Рішення
від 26.03.2025 по справі 620/1320/25
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 березня 2025 року м. Чернігів Справа № 620/1320/25

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Виноградової Д.О.,

за участі секретаря Годун Т.Ю.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області до Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» про стягнення сум платежів, що підлягають капіталізації,

У С Т А Н О В И В:

Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі також позивач, ГУ ПФУ в Чернігівській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» (далі також відповідач, КМЗ «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи»), у якому просить:

стягнути на рахунок Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (вул. П`ятницька, 83а, м. Чернігів, 14603, р/р НОМЕР_1 , МФО 353553, код 21390940) з КМЗ «Чернігівський обласний Центр медико-соціальної експертизи» (вул. Волковича, буд. 25, м. Чернігів, 14029, код ЄДРПОУ 25623535) суму платежів, що підлягають капіталізації, у розмірі 3257 026,95 грн (три мільйони двісті п`ятдесят сім тисяч двадцять шість гривень 95 коп).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) 18.12.2024 було внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації) щодо Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи». З моменту внесення до ЄДР запису про ліквідацію у Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» виникли зобов`язання перед ГУ ПФУ в Чернігівській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , які під час роботи на підприємстві відповідача отримали виробничу травму, внаслідок чого останнім проводили страхові виплати.

У відзиві представник відповідача зазначив, що заклад не спроможний перерахувати 3257026,95 грн ГУ ПФУ в Чернігівській області.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження під головуванням судді Виноградової Д.О. у відкритому підготовчому засіданні в приміщенні Чернігівського окружного адміністративного суду за адресою: м. Чернігів, вул. Київська, 23 на 26 лютого 2025 року о 10:30 год.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.02.2025 відзив Комунального медичного закладу «Чернігівський обласний центр медико-соціальної експертизи» від 10.02.2025 № 03-05/117 повернуто без розгляду.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.03.2025 підготовче провадження у справі за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області до Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» про стягнення сум платежів, що підлягають капіталізації закрито. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 26 березня 2025 року об 11:00, яке буде проводитись у приміщенні Чернігівського окружного адміністративного суду за адресою: м. Чернігів, вул. Київська, 23, під головуванням судді Виноградової Д.О.

У підготовчі судові засідання, призначені на 26.02.2025 о 10:30, на 12.03.2025 о 11:00 та при розгляді справи по суті учасники справи не з`явились, про дату, час та місце підготовчого судового засідання повідомлені належним чином.

Представник позивача та представник відповідача подали заяви про розгляд справи без їх участі.

Як передбачено частиною четвертоюстатті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України), у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється. Судове засідання здійснювалось у порядку, передбаченому частиною 4 статті 229 КАС України.

Враховуючи наведене, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що 18.12.2024 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації) щодо Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи», що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань сформованого 14.01.2025 (а.с.28-33).

Як слідує з матеріалів справи, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , які отримали виробничу травму під час роботи у КМЗ «Чернігівський обласний Центр медико-соціальної експертизи», призначені щомісячні страхові виплати.

Факт здійснення ОСОБА_1 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом форми Н-1 від 29 жовтня 2014 року, випискою з акту огляду медико-соціальною експертної комісії про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги № 0013149 від 07.12.2016 та постановою № 1047680214/553704 (20437.0) від 29.03.2024 (а.с. 10-18).

Факт здійснення ОСОБА_2 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок на виробництві Н-1 від 22 грудня 1992 року, довідкою серії ЧНВ № 465392 від 28.10.1996 та постановою № 1092520720/556036 (00270.0) від 29.03.2024 (а.с. 34-39).

Факт здійснення ОСОБА_3 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок на виробництві форми Н-1 від 11 жовтня 1985 року, випискою з акту огляду медико-соціальною експертної комісії про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії ЧНВ № 465235 від 10.09.1996 та постановою № 1089617740/556038 (00272.0) від 29.03.2024 (а.с.40-47).

Факт здійснення ОСОБА_4 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок на виробництві форми Н-1 від 06 жовтня 1992 року, що стався 09.09.1992, випискою з акту огляду медико-соціальною експертної комісії про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги № 000131 від 08.01.2009 та постановою № 1148018180/555190 (01850.0) від 29.03.2024 (а.с.48-53).

Факт здійснення ОСОБА_5 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом форми Н-1 від 25 жовтня 1992 року, випискою № 606/9 від 01.07.1997 та постановою № 1167815906/556035 (00268.0) від 29.03.2024 (а.с.54-60).

Факт здійснення ОСОБА_6 страхових виплат підтверджується Актом №1 про нещасний випадок на виробництві форми Н-1 від 22 січня 2004 року ,що стався (сталась) 21 січня 2004 року, випискою з акту огляду медико-соціальною експертної комісії про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії АБ № 050341 від 26.03.2020 та постановою № 1115048256/554965 (01633.0) від 29.03.2024 (а.с.61-68).

Факт здійснення ОСОБА_7 страхових виплат підтверджується Актом розслідування хронічного професійного захворювання форми П-4 від 01 листопада 2006 року, випискою з акту огляду медико-соціальною експертної комісії про результати визначення ступеню втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги № 000144 від 11.11.2009 та постановою № 1148543241/555269 (01927.0) від 29.03.2024.

Із розрахунку потреби в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілими на виробництві станом на 07.01.2025 вбачається, що загальна сума капіталізованих платежів становить 3257 026,95 грн (а.с.75).

З метою задоволення вимог, що виникли із зобов`язань Фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди життю та здоров`ю від нещасного випадку на виробництві Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області звернулось до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я визначаєЗакон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV(далі - Закон №1105-XIV).

Згідно зістаттею 3 Закону №1105-XIVсоціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування витрат, пов`язаних із наданням страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання коштів соціального страхування на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 8) цільового використання коштів соціального страхування; 9) відповідальності роботодавців та страховика за реалізацію права застрахованої особи на страхові виплати та соціальні послуги згідно з цим Законом.

Відповідно до частин першої, другоїстатті 4 Закону №1105-XIVуповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України. Правовий статус, порядок утворення та діяльності уповноваженого органу управління визначаються відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до частини першоїстатті 22 Закону №1105-XIVтрахова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбаченихзаконом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).

У період проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або зняття з обліку після припинення діяльності особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, страхові виплати за страховими випадками застрахованим особам призначаються та здійснюються територіальним органом уповноваженого органу управління за місцем здійснення обліку такої діяльності чи реєстрації місця проживання таких осіб у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок № 986), відповідно до якого здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

У цьому Порядку термін «капіталізація платежів» означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (пункт 2 Порядку №986).

Згідно з пунктом 3 Порядку №986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Відповідно до пунктів 7-8 Порядку №986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Отже, встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників, зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

Як встановлено частиною другоюстатті 1205 Цивільного кодексу України, у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначенимстаттею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленомузакономабо іншим нормативно-правовим актом. У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов`язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає підстави вважати, що вимоги частини другоїстатті 1205 ЦК Українита положення Порядку №986 щодо капіталізації платежів поширюються на всі випадки ліквідації юридичних осіб та припинення діяльності фізичних осіб-підприємців.

Аналогічна правова позиція наведена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 27.05.2020 у справі № 809/1738/17 та Верховним Судом у постанові від 18.06.2020 у справі № 820/2837/17.

Суд зауважує, що у відносинах капіталізації платежів завжди беруть участь три учасники, а саме (1) Фонд та його робочі органи, (2) застрахована особа, тобто фізична особа, яка підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленомузакономпорядку єдиний внесок, та (3) страхувальник, тобто роботодавець, який зобов`язаний сплачувати єдиний внесок.

Водночас метою капіталізації платежів є задоволення вимог, що виникли із зобов`язань Фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди життю та здоров`ю від нещасного випадку на виробництві.

Отже, капіталізація платежів полягає у визначенні суми коштів, яку Фонд повинен сплатити застрахованій особі за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності застрахованої особи, у зв`язку з ліквідацією страхувальника.

Позивачем здійснений розрахунок платежів, що підлягають капіталізації, для забезпечення щомісячних страхових виплат потерпілим, згідно з яким загальна сума відповідного платежу, що підлягає капіталізації, складає 3257 026,95 грн.

Відповідно до частини першоїстатті 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Станом на час розгляду справи до суду не надано відомостей про сплату зазначеної суми капіталізованих платежів відповідачем, як не надано і відзиву із запереченнями щодо розрахованої позивачем суми або обов`язку підприємства в цілому щодо сплати капіталізованих платежів.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №925/1005/18 викладено висновок про те, що дані правовідносини, а саме, спори, пов`язані із стягненням з особи, що ліквідується, страхових платежів, капіталізованих на майбутні періоди, підлягають розгляду відповідно до правилКодексу адміністративного судочинства України.

Суд звертає увагу, що відповідно до частини першоїстатті 4 Закону № 1105-XIVз 01.01.2023 уповноваженим органом управління у системі загальнообов`язкового державного страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.

Відповідно до пункту 2Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105-XIVприпинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цьогоЗакону.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, оскільки капіталізовані платежі відповідачем не сплачені, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» суми платежів, що підлягають капіталізації у розмірі 3257 026,95 грн підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області до Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» про стягнення сум платежів, що підлягають капіталізації задовольнити повністю.

Стягнути на рахунок Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (вул. П`ятницька, 83а, м. Чернігів, 14005, р/р НОМЕР_1 , МФО 353553, код ЄДРПОУ 21390940) з Комунального медичного закладу «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи» (вул. Волковича, буд. 25, м. Чернігів, 14029, код ЄДРПОУ 25623535) суму платежів, що підлягають капіталізації у розмірі 3257 026,95 грн (три мільйони двісті п`ятдесят сім тисяч двадцять шість гривень 95 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, вул. П`ятницька, 83а, м. Чернігів, 14005, код ЄДРПОУ 21390940.

Відповідач: Комунальний медичний заклад «Чернігівській обласний центр медико-соціальної експертизи», вул. Волковича, 25, м. Чернігів, 14029, код ЄДРПОУ 25623535.

Повний текст рішення виготовлено 03 квітня 2025 року.

Суддя Дар`я ВИНОГРАДОВА

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2025
Оприлюднено07.04.2025
Номер документу126342100
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —620/1320/25

Рішення від 26.03.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Дар'я ВИНОГРАДОВА

Рішення від 26.03.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Дар'я ВИНОГРАДОВА

Ухвала від 12.03.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Дар'я ВИНОГРАДОВА

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Дар'я ВИНОГРАДОВА

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Дар'я ВИНОГРАДОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні