КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2025 року м. Кропивницький Справа №340/558/22
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницький адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Олександрійська зернова компанія»
до відповідача: Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області
про визнання протиправною та скасування постанови.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Олександрійська зернова компанія» звернулося з позовом до Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу №311281 від 22.12.2021 року.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що посадовими особами Укртрансбезпеки 24.10.2021 р. проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля SCANIA, номерний знак НОМЕР_1 , під час якого виявлено перевищення вагових норм вантажу, про що складено акт від 24.10.2021 р. про перевищення транспортним засобом осьових нормативних вагових параметрів. На підставі матеріалів перевірки Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки складено постанову про застосування адміністративно-господарський штрафу від 22.12.2021 р. №311281. Відповідно до якої до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500 грн за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу, або подільного вантажу. Представник позивача зауважує, що відповідачем не зазначено конкретно, що саме було порушено позивачем. На думку представника позивача, посадові особи відповідача приймаючи оскаржувану постанову, діяли неправомірно та всупереч чинному законодавству, оскільки перевезення подільного вантажу, з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено та видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм не передбачена. Представник позивача звертає увагу на те, що перевозився сипучий вантаж, що є рухомим під час руху автомобіля, а тому його маса не є сталою у різних точках автомобіля під час руху, що не дає можливості за відсутності відповідної методики зважування з достовірністю встановити, що перевезення вантажу здійснювалось з перевищенням вагових обмежень. Представник позивача наголошує на тому, що фактична (повна) маса транспортного засобу не перевищувала нормативно допустиму вагу. Також представник позивача вказує, що відповідачем не надано документів на яких вагах (якої марки, моделі та з яким серійним номером) проводилося зважування. Відповідачем також не надано квитанції з результатами зважування, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Відповідачем не надано належних доказів правомірності розміщення вагового обладнання та його відповідності установленим стандартам.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.23-26). Представник відповідача зазначає, що24.10.2021 р. контролюючими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Харківській області, на підставі направлення на перевірку №012529 від 18.10.2021 р., на автодорозі М-14 Одеса Мелітополь Новоазовськ, 203 км + 500 м, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення вантажів та пасажирів. Відповідно до п.3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №422 від 20.05.2013 р., був зупинений транспортний засіб марки СКАНІЯ реєстраційний номер НОМЕР_2 . 24.10.2021 р., посадовими особами Південного міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки в Херсонській області на вищезазначеній ділянці дороги проводився габаритно-ваговий контроль. За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу СКАНІЯ, державний номерний знак НОМЕР_3 (квитанція зважування №226452) співробітниками Південного міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки в Херсонській області було встановлено, що перевищення вагових параметрів на одиночну вісь становило 23 600 при нормативно допустимих 22 000 кг. Водій для здійснення контролю не надав державним інспекторам дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових обмежень, виданий компетентними уповноваженими органами, який відповідно до ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», повинен знаходитись у водія і надаватись для перевірки інспектуючим особам. У зв`язку з виявленими під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам та правилам, контролюючими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбехпеки в Херсонській області було складено акт №0070677 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 24.10.2021 р., довідку №0067377 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 24.10.2021 р. Водій зі змістом акту №311857 від 24.10.2021 р. та інших складених документів був ознайомлений, що підтверджується його підписом. Щодо твердження позивача щодо ненадання доказів водієві, що габаритно-ваговий контроль транспортного засобу позивача здійснено у спеціально відведених та належно облаштованих для цього місцях та на якому обладнанні документів та повірку вагового обладнання не породжують жодних правових наслідків, оскільки такого обов`язку у посадових осіб Управління Укртрансбезпеки жодним нормативно-правовим актом не передбачено. Повідомлення про розгляд справи №105274/726.2/24-21 від 13.12.2021 р., яким позивача було запрошено прибути на розгляд 22.12.2021 р. було направлено останньому рекомендованим листом та отримано особисто. На розгляд справи щодо акта про проведення перевірки позивач не з`явився, клопотань про перенесення розгляду справи до Управління не надходило. За результатами розгляду справи винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №311281 від 22.12.2021 р. за порушення абзацу 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без дозволу або подільного вантажу штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Представник відповідача стверджує, що вагове обладнання, яке використовувалося під час здійснення габаритно-вагового контролю пройшло повірку та відповідає усім вимогам Держстандарту та ДСТУ. На спростування тверджень позивача щодо сипучих вантажів представник відповідача зазначає, що згідно чинного законодавства жодними вітчизняним чи міжнародним нормативним документом не передбачені виключення з ПДР (пункти 2.3а, 2.3б; 12.1; 12.5) при перевезенні подільних (в тому числі сипучих) вантажів. Також представник відповідача зазначає, що виявлення факту перевищення транспортним засобом хоча б одного із параметрів визначених в п.22.5 Правил дорожнього руху робить його великоваговим.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.01.2022 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.21).
02.03.2022 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.22).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.03.2025 р. замінено первісного відповідача Центральне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області на належного відповідача Відділ державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області (а.с.39).
Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
24 жовтня 2021 року о 17:00 год. посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Херсонська область на підставі направлення на перевірку №012529 від 18.10.2021 р. на автодорозі М-14 «Одеса-Мелітополь-Новоазовськ» 203 км + 500 м. проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та за результатами габаритно-вагового контролю встановлено, що транспортним засобом SCANIA, номерний знак НОМЕР_2 , який належить ТОВ «Ва Грейн Експресс», допущено перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм на 7,3%, а саме: навантаження на строєну вісь складає 23 600 кг при допустимих 22 000 кг, внаслідок чого складено довідку №0067377 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 24.10.2021 р. (а.с.31), акт №0070677 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 24.10.2021 р. (а.с.29), акт №311857 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.10.2021 р. (а.с.28).
За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №311281 від 22.12.2021 р. на підставі абз.14 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» з Товариства з обмеженою відповідальністю «Олександрійська зернова компанія» стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500 грн (а.с.4, 27).
Згідно з абз.1, 2 ч.7 ст.6 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. №2344-ІІІ (далі за текстом Закон №2344) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.
Частиною 10 статті 6 Закону №2344 встановлено, що на території України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, у сфері міжнародних автомобільних перевезень здійснює: контроль наявності, видачу дозвільних документів на виконання перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично виконується; контроль за виконанням автомобільними перевізниками вимог міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень; контроль технічного, санітарного та екологічного стану транспортних засобів, що впливає на безпеку руху та екологічну ситуацію; контроль за дотриманням перевізниками вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення; контроль та нагляд за дотриманням вимог нормативно-правових актів щодо забезпечення безпеки на автомобільному транспорті та правил перевезення небезпечних вантажів; контроль внесення перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України; перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; нарахування, у разі виявлення порушень, та вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Відповідно до пунктів 1, 8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №103, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю; здійснює стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2006 р. №1567, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі за текстом Порядок №1567).
Пунктом 3 Порядку №1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Згідно з абз.3 п.4 Порядку №1567 рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).
Пунктом 3 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 р. №1007/1207 (далі за текстом Порядок №1007/1207) встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.
З огляду на пп.4, 5 п.4 Порядку №1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 311 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.
Згідно з абз.3 п.20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Відповідно до п.п.21, 22, 25-27 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис.
Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Частиною 2 статті 29 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 р. №3353-ХІІ встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
З огляду на ст.33 Закону України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005 р. №2862-IV, рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 р. №30 (далі за текстом Правила №30) встановлено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. №1306, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 16 т, строєні осі понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 18 т, строєні осі понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Відповідно до абз.1, 4 п.4 Правил №30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Частинами 1, 4 статті 48 Закону №2344 передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
У розумінні пп.4 п.2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 р. №879 (далі за текстом Порядок №879), чинного на час виникнення спірних правовідносин, габаритно-ваговий контроль контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно з п.п.3, 4, 6 Порядку №879, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.
Власники (балансоутримувачі) пунктів габаритно-вагового контролю здійснюють фінансування робіт (послуг) з їх утримання, обслуговування та забезпечення функціонування.
Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Пунктами 12, 13 Порядку №879, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Відповідно до п.п.15, 16, 18, 20 Порядку №879, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції, та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.
Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Габаритно-ваговим контролем транспортного засобу SCANIA, номерний знак НОМЕР_2 , встановлено, що повна маса транспортного засобу становить 39,200 т, навантаження на осі: 1) 6,450 т; 2) 9,150 т; 3) 8,400 т; 4) 7,800 т; 5) 7,400 т (а.с.30, 31), тобто виявлено перевищення вагових норм на строєну вісь, яке становить понад 7,3%.
Суд зауважує, що в контексті п.22.5 Правил дорожнього руху перевізник, зважаючи на особливості та характер вантажу, зобов`язаний обрати вагу, яка водночас не перевищуватиме як повну масу транспортного засобу, так і навантаження на осі.
Отже, матеріалами справи підтверджено факт недотримання відповідачем габаритно-вагових норм на одиночну вісь, яке становить 7,3%.
Відповідно до абз.14 ч.1 ст.60 Закону №2344 за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Суд враховує, що зазначеною нормою передбачена відповідальність автомобільних перевізників, а не власників транспортного засобу.
Відповідно до товарно-транспортної накладної №364 від 24.10.2021 р., посилання на яку міститься в акті №311857 від 24.10.2021 р., автоперевізником вантажу є ТОВ «Олександрійська зернова компанія» (а.с.32).
Суд враховує, що позивачем не надано до суду жодних доказів в обґрунтування відсутності порушення законодавства про автомобільний транспорт щодо перевищення габаритно-вагових параметрів під час перевезення вантажу 24.10.2021 р. транспортним засобом SCANIA, номерний знак НОМЕР_2 .
Стосовно посилання представника позивача на відсутність Методики зважування транспортного засобу, як на підставу для визнання протиправною і скасування оскаржуваної постанови, суд враховує наступне.
В розумінні пп.2 п.2 Порядку №879, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, вимірювання (зважування) процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Пунктом 19 Порядку №879, у редакції, чинній на час прийняття такого Порядку, встановлювалося, що регламент проведення вимірювання і зважування та технічні параметри вимірювального і зважувального обладнання визначаються Укравтодором згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 р. №385 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. №30 і від 27 червня 2007 р. №879» пункт 19 Порядку №879 викладено в такій редакції: «Під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансінспекція або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку». При цьому змін до п.п.2 п.2 Порядку №879 внесено не було.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 р. №671 «Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні» виключено пункт 19 Порядку №879.
З огляду на виключення п.19 Порядку №879, наявність у терміні «вимірювання» посилання на методику, затверджену спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, не розцінюється судом як наявність у відповідача обов`язку під час здійснення габаритно-вагового контролю керуватися методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Викладене за своєю суттю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 02.08.2018 р. у справі №820/1420/17 (провадження №К/9901/24144/18).
Окрім того, суд враховує, що здійснення габаритно-вагового контролю проведено за допомогою приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь: ваги автомобільні типу CHECLODE FREEWEIGHING, який згідно зі свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, чинного до 26.04.2022 р., відповідає вимогам встановленим чинним законодавством (а.с.36).
Таким чином, Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки правомірно винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №311281 від 22.12.2021 р., якою з Товариства з обмеженою відповідальністю «Олександрійська зернова компанія» стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500,00 грн.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправною та скасування постанови Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу №311281 від 22.12.2021 року, задоволенню не підлягає, оскільки оскаржувана постанова винесена відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також з дотриманням інших принципів визначених ч.2 ст.2 КАС України.
Беручи до уваги, що у задоволенні позову відмовлено, то відповідно до ст.139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат понесених позивачем. Натомість відповідачем не надано доказів понесення судових витрат у даній справі.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Олександрійська зернова компанія» (м. Олександрія, Кіровоградська область, вул. Бульварна, 43/2, код ЄДРПОУ 31907615) до Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області (м. Кропивницький, вул. Генерала Родимцева, 102) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Дата складання повного рішення суду 31 березня 2025 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2025 |
Оприлюднено | 04.04.2025 |
Номер документу | 126301336 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні