Сьомий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/3127/24
Головуючий у 1-й інстанції: Заброцька Людмила Олександрівна
Суддя-доповідач: Сапальова Т.В.
03 квітня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Ватаманюка Р.В. Капустинського М.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спектр-Ойл на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Спектр-Ойл до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
у березні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Спектр-Ойл" звернулось з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видалити записи про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видалити записи про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2024 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги ТОВ "Спектр-Ойл" зазначає, що для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 08.02.2022 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС, позивачем подано до контролюючого органу заяви на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, а зважаючи на факт видачі відповідних ліцензій, можна дійти висновку, що до такої заяви позивачем було додано повний перелік документів, встановлений Закону №481/95-ВР, необхідних для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.
При цьому, після отримання відповідачем заяви з доданими до неї документами позивачу видано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, що вказує на те, що контролюючим органом здійснено перевірку наданих суб`єктом господарювання документів та визнано їх достатніми та належними для видачі ліцензій.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "Спектр-Ойл" зареєстровано як суб`єкт господарської діяльності 11.01.2019 за адресою: м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 13, офіс 228.
Основний вид економічної діяльності ТОВ "Спектр-Ойл" - оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
Крім того, згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, товариство здійснює і інші види економічної діяльності, а саме: Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; Роздрібна торгівля пальним; Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет; Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; Надання в оренду вантажних автомобілів; Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення; Будівництво житлових і нежитлових будівель; Вантажний автомобільний транспорт. Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами).
ТОВ "Спектр-Ойл" 02.06.2021 подано заяви на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 та на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н, терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026.
До заяв, крім інших документів, додано документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення, а саме: договори купівлі-продажу від 23.11.2013 за реєстраційними №№ 820, 821, посвідчені приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською Ольгою Андріївною та договір купівлі-продажу (дублікат) від 21.12.2012 року за реєстраційним № 1422, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Ісаєвою (Білозарецькою) Оленою Юріївною.
Головним управлінням ДПС у Вінницькій області суб`єкту господарювання - ТОВ "Спектр-Ойл" видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02280314202100039 від 02.06.2021 за адресою місця торгівлі: м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н, АЗС та ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 за адресою місця торгівлі: 23201, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6км, АЗС. Термін дії ліцензій з 02.06.2021 по 02.06.2026.
28.12.2023 через електронний кабінет платника податків позивач отримав два витяги з розпорядження № 259/Р/Л, винесені Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, про анулювання вищезазначених ліцензій реєстраційний номер 02280314202100039 від 02.06.2021 та реєстраційний номер 02030314202100038 від 02.06.2021.
Підставою для прийняття вказаного розпорядження зазначено у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Вважаючи розпорядження № 259Р/Л від 28.12.2023 в частині анулювання виданих товариству ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги та висновки суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
За приписами частини 2статті 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, у тому числі на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України.
Устатті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилянтів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах та пального» № 481/95-ВР(чинного на час прийняття оскаржуваного рішення) встановлено, що у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
За приписами частини першоїстатті 15 Закону №481/95-ВРроздрібна торгівля, зокрема, пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Зі змісту наведених правових норм висновується, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначенийстаттею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
Дослідивши спірні правовідносини у справі, колегія враховує, що підстави для анулювання ліцензії, визначені у частині п`ятдесят другійстатті 15Закону № 481/95-ВР, згідно з якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимогстатті 15-3цього Законущодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей80,81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.
Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку (частина п`ятдесят третястатті 15 Закону № 481/95-ВР).
Так, згідно з матеріалами справи 02.06 2021ТОВ " Спектр - Ойл" подано до ГУ ДПС у Вінницькій області дві заяви для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, та за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Д. Нечая, б/н.
В п. 14 вказаних заяв уповноваженою особою ТОВ "Спектр - Ойл" відмічено, що заявник ознайомлений з вимогами законодавства у сфері ліцензування та здійснення контролю за обігом пального, а в п. 16 заяви заявником підтверджено достовірність інформації, зазначеної в заяві та доданих документах (відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник ).
На підставі поданих позивачем заяв та долучених до них документів Головним управління ДПС у Вінницькій області видано "Спектр-Ойл" ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:
- реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС; термін дії з 02.06.2021 до 02.06.2026.
- реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 року до 02.06.2026 року за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС; термін дії з 02.06.2021 до 02.06.2026.
Головним управлінням ДПС у Вінницькій області суб`єкту господарювання - ТОВ Спектр-Ойл видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02280314202100039 від 02.06.2021 за адресою місця торгівлі: м. Вінниця, вул. Д.Нечая, б/н, АЗС та ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 02030314202100038 за адресою місця торгівлі: 23201, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6км, АЗС. Термін дії ліцензій з 02.06.2021 по 02.06.2026.
З урахуванням наведених вище положень чинного законодавства слід дійти висновку, що питання перевірки дотримання вимог закону щодо звернення з заявою та достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає перевірці компетентним органом під час розгляду заяви про отримання такої ліцензії.
Водночас, у випадку анулювання ліцензії суб`єкт владних повноважень керується положеннями частини сорок сьомоїстатті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу. Зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто норма містить конкретні умови її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. При цьому, орган, який видав ліцензію, встановлює, що ця інформація стосується поданих документів.
Такі ж висновки слід зробити й щодо підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих для її отримання.
Отже, відповідальність у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді складений з порушеннями чи недоліками, є підробленим або містить недостовірну інформацію. У випадку, якщо документ не був поданий суб`єктом оформлення ліцензії, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, також застосовані бути не можуть.
Аналогічна правова позиція сформована Верховним Судом у постанові від 01 листопада 2022 року у справі № 560/377/20, від 04 травня 2023 року у справі № 380/12161/21, від 10 вересня 2024 року у справі № 580/9426/21.
Відповідно до матеріалів справи 28.12.2023 через Електронний кабінет платника податків позивач отримав витяги з розпоряджень №259/Р/Л від 28.12.2023 та №259/Р/Л від 28.12.2023 про анулювання ліцензій у зв`язку з порушенням вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального".
В якості підстави прийняття спірних рішень зазначено у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися (не погоджувалися) такими органами.
Досліджуючи висновки суду першої інстанції щодо обґрунтованості підстав прийняття розпоряджень про анулювання ліцензій, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч. 4 ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно з дублікатом, що має силу оригіналу, договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу від 22.10.2004, укладеного між ОСОБА_1 (Продавець) та ОСОБА_2 (Покупець), продавець передав, а покупець прийняв у власність майно, а саме цілісний майновий комплекс АЗС загальною площею 1812,2 кв.м., який знаходиться в АДРЕСА_1 км. Договір посвідчений приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєвою О.Ю. Зареєстровано в реєстрі за №1422. Дублікат виданий 21.12.2012.
Відповідно до п. 9 даного договору право власності на майно у покупця виникає з моменту державної реєстрації договору, після чого, необхідно здійснити державну реєстрацію права власності на зазначене майно.
Згідно з п. 11 Договору, цей договір укладено та підписано в двох примірниках, один з яких залишається в справах приватного нотаріуса Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєвої О.Ю., а другий - передається покупцю.
В Держаному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься актуальна інформація про об`єкт речових прав, а саме: цілісний майновий комплекс, об`єкт житлової нерухомості, загальна площа 1812,2 кв. м., житлова площа 89,2 кв.м., адреса: АДРЕСА_1 .
Право власності зареєстровано 30.12.2015 на підставі дублікату договору купівлі продажу, цілісного майнового комплексу з розстроченням платежу, серія і номер: 1422, виданий 21.12.2015 приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Білозарецькою О.Ю., що виданий на заміну втраченого договору купівлі продажу цілісного майнового комплексу з розстроченням платежу №5300 від 22.10.2004 (приватний нотаріус Вінницького районного нотаріального округу Вінницької області Ісаєва О.Ю. ).
Відповідно до договору купівлі-продажу земельних ділянок від 23.11.2013, укладеним між ПП "Компанія Версаль" (Продавець) в особі директора ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (Покупець ), Продавець передає у власність (продає), а Покупець приймає у власність (купує) земельну ділянку, площею 0,115 га, кадастровий номер: 0510100000:03:133:0033, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення якої - землі загального користування (далі земельна ділянка №1) та земельну ділянку, площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення якої - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (далі земельна ділянка №2). Договір посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Надольською О.А. Зареєстровано в реєстрі за №820.
Згідно з п.6.6 договору даний Договір укладено в чотирьох примірниках, один з яких залишається на зберіганні в справах нотаріуса, а три інші, викладені на спеціальних бланках нотаріальних документів, видаються Сторонам.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за параметрами запиту щодо фізичної особи ОСОБА_4 (покупець за договором) встановлено, що за ОСОБА_4 не зареєстровано право власності на об`єкти нерухомого майна, які б розташовались на земельній ділянці загальною площею 0,17 га, кадастровий номер 0510100000:03:133:0035, що знаходиться за адресою м. Вінниця, вул. Д.Нечая, зокрема і на майновий комплекс АЗС, загальною площею 1210,5 кв.м.
В обґрунтування висновків по суті заявлених позовних вимог суд першої інстанції зазначив, що у разі якщо документи права власності видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Однак, дослідженням матеріалів справи з`ясовано, що судом першої інстанції не в повному обсязі надано оцінку доданим у справу доказам, всупереч критеріям, встановленим ч. 4 ст. 90 КАС.
З матеріалів справи встановлено, що 02.06.2021 ТОВ "Спектр - Ойл" подало до ГУ ДПС у Вінницькій області заяви для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, а в п.16 заяви позивач одночасно підтвердив достовірність інформації, зазначеної в заяві та доданих документах.
Окрім вище зазначених договорів, додав також копії наступних документів:
- Акт прийому передачі в суборенду земельної ділянки згідно договору №05/2021-СО від 05.05.2021.
- Акт прийому передачі в оренду земельної ділянки згідно договору №05/2021-О від 05.05.2021.
- Акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору№ 05/2021-ОМ від 05.05.2021.
- Акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору №05/2021/ОМК від 05.05.2021.
- Договір оренди земельної ділянки №05/2021-О від 05.05.2021 за адресою м. Вінниця, вулиця Данила Нечая.
- Договір оренди земельної ділянки від 14.04.2010 за адресою с.Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.
- Договір оренди майнового комплексу АЗС №05/2021-ОМ від 05.05.2021 за адресою м. Вінниця, вулиця Данила Нечая.
- Договір оренди майнового комплексу з АЗС №05/2021/ОМК від 05 травня 2021 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.
- Договір суборенди земельної ділянки №05/2021-СО від 05.05.2021 за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.
- Дозвіл №033.21.05 від 07.05.2021 на виконання газонебезпечних робіт та роботи у вибухопопежонебезпечних зонах.
- Дозвіл №061.21.05 від 24.05.2021.
- Квитанції від 20.05.2021 щодо плати за ліцензію.
Копії зазначених документів завірені уповноваженою особою ТОВ "Спектр-Ойл" шляхом вчинення напису " З оригіналом вірно", вчинення підпису та проставляння печатки.
Договори оренди (суборенди), акти прийому передачі в оренду майнового комплексу та земельної ділянки були враховані під час видачі позивачу ліцензії, їх комплектність та достовірність не ставились під сумнів контролюючим органом в обґрунтування прийнятих розпоряджень щодо підтвердження права користування.
Згідно зі статтею 3 Закону №481/95-ВР (в ред. станом на час виникнення спірних правовідносин) для отримання ліцензії на право виробництва пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів, зокрема, документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт для виробництва пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення.
Види прав на землю та відповідний правовий режим використання землі/земельної ділянки визначені нормами Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі".
У статті першій Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
З урахуванням вищенаведеного, а також письмових доказів, долучених до матеріалів справи, позивач здійснює господарську діяльність з використанням земельних ділянок як орендар, що ним було підтверджено під час звернення до органу ліцензування.
У зв`язку з цим, вказані вище договори купівлі-продажу, зокрема, їх копії, які подавались позивачем разом із заявою для отримання ліцензії, не можуть розглядатися як документи, що підтверджують право користування, оскільки такими є подані акт прийому передачі в суборенду земельної ділянки згідно договору №05/2021-СО від 05 травня 2021 року; акт прийому передачі в оренду земельної ділянки згідно договору №05/2021-0 від 05 травня 2021 року; акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору №05/2021-OМ від 05 травня 2021 року; акт прийому передачі в оренду майнового комплексу АЗС згідно договору № 05/2021/ОМК від 05 травня 2021 року; договір оренди земельної ділянки №05/2021-0 від 05 травня 2021 року за адресою м. Вінниця, вулиця Данила Нечая; договір оренди земельної ділянки від 14 квітня 2010 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км; договір оренди майнового комплексу АЗС №05/2021-OМ від 05 травня 2021 року за адресою м. Вінниця, вулиця Данила Нечая; договір оренди майнового комплексу з АЗС №05/2021/ОМK від 05 травня 2021 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км; договір суборенди земельної ділянки №05/2021-CО від 05 травня 2021 року за адресою с. Вінницькі Хутори, Турбівське шосе, 6 км.
Матеріалами справи також підтверджується, що позивач не є стороною відповідних правочинів щодо виникнення права власності на земельні ділянки, які знаходяться в нього в оренді.
Відповідно до ч. 2 ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Відповідно до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або він не визнаний судом недійсним.
З урахуванням наведеного, в контексті спірних правовідносин та відповідних їх обставин, відповідальність суб`єкта господарювання у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли органом ліцензування встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, містить недоліки його укладення чи оформлення. З матеріалів справи встановлено, що відносно документів, які підтверджують право користування позивачем земельними ділянками, майном, доказів їх недостовірності суб`єктом владних повноважень не встановлено.
У контексті наведеного колегія суддів вважає за необхідне також зауважити, що ЄСПЛ в своїх рішеннях неодноразово підкреслював особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Принцип «належного урядування» не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
У випадку ліцензованої діяльності орган, який видав ліцензію, може її анулювати лише з підстав, визначених законом.
Водночас, фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи на право користування земельною ділянкою та майном, складені за участю позивача, та копії яких подані ним разом із заявою на отримання ліцензій, не видавалися/не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять.
Такого ж висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 28 січня 2025 року у справі №460/18195/23.
Перевіряючи висновки суду першої інстанції щодо врахування недоліків достовірності договорів купівлі-продажу земельних ділянок, стороною яких позивач не являється, в якості підстави анулювання ліцензій, слід виходити з того, що факт підробки документів не підлягає встановленню в межах даної справи, а предметом спору є встановлення правомірності оскаржуваних розпоряджень відповідача.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Узагальнюючи встановлені обставини, колегія суддів дійшла висновку що розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л в частині про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС та розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л в частині про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС прийняті без врахування та оцінки суб`єктом владних повноважень усіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору не в повному обсязі встановив фактичні обставини справи та не надав їм належної правової оцінки, а доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції та наявність підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно дост. 242 КАС Українирішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що необхідно скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову повністю.
Обираючи спосіб захисту порушених прав, колегія суддів враховує, що згідно зі ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
У разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень ( п.2 ч. 2 ст. 245 КАС України).
Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У разі якщо ухвалення рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Частиною 6 ст. 139 КАС України вказано, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
За приписами ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За таких обставин на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню 15140, 00 грн. судового збору сплаченого за подання позовної заяви та апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спектр-Ойл задовольнити повністю.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2024 року скасувати.
Ухвалити постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження від 28.12.2023 №259/Р/Л про скасування ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видалити записи про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі реєстраційний номер 02030314202100038 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, Вінницький район, с. Вінницькі Хутори, вул. Турбівське шосе, 6 км, АЗС.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видалити записи про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі реєстраційний номер 02280314202100039 з терміном дії з 02.06.2021 до 02.06.2026 за адресою місця торгівлі: Україна, Вінницька область, м. Вінниця, вул. Данила Нечая, б/н, АЗС.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектр-Ойл" 15 140 грн (п`ятнадцять тисяч сто сорок гривень) судових витрат понесених на сплату судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий Сапальова Т.В. Судді Ватаманюк Р.В. Капустинський М.М.
| Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 03.04.2025 |
| Оприлюднено | 07.04.2025 |
| Номер документу | 126344438 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні