КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУ ЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 листопада 2010 року Спр ава № 2а-1953/10/1170
Кіровоградський окружн ий адміністративний суд у ск ладі головуючого судді Черни ш О.А., при секретарі судового засідання Оводенко І.О., розгл янувши у відкритому судовому засіданні у м. Кіровограді ад міністративну справу за позо вом Олександрійського міськ районного центру зайнятості до товариства з обмеженою ві дповідальністю "Медіфарм" пр о стягнення штрафу, -
В С Т А Н О В И В:
Олександрійський міськ районний центр зайнятості (н адалі - Олександрійський МРЦ З) звернувся до суду з позовом до товариства з обмеженою ві дповідальністю "Медіфарм" (на далі - ТОВ "Медіфарм") про стягн ення штрафу у розмірі 850 грн.
Позов мотивовано тим, що 17.03.10 інспекцією по контролю за до держанням законодавства про зайнятість населення Кірово градського обласного центру зайнятості перевірено додер жання законодавства про зайн ятість населення на ТОВ "Меді фарм" та складено акт контрол ьного заходу від 17.03.10 №48. Переві ркою встановлено, що відпові дачем допущено порушення вим ог ст.8 Закону України "Про зай нятість населення", а саме вик ористання праці особи без гр омадянства ОСОБА_1 без оде ржання дозволу державної слу жби зайнятості. У зв'язку з цим рішенням №1108-11/23096349 від 09.04.10 до відп овідача застосовані економі чні санкції у розмірі 850 грн. Ос кільки вказані санкції добро вільно відповідачем не сплач ені, позивач просить суд стяг нути їх на свою користь.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і, посилаючись на обставини, в икладені у позовній заяві, та надані у справу матеріали і д окументи.
Відповідач до суду не прибу в, подав заяву про розгляду сп рави без його часті. У письмо вих запереченнях, визнаючи ф акт використання праці ОСО БА_1 в період з 03.11.97 до 24.02.99, позов не визнав, посилаючись на те, що на момент прийняття на роб оту ОСОБА_1 законодавство м не було закріплено обов'язк у отримувати іноземцями та о собами без громадянства дозв олу на працевлаштування, вид аного державною службою зайн ятості, та не було передбачен о відповідальність у виді шт рафних санкцій підприємств , які використовують працю ос іб без громадянства та інозе мних громадян. Крім того, оскі льки застосовані позивачем е кономічні санкції підпадают ь під визначення адміністрат ивно-господарських санкцій, тому, на думку відповідача, по зивачем порушено передбачен ий ст. 250 ГК України стр ок, протягом якого вони можут ь бути застосовані. У зв'язку з цим просив суд у позові відмо вити.
Вивчивши матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавника позивача, дослідивши та оцінивши надані докази, су д встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою від повідальністю "Медіфарм" з 02.03.9 5 зареєстроване як юридична о соба виконавчим комітетом Ол ександрійської міської ради Кіровоградської області (а.с .9), зареєстроване як платник с трахових внесків до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя в Олександрійському МРЦЗ.
Інспекцією по контролю за д одержанням законодавства пр о зайнятість населення Кіров оградського обласного центр у зайнятості 17.03.10 проведено пл анову перевірку додержання з аконодавства про зайнятість населення у ТОВ "Медіфарм", за результатами якої складено акт контрольного заходу №48 ві д 17.03.10. (а.с. 4-5).
Перевіркою встановлено, що у трудових відносинах з ТОВ "М едіфарм" перебувала ОСОБА_1 , яка на підставі наказу №51 ві д 03.11.97 прийнята на роботу фарма цевтом з 03.11.97 (а.с. 5) Особа ОСОБА _1 підтверджена паспортним документом серії НОМЕР_2 в иданим ВВС Таджикської СРСР 06.09.77.
Відповідно до листа відділ у у справах громадянства, імм іграції та реєстрації фізичн их осіб УМВС України в Кірово градській області від 31.03.10 осо ба без громадянства ОСОБА_1 24.02.99 документована тимчасов ою посвідкою на проживання в Україні серії НОМЕР_1 з те рміном дії до 15.02.05. Указом Прези дента України від 28.02.04 ОСОБА_ 1 прийнята до громадянства України. (а.с. 8)
Розглянувши матеріали пер евірки, начальник інспекції по контролю за додержанням з аконодавства про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості прийняв рішення про застосу вання до ТОВ "Медіфарм" економ ічних санкцій за порушення з аконодавства про зайнятість населення №1108-11/23096349 від 09.04.10 - а сам е за порушення вимог ст. 8 Зако ну України "Про зайнятість на селення", п.1 Тимчасового полож ення про умови і порядок офор млення іноземним громадянам дозволів на працевлаштуванн я в Україні, затвердженого на казом Міністерства праці Укр аїни від 05.05.93 №27, щодо використа ння праці особи без громадян ства ОСОБА_1 в період з 03.11.97 д о отримання тимчасової посві дки на проживання в Україні 24. 02.99, без дозволу державної служ би зайнятості. Вказаним ріше нням на позивача накладено ш траф у п'ятдесятикратному ро змірі неоподатковуваного мі німуму доходів громадян на з агальну суму 850 грн. (а.с. 6).
Вказане рішення 09.04.10 рекомен дованим листом направлено ві дповідачеві з пропозицією до бровільно сплатити економіч ні санкції та отримано остан нім 16.04.10, про що свідчить зворот не повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.7) . Відповідач у передбаченому порядку зазначене рішення н е оскаржив, а економічні санк ції не сплатив, у зв'язку з чим пред'явлено даний позов.
Вирішуючи спір щодо стягн ення з відповідача вказаного штрафу, суд дійшов до таких ви сновків.
Правовий статус іноземців іноземних громадян та осіб б ез громадянства в Україні, як і проживають або тимчасово п еребувають в Україні, їхні ос новні права, свободи та обов'я зки визначено Закон України "Про правовий статус іноземц ів та осіб без громадянства" в ід 04.02.94 № 3929-XII.
Статтею 8 Закону України "Пр о правовий статус іноземців та осіб без громадянства" (в ре дакції, яка діяла на час праце влаштування ОСОБА_1 до ТОВ "Медіфарм") передбачено, що ін оземці мають рівні з громадя нами України права та обов'яз ки в трудових відносинах, якщ о інше не передбачено законо давством України та міжнарод ними договорами України. Іно земці, які постійно проживаю ть в Україні, мають право прац ювати на підприємствах, в уст ановах і організаціях або за йматися іншою трудовою діяль ністю на підставах і в порядк у, встановлених для громадян України. Іноземці, які іммі грували в Україну для працев лаштування на визначений тер мін, можуть займатися трудов ою діяльністю відповідно до одержаного у встановленому п орядку дозволу на працевлашт ування. Іноземці не можуть призначатися на окремі поса ди або займатися певною труд овою діяльністю, якщо відпов ідно до законодавства Україн и призначення на ці посади аб о заняття такою діяльністю п ов'язане з належністю до гром адянства України.
На час працевлаштування ОСОБА_1 оформлення іноземц ям та особам без громадянств а дозволу на працевлаштуванн я в Україні здійснювалося ві дповідно до Тимчасового поло ження про умови і порядок офо рмлення іноземним громадяна м дозволів на працевлаштуван ня в Україні, затвердженого н аказом Міністерства праці Ук раїни від 05.05.93 №27 (надалі - Тимча сове положення).
Згідно з пунктами 1 та 2 Тимча сового положення дозвіл на п рацевлаштування оформлюєть ся іноземному громадянину та особі без громадянства (нада лі - іноземний громадянин), яки й має намір займатися в Украї ні трудовою діяльністю за ум ов, якщо в країні (регіоні) від сутні працівники, які спромо жні виконувати цей вид робот и, або є достатні обґрунтуван ня доцільності використання праці іноземних фахівців, як що інше не передбачене міжна родними договорами України. Підприємства, установи та організації, незалежно ві д форм власності і господарю вання, та іноземні суб'єкти го сподарської діяльності, що д іють на території України (на далі роботодавець), можуть використовувати працю інозе мних громадян лише за наявно сті у них дозволів на працевл аштування, якщо інше не пер едбачене міжнародними догов орами України.
Дозвіл на працевлаштуванн я оформляється і видається Д ержавним центром зайнятості Міністерства праці України або з його дозволу центрами з айнятості Республіки Крим, о бластей, міст Києва та Севаст ополя для роботи на зазначен ому підприємстві, установі, о рганізації на певній посаді (за фахом). Рішення про надання дозволу приймається на підс таві заяви роботодавця (у дов ільній формі) з обґрунтуванн ям необхідності використанн я праці іноземних громадян і можливості створення для ни х необхідних умов перебуванн я та діяльності. Заява має бут и погодженою з центром зайня тості відповідно Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя. До заяви додают ься: копія контракту між іноз емними та українськими суб'є ктами господарської діяльно сті на виконання певного обс ягу робіт або послуг, копія ст атуту та копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкт а господарської діяльності ( засвідчені у встановленому п орядку), список іноземних гро мадян із зазначенням їх повн ого імені та прізвища, року на родження, номера паспорта, сп еціальності (фаху), статі, а та кож квитанція про перерахува ння коштів за розгляд заяви.
Між тим, наведені положення чинного законодавства щодо використання праці іноземці в при прийнятті на роботу О СОБА_1 - особи без громадянст ва, яка на той момент не мала п рава на постійне проживання на території України, ТОВ "Мед іфарм" не дотримані. За дозвол ом на її працевлаштування у в становленому порядку до держ авної служби зайнятості відп овідач не звертався. Наявніс ть обставин, передбачених п.3 Т имчасового положення, які пе редбачали можливість працев лаштування іноземця за відсу тності такого дозволу, позив ачем не доведена. Натомість, я к встановлено у судовому зас іданні, посвідку на проживан ня в Україні, яка згідно з пп. "а " п.3 Тимчасового положення зві льняла від одержання дозволу на працевлаштування, ОСОБА _1 отримала лише 24.02.99. (а.с. 8).
За таких обставин суд відхи ляє посилання відповідача на те, що на момент прийняття на роботу ОСОБА_1 законодавс твом не було закріплено обов 'язку отримувати іноземцями та особами без громадянства дозволу на працевлаштування , виданого державною службою зайнятості, та визнає доведе ним факт використання відпов ідачем праці особи без грома дянства ОСОБА_1 в період з 03.11.97 до 24.02.99 без дозволу державно ї служби зайнятості.
Відповідальність роботода вця за використання праці ін оземців без дозволу державно ї служби зайнятості передбач ена ст.8 Закону України "Про за йнятість населення". Зокрема , згідно з ч. 3 ст.8 Закону Україн и "Про зайнятість населення" (в редакції Закону України від 21.11.97, який набрав чинності 25.12.97 і був чинним на момент вчиненн я відповідачем порушення зак онодавства про зайнятість на селення, яке мало триваючий х арактер) у разі використання праці іноземців або осіб без громадянства без дозволу де ржавної служби зайнятості Ук раїни з підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, державна слу жба зайнятості стягує штраф за кожну таку особу у п'ятдеся тикратному розмірі неоподат ковуваного мінімуму доходів громадян. Ці кошти спрямовую ться до державного фонду спр ияння зайнятості населення.
Підпунктом "г" п. 8 Положення про Інспекцію по контролю за додержанням законодавства п ро зайнятість населення, зат вердженою постановою Кабіне ту Міністрів УРСР №47 від 24.06.91 "Пр о затвердження положень щодо застосування Закону УРСР "Пр о зайнятість населення", пере дбачено право інспекції заст осовувати економічні санкці ї до підприємств, установ і ор ганізацій, незалежно від фор м власності й господарювання , за порушення законодавства про зайнятість населення, пе редбачені статтями 5 і 20 Закон у України "Про зайнятість нас елення" і за недодержання вим ог статей 8 і 18 зазначеного Зак ону.
Право органів державної с лужби зайнятості стягувати в ідповідно до Закону України "Про зайнятість населення" шт рафи з підприємств у разі вик ористання праці іноземців бе з дозволу державної служби з айнятості передбачено також пп. "л" п. 8 Положення про держав ну службу зайнятості, затвер дженого постановою Кабінету Міністрів УРСР №47 від 24.06.91 "Про з атвердження положень щодо за стосування Закону УРСР "Про з айнятість населення".
Разом з тим, Законом України від 25.12.08 статтю 8 Закону України "Про зайнятість населення" ви кладено у новій редакції, від повідно до якої передбачено, що у разі використання робот одавцем праці іноземців або осіб без громадянства на умо вах трудового договору без д озволу на використання праці іноземців та осіб без громад янства державна служба зайня тості стягує з роботодавця ш траф за кожну таку особу у два дцятикратному розмірі мінім альної заробітної плати, вст ановленої законом. Порядок н акладення штрафу визначаєть ся центральним органом викон авчої влади у сфері праці та с оціальної політики. У разі не сплати (або відмови від сплат и) протягом місяця у добровіл ьному порядку зазначеного шт рафу його стягнення провадит ься в установленому законом порядку. Кошти від стягнутих штрафів спрямовуються до Фо нду загальнообов'язкового де ржавного соціального страху вання України на випадок без робіття (ч.4 ст. 8 Закону)
У частині першій статті 58 Ко нституції України закріплен о, що Закони та інші нормативн о-правові акти не мають зворо тної дії в часі, крім випадків , коли вони пом'якшують або ска совують відповідальність ос оби. Цей принцип права означа є, що до події, факту застосову ється той закон або інший нор мативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або ма ли місце (п. 2 мотивувальної ча стини Рішення Конституційно го Суду України від 09.02.99 №1-рп/99 у справі за конституційним зве рненням Національного банку України щодо офіційного тлу мачення положення частини пе ршої статті 58 Конституції Укр аїни (справа про зворотну дію в часі законів та інших норма тивно-правових актів).
Суд відкидає посилання від повідача на порушення при пр ийнятті рішення №1108-11/23096349 від 09.04.10 строків застосування адміні стративно-господарських сан кцій, передбачених ст. 250 Госпо дарського кодексу України, з огляду на те, що оскільки Інсп екція по контролю за додержа нням законодавства про зайня тість населення не є органом державного нагляду (контрол ю) у сфері господарської діял ьності, а штрафи, що стягуютьс я нею за порушення Закону Укр аїни "Про зайнятість населен ня", не є адміністративно-госп одарським штрафом в розумінн і ст. 241 ГК України, тому на них н е поширюються положення ст. 250 ГК України.
Наведене свідчить, що при за стосуванні економічних санк цій, стягнення яких є предмет ом даного судового розгляду, Інспекція по контролю за дод ержанням законодавства про з айнятість населення Кіровог радського обласного центру з айнятості діяла в межах повн оважень та у спосіб, передбач ені чинним законодавством. Ф акт порушення відповідачем з аконодавства про зайнятість населення знайшов своє підт вердження.
Оскільки відповідач протя гом місяця у добровільному п орядку не сплатив до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя накладений на нього штраф , як того вимагає ч.4 ст. 8 Закону України "Про зайнятість насе лення", рішення про застосува ння економічних санкцій №1108-11/2 3096349 від 09.04.10 у встановленому пор ядку не оскаржив, тому зазнач ений штраф підлягає примусов ому стягненню у судовому пор ядку.
Таким чином, позовні вимоги Олександрійського міськрай онного центру зайнятості, як місцевого органу державної служби зайнятості, є обґрунт ованими, підтверджені належн ими доказами та підлягають з адоволенню.
Згідно з ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є су б' єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юр идична особа, судові витрати , здійснені позивачем, з відпо відача не стягуються.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов Олександрійськог о міськрайонного центру зайн ятості задовольнити.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю "Мед іфарм" (28008, м. Олександрія, просп ект Леніна, 107, ідентифікаційн ий код 23096349, р/р 26005011114600 АКІБ "Укрсібб анк" МФО 351005) на користь Олексан дрійського міськрайонного ц ентру зайнятості (28000, Кіровогр адська область, м. Олександрі я, проспект Леніна, 126а, р/р 37171303901014, МФО 823016, код 23095859 в УДК Кіровоград ської області) штраф у розмір і 850 грн. (вісімсот п' ятдесят г ривень).
Постанова суду набирає зак онної сили в порядку та строк и, передбачені ст. 254 КАС Україн и.
Постанова суду може бути ос каржена до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Кіровоград ський окружний адміністрати вний суд шляхом подачі в 10-ден ний строк з дня отримання її копії апеляційної скарги, з о дночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду а пеляційної інстанції.
Суддя Кіровоградськ ого окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Постанову складено в п овному обсязі 06.11.10.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2010 |
Оприлюднено | 07.12.2010 |
Номер документу | 12632225 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні