Жмеринський міськрайонний суд вінницької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстрація2/130/523/2025
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" березня 2025 р. м. Жмеринка
Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області
в складі головуючої судді Грушковської Л.Ю.,
за участі секретаря Шпак А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Жмеринка за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі,
в с т а н о в и л а :
Начальник управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради Ткачук А. звернулася до Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області з даною позовною заявою, в якій просила стягнути з відповідача ОСОБА_1 суму переплати у розмірі 8599,15 грн. та понесені судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на підставі заяви відповідача ОСОБА_1 від 22.02.2023 позивачем було призначено компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуг з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Позивачем було здійснено розрахунок та призначення компенсації ОСОБА_1 для здійснення догляду за його тещею ОСОБА_2 , яка є особою з інвалідністю з дитинства групи І та потребує постійного догляду. 22.02.2023 ОСОБА_1 було подано до управління декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі із членів сім`ї ОСОБА_1 зазначив дружину ОСОБА_3 , сина ОСОБА_4 та ОСОБА_5 . Опікуном ОСОБА_5 є дружина ОСОБА_3 . У декларації вказано, що ОСОБА_1 доходу немає, а його дружина отримує заробітну плату та допомогу. В графі «інші джерела доходу» зазначено «немає». ОСОБА_1 не зазначив отриманий дохід своєї дружини ОСОБА_6 як самозайнятої особи в ІV кварталі 2022 у розмірі 77689 грн., ознака доходу 157, яку ОСОБА_1 не вказав як дохід. Внаслідок недостовірних даних ОСОБА_1 неправомірно отримав компенсаційну виплату в сумі 8599,15 грн.
17.01.2025 ухвалою Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області відкрито провадження в даній справі. Призначено судове засідання.
Начальник управління соціального захиисту начелення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради Вінницької області Ткачук А. в судове засідання не з`явилася, в поданій заяві просила розглянути справу у її відсутність. Позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. Причин його неявки суду невідомі. Будь-яких заяв чи клопотань від нього до суду не надходило. Відзиву не подав.
У відповідності до вимог ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалось.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд приходить до такого висновку.
Судом встановлено, що 22.02.2023 року ОСОБА_1 було подано до управління декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, із членів сім`ї ОСОБА_1 зазначив дружину - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , сина - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Опікуном малолітньої ОСОБА_5 є дружина заявника - ОСОБА_3 , згідно рішення Шевченківського районного суду Харківської області про позбавлення ОСОБА_7 батьківських прав, призначення опікуна та стягнення аліментів, справа №637/1520/19 від 29.04.2020 р. набуло законної сили. У вищезазначеній декларації зазначено, що ОСОБА_1 доходу немає, а його дружина отримує заробітну плату та допомоги. В графі «інші джерела для доходу» зазначено «немає».
Відповідно до заяви ОСОБА_2 про згоду отримувати соціальні послуги від 22.02.2023 року, остання погодилась на отримання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1 , в графі «додаткова інформація, непрофесійній основі» ОСОБА_2 зазначила, що соціальну послугу вдома, яка повідомляється фізичною особою, яка отримує соціальні послуги з догляду на соціальну послугу паліативного догляду, соціальну послугу стаціонарного догляду вона не отримує.
Відповідно до заяви ОСОБА_1 про згоду надавати соціальні послуги з непрофесійній основі ОСОБА_2 від 22.02.2023 року, заявник зазначив в графі «додаткова інформація яка повідомляться фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» в відомостях про зайнятість що не працює, пенсію по інвалідності/за віком не отримує.
Згідно із декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги від 22.02.2023 р., в розділі ІІ Відомості про види та суми доходів осіб, які входять до складу сім`ї, інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період ( у тому числі закордонні грошові перекази, дивіденди від цінних паперів) з 01.10.2022 р. по 31.12.2022 р. зазначено, що ОСОБА_3 отримує дохід у вигляді допомоги в управлінні (опіка) у розмірі 19500,00 грн. та заробітну плату в БТІ у розмірі 7486,5 грн. ОСОБА_2 та ОСОБА_1 доходу не мають.
Згідно із висновком №156 від 23.02.2023 р. про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, ОСОБА_2 за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб потребує надання соціальних послуг. Сума балів становить 41,5, група рухової активності І?.
Згідно із актом проведення обстеження сім`ї №102 від 23.02.2023 р. ОСОБА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_1 , разом із ОСОБА_2 (тещою) та вони пов`язані спільним побутом. Зазначено, що соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі надаються щоденно, в повному обсязі та по мірі необхідності.
Відповідно до рішення управління №912 про призначення компенсації від 23.02.2023 р., ОСОБА_1 призначено з 01.02.2023 р. по 31.01.2024 р. компенсацію у розмірі 1719,83 грн. щомісячно, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №859 від 23.09.2020 р. «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі».
Згідно розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї від 22.02.2023 р. сукупний дохід сім`ї за IV квартал 2022 р. складає 7822,50 грн., а сукупний середньомісячний дохід сім`ї 2607,50 грн., з них членів сім`ї на які ділиться дохід 3.
Так, працівниками управління проведено вибіркову перевірку відомостей 18.07.2023 Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, внаслідок чого виявлено що ОСОБА_1 не зазначив отриманий дохід своєї дружини ОСОБА_6 як самозайнятої особи в IV кварталі 2022 року у розмірі 77 689,00 грн., ознака доходу яку ОСОБА_1 не вказав як дохід при зверненні. Внаслідок подання недостовірних даних ОСОБА_1 неправомірно отримав компенсаційну виплату в сумі 8599,15 грн.
Також, згідно відповіді на запит від 18.07.2023 р. з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми доходів, отриманих фізичними особами від здійснення підприємницької діяльності або провадження незалежної професійної діяльності, ОСОБА_6 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) в період з 1 кварталу 2022 р. по IV квартал 2022 р. отримала дохід у розмірі 524540,94 грн., ознака доходу 512 (податкова платника єдиного податку - фізичної особи (першої та другої груп).
Відповідно до розпорядження №2869 управління від 27.07.2023 р. ОСОБА_1 було припинено виплату компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з 01.02.2023 року у зв`язку із виявленням відомостей та/або отримано інформацію, що вплинула або могла вплинути на встановлення права на отримання компенсації (недостовірні дані про доходи), згідно п.8, п. 19 постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2022 року №859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» зі змінами. Кошти виплачені за період з 01.02.2023 р. підлягають поверненню.
Згідно довідки №1005 від 01.08.2023 р., виданої ОСОБА_1 , від 01.08.2023 утворилась переплата по допомозі (компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги) за період з 01.02.2023 р. по 30.06.2023 р. в сумі 8599,15 грн. ОСОБА_1 було видано повідомлення про припинення виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі №81 від 17.08.2023 р., в якому було зазначено що на підставі розпорядження від 27.07.2023 р. №2869 останньому була припинена виплата компенсації з 01.02.2023 р., в зв`язку із виявленням відомостей та/або отримано інформацію, що вплинула або могла вплинути на встановлення права на отримання компенсації (недостовірні дані про доходи) та згідно довідки відділу виплати від 01.08.2023 №1005.
У вищезазначеному повідомленні було вказано, що ОСОБА_1 зобов`язаний повернути переплачену суму допомоги і перерахувати 8599,15 грн. (вісім тисяч п`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 15 коп.) за період з 01.02.2023 по 30.06.2023 до 17 вересня 2023 на рахунок управління.
У вищезазначеному повідомленні від 17.08.2023 є відмітка про отримання ОСОБА_1 від 21.08.2023
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі - Порядок ).
Відповідно до пункту 1 Порядку, цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю І групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет І типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306).
Відповідно до пункту 6 Порядку, для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
Згідно з пунктом 7 Порядку, призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: 1) у паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі); декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю); висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет І типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).
Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.
Відповідно до пункту 10 Порядку, компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.
Підпунктом 2 пункту 11 Порядку визначено, що виплата компенсації припиняється в разі смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Пунктом 19 Порядку визначено, що суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства.
Згідно до частини 1 статті 1212ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Частиною 1 ст.1213 ЦК України визначено, що особа, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Згідно до ч.1ст.1214ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.
Враховуючи викладене, що останній не повідомив вчасно позивача про наявність обставин для припинення виплати компенсації, хоча обов`язок повідомляти про будь-які зміни покладено саме на отримувача допомоги, у зв`язку з чим в період з 01.02.2023 по 30.06.2023 виникла переплата суми державної допомоги в розмірі 8599,15 грн., а тому наявні правові підстави для задоволення позову.
28.02.2025 року начальник управління соціального захиисту начелення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради Вінницької області Ткачук А. звернулася із заявою про повернення судового збору, як надмірно сплаченого позивачкою при подачі позову в сумі 3028 грн.
Суд, вивчивши доводи заяви про повернення судового збору, дійшов висновку, що заява обґрунтована та підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір», сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про повернення надмірно сплаченого судового збору в сумі 3028 грн.
Згідно ст. 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача 3028 гривень.
На підставі викладеного, керуючись ст. 263-265 ЦПК України суд, -
в и р і ш и л а :
Заяву начальника управління соціального захиисту начелення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради Вінницької області Ткачук А. про повернення судового збору задовольнити.
Зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Вінницькій області повернути Управлінню соціального захисту населення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. С. Петлюри, 49, ЄДРПОУ 03190751) надмірно сплачений судовий збір в розмірі 3028 грн., відповідно до платіжної інструкціїї № 0522 від 23.12.2024 року.
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , останнє відоме місце реєстрації: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 на користь соціального захисту населення та охорони здоров`я Жмеринської міської ради (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. С. Петлюри, 49, ЄДРПОУ 03190751) суму переплати у розмірі 8599 (вісім тисяч п`ятсот дев`яносто дев`ять) грн. 15 коп., а також 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень судового збору.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга Вінницькому апеляційному суду протягом тридцяти днів, який обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження, або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя
Суд | Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2025 |
Оприлюднено | 04.04.2025 |
Номер документу | 126327508 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Жмеринський міськрайонний суд Вінницької області
Грушковська Л. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні