Справа № 420/3641/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ" (вул.В.Арнаутська, 76, офіс 1, м.Одеса, 65045) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (площа Бориса Дерев`янка,1, каб.203, м.Одеса, 65008) про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області за результатом якого позивач просить:
визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті №ПШ115416 від 21.01.2025;
стягнути судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21 січня 2025 року Відповідачем було прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ115416 від 21.01.2025, якою постановив стягнути з ТОВ Софістар ФФК адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 грн. Позивач не погоджується із вищевказаною постановою, вважає її протиправною, незаконною, безпідставною, прийнятої без повного, всебічного та об`єктивного дослідження та встановлення всіх обставин, тому підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 10 лютого 2025 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Відповідач - Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області подала до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовної заяви. Вказує на те, що 21.01.2025 в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 115416 щодо ТОВ СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ, у зв`язку з порушенням законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацом 6 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ. Відповідач вважає оскаржувану постанову обґрунтованою, законною та такою, що не підлягає скасуванню.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що 09.12.2024 посадовою особою Укртрансбезпеки, відповідно до направлення на рейдову перевірку від 06.12.2024№ 006481, на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів в місцях навантаження і розвантаження, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422, було зупинено транспортний засіб марки DAF/RENDERS, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , власником транспортного засобу та автомобільним перевізником був позивач - товариство з обмеженою відповідальністю СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ.
Під час здійснення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 6 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, а саме: виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародного перевезення вантажу за маршрутом Україна-Румунія без документів, визначених статтею 53 цього Закону - а саме: було встановлено відсутність сертифіката відповідності транспортного засобу НА тягач - DAF (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ) щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення.
Відсутність необхідних документів, визначених положеннями Закону № 2344-ІІІ, на момент проведення рейдової перевірки, знайшла своє відображення в акті від 09.12.2024 № АР 116425.
07.01.2025 року було направлено повідомлення-запрошення на розгляду акту у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області за адресою: м. Одеса, пл. Бориса Дерев`янка, 1, каб 203, на 21 січня 2025 року з 14:00 до 15:00 години.
В подальшому, 21.01.2025 в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 115416 щодо ТОВ СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ, у зв`язку з порушенням законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацом 6 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ в розмірі 34000,00 грн..
Позивач вважає зазначену постанову протиправною та за захистом своїх прав звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05.04.2001 (далі - Закон № 2344-III).
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Частиною 12 статті 6 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Відповідно до положень частин 14, 17 статті 6 Закону № 2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України..
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).
В силу вимог пункту 15 Порядку № 1567, під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно до пункту 21 Порядку №1567, у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 26, 27 Порядку №1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 №3353-XII (далі по тексту - Закон №3353-XII) до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
За приписами статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі Закону №2344-ІІІ) автомобільний перевізник повинен, окрім іншого: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону №2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Згідно з статті 53 Закону №2344-ІІІ організацію міжнародних перевезень пасажирів і вантажів здійснюють перевізники відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень.
При виконанні міжнародних перевезень вантажів резиденти України повинні мати: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; дозвіл щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових або габаритних обмежень чи документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових (габаритних) обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України; документи на вантаж. У транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи.
Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт передбачена статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.
Так, відповідно до абзацу шостого частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що під час здійснення перевірки транспортного засобу марки DAF/RENDERS, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , власником транспортного засобу та автомобільним перевізником був позивач - товариство з обмеженою відповідальністю СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ, при здійснення міжнародного перевезення вантажу за маршрутом Україна-Румунія виявлено порушення: під час надання послуг з міжнародних перевезень вантажів виявлено порушення ст.. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: «під час перевірки виявлено порушення: під час міжнародних перевезень вантажів за маршрутом Україна-Румунія перевізник не забезпечив водія документами передбаченими ст.53 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: сертифікатом відповідності т/з щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територія яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України», «у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України Про автомобільний транспорт абз.6 ч.1 виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених ст.53 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: сертифікатом відповідності т/з щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територія яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України авто DAF ВН0640КС».
Саме за вказане порушення відповідач оскаржуваною постановою притягнув позивача до відповідальності у вигляді застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, яка передбачена абзацом шостим частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ.
Суд зазначає, що наданий акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідає формі додатку № 3 Порядку № 1567.
Крім того, суд звертає увагу, що форма акту передбачає графу «Пояснення водія про причини порушень», в якій водій мав право висловити свою згоду або незгоду із вчиненими діями посадових осіб відповідача, зазначивши можливі порушення з боку відповідача, вказати на причину відсутності певних документів тощо.
Однак водій відмовився від підписання акту.
Таким чином, аналізуючи наведені норми законодавства та матеріали справи, суд доходить висновку, що в порушення ст.53 Закону №2344-ІІІ при здійсненні міжнародних перевезень вантажу позивачем здійснювалось перевезення за відсутності всіх необхідних та законодавчо передбачений документів. А тому, на думку суду, висновок посадових осіб Відділу про здійснення міжнародних перевезень з порушенням вимог законодавства є обґрунтованим.
Суд зазначає, що зміст Угоди між Урядом України та Урядом Румунії про міжнародне автомобільне сполучення, ратифікованої Законом України від 10.02.2000 № 1451-III (1451-14), не допускає можливість здійснення перевізниками Договірних Сторін міжнародних перевезень вантажів без сертифікату відповідності транспортного засобу вимогам законодавства України щодо безпеки руху та екологічної безпеки.
Більш того, статтею 1 Закону України Про автомобільний транспорт встановлено наступне визначення:
сертифікат відповідності на автомобіль це документ, який підтверджує, що транспортний засіб відповідає вимогам та стандартам чинного законодавства України з питань безпеки дорожнього руху, екологічності, енергоефективності та інших параметрів.
Вантажні автомобілі, що призначені для міжнародних перевезень, згідно з прийнятою ЄКМТ класифікацією, залежно від екологічного рівня розподілено на такі категорії: зелені, особливо зелені та безпечні, ЄВРО 3 безпечні та ЄВРО 4 безпечні.
Європейська Конференція Міністрів Транспорту (скор. ЄКМТ, англ. European Conference of Ministers of Transport ECMT) - це міжурядова транспортна організація, створена на конференції міністрів транспорту 16 європейських держав на підставі Брюссельського Протоколу 17 жовтня 1953 року.
Членами Європейської Конференції Міністрів Транспорту (ЄКМТ) є країни-члени ЄС,включаючи Україну.
Відповідно до вимог Резолюції ЄКМТ СЕМТ/СМ (2005)9/FINAL кожна з наведених вище категорій вантажних автомобілів повинна мати на борту такі документи:
сертифікат відповідності вантажного автомобіля чи сідельного тягача технічним приписам стосовно викидів забруднювальних речовин з відпрацьованими газами та створюваного ними шуму, сертифікат відповідності вантажного автомобіля чи сідельного тягача вимогам безпеки, сертифікат відповідності причепа чи напівпричепа, сертифікат відповідності вимогам придатності до експлуатації вантажного автомобіля (сідельного тягача) чи причепа (напівпричепа), а також бортовий журнал та дозвіл ЄКМТ.
Крім того, пунктом 33 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001, визначено, що до міжнародних перевезень вантажів (крім небезпечних вантажів та небезпечних відходів) допускаються вантажні транспортні засоби, які відповідають вимогам пункту 27 цих Ліцензійних умов, а також:
обладнані контрольними приладами (тахографами) реєстрації режимів праці та відпочинку;
мають сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватиметься перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Так, враховуючи вищезазначене, сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки є обов`язковим документом під час здійснення міжнародного перевезення вантажу, не може бути замінений будь-яким іншим документом, та має надаватись під час перевірки, оскільки положеннями спеціального законодавства покладено на перевізника обов`язок з забезпечення, а на водія пред`явлення для перевірки відповідних документів.
Тому суд доходить висновку, що при здійсненні міжнародних перевезень вантажу позивач мав забезпечити водія всіма необхідними документами, серед яких і сертифікат відповідності екологічної безпеки вимогам країни, територією яких буде здійснюватись перевезення. Зазначення у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу додаткових відомостей не звільняє перевізника від обов`язку, покладеного на нього приписами Закону України «Про автомобільний транспорт».
З урахуванням наведеного, суд відхиляє доводи позивача щодо протиправності оскаржуваної постанови, оскільки вони не спростовують порушення ним вимог ст.53 Закону № 2344-III, відповідальність, за яке передбачено абз.6 ч.1 ст.60 зазначеного Закону.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи встановлені судом обставини та факти, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області №ПШ115416 від 21.01.2025 року на суму 34000,00 грн є безпідставними та не належать задоволенню.
Щодо судового збору, то відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки у задоволенні позову відмовлено, сплачений позивачем судовий збір поверненню не підлягає.
У зв`язку з тим, що судові витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз в цій справі відсутні, жодні судові витрати не належать стягненню з позивача на користь відповідача.
Згідно з ч.ч.1,2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких слід відмовити повністю.
Відповідно до вимог ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при відмові в позові судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СОФІСТАР ФРЕЙТ ФОРВАРДІНГ КОМПАНІ" (вул.В.Арнаутська, 76, офіс 1, м.Одеса, 65045) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (площа Бориса Дерев`янка,1, каб.203, м.Одеса, 65008) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.
Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст.295 КАС України.
Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст.255 КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2025 |
Оприлюднено | 07.04.2025 |
Номер документу | 126340612 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні