдана Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001) звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Харківського політехнічного фахового коледжу (код ЄДРПОУ 01393119, вул. Дмитрівська, буд. 26, м. Харків, 61052) в якому просить суд:
- зобов`язати Харківський політехнічний фаховий коледж (код ЄДРПОУ: 01393119) укласти з Департаментом культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, охоронний договір щодо будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883;
- зобов`язати Харківський політехнічний фаховий коледж привести до належного стану будівлю, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883, шляхом здійснення консерваційних та реставраційних робіт.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
Сторони були належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах він діяв згідно чинного законодавства.
Керуючись приписами ст. 171, 257, 262 КАС України, суд зазначає, що розгляд позовної заяви здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до приписів ч. 4 ст. 229 КАС України, оскільки розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи згідно із приписами ст. 258 КАС України, то фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що будівля, розташована за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення «Електромеханічний технікум», охоронний №7076-Ха, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883 (прийнята на облік рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 30.04.1980 №334).
Відповідно до витягу Фонду державного майна України з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо окремого нерухомого державного майна, будівля по вул. Дмитрівська, 26, у м. Харкові перебуває на балансі Харківського політехнічного фахового коледжу.
Згідно історичних даних, будинок «Електромеханічний технікум», розташований по вул. Дмитрівська, 26, побудований у 1904 році за проектом архітектора Ф.А. Кондратьєва.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.04.2017 №531 закріплено на праві господарського відання за Харківським державним політехнічним коледжем (на даний час - Харківський політехнічний фаховий коледж) нерухоме державне майно, зазначене у додатку до цього наказу (серед якого - навчальні корпуси №1, №2, №3, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26).
Відповідно до вказаного наказу, директора Харківського державного політехнічного коледжу зобов`язано забезпечити: 1) протягом 2017-2018 років проведення в установленому законодавством порядку державної реєстрації речових прав на закріплене нерухоме майно, 2) ефективне використання державного майна, закріпленого відповідно до цього наказу.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 27.05.2020 №700 Харківський державний політехнічний коледж перейменовано на Харківський політехнічний фаховий коледж.
Харківський політехнічний фаховий коледж є правонаступником Харківського державного політехнічного коледжу.
Харківською обласною прокуратурою встановлено порушення в частині неналежного здійснення повноважень у сфері охорони культурної спадщини, спрямовані на її збереження, використання та захист.
В адміністративному позові позивач зазначив, що Харківський політехнічний фаховий коледж упродовж одного місяця з моменту отримання в господарське відання пам`ятки культурної спадщини, повинен був укласти з уповноваженим органом (на даний час - Департамент культури і туризму Харківської обласної військової адміністрації) охоронний договір на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, а саме: охоронний договір щодо будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення «Електромеханічний технікум», має охоронний №7076-Ха, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883 (прийнята на облік рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 30.04.1980 №334).
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 № 1805-III (далі - Закон № 1805-III), у преамбулі якого встановлено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до визначень, наведених у ст. 1 Закону № 1805-III:
об`єкт культурної спадщини - визначене місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.
Згідно зі ст. 6 ч. 1 Закону № 1805-III до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: укладення охоронних договорів на пам`ятки (п. 17); здійснення інших повноважень відповідно до закону (п. 23).
До повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить укладення охоронних договорів на пам`ятки в межах повноважень, делегованих органом охорони культурної спадщини вищого рівня відповідно до закону (ст. 6 ч. 2 п. 11 Закону № 1805-III).
За приписами ст. 14 ч. 2 Закону № 1805-III об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних вебсайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.
Статтею 23 Закону № 1805-III передбачає, що всі власники пам`яток щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.
Частиною 1 ст. 24 Закону № 1805-ІІІ передбачено, що власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 28.12.2019 справа № 806/1536/18, сформував правову позицію, відповідно до якої охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону № 1805-ІІІ. Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. З аналізу наведених вище норм права вбачається, що об`єкти культурної спадщини охороняються законом навіть при відсутності належним чином укладеного охоронного договору. В той же час, охоронний договір встановлює чіткі вимоги для збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність.
Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 за № 1768 (далі Порядок № 1768), охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована. Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.
Тобто, охоронний договір укладається щодо всіх пам`яток культурної спадщини, незалежно від того до якої категорії вони відносяться (категорії національного значення чи місцевого значення). Порядком лише передбачено особливості укладення таких договорів, якщо пам`ятка належить до категорії пам`яток національного значення (зокрема, п.п. 3, 4 Порядку № 1768).
Пунктом 5 Порядку № 1768 встановлено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1768 до охоронного договору додаються: 1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни; 2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання; 3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100); 4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності); 5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1: 50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000); 6) паспорт пам`ятки.
З огляду на наведене вище, укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким на власника покладається зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а лише встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.
Судом встановлено, що будівля, розташована за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення «Електромеханічний технікум», охоронний №7076-Ха, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883 (прийнята на облік рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 30.04.1980 №334).
Відповідно до витягу Фонду державного майна України з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо окремого нерухомого державного майна, будівля по вул. Дмитрівська, 26, у м. Харкові перебуває на балансі Харківського політехнічного фахового коледжу.
Згідно історичних даних, будинок «Електромеханічний технікум», розташований по вул. Дмитрівська, 26, побудований у 1904 році за проектом архітектора Ф.А. Кондратьєва.
Харківською обласною прокуратурою встановлено порушення в частині неналежного здійснення повноважень у сфері охорони культурної спадщини, спрямовані на її збереження, використання та захист.
Разом з тим, охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини відповідачем, як власником пам`ятки культурної спадщини, не укладено.
Посилання відповідача на те, що він є неналежним відповідачем у справі та наразі будівля, розташована за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення, не перебуває у відповідача на праві господарського відання чи оперативного управління, відповідне речове право відповідача на вказане майно не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, відповідачем здійснені усі залежні від нього заходи з метою належного оформлення прав, процес реєстрації права оперативного управління державного майна триває, що в свою чергу унеможливлює укладення відповідачем охоронного договору відносно вказаної будівлі, перебуває поза волею відповідача та не є наслідком його винних дій чи бездіяльності, суд вважає необґрунтованим, оскільки спростовується наявними у матеріалах справи доказами.
Так, з матеріалів справи судом встановлено, що відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.04.2017 №531 закріплено на праві господарського відання за Харківським державним політехнічним коледжем (на даний час - Харківський політехнічний фаховий коледж) нерухоме державне майно, зазначене у додатку до цього наказу (серед якого - навчальні корпуси №1, №2, №3, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26).
Відповідно до вказаного наказу, директора Харківського державного політехнічного коледжу зобов`язано забезпечити: 1) протягом 2017-2018 років проведення в установленому законодавством порядку державної реєстрації речових прав на закріплене нерухоме майно, 2) ефективне використання державного майна, закріпленого відповідно до цього наказу.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 27.05.2020 №700 Харківський державний політехнічний коледж перейменовано на Харківський політехнічний фаховий коледж.
Харківський політехнічний фаховий коледж є правонаступником Харківського державного політехнічного коледжу.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Харківського політехнічного фахового коледжу укласти з Департаментом культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, охоронний договір щодо будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язати Харківський політехнічний фаховий коледж привести до належного стану будівлю, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883, шляхом здійснення консерваційних та реставраційних робіт, суд зазначає наступне.
ЦК України та Закон України "Про охорону культурної спадщини" визначають особливий правовий режим власності на культурні пам`ятки, який включає положення щодо контролю за їх збереженням та встановлює вимоги до їх власників, щодо їх збереження.
Приписами ч. 4 ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" встановлено, що відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.
Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" встановлено, що власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.
Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що у разі виникнення загрози для збереженості пам`ятки її власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов`язані негайно повідомити про це орган охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та орган місцевого самоврядування, на території якого розташована пам`ятка.
Відповідач у відзиві на адміністративний позов зазначив, ним здійснювалися заходи, направлені на приведення до належного стану нежитлової будівлі за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, що перебуває в незадовільному стані. Зважаючи на відсутність фінансування для ремонту будівлі, відповідач звертався до МОН України стосовно ремонту/реконструкції пам`ятки містобудування та архітектури місцевого значення «Електромеханічний технікум», що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26. У відповідь на запит відповідача МОН України повідомило про необхідність надання додаткових документів, а також зазначило про можливість самостійного пошуку та залучення відповідачем інвестора/грандодавця.
Разом з тим, до матеріалів справи не надано доказів приведення до належного стану нежитлової будівлі - пам`ятки архітектури, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває в незадовільному стані та моє ознаки аварійності.
Суд зазначає, що неукладення охоронного договору, не звільняє відповідача від обов`язків, які випливають безпосередньо із вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини», у тому числі від обов`язку привести до належного стану нежитлову будівлю - пам`ятку архітектури, що перебуває в незадовільному стані та моє ознаки аварійності.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України "Про охорону культурної спадщини" у разі, коли пам`ятці загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов`язані привести цю пам`ятку до належного стану (змінити вид або спосіб її використання, провести роботи з її консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування).
Норма згаданої статті передбачає солідарний обов`язок суб`єктів, тобто приведення пам`ятки до належного стану покладається одночасно як на її власника, так і на особу, в управлінні якої перебуває такий об`єкт.
Згідно з абз.абз. 15, 20 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про охорону культурної спадщини" консервація - це сукупність науково обґрунтованих заходів, які дозволяють захистити об`єкти культурної спадщини від подальших руйнувань і забезпечують збереження їхньої автентичності з мінімальним втручанням у їхній існуючий вигляд; реставрація - це сукупність науково обґрунтованих заходів щодо укріплення (консервації) фізичного стану, розкриття найбільш характерних ознак, відновлення втрачених або пошкоджених елементів об`єктів культурної спадщини із забезпеченням збереження їхньої автентичності.
Консерваційні роботи на пам`ятках визначаються необхідністю фізичного збереження пам`ятки в існуючому вигляді, максимального збереження автентичності об`єкта його культурної та історичної цінності, мінімального втручання в історичну субстанцію.
Роботи з консервації пам`ятки можуть бути превентивними (запобіжними) або стабілізуючими, тобто визначатися наявністю такого технічного стану пам`ятки, коли з`являється загроза її збереженню, мають місце ознаки деформації і наслідки руйнівної дії, нерідко аварійного характеру.
У свою чергу, реставраційні роботи, окрім фізичного збереження історичного вигляду пам`ятки, максимального збереження автентичності об`єкта, його культурної та історичної цінності, мінімального втручання в історичну субстанцію, передбачають відновлення частково втрачених чи пошкоджених елементів, розкриття характерних елементів об`єкта.
Отже, як вірно зазначено судом першої інстанції, повноцінне приведення пам`ятки до належного стану можливе лише шляхом проведення комплексу робіт з консервації та реставрації, оскільки саме у такому випадку об`єкт культурної спадщини буде відновлений та поверне свій первозданний вигляд.
Відповідно до ч. 2 ст. 27 Закону України "Про охорону культурної спадщини", якщо власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, самостійно не здійснюють заходів, передбачених у частині першій цієї статті, то відповідний орган охорони культурної спадщини може зобов`язати їх здійснити ці заходи, видавши відповідне розпорядження.
Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону України "Про охорону культурної спадщини" консервація, реставрація, реабілітація, музеєфікація, ремонт, пристосування пам`яток національного значення здійснюються лише за наявності письмового дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини на підставі погодженої з ним науково-проектної документації.
Розробленню проектів консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту, пристосування пам`яток передує проведення необхідних науково- дослідних робіт, у тому числі археологічних і геологічних.
Відповідно до п. 1.5 ДБН А.2.2-14-2016 «Склад та зміст науково-проектної документації на реставрацію пам`яток архітектури та містобудування», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.12.2016 № 337 (далі - ДБН А.2.2-14-2016), вимоги до розроблення науково-проектної документації є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання в сфері збереження пам`яток.
Підпунктом 3.11 п. 3 ДБН А.2.2-14-2016 визначено, що науково-проектна документація - це сукупність текстових та графічних матеріалів, які на різних стадіях проектування визначають концептуальні чи принципові архітектурні, містобудівні, інженерні, конструктивні, технологічні та інші рішення, спрямовані на збереження пам`ятки.
У пп. 9.1 п. 9 ДБН А.2.2-14-2016 передбачено, що проект розробляється на підставі вихідних даних для об`єкта реставрації, реставраційного завдання та на основі матеріалів комплексних наукових досліджень. Проект складається з текстових та графічних матеріалів, якими визначаються принципові архітектурні, містобудівні, інженерні, конструктивні і технологічні рішення, спрямовані на збереження пам`ятки.
З огляду на викладене, з метою збереження пам`ятки містобудування та архітектури місцевого значення «Електромеханічний технікум», розташованої за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська 26, відповідач зобов`язаний: забезпечити проведення необхідних науково-дослідних робіт; забезпечити розроблення та погодження науково-проектної документації; отримати дозвіл органу виконавчої влади місцевої державної адміністрації; привести цю пам`ятку до належного стану шляхом здійснення консерваційних та реставраційних робіт; укласти охоронний договір.
Однак, відповідачем до матеріалів справи не надано доказів на підтвердження здійснення ним вказаних дій, або принаймні спроби їх реалізації, спрямованих на приведення до належного стану вказаної будівлі.
Разом з тим бездіяльність щодо зазначеної пам`ятки з кожним роком погіршує її стан через дію природних чинників, призводить до збільшення як кількості та обсягу робіт, так і їх загальної вартості, а також може спричинити повне руйнування та неможливість відновлення пам`ятки, що наразі перебуває у аварійному стані.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що з метою збереження пам`ятки національного значення, відповідача слід зобов?язати привести до належного стану будівлю, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883, шляхом здійснення консерваційних та реставраційних робіт.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Харківської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910108, вул. Богдана Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001) в інтересах держави в особі Харківської обласної державної (військова) адміністрації (код ЄДРПОУ 23912956, вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61002), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (код ЄДРПОУ: 02230856, майдан Свободи, буд.5,Держпром, 1-й під.,4-йпов., м. Харків, 61022) до Харківського політехнічного фахового коледжу (код ЄДРПОУ 01393119, вул. Дмитрівська, буд. 26, м. Харків, 61052) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати Харківський політехнічний фаховий коледж (код ЄДРПОУ: 01393119) укласти з Департаментом культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768, охоронний договір щодо будівлі, розташованої за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883.
Зобов`язати Харківський політехнічний фаховий коледж привести до належного стану будівлю, розташовану за адресою: м. Харків, вул. Дмитрівська, 26, яка перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення "Електромеханічний технікум" (охоронний №7076-Ха), та занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 04.06.2020 №1883, шляхом здійснення консерваційних та реставраційних робіт.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 31 березня 2025 року.
СуддяН.А. Полях
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2025 |
Оприлюднено | 03.04.2025 |
Номер документу | 126264212 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні