Вінницький апеляційний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 квітня 2025 рокуЛьвівСправа № 380/25685/23 пров. № А/857/29290/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Носа С. П.,
суддів Шевчук С. М., Коваля Р. Й.;
за участю секретаря судового засідання Вовка А. Ю.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» та Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року у справі № 380/25685/23 (головуюча суддя Чаплик І. Д., м. Львів, повний текст судового рішення складено 11.10.2024) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» до Управління екології та природніх ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Львівська обласна військова (державна) адміністрація, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Громадська організація «Добро.Дій» про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
02 листопада 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕОН» (далі позивач, ТзОВ «ЕОН») звернулося у Львівський окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради (відповідач 1), Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (відповідач 2), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Львівської обласної військової адміністрації та на стороні відповідачів Громадської організації «Добро.Дій», в якому просило визнати протиправними дії відповідача-1 з визначення місць висадки зелених насаджень на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), №1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), 1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1); визнати протиправним і скасувати наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 26.04.2023 № 14-Д; зобов`язати Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради організувати роботи з переміщення зелених насаджень, висаджених на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), № 1- 11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05-061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1), в інші доступні місця висадки.
Позивач свої вимоги обґрунтовував тим, що 27 квітня 2023 року без відома позивача проведено демонтаж рекламних конструкцій на проспекті Свободи, право на розміщення яких наявне у ТзОВ «ЕОН» на підставі рішення суду у справі №380/8727/20 до 19 серпня 2026 року, і на місцях розташування рекламних конструкцій здійснено висадку зелених насаджень. Позивач зазначає, що підставою для демонтажу рекламних конструкцій та висадки дерев є рішення виконавчого комітету від 14.03.2023 № 244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова». В даному випадку немає правових підстав вважати зміною містобудівної ситуації необхідність висадки зелених насаджень на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» на проспекті Свободи, і навіть сама можливість висадки зелених насаджень саме на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» на проспекті Свободи суперечить вимогам чинного законодавства щодо утримання зелених насаджень і охорони електричних мереж. Також, ТзОВ «ЕОН» вважає, що висадка зелених насаджень як елементів об`єктів благоустрою належить до комплексу робіт з благоустрою населених пунктів, але не належить до містобудівної діяльності, а тому висадка зелених насаджень не може породжувати зміну містобудівної ситуації. Таким чином, зважаючи на відсутність зміни містобудівної ситуації, на думку позивача, не виникло правомірних підстав для демонтажу рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН», розташованих на проспекті Свободи.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради з визначення місць висадки зелених насаджень на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), № 1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), 1- 11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1). Визнано протиправним і скасовано наказ Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 26.04.2023 № 14-Д. В решті позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» сплачений судовий збір в сумі 2684 гривні. Стягнуто за рахунок Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» сплачений судовий збір в сумі 2684 гривні.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ТзОВ «ЕОН» та Департамент економічного розвитку Львівської міської ради подали апеляційні скарги на нього.
Позивач у своїй апеляційній скарзі просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради організувати роботи з переміщення зелених насаджень, висаджених на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), № 1- 11- 05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1- 11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05-061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1), в інші доступні місця висадки та в цій частині прийняте нове рішення, яким вказану позовну вимогу задовольнити в повному обсязі. В решті рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02.10.2024 року залишити без змін. У своїй апеляційній скарзі апелянт зазначає, що суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку щодо не встановленої можливості відновлення порушеного права позивача без переміщення зелених насаджень.
Інший апелянт, Департамент економічного розвитку Львівської міської ради у своїй апеляційній скарзі просить скасувати частково рішення суду першої інстанції щодо визнання протиправними дій Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради з визначення місць висадки зелених насаджень на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), № 1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1), визнання протиправним і скасування наказу Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 26.04.2023 № 14-Д та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ТзОВ «ЕОН» відмовити повністю, оскільки відповідач-2 вважає, що як Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, так і Департамент економічного розвитку Львівської міської ради діяли в межах наданих чинним законодавством повноважень.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, вважаючи, що рішення суду першої інстанції в частині оскарження відповідачем-2 є законним та обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги є безпідставними. Тому, з підстав, викладених у відзиві, просить апеляційну скаргу Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради залишити без задоволення.
Представники позивача в судовому засіданні суду апеляційної інстанції вимоги своєї апеляційної скарги підтримали, просили її задовольнити. Проти вимог апеляційної скарги Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради заперечили, просили відмовити в її задоволенні.
Представник відповідача Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради в судовому засіданні суду апеляційної інстанції вимоги своєї апеляційної скарги підтримав, просив її задовольнити. Проти вимог апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» заперечив, просив відмовити в її задоволенні.
Представник третьої особи Громадської організації «Добро.Дій» в судовому засіданні суду апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради підтримав, проти задоволення вимог апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» заперечив.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення залишити без змін з таких підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що 22 березня 2002 року Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕОН» були видані дозволи на розміщення зовнішньої реклами у місті Львові, які 25 листопада 2011 року були вчергове продовжені як дозволи під номерами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце №8), №1-11-05-057 пр. Свободи, 31 (місце №5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце №7), №1-11-05-059 - пр. Свободи, 33 (місце №6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце №4), №1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце №3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце №2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1) - до 19.08.2016.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року у справі № 380/13169/21, яке набрало законної сили, визнано протиправною бездіяльності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради щодо виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2021 року у справі №380/8727/20 у строк видачі документів дозвільного характеру. Визнано продовженими до 19 серпня 2021 року дозволи на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце №8), №1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце №5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце №7), №1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце №6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце №4), №1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце №3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце №2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1) станом на 29 червня 2021 року - дату звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» до Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради із заявою про продовження строку дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами до 19 серпня 2026 року та зобов`язано Департамент економічного розвитку Львівської міської ради протягом десяти робочих днів з дати набрання рішенням суду законної сили оформити продовження строку дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце №8), №1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце №5), №1-11- 05-058 - пр. Свободи, 37 (місце №7), №1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце №6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце №4), №1-11-05-061 - пр. Свободи, 23 (місце №3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце №2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1), та видати Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕОН» оновлені продовжені дозволи на строк до 19.08.2026 включно.
14 березня 2023 року Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення №244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова», згідно з яким вирішено: 1.) Управлінню екології та природних ресурсів Департаменту містобудування спланувати збільшення площі і кількості озеленених територій у центральній частині міста Львова (просп. Свободи, просп. Т. Шевченка, вул. В. Шухевича, вул. М. Коперника, вул. В. Винниченка, вул. І. Франка) за допомогою кліматичних дерев та з наданням рекомендацій щодо їх догляду; 2.) Галицькій районній адміністрації: 2.1.) За додатково виділені кошти забезпечити облаштування місць висадки, закупівлю та висадку кліматичних дерев згідно з пунктом 1 цього рішення; 2.2.) Залучити до процесу озеленення громадську організацію «Плато» як ініціатора висадки кліматичних дерев, а також громадськість; 2.3.) Дерева, куплені за кошти громадських організацій, прийняти на баланс відповідно до актів приймання-передачі (далі також - Рішення №244).
На виконання вказаного рішення Управлінням екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради спільно з Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування розроблено «Схему розташування дерев на непарній стороні проспекту Свободи на відрізку від вулиці Фурманської до вулиці Гнатюка». На Схемі наявні позначки щодо її погодження з власниками інженерних мереж, зокрема, ЛМКП «Львівсвітло» та ЛМКП «Львівводоканал» (а.с.120 т.1).
Листом від 20.03.2023 №2301-вих-32598 Департамент економічного розвитку Львівської міської ради повідомив ТзОВ «ЕОН» про необхідність демонтажу рекламних засобів, встановлених на проспекті Свободи на підставі дозволів №1-11-05-056, №1-11-05-057, №1-11- 05-058, №1-11- 05-059, №1-11-05-060, №1-11-05-061, №1-11-05-062, №1-11-05-063 до 01.04.2023 з огляду на зміну містобудівної ситуації та керуючись п.28 положення Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067 (а.с.111, т.1).
20.04.2023 Департамент економічного розвитку Львівської міської ради повторно звернувся до ТзОВ «ЕОН» з листом № 2301-вих-47840 аналогічного змісту з вимогою демонтувати рекламоносії до 27.04.2023 (а.с.110, т.1).
26.04.2023 Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради було видано наказ № 14-Д «Про демонтаж конструкцій зовнішньої реклами» (а.с.117, т.1).
Листом №2301-вих-50773 від 27.04.2023 Департамент економічного розвитку Львівської міської ради повідомив ТзОВ «ЕОН» про те, що у зв`язку із залишенням без реагування листів департаменту від 20.03.2023 № 2301-вих-32598 та від 20.04.2023 №92301-вих-47840, беручи до уваги зміну містобудівної ситуації, на підставі рішення Виконавчого комітету від 14.03.2023 № 244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова», та керуючись п. 4.3.6 Правил розміщення зовнішньої реклами на території Львівської міської територіальної громади, затверджених рішенням виконкому від 21.05.2010 №569, здійснено примусовий демонтаж встановлених товариством рекламоносіїв на пр. Свободи у кількості 8 шт. Також вказано, що конструкції транспортовано для подальшого зберігання на склад КП «Адміністративно-технічне управління» (с. Муроване, зупинка ТЕЦ 2). Зазначено, що у відповідності до п. 4.3.6. Правил, у термін 10 робочих днів з дати початку зміни містобудівної ситуації, буде додатково надано інформацію про інші рівноцінні місця для розміщення рекламних конструкцій (а.с.109, т.1).
Листом №2301-вих-52936 від 03.05.2023 (а.с.108, т.1) Департамент економічного розвитку Львівської міської ради надав ТзОВ «ЕОН» інформацію про інші рівноцінні місця (вул. Чайковського, 20, вул. Чайковського, 26, вул. Костюшка, 16, вул. Костюшка, 14, вул. Л. Українки, 1, вул. Театральна, 22, вул. Герцена, вул. І. Франка).
На лист Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради № 2301- вих-52936 від 03.05.2023 ТзОВ «ЕОН» надало відповідь № 2-8816-23 від 17.05.2023 (а.с.107, т.1), де вказало, що не погоджується з необхідністю демонтажу рекламних конструкцій, а також не вбачає підстав для розгляду пропозицій про рівноцінні місця для розміщення рекламних конструкцій.
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено повноваження органів місцевого самоврядування в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку, а саме визначено перелік належних до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад повноважень - власних (самоврядних) та делегованих. Так, до самоврядних повноважень цим Законом віднесені, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, надання дозволу в порядку, встановленому законодавством, на розміщення реклами.
Згідно з ч. 1 статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» №2807-ІУ від 06.09.2005 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Закон №2807-ІУ) благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Статтею 5 Закону №2807-ІУ визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Частинами першою та четвертою статті 20 Закону №2807-ІУ передбачено, що організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом; рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Згідно частин першої та другої статті 22 Закону №2807-ІУ комплексним благоустроєм вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.
Проектування, будівництво та реконструкція об`єктів комплексного благоустрою здійснюються на основі генерального плану населеного пункту, комплексних транспортних схем та схем організації дорожнього руху, детальних планів територій, планів червоних ліній з урахуванням природно-кліматичних умов і містобудівних особливостей населеного пункту, експлуатаційних, протипожежних, екологічних та санітарних норм і правил, умов безпеки руху транспорту та пішоходів, етапності будівництва, реконструкції і капітального ремонту.
Відповідно до ч.1 статті 35 Закону №2807-ІУ технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об`єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту.
Таким чином, на органи місцевого самоврядування покладається, зокрема, реалізація повноважень у сфері забезпечення та відновлення благоустрою відповідного населеного пункту в інтересах територіальної громади, належного утримання та охорони території, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. Реалізація повноважень у сфері забезпечення комплексного благоустрою населеного пункту здійснюється на підставі розробленої технічної документації.
Встановлено, що підставою для прийняття Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради спірного наказу та здійснення демонтажу рекламних конструкцій, належних позивачу, є дії Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради з визначення місць висадки зелених насаджень на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН», зокрема, розроблення «Схеми розташування дерев на непарній стороні проспекту Свободи на відрізку від вулиці Фурманської до вулиці Гнатюка» на виконання рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова» від 14 березня 2023 року, що, на думку відповідачів, є зміною містобудівної ситуації в розумінні Законів України «Про благоустрій населених пунктів» та «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки зелені насадження є елементами благоустрою, які є частиною містобудівної системи.
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що за змістом п. 4.3.6 Правил розміщення зовнішньої реклами на території Львівської міської територіальної громади, затверджених рішенням виконкому від 21.05.2010 № 569 (надалі також Правил №569), у разі зміни містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, які зумовлюють необхідність зміни місця розташування рекламного засобу, робочий орган у термін 7 робочих днів до дати початку проведення робіт письмово повідомляє про це розповсюджувача зовнішньої реклами.
Отже, підставою для зміни розташування рекламного засобу вказано зміну містобудівної ситуації, однак визначення «зміни містобудівної ситуації» та «містобудівної ситуації» у вказаних Правилах відсутнє. Такі визначення відсутні і в будь-яких інших локальних актах міської ради.
Водночас в статті 1 Закону України «Про основи містобудування» надано визначення містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.
В свою чергу, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля (абз. 2 частина 1 статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Зелені насадження - деревна, чагарникова, квіткова та трав`яна рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту (абз. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Відповідно до п.п. «в» пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів в частині територій загального користування належать, зокрема, проспекти.
Згідно з пунктом 2 частиною 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», елементами (частинами) об`єктів благоустрою є, зокрема, зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно- захисних зонах, на прибудинкових територіях.
Системний аналіз вказаних норм та наведених в них визначень дає підстави для висновку, що роботи з озеленення територій як вид робіт з благоустрою населених пунктів не належать до жодного з видів містобудівної діяльності, наведених у статті 1 Закону України «Про основи містобудування», оскільки елементи об`єктів благоустрою не належать до об`єктів містобудування чи до будь-яких інших об`єктів, які можна будувати чи споруджувати. Натомість зелені насадження можуть бути висаджені (частина 1 стаття 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», пункт 2.1 рішення виконавчого комітету ЛМР від 14 березня 2023 року № 244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова»), а тому висадка зелених насаджень не може породжувати зміну містобудівної ситуації.
Згідно статті 1 Закон України від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі - Закон №270/96-ВР) зовнішня реклама - це реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби - засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.
Згідно із абзацом першим частини першої статті 16 Закону № 270/96-ВР розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах в першу чергу врегульовано Постановою Кабінету Міністрів України № 2067 від 29.12.2003, якою затверджені Типові правила розміщення зовнішньої реклами (далі також - Типові правила).
Пунктом 2 Типових правил визначено, що дозвіл - документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці.
Отже, частина перша статті 16 Закону № 270/96-ВР та пункт 2 Типових правил передбачають розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах лише на підставі дозволів, які в свою чергу видаються на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, яке дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці.
У пункті 2 Типових правил наголошено, що невід`ємною складовою дозволу є місце розташування зовнішньої реклами.
Згідно із пунктом 3 Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
З матеріалів справи видно, що на виконання рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 14 березня 2023 року №244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова», Управлінням екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради спільно з Управлінням архітектури та урбаністики Департаменту містобудування розроблено «Схему розташування дерев на непарній стороні проспекту Свободи на відрізку від вулиці Фурманської до вулиці Гнатюка», за змістом якої заплановано висадку дерев саме на місцях розташування рекламних конструкцій позивача, хоча у Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» були наявні дозволи на розміщення зовнішньої реклами у місті Львові, зокрема, під номерами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце №8), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце №7), №1-11-05-059 - пр. Свободи, 33 (місце №6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце №4), №1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце №3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце №2), №1-11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1), строк дії яких згідно з рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року в справі № 380/13169/21, яке набрало законної сили, продовжено до 19.08.2026 включно.
Таким чином, станом на момент вчинення оскаржуваних дій щодо визначення місця розташування дерев на місцях розміщення зовнішньої реклами дозволи були чинними.
Юридичні процедури надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами і продовження строку його дії у місті Львові врегульовано Правилами розміщення зовнішньої реклами у м. Львові, затвердженими рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 21.05.2010 № 569 (надалі також Правила №569).
Відповідно до п. 4.3.6 Правил № 569 у разі зміни містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, які зумовлюють необхідність зміни місця розташування рекламного засобу, робочий орган у термін 7 робочих днів до дати початку проведення робіт письмово повідомляє про це розповсюджувача зовнішньої реклами.
Згідно із пунктом 28 Типових правил у разі зміни містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, які зумовлюють необхідність зміни місця розташування рекламного засобу, робочий орган у семиденний строк письмово повідомляє про це розповсюджувача зовнішньої реклами. У десятиденний строк з початку зміни містобудівної ситуації, реконструкції, ремонту, будівництва робочий орган надає розповсюджувачу зовнішньої реклами інформацію про інше рівноцінне місце. У разі досягнення згоди щодо нового місця розташування рекламного засобу вносяться зміни у дозвіл.
За такого правового регулювання, в контексті предмету спору, має значення лише така зміна містобудівної ситуації або проведення реконструкції, ремонту, які плануються на місці розташування рекламного засобу та зумовлюють необхідність зміни місця розташування. Також Типові правила передбачають внесення змін у дозвіл лише у разі досягнення згоди щодо нового місця розташування рекламного засобу.
Відтак, у спірному випадку немає правових підстав вважати зміною містобудівної ситуації необхідність висадки зелених насаджень на місцях розташування рекламних конструкцій.
Враховуючи відсутність доказів зміни містобудівної ситуації на місцях розташування рекламних засобів, які зумовили б необхідність зміни місць розташування рекламних засобів, визначення місць висадки зелених насаджень на місцях розташування рекламних конструкцій позивача, на які раніше було видано дозвіл і термін яких не сплив, не може слугувати підставою для зміни розташування рекламних засобів.
Відповідач при визначенні місць висадки зелених насаджень на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» мав на меті озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова. Проте, внаслідок вчинення дій на виконання вказаного рішення, позивач позбавляється права на користування рекламними конструкціями, право на розташування яких за ними визнав суд. Отже, йдеться про «втручання» у право на майно.
З врахуванням наведеного, дії Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради з визначення місць висадки зелених насаджень на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами №1-11-05-056 - пр. Свободи, 35 (місце № 8), № 1-11-05-057 - пр. Свободи, 31 (місце № 5), №1-11-05-058 - пр. Свободи, 37 (місце № 7), № 1-11- 05-059 - пр. Свободи, 33 (місце № 6), №1-11-05-060 - пр. Свободи, 27 (місце № 4), № 1-11-05- 061 - пр. Свободи, 23 (місце № 3), №1-11-05-062 - пр. Свободи, 21 (місце № 2), №1- 11-05-063 - пр. Свободи, 17 (місце №1) є протиправними.
Пунктом 4.3.6 Правил №569 встановлено, що у разі зміни містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, які зумовлюють необхідність зміни місця розташування рекламного засобу, робочий орган у термін 7 робочих днів до дати початку проведення робіт письмово повідомляє про це розповсюджувача зовнішньої реклами.
У разі невиконання розповсюджувачем зовнішньої реклами вимоги про демонтаж рекламного засобу, зумовленого зміною містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, демонтаж здійснюється оператором у примусовому порядку на підставі наказу робочого органу.
У термін 10 робочих днів з дати початку зміни містобудівної ситуації, реконструкції, ремонту, будівництва робочий орган надає розповсюджувачу зовнішньої реклами інформацію про інше рівноцінне місце. Рівноцінним є місце для розміщення рекламного засобу, що знаходиться у межах однієї форматної зони або інше за згодою розповсюджувача зовнішньої реклами. Робочий орган пропонує розповсюджувачу зовнішньої реклами не більше двох місць на вибір. У разі недосягнення згоди щодо запропонованих місць інші місця не пропонуються.
Відповідно до п. 4.3.7 Правил № 569 у разі досягнення згоди щодо надання іншого рівноцінного місця для розміщення рекламного засобу розповсюджувач зовнішньої реклами протягом десяти робочих днів письмово повідомляє про це робочий орган. Робочий орган протягом трьох робочих днів з дня отримання повідомлення від розповсюджувача зовнішньої реклами направляє через ЦНАП два примірники дозволу за встановленою формою для їх видачі розповсюджувачу зовнішньої реклами та перелік органів з якими необхідно його погодити.
Погодження змін до дозволу зі структурними підрозділами Львівської міської ради, власником місця розміщення рекламного засобу, яке належать до комунальної власності Львівської міської територіальної громади (у зв`язку зі зміною містобудівної ситуації, проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування РЗ, що зумовлює необхідність зміни місця розташування РЗ), здійснюється робочим органом.
Отримання погоджень розміщення рекламного засобу інших органів на іншому місці здійснюється рекламорозповсюджувачем протягом трьох місяців.
Після отримання Робочим органом всіх документів про погодження розташування рекламного засобу на іншому місці протягом п`яти днів у дозвіл вносяться зміни.
У разі не погодження розповсюджувачем зовнішньої реклами у встановлений строк розміщення рекламного засобу на іншому місці, робочий орган готує проект рішення виконавчого комітету про анулювання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, яка була демонтовані на підставах, передбачених підпунктом 4.3.6 цих Правил.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що підставою для демонтажу рекламних засобів у м. Львові є прийняття рішення про зміну містобудівної ситуації стосовно певного об`єкта, що передбачає необхідність проведення реконструкції, ремонту, будівництва на місці розташування рекламного засобу, які зумовлюють зміну його місця розташування. Водночас, рішенню про демонтаж рекламних засобів, які розміщенні відповідно до чинного дозволу, якщо проведення демонтажу зумовлено необхідністю відновлення благоустрою населеного пункту, передує надання суб`єкту розміщення зовнішньої реклами іншого рівноцінного місця та, у разі досягнення згоди щодо нового місця розташування рекламних засобів, внесення змін до дозволу на розташування зовнішньої реклами. Тільки після вжиття цих заходів або у разі відмови розповсюджувача реклами від нового місця розташування рекламного засобу, виконавчий орган має надіслати повідомлення про необхідність проведення демонтажу, надавши строк для його виконання, та, у разі невиконання розповсюджувачем реклами вимоги щодо добровільного демонтажу рекламного засобу, такий демонтаж проводиться у примусовому порядку.
Зміст вищенаведених норм не наділяє суб`єкта владних повноважень правом приймати рішення щодо демонтажу рекламних засобів, строк яких не закінчився, оскільки фактично ці повноваження повинні бути направлені на тимчасовий демонтаж рекламних засобів, які заважають роботам, пов`язаним з зміною містобудівної ситуації, проведенням реконструкції, ремонту, будівництва на місцях розташування таких рекламних засобів.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 2 червня 2022 року у справі № 160/6846/21 та у постанові від 27 вересня 2023 року у справі № 160/19656/21.
З матеріалів справи видно, що Департамент економічного розвитку Львівської міської ради направляв ТзОВ «ЕОН» лист про необхідність демонтажу рекламних засобів, встановлених на проспекті Свободи на підставі дозволів №1-11-05-056, №1-11-05-057, №1-11- 05-058, №1-11- 05-059, №1-11-05-060, №1-11-05-061, №1-11-05-062, 1-11-05-063 до 01.04.2023 за № 2301-вих-32598 від 20.03.2023 та лист від 20.04.2023 №2301-вих-47840 аналогічного змісту з вимогою демонтувати рекламоносії до 27.04.2023.
Направлені позивачу листи за № 2301-вих-32598 від 20.03.2023 та від 20.04.2023 №2301-вих-47840 з вимогою демонтувати рекламоносії не містять пропозиції щодо зміни місця розташування рекламних засобів, хоча така пропозиція повинна була бути надісланою в десятиденний термін з моменту зміни містобудівної ситуації і така зміна, за твердженням відповідачів, відбулася з дати прийняття рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №244 «Про озеленення кліматичними деревами центральної частини м. Львова», тобто 14 березня 2023 року.
Однак, інформацію про інші рівноцінні місця Департамент економічного розвитку Львівської міської ради надав ТзОВ «ЕОН» лише листом №2301-вих-52936 від 03.05.2023, тобто після закінчення передбаченого п. 4.3.6 Правил № 569 10-денного строку для здійснення повідомлення про інші рівноцінні місця, а також після видачі 26.04.2023 Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради оскаржуваного наказу № 14-Д «Про демонтаж конструкцій зовнішньої реклами» та здійснення демонтажу рекламних конструкцій, що є порушення порядку здійснення такого демонтажу.
З огляду на наведене, в спірному випадку відсутні підстави для здійснення демонтажу рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН», що є підставою для визнання протиправним та скасування спірного наказу Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 26.04.2023 № 14-Д.
Щодо вимог в частині зобов`язання Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради організувати роботи з переміщення зелених насаджень, висаджених на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН», слід зазначити наступне.
В адміністративному судочинстві діє принцип диспозитивності, який покладає на суд обов`язок вирішувати лише ті питання, про вирішення яких його просять сторони у справі (учасники спірних правовідносин). Під час розгляду справи суд зв`язаний предметом і обсягом заявлених позивачем вимог.
Вказаний принцип знайшов своє відображення у статті 9 КАС України, в якій вказано, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
За змістом позовних вимог позивач просить зобов`язати Управління екології та природних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради організувати роботи з переміщення зелених насаджень, висаджених на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами в інші доступні місця висадки.
Однак, обраний позивачем спосіб захисту не відновить порушене право позивача, оскільки переміщення зелених насаджень, висаджених на проспекті Свободи у м. Львові на місцях розташування рекламних конструкцій ТзОВ «ЕОН» в інші доступні місця висадки не відновлює розміщення в цих місцях рекламних конструкцій.
Колегія суддів зазначає, що ефективний спосіб захисту повинен бути адекватним наявним обставинам.
В межах даної справи апеляційним судом не встановлено неможливості відновлення порушеного права позивача без переміщення зелених насаджень.
Колегія суддів наголошує, що у пункті 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Трегубенко проти України» (заява N 61333/00) зазначено, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, «інтерес суспільства». Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності. Як неодноразово зазначав Суд, «справедливий баланс» має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини.
Таким чином, позивачем обрано неналежний спосіб захисту своїх прав, що є підставою для відмови в позові в цій частині з огляду на те, що задоволення позовної вимоги в тій формі, в якій її було заявлено, призведе до порушення справедливого балансу між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту прав позивача.
Враховуючи дані обставини колегія суддів вважає, що винесене судом першої інстанції рішення, яким частково задоволено позовні вимоги, законне та обгрунтоване.
Згідно ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241, 250, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕОН» та Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року у справі № 380/25685/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя С. П. Нос судді С. М. Шевчук Р. Й. Коваль Повне судове рішення складено 01.04.2025
Суд | Вінницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2025 |
Оприлюднено | 03.04.2025 |
Номер документу | 126273583 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні